13 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

13 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Niksarda Pirinç Ekimi Artıyor Yeni mahsul 300.000 kilodan fazla Niksar, (TAN) — Tütün gibi nefasetiyle kendisini tanılmıya namzet bulunan ve üzerinde fenni vasıtalarla çalışılan mıntakamız mahsulâtın - ı Ad4pazeni Sapan- ca gölünden iyi ve temiz su getiriliyor Adapazarı, (Tan) — Şeker fabrikaları şirketi, Adapazarmın çok verim W olan topraklarında pancardan başka soya fasulyesi de ektirmek için faaliyete geçmiştir. Bu fasulyenin yağ Sanayide istifade edilmek- te, soya yağları bilhassa Almanyada rağbet görmektedir. Hemen hemen bütün mahsullerin idrakine müssit ovasında, soya fasulyesinin de pancar, patates, mısır ve cümhuriyet buğdayı gibi tam bir bereketle yetiseceği #mit olunmaktadır. Bu tak- dirde, köylü için çok verimli bir kazanç kaynağı elde edilmiş ola- olan Adapazarı dan biri de pirinçtir. Birkaç tene evveline kadar kırmızı rengiyle emsalinden tefrik olunan Niksar pirinçleri, şimdi tohumlarının ıslâh edilmiş geçmiş olması sayesinde ,kendisine mahsus bir 'parlaklıkla ve ayni zamanda lezzetle temayüz etmektedir . makinelerinin faaliyete Soğuktan her şey donuyor Kızılcahamam, (TAN) dahilinde şimdiye kadar tesadüf edilmemiş bir şiddetle vam ediyor. İçinde soba yanan odalarda bulu. nan sular bile donmaktadır. Evlerde kaplar içinde bulunan yemeklerin turşu, reçel kavanozlarının üstleri iki, üçer parmak buz kaplamakta çoğu da kırılıp parçalanmaktadır. Vaktinde ihtiyatlı davranıp fazla odun alanlarm bile mahrukatı tüken miştir. Hararet derecesi ekseriyetle Sıfırın» altında 15 — 20 ye kadar düşük bulunuyor. Yüksek köylerde kış dahâ fazladır. Köylüler burayâ gel: ter hayvanlar dâğlarda ve yollarda! sürü ile gezmektedir. Bu yıl Üzüm Daha çok Para gelirecek Izmir, — Tariş Üzüm Kurumunun #tatistiklerine göre, 936 . 037 mahsul İ mevsimi bidayeti olan 20 Ağustos 936 tarihinden 31 Birincikânun 1936| akşamına kadar İzmir limanından ec- nebi memleketlere ihraç edilen çekir- deksiz kuru üzüm miktarı 51.171.190 kilodur. — Kazamız eşine de. Yine Uzüm Kurumunun günlük! grafiklerine göre, vasatileri gunlardır: 7 numara üzüm 13,5 kuruş, 9 nu. mara 16 kuruş, 10 numara 19 kuruş. Halbuki geçen senenin fiyat vasa. tileri 7 numara 13,25 kuruş, 9 numa- ra 14,5 kuruş, 10 numara 16,5 kuruş idi, 62 - 65 bin ton tahmin edilen bu seneki pekolteden memleketimizde an- cak 13 . 14 bin ton stok vardır. Bu miktarın yeni mahsul senesine kadar | kâmilen ihraç edilmiş olacağı şüphe. | siz görülüyor. Üzüm mahsulümüz, fiyat farkı se- 'bebiyle, bu sene memleketimize geçen genekinden fazla para getirecektir. Tarla Yüzünden Cinayet Manisa, (TAN) — Hamzabeyli kö- yünde Sait oğlu 328 doğumlu Feraç İle Bayram oğlu 65 yaşında Kadri, paylaşamadıkları bir tarla yüzünden kavga etmişler, 65 Ilk ihtiyar çifte e Feracı öldürmüş ve kaçmıştır. Kadri, bir müddet sonra yakalanıp fiyat ve getirilen fırça Adapetarı Belediye Reisi Çeltikler bu mevsimde harmandan A. Abasıyanık fabrikalara taşmmakta ve geceli gündüzü çalışılmaktadır. İstanbul piyasalarında aranılan Niksar pirinç mah bu sene üç yüz bin kilodan fazladır. Ö- nümüzdeki sene istihsalâtın yarım milyon kiloyu aşacağı ümit olunu - yor . meydana imühim bir Kızılcahamam, (TAN) Bankası veznesinde yapıldı Soğukpınarda Yeni Elmalar Bursa — Eskiden pek meşhur olan Bursa almalarının günden güne cins itibarile bozulduğu görüldüğünden, Soğukpmer nahiyesi köylüleri ağaç - larını İyi cins bir elma ile aşılamış - tar ve ilk mahsulü bu yıl almışlardır. Yeni mahsul fevkalâdedir. i Mütekaitlerin maaş cüzdanları konto senetleri lerdenberi (Havale yok!) öevabile paralar, ikl, üç memur arasında ta Tefenni iyi ışık ve doktor istiyor Burdur yolu bitiyor Burdurun gürel bir manzarası 4 Tefenni, (Tan) — Burdur vilâyetine bağlı bulunan kasabamız, 1282 tarihinde Kaza merkezi olmuştur. Fakat, sapa bir Verde bulunduğu için fazla inkişaf edememiştir. Ancak 3.200 nüfusu vardır. Kendisine bağlı bir nahiye olan Karamanlının nüfusu ise 3.600 dür. Elektrik tesisatımız gerçi mevcuttur, fakat ıslaha muhtaçtır. Tefenninin taş ve kum hastalıklarını iyi eden meşhur bir suyu vardır. bamızm, 300 sene evvel Karsmân Civârından gelen bir Yörük aşireti tarafından, eski ve meşhur Temizoptom beldesinin tahmini en- kazı üzerine kurulduğu anlaşılmaktadır. Kızılcahamamda tahkikatı devam etmektedir. üzerinde sarf muamelesi yapıldığı halde, bunlar sene- İ âzamı yaptlmıştır. Kış şiddetini kay Burdur yolu Eski bir kaza merkezi olmasma rüğmen kasabamız şimdiye kadar Burdura kötü bir yolla bağlanmış bulunuyordu. Burdur Valisi Abdül- halik Savaş, 72 kiloretre uzunlu” ğunda olan bu yolu mükemmel bir; hale getirmek İstemiş, yolun kısmı bedince, geri kâlan az kısım da inşa olunacaktır. Deoktorsuzluk Kasabamızın mühim mahrumiyet. lerinden biri, doktorsuzluktur. As- keri doktor Adnan, hayırlı mesaisi. ni sivillere de teşmil ederek bu yok- uzluğun acılarını dindirmive çalı » yor. Geçen gün Burdurdan bura ya vali ile beraber bir doktor gel- miş, gerek burada ve gerek Kara. manlıda 300 den fazla hastayı mua- Altınova Nahiyesınde Pamuk Ekimi Altınova — Edremidin 12 kilo - metre cenubunda kâin nahiyemiz elektrikle tenvir edilmiş bulunuyor. Belediyenin varidatı pek yerinde ol - rıamasma rağmen caddeler ve 0 - kaklar taşla döşenerek temiz bir ha- le getirilmiştir. Hükümet konağı kar sısında bir park, başka yerde de mez baha yapılmıştır. Arazi gayet mahsuldar olduğu için rahiyemiz halkı umumiyetle çiftçi - ir, Ve en çok tütün ekilmektedir. Bu sene tütünlerimiz 70 « 80 kurüşa satılmıştır. Tki senedenberi pamuk - çuluğa da başlanılmış ve iyi netice- adliyeye teslim edilmiştir, yene etmiştir. İer alınmıştır. caktır. Içme Belediye reisimiz A. Abasıyanık, yoluna koyduktan sonra, en mühim mıya başlamıştır. çıkarılan yolsuzluk — Maliye veznesile Ziraat ğını bildirdiğim sulistimaller ellerinden alınarak tanzim edilen İs- savsaklanmış ve bankadan alman ksim edilmiştir. Nihayet maaş sahipleri münferi- den ve müçtemlan hükümete müra- caat ederek neden havale gelmedi- Hini sormuşlar, o hesâplarma bakıl-| ması için malmüdürü bunlardan cüzdanlarını istemiştir, . Mütekait- ler, veznedara müracaat eğerek cüz-| danlarını istemizler, fakat “Kaybol- du, bir ietida ileszayiinden cüzdan isteyiniz... sözlerile o karşılaşmışlar. dır. Birçok kimselerin yeni cüzdan istemesi kaza malmüdürünün şlip- hesini uyandırmış ve tahkikata baş- lanmasma sebep olmuştur, Ihtil&s meydana çikiyor Bu sırada Eğribaş köylinden ma- ilül Ali ve Abdi, veznederi sıkıştıra- rak cüzdanlarını istirdada muvaf- fak olmuşlar, bu cüzdanları tetkik eden malmüdürü, sahiplerine istih- kaklarınm verilmiş gösterilmekte (olduğunu anlamıştır. Bunun üzeri” ne tahkikat derinleştirilerek sulisti- mal ve ihtilâş meydana çıkarılmış” tır. Cüzdanlar üzerinde yalandan mu- amele yapılarak bankadan çekilmiş olan para 500 liradan fazladır. Ma- liye Veznedarı ayrıca kasadan 600 küsur lira, damga pulundan da 1300 lira ihtilâs etmiştir. Veznedar tevkif edildi Orman idaresinin emvali mazbu- tas! İçin depozito olarak sandığs YA“ tırdığı 350 küsur liralık şimendifer tahvilâtı ile ceza evleri ekmek mü- teakhidi Seyit Ahmedin depozitosu için bıraktığı Ergani madeni hisse senetleri de - mukabillerinde mak- buz kesilmiş olmasına rağmen - be lediye tahsildarı Mehmet tarafından bankaya terhin edilmiş gibi göste- rilerek ikraz yapılmış, bu suretle de para çekilmiştir. Hükümet veznedarı Mustefa A - yaşlı tevkif edilmiştir. Banka vez nedarı Mehmede de işten el çekti- rilmiştir. Senelerdenberi devam eden bu Sul. istimallerin ciheti maliyeye aft kıs- mını Malmtdirü Abdullah Karayi. git, Ziraat Bankasını alâkadar ©den kısmı da banka müfettişi tahkika devam ediyorlar. Ta Syf A.) İstanbul Bahçıvanları ve Turfanda Sebzeler Izmir — Istanbul O bahçıvanları, fazla miktarda turfanda 96079 ve ye. MİŞ gönderilmesi zararlarına Yol aç. $ için bu sevkiyatın men'i bekkm. da Adana ve İzmir vilâyetlerine mü- racaatta bulunmuşlardır. Salâhiyettar zevat, ve talebi kabı suyu Adapazarmın elektrik işini © tabil iş olan içme suyu meselesile uğraş- Nafıa Vekâleti buraya iki osu mühendisi göndermiş, bunlar lâzım- gelen tetkikati yapmışlardır. Mü - hendisler. oraporlafında, Adapazarı su tesisatı projesinin ana hatlarmı a tesbit edeceklerdir. 'Tasavvurlara göre, Adapazarının içme suyu Sapanca gölünden alıma- cak, Malmüdürü tepesinde yapıla - cak depolarda filtre edildikten son- ra kasabamıza taksim olunacaktır. Suyun depolara çıkarılması için Çark mesiresi başında yapılacak te- sisat sayesinde Sapancanm sularm- dan kuvvel muharrike olarak (ota istifade edilecektir, Adapazarmı ki anda temiz içme suyu- na kavuşturmak Için her çareye başvurmaktadır. Stat yapılacak Kocaeli mmtakası futbol şampi | yonluğunu o senelerdenberi muhafa- | za etmekte olan sporcularımız, ken- di emeklerile ortaya çıkardıkları mezarlık bozması” saha-taslağında | çalışırlarken, burasının. kısmen. clim.| buriyet alanına ayrılması ve kısmen de yaptlacakolarortamöktebe tal sis edilmesi yüzünden son zaman - larda bu çalışma sahasından da mahrum olmuşlardır. Evvelce vilâyet tarafmdan Çark mesiresi yanmda spor sahası yapıl- mak Üzere alınan küçük yere önün- deki tarlanm da Mâvesi için geçen yıl belediye bütçesine istimlâk tah- sisatı konulmuş, spor bölgesi de bu İistimlâke yardım için tahsisat ayır- mastır. C. H. Partisi vilâyet kongresine müşahit olarak gelen Parti Gençlik Bürosu Şefi Meb'us Rahmi Apak, İzmite gönderilecek olan mütehas - sısa, yeri hazırlandığı takdirde Adapazarı stadı Projesini yapmak için buraya da gelmesi hakkında talimat vereceğini vadetmiştir. İzmit Valisi Hâmit Oskay, spor bölgesi bütçesindeki istimlâk tahsi- satmm derhal gönderileceğini © ve mezkfir verin fetimlâkinin sür'atle bitirileceğini, İzmite gelecek müte- ezöyük, (TAN) — Bozöyüğe Kurtlar İniyor B (TAN) — Soğuklar devam © diyor. Kasabamızın Tekke mahallesine kurtlar inmiş, aşçı Kara İsmailin tahta av- lu iindeki koyunlarını par çalamak için, tahtaları sök- meğe başlamışlardır. Patır- dı üzerine uyanan bekçiler, ateş ederek kurtları kaçır mışlardır. Bir gün evvel de diğer bir avluya giren kurtlar, çe ban Mehmedin önünden gü- pegündüz bir keçiyi kapmış- larsa da atılan silâh sesle- rinden korkup keçiyi bırak mışlar ve kaçmışlardır. Bir köy üğününde iki kişi yaralandı Bilecik, (Tan) — Küylü nahiyesi bağlı Şükraniye köyünde yapılmı olan düğünde ateş etrafında otururlMü ken, Ali oğlu Hüseyin kuşağmda bü& lunan küçük çaplı bir tabancayı çe kip havaya ateş etmek istemiş, kat, henüz çekerken.patlıyan tabii canm drunşunu. .. kamşsemda btn” Hüseyin oğlu. Mustafa, ile Sleygi oğlu Ey birer bacaklarını seki rek geçmiştir . Bu yaralama bir kaza eseri aldi Zu için mlşteki yoksa da zabr tahkikat o yapmaktadır. Yaraliöğ memleket hastanesine yatırılmışlaf © dır. 4 Terkehaliller K. Y angın Bartm — Terkehaliller köyünde Hüseyin Külük oğlunun, içinde 3 bi kilo saman ve 1600 bağ mısır bulu * nan ambarı geceleyin yanmıştır. | Kasten ateş verdiği anlaşılan 8 köyden Ömer Çınar oğlu damadı yakalanmıştır. ozöyük, d öyünde Bir hassısı da bizzat Adapazarma receğini gençliğe müjdelemiştir. Buna bakarak, büyük bir spor kütlesine malik olan Adapazarn? kmda İyi bir stada kavuşacağı” hükmeylemek lâzımgeliyor. Morközi Okulu himeye heyeti fakir hergün sıcak yemek vermektedir. Bu çocukların ekmeğini * reste tüccarı Hakkı Batumi temin etmiştir. Şeker bayramında da * ük çer lara kunduracı Hasar H”- Mehmet Çengelli ayakkabı vermek gibi bir eseri şefkat göstermiş!” dir. Yukarıki resim, Merkez Okulunun sıcak yemeğe kavuşan kimsesiz # İle imkân görememiştir. suklarile öğretmenlerini bir arada gösteriyor.