7 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

7 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

e TT. O sö e Liman memurları Gece mesaisi ücretleri hakkında karamame "Ankara, 6 (Tan) — Gece çalışan iman memurlarma verilecek gece mesai ücretleri hakkmdaki kararna- me Bakanlar Heyetince kabul olun- muştur. Kararnameye göre, şube â- mirleri ile İstanbul ve İzmir liman reieli nöbetçi kaldıkları gece için 100, inzibati temin eden ve kontrole memur olanlarla fen memurlarına ve mülhakat İman reislerine 75, müs - takil İman memurlarına veya ve. killerine liman memurlarma ve ma - kinistlere 40, tayfa ve idarecilere 30 kuruş gece mesai ücreti verilecektir, Gümrük memurları arasında yeni tayinler Ankara, 6 (Tan) — İstanbul gilm- rükleri anar mürakibi Nuri İstan - bul ithalât gümrüğü anhar gefliğine terfian, Galata ithalât gümrilğü uan- bir memuru Şaban ayni gümrük mu ayene memurluğuna, Sinop idare me muru İhsan Geyikli idare memuirlu- ğuna, Istanbul baş müdürlüğü kâtip lerinden Faik İstanbul ithalât gilm - Tüğü muayene memurluğuna, Gala - ta ithalât gümrüğü kâtibi Kâmil ba- kanlık tetkik direktörlüğü memurlu- ğuna terfinn, bakanlık tetkik direk») törlüğü memuru Şehabeddin ayni di rektörlük tetkik memurluğuna, İz - mir ithalt gümrüğü manifesto me - muru Arif İstanbul ithalât gümrüğü muayene memurluğuna tayin olun « muşlarâır. Anadoluda tetkikat yapan heyet döndü Ankara, 6 (Tan) — Anadoluda memleket meyveciliği etrafmda bir tetkik gerisine çıkmış olan Tirkofie Müagar s snra ZERK Fösliğ ai ki heyet şehrimize dönmüştür. He - yet, çenup, Niğde, Malatya, ve Amasya ile Karadeniz sa hillerinde ve Doğu cenubundaki vi lâyetlerde tatkikatta bulunmuştur. Yeni maliye teşkilâtı “Ankara, 6 (Tan) — Maliye Vekâ- eti teşkilâtı nizamnamesi, yüksek tasdike İktiran etmiştir. Yarmki ros mİ gazete ile.neşredilecektir. Maliye Vekili Ankarada Ankara, 6 (Tan) — Hafta tatille Yini geçirmek üzere İstanbula gitmiş bulunan maliye vekili Fuat Ağralı ve müsteşarı Faik, bugün tayyare ile şehrimize geldiler, mi Nafiada iki tayin Ankara, 6 (Tan) — Bayındırlık IĞI İnşaat dairesi retisi mavi »! milhendis Galip Balıkesir Baym - dırlık direktörlüğüne, Malatyada mil hendis Ferdi inşaat dairesi vels mü- avinliğine tayin olunmuşlardır. Şam sergisi uzatıldı "Ankara, 6 (Tan) — Temmuz s0 - bunda kapanacak olan Şam sergisi müddeti 15 Ağustosa kadar uzatı - miştir. İskân işlerine verilecek tahsisat Ankara, 6 (Tan) — Takân işleri İ- Sin kamutayce verilmesi kabül olu - pan bir milyon 750 hin Yralık taha. satım sarfı geklini (gösterir formül Bakanlar Heyetince kabul olunmuş» ur, üç nar * Ankara, 6 (Tan) — Yeni vakıf. lar kanunun tatbik şeklini gösterir hizamname projesinin dâvlet şürasın €x tetkiki bitirilmiştir. * Ankara, 6 (Tan) Avam Kamarasında Eden Almanyadan cevap beklemiyor (doçent getirilmiyecek Londra, 6 (Tan) — Eden, Avam Kamarasmın bugünkü toplantısmda, Almanyaya gönderilen süal listesine dair yapılan bir sorguya cevaben de. meğe hiç lüzum görmüyorum... Temin edildiğine göre, İngiltere - nin Berlin elçisi şimdiye kadar, sual listesine cevap almak için dört defa Alman hilkümetine müracaatta bu- lunmuştur. Almanyanın cevap ver - mekte müşkülât çektiği nokta; Av - rupanın şimdiki statükosunu kabul edip veyahut etmediğine dağr soru » lan sualdir. Siyasal müzakereler ondra, 6 (A.A.) — Deyli Telgraf gazetesi, Avam kamarasında veni siyasal müzakereler vuku bulacağı nı bildirmektedir. Bu gazeteye göre hükümete karşı yapılacak hücumlar d3 Almanyanm İngiliz sallerine ce- vap vermekte gecikmesi meselesile, Danzig Montrö meseleleri ve İngiliz. Misir müzakereleri mevrmu bahsola- caktır. Çorşil'in nutku Londra, 6 (A.A.) — Çorçil, Bris- tolda söylediği nutukta, Milletler Ce miyetinin herhangi bir mütecavizin kuvvetine faik olacak kabiliyette bir kuvvete malik bulunmasını istemiş ve "İngilterede birçok kimseler, İn- gizilizlerin kralı ve yurdu için dö - Züşmesi ieap ettiğini, diğerleri ise bu mil$ zihniyeti pek dar bularak bi- yük dünya davası için döğlüşmekli- £imiz ve ölmekliğimiz icap edeceği- mi bildirmektedirler,, N Çorçil bu iki ülkü arasmda hakiki bir fark görmemektedir. Atatürkie İngiltere Kralı arasında Ankara, 6 (A.A.) — İngiltere Era Imm doğumunun yıldönümü mina sebetiyle Atatürk ile Sekizinci Edoy- vard arasinda aşağıdaki telgraflar testi olunmuştur: Edouard VI Londra Doğumunun $ildönümü münasebe betile Se Majestelerin en samimi teb riklerimi ve gerek şahsi saadetleri, gerek Britanya re fahr hususundaki en iyi dileklerimi arzederim. . K. Atatürk Türkiye Clümurreisi Ankara Doğumumun yildönümü münase - betile izhar buyurulan lutufkâr teb- rik ve dileklöre yürekten teşekklir o- derim. Edouvard Kontenjanlar hakkında alınacak müsaadeler Ankara, 6 (A.A.) — 1-7-1986 da meriyet mevkilne girmiş olan 2.— 4629 sayrl: kontenjan kararnamesi - nin 5 inci maddesine göre v listele - taceliyet taleplerinin nazarı itibara almmıyasağı bildirilir. İngiltere Mısırdan garnizonlarını kaldırıyor mu ? Londra, 6 (Tan) — Kahirede baş” lamış olan Mısır - İngiltere mlizake- ratı gayet milaait bir hava İçinde de- vam etmektedir. Halen yapılmakta olan müzâkers- tm mevzuu askeri meselelerdir. İn - giliz Üniversitede Hariçten yabancı Ankara, 6. (A.A.) — Gazeteleri mizin son günlerde üniversiteye dair yaptıkları neşriyat üzerine Ankara. da kendisine müracaat ettiğimiz ü- niversite rektörü C. Bilsel şu beya- natta bulunmuştur: Muhtelif vesilelerle söylediğim gi: bi Üniversitenin en esaslı hedeflerin- den biri de yarım genç Türk alim- lerini yetiştirmektir. Bu ana hedef| hiçbir zaman değişmiyecektir. Bu- nun İçin de şimdiye kadar döçentlik ve asistanlıklara bir tek yabancı ge | trilmemiştir. Ve getirmek fikri de yoktur. Doçentlerimiz, bugün yerli ve ya- bancı değerli profesörleriyle tam bir ahenk içinde prolesörlerinin İ- limlerinden azami istifadeye çalış. makta oldukları gibi profesörleri de onların yetişmelerine azam! gayret göstermektedirler. Bu ciheti rektör. lük önemle takip etmektedir. Şura sını ilâv eedeyim ki, hükümetin bü- yük fedakârlıklarla tniversitemiz | çin seçtiği garblı profesörlerin de- ğerli çalışmaları diğer Türk kolleg- leri gibi ber türlü takdire lâyiktir. Universite gibi bir ilim ocağında yerli ve-yabancı hoca farkı olmaz. Hepsi üniversitenin hürmete değer birer uzvudur. Edebiyat fakilltesinin kendi haris minde yaptığı profesörlar toplantı- #mdaki konuşmayı yanlış tevil eden bir xatm gazetelere verdiği havadis hepimizi müteessir etmiştir.Bu yon- liş havadisin menşei tahkik olun - maktadır, Yolsuz hareket eden hak- kında gereken muamele yapılacak- tir. Maarif müsteşarı Antalyada Antalya, 6 (Tan) — Yeni yapıla- cak Tise binesmm temel atma mera- siminde bulunmak üzere bugün Maa rif müsteşarı Ridvan Nafiz şehri - mize geldi. Bu gece öğretmenler, ya rın Halkevi tarafından şerefine bi- rer ziyafet verilecek. Yunanistanda TAN Almanya ile Polonyanın Danzig işinde anlaşmalar ından korkuluyor İ olduklarından Eden, öğleden sonra İLehistan ve Almanya el BAŞI 1 ranı, çok büyük bir huzursuzluğa se bebiyet vermiş ve Almanyanın Avru panın diğer kıstmlarile olan münase- betlerinin hâd bir devreye girmiş ol duğu intibaımı tevlit etmiştir. Dantzig meselesi, bugün öğleden sonra Avam Kamarasında müzakere edilecektir. M. Eden'den Dantzigdeki vaziye- tin bir tablosunu yapması ve Alman- yanın İngiliz suslnamesine vereceği cevabın ne şekilde olacağı ve Alman yanm tahkimatı hakkında malümat. vermesi rica olunacaktır. Bâzı mahafil, Hindenburg zeplini- nin birçok defalar Southampton dukları, Calshot askeri tayyare mey danı gibi sanayi mmtakslarımn ve sevküleeyş noktalarının üzerinden uç muş olması dolaysile endişe içinde bu mesele hakkmda da izahat vere - cektir. Eden, bu susllere vereceği covap- ları hazırlamak Üzere bü sabah or. kenden Hariciye Nezaretine gitmiş- tir. birliği etmiş ? Londra, 6 (â.A.) — Morning Post yazıyor: Habeşistan meselesinde uğ Tamış olduğu muvaffakıyetsizlik do- layışile Milletler Cemiyetinin meyda- na çıkan aczini istismar etmek için tam muvafık addettiği hir zamanda Almanyanm ortaya bir hâdise çıkar mek istemesi için birçok #ebepler bulmak mümkündür, Fakat en ziya- de nazarı dikkate alınması lâzimge Ten nokta, Almanya ile Lebistanın bu işte elbirliği etmiş olmalarıdır. Duily Herslâ, diyor ki: Bu hususta şüphe ve tereddüde| mahal yoktur. M, Hitlerin hedefi, ser | best Dentzig şehridir. ç İ Milletler Cemiyeti iki srktan birini | ihtiyar mecburiyetindedir. Dant#İg - deki otoritesini teyit etmek ve ya - but âli komiserini oradan çekerek muahedelerin (kendisine tahmil et- mekte olduğu faahhütlerden vaz- geçmek. Lehistan ve Danzig ! Paris, 0 LA.A.) — Fransiz gazete leri, Greiseri'n hattı hareketinden ve sözlerinin. Almanya ile mutabık ka- ındıktan sonra yapılmış şeyler oldu- dan Almanyanın bir darbe indirmek niyetinde olduğu istidlâl eylemekte- dirler, Diğer taraftan bu gazeteler, Lehis ğu mütaleasında bulunmakta ve bun | ! INCIDE Otuvre gazetesi, ayni endişeleri izhar ediyor: Leh diplomasisi Becki'n elinde bu- Tandukça Lehistanın Dantziz mese - lesinde ne suretle hareket edeveğin- de şüphe ve tereddüde kapılmak - tan kurtulmak imkânı yoktur. 'Bu sebepten drlayı Paris gazetele- ri, munhedeleri zrmanları altma al » miş olan devletlerin hep birlikte ve silratle faaliyete geçmelerini iltizam etmektedirler. Petit Journal, diyor ki: Haksız cürete karşı haklı cüretle mukabele etmek zamanı hülül etmiştir. Figaro guzetesinden: Tehlikeden korkmayarak onu kar- şılamalı ve henüz vakit geçmemiş ise bu tehlikeyi defetmelidir. Milletler Cemiyeti misakını kuvvetlendirme - ğe dair olan Fransız plânı, bu nukta- yı istihdaf etmektedir. Fakat ayni gazete, Cenevredeki murahhaslarm misakm tslahr için vaktinde aralarmda titlâf hâsıl etme ğe muvaffak olamamalarından kork- maktadır, 'Komünistlerin naşiri efkârı Huma nite gazetesi de Grelser'in dünkü nut kunun Berlin hükümetinin düşüne- rek vermiş olduğu bir kararın ifade- si olduğu mütaleasmda bulunmakta ve gu sözleri ilâve etmektedir: Lokerno devletlerinin yakında sar- fedecekleri mesai esnasında bu der- si gözönünden kaçırmamaları icap eder. Tan Jurnal ve Deba gazeteleri, baş yazılarında, Dantzig Ayan mecli- si reisi Greiser'in Cenevrede söyle- miş olduğu nutuk ile mumaileyhir. ittihaz etmiş olduğu hattı hareket dolayısile zuhura gelen hâdiseler ha' kında mütglealar serdetmektedirler. Pu gazeteler, bu hâdiselerin ağır bir ihtar teşkil etmekte olduğu fik- rindedirler, Tan garetesi, diyor ki: Greiserin Cenevrede bu kadar tah- rikâtçı bir lisan kullanmasının sebe bi, artık Milletler Cemiyetine karşi ihtiyetkârane ve onu okşayacak #u- rette hareket etmeğe lüzum görme- mekte olması olduğu intibar mevcut- tur. Muma'ileyh, Alman milletinin Milletler Cemiyetinden artık Dant - zig âyan meclisi reisinin Cenevrede görünmesine lüzum kalmamış oldu- Bunu söylemekte tereddüt etmemiş- tir. Bu böbürlerme, hiç olmazsa bir ih tar kıymetini haizdir. Esasen birkaç zamandanberi, bazı beynelmilel ma- hafilde Hitler Almanyasmm Avru - panın siyasi İstikrarna doğrudan tanın hattı hareketi dolayısile endi- : ? .. Kavala grevinde üç kişi öldürüldü Atina, 6 (A.A) — Atina ajansı Kavnaladan bildiriyor : Tütün smele- #inden bir grup müstahdemleri grev yapmaya mecbur etmek için zorla tütün depolarma girmiştir. Bunun üzerine jandarma (o müdâhale etmiş Ye grevcilerin elebaşıları iki jandar- me İle bir ameleyi öldürmüştür. Hü- kümet yaptığı vade uygun olarak 4- mele lehinde tedbirler tatbiki mose- lesini patron ve amele mümeseileri- le tetkik etmektedir. Bartında kömür araştırmaları Bartın, 6 (A.A.) — Maden arama enktitüsü genel direktör muavininin başkanlığındaki üç kişilik heyet geh- rimize gelörek Arit kömür bölgesin de tetkikler yaptıktan sonra dün ak şam Safranbolu yoluyla Azdavay kö mir bölgesine gitmiştir. şeler izhar etmektedirler. Pertinax, Echo de Paris gazetesin de diyor ki: Greiser, Dantzig'den gelirken Ber- line uğramış ve orada biraz kalmış. tar. Şu halde söylediği sözler, Hitle- rin niyet ve tasavvurlarına tercüman olmaktadır. Eğer Lehistan Almanya ile cürüm iştirakinde bulunmak su- retilg hareket edecek ve Panecerma- nizmin istikbalde eline geçireceği yerlere ait olan bir programda ken- disine tâhais edilmiş mevkii elde et- mek için Baltık denizindeki mahreci için pazarlığa girişecek olursa garp müahedeleri müdafaa et « mekten âciz kalacaktır. Hatth, farzı mahal olarak, böyle hir mlidafaada bulunmak niyetinde olsalar dahi. doğruya indiriceği ilk darbenin Dan zigte indirileceği düşüncesi büklüm sürmektedir, Deba gazetesi, diyor ki: Hiç süphesiz Greiser, bütün bu ha reketleri kendiliğinden yapmıyor, U. nutmamak icap eder ki, ilk hidise, Danziğ'e bir Almân kruvazörünün gönderilmesi yüzünden vukua gel - miştir. Bu kruvasörü göndermeğe Berlinde düşünülüp taşmılarak ka - rar verilmiştir. Diğer taraftan Gire- iser, Alman payitahtına uğradığı za- man Alman zrmamdarlarmdan tali- mat alrırştır. Esasen kendisi iki giin denberi nasyonal sosyalist partisini idare eden kimselerle temas halinde 1 arr Hayvanları korur gibi! Tki gün evvel borsanın önünden meydancığa doğru giderken yüklü bir araba etrafında toplanmış bir ka labalık gördüm. Her kalahalık gibi bu da beni kendine çekti, Insanların gayri şuuri hareketlerinden biri de kalabalığı karışmasıdır. Kibrit Ku - tusunu alınca, nasıl düşünmeden sal- lar, tahta kurusu tutunca nasıl dü « Şünmeden elimizi koklarsak kalaha- hik görünce de düşünmeden karışı - rız. Bü insanların belki de (Atavik) İrsi bir huyudur. Uzatmıyalım. kals- balığa karışmca anladım ki, arabanın yükünü haddinden fazla gören ve hayvanları koruma esmiyeti âzasm- dan olan hayır sahibi bir kadın ise müdahale etmiş, arabacı dinleme - miş, kadıncağız patırtı çıkarmış, halk toplunmış, nihayet zabıta karışmış ve dört çuval kömürün indirilmesi - ne arabacıyı mecbur etmişler. Ben de o sırada kalabalığa karışmışım. Kadm memnun. Kendisine (hiç te &üzel olmadığı halde) biraz da hay- ranlıkla bâken etrafmdakilere hiç e- hemmiyet vermeden birisine derdini anlatıyor, — Efendim! Biz bu hayvanlara ha karız. Hastalarını mecennen tedavi ettiririz. İşte cemiyetin telefon nu - marası! Arza ederseniz müracaat e- debilirsiniz? Diyor. Ben de bir o kadına bak - tım. Bir etrafında toplanmıs uylak - lâra nizâh ettim ve düşündüm ki Hayvanları koruma cemiyeti oldu gu gibi bir de insanları koruma er- miyeti olsa İdi sırtma taşıyamıyaca- &ı kadar ylik almış olanları çevirip: — Bir adamım kaldıracağı yükün miktarı şudur. Halbuki siz bunun üç mislini yüklenmişsiniz. Ya beliniz kı- rilir, ya sırtımızdaki yükler dökülüp saçılır. İkisi de zarardır. Bunun şu kadarını bırakınız! Dese idi. Ne iyi olürdu. Tabli bu satırlarımı hamallık mâ nasma sİmrs Çünkü hamal değilsiniz. | Hk kalktı. Ben sekiz kişinin, on kişi- nin yapacağı işleri sırtma alan feda. kürlardan bahsediyorum. Böyle bir cemiyet knralursa hem bu fedakâr. lar yorgunluktan kurtulur, hem İş « ler daha rahat görülür; hem de sır- yi boş duranlara iş ytikletilmiş olur- lu. Lâkin nerede o eemiyet?! B. FELEK Kadıköylü kariimize; Mavi kâğrtir mektubunun aldım, Söyledikleriniz doğrudur. Lâkin ney Tyelim ki o söylediğiniz. yemeklere karşı perhiz etmekteyim, Saygılarım in. B.F. ——— İsmet İnönüne tebrik telgrafları Ankara, 6 (A.A.) — Başbakan İs- met İnönünün Haydelberg üniversi- tesi fahri doktorluğuna seçilmesi mü nasebetile aşağidaki telgraflar teati edilmiştir; Ekselâns İsmet İnönü Ankara Haydelberg üniversitesinin şahsi- yetiniz ve eseriniz için olan takdir ve bulunuyordu. Herhalde Cenevre hâ- disesi, ciddi bir ihtardır. Brükselde Suvari manevraları Brilksal, 6. (A.A.) — Süvari alay ların manevraları başlamıştır. Ma- nevralar, Felemenk yolu ile Şimal va doğu şimali üzerinden © gelebilecek ani bir hileum faraziyesi üzerine da» yanmaktadır. Motörlü ve atlı kita larla bisikletli ve piyade kıtaları da Manevraya iştirak etmiştir. İİİ İİ İİ İİ HERGÜN B İR FIKRA İİİ İİİ İİ İİ İN Tablo... Fakat Öntimüzden son derece süslü bir gene kaz geçiyordu, Birli, bül, bek — Ne kız! güzel kız! diye söylendi. — Güzel kız!.. Bu da söz mü? Ne» kimin eseri ? Şark vilâyetlerinde Üçüncü umumi müfettişin tetkikleri Artvin, 6 (Tan) — Rize Hopa sa- hil yolu ile Çoruh vilâyetine gelen üçüneli umum müfettiş Tahsin Üzer birer gece Fındıklı ve Maradit na- hiyelerinde, üç gece de Artvinde kal- mış halk ihtiyaçlarını yakmdan tet- kik etmiş, Artvin Halkevinde kala- balık bir münevver kütle huzurunda bir konferans vermiştir. Tahsin Uzer konferansında kapi- talülaşyonlar devri ile Cümhuriyet ve Atatürk devri arasında mukaye- seler yapmış, Türk edebiyat ve musi- kisinde olan terakkileri anlatış ve | f bundan sonra Lozan muahedesi üze. rinde halkı tenvir etmiştir. Tahsin Uzer vali Refik Karaltanı beraberine alarak bugün Ardahan yolu ile Karsa hareket etmiştir. hayranlık hislerini ifade için vâki tarim hareketi münasebötile sevinç hislerimi ve hararetli tebriklerimi ka bul buyurunuz. Almanya büyük elçisi Fon Keller Ekselâns Fon Keller Almanya büyük elçisi Haydelberg üniversitesinin bana tevcih ettiği ünvan münasebetile vâ- ki nâsik tebriklerinizden pek müte « hassis olarak en hararetli teşekkür. lerimin kabulünü rica ederim. İsmet İnönü Berlin, 6 (A.A.) — Ekseline İs met Inönü Ankara Almanyanın en mlhim üniversi « tesi tarafından fahri Dr. seçilmeniz münasebetile, ulusunüzun refah ve inkişafı için vücuda getirdiğiniz bü - yük esere karşı olen bütün taktir ve hayranlık hislerimizi ifadeyi ve en i- e tebriklerimizi arza müsareat eyle- Türkiye komitesi: Doyçer Ori- entferyan, Vaygelt Sanayder Vaygelt Sanayder - Döygör Orient eryan Berlin Haydelberg üniversitesinin tevei- hi dolayısile çekmek Iitfunda bulum- duğunuz nazik telgraftan doleyı pek mütehassis olarak, hersretli tebrik - lerimin kabulünü ries ederim. Ismet İnönü