14 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

14 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Üzüm: ve incirler Ege üzüm piyasas bunun geçeceği söyleniyor Exe mıntakası üzüm piyasası son hafta içinde gevşek geçmiş ve nis- beten muameleler az olmuştur. Bu- nün, İhracatçıların ellerinde kâfi miktarda bulunmasma mukabil sati- cıların mallarını satmak istememe- leri dolayisile yaptıklar arzdan ileri gelğiği ve bu yüzden fiyatların 10 para kadar düştüğü bildirilmektedir Maamafih bur vaziyetin geçici oldu- ğu da kaydedilmektedir, Fiyatlar da aşağıda gösterildiği. gibidir. Son hafta: 7 numara 7,75 - & 8 numara 8,25- 8.50, 9 numara 9 - 9,25, 10 numara 10,0 - 11.25. Mevsimin başlangıcından 24 - 6 « 936 akşamına kadar İzmir borsasın da satilan üzüm miktarı 73,787.219 kilodur. Yine mevsim başlangıcından 20 - 6 - 936 akşama kadar İzmir lima- nından muhtelif memleketlere ihraç edilen üzüm miktarı ise 71,845 ton olarak göserilmektedir. Hamburg kuru üzüm piyasasında #on hafta içinde konsinyasyon mal | lar üzerinden az çok satışlar yapıl- | mıştır İzmir üzümleri için Türkiye- ce tesbit edilen fiyatlar Üzerinden henüz söylenmeğe deer işler yapıl madığı zannedilmektedir. Izmir ihracatçıların eski ve ye- ni mallar için 100 kilo başına cif Hamburg istedikleri fiyatlar aşağı- da yazılmıştır. 1935 maheulil 1936 mahsul derhal yükleme Eyi 1. teş. sartile yükleme. No. 7 Extrisima 1300 1800 T.L. 1375 14,00 15,00 Amnlese Kara 14,50 bur vu 10 Nec Pas Ultra « Exelsiar İncir piyasası Ege mmtakası incir piyasasında Yazılmağa değer. bir şey yoktur. Es ki satışlardan son hafta içinde muh telif memleketlere 34,049 kilo incir gönderilmiştir. Hamburg İncir piyasası son haf- ta içinde durgun geçmiştir. Eski mahsul ekstrissima Cenuin İzmir paturel incirlerinin bazı partilerin sanayide dahi kullanılmasınm düşü nülmekte olduğu bildirilmektedir. Yeni mahsul üzerine de söylenme- ğe değer işlerin henüz yapılmadığı kaydedilmektedir. Muamelelerin bu haftadan sonra büyüyeceği zan olun maktadır. İzmirden yeni mahsul üze rinden alman tekliflerde ekstrisima Genuin Izmir naturel incirleri için 100 kilo boşma cif Hamburg 9 Türk lirası istenmektedir. İncir mahsulü bakımından dikka te değer bir hâdise, yeniden bazı ev lerin son haftalarda incir unu adı altında incirden yapılmış kahve tek if etmeleridir. Hamburgtaki tanm- mış ithalât evlerinden birisi, imal ettirdiği incir kahvelerini aşağıdaki fiyatlar üzerinden teklif eylemekte- dir. En az 100 kilo mübayaasında 50 kilosu 32,25 mark, 500 kilo mübayaa 1650 1900 12,50 2000 No. 81 Âdemle Havva Beni timsahlara yedirmek için yaptığı lâtifeden kuşkulanışıma ken- dim de güldüm. Ona hakikaten korktuğumu hissettirmemek için aptal aptal söyleniyorum. Prenses Seylân zaten parça parça olan ye- gâne ipek örtüsünü bıraktı ve bir sedef kabuğu gibi Nilin sularma daldı. bıraktığım man akşamdanberi içime akan ve de ni sihirliyen , tılsımlıyan, şahlandı » ran zehirlerin yavaş yavaş vücudüm- “a sızıp gittiğini hissetmeye başla" NU hiçbir zaman bu akşamki ka - dar tatlı ve serin değil. Gecenin bu subaha yakın saatinde Nil'i suları st» cak ve iltihaplı aşkların ateşini serin letecek kadar soğuk fakat bu gece kendimde bu kadına karşı doymayan bir iştiyak var. Iı gevşektir e, sındağ0 kilosu 81,00 mark, 1000 Xi- Io mübayaasında 50 kilosu | 30.00, 5000 kilo mübayaasında 50 kilcsu 29.00 mark, 10000 kilo mübuyaasın da 50 kilosu 28,00 mark. Bu fiyatlar Hamburgta istasyon- da teslim şartiledir. Incir Kahvesi kâğıttan yapılmış iki kat ve 2,50İki loluk torbalar içinde piyasaya gika rılmaktadır. Bundan başka elli kilo luk ağaç variller içerisinde dahi ige- tirilmektedir. Ayrıca 2,50 kiloluk te neke kutular içinde de bulundurul- İ maktadır. Varillerde bulunan malın | fiyatma varil başma 3 mark, teneke kutularm fiyatma da kutu başma 2 mark zam yapılmaktadır. © | Bu sene pamuk rekoltesi; boldur Pamuk ipliği yapan bazı fabrila - larm, sanayide maliyet fiyatlarının | kontrolu hakkmdaki kanun mucibin- ce, ilân edilen fiyatlara itiraz etfik- lerinden bahsetmiştik. Bu fabrikslar arasında pamuk ipliği yapmıyanlar da vardır, Ticaret odası, bu mesele hakkındaki tetkikatını henüz bitir - memiştir. Maamafih bu sene panmık | rekoltesi, diğer yıllara nisbetle pek bol olduğu için, fiyatlar ucuzlıyacak- tır. Adanada 180 bin, Eye mmtaka- sında da 80 bin balya pamuk ekle | edilecektir. Bu rekolte vaziyeti kar- şısmda, pamuk fiyatlarının düşcer- gine şüphe yoktur. O zaman pamuk ipliği fabrikalarma, Iktısat Vekâle- ti tarafmdan ilân edilen fiyatlara göre çiplik yapmak zararlı olmıyacaki TAN Zeytinyağı Fiatlerin çok: yakında düşeceği zannediliyor Istanbul zeytinyağı fiyatlarında yeni rekolte vaziyeti henüz anlaşt- lamadığı için hafif temeyvüçler gö rülmektedir. Umumi kanaat fiyatla rın düşeceği merkezindedir. Ege mıntakası © piyasalarındaki muameleler ehemmiyetsiz sayılmak tadır. Eldeki stokların fazlalığı ve yeni mahsule kadar bu miktarın ih tiyacın fevkinde olduğu cihetle fiyat larm muhakkak surette düşeceği be yan olunmaktadır. Yeni rekolte hak kında hakikate yakım tahminle rin ancak ağustosta yapılabileceği ilâve edilmektedir Italyada son on beş gün içinde zeytin yağı piyasasında talep nisbe ten mahdut olmuş ise de fiyatlar vaziyetlerini muhafaza etmiş ve hat- ta bazı bölgelerde malm azlığma bi- naen daha yüksek fiyatlarla muame le olmuştur. Puğtia mıntakasında (o Andres'da mal mevcudu talebi karşılayamadı- ğmdan ekstra yağlar için 605 - 610 ve harcıalem mal için 575 Hret üze- rihden bazı satışlar kaydedilmiştir. En güzel pavyon müsabakası Yerli Mallar sergisinde en güzel paviyon müsabakası başlayacaktır. Sanayi Birliği idare heyeti bugün toplanarak müsabakanm şekilleri et- rafında bir karar verecek, ondan son tır. İ ra müsabakalara başlanacaktır. BORSA a İS TEMMUZ Paralar Atm Banknot Çekler PAZARTESİ İş Bankası MU N Ham:line «0 b ladini Anadolu *£ Hülerezi dahili #remi A BG Bras — Erzurum iv f İMasır tahvilleri İsveç kuronu pezeta nu ilk görmüş gibi heyecan veriyor Bu Nil muaşakası ne kadar sürdü bil mem. Portakal ve limon kokulu yu- muşak havlular vücudümün son yor- gunluğunu da silip aldığı zaman ken- dimi dipdiri ve taptaze buldum. Btrafıma baktığım zaman (Sey - lân) 1 göremedim. Geldiğimiz dar rıhtımdan yürüye- rek o hummalı aşk sahnesine kadar geldiğim halde onu bulamadım. Nereye gitmişti, Etrafıma bakınıyorum. Ay bütün haşmetile göklere yayık miş. Gölgeler büyümüş, Geniş yaprak h sıcak memleket ağaçları serin ge - cenin koyunda dinlenir gibi hareket- siz duruyorlar. selini İdiğimiz villâya kadar gideyim mi? Hafifçe seslendim: — Halo!.. Ince bir ıslık sesi cevap verdi. Dar bir yoldan sesin geldiği tara- fa yürüdüm. Ara sıra sesleniyorum: — Hallo!., Islık sesi de uzaklaşıyor. Ve onu takip ediyorum. Yürüdüğüm der yol gittikçe dikleş H. Bahçenin ortalarına doğru gittiği isse | 1908 71 191 VE Tahvilât Rihtum Anadöla T ve 1 > , Anadolu Mümessil #150 2— 98,0 93— 10.25 43,50 45,50 45,40 ni tahmin ediyorum. (Fakat acaba ıslığı çalan Prenses mi? Wol birdenbire daha dikleşti ve 1s- Uk sesi dahs yakından geldi, Etrafım o kadar sik ağaçlık ki bir $ey görünmüyor. Fakat birdenbire dallardan, yaprak- lardan kurtuldum. Ve önümde bir meydancık peyda oldu. Bu her tarafı geriş yapraklı dullar, ağaçlarin çev- rilem 'bu küçük tepe hepsi çimen; Prenses Seylân bu çimenliğin or- tasmoda ancak sinemalarda Veismül- lerini tabiat filmlerinde görülen bir çıpiallıkla uzanmış yatıyor. Bir'yılan gibi ıslık çalarak beni bu yeşil tepeye kadar çikaran güzel kadra Nil sularmın serinliğini kaybet. miyen vücudunu taze otların yumu- şaklığına bırakmış, yalnız gökteki aym gördüğü bu yeşil yuvada hilka- İm ilik Havvası gibi Âdemini bekliyor Nilygecesi devam ediyor. Adıemle Havva henüz cennetteler.... Güm doğuyor. Cizsenin bu en güzel villâsından ayrılırken Havvayı yukarki veranda» ya serili ipek şilteler üzerinde bırak- izm. Okuyucu Mektupları Adliye Vekâletinin nazari dikkatine | 28 Haziran tarihli nüshamızda ! Bursalı bir okuyucumuzun o 'küyet | mektubu çıkmıştır. Bu okuyucumuz, İborçludan icra dairesince tahsil edi- ilen alacağının aradan aylar geçtiği halde bir türlü kendisine verilmedi- ğinden şikâyet etmiş, muamele Üze- rinde de bazı yanlışlıklar yapıldığını İ iddia etmiştir. “Bursa Birinci İcra Memuru Haydar Köynen” imzasile aldığımız bir mektupta bu şikâyete cevap verilerek deniliyor ki: “Beşeri ahval neticesi hata ve zü- hulün vücudunu inkâr etmek müm - kün değildir. Zabıt, rapor kibi res- mi vesaiktön şühit; ehli fen ve hibre gibi birçokların mütalea ve müşahe- delerinden Mmâddi” ve mânevi delil, emare Ve &berlerden ve bütün zabıta makam ve memurlarının yardım ve muavenetlerinden -istilade ve iki ta- rafın iddia ve müdafaa, mücadele ve mübarezeleri üzerine tetkikat (ve tahkikat yaptıktan sonra herhangi bir mahkemenin ve yine bütün eser ye mevzuattan ve bircok firsat ve zamandan istifade ettikten sonra her hangi bir makam ve merelin verdiği kararmda hata ve zühulün vücudu inkâr edilemiyeceğine göre günde yüzleree müracaat karşısında kala - rak her şeyi anmda hal ve fas za ruretinde bulunan icra memurunun karar ve muamelesinde de hata ve zühulün ademi vücudu iddia edilemi- yeceği tabiidir. Yukardaki ihtimallerden bahseder- ken yapılan şikâyetin doğruluğunu kabul ile kendimizi mazur göstermek yolunu aramıyoruz. Asıl ve hakikat- ten bahsetmekle beraber dairemizde emsali hâdisenin geçmediğini ve has belbeşer herhangi bir zühul halinde hemen anında işin ıslahı cihetine gidi lerek hiçbir kimsenin mağduriyetine ve işin taahhuruna meydan verilme. diğini iğdie ederken ancak dairemde tesadüf ettiğim su hâdiseyi de misal olarak gösterebilirim. Bursada Uzunçarşıda Hasan Hüs- nü adımda bir zatin borçlusu bulunan bir memurdan tahsil edilen 11 ira STWiFK Alaciği “munalabeze işim ve miktar müş sebebile zihu- len ayni dairedeki diğer bir memu- run Istanbul İcrasına olan borcundan dolayı ayni miktar üzerinde yapıl- makta olan tevkifat zannile İstanbu- la sevkedilmiş ise de hemen anında İş takip edilerek bir taraftan müseb- bibi hakkmda (takibat icrası için merciine yazılmış, diğer taraftan da mahallinden para İstirdat edilerek sahibine verilmiştir ki, kanunun emri icabali yapılmıştır.” Bu cevaptan da anlaşılıyor ki, hâ- dise &ynen vakidir, Müracaat sahi- binin alacağı borçludan tahsil edildi- ği halde, icra dairesinin dikketsizli- ği yüzünden yanlışlıkla» İstanbula gönderilmiş ve nihayet farkma varı- larak dosya geri getirtilmiştir. Oku- yucumuz, bize müracaat ettiği tari- be kadar tahsil edilmiş olan bu ala- cağmı İcra dairesinden alamamıştır. Binaenaleyh, kariimiz bu meselede yerden gökce kadar haklıdır. Bu gibi hâdiselerin tekerrürüne meydan verilmemesi ve ashabı mesa- lihe ait işlerin sürüncemede birakıl- maması için bu şikâyet etrafında Artık birer kansız ve hayatsız et parçası haline gelen dudaklarını u- zaltığı Zâman kuru, cansız bir sesle yalvardı: — Seni geçiremiyeceğim, affet! Kimse olmıyan salonlardan geçi- yorum. Camlı kapıları açan küçük fellâhlar da yox. Bu rüya gecssinin yegâne şahidi otomobilim avluda beni bekliyor. Gürültü etmeden marşı işletmek kabil olmadı. Fakat pedallar ayaklarımın altm- da bana isyan ediyor, Onların bu (kadar sert olduğunu ancak bu daki- kada ve bu halimde anlıyorum. Sar- boş muyum? Hâlâ rüyada mıyım. Bütün kuvvetimi toplamağa çalışıyo rum, Ellerim arasındaki volan bir lâstik top gibi kaçıyor. Başım dönü- yor. Avluda bir küçük tur yaparak çıkış kapısına doğruldum. Demir par maklıkir geniş kapı açık değil, Fa- | kat yandaki kapıcı odasından bir fel lâh göründü. Bütün gece bana kapr yı açmak için bekliyen zavallı fellâ- hın sendelediğini farkettim. O, anah- tart çevirdi. Kapıları açtı. Hazırla- dığım bir ingiliz lirasını uzattım. Yerlere kadar iğildi. Ve son bir gay- retle akselâtöre bastım. Fazla am- mam Çevismeler lenme Eskişehirden 'Şadan imzasiyle: “30 yaşılayım. Burada iki sene evvel sevişerek evlendim. Karım 20 yaşında ve çok güzeldir. Şimdiyeka- dar pek iyi geçiniyorduk. Fakat bu sene karım ille tayyareci olmak iste- diğini söyledi. Evvelâ güldüm fı görüyorum ki, bu onda bir fikri sa- bit halini aldı. Ben ka'iğyen istemi. yorum. O ise fikrinde israr ediyor, İve bu yüzden o mütemadiyen kavga ediyoruz. Ne yapayım? Siz bana bir İ fikir veriniz. Bu, daha ziyade aranızda hallede- ceğiniz bir meseledir. Zevceniz fikrin. de israr ederse, onu yapmak hakkı- dır, Sizin de istememek hakkımız ol. duğu çibi, Fakat zevcenizin İstemiş olduğu şey, #izi niçin bu kadar faz- la İşgal ediyor. Tayyarecilik bugün bem bir spor, hemde milli bir ihti- yaştır. Birakımız; bir defa müracaat etsin, belki bedeni ; kabiliyeti buna müsait değildir. O zaman arzunuz kendiliğinden tahakkuk eder. Ve şa- yet kabiliyetleri tayyareciliğe müsa- it olursa, zevceniz. belki yarının bir İTürk “Amy Mollison”u olur. O za- man sivnle beraber hepimiz iftihar öderiz. * Sevişiyoruz, vermiyorlar Karadeniz Ereğlisinden E. H.K imzasiyle: “Sanatkârım. İşim iyidir. Yirmi bir yaşındayım. Iki senedir bir kıs'a sevişiyorum. Birkaç defa anenmi dü. mürlüğe gönderdim. Muvafakat etme diler. Biz de biribirimizi çıldırasıya Seviyoruz, Kız birleşemiz için benim emrime bakıyor. Kızın nüfusta yaşı küçük yazılmış, şahsen on sekiz ya - şında görünüyor. Günden güne bu sevgi bizi eritiyor. Ne yapacağını şaşırdım. Bana bir yol göstermenizi sonsuz saygılarımla dilerim. Bir müddet beklemeniz lâzım. Kız rüştünü ispat ettikten sonra isterse Mademki biribirinizden bir müddet sabrediniz. Sakın kızı kaçırmağa filân teşebbüs etmeyiniz. Kanunen mes'ul olursu - nuz, cezalanırsınız. Mes'ut olayım diye hapishanelere düşer, üstelik İ- şinizden, gücünüzden olursunuz. En iyi yal, kızm rüştünü ispat edeceği günü beklemektir. Onu o zaman ala- bilirsiniz. Kızı daha evvel evlendir - meğe de kalkamazlar. Kanun buna müsaade etmez ve zorla evlenmek olmaz. Müsterih olunur, Bekleyiniz. * Beni seviyor mu? Fatihten L, K. imzasile; “O kendi mesleğimden, ayni daire- de beraber “çalışmaktayız. Onun memuriyet mevkii benden yüksek. Tahminen benden altı, yedi yaş bü- yük bir bayandır. Onu seviyorum. Kendisi evvelâ evlenmiş her ne 8W- İ retteyse" kocasından ayrılmış. Benim Adliye Vekâletince de tahkikat ya - pılmasını istiyoruz. Yukarıya koydu- Rumuz mektup iddianm doğruluğunu teyit ettiğine göre, hâdisenin mes'ul- lerini de meydana çikarmak gerektir. bale olan motör korkunç bir s68 Çi- kardı ve otomobil ok gibi dışarı fır. ladı. Boş ve geniş caddelerde otomobi- lin yan kaldırımlara doğru savrumtu- lar yaptığını hissediyorum. Bu ha - limde nasıl gidebileceğim. Gözlerim yanıyor. Yüzümden ateş fışkırıyor. Büyük köprüye geldim. Gidemiy gim. Bir kaza çikarmak korkusu (- gindeyim. Ayağımı gazden kaldır. dım, Müşkülâtla fren yapıyorum. Durdum. Güneş doğuyor. Köprünün başmdaki polis noktası önünde bir gölge gördüm. Kılâkson çaldım, Bir yerli polis yaklaştı. Dilimin dönebildiği kadar bana bir goför bulmasmı söyledim. Gözlerim kaj e 7 Kendimi kaybediyorum. Başım dö- »liyor. Son mukavemetim de kırılıyor. Mukavemet edilmez bir kesiklik içinde otomobilin içine uzanıyorum. » Gözlerimi açtığım zaman kendimi yatağımda buldum. Biraz ilerdeki vantilâtör işliyor. Yüzüm alev alev yanıyor. Dudakla- rım kupkuru, Ter içindeyim. Fakat 4-T-038 ei ketlerim gayet düzgün ve ona tâkayt bir halde buluyorum, BM dan üç ay mukaddem memuriyeti de yükselmek için imtihana gire İimi söylemiştim. Bugünlerde ne man imtihana gireceğimi ark sik makta devam ediyor. Ve bu : da bende bir his uyandırmaktadı. Kapıdan girip çıkarken nazarlar! ni kontrol etmekte ve komuj arkadaşlar da bana çok baktığ söylemekte. Sizden ricam, bu Kad, beni seviyör mu? Seviyorsa om şekilde açılayım. Saygı ile ti Timi sunarım, v Her şeyden evvel imtihana giri için hazırlanmız, : çalışmız, ve ona muhakkak Sevginizi ibsas mek istiyorsanız, meselâ imtihaf muvaffak olduğunuz takdirde ii sine bir ziyafet çekmek arzusunÜ olduğunuzu bunu kabul > söylersiniz. Eğer bunu kabul edi size karşı lâkayt değildir demek. © Fakat doğrusunu söylememizi terseniz, sizden yalnız mevki deği fakat yaş itibariyle de — hem de la — yüksek olan bir kadınla e meniz doğru olmaz. Kadında erk nazaran yaş farkı çok mühimdir. * Çok kıskancız Istanbuldan H. FP. imzasiyle: “Uç senedir bir gençle rum. Yekdiğerimizi son derece yoruz. Fakat bu sevgiye hiçbi inanamıyoruz. Ne o benim a0vü inanıyor, ne de ben, Oldukça cs. Ben de, o da, Şimdi biz iyi çinmek için ne yapalım? Iyi geçinmek için lüzumsuz; # nasız kıskançlıklardan lâzımdır. Bunun için de biribiri! itimat etmeniz gerektir. Itimadıni © madığı ve kıskançlığıh hâkim © gu yerde aşk, uzun müddet du! * Nasıl konuşayım? Çorludan N. Y. imzasile : On sekiz yaşındayım. 15 yaşi da bir kızla sevişiyorum ikimizi” biribirimize karşı sevgimiz var, K kat iş bir gün başbaşa gelip te nuşamıyoruz, Bu kızla nasil ko mah ? Konuşup ne yapaackamiz? Mi dınız evlenmek ise aileniz vasıt! nilesine müracaat edersiniz. — 2 mm Ev idaresi kursu Muallimler için bir ev idaresi #X gu açılacağını yazmıştık. Bu kı derslere başlaması bu ayın on b tehir edilmiştir. Bu kurslar için mıntakadaki sanat mekteplerindö yıt muamelesi yapılmaktadır. Elişleri kursu Elişleri kursu dün sabah seat da açılmıştır. Kursa yazılan m ler altı grupa tefrik edilmiş her grup bir gün sabahtan akş#” kadar ders görecektir. Dersler? birinci gru, başlanılmış oluf, gün de ikinci grup reisi yapacak muhâkemem yavaş yavaş yerin? liyor. Ağzım paslanmış gibi. o, Uyuşuk vücuduma hareket mek için kollarımı, bacaklarımı ket ettirmeğe çalıştım. Her te Yandaki banyo odasma geçti” Yağmur gibi soğuk su ateş vücudumu kırbaçlad. sirkülâsyonu hızlandı. Biraz m-3inde çok soğuk bir bardak içmek istedim. İçemedim. Made yu imdadıma yetişti. verili TArkası