20 Şubat 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

20 Şubat 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Dönüm başına 450 kilo mahsul alınacak "SOYA" SAMSUN İÇİN İYİ BİR VARİDAT MENBAI| OLACAK amsun, (TAN) — En çok Mançuri'de yetiştirilen ve terki- binde albomin, yağ, lezitin, azot gibi kıymetli maddeler © bulunan soya fasulyesinin Samsun ve havalisinde yetiştirikmesi için üç senedenberi yapılmakta olan tecrübeler İyi eticeler vermiş- tir. Bu fasulyenin bilhassa Çarşamba ve Bafrada mükemniel bir şekilde yetişebileceği anlaşılmıştır. için Vekâleten beş bin kilo tohumluk soya fasulyesi istemiş olup bunlar gelince Bafra ve Çarşami Sındırgıda | otomobil kazası Sındırgı — Balikesirdeki 'Tokatiı| hanı sahiplerinden Hafız oğlu Bur- hanın malı olup M, Kemalpaşalı Hü- seyinin kullandığı üç kişilik tenez- züh otomobili buradan sekiz kişi 8 larak Balkesire giderken, Çelebilei köyü civarındaki virajdan döneme- | © miş ve hendeğe yuvarlanmıştır. Yolculardan Sındırgılı Talât oğlu Balıkesirli | Helvacı Mustafa oğlu Ahmet muhte-! İrfan, Zühtü Karagür, Nif yerlerinden yaralanmışlardır. Yine Sındırgı — Balıkesir yolunda başka bir Hüseyinin idaresindeki 0- tomobil devrilmiş, yolculardan Biga- dicli Halilin kolu tehlikeli surette kı: | rılmıştır. Sındırğı ve Bigadiç belediyeleri nin makineli nakil vasıtalarını ontrol etmedikleri görülmektedir. Milâs Civarında Yeni Mektepler Milâs — Burada yapılmakta olen tam teşkilâtlı ilk okul binası inşaatı bitmiş, binanın muvakkat kabul mu amelesi de yapılmıştır. © © Marmaris ve Köyceğizde de yeni mektep binaları yaptıracaktır. Uzunköprüde Talebeye Yardım | Uzunköprü, (TAN) — Çocuk E sirgeme Kuruma, kasabamız mek. teplerindeki 135 fakir çocuğa ği yedirmiye başlamıştır. UZUNKÖPRÜDE k FEYEZAN Uzunköprü (TAN) — Son günler de yağan yağmurların tesiriyle Er. gene nehri taşmış, kasabaya pek ya kın bulunan belediyenin Gazhane bi- nasına kadar gelmiştir. ” — Havalar mütemadiyen lodos gitti ği için, suların daha fazin ilerleme. sinden korkulmaktadır. MARDİN HALKEVİ BİNASI YAPILIYOR susi idare tarafından beş yüz kişilik bir konferans salonu ile Halkevi bi- © ması yapılmasına karar verilmiş ve inşaat 34 bin küsür liraya ihale edil. miştir, müzdeki mart içinde başlanacaktır. İcap eden malzeme hazırlanmakta» dir Voroşiloftan İzmirlilere Selâm © İzmir — Sovyet General konsolos- — Olağuna tayin edilen Mark Sivisky bü- » raya gelmiş, valiyi ve belediye reisi- 'ni ziyaret ederek, Sövyet Harbiye Komiseri Voroşilof Yoldaşm İzmir. 1 hemşehrilerine selim ve mahab. betlerini bildirmiştir. işi her gün klüp binasında sicak öğle yeme- Üç katlı ve modern bir şekilde ya- ak olan binanm inşaatına önü-| Hava Adeta ilkbaharı andırmakta Ziraat Müdürlüğü, bu sene bada tevzi olunacaktır. Yapılan tecrübeler, dönüm başı- na 400—450 kilo mahsul alınabilece- | ğini göstermiştir. Beher dönüme üç kilo kadar tohum kâfi geldiği düşü- nülürse, bu mahsulün verim bereke- ti anlaşılmış olur. Filhakika Soya fa» | İsulyesi topraklarımızda bir kiloya İ mukabil 100 —160 Kilo mahsul ver - mektedir. Sanayide pek ehemmiyetli bir mad de olarak kullanılan Soyanın küsbe- 8i ve saki hayvanlar için kuvvetli bir | gıda teşkil eylemektedir. Bununla beslenilen hayvanlarm süt verimi ile kilolarının arttığı gö- rülmüştür. Ayni zamanda, ekildiği toprağın inbat kabiliyetini arttıran ve ekildiği yerde yabani otlar barın- dırmıyan Soyanın vilâyetimiz için i bir varidat membas olacağı tah-| edilmektedir. Son yıllarda Soya fasulyesine bil. hassa Almanyada çok ehemmiyet ve- rilmektedir. İDMAN YURDUNDA İNTİHABA” Samsun ve Karadeniz şampiyonu Idman Yurdu, teşekkülünün 18 inei yılı idrâk ve 18 inci kongresini ak- tetmiştir. Eski idare heyetinin se- nelik mesai raporu uzun ve hararet- li münakaşalardan sonra ittifakla| kabul edilmiş, nizamnamede de bazı değişiklikler yapmıştır. Yeni intihabat neticesinde başkan- lığa Muhiddin Özkefeti, âzalığa da Muallim Hatice, Didar, Kasım Krlıç- çı, Nihat Balaşlı, Hamit Firat ve Mu- İallim Ahvet secilmişlerdir. di t| mi | Yaslıbahçe köyünde bir c'nayet Bulancak, (TAN) — Yazlibahçe | - | köyünde yapılar düğünde feci bir ci- nayet işlenmiş, düğün evinin kapısı -' önünde bulunan Uzun Ahmet oğlu Kahraman, Üç kurşunia vurularak | ölmüştür. Yapılan tahkikat, bir gün -İevvel maktülle ağız kavgası yapan - | Fazlı oğlu lârisin bu cinayeti işledi- ğini göstermiştir. İdris, kurtulmak ümüdiyle, Baş- çavuğ İsmaile 75 fira teklif etmiş. bu cüürmü hakkmda da ayrıca takibata başlanılmıştır. | Tokatta Havalar İyileşti .| Tokat, (TAN) — Bir haftadanbe- ri burada ve civar köylerde şiddetli soğuklar kesilmiş, karlar erimiştir. Bolca yağan yağmurlar çiftçinin yü- ünü güldürmüştür. Mardin, (TAN) — Şehrimizde hü- dır. Mahrukat fiyatları düşmüştür. İzmir Belediyesi Otobüs İşletecek İzmir, — Şehir Meclisi, belediye- nin Kordonda İşletmesine ka- rar vermiştir. İcap ederse belediye bunun için istikraz suretiyle para bulacaktır. Sındırgıda Tütün Satışı Sındırğı, (TAN) — 936 tütün mah sulü kumpanyalar tarafından hararet le tesellüm edilmektedir. Köylü, alı- cıların hesaplarını dürüst görmele- | | 1 “Ş oya, fa sulyesi yetişiyor Karşıyakanın gürel bir manzarası ADANADA TREN SEFERLERİ dana, (Tan muhabirin- den) — Ceyhan, Adana. Mamure ve Adana, Tarsus, Mer- sin arasında işliyen tren sayısı- nın İndirilmesi, bilhassa köylü- lerin şikâyetini mucip olmuştur. Adana ile Coyhan ve Adana i- ile Mersin arasındaki iktisadi faaliyeti tam ihtiyaç nisbetinde karşılıyan eski tarifenin lâğvın- dan sonra, hat boyunda bulunan birçok köylerimizin şehirle | te- ması da azalmıştır. Ayni zaman- da, sabahleyin buradan kalkıp Tarsus, Mersin ve Coyhana -gi- debilmesi ve insanın oradaki İ- $ini rahat rahat görebilmesi im- &ânı da kalmamıştır. Devlet Demiryolinrinın tekrar *ski seyrüsefer tarifesini tatbik etmesi, hiç olmazsa ihtiyacı kar. şılıyacak bugünkünden daha yi bir tarife yapması temenni edi- liyor. Somada Deve Güreşi Soma, (TAN) — C. H. Partisi ta- rafından tertip olunan deve güreşle- ri yapılmış ve hava da milsajt oldu- gu için çok güzel olmuştur. Güreşler Partiye epeyce bir vari- dat temin etmiştir. Zilede. Yeni Memuriyetler | Zile, (TAN) — Yeni maliye teşki- lât kanununa göre ilçemizde (16) Wi- ra Ücretli bir müfredat kâtipliği ve (40) lira üeretli bir merkez piyade tahsildarlığı ihdas edilmiş, tediye e- mirleri gelmiş ise de bu memuriyet- lere henüz kimse tâyin edilmemiş - tir, Karşıyaka Kızılay Cemiyetinde İzmir — Kızılay Cemiyeti, Karşı - yaka şubesi kongresini aktetmiş, ni. zamname mucibince kur'a" çekilerek azadan Hüsnü Tutak ve Avni Oran idare heyetinden çıkarılmışlarsma dajroma tarafından yakmda heyeti umumiyece tekrar seçilmiş - lerdir . Aydın temiz suya kavuşuyor ydın, (TAN) — Şehri-|tekrar Urayca satın alması teklifi | A mizin istasyona vereceği suya karşılık olarak Nafia Ve- kâletince satın alınıp Aydına he-| İ diye edilen boruların İzmire gel- diği ve buraya gönderilmek üze- re vagonlara yüklenmiye başla- nıldığı öğrenilmiştir. Bu haber bütün Aydınlıları sevin- dirmiştir. Zira Aydının da temiz ve sıhhi suya kavuşacağı günler artık yaklaşiyor demektir. ŞAR KURULUNDA Şubat devresi toplantılarma devam eden Şar kurulu, eski borçlarından do layı geçen yıl hazine tarafından 10 bin liraya satın alman binanm on tinden memnundur. izmirde Musiki Teşekkülü İzmir, (TAN) — Kültür faaliyet ct karşılayacak vasıta ve teşekkül lerden mahrum bulunmaktadır. uzak olduğuna şüphe yoktur. | lerinde daima ön saflarda yer alan İzmir, müzik gibi medeni bir ihtiya. İçkili kahvehanelerdeki çalgılarm musiki ihtiyacını tatmin .etmekten İ İzmirin bu yokluğunu gidermek İlsteyen Karşıyakalıların “Karşıyaka | İMüzik Severler Sosyetesi,, adıyla iki İsene evvel teşkil ettikleri cemiyet, | musiki sahasında güzel adımlar at . maktadır. , Dördü.bu-sene-olmak üzere çimdi. ye kadar sekiz konser veren cemiyet, | yalnız Karşıyâkalıların değil, bütün İzmirlilerin alikasıni “celbetmiştir. Garp “tekniğinin ağır eserlerini tercih ettiği görülmüş “Karşıyaka Müzik Severler Sosyetesi,, bundan sonra konserlerinde, armonize edil - miş Halk melodilerine de yer verme. ği tahtı karara almıştır . Bu suretle, garp tekniğine uygun şekilde halk melodileri kompozis - yonları vücude getiren İzmirli san. atkârlar da !yi'bir çalışma zemini bulmuş ve kendilerini halka tanıt - mak imkânın; elde etmiş olacaklar. dır. Zilede Domuz Avları Zile, (TAN) — Kazamızda yabani domuz mücadelesine çok ehemmiyet verilmektedir. Çalışkan ilçebayımız. sürek avları tertip etmiş, bu mak - satla köyleri bölgelere ayırmıştır. Bölgenin birisini kendisi idare ey “ lemekte, diğer bölgelere zirsat me » muru ve kulbaşlar: gönderilmiş bu - lunmisktadır, Şimdiye kadar ivâf edilen domuz miktarı yüze yaklaş © muştur. sabıkalılardan Karpu: Eskişehirde Bir Gazete Eskişehir, (TAN) — Şehrimiz & vuaktlarından Bay İsmaji Halil A- © (Güzel Eskişehir) adıyla bir gazete çıkar mıya başlanacaktır. ni kabul etmiştir. MÜHİM BİR EDEBİ pe Halkevi kitapsaray ve yayın $U si başkanı Asaf Gökbel tarafından yazılan Aydın tarihi Istanbulda tab edilmiştir, Asaf Gökbel, Bozdoğanlı şair Fet- bulunan divanı hinin neşredilmemiş ile “Bir aşıkm şeyranı” ünvanlı ese- rinin müsveğdelerini veresesinden alarak bunları bir kitap haline geti miş ve Halkevine vermistir. a ve tevzi edilecek olan bu eser ” « debiyatında mühim bir yer tutacak- tr. ADANALILARA YARDIM Aydın, Cumhuriyet, Gazipaşa ve senede ödenmek flzere 4 bin liraya | 7 eylbi tik mektep telebesi araların. den biri de Fethiyedir. fabrikası vardır, Ve günden gü- ne bir amele ve sanayi şeliri ha- line gelmektedir. Fransızlar tarafından işletilen krom İfabrikası ve madeni, Kasabaya bir küçük sanayi şehri manzarasını ver- miştir. Almanlar tarafmdan işletilen Ovacık manganez madeni 5-6 ay ev-| vel faaliyetini tatil etmiştir. | Kromun en büyük müşterisi, Nor- veç ve İngilteredir, Norveç ayda 8 bin 12 bin ton arasında mal almaktadır. İ Kasabenm sporla uğraşan gençle- İrinin ekserisi esnaf ve ameleden iba- rettir, Bunlar Gençler birliği adında “İbir futbol klübü vücude getirmişler- dir. Fethiye gibi güzel ve girin bir ka- Babanın mühim derdi sıtmadır, Köy- lü ve amele ekseriyetle sıtma İle bo- guşmaktadır. Iki, (iç senedenberi sıh- hat bakanlığının uzanan şifakâr eli, buralardaki batak'ıkları kurutmakta ve sıtmalıları tedavi etmektedir. Fet- hiyenin en büyük ihtiyaçlarınm ba - şında su gelir. Tabiatin büylk çö- mertliğinin en güzel eseri olan Fethi. yede mâalesef içilecek su yoktur. B. 8. BARTINDA GARİP BİR HIRSIZLIK Bartm — Şeker, pirinç, makarna, yağ gibi şeyleri çalmağı tercih eden ve daima bulduğunun yarısını alıp, yarısını birakmağı usul ittihaz eden un Kemal, muvaffak olamadığı son bir hursızlı- ğından dolayı 6 ay hapse mahküm olmuştur. Petürgede Kıştan Ölenler Petürge, (TAN) — Kış şiddetle devam ediyor, Rıkalı Hüseyin oğlu Vahap, kasabadaki yaylidan evine dönerken fırtına ve tipiden boğul - muştur. Şiranili Bayro oğullarından Hasan oğlu Mehmet ile Mustafa oğlu Ha- san Mihraptan gelirlerken kopan çi- ğin altında kalmışlardır. Mehmet ölmüş, Hasan kurtulmuştur. Çıkrıkçı Köyünde Bir Kaza Bendırgı, (TAN) — Çıkrıkçı kö- yünden Mustafanm kızı Gülizar, ka- yin biraderinin çifte tüfeğini karış tırirken tüfek ateş almış, çıkan kur- şunlar ayni köyden başka bir Musta- fanm esi Gülsümü öldürmüştür. Gü- adliyeye verilmiştir. da topladıkları 23 lira 85 kuruşu, A- 8 seylâpzedelerine gönderilmek üzere Halkevine teslim eylemişlerdir. oçarlı kamunu balkı, Tayyare cemiyetine büyük (yardımlarda bu- lunmağa devam ediyor Koçarlılar, geçen kânunusani İ- sinde yardımcı üye taahhüdü olarak 91, mahsulât satışı hissesi olarak ta 1007 lira vermişlerdir. Bu gidişle 8 | ikinci Koçarlı tayyaresinin yakinda de dolaşacağına şüphe yok- Dert fiyatları yüksek olduğu ve Yapılan hususi torbalar sayesinde barsaklar zedelenip bozulmuyacağı için. Aydın tayyare cemiyetinin bu kurban bayrammda mühim varidat temin edeceği umulmaktadır. Fethiyenin belli başlı ihtiyaçları Fethiye, (TAN muhabirinden) — Akdenizin şirin köşelerin- Yeşillikler içerisine gömülmüş olan bu mamur kasaba, portakal, limon ve mandarina bahçelerinin zen ginliği ve havasının güzelliği ile şöhret kazanmıştır. Hattâ İzmire çok benzemesi dolayısile halk arasında Fethiyenin diğer ismi de ”Küçük İzmir, dir, Fethiye, fırtınalı havalarda ticaret gemileri için de en emin bir sığınak yeridir. Oldukça büyük bir elektrik —— ANISA MÜZESİ AÇILIYOR Manisa, (TAN) — Toprak sitındâ kalan eski izleri meydana çıkarmak bususunda büyük bir faaliyet görüle mektedir, Vüğyetin hemen her tarafında bu- lunmakta olan eşerler merkeze cel- bedilmekte olduğu gibi bunların mu- bafazası içinde lâzmgelen itins sarfolunmaktadır. İki yıldanberi hazırlanmakta olan Antika müzesi pek yakında açılacak. tır, Bunun için, koca Mimar Sinan kıymetli Muradiye camii yanımdaki medrese binasi intibap edilmiştir. Esasen bu bina dahi başlı başma bir müzeden başka bir şey değildir. Şimdi toplanmış olan eserlerin ta nif ve tanzimile uğraşılmaktadır. aldığıma göretarihi tet kiklerde bulunmak üzere Ankara dil, tarih coğrafya fakültesinden 7 kız ve 15 erkek'taleba, başlarında 2 doğent ve bir profesör olduğu halde yakında buraya geleceklerdir. “Bu” misafirlere İcap #dan'izahatı verme» ğe vilâyetçe Moris Şinasi hastanesi baş hekimi Necdet memür edilmiştir. Haber Zile Kütüphanesine Büyük Rağbet Var Tokat, (TAN) — Zile halk kütüp” hanesi son senelerde eskisinden çok rağbet görmiye başlamıştır. 1307 de Hacı Süleyman Ağazade Hacı Ahmet tarafından 500 kitabi | ile beraber teberrü edilen bu kütüp” hane Abdüllütif adında bir zatm İs daresinde bulunurken 928 yılında Kültür Bakanlığının emrine geçmiş ve Arif İsminde bir gencin idaresine verilmiştir. 933 senesinde vilâyet em” rine alınan kütüphane şimdi Burhen Şentosun tarafından idare olunmak» | tadır. Kütüphanedeki eserlerin says 2266 ve çıkmıştır. Ereğli Şirketinde Muhtelit İdare Zonguldak — Hükümetçe satın * anan Ereğli Fransız şirketinin id8* resi, hükümet ve şirket mümessiller rinden mürekep bir komisyona ge | miştir. Bu muhtelit komisyonun K daresi Mart soruna kadar sürecek ondan sonra şirketin idaresini hükü* met ele alacaktır. 18 Ay Hapis Yatacak Giresun, — Yeniyolda, Ankara © telinin altındaki fırının bitişiğinde bakkallık yapmakta olan Nedim, be$ *uruşlük çay almak Üzere dükkân” na gelen i yaşındaki küçük bir kız8 tecavüze kalkışmak suçuyla yakalan” miştir, Cürmü meşhut kanununa tevfikaf mahkemeye verilen Nedim, 18 hapse mahküm olmuştur. Adana Muallimleri Arasmda Adana, — Ders saatleri gından dolayı erkek lisesi biyooğ öğretmeni Nureddine 12. erkek mi“ allim mektebi fizik öğretmeni Ost” na 5, ayni mektep edebiyat öğretm?” ni Raşide 10; erkek lisesi edgbiysf öğretmeni Arif Nihada da 10 lir* | ilcret zammı yapılmıştır. ı