19 Ekim 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

19 Ekim 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

z Ankara Mektubu DAHiLiYE VEKALETİNİN HAZIRLADIĞI KANUN PROJELERİ Ankara, 17 (Hususi muhabirimiz yazıyor) — İkinci- teşrinde açılacak olan Karkutaya sevkedilmek üzere ve- kâletler kanun projeleri üzerindeki hazırlıklarını ilerlet - HALK BİR MA MAZBATA mişlerdir. Bu arada, taşıdığı hususi ehemmiyetle” ve mevzuatının bütün vatandaşları alâkadar etmesi Dahiliye Vekâleti 935 senesi itibarile, bilhassa, | inde hazırlamış olduğu dört senelik programa dahil olan projeleri hazırlamıştır. Daha üzerinde tetkikler yapılmakta olan bu kanun pro - jelerinin en mühimleri şunlardır: İmtiyazları Tasfiye ve Tesbit TR Kanunu Vekâletin üzerinde tetkikler yaptı- ğı projelerden birisi budur: Cemiyet» ler kanuniyle Lozan munhedesi dik- kate alımarak eski Osmanlı impara- torluğu zamanında bugünkü mevzu- atımızla telif kabul etmiyen ferman- larla verilmiş ve teşkilâtı esasiye kanunumuzun din ile dünya işlerini a- yıran hükmüne aykiri bulunmuş im- tiyazların hukuki vaziyetini tesbit e- decek olan bu proje idari ve hükmi itilâflara yol açan bu meseleleri tas- fiye edecektir. Seyrüsefer ve Yolların Korun. ması Kanunu Ekonomik kalkınmanın bir netice- #i olarak inkişaf etmekte olan şehir- ler arası mübadele dolayısiyle ve nü- fusun köylerden gehirlere yerleşmek seyrinin fazlalaşması yol kazalarını artırmış; diğer taraftan da fazlsla- şan motörlü nakil vasıtalarının yol. ları bozmasını önlemek için Dahiliye Vekâleti, Nafiz Vekâletiyle iş birliği yaparak bir “Seyrüsefer ve yolların korunmassı,, kanu projesini bâzır- lamaktadır. Bü proje seyrüsefer talimatnamesi Bin tamamen tadili mahiyetinde ola- caktır. Ayrıca yolların deimi bakr- mi ve her yoldan geçecek naki! vasi- talarının tesbiti gibi hükümler proje» de bulunacaktır. | Taşra Teşkilât Kanuna Bilhassa köycülük şubesinin kurul- ması, umum müfettişler teşkilâtı, ve her vilâyette köy bürolarının kurul- ması gibi haller Dahiliye Vekâletinin merkez teşkilâtma .mütenazır olmak Üzere bir “Taşra teşkilât kan'nu. nun hazırlanmasını lüzumlu kılmak- tadır. Bu kanun bilhassa nüfus me- murlari, ve nahiye müdürleri gibi u- fak memurların vaziyetini, terfih şe- killerini, sicil teşkilâtını organize &- decektir. Belediye gelirlerinin arttıril. ması Partide kurulmuş olan bir komis- yonun üzerinde esaslı olarak meşgul olduğu bu mevzua ait tetkiklere bit- miş nazariyle bakılabilir. Parti ko. misyonu belediye gelirlerinin artırıl.| ması zaruri olduğu neticesine varmış olduğundan Vekâlet bu projeyi haxir- lamaktadır. Yeni proje vatandaşla- ra iktisat bakımından yeni mükelle. fiyetler tahmil etmiyecek ve ağırlık vermiyecektir. Hususi İdareler kanun projesi Yeni niedeni hayat dolayısiyle gün geçtikçe inkişaf etmekte olan gehir hayatın hususi idarelere tahmil et. tiği geniş vazifeleri devlet müraka. besine almak için hazırlanan bu pro- e hususi idareler bütçeleri üzerinde tam bir programlı mesaiye imkân ve- recektir. Hususi idare (gelirlerinin tahsil tarzları modernleştirilecek ve pratikleştirilecektir. Dahiliye Vekâ- letinin hazırlamış olduğu bu kanun, kamutayın ilk açılış sıralarında sev kedilecektir. Memurların Muhakemesi Kanunu Adliyemizin yeni ve en verimli ka- Bunlarından biri olan ceza muhake- meleri usulü kanununa müvazi git- mek üzere memurların usulü muhake mesi hakkında bir kanun projesi ha- zırlanmıştır. Bu projenin ana hükmü; Memurların işledikleri suçların taksi- mini yapması ve muhskeme tarzını bu suçlara göre tesbit etmesidir. 1609 bumaralı kanunun memurları alâka- landiran hükümleri bu yeni proje ile değişecektir. Eski kanunları değiştirme Dahiliye Vekâletinin bu devrede meclise sevkedeceği kanunlar arasın- da bunlardan başka hükümleri eski olan birçok kanunlarında bugünkü ihtiyaçlara göre tadili vardir. Bunla. rn arasmda cemi iİanat nizam. namesi de bulunmaktadır. Ayrica be- lediye memur ve müstahdemleri için “Koruma sandığı, projesi de hazır- lanmakta olan kanunların arasmda- dır. Demiryollarımız- da İnkişaf Ankara, 17 (Hususf muhabirimiz. den) — Son Yıllarda alınan tedbirler dolayısiyle, demiryollarımızda gerek yolcu sayısı ve gerek gelir bakrmın- dan ehemmiyetli bir inkişaf göze çarp maktadır. Elde edilen rakamlara göre 985 se- nesinin temmuz ayına göre bu sene 53.004, umumi tarife üzerinden seye- hat edenlerde ise 58.396 yolou sayısı bir fazlalık kaydedilmiştir, Umum! yekün olarak, geçen yıl teminuz eym- da 1.100. 820 yolcu taşınmış olması- na mukabil bu yilayni ayda birli. İyoniki yüz elli bine yakın volcu ta» şınmıştır ki, yüzde ön iki bir fazla. Itk vardır. 935 temeni ME A yekünu olan 64931: betle 9136 yılının temmuzu, 115.947 lira faz-| Bin ayni ayında talebe biletlerinde| de Kara İM İstilâsı HAZ. RLADI Çöplerin denize atılmamaları hak - kında verilen karar Üzerine Beyoğlu mmtakasımın çöpleri evvelâ Hürriyeti Ebediye tepesi civarmda bir yere döktürülmiye başlanılmış, fakat hal- kın şikâyeti üzerine Sıhhiye Müdürlü- Zünlin müdahalesiyle buraya çöp dö- külmesiniri doğru olamıyacağı anla - şılmıştı. Bunun üzerine belediye çöpleri yine Hürriyetiebediye tepesi civarında, fakat eski çöp atılan yerden iki yüz metre ileride bir yere döktürtmeye başlamıştır. Ancak buranın da şehre yakm olması Yüzünden beklenilen fayda hâsıl olamamıştır. Çöpler döküldüğü yerde dehşetli taaffün yapmakta ve bu yüzden civar halkın sıhhatini tehdit etmekte oldu. ğu gibi ayrıca Şişli, Osmanbey. hat - tâ Maçka karasinek İstilinma uğra - mıştır . Bilhassa Şişli Ve civarındaki evler de oturmak imkânsiz bir hale gelmiş, hertaraf simsiyah kesilmiştir. Bu ci halki aralarında bir ma3?- bata tanzim etmeğe başlamışlardır Halk, belediyenin. şehrin güzell - ğini ve gşehirlilerin sıhhatini koruya- cağı yerde şehir halkinm sıhhatini tehdit eden bu hale derhal nihayet verilmesini istemektedir. Mazbata vilâyete, belediyeye ve Sıhhiye Müdürlüğüne verilecektir . Bu mazbatalarm neticesi çöpler şehre pis koku ve karasinek getir - miyecek derecede tâ uzaklara döktü- rülmiyecek ve mevcut pislik nakletti- rilmiyecek olursa halk Sıhhat Vekâ - letine baş vurmıya karar vermiştir. e ——— ladır. Para artması da yüzde 21 dip. Ağunlup ve aylük aylardan BAK ketli aylar olduğundan bu iki aydan an neticeeir daha memnuniyet ve- ricidir. Zabıta bir izi üzerinde... Bir Kadını Para | #ilmek suretiyle öldürüldüğü anlaşılı Evvelki gün Kadıköyünde Kuşdilinde mezarlıklar arasında, başı taşla e- cinayetin çin Öldürmüşler an bir kadın cesedi bulunmuştur. Tahkikat neticesinde, Kurbağalıderede Maslak sokağında 6 numaralı evde oturduğu anlaşılan bu kadının. para için öldürüldüğü neticesine varılmış. Izmirde tütün tetkikleri yapan Avusturya reji müdürünün riyaseti altmdaki heyet dün Eze vapuriyle İzmirden şehrimize gelmiştir. Beş kişiden mürekkep olan bu heyet birkaç gün Istanbulda kâlarak alâka - darlarla temaslarda bulunacaktır. Heyet Avusturyaya satm almacak tü- tünlern nevi ve fiatı etrafımda bazı takasmda da tetkikler yapacaktır . Şimdiye kadar şehrimizde yatılı leler çocuklarını gece yatısı ilk ihtiyacı nazarı dikkate alan Maarif geri Büyükçekmecede olmak üzere vermiştir. Zincirlikuyudaki o yatılr mektebe bir senelik tahsil ve yatmak ücreti olürak seksen lira mukabilinde tale- be Xayıt ve kabul edilmeğe başlanıl- mıştır Büyükçekmecedeki yatılı ilkmek - tep köy çocuklarınağıfakük. ddup ta- lebeden vatı ücreti alınmıvasak. vat niz Şaşe Maya. genin ol olunacak - Maarir Müdürlüğü şehir ve köy yaz Köy yatılı mektebine devam ede- cek talebeye nazari ve ameli ilkmek- tep tahsilinden maâda köy ileri hakkinda etraflıca malümat verilecek tr. Çifte tedrisat Şehrimizdeki ilkmekteplerden bir olduğu malümdur Talimatname mu- cibince bu gibi mekteplerde her ders kırk beşer dakikadan olmak üzere dört ders okutulması lâzımdır. Hal - buki bu gibi mektenlerde hâlâ kırkar dakikadan beşer ders gösterilmekte - Köylüye Parasız — Yatılı Mektep Büyük Çekmecedeki Mektebin Yalnız İaşesini Köylüler Temin Edecek er tılı ilkmektepleri için yeni bir tali -| | matname hazırlamıştır . İ kısmında çifte tedrisat yapılmakta! araştırmalardan sonra Samsun mın- ilk mektep yoktu. Halbuki bazı ai- mektepte okutmak arzusundadır. Bu müdürlüğü biri Zincirlikuyuda, di- iki yatılı ilk mektep açmıya karar Akıl Hastalıkları Yeni Bir Tedavi Usulü *Tâlbik' edilecek Ağ hastaliklari il MeEviMi, Birisi kabili-tedavi"olan sinir hastaiıkları- dır. Diğeri de tedavisi imkânsız bu- unan hastalıklardır ki bu gibi hasta- lar ancak etrafa zarar vermemek Ü- zere akıl hastanesinde tedavı altma alımmaktadırlar. Avrupada son zamanlarda yeni bir usul tatbik edilmiye başlanmış (ve bu sayede tedavisi imkânsız hastalar, dimağlarında ameliyat yapılmak su- retiyle şifa imkânları elde edilmiştir. Sıhhat Vekâleti bu yeni usulün şeh- dilmesini bildirmiştir. Şark Demiryolları rimiz akıl hastanesinde de tecrübe e- Siyaset âlemi Habsburglar Meselesi iyasi hâdiseler biribirini ko « valamaya devam ediyor, Al- manya -.Fransa hududu üzerine mü badele olunan ateşli nutuklardan Sovyet Rusyanın Ispanya işlerine demi müdahale komitesinden ayrı - larak müdahale siyaseti takip edece ğine dair ileri sürdüğü tehditten, Belçika Kralinin memleketini bita - raflık siyasetine iade edeceğine dair söylediği nutuktan sonra Avusturya Başvekili Dr. Şuşnig'in “Habsburg banedanını Avusturya tahtına iade meselesine temas eden nutku ile karşılaşıyoruz. Dr. Şuşnig. Habsburgları Avus - turya tahtına iadenin meşru bir ha - reket olduğunu, bunun içiri Avustur yada plebisit yapılabileceğini anlat- | bktan sonra Habsburgların Avus « turya tarihine ne derece bağlı olduk- larını izah etmiş ve son Avusturya Almanya itilâfnamesinin Habsburg- ları iade ötmeyi menetti iğine dair in- tişar eden şayiaları tekzip ederek or- taya pek mühim bir mesele atmıştır. Habsburglar 1918 senesine kadar Avusturya - Macaristan imparator. luğunu yapmış, 1918 senesinin Son- teşrinin 11 inci günü son imparator Şarl tahttan forağat etmiş, yıkılan imparatorluğun enkazından Avustur ya devleti, Macar devleti, Çekoslo « vakya devleti vücut bulmuş; impa - ratorluğa ait arazinin gerisini Yu « goslavya, Romanya, Lehistan ve İs talya devletleri ilhak etmişlerdi. Habsburgların saltanatı bu şekil « de yıkıldığı va dağıldığı hâlde bu ha nedan Avusturya ve Macaristan taht larını kendilerine alt saymakta da - vam etmişler, son Habsburg impa « ratoru Şarl tahta dönmek için bir teşebbüste © bulunmuş, Oo muvaf » fak olamamıştı. Fakat Şarlın refika- —|sı sabık imparatoriçe Zita en büyük oğlu olan Prens Ottoyu tam bir im- parator gibi yetiştirmiş ve Prons Ot- to kendini Avusturya imparatoru saymaya, imparatorlara mahsus el- kap ve ihtişam içinde yap alış mıştır. . - un ma gin Hattâ Prens Otto kısa bir zaman, önce üir Amerikan mMunarrire “ vusturya Ya keailik olacak, yahut Naziliği kabul edecek... demiş ve bir kaç ay zarfında Avusturya tahtına oturacağını ilâve etmişti. Fakat Habsburgların tahta iadesi, Avrupada bir harbin kopması de - mektir. Çünkü küçük itilâf devletler ri (Yugoslavya, Çekoslovakya ve Ro- manya) Habsburgların tahta otur - malarını eski imparatorluğu diriit « meye uğraşmanın başlangıcı sayıyor ve buna karşı gelmeyi en esaslı vazi- fe tanıyorlar, Hattâ bugün Çekos * lovakya Cümhurrsisi olan Dr. Ba - nes, “"Habsburgların avdeti harp de- mektir,, demişti. Avusturyanın ise Küçük İtilâf dev İmişlerdir.. Bu yaramaz çocuklar o ci- tında bulunuyor. ZEHIRLENMİŞ Pün Karagümrlikte Sultan mahal- lesinde oturan Adem oğlu Hurşit a- dında birisinin altı yaşındaki kızı Se- niha, yedi yaşında Zekâi zehirlen- varda bir ağaca çıkarak tohumları! yemişler ve zehirlenme de bu yüzden olmuştur. YARALANDI Dün Taksimde Şehit Muhtarbey caddesinde Zaman apartmanında ©- turan Tarık oğlu Ilhami, caddenin karşı tarafıma geçtiği sırada şoför Mığırdıcın idaresindeki (o otomobile Şarparak sağ ayağından yaralan nIş- tir. Muayene neticesinde ,ayağınm Xi- rik olduğu anlaşılarak suçlu şölür ya- kalanmıştır. TRAMVAY ÇARPTI Evvelki gece saat 20,30 da Sirkeci- den Ortaköye giden 68 numaralı tram vay arabasına bağlı romorkun ön sa- hanlığınm basamaklarında duran A- Wi oğlu Salih Acıçeşme durağına gel- meden atlıyarak parmakları tekerlek- lerin arasmda kalmış, iki parmağı kı- rilmıştır. Yaralı Cerrahupaşa hasta- nesine kaldırılmıştır. SILAH TAŞIYORMUŞ Dün saat 20 de Eminönünde yapı- la harâştırmada İzmirli Ali oğlu Nu- rinin Üzerinde bir tabanca ile bir ka- ma bulunmuştur. Bu silâhlar müsa- dere edilmiş, kendisi de adliyeye ve- tır. Zabrlâ ve adliye suçluların izleriüzerindedir. Şimdilik üç kişi zanal Maliye e ve İnhi- sür Vekilleri Maliye ve İnhisarlar vekilleri Fuat Ağralı ve Rana Tarhan dün Ankara. dan şehrimize gelmişlerdir. Maliye Vekilinin bugün İstanbul maliye” teşkilâtiyle meşgul olması muhtemeldir. Liman ve Rıhtım İşleri Ankarada bulunan liman Umum müdürü Raufi orada şehircilik mü - tehasaısı Mösyö Prostun rıhtım ve liman hakkındaki noktai nazarını i- zam edecek ve yeni yapılacak Yolcu salonu için direktif alacaktır. Raufi Ankaradan döner dönmez Çinili Rıhtım han ile Merkez Rıhtim için Müzakereler Şark demiryollarmın hükümete sa- tılması müzakerelerine kumpaoya na- mma iştirak edecek 6 kişilik heyet dün akşam Ankaraya hareket elmiş- İtir. Yalnız hissedarlardan Sayo Pa- rise dönmüştür. Müzakerelere buğün | Ankarada başlanacaktır. İstanbul - Edirne Demiryolunda Şehrimizden Edirneye giden tren hattınm 33 kilometresi yarı yolda Yunan arazisinden geçmektedir. Türk ve Yunan hükümetleri bü gayrı tabii dir. Bu vaziyet karşısında muallimler- den beklenen randıman elde edileme- diği gibi talebe de yorulmaktadır. Derslerin beşten dörde indirilmesi hakkmda tanzim edilen yeni talimat-! namenin bir an evvel tatbik mevkiine konulması beklenilmektedir . Hırsızlar Bulundu Edirnekapıda son bir ay İçinde beş hırsızlık vak'aları olmuş, fakat hır - letlerinin bu tehdidine karşı kendisi- ne müzaheret edecek kuvvetler bul- ması çok şüphelidir. Hattâ Avusturya nın bu yolda İtalyan yardımına nâ- il olabileceği dahi söylenemez. Al « manya, Habsburgların dönüşüne ta- raftar olmamakla beraber İtalyanın Balkan devletlerile tutuşmasına saik olacak olan bu harekete göz yum »- ması pek muhtemeldir. Fakat İtal yanın da sırf Habsburgları tahta ge- tirmek için bir harbe girişmesine ka- ti surette ihtimal verilmemektedir. O halde Avusturya Başvekilinin son nutku, belki de Orta Avrupada sızlar bir türlü e ide edilememişti . Bunun Üzerine emniyet müdürlü. günden ikinci şube ikinci kısım komi- serlerinden Abdurrahman, Hulüsi ve Rıfat, Mirsizları bulmaya memur & dilmişlerdi. Bu memurlar kısa bir za- manda, bütün bir mahelley! rahatsız yetlerini kazanmışlardır. ban arasında yapılacak yeni yolcu sa- Jonu plânı hazırlanılacaktır. Çavdar Ekmekleri Çavdar ekmeklerinin biri yüz Yirmi beşer, diğeri iki yüz ellişer gram ols. Yak iki nevi Üzerinden piyasaya çıka. rılmasına ve hususi kâğıt ambalâj- lar içinde satılmasına belediyece ka- rilmiştir. rar verilmiştir. men bulatlu ve hafif rutu- betli geçmiş, rüzgâr hafif ömiştir. Hararet derecesi dışarda vasat on sekiz santiğrat üsründeydi. Bugünkü hava, mütehavvildir. Kısmen bu- Yatlu geçecektir, Yağmur yağması ihtimali azdır. Bununla beraber memleketin bazı ta- raflarında yağmur yağacaktır. Memlekette bazı yüksek yerlere birkaç gündenberi kar vüziyete bir nihayet vermek arzusu- nu izhar etmişlerdir. Bu maksatla iki hükümet arasında den Yunan delegeleri gelmiştir. Nafia Vekâleti de şark demiryolla- eden hırsızları bulmuşlar ve o civar'rı baş müfettişi Salâhattinin reisli- ha'kının pek haklı olarak memnuni.! inde bir heyeti bu işe memur etmiş- |tir. Bugünkü Hava : DEĞİŞİK 16 uncu ay o Gün:293 O Hız: 167 1355 Hicri 1352 Rumi Saban; 2 $ Birinciteşrin Güneş: 6,16 — Oğle: 119 Ikindi: 15,01 — Aly 1724 Yatsı 18,56 — Imelik: 437 yağımıştır. Ba yağış devem etmektedir müzakerelere başlanılmıştır, Müznke- yeler şehrimizde cereyan edeceğin- mühim bir bulanıklık yapmakla ka- lacak ve Habsburglar meselesi yi- ne istikbale ait bir mesele olarak sü rüklenip gidecektir. , Ömer Rıza DOĞRUL MN BIRKAÇ SATIRLA