15 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

15 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Ispanya asileri mağlüp oldu Hükümet kuvvetleri mukabil taarruzda muvaffak oldular Yeni ku, Er, kuvve Yondra, 14 (Radyo - TAN) — İspanya harbine ait son alman malümat, hükümet kuvvetlerinin i asilerin Madridi muhasara çemberini çok hırpalamış- Şemberin kapanması imkânlarının önüne geçmişlerdir. Madrit eri Guadalajara cephesinde yaptıkları çok şiddetli ve kah- lehindedir. Cümhuriyet pa inca bir mukabil taarruzdan sonra asileri mağlup etmişler, yy silâh, cephane ve esir almışlardır. Hükümetçiler bu arada “ek kasabasmı da ele geçirmişler iy Yag üriyet hava ordusunun tay- iç Tİ de taarruza iştirak e - * âsi cepheyi yüzlerce bomba ile yı müessir şekilde dövmüşlerdir. Mad Müdafan komitesinin soh tebliğin- Sunlar vardır; ie isünkü gün, cümhuriyet kuvvet. İye, <9 bir geref günü olmuştur. Tri ha mize düşmüştür, Bundan baş» ty, him miktarda ganimet elde et- Büy, İ2 top, 2 mühimmat kamyonu, Pe, Ter ateşli tüfekler, hava taar- Yaş arma karşı kullanılan birçok top- yi İlsavvurunda'bulünan düşman lerini bombardıman etmiştir. BOMBARDIMAN Madalajara cephesi, 14 (AA) — VaS Ajansı muhabiri bildiriyor: wçisilerin tayyareleri, dün bütün diy ma Yuwwatlarinin o Aragon nir Madrit ve arama mmtakn- çe “İ tahaşşlit merkezlerini bom- Rugan etmiştir. Ba, MET ASKER TOPLUYOR Yoyggelon, 14 (A.A) — Dün akşam an jeneralite konseyi harp me- Mi tetkik etmiştir. ko, Ansiyada toplanan yüksek harp Yinde Katalonyayı temsil etmiş pu dafan konseyi bu Konsey Kg lar hakkında izahat vermiş ve Yay, Yin, son defa silâh altına çağı- iy, #eflarm celbi faaliyetinin teş, İlhy, > Cephe gerisinde bulunan si- kırk sekiz saat zarfında kış- ne karar verdiğini bil- Habeşlerin mukavemeti kesilmemiş Habeş Kralı Böyle Söylüyor aze , 14 (A.A.) — Negiis, Lon. Böy ayrıldıktan sonra ilk defa o. n aa muhabirini kabul ederek «5 anatta bulunmuştur; A; Ma a beşistan ve onun imparato. Yane letler Cemiyetinden ümitlerini any 'mişlerdi. Çünkü mazideki su - Sri lere rağmen, cemiyet pren Li artık iflâs etmiş olduğuna N istemiyoruz. Ky, Mia beraber milletimin istarap Haki azaltacağma kani olursam, iy İstinat etmesi şartiyle, mese day iledilmesi için Fransa tara Vukubulacak teklifleri kabul da öl tereddüt etmem, Ras Desta. Big vü Habeş milletinin mukave. May hayet vermemiştir. Grazlani ket de yapılan suikast, müstevli - Yu, Adisababada kendilerini emni Kay, etmediklerini güsleriyor.,, ln Selâsle, hatıratmı yazmakta ği, Meketinin ne suretle istilâ edil. tlsbit etmektedir . ,, Hopa İskelesi akar, 14 (TAN) — Hopada mo. Miyiz İskele kurulması kararlaştı. Bu iskele Ayancıkta tesis e. Ayni olacaktır , TAN SON HABERLER Madr:d Sperlerinde Dövüşenler Hükümet cephesinin bir yeraltı siperinden görünüşü K. Ciyano'nun Yıldızı sönüyormuş Londrada çıkan Deyli Heraldin dip lomat muhabiri yazıyor; Son günlerde İtalya kralı tarafın. dan kontluk ile taltif olunan İtalya çok mühnimmat sandıkları ele) nazırlığında idi. Daha sonra Londra | ve 91 kumbaraları, 2 iaşe kamyou| sefiri Sinyör Grandi 1923 te hariciye| dik. Jarama cephesinde topçu| sefirliğine tayin olunmuş ve nüfüzu| : * *lerimiz, hatlarımıza hücum et-| bir hayli sarsılmıştı. Almanya, İtak. ya anlaşması bugünkü İtalyan hari. ciye nazırı kont Ciyanonun eseridir. Fakat Sinyör Grandiye kontluk tev- cihi, Ciyanonun yıldızmın sönmiye başladığını ifade eder. Kont Ciyano, Kont Grandiyi Londra sefirliğinden kaldırarak Râdos Yali, liğine tayin edecekti, “Fakat buna muvaffak olamadı. Bu sene İçinde Ciyanonun terfi ederek başka bir ye. re gönderilmesi ve Grandinin tekrar hariciye nazırlığına getirilmesi hay ret uyandırmıyacaktır . Bütün Tayfasile Batan Bir Tahtelbahir Viyana, 14 (A.A.) —Bir singer avcısı Lissa adasmm Yakınlarında ve 30 metre derinlikte eski bir tahtel . bahir görmüştür. Bu denizaltı gemi . sinin umumi harpte bir torpile çar - parak tayfasiyle birlikte battığı zan. nedilmektedir . BİR TREN FACİASI Paris, 14 (A.A.) — Paris, Mont - Dore Ekspresi saatte 80 kilometre sür'atle gitmekte İken yoldan çıkmış, 15 kişi yaralanmıştır Geçen yıl | FRANSANIN İ MÜSTEMLEKE DERTLERİ Paris, 14 (A.A) — Yük sek Akdeniz Komifesi dün Başvekil B. Blum'un Başkan- | $ Jığında toplanarak Gereyir, Tunus ve Fasfa idari fensi- kat ve memurların vaziyeti hakkında derin tetkikatta bulunmuştur. Komite müteakıben İspan yol Fasındaki isyanın Şimal $ Afrikasındaki #esirlerini tet- kik etmiştir. Komite, — İçbakanlgında: bir Cezayir müdürlüğünü, ihdosına korar vermiştir. i Türkçe için - Ankara, 14 (Tan muhabirinden) — Ilk defa Ystanbulun umumi yerlerinde türkçe konuşulması hakkında Dahili. ye Vekilimizin Istanbul vilâyetinden mütales sorduğuna dair olan haberi- miz bugün tahakkuk etmiştir. Istanbul vilâyetinden öğrendiğimi- ze göre, Partiye bir mütaleaname gel- miştir. Bu hususta lâzrm gelen tetkik- ler yapıldıktan sonra icap ettiği gekil- de emirler verilecektir, Yeni Halkevleri Şark vilâyetlerimizin bazıları için Halkevleri binaları yaptırılması ka - rarlaştırılmıştır « | halinde ifade etmektir. Maliyenin bu düşüncesi gerek Evvelâ kazanç çıkıyor: Nisbet Uraya kadar yüzde 7, 100 liradan fazlasmdan yüzde 9 tutuyor. Bundan sonra işler karişıyor. Buhran vergisi 30 liraya kadar olan maaşları serbest bırakıyor. Geri Kalan kısım için buh. ran vergisini hesap etmek üzere 150 liraya kadar olan maaştan evvelâ 30 liralık istisna haddi, sonra kazanç vergisi çıkacak.. Geri kalanm yüzde onu buhran vergisidir. Yüz elli lira - İdan sonrasmdan 30 ra istisna yok. tur. | Bundan sonra müvazene (vergisi bu vergi almmaz. Bundan yüksek maaşlardan kazanç ve buhran çıktık. tan sonra geri kalan miktarm yüzde İ onu müvazene vergisidir. Bundan &on ra hava için maaşm asimdan yüzde #xi almır. Bu nisbetleri hesap etmek güçtür. Maaş sahibi kendini muğlâk bir vazi. yet karşısında görür. Mensup olduğu İmllessese ( borürolar hazırlamakta İ zahmet çeker, Maliye şubeleri bunları İtetkik ve hesap süretile vakit kağbe. ider, İ Vergiyi birleştirmekte bir nazari! de.| mahzur vardır: Kazanç vergisi vamlı.bir vergidir. Buhran ve mü vazene vergilerinde muvakkat ve fev, Kalâde bir vergi ismi ve mahiyeti vardır. Bununla beraber devletin git. tikçe artan vazifeleri karşısında büh. ran ve müvazene vergilerinin yakm bir zamanda kalkması beklenemez. Vaziyet böyle olduğuna göre bu karışık nisbetlerden urtulmak ve kazanç vergisini, hava vergisi de da- hil olduğu halde, bir tek nisbete irca etmek en tabil ve kestirme yoldur. İleride maaşlardan kesilen yüksek nisbeti azaltmak imkân bulunursa bunu yeniden kurulacak tek (nisbet | da hesapların başitliğini muhafaza umumi nisbet kurulurken maaş sa. sa sistemin basitleşmesindeki kolaylı. ga ilâveten yapılacak bu hareket, el bette büyük bir memnuniyetle karşi yüzr— gelir. Yirmi liraya kadar maaşlardan | üzerinden de yapmak ve ayni zaman| etmek pek âlâ mümkündür. Eğer bu! hipleri lehine pek küçük olsun bir ta. | dil ve tenzil yapmak imkânı bulunür. | Aylıklardan kesilen bütün vergiler birleştirilecek Maliye Vekâletinin bu sene vergiler hakkında düşündüğü ko- laylıklardan biri de Kazanç, Buhran, Muvazene, Hava namları al. tında maaşlardan kesilen vergileri birleştirmek ve bir tek nisbet müesseseler ve alâkadar fertler ve gerek maliye şubeleri için büyük bir kolaylık temin edecektir, | | Maaşlardan yapılan tevkifatın hesabı çok zordur. Mussolini Trablusta Dolaşıyor Roma, 14 (TAN) — Sinyor Mussolini Trablusta küşat re- simleri, ve tetkikler yapmakla meşguldür. Dün Arap kızları için kurulan mektebi açmış, sonra Derne ile Bingazi ara- sında dolaşmıştır. Bu mınta- kada İtalyan muhacirleri var- dir, Sinyor Mussolini Binga- zideki tarihi hafriyatı da tet- kik etmektedir. M. Musolini, yarm Lülgi Razza ka. sabasında bir nutuk 8öyliyerek zirai ve içtimai meselelerden bahsedecek. tir. Başvekil 17 martta Trablusta islim meselelerinden bahsedecek ve 18 martta İtalyan milletine hitaben TUNUS VE MISIR ALEYHİNDE Mi? Roma, 14 (A.A.) — Giornale d'ltalla direktörü, B. Musolinin Libya seyahati münasebetiyle yabancı mat. buat tarafından yapılan neşriyatı bir İkere daha tetkik ederek, İtalya tara. fından Tunus hududundan Mısır hu. duduna kadar inşa edilen sahi) yolu. nun Hunus ve Misir aleyhinde askeri maksatlar istihdaf ettiği fikrini red. detmektedir . Yunan Kralı Giritli Komünistleri Affetti Atina, İt (Hususi) — Kral, Baş. vekil Melaksas ve maiyeti ile birlik. te bugün Averof kruvazöriyle Girit - İten dönmüştür. Averof Falere gelince bütün vekiller askeri erkân, ve kala. balık bir ahali kütlesi tarafından kar şılanmıştır . Kral, Giritlilerden komünistiikle itham edilerek (o memleketlerinden lanacaktır, İtehcir edilenlere af vermiştir . Tedhiş yarışı; B ir kaç gün önce İngiltere. nin Avam Kamarasında, iyaniye karşı Adisa- olunan ve muvaffa. kiyetsizlikle neticelendiği halde en şiddetli tedhiş ve tenkil hareketle- riyle karşılandığı anlaşılan suikast mevzuu bahsolmuş, bu suikast yü. zünden bir çok masum yerlilerin de imha edilip edilmedikleri sorul muştu, İngiltere hükümeti namına cevap veren Dışbakanlığı müsti şarı, alınan haberlerin Habeşli karşı tatbik olunan şiddeti teyit eder mahiyette olduğunu söyle- mişti, Avam Kamarasında göçen bu sual ve cevap İtalyada çok (fena tesir yaptı. İtalyan gazeteleri, bu müzakerenin ( İngiltere — İtalya arasındaki dostluk üzerinde yapa- cağı fena tesirden bahsettiler. İ- talyanın nim resmi mahiyette sayı lan Jurnale Ditalyanın mülhem ya zılar yazan sermuharriri Senyor Gayda ise, İngiltereye karşı (o şid- detli bir mukabelede bulunmuş ve BUGÜN onun kendi idaresi altında yaşıyan yerlilere karşı tatbik ettiği siyase. ti ve bu siyasetin şiddetlerini an latmıştır. Senyor Gaydanın bu yol da anlattığı son misal ise, Hindis tan hududunda yaşıyan kabilelere karşı, İngiliz hareketleri anlatışa göre İngilizler, Veziristan kabilelerini tayyarelerden yağdır- dıkları bomba sağanağına tutmuş. lar ve bunları perişan etmişlerdir. Mesele bu kadarla kalmadı, O gündenberi İtalyanın bütün radyo merkezleri İngiliz sömürgelerinde vuku bulan tedip ve tenkil haro- ketlerine fazla ehemmiyet verir ve bunları bütün tafsilâtile heşreder oldular, Meselâ bir kaç gün evvel İngiliz somalisinde bir hüdise vu. ku bulmuş, bu hâdise yüzünden 150 somalili muhakemeolunmadan kurşuna dizilmişler!., Yani Avam Kamarasında vuku bulan bir sual ve cevap, sömürge- lerde adi ve mutat sayılan hâdise. lerin dünya kulağına erişmesine vesile teşkil etti, Gerçi bu çeşit teşhirler yeni bir şey öğretmiyor. Çünkü sömürge- akk dak İİ aaa sağ e lerin yalnız tabii kaynakları, top rakları değil, bütün varlıkları on « ları sömürenlerin mahkümudur ve sömürge yerlileri, birer köledir. Fakat sömürgeci devletler arasın. daki zulüm ve tethiş yarışı içlerin- de hangisinin alnı daha kara oldu. ğunu göstermiye yardım edebilir. Yalnız bu alın , tencere dibi- nin karası gibi, Hangisinin da. ha kara olduğunu tayin etmek çok güçtür, belki de imkânsızdır. Önce mi, sonra mı? i spanyada, artık İtalyanlarla Almanların en geniş mik- yasta yardımlarile yapıldığı anla. şılan ve dahili harbi asiler lehinde neticelendirmeyi istihdaf eden son büyük taarruzunun o durduruldu- ğu, hattâ Cümhuriyet kuvvetleri. nin taarruza geçip beş kilometre- den fazla ilerledikleri bildiriliyor. İspanya Gümhuriyeti bir taraf. tan Milletler Cemiyetine, ve ademi müdahale komitesine müracaat ©- den iki büyük devletin nizami kuvvetlerile karşılaştığını ve bun. larla muharebe ettiğini bildirerek bu devletlere söz dinletilmesi için uğraşıp dururken Cümhuriyet kuy vetleri de diğer taraftan taarruzu bertaraf etmek için çalışmakta ve bu uğurda yenilmesi pek güç olan zorluklarla savaşmakadır. Ispanyada yabancı ordular bu- lunduğunu ve yabanci © orduların orada harp ile meşgul olduğunu herkes biliyor. Fakat bir kimse de esaslı birşey yapamamak, bilhassa orduları İspanyadan © çıkarmak için ordu kullanmak mecburiyeti ile karşılaşmaktan korkmak yü. zünden teselliyi bir noktada arı yor: Acaba bu yabanğı kuvvetler gö. nüllü yasağının tatbikinden evvel mi gönderildi, yoksa sonra mı? Silâhlı, techizatlı koca koca fır- kalar gönderildiyse (teselliyi bu noktada aramak, hakikati görme- mek için başını kuma saklamaktan beter bir hamakattir. Fakat bu hamakat, bugün hakikattir, bir Ömer Rıza DOĞRUL —— ELEK Fotoğraf Çektirir Gibi.. Elbette, meşhur Beyoğlu caddesin. de, yahut Divanyolu, Sirkeci gibi ge. çit yerlerde gezerken fotoğrafçı en - mekânlarında dizi dizi asılmış resim. leri görmüşsünüzdür. Bu resimlerin içinde hiç ağlayanı yoktur. - Bebekler müstesna . ve çoğu bahtiyar bir çeh. re arzeder değil mi? , Lâkin hep oradan geçtiğimiz ve hepimize bu tavırları almamız ihtar edildiği için, bilmem, bu mes'ut tebessümün, sıcacık bakışın, hokka gibi toplanmış ağım, hulâsa budu . ruşun bir maske olduğunu söylemiye hacet var mı?, Dünyada hiç bir şey-sinirlerime bu İsahte bahtiyarlık, ve bu yapma gü. zellik kadar batmıyor. Onun için böy. le maskeli resimler teşhir eden fo. toğrafçı | vitrinlerine bakmıyorum. Halbuki fazla fotoğraf çektirmeden mi, neden bilmem; şimdi çoğu rast - ladığım ve tanıdığım simaları, fotoğ. rafçı önünde poz almış gibi bahtiyar ve beşus görüyorum. O kadar ki bazan bir toplantı, bir birleşme, bir görüşmenin şahitleri âdeta canlı bir fotoğraf vitrini man. zarası arzeliyorlar. Süphesiz hayat. ta memnun veya mükedder bir çok adamlar ve o meyanda mes'ut olan. lar da vardır. Fakat dikkat edilince bu fotoğraf vitrini bahtiyarlarmn cehre hatları ne kadar az samimi ol. duğu hemen görülür Belki bir çoğumuz burüin cehre samimiyetini ve yüzümüzün hakiki ifadesini kaybetmis bulunuyoruzi fa. kat san'at kavrusu tnsryanlar bem da aktörlüsün Snkisafma doğru bir büyük müjde görüp sevinebilirler. B. FELEK Sabık kral Şatosundan Ayrı'ıyor Viyana, 14 (A.A.) — Vindsör DU. künün paskalya" yortusunda Enzfeld İ şatosunu terkederek Avusturyanm. bir kaç yerine ziyaret edeceği zan « İ nedilmektedir . İ Maiyetindek! zevattan rise gitmesi, Dükün paskal nu Pariste geçireceği bakkındı bazı şayialara meydan vermiştir. Fransız makamatı, şimdiye kadar Dükün böyle bir seyahat yapacağından ha. berdar edilmemiştir . inin Pa. yortusu Petrol ve Benzin İnhisara Alınıyor Ankara, 14 (TAN) — Verilen ma. lümata göre, petrol ve benzin fiyat . larının indirilmesine âsir olan kanun lâyihası üzerindeki tetkikler bitir miştir. Petrol ve benzin tmm İnhisar altına alın lenmektedir . Mütekait Askeri Erkâna Emir Zabit ve Neferi İ Ankara, 14 (TAN) — Mili Müda, İfaa Vekâleti, mareşal, büyük amiral, general ve amirallere tekait olduk tan sonra birer emir zabiti, emir baş çavuşu, emir çavuşu veya birer emirber neferi verilmesi hakkında bir kanun lâyihası hazırlamıştır İmtihansız Şehadet- name Alanlar Mahkemede Ankara, 14 (TAN) — 928 sene. sinde Adliye Meslek Mektebinde ik male kaldıklarından girmeleri icap e. den imtihana dahil olmadan şaha, detname alanlar hakkında müddelu. mumilik tarafmdan açılan davanm bakılmasına başlanmış ve dava 12 nis sana talik olunmuştur Alman Harbiye Nazırının 40 ıncı Askerlik Yılı Berlin, 14 (A.A) — M. Hitler ör. duya girdiğinin 40 inc: yıldönümü münasebetiyle Harolye Nazırı Mare- şal Blombergi tebrik etmiştir.