22 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

22 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

SU GEÇMEZ “Güzelik,, Pudrasını! Tecrübe ediniz | iğ AAA MEMLEKETTE “TAN, ğ Su ihtiyacı | 22 Yazan: MİTHAT CEMAL Tezkiye nekadar ucuzdu; Rıdvanın | namusu üç buçuk liraydı b Soğuk hava depoları nerelerde kurulacak? Ayvalığın en mühim eksiği tamam'anıyor Balıkesir, (Tan) — Ayvalıkta uray| İtarafmdan 600 metre uzunluğunda| bir rıhtım ingasına başlanılmış, 220 metrelik kısmı ikmal olunmuştur.) & Jayraliğn şimdiye kadar çıplak ka -| X flan sırtlarına 10 bin kadar çam di- İkilmiş, hepsi de tutmuştur. Ayvalı- İğin en mühim ihtiyaçlârından birisi | | | | Kavunların mükemmel ambalaj'ar içinde ihracını temin için bu sene muhtelif tecrübeler yapılacaktır Tezkiye nekadar ucuzd mudun namuslu oli T lira göndermişti 3 buçuk liraydı. Hafız İsmail iki W- raya namusluyd Bu büyülü zarftı: İnsan bu zarfa tulumbacı ca- Çilii Mah- için imama an NAMUSU İ dir,, bir zaman alnındaki güneş sön- dü zannedilen Italya bugün elinde bü meşaleyle ayaktadır. Bası Dantedö ayağı Michel.Ange'da duran bir mil- Bir kütükte 25 kilo üzüm taşıyan Kemalpaşa bağlarından biri İzmir, (Hususi o muhabirimiz - den) — Ikinci beş yıllık meyva p nı dolayısile memleketin muhtelif meyva mıntakâlarında ve bir hafta- danberi şehrimizde Iktisat Vekâleti nhamma tetkikat yapmakta olan he- yet tesisi takarrür edilen meyva 80- Huk hava depolarının mahallerini tes bit etmiştir. Dış ülkelere muhtelif aylarda, bil- hassa ilk ve son turfanda olmak re ihraç edilecek yaş üzümler için en münasip yerin Alsancakta Dev» | let Demiryolları hububat anbarları yanındaki arsa olduğu tesbit olun- muştür. Bu arada gerek deniz, gerek kara cihetinden soğuk hava deposu inşasına pek elverişli bulunmuştur. Burada soğuk hava depsou yapıl- dığı takdirde İzmir - Kasaba ve Ay - dn hatlarında firigorofik vagonlarla celp edilecek olan vaş “- | zümler sevklerine kadar bu depoda muhafaza edilecek ve bunları sevk için gelecek olan soğuk hava mah - zenli vapurlar doğrudan doğruya de poya rampa edecek ve o suretle yas üzüm yükliyeceklerdir.' Bu şerait dahilinde yaş üzümlerimiz hiçbir su | retle bozulmak tehlikesine maruz | kalmadan müstahsil elinden müsteh- | Mik eline gidebilecektir. Üzüm kurutma usulleri Tabii tarzda kurutulan üzümler İ- çin Bornova bağcılar enistitüsü İle İzmir Tariş üzüm kurumunun Ke - malpaşadan setin aldığı bağlarda derhal bu kurutma usulünün tatbika tuna başlanmıştır, Heyet, dün Kemal pasa kazası ile Burnovaya giderek natürel üzüm, kurutma mahallerini görmüş ve yapılan bu ameliyenin müspet netice verdiği kanaatini hâ- sil etmişlerdir. İ Bu suretle kurutulan üzümlerin | Balıkesir Halkevi bir gezinti yaptı Kafile Ayvalık ve Edre , mitte çok iyi karşılandı Balıkesir, . (Hususi Yazıyor) — Halkevi üyeleri bu haf- ta otobüslerle Ayvalığa gitmişlerdir. Kafile, Bürhaniyede ve Gömeçte te - zahüratla karşılanmıştır. Misafirleri, Ayvalık huduğunda bir heyet istikbal etmiştir. Üyeler, Halkevinde kısa bir isyrahatten sonra Parti larafından verilen akşam ziyafetinde hazir bu- unmuşlardır. Gece saat 22 de Balrke sir Halkevi tarafından hazırlanan O- tello piyesi muvaffakıyetle temsil e- dilmiştir. Ayvalıklılar, büyük bir mi- #afirseverlik göstermişler, misafirle- Tini candan ağırlamışlardır. Öğleye doğru Balıkesir ilbayı Salim Gündo- ğan da Ayvalığa gelmiştir. Kafile, er tesi gün, Ayvalıktan ayrılmıştır. Heyet, Edremitte de ayni tezahü- ratla karşılanmış, Akçay iskelesi ban yolarında tertip edilen yüzme yariş- larmda bulunulduktan sonra Balıkesi re dönülmüştür. Çİ Kepsüt panayırı rağbette Balıkesir, (Tan) — Kepsüt Kamu- nunda kurulan panayir bu yıl daha büyük bir intizam icinde geçmiştir. Beş gün sürecek olan panayire civar- dan birçok hayvan alıcı ve satıcıları gelmiştir. Panayirin son günü Kızıl. ay menfaatine pehlivan güreşleri ya- pılacaktır. muhabirimiz | $ nümuneleri birkaç güne kadar en seri vasıtalarla Hamburg piyasasma gönderilerek ofortu yapılacaktır. Kavun ihracı meselesi Heyetin İzmirde alâkadar olduğu | mühim işlerden biri de kavun ihracı işidir. Kavunlarımızın o mükemmel ambalâjlar içinde ihracmı temin maksadile bü sene muhtelif tecrübe | ler yapılacaktır. Heyet, Izmir lima - nından eylül ve teşrinlevvel aylarm da hareket edecek olan ecnebi vapur larını tespit eylemiştir. İzmirde yap tırılacak olan ambalajlar doğrudan doğruya kavun İstihsal. mahallerine gönderilecek ve müstahsiller bu va- purların hareketlerine göre kavun - larr tarlada ambalâjlayıp İzmire sev kedeceklerdir. Bu sene Londra, Hamburg ve sair limanlara tecrlibe mahiyetinde gön- derilecek kavun sandıklarının adedi altı yüzü geçecektir. Bu tecribeler- den sonra kavunlarm muhtelif Av - rüpa limanlarına kaç günde vasıl olduğu, kavunların sağlam gidip git medikleri ve satış vaziyetleri mükem melen tespit edilecek ve asıl ihracat gelecek yıl mahsulünden itibaren kuvvetli bir tarzda başlıyacaktır. Heyet burada hazırlanan kavun ambalâğlarmı Manisanın Selim Şah- lar köyüne götürerek orâda müstah sillere bu ambalaj tanzim tatbikatı- #1: bizzat yaptıracaktır. Oradan Ak- hisar, kırk ağaç kavun istihsal ma - hallerine giderek ayni usulü göste - recekler ve mütsakiben Bandırma tarikile Marmara havzasında, Istan- bul limanında ve Trakya ile Kocae - li havalisinde tetkiklerine devam 6- deceklerdir.. Heyet bugün Manisaya hareket et mek üzere şehrimizden ayrılmıştır, Söğüt bağları harap oldu Ancak 10,000 kilo üzüm alınabilece Söğüt, (Hususi muhabirimizden) — * bağları yağmur ve sıcakların tesirinden harap olmuştur. İki milyon kilo üzüm umulurken ancak on bin kilo çıkacağı tahmin edilmektedir. Bu sene fazla rutubet olduğu için| koza mahsulü erkekli ve kaba olmuş- tur. Bu sene Söğüt pazarına 75 bin kilo koza gelmiştir. Kasaba ve köy- lerin kuru koza mikdarı 80 bin kilo kadardır. Fiyatlar elliden yüz yedi kuruşa kadar yükselmiştir. Damızlık fiyatı 150 kuruşa Kâdar satılmıştır. Bir kızı çalışırken kaçırmışlar Balıkesir, (Tan) — Evrindi köyün den Mehmet kızı Fatma, nohut tarla- sında çalışırken birkaç kişi tarafın- dan kaçırılmıştır. Fatiler, ayni köy- den Mehmetle arkadaşlarıdır. Yakala narak Adliyeye verilmişlerdir. iMotörlü vasıtalar Adnan Halet Taşpınar Otomobil kullananlara ve şoför - lere motör işlerinde çalışanlara lâ - şim bir kitaptır. Kitapçılarda arayı" nız. İ Tevzi yerleri: Istanbul Kanaat Ki- tabevi. Beyoğlu Haset Kitabevi, 514 İden amelesi ikikatı da henüz neticelenmemiştir. de sudur. Şimdiye kadar ihmal ed! len bu işin sür'atle bitirilmesi takar. İrür etmiştir. Kozaktan ilçeye getiri: lecek su, şehir şebekesi de dahil ol- Mezbaha ve bağırsakhane inşaatı bi- tirilerek açılmıştır. Bir kaza Bir amele maden " kuyusuna düştü Fethiye, (Hussul muhabirimiz ya- ziyor) — Yürek mıntakası dahilinde- deki güvercin kuyusunda bir kaza ol- muştur. Ocağa ilk defa inen bir ma- yolunu şaşırarak otuz metre derinliğindeki kuyuya düşmüş. nezfi dimağiden ölmüştür. Müddeiu- mumllik hâdise hakkında tahkikata başlamıştır. İki amelenin ölümü ile neticelenen ocak çökmesi hâdisesi tah | Küçük Haberler | * Fethiye, (Tan) — Eğe Gençler Birliği ile tahsildeki mektepliler ara sında bir futbol maçı yapılmıştır. Bu maçta Gençler Birliği 2-3 mağ lüp olmuştur. Oyun çok eğlenceli geçmiştir. Yakında revanş maçı yas pılacaktır. * Adapazarı, (Tan) — Son hafta- larda sekiz kuruşluk cigara paketle- ri küflü çıkmaya başlamıştır. Bu yüzden bayiler müşkül vaziyette kal mışlardır. * Balıkesir, (Tan) — Belediyenin teşebbüsli neticesinde Sındırgı ilçesin de bir eczahane açılmıştır. Bu ecza | hane ile köylünün mühim bir ihtiyacı karşılanmış olmaktadır. * Susurluk, (Tan) — Susurluk pa | nayiri ayın 25 inde açılacaktır. 29 A-| Zustosta pehlivan güreşleri yapıla - cak, hasılatı geçen yıllarda olduğu gibi ilçe yönkurul binasma sarfolu- nacaktır. * Afyon; (Tan) — Burdur sporcu ları ile Sandıklı Halkevi takımı ara sında yapılan maçı Sandıklı sporcu- ları 1-0 kazanmışlardır. İzmit, (Tan) — İzmit fuvarma iştirak için başlıyan hazırlıklar bit- miştir. İzmit pavyonunun alâka u - yandıracağı ümit edilmektedir. * Gemlik, (Tan) Umürbeyde | Modem bir mektep yaptırmak için köylüler para toplamağa başlamışlar dır. Mektebin temelatma töreni yapıl mak üzeredir. * Akhisar, (Tan) — Dünya piyasa lerımda muvaffak olan tütünleri - duğu halde 200 bin liraya mal ola-| | caktır, Ihale işi yakında yapılacaktır. we # A : Bu basit tecrübeyi yapınız. TTokalon pudrası. terkibindeki im- İtiyazlı yeni (çifte köpük) cevheri sayesinde cildin parlaklığına nihayet | veriyor. Bu basit prova ile bizzat tec- İ rübesini yapınız. Parmaklarmızdan obirini “Fini İ Mat, yeni Tokalon pudrasıa bulaş- İtirmiz da su bardağına batırınız. | Parmağınızı bardaktan çekince ne ıslanmış, ne de parlamış olmayıp kuru ve “mat,, olduğunu göreceksi- niz, Pudrada (çifte köpük) olduğu için rütubete mukavemet eder. Bu- İ nun içindir ki, Tokalon pudrası 8 sa at sabit kalır ve böylece hütün sü- «iniz. Teniniz, ilk girdiğiniz taze ve nermin şeklini muhafaza eder. Ye - ni “Wini Mat,, Tokalon Pudrası ne yağmurdan ve rüzgürdan ne de ter- lemeden müteessir olur. Burnun parlaklığına nihayet verdiği garan - t edilmektedir. Yaşadığımız ekonomi devrinde size pahalıya mal edilmek istenen nasihatları şüpheli gö- rünüz. Her nerde veher hangi bir. saatte; Krem - Pertev'i kullanabilirsiniz. Yarım sa- at zarfında o tesirini gös- termiştir. bile. Krem Pertev'in yarım asır lık şöhreti asılsız değildir. Yüzbinlerce kişiden Krem hakkında kanaatlerini sorabilirsiniz. Pertev samimi ————————- Beyoğlu 4 ncü sulh hukuk mah - kemesinden: Beyoğlunda Britanya ve İstanbul ötelleri sahibi Dimosten Halâs dü - çar olduğu akıl hastalığı ve felç do- layısile dinlenmesinde fayda olmadı- ğından haeredilerek, hukukunu ko- rumak ve mallarını idare etmek üze re kendisine kardeşi Atanaş Halas miz bu sene fevkulâde nefis olarak yetişmiştir. Yeni yılın tütün rekolte- si 3 - 4 milyon kilo olarak tahmin 6- dilmektedir. * Kırşehir, (Tan) — Halk Partisi binasını Ziraat Bankası satın almış- tır. Banka, bazı tamir ve ilâvelerden sonra yeni binasma taşmmağa baş - lanmıştır. ———— İstanbul üçüncü icra memurluğun dan: Marika Kalokores: Beyoğlu Istan- bul oteli Oliva sokak. Sami Srlebni ve Davit Haas veki- li Nesim Sages Istanbul asliye mah- kemesi ikinci hukük dairesinden a - nan 34/1078 numara 4-7-36 tarih- Vi ilâm ile borcunuz olân 1004 lira 41 kuruşu ödemeniz hakkında tarafı - vıza lebliğ edilmek üzere gönderilen 6/2235 dosya numaralı icra emri bilâ tebliğ iade edilmiş olduğundan ilânen tebliğata karar verilmiştir. Tân tarihinden itibaren bir ay zar - fında mezkür borcu ödemeniz ve bu müddet zarfında mal beyanında bu- lunmanız. ve gazete iadei muhakeme yolile veya merciden tehiri icra ka- rarı getirmeniz lâzımdır. Aksi tak - dirde cebri icraya devam edileceği ve beyanda bulunmadığınız takdirde hakkınızda icra iflâs kanununun 76 vs 337 inci maddeleri mucibince mu- amele ifa edileceği icra emri maka - mına kaim olmak üzere ilân olu - nur. (25106) ile ölü kiz kardeşi Eftalyanın Oğlu Dimitraki Covaresin 20-8-936'tari - hinde müştereken vâsi tayin edildik leri ilân olunur. Vârede sıcak salonda dans edebilir. | madaniyle giriyor, hacı sakaliyle, hoca cübbesile çıkıyordu. Dün şahit Rıdvanla Iİsmallin ve Mahmudun tezkiye zarfları açılınca üç maskaranın namuslu olduğuna mahkeme ittifakla karar ver - mişti, Sonra üç şahit te ka til Benli Ahmedin 19 yaşında oldu- Hunu hiç şasırmıyarak söylemi di. Okur gibi şehadet etmişlerdi. Düştüğü gündenberi Adnan en u- fek şeyle bahtiyardı. Bugün de cuma olduğu halde Bozdoğan kemerindeki konakta içi sıkılmıyor, katil Benli Ah medin 19 yaşmda olduğuna çocuk gibi seviniyordu, Kütüphanesini aç- , Hırsız gibi korkak gözlerle dur- du, Boş odayı dinledi, Yakalanmıyacağına emniyet getir- dikten sonra kitapların arkamdan astragan bir kalpak çıkardı. Evirdi, çevirdi. Yumruğuna takarak havaya kaldırâr; bunu kendi başında farzet- ti. Bu kalpağm altında göğsü neka- ik duracaktı, Aynanın kar- #iwma geçti; kalpağı giymek istiyor- du. Giymedi. Ahdi vardı, bu kalpa- go, Ankaraya çağrıldığı gün giye- | cekti. Bu kalpak, ancak o gün güzel- di, Birdenbire sofada ayak sesi düy- du; sarardı: Yakalanacak katil gibi korktu; kalpağı kütüphaneye attı. Dışarsmi dinledi, Sofada kimse yü- rümüyordu. Kalpağı gene çıkarıp on parmağının ucu İle on buse gibi tuttu; ileriye uzattı. Mesafeden baktı: Uzak tan büsbiltün güzeldi. Bu kalpağın| altımda söylediği zaman nutku bir) kat daha içtimai olacaktı. Bu kapa- ğm altmda süküt ettiği zaman dal nasıl somurtacaktı, onu dâ tecrübe; dtti, | Şimdi kalpağı kucağında yeni dö- ğan bir çocuk gibi örselemiyerek tü- tuyor, bu serpuşun altında söyliye-| ceği nutukları düşünüyordu. Bu nu-! tuklar çeşit çeşitti. Hukuktan bahse- derken idam aleyhtarı olacaktı, “ E- fendiler, diye haykıracaktı, idam €€- yeryüzünden kalkmadıkça cina-| yet mahkemeleri karanlıktır. İspan- yada ilmikle, Rusyada sopayla, Ro- mada Ammaşato ile adam öldürüyor- lardı; bir kadınım hükilmdar olduğu Isgilterede bile bir kadını astılar, Fa- kat efendiler kurunuvusta bugün "Türk adliyesinde mülgadır. Sonra yavaş sesle: “— Biz yirminci âsırdayız ve yir- minci asır bizdedir, diyecekti. Hügo- nün bu Jâkırdılarmı, o kadar yerli türkçeyle söyliyecekti ki herkes bu| lâfları onun sanacaktı. Maariften bahsederken “efendiler, diyecekti, İtalyan milleti ovah - detini okutlulamak için Dante- hin , doğduğu (günü (seçmişti a ZE EZE MEKTEP MÜŞKÜLLERİ Sariye Öncel Istanbul kız dikiş o- pkulu hangi taraftadır. San'at tahsili İ kaç senedir ve girme şartları neler - İdir ? Cevap: Istanbulda Maarif Velâle- nin açtığı bir terzilik ve kürkçülük mektebi vardır ki buraya kiz ve er- Kek talebe alınır. Dikiş şubesi üç $6- nede, biçki şubesi bir senede, kürkçü Tük şubesi de üç senede bitirilir. Mek- tep yatısız ve parasızdır. Talebenin temrin malzemesini mektep idaresi verir, Mektebe talebe kaydına başlan- maştır, Kayt müdeti Eylül nihayeti »e kadardır. Mektep Sultanahmette- dir. İikmektep mezunları imtihansız İkabul edilirler. Istanbulda yundan İbaşka yine parasız olarak kız san'at İmektepleri vardır ki bunlarda da di- kiş ve biçki öğrenebilirsiniz. Bu mek- topler Sultanahmette, Çapada, Kadı- köyünde ve Beyoğlunda Tepebaşında- dır. Bu mekteplerde tahati parasızdır. PO A ee özdindini Kız Dikiş mektebi Pâkat temrin malzemesini kendiniz götürmeğe merburmunuz. Bu mektep- lerde jasla olarak şapkacılık, çiçekçi” Tik, ev idaresi ve çocuk bakımı, ye - mek pişirmek ve pasta yapmağı öğre- ncbilirsiniz, » Deniz Gedikli Erbaş Hazırlama Mektebi Edremitte E. M. M. Ö. imzasile: İ Tik tahsilimi Bulgaristanda Eskicu ma kazasında ikmal ettim. Elimdeki gahadetname ile Deniz Gedikli Erbaş hazırlama mektebine girebilir miyim? Cevap: Bu mektebe girmek için ilk mektep mezun olmak lâzımdır, Bul garistanda gördüğünüz ilk tahesilin, Türkiyedeki ülk tahsile muadil olma- se lâzımdır. Bunun için Maarif idare- sine giderek elinizdeki şahadetname- vi tasdik ettirir veya bir ükmektep- te imtihan verip şahadetname alırsa- | nis bu mektebe kaydedilebilirsiniz. | let bir tabuta uzansa bile öldü sayı maz. Efendiler; milletler fikir adam- larile yaşarlar, Vatanmdan elinde bir avuç toprak, alnında bir tutam sem& kslmasa bile bir millete, aşağıda Kris Ki ukarda Galile ikinci bir yer, ikinci bir göktür! Bunları düşünürken kolunun ucun- daki kalpak bir hatibin kafası gibi i- giliyor, kalkiyordu. Birdenbire coş” tu, Şimdi boş odada yüksek sesle mu- kâyese yapıyordu: “Dantenin ilâhi komedyasiyle Beccarianın cürimler, cezalar adındaki Kitabı arasında sıkt bağ vardır, biri kanunu, biri doğma yı hırpaladı; bu iki adam iki cans- varı öldürdü; biri cehennemi, biri idamı! (1) Halayık kapıyı korkarak açtı: — Tükrük hokkanızı mı istediniz beyefendi? Adnan kalpağı arkasında sakls” dı. Kadını azarladı: — Kim senden hokka istiyor? Ha di sen kendi işine bak. Kalpağı birakamıyordu. Gene har vaya Kaldırıyor, gene düşünüyordu: Neredeydi o büyük gün? Ankaraya çağrılıp resmi unvanla bunu giyeceği gün? Başında bununla çıkacak resmi nin altmda, şimdi ona eski ittihatçi diyen gazetelerin ne kasideler yaza- cağmı, Serkidoryandaki yerli ecnebi düşmanlarının kendisile gene nasl dost olacağı, sokaklarda her adım da gene bir akrabasına nasıl zasltyar cağını düşünüyor, acı acı gülüyordu. Sofada ayak sesi duydu. Tanıdı. Bu seferki, Süheylânın iskarpi"'eri «? nin sesiydi. Anlıyordu: haleyık; © *| nun odada kendi kendine konuştuğus nu görünce: kösmuğ « hanımefendiye. söylemişti: Adan hömen © kütüphar- ne kapağını açtı, Astragan kâlpağı kitaplarım arasına attı “Evliya çele" bi,, nin ciltlerini kalpağın sesi çıkma» sm gibi bir korkuyla Üstüne itti, Kok tuğa oturdu. Halsiz yüzle gözlerini kapadı: Siheylânm kütüphaneye git memesini, kendi yanına merakls koşmasını temin etmek istiyordu. Fakat düştüğü gündenberi Adna# nm düşmanlarınm en başında ola “tesadilf,, bü sefer de bütün hainliği ile Süheylânın arkasından odaya gir di. Kadın Adnana bakmadan kütüp” haneye koştu. Başı kütüphanenin içinde, soruyordu: — Kuzum Adnan, “Evliya çelebi, ler hangi raftaydı? Adnan bitti. Süheylâ Evliya Çele bi seyahatanmesinin ciltlerini alır” ken elind sicak bir kalpak düştü: — Aman ne cici gey bu Adnan! Niçin bu kalpağı giymiyorsun? Adnan sahte yüzle sordu: — Ne külpağı? Süheylâ ikalpağı evirdi, çevirdi Sonra saçlarının üstüne oturttu. Ü" çer pyarmağını havaya kaldı İki elinin iki parmağı ile, kulpağı y#” nma iğiyor, muhtelif yerlerinden bU” raşturarak güzelleştiriyordu. — Yakıştı mı? Fakat niçin bun giymiyorkun canım? Diyordu. Adnan: , — Kaç ay evvel arkadaşlarm piri hediye göndermiş... Nereden hatır da kalacak. Unutmuş gitmişim, Kalpaği kocasının başını koyma istedi. Adnan sahi ve sahte bircof öksürükle iğildi, kalktı; kalpağı bas” na kodurtmadı. Süheyl bilmiyordu Onun ahdi vardı; bu “ şeyin 9 vekil olduğu gün giyecekti; Ankar*” da! Han kahvecisinin anlattıklar! Han kahvecisi üç saplı v kahve fincanını beş parmakla Köl dırdı; havadan dalgayin İn yazı masasme koydu; Adnana la baktı: — Tebrik ederim bey; magalahi” var! Dük fArkası sar) (1) Viğtar Heme,