13 Şubat 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

13 Şubat 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Ma —— $ ven en esaslı ehirler için büyü Ş taarruzunu ve 20 bin yangın Bu sebeple bombaların > bir değil, hattâ onda biri evlere tesadüf edebilir, Bundan dolayı dır ki şehirler için en büyük teh- Jikenin yangm bombalarından ge- leceğini keşfedebiliriz. Böyle w- yüzde mumi yangınlara karşren mü- gö- kemmel itfaiye bile hiç bir iş rTemez, ve umumi felâket baş terebilir. Bunun neticesinde bütün şehir halkınm açıkta kalması fe - esati ortaya çıkar ki mütearrızın da maksadı budur. Halk bu cihet- ten gelecek tehlil ve zamanında tedbil sa netice buna varır. Gaz tehlikesi Z ehirli gazların tehlikesi 0 - tedenberi biraz fazlaca mü- balâğa edilmiştir. Her ne kadar çok tesirli gazlar varsa da tesirle- rini tamamen yapabilmeleri için fazla miktarda ve topluca atılmak İâzim gelir. Meselâ bir kilometre murabbar yer için 10000 : 12000 logram gaz atmak icap eder ki bünün içinde 8 —10 tane gece bombardıman tayyaresine lüzum “vardır. Bu süretle meselâ Viyana- yı gazlamak için 1000 tayyareye ihtiyaç vardır. Bir şehir halkınm az bir zaman- da gazla İmhasından bahsetmek kadar mantıksız bir şey Zira bu kadar çok tayyareyi bir - defada kullanmak mümkün değil dir. Gaz elbette (kullanılacaktır. » Ve buna karşı ihmalden çok bü- © yük zararlar doğar. Fakat gazın ancak mahdut yerler için ehem - miyeti ziyadedir. Bundan (başka ötede beride ancak halkı (o tedhiş © etmek ve maneviyatını kırmak gibi bir rol oynar. Hele eğer halk en tesirli gazm bile ancak mahdut bir zarar verebileceğini ve hava- dan, güneşten ve bilhasa rüzgâr- dan çok müteessir olduğunu bilmi- yorsa o zaman Razm yapacağı ma nevi bozgunluk ve ürkütme (çok büyük olur. Bununla beraber her nevi gaza karşı gene gaz tekniği kadar terakki etmiş olan maske - © lerle kat'i çare bulabiliriz, Hava tehlikesinden nasıl korunabiliriz? ayyarelerin kullandığı otah- rip, yangın ve gaz bomba- Jarından gelecek tehlikeleri ve de- recelerini söyledik. Şimdi bunlara karşı korunma çarelerini anlata- Ir Her silâha karşı korunma çaresi © vardır. “2000, kilo (ağırlığında olamaz. © mlığında beton örtü İle korunu- “Yur. Fakat, bunu her ev yapamaz. Bu gibi yerlerin hemen yakınımda bulunan evler de harap olur. Tay- elerden atılacak bombaları tam “hedefe düşürmek epey güç bir iş- tir. Hele tayyareye karşı tayyare, yahut dafi topları ve makineli tü- fekler kullanılıyorsa o zaman bom bayı hedefe düşürmek daha çok güçleşir. Ve atılan bombalar hede- © fin yakmındaki diğer evlere düşe. © gımız askerlikçe mühim fabrika, “âstasyon, köprü mühimmat depo- arı; devlet binaları, silolar ve sa frenin yakınlarında evler vapılma- nalr, mevcut evlerde İse ağir bom- karşı tedbir alınmalıdır. Zehirli gaza karşı çareleri nelerdir? tehlike tahrip bombalarından değil, onlardan çok küçük ve gürültüsüz olan yangın bomba- larından gelir. Bunlar 1-5 kilo ağırlığında olup tutuşturma maddeleri yağ, fosfor ve en ziyade kullanılan da elektron - ter- mit'tir. Bu bombalar durmadan yanar ve 2, 3 bin derece hara- | ret neşreder. Bu hafif bombalar her tayyare tarafından çok | miktarda taşmabilir. Meselâ Viyana üzerine (30) tayyarenin | edersek bunlardan yüzde birinin hedefe isabet ettiğini kabul etsek bile, 200 yangın çıkmış olduğunu düşünebiliriz, Halbuki hedefe düşen bomba miktarı 9ç 1 den daha çok olur, ve bir şehirde evlerin işgal ettiği saha nekadar fazla ve boş saha nekadar az ise o nisbette evlere daha çok bomba düşer. bilir. Bu sebeple evvelce de saydı. | Hava Tehlikesi |! korunma bombasınm atıldığını tasavvur | i Gar tekniği kadar terakki efmiş olan maskelerle, en mües-ir zehirli gerlere karşı kat'i #edbir olmak mümkündür. | Zehirli gazlara karşı korunma: ebirli gazlara karşı emniyet- li maskeler ve zehirli ma- | İ yilere karşı da koruyucu elbiseler vardır. Fakat eğer bunları kullan manın usulleri bilinmiyorsa mil yonlarca gaz elbisesi ve (maske İ vermekten bir fayda beklenmez. Esasen gaz elbiseleri ancak ma - İ yi gazlarla doğrudan doğruya te İ masa gelecek olan insanlara, da - ha doğrusu sİvİl korunma esnasın- da fiilen çalışan mücadele teşkilâ- tina verilir. Tayyare taarruzları o sırasında halkın en çoğu cadde ve sokakları terkeder. Bunlara (Pasif halk) di- yoruz. Her evin bir bodrumu oldu ğuna göre bunu korunma bödrü- mu haline koymak ve oraya sığm- mak İl hava korunmasının te- melini teşkil eder, Bu takdirde düşman kendi bombalarmı daha geniş sahaya serpmek mecburiye » tinde kalır ki böyle geniş bir saha- yı hiç bir zaman tamamen bom - balarla dolduramaz, Her evde bod rumun korğnma bodrumu haline konulmasından şu fayda elde edi- İ lir: Herkes, tayyare tâarruzu esna- sında olduğu yerde kolayca siği- nacak yer bulmuş olur, uzaklara gitmiye mecbur kalmaz, gece İse evinin bodrümuna, gündüz ise he- men çalıştığı yerin bodrumuna gi- rer. Tabii bodrum o suretle hazır- lanmalıdır ki, tam emin bir sığına- cak yer olabilsin. Her şey tehlikededir : - erkesin yalnız kendi canını, kendi malımı ve kendi iş ve- sıtalarını koruması kâfi değildir. Kendi korunmasını temin eden her insan, derhal en, yakınının korun- masını da düşünmeğe ve ona yar- drma mecburdur, Şehirli, köylü, memur, amele, tüccar herkes ay- ni derecede tehlikeye maruzdur ve herkes ayni derecede alâkalıdır. Elbirliği ile çalışmalıdır ki hayat T Inönü, Refik Saydam, Rüştü Ares Başvekil Ve vekiller Geldi ç kü Balkan Konseyi içtimamda bulun mak üzere bu akşamki trenle, şehri - mizden ayrılacaktır, o Doktor Aras, trenle Yugorlavyanın Niş şehrine gi decek ve orada Yugoslavya Başveki li M. Stoyadinoviç ve Romanya hari ciye nazırı M, Antenesko ile buluştuk tan sonra hep beraber Atinaya hare ket edeceklerdir. Atinada Balkan konseyi toplantı - sına M. Stoyadinoviç riyaset edecek ve toplantıda yeni Yuğoslav, Bulgar daimi dostluk paktı da konuşulacak tır. Iktısat Vekilinin Tetkikleri Iktisat Vekili Celâl Bayar, dün öğ leden sonra deniz müsteşarile birlik te denizyolları idaresine gitmiş, Al - manyanın krup tezgâhlarına ismar - lanan yeni vapurlar hakkında izahat İ almış ve inşaat projelerini tetkik et miştir. Ismarlanacak 13 vapura ait satış İ mukavelesi hazırlanmıştır. Mukavele, bnugiinlerde şehrimizde imzalanacak tır. Sıhhat vekili doktor Refik Sây - dam da dün vilâyete giderek valiyi ziyaret etmiştir. PARISE GİDEN SURİYE HEYETİ Paris, 12 (A.A.) — M. Delbos,dün löğleden sonra Suriye Başvekili Cemil Mürdüm ile Dahiliye Nazırı Sadullah Cabiri,yi kabul etfiştir. ; Mersinliler Hataya Gidiyorlar Mersin, — İlk okul muallimleri toplanarak, Kurban bayramında Ha- taya gitmiye ve bunun için şimdiden müsaade almıya karar vermişlerdir. ———— kurtulsun. Ev sahibi evinin başına yıkılmaması ve yanıp mâhvolma- ması İle ne kadar ilgili ise kiracı da o derece alâkalıdır. Bir şehrin yanması ve harap olması demek bütün şehir halkının derin bir fe - lâkete düşmesi demektir. Zayıf ve âciz vaziyete düşmemek, serveti muhafaza, çalışmayı koruma ve yurd istiklâlini muhafaza halkın vazifesidir. N Şahsi korunma: | ileri harp tekniği öyle gösteriyor ki, tarihe karışmış olan ve bizim ancak tarih kitapların da okuduğumuz (şahsi miidafaa) yani herkesin kendi malmı ve ca- nı kendi gücüne ve kendi kuvve- #ine dayanarak koruması ve yakın larına yardım etmesi mecburiyeti tekrar ortaya çıkmıştır. Bütün halkın, bütün sınıf ve ta- bakaların elbirliğiyle çalıması, bir sivil hava korunması kurumunun temelini teşkil eder. Gün politika- larını ve fikir ihtilâflarını bir $ fâ bırakarak yurdumuzun ve mil- letimizin yaşaması ve selâmeti için elzem olan hava korunmasında he pimiz elele verelim. Bu hususta herkesin hava korunmasını bir vas zife diye kabul etmesi kâf: değil dir. Her ferdin diğer birisinin yar- dımma muhtaç olmadan tehlike zamanında bilfiil hazırlanmayı ve tehlikeyi cesaretle karşılamayı bil mesi ve yapabilmesi lâzımdır, Hükümetçe yapılmıyan ve her ferdin mutlaka kendi yapması icap eden bütün işler (şahsi korunma) sırasına girer. Bunun temini ise ancak esaslı öğretme ile olur. Bu yazılar her şahsın hava korunma- smda ne yapacağını ve ne yapmı- ya mecbur olduğunu âna hatlariy- le gösterir, Daha esas ve mü - kemmel surette öğrenmek için bu maksatla açılmış olan hususi öğ - retme kurslarına iştirak lâzımdır. ve maişet mümkün olduğu kadar a> tacisn ve az yarara uğremak'a Umum! fikirlerle iktifa caiz değil. dir ii AN muharebe bulunuyor. Bu yoldan geçmiye teşebbüs eden yirmi hükümet arabası yolu zorl. mak istemiş ,fakat şiddetli mitrel ateşiyle karşılaşmış, kısmen o yolda kalmış, kısmen geri dönmliştiir. Hükümet kuvvetleri OÜniversite şehrine birkaç kere taarruzda bulun- muş, fakat Âsilerin anlatışma göre, bütün bu taarruzlar boşa gitmiştir” İHükümet tebliğine göre, milisler U- niversite mahallesine (Obâkim olan Kasa Ganayı işgal etmişlerdir. Her- kes umumi seferberlik ilânı bekli- meden durmıyacaklarını ihsas etmek- tedirler. ALMIRAYA DOĞRU Cenupta âsiler, Malagadan şarka doğru 50, 60 mil ilerlediklerini haber vermekte ve hafta sonundan evvel Almiraya gireceklerini söylemekte « dirler, Almira, Granadanın tabif bir lima- mıdır. Asiler, burasını ele geçirdik - leri takdirde İstedikleri zaman Gra - nataya imdat kuvvetleri gönderebi - İleçekler ve buradaki vaziyeti kurta - rabileceklerdir. Asiler Malagayı ele geçirmekle çok büyük bir silâh fabrikasmı zapteyle- | mekten memnundurlar, GRANATAYA KARŞI Hükümet kuvvetlerinin Kordovaya karşı hareketlerinden maksatları Gra natayı tehdit etmek ve bu suretle â- sileri bu mıntakadan atmaktır. Fekat âsiler, hükümet kuvvetlerinin he !e- fini anlıyarak daha çabuk Oo bareket etmişler ve Almirayı tehdide giriş - mişlerdir. “Diğer taraftan hükümet kuvvetleri de Granatayi istihdaf et- mekte deyam ediyor ve Kortiyi ta-! rafında muvaffakıyetler kazandıkla- rın: bildiriyorlar. Bugün âsi tayyareler Valensiyayı ve Almirayı bombardıman etmişler - dir. TTALYANIN YARDIMI Italyan âsilere yardımı bir hayli münakaşalara sebep olmaktadır. Asi! General Dellano bugünkü beyanatın- da, kumandası altında bulunsn ve Malagaya giren kuvvetlerin yüzde yüz İspanyol olduğunu söylemiştir. Fakat alınan haberlere göre, Ma- lagaya bugün 1000 Italyan çıkmış bu- lunuyor. Bunlar, Almiraya karşı ya- pılan ileri harekette kullanılacaklar- dir, ASILERE SEFİR Almanyada İtalya gibi Borgos hü- Madrit - Valensiya Yolu Kapalı, Asiler Malagadan Almiraya İlerliyorlar | Londra, 12 (TAN) — İspanyada asiler, Madrit ile Valensiya arasındaki yolu kâmilen kestiklerini bildiriyorlar. met kuvvetlerinin bu yoldan istifade etmelerine imkân kalmamış yor. Asiler mahafili ise Madride gir. * © Madrit önünde ve civarında şiddetli ler oluyor Artık hükü- Bombardıman harabeleri arasından kaçan felâketzedeler Metaksas kabines'nin attı ayı Yunan Gazeteleri Kabinenin İcraatını Sıralıyorlar Yunanısanda daytüs kabinesi 6 ay: doldurmuş Üduğükdan Kitin Yu- aan gazeteleri, bu müddet içinde be- şarılan işleri saymaktadırlar. Eski Venizelist gazeteler de dahil olduğu halde, yazdıkları makalelerde, M. Metaksası alkişlıyarak diyorlar ki: 1 — Anarşi ve ihtilâlin önüne ge- çildi; 2 — Memlekette asayiş ve emniyet teessils etti; 3 — Devlet, sermaye ile mesainin arasina girdi; 4 — Finans işleri düzeltildi; drah- mi kurtarıldı; 5 — Teslmat ve tahkimat işi ta- mamlanmaktadır; 6 — İçtimai yardım işine milyon- Jar tahsis edildi; 7 — Har smıf halkın meseleleri halledildi; 8 — Çiftçiye yardım edildi; bol to- kümeti nezdine bir sefir göndermiş ve şimdiye kadar maslâhatgürar Ün-| vanmı taşıyan mümessilini sefir rüt- besine yükseltmiştir. Bu suretle Ge-| neral Fanpel sefir olmuştur . ADEMI MUDAHALE Ademi müdahale komitesi Porteki- | zin hududunu kontrol ettirmemesi yü-| zünden tahaddüs eden vaziyetle met" | güldür. | Balkan Matbuat | Atina, 12 (Hususi) — Balkan mat- buat kongresi pazartesi günü Atina Ticaret Odası salonunda açılacak” tır. İngiliz Hava Ataşesi Ankara, 12 (TAN) — Buraya 59 len İngiliz hava ataşesi Elrahirst bu- gün Milli Müdafaa Vekili Kâzım Or alpı ziyaret ederek bir mildget konuş” muştur, Yunanistanda Otelcilik Mektebi Atina, 12 (Hususi) — Turizm ve matbuat müstegarlığınca Yunanistan da son sistem bir otelellik (mektebi uçılması düşünülmektedir. Tarihi Araştırmalar Ankara, 12 (TAN) — Kayseri nin Gültepe mevkiinde tarihi tetkikler ya pecak olan tarih fakültesi arkeoloji enstitüsü talebeleri yarım sabah An karıdan hareket edereklendir. a AŞ hum verildi; 9 — Ekilen arazi miktarı 600.090 dönüm arttı; 10 — 1600,000.000 drahmilik ta- sarruf Yapıldı; 11 — Millet baygınlıktan uyanarak yeni hayata girdi; 12 — Hepimizi bu yen! doğuşun beyecanı sardı. Ve gazeteler şumu ilâve ediyorlar: “Bu hakikatleri körlerle münafık- lar görmez. Millet yaptığı mitingler- İsisatından başka yerlere para sa” İşan köpekler öldürülmektedir. İ Meriç doksan santim kabarmışes 2 13.2.0837 Tokat belediye Reisi berat Kararı aldı Toküt, (TAN) — Tokat belediy$ meclisi tarafından belediye reisi Muf tafa Gökçe hakkında verilmiş old” ğunu evvelce bildirdiğim ademi mat ve kifayetsizlik kararı dahiliy# vekiiletince yersiz görülmüştür. Dİ ğer taraftan, belediyenin elektrik 8” bir ihmal eseri telâkki olunarak şü rayi devletçe Mustafa Gökçenin b suçtan Amasyada muhakemesine k8 rar verilmiştir. Amasyada © başlıyan muhskem& sinin ilk celsesinde beraet kararı lan belediye reisimiz, buraya dönüp vazifesine devema başlamıştır. Sıhhi işler Kayserinin Prnarbaşı kazası si” hat memurluğundan Tokat belediy$ si sıhhat memurluğuna tayin oluna Kadri Doğan gelmiştir. Mumaileyh bütün kahvehane v8 kırastanelerle hamamların sıhhi va" ziyetlerini tetkik etmekte ve bunls” rm matlöp duruma gelmelerini te * mine çalışmaktadır. Serseri bir halde sokaklarda dol8 Tokatta yol parası Tokat vilâyeti umum! encümeni âzusı ilçelerden kasabamıza gelmis” ler, vali Faiz Ergunun riyasetinde çalışmıya başlamışlardır. 937 yılı yol © parasının da evvelce olduğu gibi 6 Uiradan tahsiline karar verileceği taâ min edilmektedir. Edirnede Sular Çekiliyor Edirne, 12 (TAN Muhabirinden) — Son günlerde yağan sürekli yağmur” lar yüzünden nehir suları kabarmi$ ve taşmıştır Evvelki akşam birdenbik re kabaran suyun yükselmesi, saati8 | | 20 — 25 santimetreyi bulmuştur. da bir iki saatlik bir durgunluktan sonra yavaş yavaş çekilmiştir. Bazı mahalleler, su altımda kalmı$. tır. Sabahleyin Edirne tren! hareket edememiştir. o Karaağaç — Edirne # münakelâti muvakkaten" durmuş v9 yol taşma durduktan soka açılabil - miştir, Tren yollarmda bozukluk yok İtur. Boğulan, ölen olmamıştır. FELAKETZEDELERE YARDIM Edirne, 12 (A.A) — Sular çekil mekte devam ediyor. Hava açtığı içi suların yükselme tehlikesi azalmış” tir, Felâketzedelere yardım edilmek» tedir. Bosnakoye erzak gönderilmiş « tir. Zabıta büyük geyretlerle çalı” maktadır. Hilâliahmer yardım etme yi kararlaştırmıştır. Zerer miktari henüz belli değildir. Dört cami de s4 altımda kalmış fakat vaktinde boşal « tıldrkları için eşyaya bir zarar gelmö miştir. | Osmanlı Bankasını Soyanalar Bursa, 12 (TAN Muhabirinden)— Beş sene evvel Osmanlı Bankası! güpegündüz soyarak 3450 lira als İnegöllü Süleyman ile Ahmedin mik hakemelerine ağırcezada başlanmıf* Duruşmada, maznunlar (o zabrtay$ verilen ifadeleri kabul etmediklerini söylemişlerdir. İzmitte Arıcılık Kurumu İzmit, 12 (A.A.) — Vilayetimizdö Adapazarında Köylü gençlere mah sus bir ameli arıcılık kursu açılms le M. Metaksasa karşi beslediği #ev- Gİ Ve itimadı meydana © koymuştur. Yapılan işler (4 Ağustos) inkılâbının ehemmiyetini göstermiye kâfidir. Çekoslovakya . Ve küçük itilâf (Başı 1 incide) duğunu ve nihayet Romanyadaki Çe- koslovak diplomasi mümessili hak- kmda he gibi tedbirler ittihaz edilmiş olduğunu sormaktadırlar. Bu mesele, #ol cenah gazetelerinde büyük bir he- yecan tevlit etm Lehi:tanda Varşova, 12 (TAN) — Mebuslar. dan biri, Çekoslovakyanm Bükreş el çisi tarafından yazılan kitapta, Lehis- tan aleyhindeki yazılar hakkinda ha- riciye nezaretinin neler düşündüğünü <orrvış ve Çekler tarafından İleri sii- sına karar verilmiştir. Beş sene d€ | vam etmek Üzere açılacsk olan bü kurs için köycüler bürosu tarafındaf 2000 liralık bir tahsisat konulmuf tur. , Boluda Kaymakamlar Kongresi Bolu, 12 (TAN) — Kaymaksm ve Nahiye Müdürleri kongresi bir hafta çalışdıktan sonrs dün mesaisine nihayet vermiştir. BU munasebetle dün gece parti tarafı dan 120 kişilik bir ziyafet verilmiştir. Palamut İhracatı Ankara, 12 (TAN) — Iktısat Ve” kâleti palamut ihracatını tanzim wv mek üzere bir palamut nizamın: | hazırlamıya başlamıştır. ——— rülen Lehistan dostluğunun bunda? ibaret olup olmadığma da cevap ist8 miştir Ke Dr m