13 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

13 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

TAN Mİ İİİ A İMEKTEP MÜŞKÜLLERi s ME TIN 13-8. 936 e. İstanbul okulları klavuzu Talebe ve muallim Nİ yek sayısı çoğalıyor | İKİ DERS YILI ARASINDA TALEBE © ARTIŞINI GÖSTERİR GRAFIK 1927-28 MM hi Sehir okulu talebe â DERS YILI MM Mi Kay okulu valebes Her figür 2500 totebedir İstanbul kültür direktörlüğü, “İs-| bütçesine, geçen mali yılma nazaran tanbul okulları kılavuzu, adlı fay-! 30 öğretmen tahsisatı ilâve etmiştir dalı bir eser neşretmiştir. Fserin ba-| Bununiz bu ders yılı başında talebe şmda Findiklida en modern şekilde | miktarı artan bölge ve okullarda ye-| yapılan İsmet İnönü okulundaki anı-'niden ilkokul açılacak ve bazı okul-| dın fotoğrafı vardır. İlara yeniden şubeler ilâve edilecek -| İstanbul kültür direktörü Tevfik) tir. Kut, eser hakkında bir önsöz yaz -| İstanbul vilâyeti (mülhakatı ile mıştır. Değerli bir maarifçi olan| beraber) hudutları içinde üçlü yatılı Tevfik Kut, bunda hulâsatan diyor! olmak fzere 188 şehir ve 245 köy ki: İ resmi ilkokulunda geçen ders yılında “.— İstanbul ili içinde hangi semt-| 69,906 talebe okumuş, 1838 öğret -| lerde ne gibi okullar bulunduklarını! men vazife görmüştür. ve bu okullarda nasıl tedrisat ya -| pıldığını gösteren şimdiye kadar her| hangi bir eser neşredilmemiştir. Bundan dolayı çocuklarını ilk, orta Himaye heyetleri, kamplar Şehir okullarından 103 ünde hima- ye heyetleri kurulmuştur. Himaye | İ heyetleri geçen ders yılı içinde 7/000| Dikiş meraklısı bir kız Adapazarında E, Y. imzasile: Dikişe istidadım var. Bir dikiş yurdu açmak veya bir mektebe di- kiş muallimi olmak istiyorum. İstan- bulâz nereye devam edeyim” Cevap: İstanbulda kız san'at mek- tebinin dikiş ve biçki kısmına devam edebilirsiniz, Burada dikiş ve biçki- den maada şapkacılık, çiçekçilik öğ- renebilirsiniz. Bu mektepten çıkıp ta bir tersihane açarak hayatını kaza- nahlar vardir. Lise tahsilini yapmak istemiyen bir genç Kadıköyünde Rebii imzasile: Lise tahsilini güçlükle bitireceğim. Elektriğe ve san'ate merakım var. Bu vaziyette bir işe mi gireyim, yok- sa lahsilime devam edeyim mi? Cevap: Lise tahsilini ikmal ede - miyeceğiniz veya pek güçlükle ikmal edeceğiniz anlaşılıyor. o Blektro me- kanik tahsili için sanayi mektebine veya ortamektep mezunu sıfatile ma- Jia fen mektebine girebilirsiniz. Faz- la tafsilâhı adresinize gönderdiğimiz mektupta bulacakstmız. Lisan bahsi Üsküdarda Ahmet Remzi imzasile: Oğlum bu sene ilkmektebi bitirdi. Bir ecnebi dili öğrenmesini istiyo- ve yüksek dereceli okullara yazdır- mak istiyen ana, baba velilerle bu gibi okullara girmek istiyen talebe, yanlacakları okullar hakkmda iste- dikleri bilgileri öğrenmekte müşkü- Mt çekmektedirler. Kültür direktör. lüğü, “İstanbul kılavuzu, nu hazır- layıp bastırmak suretiyle bu İhtiyacı temine çalışmıştır. İstanbul okulları kılavuzu, İstan - bul ili içinde buhman ilk, orta v yüksek dereceli bütün okullarla ki- tapsaraylar ve müzeler hakkında li zumlu bilgileri, resimleri, istatistik. leri ihtiva etmektedin İhtiyacı olan- lara bir kolaylık olmak üzere Anka- rada bulunan yüksek dereceli okul- lar hakkımda gereken bilgiler de ek- lenmiştir.,, İstanbulda nekadar okul var? Kılavuzda mevcut malâmet “İyi tasnif edilmiştir. İstanbul vilâyeti içinde kültür direktörlüğüne bağlı müesseseler şunlardır: Resmiler — 431 ilkokul, 4 dersane ve yurd, 9 san'at okulu, 17 ortaokul, 2 öğretmen okulu, 9 Hise, 16 kitap- saray. Hususiler — 4 İlkokul, 42 dersha- he ve yurt, 2 ortaokul, 7 lise, Azlık (akalliyet) — 87 ilkokul, 3 Ortaokul, 5 lise. Yabancılar — 13 ilkokul, 4 ders- hane ve yurt, 8 orta okul, 12 lise. Bu istatistiğe göre, 678 okul dershane ve kitapsaray vardır. Resmi ilkokullar İlk tahsil mecburi ve resmi &ilko- kullarda meceanidir. İlk tahsil res- mi veya hususi ilk okullarda veya- hut aile nezdinde Özel öğretmenler tarafından verilir, Husus! ders alan- ların resmi bir ilkokulda imtihan vermesi mecburidir. Her çocuk 16 yaşma basıncıya kadar ilkokullarm herhangi bir sınıfında okur. Bir ta. lebenin birkaç sene bir smrfta ipka kalması tahsiline mini değildir. İlk tahsil çağı 7-15 arasıdır. Bu okullar, tahsil çağında bulunan çocukları ku- vetli cümhuriyetçi, ulusçu, halkçı, devletçi, lâik, devrimci olarak Yetiş- tirir. Bedence ve ruhça en salim iti- yatlara sahip olmalarını temin ede-| cek bir muhit içinde en lüzumlu bil- | gileri ve meharetleri verir. Köy mektepleri Şehir ve köy muhitleri arasındaki yaşayış farkları gözönünde tutula- rak şehir ve köy için iki ayrı müfre- dat programı yapılmıştır. Maamafih birçok dersler şehir okulları müfre- dat programının aynidir. Köy okul larında üçüncü smıfı bitiren talebeye ilk tahsil diploması verilir. Bu gibi çocuklar beş sınıflı ilkokullara baş- vurdukları takdirde imtihansız ola- rak dördüncü smıfa almırlar. Talebe ve öğretmen çoğalıyor Cümhuriyet hükümetinin maarife verdiği önem ve halkım çocuklarmı okutmak için her gün artan arzusu dolayısiyle ilkokullarda ve. öğret- men sayısı gittikçe çoğalmaktadır. Istanbul vilâyeti Mtivacı önlemek icin 936 mali yılı il A, 4 İM) A > v5 iz İrum. Hangi dili öğrenmesini tavsiye çocuğa scak öğle yemeği vermeye | dersiniz. Bu dili ecnebi mektebinde İVAN A mi, yoksa Türk mektebinde mi tah- | Istanbul kültür «1 ettireceğim? : İ yaz ilk defa olarak vi e iie Cevap: Bugün hayatta birinci de- recede lâzım. olan cenebi dilleri ingi- Hususi ve azlık ilkokullar lizce ve fransızcadır. Bu iki dili ço- Hususi ilkokullarda 1398 talebe| cuğunuza öğretmelisiniz. Mektep me- okutulmaktadır. İ Akalliyet ilk okullarma gelince: | 34 ermeni, 9 musevi, 45 rum ilk oku- lu vardır. Bunlarda 11,676 talebe direktörlüğü bu talebe kampı selesine gelince: Milli terbiye siyase- tinin hâkim © olması Tizemgelen bir zamanda çocuğunuzu ecnebi mekte - | bine vermeyi tavsiye edemeyiz. Meslek intihabı Şişlide Hakkı Demirtaş imzasile: Bu sene lise tahsilimi bitirerek ol- gunluk imtihanımiı verdim. Ebevey - nim hukuk faktiltesine girmemi isti - yor. Ben ise hâkim veya avukat ol- mıyacağım için mülkiyeye: girmeyi tercih ediyorum. Bana hangi mekte- be girmeği tavsiye edersiniz. Cevap: Hukuk tahsil edenlerin yal- nız hâkim veya avukat dair olan telâkkinizde yanılıyorsunuz Hukuk fakültesi, size birçok meslek- ler için lâzımgelen malümatı temin eder. Hukuk tahsil ettikten sonra | diplomat, iyi bir idare âmiri, bir şir ket direktörü, bir gazeteci olabilirsi- »iz. Hukuk, içlimei bünyenin birç: gubelerine kök salmış bir ilimdir. | Birçok mesleklerde. ondan | istifade İ edebilirsiniz. Mühendislik tahsili Kadıköyünde Tahsin Özer imzasi - le: İ Oğlumu mühendislik tahsili için Avrupaya göndermeğe karar verdim. Acaba Fransaya mı ,yoksa Almanya veya başka bir memlekete mi gönde. reyim? Cevap: Eualinize kat'i bir cevap verebilmek için oğlunusa mühendisi İğik hangi kısmını tahsil ettireceğini. si bilmemiz lâzımdır. Maamafih u- mami sirette size tavsiye edeceğimiz #udur: Bugün teknik malümatta en vüksek memleket Almanyadır. Bik hassa makina ve sanayi mühendisli- ğinde en ilerdedir. Oğlumuzu fennin en son vasıtalar rından ve kegiflerinden istifade et- tirmek isterseniz, kendisini Alman - yaya gönderiniz. okumaktadır. Yabancı okullar İlkokul kısmı olan 1 Alman,2 A- vusturya, 1 Bulgar, 12 Fransiz, 1 Ingiliz, 1 İran, $ İtalyan okulu var- dır. Yabancı okulların ana ve ilk kı arma Türk tebaasından olan ta- lebe giremez. Bu okulları bitirenler, imtihan vermedikçe devlet okulları na giremezler, Yabancı okullarda bütün talebe kültür derslerini (türk. ! çe, tarih, coğrafya, yurt bilgisi ve sosyoloji) okumak, imtihan vermek mecburiyetindedir. . İmtihanda İki! kültür dersinden muvaffak olamıyan lar smıfta kalırlar. Bu ilk kılavuz maarif muhitinde büyük rağbet görmüş, takdirle kar. şılanmıştır. sın Niğsarm umu İ Niksar, (Hususi muhabirimiz - den) — Otuz senelik bir tevakkuftan sonra Niksar panayirinin tekrar açıl masma karar verilmiştir. Meşhur Ay vaz suyunun bulunduğu sahada kuru- lacak olan panayirde hayvanat ve yer ,Lüleburgazda bir ihtiyarı kayışla boğup öldürdüler Cürmü gizlemek için evi! tutuşturarak kaçan suçlular yakalandılar | İ Lüleburgaz, (Hususi muhabirimiz | bildiriyor) — Çeşmekolü köyünden | Hasan isminde bir ihtiyar, üç kişi ta- rafından kayışla boğularak öldürül - müştür. Mütecavizler, gece yarışı Ha sanin evine girmişler ve bu işi yaptık Jtan sonra evi ateşliyerek kaçmışlar - dır. Yangın, etraftan yetişen köylüler tarafından vaktinde söndürülmüş, bü Tün köy yanmaktan kurtarılmıştır. Recep, Hasan ve Ahmet ismindeki ka İ iller, jandarma tarafmdan yakalana rak Adliyeye verilmişlerdir. Her üçü de suçlarını itiraf etmişlerdir. Bartın vapurunun geçirdiği kaza Bartın vapurunun pazartesi gecesi Marmarada atlattığı kaza hakkinda Bartın süvarisi henliz raporunu de - niz ticaret müdürlüğüne vermemiş- tir. Maamafih deniz ticaret müdür. lüğü, icap eden tahkikatı yaptırmak. | tadır, Tahlisiye sandallarının karpuzla dolu olduğu iddiası da ayrıca tahkik edilmektedir. Bu iddia tahakkuk | zive olunacaktır, vet ile mi manzarası li dokuma alım satimi yapılacaktır. Panayir, Teşrinievvelin 1 inden 15 i- ne kadar #ürecektir. Şimdiden bütün hazırlıklara başlanmıştır. Banyo yer» lerine varıncaya kadar ziyaretçilerin bütün İstirahatleri temin edilecektir. am. ederse, mevcut nizamname mucibince | Evvelce sinema arHatliğine başlıyacoğımı bildirdiğimiz eski Lehislan Re- umumi meclisi bu| gemi süvarisi mes'ul addedilerek tec- | isiğimhuru Padevski kendisile beraber oymyacak olan artist Marie Tem- konuşuyor olduklarını | Dünya üç mideli Yer tankla, gök Bir ay sonra bu yazıhaneye de gi- dip gelemeyecekti: | Han sahibi “üç aydan fazla dolan- dırılmaya,, razi olmuyordu. Bu ayba- İşi handan atılacağını çok nezaketle anlatan “kitabetli” mektubu Ainana han kahvecisi, han sahibi kadar ki- birli yüzle daha dün getirmişti. Fakat Adnan bu yazthaneye mut laka gidip gelmeliydi: Yoksa Bozdo- gan kemerindeki konakta Süheylânm ylizline bakamazdı. Karar verdi, Eski Aataşenaval Naşide gidecek: Yazıma nenin 3 aylığı kadar ufak bir para istetneğe. Osmanlı İmparatorluğunda ilk saklanan devlet sırrı Bu gece Naşidin salonu yine kala: balık. İstibdatta Hidayetin, Meşruti- yette Adnanım konağında toplanan- lar, mütarekede hep Naşidin $#alo- nunda... Habibullah Efendi köşede öfkeli... Doktor Haldun ayakta. Sa kallı Vasfi, Avukat Tevfik Hoca kol- larının, bacaklarının kalın şizgilerile antika koltuklarda. Haldun gene İngiliz halâlarını anla- tıyor; Yine eskisi gibi “medeniyet konfor,du; yine eskisi ibi “konfor Londra apdesthaneleri, idi, Yalnız, o eski Haldun değildi; üç dört misli fe- ciydi; İstanbuldan giden işgal kuv - vetlerine “bizimkiler, diyordu. Her gece başka yüzü, başka sesi vardı; tıpkı kırk elli türlü bakan, kırk elli sesle konuşan aktör gibi, Doktor Haldun biraz peygamber - lerle eğlendi. Ateşanaval Naşit: — Fakat ben asilzade peygamber- leri severim; Buda gibi... Prens Sak - yamüni bö-hoşlarıdığım peygamber- Jdir, —— Dedi, Habibullah Jâfı değiştirmek için Adnanı sordu, Aataşanava! Na- İişt ilâç içmiş gibi yüzünü buruştur. İdu: — Geçende uzaktan gördüm. “Be- lizer" e dönmüş. Ama kabahat ken - dinde... O kadar para biter miydi hiç? Fakat bizim Adnan Bey bitirdi. Para İyi kazanmak güç değildir efendim, saklamak güçtür efendim... Bunu Ad İnan Beyefendiye anlatamadık. Karı., kumar. yatağa yorulmak için giri - yor, para vereceğim diye kumarı #8- viyordu. duğunu düşündü, Utandı; sahte #es- le mırıldandı: — Bende de takat yok ki yardım edeyim! Doktor Haldun ayağa kalktı: Kat kat perdelerle kulislere ben « zeyen salonda boyalı adam gibiydi. Evvelâ memleketle eğlendi. Soğuk - nunu, Selimağa (1) o kütüphanesile Vest Minster kütüphanesini karşılaş- tardı: — Yahudilerin bile bir Maymoni - deleri var, Halbuki sorarım size, bi - zim kimimiz var efendiler? Kollatını bağladı; cevap bekliyor - du. Herkes önüne baktı. Haldun sığır tırnağından enfiye kutusuna vurdu; burnunu sümkürürken Osmanlı tari- hine kızdı; “tul.” dedi: Tiryaki Ha- san Paşanın Najma'daki karga falı- na tükürüyordu. Elyazması kitapla krinolin koltuk- tu uyuyan eski sahaf Arif hoca Dok- tor Haldunun tükrüğünden uyandı. Tam bu sırada Adnan #salona giri- yordu. Onu görünce - fıkara oldu- ğunu mevsukan duymuştu - gözleri ni kapadı, yine uyur gibi yaptı. Habibullah Efendi nihayet Doktor Halduna kızdı: — Be adam, bir nağme tutturmuş- sun: Yok medeniyet! Yok konfor!.. Ulan senin medeniyet dediğin nedir ki?. İnsanın kafasını vahşet tomrük- ta keserdi; medeniyet giyotinde biçi- yor. Zulüm eskiden el işiydi; şimdi (0) Usküdardaki zırhlıyla adam öldürüyor Sonra Adnanın yardımile zengin ol | çeşme rüştiyesile Kembriç darülfünü | iki enfiye çekti. Büyük yeşil mendile | Yazan: MİTHAT CEMAL hayvana döndü: tayyareyle, deniz makine işi!.. Şu yirminci asrın mas, karalığına bak bir kere!,. Dünya üç mideli hayvana döndü: Yer tankla gök tayyareyle, deniz zırhlıyle adam öldürüyor. Senin medeniyetin bu mu? | Habibullah kendi sözünün güzelli - ğine kızdı. Evet, kızdı: O, öyleydi. yağa kalktı. Coştu: — Senin “medeniyet” in meşe odu nuna saplanmış oduncu kaması gibi insanların yalnız beynindedir; yüre » Zine, âsabma, vicdanma girmedi. Ataşaneval Naşit, Habibullaha kız dı, Ortaköy yasemininden çubuğunu üfkeyle çekiyordu. Bu çubuk bu ko * nakta tek alaturka eşya idi. Bu ko- nakta Naşidin servetine kadar herşey Avrupalıydı: Bütün parası Felemenk filoriniydi. Doktor Haldun Habibul « Inha sövecekti. Fakat Habibullah hay kırdı: — Müslümanlık medeniyettir, deği, #cn biliyor musun ki kur'andaki Yy- sufn kıssası Omiros'un Odyss6'sinden çok yüksektir, Sonra orta sesle: Bu benim lâfım değil. Volterin Oku Volterin “Kamus Felse- Naşit büsbütün kızdı, Koltuktan kalktı. Oturanm yalnız kafası görünen derin divanda, bir parmak ucuyle he- men şekli değişen yastıkiların arası» na gömüldü. Gövdesi ipek, renk yığı- nında kayboldu; sade kafası, side ba cakları görünüyordu. Beki ahbabı Erkânı Harp Müşiri « vin amcazadesi diye konağına geldi- ği Naşidin gizli öfkesine Habibullah tutuldu, O hiddetle, Iştanbuldaki In- İgiliz işgal kuvvetinin Direklerarasıns” jda uykuda öldürdüğü Türk askerleri» ni Doktor Halduna hatırlattı: — Senin Darvin'in, Nevton'un uy- kuda adam öldürüyorlar efendi, Ingi- liz mütefekkirleri, âlimleri burunla - rında balık kılçıkları, sirtlarımdâ taş baltalar, çenelerinde tufandan evvel- ki sakallarla insan eti yiyorlar efen- di!.. Dişlerinin kovuklarnda (irkımin kanı var. Hepsi zulümde Gurkaların kapı yoldaşı!.. Hint leşkerlerinin kan lr pençelerine sen medeniyet meşale“ si mi diyorsun efendi! ğ Saçların köklerini kuvvetlendi- “rir, Dökülmesine mani olur. Ke pekleri izale eder. Neşvline- masmı kolaylaştırarak bsyst kabiliyetini artırır. Lâtif ray” halı bir saç eksiridir. İNGİLİZ KANZUK ECZANESİ Beyoğlu - Istanbul i — | KUÇUK ILANLAR | Hususi Riyaziye dersleri * Yüksek tahsilli bir genç lise, orÜ okul ve ecnebi okul | talebelerin! min metodlarla gayet seri bir SU, te imtihanlare hazırlamaktadır. yenler gazetede N.T. rum! mektupla müracaat etsinler. 305