29 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

29 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

maamz 10 M. Blumun Gazetesi Şöyle Diyor: TAN yeye Kabul Ettirmek Müşkü! Olmıyacak (Başı 1 incide) mez bir fikri ve manevi zaferidir. Üç yıl sonra Suriye müstakil ola . cak, İskenderunda bir Fransız komi- ser bulunacak © ve o Zaman Sancâk bugünkü Danzige benziyecektir. Bu bize yeni gaileler hazırlıyor, demek- Yabancı entrikalar Eüelsior, ihtilâftan fayda bekliyen | bazı ecnebi hükümetlerin entrikaları âkim kaldı. Cemiyeti Akvam kadro. sunda Türk . Fransız itilâfı daha ge- niş Akdeniz anlaşmasma mâni de - idir. .. .. Dostluk imtihanı Itilâfı Cemiyeti Akvamm muvaf. fakıyeti sayan Petit Parisien diyor ki: “Türk . Fransız dostluğu imtihan, dan büyük milyasta sağlamlaşarak çıkmıştır. İki memleket arasında her sahada faydalı teşriki mesaiye geniş ufuklar açılıyor. M. Blumun gazetesi diyor ki: Paris, 28 (A.A) — Anadolu ajan- sinin hususi muhabiri bildiriyor: Fransız Başvekili Teon Blumun güzetesi olan Sosyalist Populair ga - zetesi, Hatay uzlaşması hakkında di- yor ki: “Fransız Türk itilâfma cidden #e- vinilebilir. Uyuşulmeca, faşist derlet- ler Fransanın bir dost kaybettiğini ilân edecek, Cemiyeti Akvamm &c » Zine delil kazanacaklardı. İtilâfı Ce. nevrenin uzlaştırıcı havasma Eden'e Sandlere borçluyuz. Anlaşmayı Suriyeye kabul ettir - mek çok güç olmıyacaktır, sanmız Ankara, Suriye hudutlarını tanıdı Komünist Humanite gazetesi, “A- raplar anlamalıdır ki, Fransız müze. kerecileri Suriyenin parçalanması teh * dikesini önlemişlerdir. Ankaranm gim diden Suriye hudutlarını tanıması 3 bili ihmal kazançlardan değildir.,, de- mektedir . i Barışçı Türkiye Muharrir Pertinax Echo de Parisâ şu mütaleayı yürütüyor: “Mesâle Cenevrenin #iu hukuk zihniyetiyle halledilemedi. Anlaşmak için Blum da hukuk siperinden çıkararak Türkiyenin sulhsever dev. etler grupunda yer almasında men - feattar Fransız umumi politikası plâ- 'nma nakletmek aklıselimini göster - di. Neticeden sevinmeliyiz, kurtul - duk.,, Türk - Fransız birliği için Petit Journal ise “Türklerle müze» kere kolay değildi. Daha bu sabah itilâtm suya düşmesine az kalmış. tı. Bereket dil işinde uyuşuldu. Mü- him olan şimdi Türk - Fransız birli ğini fihileştirmektedir.,, Fransanın kozu ve Ankara Ciano - Arasm (Oyâkm mülâkatı Fransâhin tavizlerine tamamen bak verdiriyor. Ve gösteriyor ki, kozu - muz Ankarada kazanılmış olmaktan “ uzakr . Montröden beri Türkler garbi Av- rTupada Ruslarla anlaşmalarına kar- © gılık bir kuvvet muvâzenesi arıyor « Jar Avanslarma, Paris ve Londranm © kayıtsızlığndan Berlin ve Romays dönüyorlar. Türkiyeye verilen mân- İhatler ittifakımızı kıymetlendirecek yeni devir açılmalıdır.., demektedir. Ne» Atatürk için . Paris, 28 (A.A) — Anadolu Ajan. © sinin husus muhabiri bildiriyor: © Akşam gazeteleri itilâfın metnini neşrediyorlar: © Raoul de.Nolva “liberte,, de Ata- #ürk için bir methiye teşkil eden ma- » kalesinde diyor ki: Mesele daha başlangıçta dallanma. “sms meydan vermeden muvaffakıy& o timizin zorla almması beklenmeden © #slledilebilirdi Bir çok patırdıdan © sonra kabulle biten bu red usülü 1ğ- rençtir. Bu bize ancak sevimsizliğe mal olur, Niçin inat etmeli, Muharrir, Möondrostan, Sevrden zan, Montrö zaferlerini hatırlatarak makalesini şöyle bitiriyor: Marikulâde bir kudret . Sancak ihtilâfının tasfiyesi grafik. le dimdik bir merdivenin basamakla» rı şeklinde gösterilecek, bu tabloyu tamamlıyor: Bilâgaraz itiraf edelim ki, Ankarada harikulâde kudretli bir /asker politika adamı var, 'Republigve,, Sancak Türkiye le - hine yeni bir tarzla halledildi. Türki, ye, resmi dilin Türkçe olması davâr sını kazandı. Bu suretle Sancağm Türklüğü iyiden İyiye tanımış olu - yor. Sicili İyi netice “İnformation,, dostça makalesinde meticeden sevincini bildirmekte ve (İngilterenin iki dost arasında bitara. fane sulh lehine tavaasutunu takdir ile karşılamaktadır. Gazete ayni zamanda Akdenizdeki Jiyileşmenin Milâno mülâkatında da» ha kuvvetlenmesi, centilmen © agre- mantine diğer sahildar devletlere teş mil ve Ankaranın Moskova ile Roma İ arasını da iyileştirmesi ümitlerini iz. bar eylemektedir. Hepsi memnun Paris, 28 (A.A) — Le Jour gazete- teler, Milletler Cemiyetinin 96 cı iç tima devresi neticelerinden memnu. niyetle bahsetmekte müttefiktirler, Petit Parislen, diyor ki: “Cenevre müessesesi, yeni bir hayatiyet göster miştir: Sancak ve Dantziğ hakkında- iki müzakereler, iyi hazırlanmış ve ku İ islerde tâm bir meharetle idare olun muştur, Matin'den Sancak meselesinde an- laşna, Dantzig meselesi dolayisile mevcut gerginliğin izalesi dünkü- gü. nün bir takım hâdiselere sahne olâ- cağı düşüncesinde bulunmuş olanlar, (bu hayallerinde aldanmışlardır. | | (Başı 1 incide) den noktayı çok tehlikeli görmüşler. dir. Bu husustaki mütaltalarını ay- nen Alıyorum. “Envuı tezad ve noksanlar bu eser de, nizamnamede yer bulduğu gibi halkı incitmemek maksadile konulan bir maddesinin en tehlikeli tevil ve tefsirlere kapı açtığı ve aşacağını kaydetmekten men'inefs edemeyiz.,, MEMLEKET MUDAFAASI Ziraat Vekili Muhlis Erkmen uzun beyanatı arasında, ormancılığımız hakkında İlmi izahat ta vermiş ve göyle devam etmiştir; “— Bir mutrlasaltın dediği gibi, biç bir vakit satin alınmaz hiç bir va- kit temin edilemez, ” Arküdaşlar #u siyasetimiz gibi ha. yati bir mesele dahi orman meselesi iile alâkadardır, Suların cereyanı deh lizlerin tanzimi noktalarında bütün mütahassıslar ifade ediyor ki, yukar- da bu cereyanı Lanzim eden ormanlar korunmadan; aşağıda yapılacak her hangi bir su tesisatı günün birinde işlememeğe mahkümdur. Sonrâ nihayet memleketin. müda- fnasi noktasından ormanların ehem. miyetini âsker arkadaşlar encümen- de hâyat olarak tavsif etmişlerdir. Bunun &n vecizini de Başbakanım söylemişlerdir.. Ormanların varlığı, I mevewdiyeti meselesi bir memleketin meskün olup olmaması mevzuudur.,, KARAKTERLERİ İşte orman kanunu.. bütün bu söy- lediğim esaslara İstinaden hazırlan. mış, yüksek tasvibinize arzolunmuş- tur. O halde orman kanunu karakte- rini, şöylece hulâsa edebilirim. 1 — Herşeyden evvel ve her şeyin fevkinde ormanı koruma, Ye onu ço. ğaltma, 2 — Ormanm gerek doğrudan doğ ruya bir ham madde kaynağı olmak ve gerek dolayısiyle memleketin eko- nomisine ziraatine ve, sıhhatine, İçti- maiyatına ve yüksek mlidafaasıns si müstesna olmak Üzere bütün gaze! Memlekaite 8 Mily tar genişliğinde orman var Dünya vasiyeti pek fena değil Oeuvre gazetesinden: Bütün mu- rahhasların görüşmelerinden hasıl o. lan umumi intiba, dünya vaziyetinin zanmolunduğu kadar fena olmadığı merkezindedir, Humanite, yazıyor: Milletler Cemi- yekinin Sancak ve İspanyol metelele- ri hakkındaki iki kararı, sulhun zımâ& manlar: olarak selâmlanabilir. Dant. 2g meselesine gelince, ehvenişer ola- rak telâkki edilebilir: Milletler o Ce- miyeti, biraz kendine hâkim olmuş. tur, Populaire gâzetesi, yazıyor: Heye- ti mecmuası İtibariyle, istihsal edil - miş neticelerden dolayı memnuniyet beyan edilebilir. Exelsior gazetesi diyor ki: Millet. ler Cemiyeti tarihinin sayfalarında beysz taşlâ İşaret edilecek bir gün. Petit Journal: Milletler Cemiyeti, bilhassa Dantzig meselesinde büyük bir manevi muvaffakıyet kaydetmiş- tir. Bilâkis Er Nouvelle gazetesi, Cr- nevre milessesesinin matlüp hesabı. na geçirilmesi icap eden şeyin San - cak meseleşinin halli olduğu fizrin- dedir. Le Jour'a gelince şöyle diyor: İs kenderun meselesinde en fena hal su reti bulunmuştur. Dantzig meselesi- İnin hal sureti de müphemdir. İ Havasın Antakyaya Git bir haberi Antakya, 28 (A.A) — Havas Ajan sı bildiriyor; Sancak hakkındaki kat'i anlaşma. nm akti haberi Antakya ahalisi ara- sında süratli bir #ükünet temin et. | miş ve Arap dükkânları tedricen a çilmiya başlamıştır. Bununla bera. ber, meğazaların büyük bir kısmı Net inüz kapalıdır. Fakat anlaşmanın taf İsilâtı gelince sükünetin tamamen te. İessüs edeceği zannedilmektedir. on Hek- kaydü şartı ile. ondan memleketin ihtiyacımı en azami bir surette ve en €min ve &n devâmlı sürette temin et. me, Arkadaşlarıma şunu derhal söyli. yebilirim ki, kanunda derpiş etmiş olduğumuz tedbirler alınınca buğün- kü orman bugünden daha çok verim- li olacak daha çok kereste temin ede- cektir. Ve bu devamlı olacaktır. Hal- buki ormandan bugünkü istifade şek li onu yakın bir zamanda tahrip etmeğe mahküm eylemektedir. Öyle derler ki orman İyi işlediği takdirde bitmez, tükenmez bir ham madde kaynağıdır. Fakat usuli dairesinde idare edilemeztö İnaüılmıyacak kısa bir zamanda sönen bir mevcudiyet - tir, Orman kanunu şrzeylediğim bu karakteri orman muhafaza, usul ve şeraiti dahilinde ondan İstifade ede- rek devletleştirme, kontrol ve muha- faza teşkilâtı gibi birçok prensipler doğurmuştur. Bu prensipler Orman kanununun karakterinden doğmuş - tur. 20 SENEDE Arkadaşlarımın o bazi söylediği şeyler maddelere taallük eden müse. lel&rdir ve cevaplarını sirasında ar. zederim, Meselâ tahdit işinde 250 bin hektar meselesi. Bütün orman- larımız sekiz milyon hektar olduğu. na nazaran 20 senede bu iş hallolu- nacaktır diyorlar. Halbuki bu 250 bih hektar ilk seneler için en asgari bir hâd olarak konmuştur. Onün âltmda bir fıkra vardır ki, beş sene- de yapılacak diyor, belki başlangıçta az bir miktar olabilir. Fakat teşkilâtı kurduktan sonrâ obir senelerde önun çok üstüne geçecek bir rakam. Ja tahdit işine başlanabilir. İstimlâk meselesinde ve daha bazı meselelerde arkadaşlarım İzahatta bulundular. Bunlar hakkında encü - men arkadaşlarım daha fazla izahat verecekleri için ben bir şey söyliye- BAŞMAKALEDEN MABAAT M. Blumdan Dileklerimiz (Başı 1 incide) retmenizi diliyoruz. Bütün Sancakta ve hudut üzerinde bulunan unsurları- niz, anlaşmanın hüsnüniyetle tatbiki ne mâni olmak için ellerinden gelen herşeyi yapacaklardır.Bunlar iş başın da kaldikça Türk - Fransız dostluğu samimi bir hakikat şekline giremez, yeni anlaşmanin ruhu oralara sokula. maz. Sathın altında fena ihtiraslar ve entrikslar devam edip gider ve sulh cephesinin ahengini ve Yakın Şarkın emniyet ve İstikrarmı günün birinde |mutlaka yeniden tehdit eder. Suriyede yapılan nümayişlerde de İmenfaatleri sarsılan bu menfi unsur. İ larm parmağını aramak yanlış vl- maz. ancak ve Suriye hududumuz. dan başka hiçbir huğudumuz- de kaçakçılık, eminiyetsizlik yoktur. Irak, İran, Rusya hudutlarımızda merkezden çok uzak söhalar olduğu halde buralarda en küçük bir hâdise. nin izine bile tesadüf edilmiyor. Sizinle müşterek hududumuzda biz bep dürüst davrandık, memurlarmı- am çirkin entrikalarını, hususi men. faate dayanan hareketlerini daima cevapsız bıraktık. Snevre anlağmasmı, dürüst ruhla ve temiz bir hüsnüni yetle tatbik ettirerek umumi sulh cephesini kuvvetlendirmek, Yakın Şarkta karşılıklı emniyet ve istikrar kurmak ve Türk . Fransız dostluğunu sarsılmaz bir hale çıkarmak sizin eli- nizdedir. İrtica, nüfuz ihtirası ve tahakktml, umumi hayatta, hususi menfaatler aramak gibi Fransada ar tık geçmiyen, fakat ihracat eşyası di ye hâlâ müanmaha gören ve revacı olan an'aneleri kırınız. Cenup hudut sahamızdan bugünkü unsurları çeki, niz ve emniyet edebileceğiniz dürüst, geniş görüşlü unsurlar gönderiniz. O zaman hususi menfaat namına Fransanm şerefiyle ve Yakın Şarkın eraniyet, ve istikrariyle oynıyanların faaliyetine nihayet vermiş ve yeni anlaşmanın temiz ve samimi bir ruh- la tatbikine İmkân hazırlamış Olur. sunuz. ahei müdahalenizle açmış ol- duğunuz anlaşma yolunu tat. bik sahasına da bizzat geçirmenizi beklemek sizden: hakkımızdır. Bu hakkı, dürüstlüğünüze ve hüsnüniye- tinize karşı duyduğumuz hürmetten ve inkılâp sahasındaki mivazeneli esorinize karşi olan sevgimizden alı- yoruz. Ahmet Emin YALMAN -. . Büyük Mıting (Başı 1 incide) .Cümhuriyet meydanında çok mua#- zam Sevinç tezahüratına şahit olaca» gız. Miting tertip heyeti, idare heye- tini seçerek vilâyete müracaat etmiş tir. Miting Beyazıt Cümhuriyet mey» 'danında saat 14,30 da başlıyacak, Sul İanahmede kadar gidilecektir. Bu a- rada müheyyiç nutuklar söylenecek- tir, Miting idare heyeti şöyle teşkil edilmiştir: Necip Serdengeçti, Faruk! Dereli, Ahmet Kara, Refi Bayar, Tevfik, Ekrem Tor, Bir milyon Lira lâzım Konya — Altmapada yapılması dü İgünülen baraj için bir milyon liru sar fı Yâzımgeldiği anlaşılmış ve keyfiyet Nafia Vekâletine bildirilmiştir. ——— a m kadaşıma arzı cevap edeceğim. Kendileri esbabı mucibenin diğer taraflarında güzel yazılmış olan bazı satırları bırakarak ondan yalnız Sâ- İkat kısmı çıkararak bizi edebiyat ya- pıyorlar diye itham ettiler. Amma aflarina mağruren söyliyeyim ki, biraz da kendileri edebiyat yaptılar. Belki mubalâgalı kelimeler konul. muştur, Fakat bu orman mevzuunu canlandırmak için Orman Kanunu kuvvetli bir esbabı muclbesi Olmük üzere yazılmıştır. Bu esbabü binaen Atatirklin Dumlunmar, Lo- tesirli havativetine ( dokunmamak İmiveceğim. Yalnız Ziya Gevher ar .İbunu bağışlamalarını rica ederim., . istanbulun El (Başı 1 incide) 1910 yılında Mukavele müzakerelerine kimlerin karıştığını bilmeyiz. Hepsini toptan itham etmek istemeyiz. Ecnebi ser - Mmayesini temsil edenlerin işin her ta.! rafınj bilen kurtlar olduğunu ve 1910| da bizim bir elektrik meselesini ko - nuşmıya salâhiyettar hiç bir adamı-| mız bulunmadığını hesaba katmak icsp eder > Bir komiser ki.. İ Mükavele tatbikatı için o zamanki hükümetin kabul ettiği garip usul de İ gözleri bağlamıya çok müsait bir u. suldü, Şirketi kontro) etmek için hü - kümet bir komiser seçecekti. Fakst bu kontrol komiseri maa - gını şirketten alacaktı! Ni Mantıksızlığı bir defa düşünün: maaşını, kontrol etmiye memur oldu. İğu şirketten bekliyen, resmen onla - İran eline bakan bir komiser. Maaşi- nı resmen hırsız çetelerinden alan bir zabıta memuru gibi bir şey. . Malâüm bataryolar .. Şu nokta dikkate değer ki İnkılâp. tan sonra (Veyi) grupu Türkiyede hiç bir yeni iş alamamıştır. Halbeki bal çanağmı yakından tanıdığı için yeni işlere atılmıya bayılıyordu. Reji işi, inkılâp idaresi için çok ge- 20.1.0307 ektrik davası muavin mevkiinde (bulundurulur, Türk var denilsin diye hizmete alman iyi bir mühendis ancak ressam diye kullanılır, Yüksek mevkiler açılınca buralara hiçbir zaman Türkler terfi ettirilmez, hariçten yeni adam ge. Bü sistemden başlıca maksat, ha « rice milyonlar kaçırmak için çevrilen dolabın, Türk unsurlar tarafından görülüp #arkedilmemesidir . İnkılâp Türkiyesinde sihirli külâha yer yok Bugün Elektrik Şirketinin i hakkında yapılmakta olan tahi ti çok şümullü bir mânası vardı İnkdâp Türkiyesinde sihirli &ilâh . zi « | laklarm sihiri bozulmuştur. Göz bağ- lamak imkânları kapanmıştır. İki ta. raflı iktisadi taahhütler bugünün Türkiyesi için en mukaddes bir şey. dir. Fakat Vey! isteminde menfant dö- laplarının Türkiyede varlık hakkı yoktur. Bu sistem kat'i bir tasfiyeye uğurmıya mahkümdur, Bunu unla - mıyan kâlmışsa, ancak kendi kendini uldalmaktadır . Anadolu refli dir imtihan olmuştur. Bu işde Veylin bütün malüm bataryaları te. sirsiz kalmış, tütün İşinin bizzat hü . kümetçe İdare eğilmesi sayesinde tü- tün inhisarı varidat: birdenbire mil- yonlarca fırlamıştır . Eskiden bütün bu milyonlar dışas rıya akıyordu. Mukabilinde de gö - ren gözleri bağlamak için biraz bah- şiş serpiştirmek kâfi geliyordu » 50 bin liral 5 Veylin reji işinde çok dikkate de. ğer bir hareketini haber aldık. Reji- nin feshinden sonra ve hükümetçe yeni bir şekil arandığı sırada hazır- lanan projeyi elde etmekte Veyl bü. yük bir menfaat görür, Bu projeyi © zaman hususi kalem (müdürüolan bay Sanuber oismindebir zattan alabilmek için teşebbüse geçmiye bir adammı memur eder. Bu adamma bay Sanubere 50 bin liraya kadar pa- İra teklif etmek salâhiyetini verir, Nomus duygusu galebe çalıyor Bay Sanuberin kini öldüğunu ve şimdi ne yaptığını bilmiyoruz. Fakat haber aldığımıza göre bu müracaati. ht temiz bir Türk memuruna yak: . şacak surette mukabele etmiştir. Kendisinde namus ve vazife duy - gusumun elli bin liradan yüksek ol - duğunu isabt ederek teklifi reddet - miştir. Veyl grubu Türkiyede u mumi menfaat işlerinde bahçişin ka- pi açamadığı ve milyonlarca para ka. çırmıya imkân vermediği bir devir geldiğini bu teşebbüste ilk defa ola- rak görmüş, anlamıştır . Kırtasiyecilik 'Mukavelenin tatbikatı meselesin - de hakikati farkedememenin bir se. bebi de, £ vekillerimizin imza falan gibi Kirtasi teferrilat ile çok meşgul olmaları ve bundan on sene evvel mevcut teşkilât iktisadi işleri derin leştirmiye kâfi bulunmamasıdır. Mes'uliyet sistemimiz de çok yan- lıştır. Vekil, esas itibariyle az maaş. lı küçük memurlar tarafından hazir- lanan birçok kâğıtları kartasi usulün icapları meyanında imza edip geçer. Halbuki doğru usul, umumi müdür. lük makamlarma tam bir şahsiyet vermek ve mütehassıs bir dairenin hazırladığı bir işin bütün mes'uliyeti- ni o dairenin emrinde toplayarak 0. nu icabında doğrudan doğruya he - sap Verecek mevkide bırakmaktır. Vekil ve Vekiller heyetinin mütehas » sıs dairenin mes'uliyetine İmza şek» linde kacışmaları, müessir bir kontrol İtemin edecek yerde bilâkis hususi İ menfaat arayan küçük memurlara İmuğlâk iertasi şekiller arkasında İzlerini kaybetmek imkânını vermek. jtir . 1926 senesinde, mukabilinde İstan- İ bul şehri lehine hiçbir menfaat alm. maksızm yapılan mukavele tadillerini ! başka tilrlü izah etmeğe imkân yok- tur, .... Türke yer yok! Üzerinde durulacak diğer bir nok- ta da, Elektrik Şirketinde kapitülâs. vam ettirilmesi ve İşlerin içyüzünü farkettirebilecek makamlarda kati'y yen Türk kullanılmamasıdır. Elinden her iş geldiğini her saha da İsbat eden Türk fen adamı, Elek- trik Şirketinin ölçüsiyle, tek başına iş göremiyecek bir insandır. Daima yon ruhunun bütün haşmetiyle de -! Tahvilleri için Yeni Kararlar (Başı 1 incide) müsteşar Faik, Halit Nazmi ve hükümetin o salâhiyetli murahhas Mustafa Şerefle girketin murahhaar » JAli Nizami arasnda cereyan edeh müzakereler neticesinde, Anadolu de. miryolları ve Haydarpaşa limanı şir- ketleri satın alma mukavelelerinin baz maddelerinin değiştirilmesine karar verilmiştir Bu tadile sebep olan hâdise şudur: İsviçre milli bankası hükümetinden aldığı bir emirle hesaplarını yüzde o- tuz niabetinde variyasyona uğramış olan İsviçre frangınm yeni değeri ü. gerine istinat ettirmiye karar vermiş- ti. daima İsviçre milli binkasınca altınla tediye edilmesi mecburi olan frankla yapılmış istikcazların hepsinin altm / esasından ayrılmış frankla tediyesini kanuni kılmıştır. o Halbuki bu son | vaziyet buhran yüzünden bir çok za irarlara uğrayan ve o nisbette tediye kabiliyeti azalan 'Türk mükelleflerin vaziyetini güçleştirmiştir. Hükümeti. miz İsviçre hükümetinin fragı altm esasindan ayımmasiyle elde ettiği kâr dan Türk mükellefleri mahrum bırak mak istememiştir. Kabul edilen yeni esas şudur: Hükümet, hâmilleri başka türlü hi maâye maksadiyle normal senelerin rayiclerini esas tutmak suretiyle A» noğalu aksiyon ve öbligasyon mü - messilleriyle Srvas, Erzurum, Ergani tahvilleriyle iki sene zarfında müba. delesini bir kanunla temine teşebbüs etmiş bulunmaktadır. Binâensleyh mukaveledeki altın kaydmn hükü. metin düşündüğü vechile kaldırılması âdil ve hakkaniyete uygun görülmüş. tür, Radyomuzun Arapça Neşriyatı Elmukattam diyor ki: | Mısırda çikan Elmukattam gazete. si İetanbul Radyosunun Arapça naş- tiyatı hakkında bir makele neşret » miştir. Bu makalede İsmet İnönünün Araplık meselesi hakkında radyoda Arapça olarak tekrar edilen bir nut- kunu hulâsa etlikten sonra diyor ki; “Radyoda Arapça neşriyatı tedbiri gayet makul ve İsabetli bir tedbirdir. Bu güzel ve faydalı karar için, Ata. türke bilhassa teşekkür ederiz. Çünkü öğrendiğimize göre, Atatürk bizzat bunu düşünmüş ve reslize ettirmiş- tir. Başvekil İsmet İnönü ve elâka. dar vekillere de teşekkür ederiz. Bu tedbir delâlet eder ki, Türk ulusu A- rap milletinin efkârı umumiyesini takdir etmiş ve Arap Uluslarını bu meselede dolayısile mustarip görerek kendilerine doğrudan doğruya hitap etmiye karar vermiştir.