26 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

& HU Urfa Köy Köylerde Çekmen Bir sabah karanlığında Reslilâyn- dan, otomobille garbe Telebyaza doğ ru hareket ettik. Telebyaz'ın Türkçe ismi Akçakaledir. Burada da şehir ikiye bölünmüş, Suriyede kalan kıs- ma Telebyaz, bizde olanına Akçaka- le denmiştir. Resülâynla Akçakalenin arası 110 kilometro... Cenup tren yolunu takip ederek erliyoruz Yol yok. Yalnız birkaç arabanın açtığı çığır var... Eğer bir hata edip- te bu çığırları kaybederseniz, yegâne pusla tren yoludur. Ona muvazi ola- rak siz de bir çığır açmak meeburi- yetinde kalırsınız. Burası da tabif Nusaybin, Mardin arasındaki saha gibi düz bir ovadır. Yalnız, bazı yerlerde toprak, lüle lü- le bükülmüş küçük höyükler yapmış tur. Güneş artık yavaş yavaş yükseli - yor... Sırtımızı yakmağa başlıyor. Topraklar Üzerinde kuru otların rasında kertenkeleler, belki de yılan- lar, mütemadi bir hışırtı ile yüri Köstebek yuvaları, otomobil teki leklerine muttasıl tos vuruyorlar. Manzara hep o cenup manzarası. Yalnız köylerin şekli, Nusaybin ta- raflarındakine hiç benzemiyor. Bu- radaki evler, de kerpiçten yapılmış- tır. Yalnız mimari tarzı tamamen başkadır. Evler, tıpkı soğan suyun- da kaynamış yumurta gibidir. Bir yığın böyle sarı, esmer yumur. ve alınız ve hepsini Krıstof Ko- lombun birihirinin yanma oturtunuz. Urfa köylerinin bir maketini elde edersi- niz. Bu maketin büyümüş şekli sırt üstü yere yatmış bir dev anasının memelerine ne kadar da çok benzi. yor. Yol arkadaşım hem otomobili kul- Tanıyor, hem de izahat veriyor: — Bu kubbelere bakıp ta hepsini © ayrı ayrı bir ev zannetme!... Bunla rin üçü dördü ve hattâ daha büyük yerlerde sekizi onu bir evdir. Bir aile ne kadar kalabalıklaşırsa, evin o ka- dar büyük kubbesi vardır. Meselâ bir © eve bir gelin aldılar mı hemen o evin 'bitişiğine bir kubbe daha yaparlar. Bu kubbeler senin bildiğin apartı - man katlarıdır. Yalnız şü farkla: Apartmanlardan katlar üstüste çi kar burada yanyana bitişir, Toprak» tan yana sıkmtısı mı var sanki?7.. Arzullahı vasia ! Her kubbeden öbür kubbeye, kü - çük bir kapı ile geçilir. Bu suretle bütün bina boğmak boğmak bir kori- — der gibidir. © — Tapkı boğmak boğmak bağlan. Mış sucuk gibi desene!.. — Bir adamın zenginliği kubbele - © rin adedile ölçülür. Filânca mı der- ler? Onun beş kubbesi vardır! Yaman adamdır. Tıpkı İstanbulda, Ankarada filâncanm on beş katlı apartmanı var dır dedikleri gibi.. . Bir köy arkada bırakıyoruz. Yeni bir köye varıyoruz... Fakat çok KÖY de yok... 110 kilometroluk bir film gevi- | riyoruz. Lâkin bu filmin ancak bep altı senaryosu var... Bunlar da biri- © birine o kadar benziyor ki. İşte bir yenilik! Bir kalabalık gör“ © düm. Kadmlı erkekli, çoluklu ço- cuklu bir kalabalık. Bu kalabalığın ” içinde bir de atlı var. Atlı atınm ü- zerinde yavaş yavaş şöyle yüz metro © kadar gidiyor, Sonra geri dönüyor... Tekrar yüz metre gidiyor tekrar geri © — dönüyor ve bu hareketi mütemadiyen tekrarlıyor. Allah Allah! bayrâm mı var. yok- #2 bu adam deli mi?.. Dikkat ettim: Atm beline bir İp bağlı... Bu ipin © bir ucu da kalabalığın arasmda. At- kı atını sürdükçe ip uzayor, geri dön- 'dükçe ip kısalıyor. Sporcuların idman yaptıkları yay- © tel gibi yaylı bir Ip mi bu acaba © Yol arkadasım anlattı: CENUP DUDUN yumurtası gibi yere vürup| DA Yazan: MÜMTAZ FAİK leri ve Bu Atla Su in Usulü — Su çekiyorlar. Burada kuyu derindir. İpi çek çek bitmez, Onun için böyle atla çekerler. Ve her sa. bah bütün köy halkı bu suretle suyu yukarı çıkar, atlı geri döndükçe ko- va kuyuya İner! — Peki amma dedim bu ip yerle- re sürünüyor. Yerdeki bütün tozu toprağı gübreleri tekrar kuyunun içine sallandırıyor. Bu doğru mu? İ — Bh ne yapsınlar?. — Mademki at kuvvetinde istifa» de ediyorlar. Başka bir çare bulsun- lar meselâ bostanlarda dolaplar va: dır. Onlar gibi bir dolap yapsınlar —Fakat o dolabı ekil etmek için sanın mevcut olması lâzini! Ma- y icet eden adam- İla, ilk otomobili yapan adam arasın- İda hiç bir fark yoktur. Belki teker- İleği icat eden, otomobili icat aden- den daha kıymetlidir. Çünkü onda görenek yoktur. Bu köyler de İşte tamamile böyledir. Ömürlerinde do- lap mı gördükleri var? Bunu böyle icat etmişler böyle gidiyorlar?. —Çılırık yapsalar?.. — Çıkrık ta ayni sey değil mi Onu da buraya getirmek on'sra termek ve kullanılmasını öğretmek lâzım!.. Zaten binalarının da ayri şekilde olması da başka türlü bina görmedikleri içindir. Bir ev mi yap- mak lâzım?.. Hiç düşünmeğe hacet yok! Kerpiçi hazırlamalı've yumur - ts gibi bir bina yapmal zolumuzun yarısını çoktan geçuk. | Akçakaleye doğru yaklaşıyoruz. Yol- da atlar ve merkepler Üzerinde bir sürü köylüler görüyoruz. Bunların Üzerinde kalın abadan maşlah gibi şeyler var... Kimisi bu maşlahı bir sopa ile kaldırmış, ve başının Üst de bir şemsiye gibi germiş. üzerine kurulmus. gidiyor. Yol arkadaşıma sordum: | — Bunlar niçin böyle maşlahları- | Dı üstlerine kaldırıyorlar? | — Sıcaktan mak için!.. — Demek bu bir nevi şemsiyedir? — Evet, köylüler bu suretle yeni bir şemsiye icat etmişlerdir. Bu ka- İn yünlü ( önleri haricin sıcağından korur. Maşlahın içindeki sıcaklık, dışarıdaki sıcaklıktan çok daha az. dır, Köylü bunun içine büründü mü İve bir sopr ile maşlahı yukarı kal- dırdı mı biraz seriliyor. . — Desene ki bu termos şişesi gi- bi bir şey oluyor! .. kendilerini koru- Kapalı Duracaktır İstanbul vilâyeti tarafından dün| Tramvay Şirketine yeni bir tebliğatta | bulunulmuştur. Vilâyet bu tebliğinde bu sabahtan itibaren şehirde işliyen tramvay arabalarının ön kapıların | vatmanlar, arka kaptlarınm biletçi - ler tarafımdan kapatılmasını bildir . miştir, Her polis noktası, önünden geçen İ tramvay arabasını bu bakımdan da | ve açik kapı görür İ tetkik — edecek alâkadar tramvayeıyı belediye emri ne İtaatsizlikten nakti cezaya çarptı. racaktır . Bundan başka tramvayların ön sahanlığnda vetmanın serbestçe İş yapmasına mâni olacak kadar kala. balığa müsaade edilmiyecektir . Bayan Eftalya İyileşiyor Bir ameliyat neticesinde birdenbire hastalanan tanınmış muganniye Ba- yan Eftalyanm sıhhatinde mahsüs bir salâh vardır. Bayan Eftalya ne- kahat devrini atlattıktan sonra Viys-| İnada mutlak bir istirahate gekilecek- İtir. nu temin eder.. Atlı ileriledikçe kova | . | muştur. Ancak bu iplikler klering an İ veya müteaddit telli ipliklerdir. Bun. Tramvayların Kapıları Sanayi Birli- ğinde İçtima İkinci beş senelik sanayi programı. nm tahakkukundan sonrada hariç ten getirilmesinde zaruret bulunan ham maddelerin yalnız gümrüklerde! müamele vergilerinin almması için hükümetçe bir şekil tesbit olunmuş - tur. Mamul maddelerden muamele vergisi alınmıyacak ve bu sene bu W- *biki cihetine gidilecektir. Sa nayi birliği dün idare heyeti toplan- tısını yapmış ve muamele vergisi hak kında hazırlanmış olan esaslar müza kere edilmiştir. Birlik sanayicilerin! muamele vergisi yüzünden icap eden| kolaylıkları İktisat o Vekâletine bir raporla bildirecektir. Halici Kim .Temizilyecek Halicin temizlenmesi yüzünden €v- veldenberi devam etmekte olan Be- lediye - Liman ihtilâfının kökünden halledilmesi zaruri görülmüştür. Ha-| vuzlar idaresile yine belediye arasın: da diğer bir ihtilâf daha mevcuttur! Bütün bu pürüzler, en kisa bir zaman.| da izale edilecek bu iş mümessillerinden mürekitep bir muh- telit komisyon kurulacaktır. Çanakkale şehitlerini z'yaret Şehrimizde bulunan Şehitlikleri İ- mar Cemiyeti Reisi B, Cevdet Kerim idare heyeti âzaları ile birlikte şehit. liklerde tetkiklerde bulunmuştur. Çanakkale şehitliğin! ziyaret pro- grümi için hazırlıklara başlacmıştır. İpük er Müsaadesiz Girecek İpliklerin vekâletlerin müsaadesi lmmak şartile ithali mukarrer i ! l l n yk e mi ye e NU YU na dırılmıştır. Bunden böyle gümrük ta- rifesinin © 336, 367, 368, 369, 370 nu- maralı maddelerinde yazılı pamuk ip- likleri serbest ithal listesine konul - laşması yapılan memleketlerden ge - tirilecektir. Cinsleri de; 24 numara:| dan yüksek boyasız yalım kat iplikler ile her numaradan boyalı, parlatılmış ları haricinde 366 B pozisyonuna gi- ren İpliklenden Mako ve Primo Ame- rika gibi hususiyeti haiz ve fiyat iti- barile daima yüksek bulunan iplikler için sipariş verecek İabrikalar sipa- rişlerini uyuşturucu maddeler inhisa- rinâ tasdik ettirmek Şartile serbestçe ithal edebileceklerdir. İstanbul Maliyesinde Yeni Tayinler Hocapaşa tahakkuk memuru Ham- & Eminönü tahakkuk memurluğuna, | Eminönü tahakkuk (o Memuru Feyzif muamele ve istihlik vergileri mü - meyyizliğine, Hocapaşa muamele mu- hafaza memuru Hilmi istihlâk mu. amele memurluğuna, Eminönü tahak kuk memuru Osman İrat ve servet vergileri mümeyyizliğine, o Yedikule tahakkuk başmemuru Fehmi! mün » hal bulunan defterdarlıklardan birine tayin ve nakledilmişlerdir , İstanbul irat ve servet vergileri müdürü Hakkı Kâmilin #aridat u. müm tahakkuk müdürlüğüne tayini! muhtemeldir —— Dama şampiyonası Şehzadebaşında Refetin kahvesin- de başlanılan dama şampiyonasma de va ediliyor. Baş damatı Asafın ra- hatsızlığınde- dolayı şampiyonluk maçı pazar gÜNÜ Sönt di m bira. kılmıştır. Halk Opereti turnede Halk opereti, dün, Anadoluda bü. yük bir turneye cıkmıtır. Operet An- kara, Eskişehir, Konya, Adana, Mer-| sin, Antalya; İzmir ve civarmda bir gok temsiller verecektir, TAN in her tarafm| sessesesaessesazaz Bahar, bütün güzelliği ila kendisini hissettiriyor. Bu resimde, açık havada ders lerine çalışan Üniversiteli iki bayanı görüyorsunuz. Eeee Denizyollarının Zararı 100 Bin, Akayın Kârı 3,000 Lira Deniz müesseselerinin bilânçol, larını tetkik etmekte olan komis- yon, Akay idaresindeki çalışmalarını bitirmiş ve denizyolları ida- rı sinde 192,000 lira kazanmıştır. Edirnede şehi'ler için dikilen âbide Edirnenin İşgalinin Yıldönümü Bugün, güzel Edirne: yirmi dördüncü yıldönümüdür, Bütün Edirneliler, her sene olduğu gibi bu kara günün elemli hatırasını anacak- lar ve şehitlerin ruhlarma saygı ve sevgilerini ithaf edeceklerdir. Bu münasebetle Edirne Halk Par- tisi binası önünde bütün Edirne hal- kımın iştirakile bir toplantı yapıla - cak ve Erkek Muallim mektebi tarih muallimi B. Kema) Batu tarafından bir hitabe söylenecektir. İhtifal he- yeti bundan sonra Karaağaç ve Saray içindeki şehitliklere giderek âbidele- re çelenkler koyacaktır. Kendi Kendini Yaralcdı 'Topkapıda oturan kunduracı Kar- nik, çalışırken, kendi bıçağı ile kaza- en yaralanmıştır. Polis, Karniği teda” vi altma aldırmıştır. nizin işgalinin Bir çorap fabr'leasında yangın çıktı Marnuğcularda Abütefendi hanın- da B. Cemilin çorap fabrikmamda, ev- velki aksam prize takılı olarak unu » tulan ütüden yangın çıkmış. çorap tezgâhları, çoraplar ve döşeme yan- dığı halde söndürülmüştür. Yangın hakkında zabıtaca tahkiketa devam edilmektedir. Ekmek Narhı Değişmedi Ekmek narhı bu hafta da değişmi yecektir. Herhangi bir fiyat tenezsii- İline buğdayın vaziyeti müsait sörül- memektedir. Gluten nisbeti hakkında sorulan sula belediyece malümat W Himiştir. Yakmda verilecek olan ve- ni karara göre ekmek çeşnisi tesbit edilecektir. nin bilânçosunu tetkika başlamıştır. Akay idaresi, 936 sene Bunun 75 bin lirası Yalova kaplı- calarmın Zararına sarfedilmiş ve 114000 Ürası da amortisman olarık İ ayrılmıştır. Bu suretle idareye 3000 lira kadar safi bir kazanç kalmâkta- | der. Denizyolları idaresinin hazırlanan bilânçosuna göre de, idare 984 »ene- sinde yüz bin liradan fazla bir zara- ra uğramıştır. Burun en başlıcası Va purculuk şirketinden alınan vapurlz- rm hurda halinde satılması yüzünden yüz bin liraya yakm zarar edilme - sidir, Bundan başka idare vapuria - rm tamiri için de 936 senesinde 400 bin liradan fazla bir para harca- mıştır. Sebze satışı " İçinaviyon ' İ Şimdiye kadar pek iptidai bir şe- İ kilde ve salaş bir pavyonda yapılmak ta olan sebze satişinm sıhhi tesisatlı bir pavyonda yapılması kararlaştırı- mıştır. Belediye, bu maksatla saçtan Bir pavyon yaptıracaktır. Pavyon in- gaatına bir aya kadar başlanacaktır. İnşeata 45 bin Jira tahsis edilmiştir. Eski Arnavutluk Prensi İstanbulda Eski Arnavutluk prensi Vilhelm dö Vid, silesi ve çocukları ile birlikte İs- tanbula gelmiştir, Prens Balkan har- binden sonra Arnavutluk prensliğine tayin edilmiş, fakat bir seneden fazla kalmamıştır, Vid, kendisile görüşen gazetecilere, Romanyada yerleşmiş bulunduğunu, Romen tabliyetine gir- diğini ve buraya yalnız gezmek için geldiğini söylemiştir, Hapisane ve Tevkifa- ne Teftiş Edildi Hapishaneler Umum Müdürü B. Bedri, dün İstanbula gelmiş, ve müd- deumumi B. Hikmeti ziyaret etmiş- İ tir. Bay Bedri, müdâeiumum ile be- İraber hapishane ve tevkifhaneyi tef- tiş etmiştir. Bursa müddelumumisi B. Cemil de dün hapishanede mesul olmuştur, B, Beâri, Zonguldağa gi - decek mahkümları tesbit etmektedir. Zonguldağa Yalnız Istanbuldan değil muhtelif hapizhanelerden iyi not si- mış makümlar gönderilecek ve kö- mür madenlerinde çalıştırılacaklar - dır. Karasi Tatbikine Geçiliyor Sırt hamallığınm kaldırılması hak kında belediye ile ticaret odasın bİr” likte yaptıkları tetkikler ikmal edil * miştir. Belediye yakında ilga üzerinde filen tatbikata geçecekti” Ancak, emrin her mıntakada dersi tatbikine imkân görülmemektedir. Evvelâ müsait ve düz yerlerde t€© rübe mahiyetinde olarak tatbikats geçildikten sonra almacak (metice9© göre hareket edilecek ve diğer 5“ takalara da teşmil olunacaktır. Sırt hamallığının kaldırılması mü- nasebetile eşya nakliyatında kullan mak Üzere bazi vesait tedarik Yedi Çöp İskelesi Üçe İndirilecek İstanbulun çöp derdi hakkmds © müz resm! bi remir gelmemşitr. Bel& diye, gazetelerin nesriyatını nazar dikkate alarak. teşebbüse geçmeğ? hazırlanmış ve Sıhhat vekâletinde$ vaziyeti sormuştur. Vekâlet, çöplerin denize dökülmesi hususunda bir K& rar verildiğini ve yakında tebliğ ed” leceğini bildirmiştir. Bunun Üzeri belediye ihzari çalışmalara başlami?" tır. Vaktile açılan 7 çöp iskelesi şeh” rin yakalarma göre şimdilik üçe İN irilecektir. Çöpler. kamyonlarla iskelelerden denize döklilmek Üzer? mavpalara yüklenecektir. Ancak bu şekli alması yeniden kâfi miktar” da mavna tedarikini icap ettirecekti” Gaz Maskeleri Dün Geldi Hava tehlikesinden korunma kurs” larında kullanılacak gaz maskeleri Yİ" lâyete gelmiştir. Yakında kazalar? tevzi edilecektir. Halka mahsus kurs” lara iştirak edecek mahalle ve semi” mümessillerinin isimleri tesbit edil mektedir. Cetveller -hazırlandıltâf. | sonra derhal faaliyete geçilecektir. 600 Seyyah Geldi Milvaukee adlı transatlantik dü? sabah erkenden İstanbula 600 seyssi getirmiştir. Vapur dün sabah sa4$ 6 da limanımıza gelmiş ve Karadenif dışma kadar bir gezinti yapmıştır. Seyyahlar dün akşama kadar şeh" rin muhtelif yerlerini, tarih! Abidele” ri ve müzeleri ziyaret etmislerdir. aaa EE BİRKAC SATIRLA ktısat odaları ile sanayi teşki” İ lâtana sit olarak hazırlanâ” kanunun . bazı noktalarında ysp” lan değişiklikler tesbit edilmiştir. #* nunun meclisten çıkarılacağı ümit © lunmaktadır. > 55 oför Keşadın idaresindeki 21: numaralı otomobil dün Beyo. lunda Ledi isminde bir çocuğu mış ve yaralamıştır. . ehrimizde bulunan gümrük *? inhisarlar müsteşarı B. Ad Okuldaş, dün de gümrük ve inhisa” larda meşgul olmuştur . . Ss mer Bank Umum müdürü 8 Nurullah Esat Sümer, tetkiklerde bulunmak üzere şeh ze gelmiştir. Pazartesi günü Ankari ye nesir. ; 25 MART CUMA Bugün hava, kısmen bulutla ve değişik © lacaktır. Karadeniz sahil mıntakasmda sid "detlice bir fatma kaydedilmesi kuvvetli ihtimal dahilindedir. Rüzgâr, Cenup İstika metinden hafif istikamette esecektir. Dünkü hava Dün, barometr 757 milimtre, hararet en çok 22, en az 16 santigrat olarak tesbit edil | miştir. Rüzgür, değisik istikametlerden saat İte 10 Hlometre siiratie semletir Bugünkü baya: BULUTLU 3 üncü ay Gün3li Kasmı:13? 1355 Hieri 1353 Muharrem 13 Güneş: 5,55 — Öğle: Ikindi: 15,50 — Akşam: Yatsı: 19,58 — Imsik: