4 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

4 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

SPOR "Keskivlikkona belmtkunn 24, z - uomi voitti Turkin 5-2 "Helsinki,, de milli güreş maçında H S —.2 kaybettiğimizi gösleren "Üusi Suomi,, gazetesinin koyduğu serlevhr Hakikati Gizlemek Doğru mu ? Finlândiya Güreşlerinde netice maalesef 5 - 2 Finlândiya milli takımile resmi aleyhimizdedir i ve milli bir Greko - romen maçı yapmak için hazırlanan ve sırf bunun için buradan Finlâdiyaya götürülmüş olan takımımızm bu ğunu, takım kadrosunun zayıf bulunduğunu ve dü! Yâşarn da idmansız ve kolu sakat olduğunu yahati mevsimsiz bulduğumuzu Bu işteki hazmlığm eksik olduğu. nu iddia eden yalnız biz değildik. Fe- derasyon azasından bazısı da ayni fi. kirde idi. Hattâ milli takıma bir kaç güreşçi vermiş olan klüp te seyahat arifesinde federasyona bir mektup yazarak, takımın iyi hazırlanmadığı- na nazarı dikkati celbetmişti. GÜREŞÇİLER DE... İstanbuldan © ayrılırken o gazete- cilerle | görüşen (o güreşçilerden bir kaçı da iyi hazırlanmadıklarını söylediler; hattâ —gariptir— antre. nör bile takımın idmanının gayri kâfi olduğunu haber verdi (Bütün bu be- yanat sütunlarımızda intişar etmiş- tir). Bunlara rağmen bir Finlândiya #e- istiyenler takımı bu ler ve bugün ta - hakkuk etti ki, orada takımımızın milli maçı 5—2 kaybetmesine şahi odular, Üstelik dünya şampiyonu Ya arm, burada acele idmana sokulma- #ı yüzünden İncinmiş olan kolunun Finlândiyadâ milli müsabakayı terk edecek ve müteakıp maçlara İştirak edemiyecek kadar hırpalanmasına da gebep oldular, NETİCEYİ BİLMELİYİZ Bunlar ,spor İşlerinin bizde (hiç eksilmiyen ve muttasıl tevali eden tezahürleri olduğu için doğrusu bi. zi yadırgamadı. Ancak bu şartlar da- inde böyle bir maçı yapmak teşeb- büsüne girdikten sonra —müsbet ve. ya menfi— onun neticesini açıkça memieket efkârı umumiyesini tenvir etmek sporculuğun birinci vazifesi $- ken kafile reisi ne federasyon kanalı, ne de doğruca muhabirliğini yaptığı gazete vasıtasile maçın netiçesi hak- kında sarih bir şey bildirmedi. Biz © de bu hususta gelen muhtelif telgraf ve mektuplardan birinden hakikati çıkarmıya uğraşırken elimize Pinlân- | diya gâzeteleri geldi. Bugün, masle- gel kendi membalarımızdan öğrene. mediğimiz bü hakikati bu gâzeteler- den öğrendik. . ASIL NETİCE İşte şu başlığının kilşesini gördü- Hünüz (Helsinki)de çıkan “Uusi Su. omi) ismindeki Finlândiya gazetesi” nin 24 şubat tarihli nüshası maçı Fin Tandiyalıların 5—2 kazandıklarını bü- yük harflerle yazmaktadır. P Mili güreş takımımızın Finlândiya da kazandığı bir çok hususi maçları değeri nisbetinde takdir etmek ne. kadar tabit ise mili bir spor temasi nin hakikati, neticesini, hizmetinde bulunduğumuz efkârı umumiyeye bil dirmek te o kadar ihmal edilemez bir vazifedir. Manmafih, Finlandiya gazetesinin bu neşriyatma rağmen hâlâ Finlân - diysda milli güreşleri kaybettiğimiz. de tereddüt edenler varsa neticeyi her sene yapılacak Finlândiya - Tür- kiye maçlarının galibine verilmek &. temasa iyi hazırlanmamış oldu- ya şampiyonu ileri sürerek bu 8€- & İngiltere Futbol Şampiyonası ! İngiltere şampiyonasınm 31 inci | günü de klüplerin vaziyetlerinde mü- <him bir değişiklik yapmadı. Meşhur J Arsenal takımının birinci vaziyette giden Charlton'ı geçmek üzere sar- fettiği gayrete rağmen Arsenalin ra. kibi birinciliği muhafaza etmektedir. Umumi tasnife göre, baştan üçün. cüye kadar olan takımların şimdiye! kadar oynadıkları maç adedini ve al- dıklsri puvanlarını veriyoruz: Birinci: Charltou 31 maç oyna. mıştır, 4l puvanı vardır. İkinci: Arsenal 31 maç oynamış tar, 39 puvanı vardır. Üçüncü: Manchester City 30 maş oynamıştır, $9 puvanı var - dır. Bundan sonra oynanacak maçlar. da Arsenal kuvvetli rakibine yet bilirse, İngiltere şampiyonasının bi . rincl mevkiini almış olacaktır. Ma - maafih Oo yukarıdaki vaziyete ve Charlton'la Arsenal takımmın maç. larda gösterdikleri kuvvete nazaran bu seneki biricinliğin ikisi de Lon - draya ait olan ya Charlton ve yabut Arsenalda kalacağı tahmin edilmek» evvelce yazmıştık. /Antren ve yanlış etmiş. İzmir muhâbirimizin gönderdiği mektuba göre, bu ahtrenör futbol tarihinde şimdiye kadar tesadüf edil. miyen ve bir daha da edilmiyecek o- lan bir karar vermiş ve Altmordu takımı mânasız, haksız bir gol ye - miştir » | Muhabirimizin gönderdiği mektu - bun bu garip kararı bildiren satır - larmı alıyoruz: “İkinci devrenin ikinci dakika - smda İngiliz antrenörünün İzmirde ilk defa görülen bir hükmünden Al. taylılar ilk gollerini yaptılar, Bu gole Altmordu kalecisinin topa uyun müd det kapanarak ayağa kalkmaması ve oyuna başlamaması sebep olmuştur. Hâkem, kaleci de dahil olduğü hal- de bütün oyuncuları 9 yarda geriye çekerek kaleyi boş bıraktırmış ve to. —— İ zere Finlândiyalılarım koyduğu çifte | ayı heykelinin memleketimize getiri- İlip getirilmemesile en şüphesiz şekil. İde anlayacaklardır. Bakalım, bu hey. kel kimde kalacak? Not — Muttasıl bize tariz etmeyi bir tiryakilik haline getirmiş olan bir gazete güreş müsabakaları hak- kındaki yazılarımızın imzasız intişar etmesine de ilişmek garabetini gös- teriyor. Günlük gazetelerde çıkan havadis ve haber yazıları gazetelerin umumi malı olduğu için imzasız intişar e. der. Bu kadar iptidai bir gazeteci usulünü hatırlatmak zaruretinde ka- İacağımız doğrusu aklımıza gelmez- di. AN Umumi Yerlerde Türkçe için Emir yok (Başı 1 inelde) çin bir, iki noktayı işaret edeyim Mavna iskeleye yanaştı. Yükü çıkar mak için vinç lâzım. Vinç ağırdır İskele taşımaz, çünkü Haliçte zemin | çürüktür. İşi esasından hâl için sağ- lam iskele yapmağı düşünmek lâzım. dır. İskeleden arabaya yükletmek, ve bunu arabadan indirmek, depo ve- ya mağaza içinde istif etmek hep mi- haniki vasıtalara ihtiyaç gösterir ki, bunları tedarik lâzımdır. İstanbulun inişli, yokuşlu vaziyetinden doğan te. müşkülâtı da unutamayız. Seyyar esnaf Sonra ihtiyaç eşyasının evlere ka- dar tevzii nasl olacak? Bugün sey- yar esnaf bir nevi seyyar hal vazi- fesini görüyor. Çabuk bozulacak ma hiyette gıda eşyasını sırtına yüklene- rek herkesin kapısma kadar götürü. yor. Sırtındaki yüke bakılırsa bu sey- yar esnaf bir nevi hamaldır. Buna müsaade edecek olursak hamallar hakkile itiraz edeceklerdir. Meneder- sek gıda maddelerini evlere kadar ta. İştyan mesai erbabmm husule getir. diği kolaylıklar ortadan kalkacak ve bunlar geçineceklerini kaybedecek - lerdir, Tatbikata sit İşlerin bir kısmmı hazırlanan proje temin edecektir. Bir taraftan da beş yıllık bir belediye pro gramı üzerinde çalıştyoruz..,, Yeni köprü . Evvelki gün İstanbulda bir rivayet dolaşmıştı. Yeni köprüyü yapmakta olan Alman grupu, demir fiyatların. daki yükseklikten dolayı işten vaz- İ geçmiş, teminat mektubunu kaybet» imeği göze almış. Bunu Muhittin Üs- tüindağdan sorduk, | Kat'i surette tekzip etti ve şu İza- tı verdi: — Bu işte, Almanyanm en büyük. ! dört, beş firması dahildir. Taahhüt. lerinden nükül etmeği düşünmeleri İ İbile hatıra gelemez, Almanyaya gön- Milli küme tasnifinde haksız yere hariç kolan İzmirin Altınordu birinci - fakımını teşkil eden gençler... İzmirdeki futbol örünün çok garip bir kararı “ Son zamanlarda antrenörlere maç idaresi âdeta bir moda haline geldi. Evvelâ İstanbulda başlıyan bu hususiyet Son zamanlarda İzmire de sirayet etmiş olacak ki Milli küme final maçlarından Altay - Altımordu müsabakasinı İzmir futbol antrenörü idare pu kalenin bir metre ilerisinde yere koyarak Altaylı bir oyuncuya vur - durtmuştur - Altaylı Basri kaleye doğrudan doğruya girmesiyle gol sayılamıya - cağı düşünerek topu geriye doğru arkadaşlarına vermiş ve yerinden fmr- layan Saim gol yapmıştır.,, Hâdisenin buraya kadar olan kis. mı tabiidir. Böyle bir ceza verilebilir. | Fakat cezanın tatbik şekli tamamen İ yanlış ve hiç bir kaldeye uygun de - ğildir . Ceza vuruşu, kalecinin topun Üze. rinde fazla kalarak nakten oyunu in- kıtaa uğartmasından ileri verilmiştir. Böyle cezalar iki türlü olur. Birisi İ kalecinin topu fazla taşıması ve di. Eeri yukarıda izah ettiğimiz vaziyet. tir. Yapılan bu gibi hatalarda iki vu ruşla sayı kazanılabilir. Antrenörün oyuncuları 9 yarda uzaklaştırarak cezayı çektirmesi birinci hata, kale. ciyi kaleden çıkarması ikinci hata ve büyük bir gaflır. Oyuncularm ceza vüruşlermda top tan 9 yarda uzakta bulunmaları an - cak saha ortalarında tatbik edilebi - lir. Kale yakınmda bunun tatbikine imkân yoktur. Hele &eleciyi kale. den uzaklaştırmak kelimenin tam mânasiyle gülünçtür . Bu yanlış kararla yediği gol yüzün den milli küme tasnifinde hariç ka- lan Altmordulular itiraz ettikleri takdirde oyunun tekrar edilmesi za. ruridir İ derdiğimiz bir heyet malzemeyi mu- Jayene sdiyop ve teferrüat plânlarını hazırlıyor. İnşaat normal Surelie i, ilerliyor. Yalnız, bazı esas kazıkların ilk tahminden biraz uzun olması İ- cap etmiştir. Köprü, iki sene içinde teslim edilecektir. İhale vaktinde ol- müştur, Şehir, demir fiyatlarındaki yükselmeden müteessir olmamıştır.” Liman, rıhtım, Haliç — Ya rıhtım ve liman meseleleri ne haldedir? «- Limana ait işlerle Liman idare. si meşgul oluyor. Biz Halicin rıhtım meselesini sessiz, sadasız hallettik. Halin önünde 400 metrelik rıhtım yapılmıştır. 5, 6 metre derinlik var- dır, Bâzı yerlere bin tona yakın ge- miler yanaşabiliyor. İçtimai yardım — (Tan)da genç bir annenin acı maceralarını yazdık. Gördünüz mü? — Gördüm. Fakat Darülâcezenin anneli bir çocuğu muhafaza edeme- mesi bir zarürettir. Bu müessesenin nizamnamesi ancak amelimanda, & ciz ve sokağa terkedilmiş memedeki çocuklarla iştizale müsaade eder. İstanbul içtimai yardım hususun» da son senelerde büyük adımlar at- mıştır, Fekat elimizde vasıtalar 43 olduğu için her yardım ihtiyacının önüne geçebilmekten uzağız. Kimsesiz çocukları kurtarmak İçin açtığımız yuva, memleketteki, hattâ bir iki memleket mü tesna olmak zere hi riçte eşsiz bir müessesedir. Çalışmak istiyen annelerin çocuklarına gündüz leri bakmak için Karagümrükte ve Üsküdarda iki milessese açtık. Bura- da çocuk banyo ediliyor, yediriliyor, oynatılıyor, dişlerile iştigal ediliyor, Şrakı, filin öğretiliyor. Çocuk” iu kadın, yardıma muhtaç vaziyete İ düşecek yerde bu sayede çalışmak İm İ kânmı buluyor. * Ana karımdan başlayarak mektep çağına kadar çocukların sıhhatini, ev leri dolaşmak suretile takip eden sey- yar hemşire teşkilâlımız ve dispan- serlerimiz de vardır. Bütün bu ör - neklerde muvaffak olduk, para bulk dukça sahayı genişleteceğiz. Dilencilik mücadelesi — Ya İstanbulda dilencilik? — Bunların çoğu İstanbullu değil- dir, Dilencilik Anadoluda ziraat mev. simi zamanında azalır, sonra çoğa - lır. Hariçten gelenleri masraflar ede- rek yurtlarma iade ediyoruz. İstan. bulda kadınları, çocukları çalıştıra - | Kadıköy (Başı 1 incide) hakkında takibat kararı ver miştir. Tahkikattan sonra bu kadın hakkında ihzar müzek keresi kesilmiştir. Yangın Müzekkere, dün bir polis me- muru tarafından infaz edilmek üzere alınmış, memur saat 16 da kadının evine gitmiştir. Esa- sen vaziyetleri hayli şüpheli olan bu aile, kapida polisi görünce içerde tertibat almışlar, kapıyı açmamışlardır. İşte işin asıl me- raklı kısmı bu andan itibaren başlıyor. Metnür kapıyı çalarken içerden korkunç bir vaveylâ işi- tilmiş ve alt odalardan birisinin de ansızın tutuştuğu görülmüş- tür, Büyük kız yanıyor Bu vaziyet karşısında polis memu. ru kapıyı kırarak içerdekilerin yardı. mma koşmak istemiş ve müşkülâtla eve girebilmiştir. Memur bu esnada yaralanmışsa da derhal evin Üst ka - tma çıkmış ve ihtiyar ermeni ka- dınla küçük kızı Hayganoşu kurtar. mıştır, Fakat bu esnada büyük kızı'alev - ler arasında yanmıştır. Ev yanarken mshallelileri de bir endişe almış, evin alt katında bombalarla, gizli bir teş. kilâta ait bir evrak sandığı bulun - duğu da şayi olmuştur . Tahkikat başladı Evin tren hattma bakmakta ol. ması, Ermeni ailenin harekâtmdaki şüpheli gidişler ve nihayet bir ihzar müzekkeresini tebellüğ etmemek için ihtiyar olunan kasten yangın çıkar. ma suçu resmi alâkadarları harekete getirmiş, evin bulunduğu mmtaka ne zaret altına almmıştır , Yangın İtfaiye tarafından söndü - rüldükten sonra bu ailenin komşuları, bekçiler ve diğer tanıdıkları #orguye çekilmiştir. Sağ kalan Hayganosla annesi sorg ualtmdadır. Fakat #uçlu- lar inkâr ediyorlar . Vaziyetin bugün tavazzıh edeceği, bombalar ne maksatla saklandığım bugün anlaşılacağı umuluyor. Evde külliyetM miktarda altm bulunduğu. da şayialar arasındadır , Üsküder Müddelumumisi diyor ki: dün gece saat on birde muharririmize demiştir ki ; “— Paris mahallesi yangınmı Va- kmdan takip ediyorum. Hâdisenin suçluları şimdi sorguya çekilmekte dir. Tahkikatım yarm sabalıa kadar inkişaf etmesi muhtemeldir. ,, Yanan kızın cesedi Morga nakledil. i Ban- Osmanlı kası 5lira ceza- yamahkümoldu (Başı 1, incide) Mahkeme kanunun mutlak olduğu mütalessinda bulunmuş, müessese - ye rücu edebilmek hakkiyle banka müdürünü beş lira oszaya mahküm et miştir, Tekörrür hâlinde öezanm beş yüz lira olacağı da ihtar edilmiştir. Haber aldığımıza göre Osmanlı Bankası meseleyi bir teamül teşkil €- decek kadar mühim gördüğü için ka rarı temyiz edecektir. ———— — rak kendi hesabına dilencilik ettiren- lere aman vermiyoruz, Emniyet mil. dürlüğüne uğrarsanız bazan yüze yâ” kın dilencinin tevkif edilip oraya top- landığını görürsünüz. Bütün kuvve. timizle mücadele etmekle beraber bu mesele yalnız bir İstanbul şehri me- selesi olmadığı için kökünden halle- demiyoruz. Bununia beraber eski 86. nelere nisbetle çok azalmıştır. Bu - gin Akdenizin diğer büyük sahil şe- hirlerinde İstanbuldan fazla ölçüde dilenciliğe tesadüf ettim.,, Bu konuşmamız devam ederken 0. dayı birer birer daire şefleri doldur. muştu. Bir encümen içtima: vardı. Muhiddin Üstündağa, verdiği izahat- tan dolayt teşekkür ettik ve ayrıl dık. Üsküdar müddelumumisi Tahsin|,. 4.3.0 — ünde bir ermeni aile evini kasden yaktı Karabük fabrika sını kuracak heyet Ankara yolunda | (Başı 1 incide)” -— Türkiyeye yine bu işler için ©“ velce gelmiştim. Şimdi tekrar gel me memnunum, Bu akşam Ankari giderek Sümer Bank müdürü ve alâkadarlar İle temaslarda buli tan şocra Londraya döneceğini Zİ güne kadar Ingiltereden 50 kadar MÜ hendis ve teknisiyen buraya gel çalışmıya başlıyacaklar. K iki haftaya kadar fabrika binaları0i? inşasına başlanacaktır. Kurul fabrikaların plân ve projeleri evvel hazırlanmıştır. İnşaat iki sene sürecektir. İki sene sonra, yani 1989 da Karabük demir fabrikaları 189 randımanla işe başlamış olacakti” Bu suretle Türkiye dünyanm en Mm” der ve en büyük demir fabrikaları* sahip olacaktır. İ Fabrikalar çok geniş bir saha # hilinde kurulmaktadır. Burada 2000 Türk amelesi çalışacaktır. Ingilter*” den sadece miktarı pek &z olmak Ü” re mlihendis, teknisiyen ve usti gölecektir. Fabrikada çalışacak TÜK gençleri arasında istidadı görül İngilteredeki bilyük demir ocaklar# staja gönderilecektir. Bu suretle bir zaman içinde mütehassıs Türk * melesi yetiştirilmiş olacaktır. Kart * bük bir fabrika şebri haline gel ve burad abir çok amele evleri kür” lacaktır. ! ISTIKBAL İÇİN Mister Makenzle beyanatınm arı ilâve etmistir. YAT demin faneikaları e tikbal için çok büyük ümitler k mektedir. Çünkü bu sahada geniş yasta demir madeni ve hemen vakmında da büyük kömür madeni ©“ cakları vardır. Esasen demirden 2 mi istifade temin edebilmek için Kö” mürün ona yakm olması lâzımdır. rabük bu vasıfları mükemmelen Pİ” araya topladığı için intihap r. Yüksek demir fırmlarınm bütün 1 saatı bit#'kten sonra Türkiyede her* türlü demir sanayli başlıyabilecektif” Fabrikanm makineleri Brase! firmasına bağlı 20 büyük Tngiliz fs” rikası tarafından İngilterede imal ©* İunacak ve buraya ambalâj hali getirilerek Karabükte monte edil tir, Fırtına şiddetli geçti (Başı 1 incide) derecesi Karsta sifırm altında 6 En fazla hararet te Silifkede 8 üstünde 17, Adanada 18, Dö 20 dir. Ankara havasi ise umumiye” le kapalı geçmiş, yağmur yağmıştı” KIRKAĞAÇTA Kırkağaç, 3 (TAN) —Dün öğ den sonra hava bozdu, çok giddetli bi fırtma fena tahribat yaptı ve bazi #”* lerin çatıları uçtu. DİĞER ŞEHİRLERDE Ankara, 3 (TAN) — Son haberlere göre dünkü ani fırtma BU s2, isparta ve Eskişehirde de gideli olmuş, tahribat yapmış, ağaçlar dö" Filmiştir. ERZİNCANDA j Erzincan, 3 (A.A) — Bugün be” lodosa çevirmiş yağınur. yağmı$ karlar tamamen ermiştir. ErzurWf” yolu açılmış, münakelât başlamı UŞAKTA Uşak, 3 (A.A) — Dün öğleyin b” layan fırtına şiddetitni artırmak #Üti tile akşam üzerine kadar devam Bazr evlerde dükkânlar çatıları DA ra uğradı. Fırtmayı giddetli bir yeğ mur ve kar takip etti.