8 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

8 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 İİ EKONOMI)| Mali veiktısadi hafta Dünya piyasalarında umumi vaziyet iyiye doğru gidiyor Son hafta içerisinde dahilde ve hariçte işlerin gidişi hakkmda iyi haberler gelmiştir. Dünya matbua- tında hemen hergün okuyoruz ki, ik- tısadi vaziyet yavaş yavaş, fakat her halde düzeliyor. Yalnız gazeteler değil, memleketleinde mühim mev - kiler işgal eden bazı şahsiyetler de ortalıkta iyiliğe dair birçok esaslı emareler olduğunu görmekle mütte- fiktirler. Sabık Fransız Maliye Ve - kili Gorges Bonnet de birkaç gün evvel naklettiğimiz bir yazısında bu mu teyit etmiştir. Hulâsa, her tarafta büyük bir nik- binlik havası esiyor. Ufuklarda, İs- panya bâdiseleri müstesna. şimdilik mühim sayılabilecek bir bulut gö - rünmüyor. Amerikada “Amerikada, birçok defalar kaydet- tiğimiz, hummalı faaliyet kat'iyyen Almanyada da büyük bir faaliyet göze çarpıyor. Geçen temmuz aym- da ithalât üzerine ihracat fazlalığı 49 milyon markı bulmuştur. Balkanlarda Balkanlı komşularımızda büyük bir inkişaf göze çarpıyor. Metaksas idareyi malüm olan tarzda ele al dıktan sonra Yunanistanda birçok hâdiselere şahit olduk. Ecnebi ala - caklarla yüzde kırk esası üzerinde anlaşılmıştır. Buna mukabil hükü - met kambiyoya şiddetli tahditler koymuştur. Yunanlılar, Yugoslavya ile de çok iyi bir ticaret anlaşması yapmışlar- dır. Yugoslavya Yunanistana sene - de 700.000 baş hayvan ihracmı te- min etmiştir. Buna mukabil Yunan eydi mil muvaffakıyetler elde etmiştir. Yunanistanda olduğu gibi Bulga - ristan, Romanya ve Yugoslavyada ” İda her hususta işlerde büyük bir fa- dir, General Motors (otomobil fir- ması) gibi büyük şirketlerin aldığı siparişler bu sene yüzde 40 - 50 bir fazlalık göstermektedir. Amerikan köylüsünün varidatı da bu senenin İlk yedi ayı için 4,024 milyar hesap ediliyor. Halbuki ge - çen sene ayni müddet zarfnda 3,424 milyar doları geçmemiştir. İngilterede İngilterenin gittikçe salâh bu - lan vaziyetinden burada birçok de - falar bahsetmiştik. Bugün bu iyili - ğin kuvvetle devam ettiğini kayde - delim. Yalnız İngiliz Bankasının al- tın toplama âdeti, altm iddihar etme- siyasetini şayanı dikkat buluruz. $31 de 121 milyon altıma inen altın stoku bugün 244 milyonu bulmuştur ki bu bir rekordur. Bu siyaset her halde İngiliz hazinesinin yavaş ya - vaş İngiliz lirasınm stabilizasyonunu hazırladığını gösterir ki, ehemmiyeti miz salâh emareleri devam ediyor. Bu memlekette nakit meseleleri git- tikçe kızışan münakaşalara sebebi. yet vermektedir. Frangı yüzde 20 - 30 nisbetinde düşürmek istiyenlerle buna muhalif olanlar arasmda şid- detli bir düello devam ediyor. Şimdi- ye kadar birinci şıkka taraftar olan mühim şahsiyetlerden sabık başve - Xil Paul Reymond vardı. Şimdi çok iyi tanmmış iktisatçı ve maliyeciler- den Fransa Bankası sabrk umum mü dür muavini Charles Riste te bu fi - kire iltihak etmiştir. İktısadi nasyo- nalizme aleyhtar şiddetli bir yazı ya- zan bu zat, Fransanm bir an evvel bu yoldan ayrılmasını tavsiye edi - yor. Her halde Fransada olsun, baş - ka yerlerde olsun nâkit sahasmda yakında bazı hâdiselere şahit olaca ğız. Fakat her yerde paraların bir an evvel istikrar ettirilmesi fikri kuv » 35.000 in” aliyet göze çarpıyor. Memleketimizde Türk piyasalarma gelince, artık ih- racat mevsimi içinde bulunduğumuz. dan faaliyet devrine girdik demek - tir, Merkez Bankamızda 25 milyon 1i- raya yakm bloke olmuş ecnebi para- sı olduğuna göre mallarımızı her halde hem de iyi fiyatlarla sataca - ğız. Diğer taraftan ecnebi hâmiller- le yapılan anlaşma dolayısiyle de ha- rice birçok ihracat olacaktır. İngiltere ile imzalanan son ticaret anlaşmasının esasları henüz malüm değildir. Fakat İngilizlerin bizde bir milyon İngiliz lirasma yakın (tamam 994.000 İngiliz lirası) o bloke olmuş paraları olduğu için Türk - İngiliz ti cari münasebatının inkişafına inti - zar edilebilir. Bazı siyasi vaziyetler, son günler. de şahit olduğumuz mühim bir hâdi- s6, Kral Edvardın ziyareti, her hal- de iktısadi sahada da kendisini gös- terecektir. Yalnız şunu kaydedelim ki İngiliz. ler her hususta Türk piyasasma, Türk işlerine alâka göstermeye baş- lamışlardır. Yakmda, bunun birçok tezahürlerine şahit olmamız çok muh temeldir. Mali piyasa Mah piyasada haflanm en mühim hâdisesi Anadolu tahvilâtınm biraz sukutudur. Obligazyonlar 44,20 lira- ya, bonolar da 45,20 liraya sükut et- mişlerdir. Geçen gün de yazdığımız gibi bu sukutun başlıca sebebi Ana- dolu kuponlarınm sureti tediyesi hak kmda dolaşan rivayetlerdir. Bizce, bu rivayetlerin esası ne olursa olsn, Türk hâmillerinin korkacağı bir şey Yoktur. Ünitürk kuponlarında olduğu gi- bi Anadolu hâmilleri de kuponlarını arızasız ve Türk lirası olarak almak ta devam edeceklerdir. Merkez Ban kası hisseleri 80 lira, Ünitürk 23.00 lira etrafmdadır. Şahsen Türk iti - barınm yavaş yavaş fakat muhak- kak surette daha sağlamlaşacağına kantiz. Türk esham ve tahvilâtı bu- gün oiduğu gibi yüzde 10 - 14 değil, yüzde 6 - 8 getirecek bir raddeye ka dar yükeleceklerini söylemek | bir tafrafuruşluk sayl'amaz. Raif N. METO se Türk Hava Kurumu Büyü ik , PİYANGOSU Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir 5 ci keşide 11 - Eylal - 936 dadır. 3 Büyük ikramiye Liradır Ayrıca: 15.000, 12.000, 10.000 Liralık ikra- im > Miralık yi ii. BORSA 7 EYLUL Paralar Sterlin 1 Dolar 20 Çek kuromu » “ 20 Drahmi İş Bankası Mü N win < Hamiline Anadolu 2 60 10 Şirketi Hayriye Tramvay Bonosu Nektar Terkos Aslan Çimento Merkez Bankası Osmanlı Bankası Şark Merkez Ecranesi İstikrazlar Türk Borcu 1 CER > “ nr EErgani A. B.C. İstikrazı Dahili Sivas — Erzurum | . “ Mısır 1888 1 1903 TI 1041 Tahvilât Ribtm 10,25 Anadolu 1 ve YT 4445 > m 45 m Mümessil 4540 KANZUK tahvilleri 100.50 95.50 10150 96.50 COMOGENE Saçlarım köklerini kuvvetlendi rir. Dökülmesine mani olur, Ke BEYOĞLU - İSTANBUL Istanbul Altıncı Tera Memurluğun- dan: Mahcuz bir adet 340 modeli tele- funken markali radyo makinesi 14—9—36 tarihine tesadüf eden Pa- ES | zartesi günü sanat 1330da Büyük | çarşa Sandal Bedesteninde satıla- cağı ilân olunur. (715136) Bugünkü KUMBARA Yarın KAS! öbürgün BANKA Olur. Işte bu en ufak fark Krem Pertev'in faikiyetini size (anlatabilir. e Çünkü; Krem Pertev: Herhangi bir tesadilfün veya mahi- yeti meçhul bir keşfin neti- cesi değildir. Krem Pertev gok çalışılmış ve çok tecrü- belerden sonra kibar maha- file takdim edilmiş yegi- ne Krem olup başlıca feva- idi: Ciltteki mesamstı yu- muşatarak kapatır. Bu sü retle bu mesamatı harici tesirattan muhafaza ©de- rek cildin pürüzlerini def. eder. Cildi besler ve bu #u- retle gençlik ve teraveti te- min eder. Ciltte şeffaf ve gayrikabili nüfuz bir tabaka yapar, ki, yazın sıcağın, kışm soğü- nünde saat 10 dan itibaren ikinci art- tırma suretiyle paraya çevrileceği ilân olunur. (25452) ALENİ TEŞEKKÜR Senelerdenberi çektiğim mide has- talığmı kısa bir zamanda kat'I tedavi eden Beyoğlu İstiklâl caddesinde dok tor Bay Kenan Hasana aleni teşek- kürü vecibe bilirim. M. HUNLU Inhisarlar Umum Müdürlüğünden 4281 sayılı Tütün Eksperliği nizamnamesi dairesin- de ehliyetname almak istiyenlerin 11 'Teşrinievel 936 tarihine kadar İnhisarlar Umum Müdürlüğüne müraca- at etmeleri lâzımdır. Bu müddetten sonra müracaatta Iktisat Vekâletinde 1 — Ölçüler ve Ayar Müdürlüğü için açık suretile satmalınacağı ilân edilen mütenavip c& Elektrik sayaçları ayar masası için 3/9/936 £8 toplanan “komisyonda taliplerin teklif ettikleri fiat had görülmemiş ve ihale müddeti On gün uzat, 2 — İhale evvelce ilân edilen şartlar dahilinde 936 Çarşamba günü saat onda İktısat Vekâletind! lacaktır. 4 İsteklilerin o tarihte müracaatları ilân olunur. “1052” Yüksek öğretmen Okulu Direktörlüğünden 1 — Yüksek Öğretmen Okulu Edebiyat, Tedi rafya, Fizik - Kimya, Riyaziye ve Tabiiye bölü bu yıl'dahi yatılı ve parasız talebe alınacaktır. 2 — Okula girmek istiyenlerin yaşı yirmi bes karı olmamalıdır. 3 — Talip olanlar, girecekleri bölümü göst dilek kâğıdı, sağlık ve çiçek aşısı raporları, altı tan büyüklüğünde fotoğraf, hüviyet cüzdanı ve Lis€ Juk diplomalarının asılları veya liseyi bitirdikleri teren bir tasdikname ile Okul İdaresine başvu! lar, 4 — Pazartesi, Salı ve Persembe günleri saat ; 18 e kadar kayıt yapılır. di 5 — Kayıt süresi 29/Eylül/936 Salı günü 3 kadardır. 6 — Bütün talipler, talip oldukları bölüm, d€” ş den, Lise derecesinde yapılacak seçme smavlar!” ceklerdir. 7 — Seçme sınavları aşağıdaki günlerde yapılı" Yazılı sınavlar 30 Eylül 936 Çarşamba Riyaziye, Fizik - Kimy? 1 B. Teşrin 936 Perşembe Edebiyat, Tabiiy€ ZzB Cuma Tarih, Coğrafya Sözlü sınavlar 3:B Teşrin 936 Cümartesi Riyaziye Fizik-Kim”? 5. B. Teşrin 936 Pazartesi Tarih, Coğrafya 5. B. Teşrin 936 Pazartesi o Edebiyat, Tabiy€ ari 8 — Sınavlara gireceklerin, sranvlardan y2' evvel okulda bulunmaları ve sınavlara girme idareden almaları lâzımdır. ” bulunacakların' eliliyetname âlamıyacakla nur. (1026)