22 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

22 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Turizm ve otel Istanbulu bir seyyah şehri yapmak için Istanbul belediyesi, evvelâ, ötel meselesi, ve sonra lokantalarla kadar olmağa başlamıştır. Istanbul. | da filhakika orta sınıf seyyah ih- tiyaemi temin edecek ucuz, rahat ve temiz otel çok nadirdir. Seyyahı va- purdaki kamarasından çıkarıp şehir de kalmağa razı etmek için evvelâ bu noktadan başlamak lâzımdır. Yok sa şehri güzelleştirmek, yolları yap- mak neye yarar? Seyyah yine oto - mabille dolaşıp. yemeklerini vapurda yedikten ve vapurda yattıktan sonra bizim kârımız ne olur? Bize gelen seyyahlar, aşağı yuka- Pı, buradan bir çift papiç alıyorlar| ve yalnız vapurlarında hazırlattıkla rı sandoviçlerin kâğıtlarını Ayasof. yada veya bir müze avlusunda bıra- , kıp gidiyorlar. Tahtakurusu Belediye otel meselesini halletme- ye çalışmakla türizm meselesinin ana makinesine el koymus oldu. Bu münasebetle hatırımıza gelen bir nok tayı işaret edeyim: Geçenlerde bir ecnebi gazetede ha- seratı öldüren bir ilâcm ilânını gör- düm. Bu ilânm şeklile bizim gazete- lerde yapılan ilnlarm şekli arasında bariz bir fark vardı. a Frenkçe gazete diyor ki: : “Tahta kurusu: Aman ne ayıp!. Fakat ayıp diyip kimseye söyleme - mezlik etmeyin. Evinizi yeni yaptır- muş olsanız bile, bunların arasında bulunan eski bir tahtada bir tahta ku rusu bulunabilir. Bunları hemen itlâf etmenin çaresine bakın, Bunun için de filânca ilâcı kullanmanızı tavsiye ederiz... Halbuki bizdeki ilânlar, tahta ku- rusu hiç te böyle bir ayıp telâkki ede cek gekilde değildir. Bizdeki ilânlar, sanki tahta kurusu evimizin müşte- milâtmdan bir şeymiş gibi “evleri- nizdeki tahta kurusunu imha için şü ilâcı kullanmız.,, der. Bu itibarla tah- ta kurusu bazı yerlerde Adeta, yas - tık, minder, ne bileyim ben, mobilya gibi evin. eşyası gibi telâkki edilir, Mamafih bu da bir terakkidir. Bs- kiden “bit yiğitte bulunur, derler - mis. Şimdi, bit en ayıp mahlüklardan telâkki ediliyor, Bu tahta kurusunun da ayıp telâkki edilmesine doğru bir adımdır. Uyku Tahta kurusu dedim de aklıma uy Kızılay Kremesine hazırlık Kızılay Kermesi için hazırlıklara devam edilmektedir. Kermesin bu se ne geçen seneden çok daha zengin olması için her türlü gayretler sar «| folunmaktadır. Şehrimizde bulunan Italyan Mu- #iki sana'tkârı Koradina Mola'nın kardeşi Natali Mola da Istanbula gel miştir. Natali Mola Italyanm en bü- yük resammları meyanındadır. Na- tali Mola Istanbula sit 60 parça| tablo yapmağa karar vermiştir. Na- tali Mola bu 60 tabloyu Kızılay Ce- miyetine hediye edecektir. Cemi- yet de bu tabloları Kızılay Kerme- sinde satılığa (çıkaracaktır. Kors- dina ve Natali kardeşlerin (babası Italya Krâlınm Yaveri Kont Mola- dır. Roma Konservattarı Profesörte- rinden meşhur kemancı Lili L'Alpi- ni Kızlay tarafndan hazirlanan Kermese iştirak edeceğini Cemiyete bildirmiştir. Lili L'Alpini San'atkâir Kalo Kapuçellinin refakatinde kon- ser verecektir. | Adalara su "Adaların su İhtiyacını temin için Liman işletme idaresile Belediye a- rasında bir anlaşma (yapılmıştır. Hazırlanan programa göre Adalar kaymakamlığı, adalılarm su istek- lerine dair müracaatlarını kabul ve kaydederek bu husustaki | ihtiyaç listelerini her hafta muntazam su- rette Liman İşletmesine gönderecek- tir. » İşletme istenilen suları layterlerle sabahları saat altıda .adalara gön- derecek ve hazır bulunacak olan a- razozlar teslim edecektir. Arzozlar- la sular evlere dağıtılacaktır. Hor- Bilginizi yoklayınız İ Partisi adımı almıştır? İ selmiştir. Pariste Unitürk Sorular 8 — Lafayt kimdir? 5 — Mikrofon nedir ve kimin ta - rafından bulunmuştur? 8 — Nobel sulh mükâfatı 1983 te| kime verilmiştir? | S — Türkiyede Ilk şapka ne günü giyilmiştir? Dünkü soruların cevapları $ — Halk Partisi ne saman İsurul. muştur? Ne zaman Cümhuriyet Halk C — Halk Partisi 9 ağustos 1923 te kurulmuş ve 10 teşrinisani 1924 te Cümhuriyet Halk Partisi adımı al. mıştır. $ — Rabin Dranat Tagor kimdir? C —Meşhur Hint şairidir. 8 — Türkiyede ilk nüfus sayımı ne zaman yapılmıştır?. C — IR tesrinlevvel 1927 de. S — Mefistofeles kimdir? C — Götenin meshur Faust eseri. nin şeytani kahramanı, — a a 2 ku geldi. Uykunun kıymetini bu son günlerdeki hâdiselerden dolayı, gaze tecilere yastığı haram eden çalışma zamanında olduğu kadar hiç hisset. memiştim. Hele bu sıcaklar, uyku - Dun ehemmiyet ve azametini büsbü- tün artırdı. Bugünlerde şekerlemenin keyfine hiç doyum olmuyor. Tasav- vur edin bir kere, öğle yemeğini ye- miş. kahvenizi sigaranızı İçmişsiniz. Şöyle bir koltukta yarım saat kadar uyku çekmek ne enfes sevdir! Fa - kat gelin de bunu her zaman tatbik edin. Öğle yemeklerini dısarda ye - mek mecburiyetinde olanlar için ne zor şeydir bul... İste bunun için. bir Alman kahve. cisi kahvehanesinde husnat htiereler yaptırmış, şekerleme kestirmek isti- yenler buraya çekiliyor ve sivah bir perdeyi kapıyarak koltuklarda uyu- yorlarmış.... Bana kalırsa buna bizim ie'n hile hacet yok. kahvehaneler soğuk mer- mer masalarile, uyku çekmek isin bi rebirdir. Çoklarımız burasını - âdeta yatakhaneve çeviririz. Hele BanaNÇı kahveleri, hele onlar. ” * © Fakat bu sefer de tahta kurusu ve rine başka bir mahzur vardır. Tavla| yı sesinden gelin de uyuvun La rahatı Fiddünye!... Borsada Türk eshamında tereffü Bugün borsada oldukça büyük bir faaliyet (o kaydedilmiştir. Boğazlar mukavelesinin imza edilmesi çok iyi bir tesir yapmış, Türk eshamı yük- fiyatını yani 178 frangı muhafaza etmekle burada fiyatlar 21,25 liraya kadar yükselmiştir. Anadolu obligasyonla- rida 45 liraya, bonolar ise 46,80 lira- ya yükselmiştir. Bu eshamın Cinans! birkaç gün evvel 44 ve 46 lira idi. Bu gün Arslan Çimento hisseleri de 9.60 liradan 10,20 liraya yükselmiştir. Bu terelfü yeni birçok inşaat program- larile alâkadardır. Bütün Türk esha- | mı için, kuvetli bir talep müşahede edilmektedir. Gümrük muhafaza başkuman- danı şark vilâyetlerine gitti İki günlenberi şehrimizde bulunan gümrük muhafaza başkumandamı Ge neral Seyfi dün Karadenize hareket etmiştir. Kendisi Trabzon yoliyle Şarka giderek Şark vilâyetlerindeki muhafaza teşkilâtını teftiş edecek, bir buçuk ay sonra Ankaraya döne- | cektir. i Belçika Sefaretinde kabul resmi Dün, Belçikalıların milli bayramı münasebetile, şehrimizdeki Belçika sefarethanesinde bir kabul resmi ya- pılmıştır. Birkaç gün evvel Ankara- dan şehrimize gelmiş olan Belçika el çisi De Raymon, bu merasime riya» set ederek koloninin tebriklerini ka- bul etmiştir. Şirketi Hayriyenin yaptıracağı yeni vapurlar Şirketi Hayriyenin kendi fabrika- larında yaptıracağı vapurların proje tumlarla doğrudan doğruya layter- lerden evlere almacak sular için de ayni şekilde kaymakamlığa müra- caat edilecektir. Bu iş için bir mü- rTacaat bürosu tahsis edilmiştir. leri alâkadar makamlarca tasdik e - dilmiştir. İnşaata başlanılmak üzere fabrikalarda hazırlıklar tamamlan- mış ve vapurlarm bazı aksamının Bir iskele yüzünden Belediye - Şirketi Hayriye ihtilafı Belediye ile Şirketi Hayriye arasın da Salıpazarı iskelesinden dolayı ye- ni bir ihtilâf çıkmış ve mesele mah- kemeye intikal etmiştir. Şirket, bu iskeleyi tamir için belediyeden ruh- satiye almış, fakat inşaat tamamlan dıktan sonra Belediye Fen heyeti ta rafından yapılan tetkikatta Şirketi Bayriyenin ruhsatiye hilâfına hare- ket ederek arka taraftan yola, ön ta- raftan da denize tecavüz eylediği gö rülmüştür. Bunun üzerine mevcut ka nunlara İstinaden belediye bu fazla kısımları yıktırmaya teşebbüs eyle - miş, fakat Şirketi Hayriye buna mâ- İni olmak için derhal Hukuk mahke- mesine müracaat eylemiştir. Mahke mete kati bir karar verilinceye Ka dar fazla kısımların yıktırılmaması için muvakkat bir karar almıştır. Fakat araya tatil girdiği için bu da- vaya ancak Eylülde bakılabilecek, Şirketin de ruhsatiye hilâfına yaptı. ğı fazla inşaat o zamana kadar ka- lacaktır. Belediye buraya inşaat ruhsatiyesi verirken umumun menfaatine hâdim bir iskele olacağını düşünerek hare- ket ettiği halde şirket iskelenin üs- tünü gazino, altını da büfe hâline kal beylemiştir. Belediyenin Şirketi Hay İriyenin umuma mahsus yerleri irat haline koyamayacağını ileri sürerek mahkemeden bu hususta tesbiti delâ- il isteyeceği haber alınmıştır. Bu hu susta da bilâhara bir karar verile- cektir. Liman Hanının satılması da bir mesele oldu Liman hanımın satılması işi de bir mesele oldu. Malüm olduğu üzere vu hana ilk talip olanlar arasmda bulu- nan İcaret.odası ozaman en.yüksek Tat verm Fakat ordan iyon inhisarı ile diğer bazı yeni taliplerin heyeti müza- ; arlaştırnıştı. Müzsyede iki defa tekrarlanmış, fakat sonuncusundan evvel o da bu işten vaz geçmişti. Buna rağmen tâs fiye heyeti hana eskiden odanm Ver diği fiatten daha yüksek veren kim- seyi göremeyince hanı oda namma ih etmiş, keyfiyeti ticaret odası na bildirmişti. Oda ise son müzayede günü müza- yedeye girmediğini ileri slirerek bu ihaleyi kabul edemiyeceğini iddia ey- lemiş ve evvelce yatırdığı on bin lira lık depozito akğesini geri istemiştir Ancak tasfiye heveti, satıs işinin uzamasının pazarlığın hozulmasına bir sebep teskil edemiyeceğini, esa- sen müzayedenin odanın nuvafaka- tile bir ay uzatıldığını ileri sürerek ihale işini kabul etmemesinin yolsuz bir hareket oldüğunda israr etmek- te ve depozitoyu İade etmemektedir Fakat oda bu cevabı tetkik ettir - miş bunun hukuki bir kıymeti haiz olmadığını görmüş ve esasen ilk te- hire muvafakat eylediği halde mü- zayedenin ikinci defa uzatılmasından önce mütalcası alınmadığını tesbit etmiştir. Thtilâf bir türlü halledilememek - tedir. Diğer taraftan oda bu hüna ilk talip olduğu zaman bir bankadan a- lacağı kredi ile bu işi bitirecekti. Fe- kat son çıkan bankalar kanımı buna mâni olduğundan ve odanm da hazır parası bulunmadığından bu isin za - ten maddi noktadan halline de im - kân yoktur. İhtilâf bugünlerde odayı memnun edecek bip neticeye bağlanmasına im kün görülemezse ticaret odası Ikti - sat Vekâletine milracaat edecektir. Avusturya ve İtalya ile ticaret anlaşmaları müddeti bitmiştir 'Türkiye ile Italya ve Avusturya arasmda aktedilen Ticaret anlaşmala ri bügün bitam bulmüştur. Bugünden itibaren umumi rejim tatbik edileceğinden bü memleketler- den gelen malların gümrüğü bu su- retle artacaktır. Riket Pireye gitti Son günler zarfmda gazete sütün- larmı hayli işgal etmiş olan meşhur dökülmesine başlanılmıştır. Her iki petrol imtiyazcısı Riket ve esi, dün Sanatoryomlara verilecek suların | vapurda 9 ay sonra denize indirile- | skşam, “Docya” vapurile Atinaya fiatleri varı yarıya indirilmiştir. cektir. hareket etmişlerdir. AN Ne dersiniz ? Eyüp otobüsleri Birkaç defa yazdık. Yinede yazıyoruz: Eyüple Keresteciler arasındaki otobüs servisleri henüz yoluna ko- nulamamıştır. Sarıyer » Büyükdere hattında çalışan otobüslerin bile muayyen bir hareket tarifesi vardır. Ve nakil vasıtalarında intizam esas olduğuna göre, bu hat için neden hâlâ muntazam bir tarife yapılma. dığına hayret etmemek elden gel mez. Günün veya gecenin falan saatin. de otobüs bulup bulamıyacağını kex- tiremiyen bir yolcu için, bu nakil va mtası, daima şüpheli ve endişeli h viyetini muhafaza eder. Meselâ, g: ce yarısı hareket etmesi lâzımgelen sen otobüs, vaktinden evvel doldu. ğu için saat 23,30 da hareket eder. se, 24 otobüsüne yetişmek üzere ge- len bir yolcunun bu nakil vasıtası na olan emniyeti * nasıl sarsılmaz? Böyle vaziyetlerde, bir başka oto- büs servise almak ve 24 seferinin behemahal yapılmasını temin et - mek icap etmez mi? Bize kalırsa, Eyüple Keresteci ler arasındaki otobüs servislerini hesaplı bir tarife ile tam bir intizam altına almak gerektir. Bu hususta belediyenin ve otobüs sahiplerinin nazarı dikkatini celbederiz. Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz? * İzmir ve İstanbul limanlarında— Iktisat Vekâleti tarifeler müdürü Muhsin ile mütehassis Bürhanettin Izmire gitmişlerdir. Bunlar İzmir İi- manmm tarifesini tesbit ettikten sonra yine şehrimize geleceklerdir. İzmir ve Istanbul limanlarının ta- rifeleri vekâletçe tasdik edildiği tak- tirde bir ağustosta tatbik mevkiine e .- Yeni tarife vekâletçe kabul edilir- se komisyon gümrük anbarlarınm ücretini ton başma bir lira hamal ücretleri de 350 den 240 kuruşa in- dirmiştir. Ayrıca dizbarko ücretlerinde de mühim tenzilât yapılmıştır. * Yalovada yeni otel — Akaym Yalovada yaptırdığı yeni otelin in » şaatı bitmiş ve tefrizata başlanıl - mıştır. Otel Ağustosta merasimle açıla: . k tır. İ iVilâyette Gayrimübadiller kongresi toplanıyor Gayrimübadil bonoları yeniden düşmeğe başlamış ve bu düşüş bu de- fa gayrimübadiller cemiyeti azaları arasında yeni aızıltılara meydan vermiştir, Bunun Üzerine Cemiyetin kongresinin toplanmasma lüzum gö rülmüştür. Köngre 29 Temmuz çar- şamba günü Halkevinde aktedilecek. tir. Göçmenler için evler Bu yü gelecek göçmenler “için Trakya ve İzmitte yeniden göçmen evleri yaptırılmaya başlanılmıştır. Göçmen nakliyatı bugünlerde tesri edilecektir. Hayvanlar sıkı bir himaye görüyor Himayei hayvanat cemiyeti son günlerde faaliyetini artırmıştır. Ce- miyetin bütün âzaları ve bilhassa ka dın üyeler şehrin muhtelif yerlerin. götürülerek beş lira ceza kesilmek - tedir . dan on İkişer çuval un yükliyen yüzü mütecaviz araba Sirkecide bu suret le doldurulmuş ve her birine beşer üzere bir arabanm âzami yük haddi istinbisi 10 çuvrl undur. Meselâ evvelki sabah Kasımpaşa-” Seyyahlar için lokantaların ıslahı için, tedbir alınıyor Belediye şehrimize seyyah celbini temin maksadile otellerde yapacağı tslahattan sonra gerek seyyahlar, gerek şehirliler için dalma bir şikâ- İyet mevzuu olan Lokântalar işini | kökündden halletmeğe karar vermiş- tir. Vakır belediye zabıtası talimat- hamesinde yemek ve içki istihlâk edi len yerlerin sıhhi kavaidiyle meşgul olunmasını temin edecek maddeler mevcuttur, Bu, Kâfi gelmemektedir. Ötedenberi belediye lokanta, ahçı dükkânları ve birahanelerin temiz tu bulmaları için vakit vakit tedbirler de almaya teşebbüs eylemiş isede bunların hiç bir ameli kıymeti olma- mıştır. Hattâ Lokantacılar Cemiyeti reisi bile geçenlerde bir gazeteye vâ- ki beyanatımda lokantaların beledi- ye mizematile temizlenemiyeceğini sınıflara ve hususiyetlerine güre lo- kanlaların tesbit edilmesi İcap ede- ceğini söylemişti. Belediye şimdi iki cepheden tetki- kata başlamıştır. Bir taraftan şehri- mizdeki lokani», birahane, ahçı dük- kânı içinde içki ve yemek satılan yer lerin mahallerini, bu gibi dükkânla- rın umumi menfaatlerini, buralara devam eden müşterilerin seviyelerin! tetkik ettirmekte, diğer taraftan da Avrupa şehirlerinde bu gibi yerlerin nasıl idare olunduğu, ne gibi nizam- lar konulmuş bulunduğunu araştır - maktadır, Her iki cepheden yapılan tetkikler bittikten sonra uzun bir ta- imatname hazırlanacak ve bu tali - matname Şehir Meclisince müzakere edildikten sonra tatbik mevkiine ko- nulacaktır. Lokanta, ahçı dükkânla- rı ve birahenelerin ıslahı uzun zama | na ve mühim mali fedakârlıklara mil | tevakkıf olmadığından bu iş oteller den evvel müsbet bir şekilde halledi- lecektir, İ Belediyede << ((— Kömür depoları nereye gitmeli ? Kömür depoları hakkında tetkikat yapan heyet işini bitirmiş, tanzim ey lediği raporu Iktisat Vekâletine gön- dermistir. Heyet, kömür depoları açmak için arahılan İmkân ve şartların yalnız Kuruçeşme ve civarmda mevcut ol- duğunu tesbit etmiştir. Ancak de - poların bugünkü yerleri Kuruçeşme halkma zarar verecek mahiyette ol- duğundan bu depoların Ortaköye doğru almması muvafık görülmüş - tür. Depo yapılacak yerde ancak İki köhne yalı bulunması .dolayısile is - timlâk be ucuza mal olacaktır.Bura- da ayrıca 600 metro uzunluğunda on İ metro derinliğinde bir rıhtım inşa 0- tunacak ve yükleme ve boşaltma İğ“ leri makineleştirilecektir. tel Yeni di harice kömlr ları lili de fenni tertibat almacaktır. Şehir ışıkları Giza Belediye yangın yerlerile şel tenha akra elektrik lâmbala- rı koydurmaya karar vermiştir. Bu lâmbalar yeni bütçe ile şehrin muh - telif yerlerine asılacak 1900 lâmba- nın taliki esnasında konacaktır. Bu suretle zabıta geceleri bu gibi yerlerde dahâ kolay vazife görebile- ceklerdir. Çocuk bahçelerinde gün açılan çocuk bahçele- bir rağbete mazhar olmak- a. çin ler tarafından ti ile Montrö mukavelesinin ne de - mek olduğu ve bu mukavelenin akdi deki hayvan ile yaplan nakliyatı kontrol etmektedirler. me lerin odeme Bu kontrol osnasmda izahat verilmiştir. | hadden fazla yük yüklemiş araba, |“ “OP 0. beygir veya merkebe raslandığı za- di i man bunun sürücüsü bu üye tarafım Pi pere dan en yakm polis noktasma teslim edilmekte, oradan polis merkezine) İstanbul Maarif Müdürlüğü şehri - mizdeki bütün medreseleri mahallen tetkik ettirmekte ve bunların mufas- sal birer listesini tanzim ettirmekte dir. Bu listede tamamen boş, kismen ve tamamen dolu olan medreseler ayrı ayrı yazılmaktadır. Bu gibi lira ceza kesilmiştir. Malüm olduğu | medreselerden ne suretle istifade olunabileceği hakkımda da İtetkikler yapılmaktadır. ayrıca im | rt, Mİ Londra içtimaı 2.1.0 ler, İngiltere Başvekili Mister (Bali- vin) in riyaseti altında ihzari bir to? ve İtalyaya davetnameler göndert ” ceklerdir. Her Iki devletin böyle if daveti kabul edeceklerine ihtimal v€ rans derhal toplanmıyacaktır, Dört Mâ altı haftalık bir hazırlık devresi ne ihtiyaç görülmektedir. Çünkü P* kadar çetin hir konferansın muvaf * fakıyeti her şeyin iptidadan İyi hazırlanmış olmasma bağlıdır. Böy” Cibalide Odun iskelesinda adında biri biçki makinesi yanı talaş toplarken kolunu maklı tarmış, ağırca yaralanmış, hastabi” kaldırılmıştır. hayvanı sokağa birakan Ömer kmda tahkikata başlanılmıştır. Karpuz mevsiminde karpi* den kavga, etmişler, Galibi yaralamıştır. Fethi Bir. Mısırlı talebenin pars çalındı, çalan yakaland! lunan Mısırlı talebeden Berutlü han tramvayla Karaköyden gep ken pantalonunun cebinden be$ leva, on frank ve 25 kuruştan Namık adında bir sabıkalı ta dan çalmdığı anlaşılarak Nami kalanmıştır. çi is Profesör Bakster Berline Arasta sokağındaki hafriyat! re eden Profesör Bakster bar! katta buluumak üzere Berline tir. Profesör on gün sonra tekr#” rimize dönecektir.