August 13, 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

August 13, 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

| | | İ mm 2 Olimpiyat mektupları Berlin stadyomu 20 milyon liraya çıktı Oyunlara gelen sporcular için 150 evlik bir Kekârlar Köyü vardır erlin, 8 ağustos (hususi muha- | birimizden) — Berlin olimpi-| yatları dünyanm şimdiye kadar mis- lini görmediği bir harikadır. Alman- ya hariçten gelecek yüzbinlerce zi- yaretçi için burasmı her türlü istira- hat esbabını hazırlamak Üzere mil. yonlar sarfetmiştir. Berlinde yeni yeraltı şimendiferle- ri yapılmış, bütün resmi binaların dış kısmı tepeden tırnağa temizlenmiş, bütün sokaklar yepyeni bir hale kon- muştur. Belli başlı meydanlarda bay- rak direkleri dikilmiş ve her tarafta binalar bayraklarla donanmıştır. 20 milyon lira tadyomun yapılması ve sehrin güzelleştiriilmesi için 20 mi- yon lira sarfedilmiştir. Bir Babil kulesi yapılmıştır ki için- de bir telefon santralı vardır, her hangi bir lisanla istediğiniz malüma- tı verebilir. Bu santralda 16 lisan bi- len 12 telefon operatörü vardır. 'Türkçe, japonca, acemce ve sırpça dil. lerinde dahi malümat isteyebilirsiniz. Yollarda nakil vasıtalarının sür'at- ie ve gürültüsüzce gidebilmeleri için başlıca caddelerde saatte 40 kilometre gitmeyen vessiti nakliye menedilmiş- tir. Bir çok lokantalarda listelere muh- telif milletlere ait yemeklerin resimle- ri yapılmıştır. Bu sayede almanca bil- meyen bir müşteri aradığı yemeği ko- Tayca “bulabilir. Bekârlar köyü himpiyatların en meraklı tarafı oyunlara gelen #porcü için ha- zırlanan (Bekârlar köyü) dür. Bu köyde Alman haritası şeklinde 150 ev yapılmıştır. Bu köy erkeklere mah- sustur. İçeriye kadın girmesine mü sade edilmez. Atletlere âzami istirahat temini İ- €n gece saat dokuzdan sonra köyün etrafma bir sükün çemberi çevrilir. 'Bu çevre içinde gürültü yapmak, şar- Mali itibarımız Merkez Bankası tah- villeri yükseldi Borsada Cümhuriyet Merkez Ban- kası hisseleri evvelki gün 77, dün de 80 liraya kadar yükselmiştir. Bu yük- seliş Türk mali itibarının mekadar| kuvvetlendiğini göstermeye kâfidir. Malâmdur ki, bu hisselerin ihraç fi- yatı 100 liradır. Fakat hissedarlar bunun ancak 70 lirasını ödemişlerdi. Banka teşekkül ederken, borsa işleri- le alâkadar olmıyan birçok kimseler ye ezcümle memurlar da hisse almış- lardı. Bunlardan bir kısmı esham ve tahvilâtla alâkadar olmadıklarından veyahut ihtiyaçları dolayısile hisse - lerini satmağa başlamışlar ve bu yüzden tahvilât bir aralık 55 liraya kadar düşmüştü. Anlaşıldığına göre gimdi bu tahvilât hemen tamamen borsa İşlerile ve tahvilâtla alâkadar olan tasarruf 'ashabının eline geç - miştir. Ve bu hisse senetlerine talep artarken arz da azalmiştir. Vaziyet şudur: Geçen sene bankanın 6,25 lira, ya- Bİ yüzde on temettü tevzi etmesi üze- rine Merkez Bankası hisse senetleri birçok sermayedarların nazari dikka- tini celbetti, Borsada bu hisse senet- lerine talep çoğaldı. Fiyat ta ted- ricen 65 liraya kadar çıktı. Montröde k: söylemek, radyo çalmak yasaktır. Yalnız köyün dışında ayrıca bir lo- kanta vardır. Erken yatmak isteme- yenler buraya gelip eğlenebilirler. Köydeki atletlere mahsus 38 yemek salonu yapılmıştır. Bu lokantalarda dünyanın en mütehassıs garsonları çalıştır. Bundan maada köyde muhtelif at- letlerin idman yapabilmesi için muh- tehf spor sahaları ihdas edilmiştir. Kadınlar için K adın atleler İçin ayrıca 600 kişilik bir yer hazırlanmıştır. Burada 100 üniversite talebesi genç kız hizmet etmektedir. Olimpiyatlara tahsis edilen sahada bir yüzme havuzu, bir jimnazyum, bir tiyatro ve bir sinema vücuda getiril miştir, Bekârlar köyü stadyomdan 15 kilo metre uzaktadır. Stadyomla köy ara- sında geniş asfalt bir yol yapılmıştır. Atletleri stadyuma götürüp getirmek için ayrıca otobüs ve otomobiller te- min edilmiştir. Gidip gelmeyi kolay- laştırmak için 4000 şoför tutul muştur. Stadyum tadyom ayrıca başlı başma dünyanin en geniş spor saha- sıdır. Asıl yarış sahasma 100.000 kişi girebilir.Yüzme havuzunda 16.000 ki- şi seyredebilir. Bisiklet yarışlarını 15 bin kişi, boks müsabakalarını 12,000 kişi takip edebilir, Boks sahasında bir kaza vukuunda derhal imdada ye- tişmek üzere kâfi miktarda doktor, bir dişçi, birkaç hasajet bulundurul- maktadır. Yüzme havuzunda su otomatikman değişir. , Müsabakaya girenler daima temiz ve sıhht bir havuzda yüzmek imkânmı bulurlar. ! Berlinin bütün evleri ve otelleri do)- 'duktan sonra hariçten gelecekler için stadyom civarında ayrıca 70,000 ki- şi için ikametgâhlar yapılmıştır. Poliste | Üç ceset bulundu. Bunlardan birisinin hüviyeti henüz tesbit edilemedi Son iki gün içerisinde şehrimizde üç ceset bulunmuştur: 1 — Arnavutköy liman idaresinin Kuruçeşmedeki şubesi önünde bir ce- set bulunmuştur. Ceset, orta boyda, ! etine dolgun ve ablak çehreli, burnu dilşmliş, bıyıkları matruş, tahminen otuz yaşlarında birine aittir. Tahki - kata el koyan Emniyet İkinci Şube Direktörlüğü, cesedin hüviyetini tes- bitle meşguldür. 2 — Erenköyünde İbrahim Efendi İ caddesinde Memduha ait köşkün bah çesinde bir ceset bulunmuştur. o Ya- pılan tahkikatta bu cesedin Kasta - monulu Şükrüye ait olduğu ve elek- trik cereyanma tutularak öldüğü an- laşılmıştır. Görülen lüzum üzerine ceset, morga kaldırılmıştır. 3 — Fenerde Murat Molla soka - ğında 39 numaralı evde oturan yaşlarındaki Anna, iki gündenberi kaybolmuştur. Yapılan araştırmada Anna, civardaki kuyulardan birinin içinde ölü olarak bulunmuştur. Ceset siyasi zafer Türk mali itibarını da yükseltti. Diğer Türk eshamile be - raber Merkez Bankası hisselerine ta- lep çoğaldı. Ve fiyat ta bir hafta ev- vel 75 liraya kadar çıktı. Merkez Bankası hisselerinin dün 80 liraya tereffüü talebin artmasına ve buna mukabil de satışm hemen hiç olmamasma atfedilmektedir. Diğer Türk eshamı eski vazi- yetlerinin büyük bir kısmını muhafa- za ediyorlar. Ünitürk 22,45, bonolar| 47,5, obligasyonlar da 46 liradır. Son bir iki gün zarfında bu kâğıtlar üze- ginde muameleler biraz hafiflemiştir. kuyudan çıkarılarak morga kaldırı! - maştır. Bir adliye mübaşiri ortada yok! Adliye tebligat dairesi mübaşirle- rinden Abdullah Beşiktaş Sulh Mah- kemesinin bankada bulunan parasm- dan 600 lirasının kendisine verilme - sine dair, hâkime, dalgınlığından is - tifade ederek bir kâğıt imzalatmış ve parayi bankadan alarak zimmetine geçirmiştir. Abdullah, bu işi yaptık- tan sofra ortadan kaybolmuştur. Za - beta mübasiri al İ mürekkep muhtelit bir heyet şehri- TA Maaş tevziatında yolsuzluk iddiası Dört memur ağır çeza mahkemesine verildi Üç aylık mütekatt, dul, yetim ma- aşları tevzlatında bazı yolsuzluklar yapmak iddiasile, Eminönü Malmü - dürlüğü memurlarından İsmail Hakkı! üç aylık maaşlar tevzi mutemedi İs- mail ve veznedar Kâzım haklarında takibata başlanmıştır. Eminönü Mal| müdürü Hüseyinin de vazifesini ih- mal ettiği hakkmda bir iddia İ sürüldüğünden o da zan altıma alın- mıştır. Gerek Malmüdürü Hüseyin, gerek Kâzm, ve İsmail (Hakkı hazırlanan evraklarile birlikte Ağır Ceza Mahkemesine © verilmişlerdir. Suçluların dün ilk duruşmaları yapıl mış, fakat, şahitlerden Binbaşı Hâmi- din dul karısı Zahide Seher. gelme- diği için yeniden tebligat için muha-| keme, eylülün 2 inci gününe bıraktl-| mıştır. Zehirli gaz kursu bitti Ortamektep ve lise muallimleri için açılmış olan zehirli gaz kursu dün nihayet bulmuştur. Bu kursa 300 muallim iştirak etmiş ve netice Maarif Vekâletine bildirilmiştir. İlkmektep muallimleri için, Geçen tedris senesi içinde olduğu gibi bu yıl da ilkmektep muallimleri için bir tahrir kursu açılacaktır. Di- ğer taraftan san'at mekteplerinde açılan ev İdaresi kurslarının İyi neti- celer verdiği görüldüğü için muallim- ler maarif müdiriyetine müracaat ederek bu kursun devamını dilemiş - lerdir. tir. Yeni iki şilep alınıyor Tasfiye halinde bulunan vapurcu- Et fiatleri düştü İuk şirketi hinsedarlarından Sadıkra-| © sop günlerde etin kilom bazı deler müessesesi İngiltereden iki şi: lep satınalmağa teşebbüs etmiştir. Bu gemilerin ikisi de 12 yaşındadır. Biri 3800, diğeri 5000 tonluktur, İh- racat eşyasının ecnebi memleketlere götürülmesinde bu gemilerden imran de edilecektir. Bir heyet tetkikat için şehrimize gelecek Sanayicilerin Muamele Vergisi Ka- nununda yapılmasını istedikleri ta - dilâta esas olmak üzere İktisat ve Maliye Vekâletleri mümessillerinden mize gelerek tetkikler yapacaktır. Ticaret odası da yeniden tetkikler yapacak ve gelecek heyet, sanayici- leri dinliyecektir. Fatihte hayvan panayırı Belediye tarafından, her sene oldu- ğu gibi, bu sene de bir hayvan pana- yırı kurulmuş ve dün Fatihte Atpa - zarında Açılmıştır. Bü teneki pana - yırm hususiyeti, semer ve saire gibi hayvanlara müteallik levazımın da teşhir edilmesidir. Panayır iki gün sürecektir. İsemtlerde otuz, hattâ yirmi beş kuru- Tiyatro festivali güzel geçiyor Türk pehlivanları bu hafta karşılaşacaklar İstanbul sezonunun tiyatro festi - vali haftası muvaffakiyetle devam etmektedir. Evvelki gece kalabalık bir halk kütlesi huzurunda meddah ve karagöz oyunile tiyatro haftası a- | çılmış, dün ece de ortaoyunu oynan-| mıştır. Bu oyunda bütün artistler son derece muvaffak olmuşlar, ve halk neş'eli bir gece geçirmiştir. Bu akşam haftanın üçüncü gecesidir. Program mucibince Naşit, Fahri ve Halide tarafından Nasrettin Hoca piyesi temsil edilecektir. Bu haftaki güreşler Şehrimizde üç maç yapmak üzere gelmiş olan profesyonel güreşçi Cim Londos ile karşılaşacak Türk pehli- vanmı seçmek Üzere dün akşam ya - pilması mukarrer maç pazara birakıl- mıştır. Bu pazar stadyomda Türk pehliyanları arasında bir güreş mü - #abakası yapılacak ve bu müsabaka- da birinci gelen Türk pehlivan, gele- cek pazara yani 23 ağustosta Cim Lonloş ile karşılaşacaktır, Cim Lon -| dog, bu hafta Türk pehlivanlarının | güreşini müteakip #tadyomda sadece bir gösteriş maçı yapacaktır. Kola kavaryani gitti Geçen pazar günü Taksim stadında Cim Londosa mağlüp olan Kola Ku- varyani, dün akşam Parise dönmüş- tür, Kola, Pariste, Bulgar şampiyonu Dankaloff, Dilgen ve Cetsen gibi göh ret kazanmış pehlivanlarla güreşecek sa kadar düşmüştür. Bu düşüklüğün kasaplar şirketi İle bazı kasaplar &- rasında çikan ihtilâf ve rekabetten ileri, geldiği söylenmektedir. Bazı a- Minderler. ende sreskierm âmil ol- duğunu, ve büzhan& Üeretirin yük - sekliği yüzünden etlerin bozulması korkusu karşısında kasapların bizza- rure fiyatları kırdıklarını ileri sür- mektedirler. Bütçe darlığı yüzünden yapılamıyan işler Dün Belediyede Fen Müdürü Hüs- silnün riyasetinde Belediye sermü - hendislerinden mürekkep bir komis- yon toplanmış ve şimdiye kadar ge- rek bütçe darlığı yüzünden, gerek başka sebeplerden dolayı yapılama - mış, fakat evvelce yapılması karar * laştırılmış İşler üzerinde tetkikat ya” pılmıştır. Toplantının sonunda bu gibi işler için bir cetvel hazırlanması ve büt- çenin imkân verdiği nisbette ve ted- ricen yapılması kararlaştırılmıştır. | ortaya çıkmıştır. İ bir nizamname yapılacaktır. Peçeta sukutu ve tacirlerimiz | Ihracatçılarımız sukuttan zarar görmiyecekler | İspanya ile ticari alâkalarımız zan- nedildiğinden daha fazladır. Birkaç sene evvel yedi sekiz milyon liralık yumurta sattığımız bu memlekete bu- gün de 3, 4 milyon liralık yumurta satıyoruz. Hatiriardadır ki bü mesele için ge- çen sene İspanya ile müzakerat cere yan etmiş ve bu senenin başından İti- bar edilmek üzere İspanya Türkiyeye 50.000 kentallik bir yumurta konten- İsnı vermiş ve sandığı 16 - 1 liraya kadar düşen yumurtalarımız 22 - 24 liraya kadar fırlamıştı. Halbuki bir- kaç ay kadar normal devam eden * cari münasebetlerden sonra İspanya da dahili harp herşeyi altüst etmişti. Ve İspanyadan 5/5 milyon Frahsız frangı alacağı olan tüccarlarımızm vaziyeti müşkülleşmişti. Diğer taraftan başka bir mesele de ortaya çıkmıştı. İspanyol parasının isyandanberi yüzde 30 - 40 nisbetinde sukutu... Bu sukut tacirlerimizi haklı bir telâşa düşürmüştür. Merkez Banka. sınm bloke olmuş İspanyol parası. nın hangi kiymetten hesap edileceği Bunun üzerine yumurta tacirleri bizzat İktrsat Vekili Celâl Bayar nez- dinde bir teşebbüste bulunmuşlar ve | haklarının zayi edilmemesini rica| etmişlerdir. İktisat Vekili bu işle derhal ve sah sen alâkadar olmuş ve tacirlerin le- hinde mühim bir karaf'aimrstir. | Alman bu yeni kârar üzerine yu- murta tacirlerine peçeta eski fiyat, yani 5,85 den hesap edilecek, sukut nazarı itibara slınmıyacaktır. Yumurta! tacirleri İktısat Vekili - nin alâkasından Ye lehlerindeki mü-| him kararından dolayı dün kendisine bir teşekkür telgrafı çekmişlerdir. Bu karar piyasada çok iyi bir tesir bırakmıştır. Antrepolar devrediliyor | Gümrük antrepolarının limana dev- rine 15 Ağustosta baslahacıktir. UÇ aylık muvakkat bir talimatname ha- zırlanmıştır. İlerisi İçin hükümetçe Gümrük memurlarının terfileri Gümrükte az maaşlı memurların terfilerine ait listeler gelmektedir. Yeni terfiler 1 eylülden muteber ole- caktır. Dün 600 seyyah geldi Avustralya vapurile dün limanımı. za muhtelif milletlere mensup 600 seyyah gelmiş ve şehrimizin görül - meye değer yerlerini gezmişlerdir. Cerrahpaşa hastanesinde pavyon Cerrahpaşa Hastanesine yeni ilâve edilecek pavyonun projesini mahal - len tetkik etmek üzere dün Cerrah - paşa Hastanesinde bir içtima yapıl - mıştır. İçtimaa vali riyaset etmiştir. hava sonra sıcaklık gitmiş, normal Bugün, hava Bugünkü Son yağmurlardan ve havadaki ağırlık bir vaziyete girmiştir. açık ve güzel olacaktır. Dünkü hava Dün hava açık ve güzel geçmiştir. İ En çok hararet derecesi 27,4, en az hararet derecesi 19 olarak kaydedil- miştir. Rüzgür lodostan esmiştir. Süra'ti saniyede 8 metredir. Hava tazyiki 758 dir. Memlekette hava : , 4 inci ay » Hızır: vaziyeti e lari ÜN ase'teimi Bugün memlekette hava vaziyeti Yanki e söyledir: Şimalt Anadolu bulutlu ve| ç., aş Ala İK yağışlı, şarki Anadolu kısmen bulut- | Akşam: 19,11 — Yatsı: 20,59 — Imsak:3.12 lu ve diğer taraflar açık geçecektir. Rüzgirlar şimal istikametinden görki Anadoluda kuvvetli, diğer ta) Geçen sene bugün hararet derece-| Bursa Valisi Fazlı Gülecin tayinleri si en çok 27, en az 18 derece olmuş-| Yüksek Tasdika iktiran etmistir. raflarda ört kuvvette esecektir. Geçen sene bugün tur. Rüzgâr şimalişarkiden esmiş - tir. Vasati sür'ati 4 metredir. * 1 — Alman kadın tayyarecilerin « den ENİ Belnhorn sabah saat 10u çeyrek geçe Berlinden kalkmış, saat 16 da Yeşilköy tayyare e m inmiştir. Elli Beinhorn'un bindiği Beli : nin ismi 'Tayfundur. Kadın tayyare- ci şehrimizde bir saat kadâr kaldık- tan sonra Berline hareket ederek ye- ri bir rekor kırmıştır. 2 — İşçilerle patronlar arasındaki gerginlik devam ettiğinden bütün; Yunanistanda amele iki saatlik grev | yapmıştır. 3 — Trakyada ihdas olunan umu- mi müfettişliğe İzmir Valisi General Kâzım Diriğin, Izmir valiliğine de Iralık bir ümit hâsıl oldu: İ muvazeneli vatandaş | Siyaset âlem Amerikada intihap hazırlığı Cihan harbinden sonra bir a. Ame- rika Avrupa işlerine canlı suret- te karışacak, eski dünyada bir nevi hakem rolü oynıyacak, de- vamlı bir müvazene kurulması. na hizmet edecek. Halbuki bu ümit boşa çıktı. Ame rika, Ayrupa işlerinden derece dere- ce uzaklaştı. Bugün ancak uzak bir seyirel vaziyetindedir. Hele bu gün- lerde dışarsını seyre bile pek vakti yoktur. 1” Teşrinievelde yapılacak cümhurreisliği seçmesi bütün Ame rikalıları devamlı bir galeyan halin- de bulunduruyor. Dillerde dolaşan sual şudur: Ruz- veli tekrar cümhürreisi olacak mi, olmıyacak mı? Her iki şıkkım siddetli taraftarları, #leyhtarları vardır. Amerikada tam bir emniyetsizlik ve hareketsizlik hüküm sürerken Rüzvelt çok cüretli hareketlerle Amerikaya adeta bir nevi sun'i teneffüs temin etmiş, ha- yatm yeniden normal hale gelmesi- ne sebep olmuştur. Fakat bunu yap- mak için istikbale korkunç bir borç yüklemiştir. Sonra umumi işlerde memleket ölçüsünü kaybetmiş, çok fazla derecede rey avcılığı yapmıs- tır. Amele ve çiftçiyi tutayım derken kütlesini kır- mıştır. Sonra her aklı başmda Amerika nın İtiraf ettiği bir hakikat var: A- merika kanunu esasisi bir buçuk asır evvel basit bir cemiyetin münasebet» lerini tanzim için yapılmış, o zaman- danberi bir incil gibi kalem sürtilme- den muhafaza edilmiştir. Bugünkü muğlük hayatı tanzime kâfi değil dir, İleriye doğrü atılacak her mils- pet adıma engeldir. l Ruzvelt buhranm uyandırdığı nes lardan istifade ederek kanunu esasi. yi tadil ettirebilirdi. Fakat bunu yapmadı, kendi bildiği gibi kanunlar vücuda getirdi. Kanunu esasiye mu halif her kanunu ilga etmek sıfatını hair olan Vasington yüksek mahke- mesi Ruzveltin en mühim kanunları” mi hülklimder rkat etmeye mecirif | kaldi. 9 Kanunların bazıları iyi idi, lâzrmdı. | Fakat mahkemenin hareketi de hak“ ydı. Mahkeme diyor ki: “Benim ve araştırmak değilti— OKU kareler ag Beğen anl kanunu yapm., Bir müddet tatbik edilen kenımrmlar | rm böylece bozulması yeniden bif emniyetsizlik havası uyandırdı. Ze” maye ve tesebbüsü ürküttü. (Ruzvelt) in seçilmesi ihtimal dr hilinde olmakla beraber değildir. Hattâ ihtimaller gün ge” tikçe azalmaktadır. Cümburiyet fır” kası namrzedi Landon seçmede kaz” nırsa Amerikada kimse buna hayri etmiyecektir. ———————— Afyonkarahisar civarında bir “leylek - kartal harbi mi? Yaz dolayısile İstanbul civarını gelmiş olan leylekler, bugünlerde # km akın cenuba doğru gitmeğe bas * lamışlardır. Bazı kimseler, buns b” karak Afyonkarahisarla Sandıklı * rasında Üç senedenberi her yil mevsimde başlıyan kartal . leyi6f” muharebesinin £ tekrarlanacağını İğ” dia etmişlerdir. Bunu İleri sürenler, kartallar” leylek yavrularına musallat oldukls” rmı, çarpışmanın bu yüzden vü İ geldiğini söylemişlerdir. Asmadan düşerek yaralandı Eeylerbeyinde Küplüce Güme sokağında oturan Remzi, vo bahçesindeki asmadan düşerek Yİ; Vel lanmıştır. Çocuğun yarası teh olduğundan hastaneye kaldırılm Şark seyahati tehir edildi Üniversite ve yüksek meki talebesinin şark vilâyetlerinde YEP, işti cağı seyahat bu sene tehir edilmi, zifem, kanunlar iyi mi, fena mi? ten Ruwvelt iktmadi siyaseti de ser — PEFSEPSLEEREŞEREEEE SS EPİ. EREFEY SİS m ESERE.