29 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

29 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

a 2.1.987 SON HABEFe ingiltere, meselesi için yeni bir nota verdi Asiler Bugüne Kadar Faydalı aaa ni gönüllü Bir Netice Elde Edemediler Londra, 28 (TAN) — İngiltere hükümeti, Paris Berlin, Roma, izbon, Moskova hükümetlerine yeni bir nota göndererek gö“ nüllüler ak İİT İİİ Yeni Doğuş M illetler Cemiyeti (Konseyinin dün verdiği karar ile Yakın Şarkta yeni bir devlet doğüyor. Bu devlet, Hatay Devletidir. Türkün bu havalide lâakal kırk asırlık mevcudi- Yetini yeniden yaşatan bu yeni do- Buş herşeyden evvel, bütün Yakin Şark için bir uğurdur. Çünkü Hatay Devleti; Yakın Şarkta yeni doğan ye Ni devletlerin'en yenisi olan Hatay, dahili işlerinde tam istiklâli haiz olan |” biricik devlettir. Gerçi diğer devlet- ler de iç işlerinde istiklâli haiz bulu- Müyorlar, fakat Hatay devletinin İç işlerinde haiz olduğu istiklâl daha başka mahiyettedir. Çünkü, Hatay devleti, tam bir Türk devletidir. Ve tam bir Türk devleti olmak itibarile Yakın Şarkta yükselmenin, muasır- lâşmanin, en canlı ve en kuvveti örneği olacaktır. Yakın Şark, Hatay devleti gibi bir örneğe, bir yeni kuvvete muhtaçtı. Günkü burası Şarkın köhne itiyatla- rından, yıpratıcı unsurlarından, inhi- tat âmillerinden temizlenecek ve kur tulacak olan ilk örnek memleket ola- tün afyonları içinde harap olan sir Pirlere yeni bir can verecektir. Hatay, eskinin yeniden canlanma- 8, ölünün yeniden dirilmesi, basü- badelmevtin en yeni tecellisidir. Hatay, asgari kırk asrın haşrol- ması, kırk asrın bütün müterakim hızıyla yeniden hayata kavuşması, kırk asrın yeniden kıyameti kopmi sidir, Bu yeni doğuş, her doğuş gibi zah- Metli olmuştur, ve bir kasırga içinde Vuku bulmuştur. Fakat doğuş tahak- kuk etmiş ve tarihe yeniden ilân edil- Miş bulunuyor, Bu yeni doğuşu kutluyan bugünkü beşeriyet yarın neye kavuşacağı bilmiyor, ve bugünkü Hatayın yarın neyin nüvesi olacağını belki hisset- miyor, Fakat biz, Hatayın“ geçen kırk a- Birlik tarihini kanımızda ve ruhu- Muzda hisseden biz, bu doğuşun bü- Yük bir müjde olduğunu seziyoruz. Hâtayı yeniden yaratan, Atatürk, Yarınki Hatayı bugünden yeni bir Medeniyet unsuru, bir terakki uknu. Mu olarak ortaya attı, Onun yarınını, bugünkü parlak doğuşu bütün dünyaya müjdeliyor. Ömer Rıza DOĞRUL Umumi Müfettişler Dönüyorlar Ankara, 28 (TAN) — Bir aya ya- kın bir zamandanberi gehrimizde bu- lunan dördüncü umum! müfettiş Kâ. Em Dirik bu akşamki trenle vazifesi basına dönmüştür. Uçüncü umumi Müfettiş Tahsin Uzer de syni trenle İre hareket etmiştir. Deniz Hastanesi Tamir Edilecek Ankara, 27 (Tan muhabirinden) — İstanbuldaki Deniz hastanesinin ta- Miri için bir kanun lâyihası hazır. Mmuştır. Lâzım gelen masraf her #€- Be Milli Müdafaa Vekâletinin biltçesi- Xe konulacak ve 270 bin lira sarfedi. cektir. İmar Plânları Ankara, 28 (TAN) — Belediyeler “e heyeti bugün müsteşar Sabri Çi. (m relsliğinde toplanmış, ve bezi x, Sdiyelerin #mar plânları hakkında tarlar vermiştir. ını kesmek için kat'i bir tarih len tedbirlerin alınmasını istemiştir. İ tayini için lâzımge- Ademi müdahale komitesi yakında İbütün yabancıların İspanyayı * li. İye etmeleri meselesi ile meşgul ola! utları kontrol meselesi, | mevzuu bahistir. Ademi müdahale |komitesi yakında bu meselelerle meş gul olmak üzeredir. HARP VAZİYETİ Asilerin kumandanlığı tarafmdan | verilen malümata göre şimdiye ka- dar Madridin şimal ve cenubundan bir netice elde etmek n asiler, henüz kat'i bir muvaffakıyet ihraz e dememişlerdir. Asiler şimalde Elpa- do, cenupta. Arancuez tarafmdan| hücüm etmekte ve bu suretle cümhu tçileri yenmek istediklerini gös-, İtermekte idiler, Fakat müthiş Y. murlar, asilerin maksetlarına ermele | rine imkân vermemiş bulunuyor. B: yüzden bütün cephede faaliyet azami derecede sükünet bulmuştur. Hitlerin dört yıllık çalışması | Bu müddet içinde Al- manyada birçok işler basarılmıs Berlin, 28 (A.A) — Hitlerin dört senelik hükümeti esnasında elde edil miş olan neticelerin bir istatlatiği neş rolunmuştur. İşsizlerin miktarı beş buçuk milyondan 1 milyona inmiştir. İşi başında bulunan amele miktarı 12 milyondan 17 milyona çıkmıştır. Yatırılmış olan sermayeler 3,9 mil yardan —1932 senesinde — 1936 sene sinde 12,8 milyara çıkmıştır. Yine ayni devre esnasında mesken inşaatı artmış olduğu gibi yol ve oto mobil yolları inşaatı da artmıştır. Japonya Buhranı Neticelendi.. Londra, 28 (TAN) — Japonyada General Ugaki kabineyi teşkil teşeb- büsüne devam etmektedir. Fakat / pon generelleri arasmda biri de Har.| biye Nazırlığnı kabul etmemiştir. | Buna rağmen General Ugaki bir Har biye Nazırı bulmaktan ümidini kes memiştir. Ağlebi ihtimal, General U- Eski, generallerden birinin Harbiye Nazırlığını kabul etmesi için Miksdo- dan bir İrade alacaktır. | Ziraat Bütçesinde Fevkalâde Tahsisat Ankara, 23 (TAN) — Ziraat ve Nafia Vekâletlerinin bütçelerine ye Bi bir kanunla 17,606 lira fevkalâde tahsisat konulmuştur. Bu para mali| yıldan itibaren umumi müvszeneye alınmış olan Konya ovası sulama idi resiyle yüksek mühendis mektebinin bu bütçeye geçmeden evvelki masraf- larına karşılık olarak | sarfedilecek. tir. Bütçede Nakiller Ankara, 27 (TAN) — 936 mall yı. li umumi müvazenesine dahil bam daire bütçelerinde nakiller yapılması için bir kanun lâyihası hazırlanmış» tr. Buna göre Başvekâlet, Maliye Ve kâleti, Jandarma Umum Kumandan: | lığı, Maarif ve Mili Müdafaa Vekâ. | Jetlerini bazı | fâsıllarında 302.45 iralık ve yine Maarif Vekâleti, Dü. yunu umumiye bütçelerinde ve müh - telif fasıllar arasında 22950 liralık münakale yapılacaktır. dosa çevirmiştir. Bu hava Marmara-| Romen Bulgar Hududurda Sofya, 28 (TAN) — Ro. men - Bulgar hududunda #ashi- haf yopılacoktır. Bu sebeple mühfelit Bulgar, Romen he- yeti Varnada toplanmak üze. redir. Troçkinin Oğu Yakalandı Moskovada suçluların İtirafları Tetkik Ediliyor Suçlu Rodek Moskova, 28 (TAN) — Burada sor- gu altinda bulunan 17 tethiş suçlusu- du. Bugünden itibaren mütehassrsla» rın şehadeti 'dinlerimekte ve süğlülar/ tarafından irtikâp edildiği" söylenen! cürümlerin mahiyeti tahkik olunmak! tadır. Çünkü suçlular, devlete ve hal ka bir hayli pahalıya) mal olan suikastlere, kazalara meydan verdiklerini itiraf etmişlerdir, Mütehasıslar tara. fından verilecek ifadeler neticesinde bunların hakikate ne derece uygun olduğu anlaşılacaktır. Troçkinin ikinci oğlu da bugün ya- kalanmıştır. Suçu bir takım zehirle-| me ameliyelerine âlet olmaktır. İ Pravada gâzetesi bugünkü nüshe- sında yazdığı bir makalede suçlula- rm neden Hu kadar mühim itiraflar- da bulunduklarını soruyor ve şu ce- yabı veriyor: Suçlular, inkârm ma- nasız olacağımı ve İnkâr ile kurtula- mıyacaklarını anlamışlar ve bu yÜz- den herseyi anlatmışlardır. .Lodosun verdiği zararlar Evvelki gece hava poyrazdan lo. ya tesir ettiği için bir çok deniz ve - Sait karaya vurmuştur. Lodos dün hafiflemiş olmasma rağmen limanda ilk vapur seferleri teahkürle yapıl: bilmiştir - Hararet derecesi 12 ye kadar yük. selmiştir. Lodos rüzgâri saatte 20 ki- lometre sür'atle esmiştir. Ayaandor. fırtınası bu suretle 10- dosla geçiiştirilmiştir.. KARAYA OTURAN VAPURLARIN VAZİYETİ | Geçen kar fırtınasında İzmirde ka- raya oturan Amerikan Etmor va puru, yüzdürülmüştür. Karadeniz Boğazında oturan Romanya vapuru el'ân ikurtarılamamıştır. İzmirde İstifa Eden Muallimler Tamir — Torbah kazasmın Kıyas köyü reuallimi Suphi ve Menemen Duga köyü muallimi Hakkı istifa #t- “Jarzusuna tabt olmuş tesanüdünden Yugoslavya ile Bulgaristan ârasm- daki müahedenin imza edildiğir? tel graf havadisi olarak haber vermiştik. | Muahedenin metni şudul | “Majeste Bulgar K sile Majesti Yugoslav Krali, Bülgeristanla Yugos lavya arasında bir dostluk muahede- Bu si akdetmiye karar vermişlerdir. hususta İki memleket arasında mi cut münasebetlere has olan iyi şuluk ruhundan, karşılıklı emniyete ten ve halis dostluktan mülhem ol- muşlar ve bu mes'ut deki İnkişafın ve kuvvet komşu ve kardeş milletin sandetine hizmet edeteğine kat'i su- rette kani, bulunmuşlardır. Balkanlar da sulhün takarürüne hizmet etmek vaa, Böyle bir imiimhedenin “akdi. için her iki tarafın seçtiği murahhaslar yunlardır; Majeste Bulgar Kralı nam'na Baş vekil, Hariciye ve Mezahip Nazırı Ek- selans doktor Kiosseivano Majeste Yugoslavya Kr Başvekil ve Hariciye Nazırı Ekselans Doktor Milan Stoyadinoviteh.. Bu murahhaslar eh amelerini tenti ettikten ve bu 6 ağu anlaşıldıktan sonra atideki kararlara varmışlardır: Madde 1 — Yugoslavya ve Bulga- ristan Krallıkları arasında ihlâl edil-| mek bilmez bir sulh ve samimi ve da: imi bir dostluk hüküm sürecektir. Madde 2 — Bu muahedenin tasdiki ve musaddak suretlerin teatisi en kı. 8a bir zaman içinde olup bitet Mushede musaddak suretler teati edilir edilmez meriyete geçecektir. Yukarda ismi geçen murahhaslar bu cihetlerin teyidi için aşağıya im -| zalarını atmışlardır. | 24 İkincikânun 1937 de Belgratta iki nüsha olarak imza edilmiş, iki ta- raftan her birine birer nüsha ve! miştir, yolunda ol Yugoslav Başvekilinin nutku Muahedenin imzası münasebetile Bulgar Başvekili şerefine verilen 2i- yafette Yugoslav Başvekili Doktor Stoyadinoviç şu sözleri söylemiştir: mü- zimle bir siyasi misak imza etmiye geldiniz. Bu misak, Balkanlar için çok mes'ut olmıyan bir maziyi tasti- ye etmiye ve unutturmiya hizmet e decektir. Ayni zamanda, misakın im. zasile, Avrupanın bu kısmındaki W - mumi vaziyet için yeni inkişaf ilmit- lerile dolu bir siyasi münasebet dev. vesi başlamış olacaktır. Menşeleri ve diğer vasıfları itiba - kardeş olan iki milletimiz acı tee- rübelerle ve boşa: çıkmış emellerle dolu günler geçirmişlerdir. Bu vazi- yetler kısmen kendi kabahatleri - nin, kısmen başkalarmın kabahatle- n neticesiydi, Büylik devletler a- yasında başgösteren ihtilâflarda İki millet, tarihin ve mukaddoratın ken- dilerine öğrettiği dersi pek çok defe misle, dir. lar unulmuşlardır: Müşterek menf- Iki Başvekil muahedeyi imza ediyorlar Yugoslav - Bulgar anlaşmasının metni zi iyim vr Karşılıklı nutuklarda Balkan bahsedildi “İsakımız bütün Balkan milletlerinin Otomatik Makine! Bizde çalışmasını bilmezler, denir , »e inaninız! Çünkü bu bir hüner, bir ilim, bir ölep, erkân, daha doğrusu yaşamayı bilme işidir. Bunun da bizde âlimi pek yoktur. Ondan dola- yıdır ki vir yerde sabahtan akşama kadar beş kâğıda sekiz imza atmak - tan başka iş yapmıyan adamlarm ya. nı başında ayni ücretle sabahtan ak. sama kadar yemek yemiye vakit bu- Iamıyan, büroda bit'remediği işinin bir kısmı evine götürüp yapanlar vardır. İ Sanmaym ki sekiz imza atanm ka. İlitesi ötekinden yüksektir de onun için öyledir. Hayır, hayır! Bu sadece bir mesai tevzii, insanm tahammülü, "Jâşin icap ettirdiği asgari muamele - nin tesbiti gibi bir takım İlmi esas - ların ihmalinden ileri gelen bir gayri tabliliktir. Fakat buna mukabil biz. de çalıştırmasını da bilmez'er denir. se kat'iyyen İnanmayın! Alimallah bizde öyleleri vardır ki değil adamı İ Bunlardan birini tanırım. Müte vekkil bir çocuktur, Geçende gelmiş- — Nasılsm! diye sordum, — İyiyim! — Nasıl geceleri yine bezik falan oynuyor musunuz? — Kardesim! Beni şimdi kontrol kısmına verdiler. Başımızda da bir şef var, Allah seni inandırsın, fazla nefes almıya bile müsamaha etmiyor. Ben artık otomatik makine oldum. Hani fark para atınca çikolata tükli- ren makineler vardır. Onlardan, yal. nız hani gözlaçıklar kuruşu delip ehemmiyetle atlerini karşılıklı bir surette kavra- yamamışlardır. Tarihin bu devresi geçmiştir. Her vakit için geçmiş olduğuna kat'i su- te kanliiz. Tecrübe şi kendi a göstermiştir ki” biz zda kardeşlik münasebet leri ve halis bir dostluk kurmıya mec. | ince at kiliyle bağlıyarak bu makine- buruz. lere atar, çikolatayı tükürtür, sonra Buj imza ettiğimiz ebedi dost-| kuruşu tekrar dışarı ceker. Yine atar luk misekı, Yugoslavyanın sulh siya-' bir daha çikolata tüikürtür, ve tekrar İsetine tamamile uygundur. Yeni mi-| dışarı çeker, Böylece bir kuruş bile vermeden makineyi bosattır. İste bem böyle oldum. Mütemadiyen iş tükü - rüyorum. I*kin avni Kurmel, Dedi, Doğrusu tesbihi! cok hoşuma İ kanlarında sulhun devamı ve kuvvet- lenmesi kkmdaki arzularına tama- mile mutabık bulunmaktadır. Bugünün milletlerimizin mukadde-| gitti, Bilmem siz ie dersiniz? ratında yeni bir. inkişaf ve terak devresi açmasını ve balkaniarın sul. B. FELEK huna've saadetine hizmet etmesini temenni ederim.,, Maliyede Tayin ve Terfi er Ankara, 25 (Tan muhabir Bulgar Beşvekilinin cevabı Bulgar Başvekilinin verdiğ icevap- ita şu dikkate değer sözler vardır: Inız kendi iki memleketimiz için değil, ayni zamanda Balkanlarm eti için en büyük bir ti haiz bir vesikası sulhü ve emi tarihi ehemmiyı deni — altına İmzamizı bastığımız zaman iki | Mahalli avukatlardan Ismail Hakig kardeş milletin dahe iyi, daha mes-| Aksaray hazine avukatlığına, Aslan Jut, daha refahlı bir istikbal hakkın. se, Faik Niğdeye, Sebati, Saffet, # Ziya, Salim İzmire, İzmirden daki steşli arzularına ve samimi €- Halim Rizeye, Tahsin Koşana, Ke m Ma bun ta, candan Ziya Uzunköprüye, Manisa wBu misak, Balkanlarda sulhun t4-) serbest avukatlarmdan Nini Manisa. karrlirü ve Balkan “milletleri arâsın | ya, Bozöyükten Sami Bozöyüğe, ma- da faydalı bir iş birliği kurulması hu- İliye vekâleti müşaviravukatı lelâl 1s- susundaki uğraşmalara kiymetli ; bir | tanbul, Izmir avukatlarından Muhlis Kocaeli avukatlıklarına tayin edile mişlerdir. Müşavir avukatlardan Bedia, To - İkat muhasebe müdürü Ibrahim, Or hangazi malmlidürü Nazif, “kolordu muhasebecilerinden Ali Rıza, Konya Ereğlisi malmüdürü Nuri, Ürgüp mal müdürü Abdullah ta birer derece tere fi etmişlerdir. Maliye müfettiş muavinlerinden Salih ve Ihsan dördüncü sıf müfet- tişliğe terfi etmişlerdir. mellerine tercüman olduk. zamime teşkil etmektedir... Misak derhal Bulgar Kralnca tas | dik edilmiş ve musaddak suret Bul garca ve Yugoslavca olarak resmi Bulgar gazetesinde çıkmıştır. Bulgaristan ve Balkan birliği Pariste çıkan OJournal (gazetesi Bulgür — Yugoslav misakının imza- sı münasebetile yazdığı makalede di- yor kir “Bulgaristan Balkan Birliği- ne girmemiştir. Çünkü statükoyu ol duğu gibi kabul etmek istemiyor. Romanya ile ekalliyetler mesölesi hakkımda ihtilâf halindedir. Yunanis- tanla olan ihtilâfı daha mühimdir. Neuilli muahedesi kendisine Ada lar Üenizinde bir mahreç vadetmiş- tir, Bulgaristan bu mahreci İstiyor. Bulgaristanın bundan evvel Türki. ye ile ayni tarzda bir misak imza et- tiği söylenmiştir. Bu misak başkadır. 1025 de, yani Balkan Birl in ku rulmasmdan 9 sene evvel imza edil: mişti, 1934 te Balkan Birliği kurulun ca bu anlaşma Balkan Birliğine karış | tı giti, Yugoslavya ile olan anlaşma) bunun zıddıdır. Misak, mevcut grupun harleinde olarak imzalanmış- tır. Yugoslavya Balkan Birliği ile te- sanödünü muhafaza ediyor. Ayni za. manda müttefiklerile Bulgaristan 8- rasında bir yakmlaşma için vasıta izmetini görüyor. Bu misakın Bal - kanlarda birliğin temerküzüne mi, yoksa ayrılığına mr yo' açacağı İs. tikbal göstererekti San'atkâr Şadi ve Arkadaşları Ankaraya Çağırıdı Ankara, 28 (TAN) — Sen'atkâr Şadi ve arkadaşları Ankara Halkevi içtimai yardım şubesi menfaatine temsiller vermek Üzere Halkevi tara- fından Ankaraya davet — edilmiştir. Şadi şübatın onunda gelecek ve bir hafta kalacaktır. Zabitlere İzin Ankara, 28 (TAN) — Yabanet memleket ordularında muallimlik ya. pacak zabitlere dört sene izin verile. cek; bu izin kıdei zamlarına tesir et. miyecektir. Lehistanın Ankaradaki Sefaret Müsteşarı Varşova, 28 (A.A) — Lehistanm Ankara Büyük Elçiliği müsteşarı Du biezpenthen Lehistan Lizbon Ce'a Ele'liğine tayin edilmiştir. | | | | Mİ MR ERİR Ri MD