29 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

29 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Büt atakhaneleri © dolaşıyoruz. » sıralarında ökuyan İl çocuk İçin, bu kadar muntazam bir yatakta k, rüyalara giren ideal bir şey olsa gerek... Her yatakhanenin önünde, bir vha görüyorum. Bu levhalarda, koğuş mevcudu ile, herhangi bir mazereti o yü- zünden koğu- şunda buluna - mıyan (| talebe miktarı, yazılı dır. Her aksam, koğuş omümes- sili, o koğuşunu gezer. Gelen ta- İebe İle gelmi- yen © talebenin sayısını tesbit ettikten sonra, levhanm altımı imzalar, Süel 1i- bu de ğişmiyen bir ka- idedir. larm baş ucun- selerd Karyola- da, o karyolada yatan talebenin adı, künyesi ve bir de fotoğrafı asılıdır. e Hangi yatakta, kimin yattığı bu su retle belli olur. ahilik en dürü izahat riyordu: — Mektebi - mizin üst katı, baştanbaşa ya - takhanedir!. En kalabalık koğu- şa bile adam başına 16 metre mikâbı hava dü şer. Bütün ko- guşlarm havası ölçülmüştür. Talebe, bura - ver ata o kadar ça- mektebe gir- bütün şahsi Vaktinde buk intibak eder diğinin haftasında yeti değişmiştir artık yemeğe, vaktinde yatmıya, bilhas- sa vaktinde uyumıya, derslerini vaktinde yapmıya alışır. Bu inti- zam, ilerde, kıt'a hizmetine gir- dikleri zaman, onların İşine yarı- yacaktır.” Genç bir subay, bu sirada yanı- mâ sokuluyor. Bir karyolanın u- cunda duran, kar gibi beyaz hav- luyu göstererek: — Ben de Kuleli Lisesinde oku- dum, diyor. Fakat biz yüzümüzü | gok defa mendile #ilerdik. Koğuş- larda yalınayak geze Sonra bana karyoli sıra sıra dizilen terlikleri iş derek ilâve ediyor: — Şimdi her talebeye senede dört çift terlik veriyorlar, Mektep içinde ve mektep dışında giymek için, yazlık ve kışlık elbise dağıtı- yorlar. Kurşunkaleme, kâğıda vi rmcıya kadar, çocukların bütün ihtiyaçlarını, hep mektep idaresi temin ediyor Eski “Kuleli” Lisesi ile, bugün- kli lise arasında ne büyük farklar olduğunu, vaktile bu mektepte o- kuyan bizler kadar kimse takdir edemez!” önnileri dolaşmak, ya- rım saatten fazla (sürdü. Geniş bir salonun kapısını açarak gösterdiler: — İşte fizik lâboratuvarımız... Amerikan sistemi yüzden faz 8ira... Duvarlar, baştanbaşa levha- larla dolu... Bir motörün nasil İş- lediğini, talebe bu salonda, gözle- rile görüyor ve daha fizik bilgisi- ni arttırmak için ne lâzımsa, hep- sinin ayrı ayrı tatbikatında bulu- Düyor. Buradan sonra, arziyat ve ta- biiyat lâboratuvarma giriyoruz. Dünyada ehli ve yabani nekadar hayvan varsa, dağda gezenlerden, yerde sürünerlere ve havada uçan- lara kadar, hepsinin renkli resim- ün Talebe İH iin mesaisi yapıyor yanında iç azası kendi renklerine boyanmış türlü hayvanlar.. Ege kıyılarından toplanan kabuklu niz böceklerinin herbirinden nü- muneler, Büyük cam dolap sanm güçlükle kucaklıyabileceği | kocaman bir yumurta gösterdiler. Dördüncü devirde yaşamış Epiyor- tis kuşunun yu - murtası imiş.. Ta. bil si ta değil! Fakat o kadar güzel beti- (150) ici yumur- zetilmiş ki kuş © yumurtası büyüklüğündeki bu | mütihş yumurta ifritini uzun uzun seyrettim , Nihayet kim - ya lâboratuvarın. dayım, Talebe, lâ. | boratuvarda, her nevi kimya tecrü- beleri yapıyor » lar. Burada, kü. çük mikyasta bir havagazi fabri . kası da Bu oyuncak fab- rikada havagazi - nin nasıl istihsal edildiği en küçük teferrüatma ka. dar tetkik ediliyor. Genç liselilere zehirli gaz hak- kmda da esasi; bir fikir verilmek. tedir. Talebe hususi bir lâboratuvar da, zehirli gazi Kendileri “Yapi - yor, evsafı ve > kusu hakkında, bilgi sahibi olu . yorlar. te mektebin kantinine de 3 Mektebin büyük jimnastikhanesinde Dö uğradık. İğne ipliğe varmcıya kadar, ta- lebeye lüzumu olan bütün eşyayı bu küçük kantinde bulmak kabil- dir. Satışlar mektebin tesbit ettiği fi- yat üzerinden yapiliyor. Yalnız, talebenin midesini bozacak birta- kım aburcubur şeylerin, satılması y . Kantinin hesaplarını biz- zat talebe tutuyor. Yazan SALAHATTİN GÜNGÖR ! Bir mektep lâborat zengin sa ler varı için bilecek birçok çeşit- Şu köşede Mermeris sahille- rinde bulunmuş bir testi, şurada yarı taş olm bir ağaç gövdesi, şu camekânm içinde mektep bah- çesinden çıkarılmış bir yılan, onun Kapalı Zarf Usulile Eksiltme Iânr. Sümer Bank Umumi Müdürlüğünden: 1 — Nazilli basma fabrikası müştemilâtından 3 adet evli me. mur apartmanı ile bir adet bekâr memur apartınanı ve iki adet amele pavyonu temel inşaatı vahidi fiat esasile ve ©sas bina inşa- atı İse toptan götürü olarak eksiltmeye çıkarılmıştır. Bu işlerin tahmin edilen bedeli 175.023,21 liradır. 2 — Bu işe ait evrak şunlardır: a) Eksiltme şartnamesi b) Mukavele projesi c) Umumi şartname vardı. | zi Osmaniyenin Kurtuluş Bayramındar MEMLEKETTE Lr IN Diyarbekirde su ve elektrik için yarım | v Ek milyon harcandı | Çiy kurtuluş yıldönün mıştık. Yukariki resim, Osman lar gösteren şehit Süleyman ağanın gösteriyor. : yapılan Izmir, (TANJ — Halkevinde büyi i Balyede bir çocuk parçalandı Balye — Çanakkale ile Balıki arasında işliyen bir otobüs, buradan geçerken, Enverpaşa mahallesinde oturan yol çavuşu Seferin mektebe gitmekte olan 7 yaşındaki oğlu O hanı paramparça ederek öldürmlş - tür. Derhal yakalanan ve M. Kemal paşanın Şevketiye mahallesinden o. lan şoför Hakkı, 8 ay bapse mahkün edümiştir . Manisada * bir aile faciası Manisa — Şubanağa mahallesinde | Mehmet, akşamleyin evine zaman karısiyle yabancı bir adamı: çirkin bir vaziyette görmüş, eline geçirdiği bıçakla ikisini de öl - dürdüklen sonra karakola gidip tes. lim olmuştur . Tahkikat, Mehmedin karısiyle bir- likte öldürdüğü adamm burada çok iyi tanmmış olan tilccardan Haşim - zade Vehbi olduğunu meydana çıkar» muşlır: İzmir Limanının d) Fenni şartname e) Metraj ve keşif hülâsası £) Projeler. İstiyenler bu evrakı 8,75 lira mukabilinde İ melât Müdürlüğünden alabilirler. 3 — Eksiltme 8/2/937 Pazartesi günü saat 15,30 da Ankara. da Ziraat Bankası binasında Sümer Bank merkezindeki komis. yonda yapılacaktır, 4 — Eksiltme kapalı zarf usuliyle yapılacaktır. 5 — Eksiltmeye girebilmek için a) İsteklilerin 10001 lira 16 kuruş muvakkat teminat verme- ) leri lâzımdır. b) İhale gününden 3 gün evveline kadar ihaleye mevzu olan işe mümasil iş yaptığına dair vesaiki bankaya ibraz ederek bu eksiltmeye girebilmek için bir ehliyet vesikası alacaklardır. Ban- ka elde vesaik olmasına rağmen bu vesikayı vermiyebilir, 6 — Teklif mektupları yukarıda yazılı gün ve saatten bir saat evveline kadar münakasa komisyonuna verilmiş bulunmalıdır. Posta ile gönderilecek mektupların nihayet ihale saatinden bir saat evveline kadar gelmiş ve zarfın kanuni şekilde kapatılmış olması lâzımdır. (472) Sümer Bank Mua- | Bayraklıya kadar uzanan sahada in- İbu işin hemen yapılmasına maddi im İkak olduğundan, başka bir tedbir Hamis yük alıp verebileekler - . . ! . Genişleti!mesi İzmir, — Şimdiye kadar burada tetkikat yapan muhtelif mütehassıs- lar, İzmir limanının (o Alsancaktan İşası lüzumunu ileri sürmüşlerdir. Fakat milyon'ur sarfı icap eden kân yoktur. o Buna rağmen, ihracat mevsiminde gelen bütün vapurların mendirek içine alınamadığı ve li- manm tevsii lâzım geldiği mulak düşünülmüştür. Alsancakta Devlet- demiryolları idaresine ait ve deniz Üzerinde bir kilometre uzanan ahşap iskeleye müvazi olarak betonarme bir iskele yapılması muvafık görül mektedir. Ecnebi vapurlar buraya Bundan sonr da mendireğin içi izmir Halkevinde münün heyecanla kutlulandığını yaz- niye savaşında birçok kahramanlık» mezarına çelenk koyma merasimini toplantı ük bir toplantı yapılmış, * Vali mü- kerreren alkışlanan bir nutuk söyliyerek muhtelif sahalardaki faaliyet- $en daha yüksek randıman alınması yollarını anlatmıştır. | Bundan sonra yeni intihabat ya- pılmıştır. Halkevinin muhtelif kol-| larına seçilen zevat şunlardır: Dil, tar kültür direk: , Avni Ozan, Necmed- Ahter Onan, Mazhar U- edebiyat tin Onan, Güzel sanatları “Ressam Kaari;| Mehmet Salep 1 Abit Temsil: Huri Ferhun; dayri Puyan, Faik Er; Kemal güder. Hasan Iskender, Mehmet De- bale Emel, muallim Kesi, nuallim Cevat. Sp imire: Kitapsaray ve yayın: Sıtkı, Necip. Sosyal yardım: Doktor Osman Yu- nus, Doktor Zühtü Erkin, Sami Ku- lakçı, Avukat Osman Hadi, Hüsnü Onan, Halk dersaneleri: kür Delge, Cahit, Köycülük: Mustafa Rahmi Bala - ban, Sadık Çiner, Resmiye, Hüse * yin Aykurt, Sıtkı Şükrü. Müze ve sergi: Adnan Baygın, Mez bar Yalay, Necati Çiftçi, Ihsan Çetin, Fazıl Atuk, Şe- Üniversiteliler Uludağda Bursa, — Buraya gelen İstanbul Ü- niversitesine mensup 45 kişilik kafi- le, kânunusani sonuna kadar Ulu. dağda Kayak sporu yapacaklardır. Kafiledekilerden acemi olanlara da kayak dersleri vermek Üzere bul Dağ lübün leri blan iki esim lerdir , daha ziyade Türk bayrağı taşıyar | İ yapurlara tahsis edilecektir , A çalışmaktadır. | haricindeki Y ntalya, (TANJ — Hilâlfekmor Cemi (TAN) varan Bütçesi belediyemiz Diyarbekir, — (203) bin liray su ve elektrik miş ve bu iki mühim tesisat sm milyon Vi ebeple dı bakmıya maddi imkân tır. Her ik bankusından istikra çoğu ödenmiş, yetmiş beş kadar bir şey Belediye hi sarfile yı bulamamış- tesisat İçin olunan bin lira li evvel, 19 bin Tira rk bin lira varidat te min ettiği bir mezbiha kurmuş, saplar için ayrı bir çarşı Eskişehirdeki yol ve kald çoğu da tamir olunmu; Nafıa Bakan! yaptırılarak lunmuştur. enin 938 m: Şehir plâ mühendis lediyeye he- ışma programı him olanları şunlardır: Atatürkü k zeri ün İstanbul 5 kademisine yaptırılan heykeli danma di- kilecek ve yüksek aşı van pamuk kö: tır. Asrf mezarlığın duv olunacak - arları, yolları, m ve depe otopsi ydan ve ha Ali Paşa mal kanalizasyonu, bağ si, iki unrumi belâ inşası, mahalleri, me mamlanacak, İ bahçesi ve büsbitün kimsesi: arr, fukarayı himaye edecek bir mil. essese tesisi, toptan ve perakende meyva ve sebze satış yerleri, bir ara. z celbi ve şehir içi haritalar Üze- lışmanm “sona erdirilmesi mile, bitirilacektir, k fak sust teğebbilele' ViriğHliirana Kadir hee olacaktır. | Kemaliyede Bir kadını Oidürdüler Kemaliye — Dul ve nişanlı bir ka, dın, atılan üç kurşunla öldürülmüş- tür, Meçhul olan canl veya caniler ara nılmaktadır. Hemen hemen 25 se » nedenberi Kemaliyede cinayet İşlen. memiş olduğu için, bu facia büyük bir teessür uyandırmıştır. EN KUÇUK MEMLEKET HABERLERİ kşehir ve Karamanda 19 Şu, batta birer Halkevi açılacak» tır, . H opada ilkmektep öğretmenleri tarafından geçen gece Gülce. mal vapurunda bir çay ziyafeti ve- rilmiştir. Antalya şubesi çek iyi Yukarıdaki resim, Cemiyetin son defa vardım İ ettiği kimsesiz çocukları birarada gösteriyor.