30 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

30 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

, k kk İ Edip Enis sermayesi 1600 altın, Bbu © Abdu sermayesi 950 altin, İlyas, ser- — yor. Bu refah, zamanımızda ancak e 240 liranın setm alma kabiliyeti ” oğlu serme “çok üstündür, O halde bundan çıka- ez 9 t No, 51 Akçakalenin HUDUDUNDA | Yazan: MÜMTAZ FAİK Başlıca Eksi» ği Nedir Biliyor musunuz: Nişadır ve Ödağacı! Şimdi size Urfanm İskelesi olan) Akçakalenin tam karşısındaki Te- lebyazda bulunun kaçak depolarmı sıralayım: Evvelâ Ermenilerden bâş| kıyalım: Yakup Aci sermayesi: 1,200 altın, Gövur Haço, sermayesi; 850 altın, A- Etçi, sermayesi: 1900, altın, Anton Gğivori sermayesi: 3000 altın, Berber Yakup sermayesi: 4.000 altın, Danel İsteniyan sermayesi: 30,000 altın, Cençil sermayesi: 3,500 altın, Çerci| sermayesi: 3,500 altm, Behtan Corci| sermayı ya sermayesi: 350 altın, Emin Atar-| ya sermayesi: 320 altın, Ayvaz o Kir kor sermayesi: 600 altın, Tataryan al: 450 altın, Hanna ser mayesi: 1700 altm, Behnen sermay si: 2,200 altın, Yusuf sermayesi: 1,450 altın, Sait Zaza sermayesi; 250 altın, Mıgırdıç sermayesi 450 al- tan. İslâmlarsa şunlardır: Hasan Mahmut sermayesi 1320 al- tın, Talip sermayesi 1380 altın, Hacı mayesi 500 altın, Hâmit sermayesi 2400 altın. Bunlardan başka bir tane de Ya- 'hudi vardır ki ismi Nesimdir. Ve ser meyesi 1650 altındır. Eğer bütün bu sermayelerin kep - sini toplaraşk Telebyazda sirf kaçak- çılığa yatırılan paranm 67.460 altın yani aşağı yukarı 870,480 lira oldu- unu, görürüz. Telebyazın 2800 nü- U olüugüna gore demek adam va- şma 240 lira bir sermaye İsabet edi- kaçakçılıkla uğraşan bir hudut şeh- rinde görülebilir. Bu kadar sermaye- nin, halkım ihtiyaçları dar olan kü- 'çücük bir kasabada toplanmasını başka ne şekilde izah etmek kabil - 'dir?.. Şurasmı da göz önünde bulun- irmak lâzımdır ki, Suriye parası “bizim paramızla 240 Iranm satın al-| kabiliyetinden çok, bem de pek cağımız netice şudur: © Telebyazda geniş bir kaçakçı şe 'bekesi bize karşı iktisadi bir taarru- za geçmistir. Nitekim oradan sevke- dilen mallar, bütün Urfa havalisine ve hattâ Gaziantep mmtakasma da- Bılmaktadır. Ve işin garibi şu ki, Te- Jobyazda kaçak transiti hizmetini gören bütün depolarm malları ekte - riya cenup treni vasıtasile bizim top "raklarımızdan sevkolunmaktadır. Vaziyet şudur: , (Trene biz bekçilik ediyo P kazanıyor. Ve bizim il trmız baltalanıyor.. « İstasyonun Üzerinden bir daha Te- b bakıyorum: © Karşıdan bir takım fesli maşlâhlı 'adamlar, çarşaflı kadınlar, burunla” rın akan mayii dudaklarınm ü - zerinde yalayıp tuzlanan çocuklar eliyor.. Kimisinin elinde bir desti, inde heybe, kimisinde ibrik!.. Ve düşünüyorum: İşte aşağı yuka- |“ bunların hepsi 240 lira sermayeli İ irer adam demektir. Şu burnuna mek takan kadını, şu yalmayak Ve bütün bu manifatura mağaza- top top ipeklileri, pamukluları, aşları bunlara değilse, bile bun. için satıyor!.. “Telebyaz!.. Bilmem burasınm askerlik bakı - mından büyük ehemmiyeti var mı?.. bilmiyorum amma, cenupta şim- kadar gezdiğim yerlerde asker -| bakımından ehemmiyeti olan bir pek göremedim, Yalnız bütün 2.900 altın, Demirci Atar-/i Iktaların kaçakçılık Obakımından; ok ehemmiyetli olduğu muhakkak! | Söylendiğine göre, burada bir İs- | arat subayı, 12 istihbarat memü- Sandarma, 33 milis, 20 hecin sü- | var ile bir de karakol kumandanı varmış, Ancak son zamanlarda gaze- telerde okuduğuma göre, buraya Ha- lepten 80 kişilik milis küvveti gön - derilmiş. Bunlar orada askerlik ba- kımından ne yaparlar bilmem, Fa - kat herhalde kaçakçılığı himaye et- mek hususunda büyük hizmetleri o - labilir.. . Kahve gibi bir yere uğradım. Pis, mundar ve ahırdan (arksız bir kah- Dekor tamamile o dekor, fakat ve, — Çay?.. Burada çay yoktur. Herkes kahve içer. Çay da varmiş amma bitmiş. Belki yakında gelirmiş... — Peki, ez şekerli bir kahve yap!.. Kahvede kahve de yoktu.. — Yarım saat beklersen ağam kah ve olur. 'Taze kavuruyoruz. — Peki mademki kahven bitecek- td. in vaktiyle hesap etmedin, ni- çin kavurmadı. | — Kahve yoktu. Urfadan yeni | anlaşmalar yapmıştır , geldi. | Tütün ihracatmı kendi kotrolü al -| — Peki başka ne var içecek?. o | tnda yapacak olan tütün limited — Mursral,, İ . Getir bir Mursra!.. Act kahveyi kinin gibi yuttum. Ve kahvesi ile konuşmıya başladım: Ab- baplık için ilk iş bir cigarayı Tüşvet olarak sunmaktı... “ — Nasıl, dedim, burada rahatın teri öt — iy. Galiba, “rahat, kelimesinden nie demek istediğimi anlamamıştı. | — Yani dedim, bir günde ne kadar | para kazanırsın ?.. — Eh yirmi kuruş; yirmi beş ku- ruş... On beş kuruş. Gününe göre. — Burada her istediğinizi bulur musunuz? — Bulunur, bazan... — Amma, meselâ şimdi söylediği» ne bakılırsa çay yokmuş! — Çay... Bugün yok amma, yarm| öbürgün gelir.. Fakat amli burdan başka çok eksiklerimiz var... Kahveci akıllı bir adama benziyor- du: — Nedir bu eksiklikler dedim?.. Gözlerini önüne dikti; — Nişadır!.. dedi... — Nışadır mi?.. — Evet nışadır, ödağacı ve patis- kal. : Evvdâ nışadırı lehim için lâzım zannetmiştim. Kahveci nişadırın ar « kasından ödağacı ve patiska dediği zaman afalladım! l — Niçin lâzım? diye sordum. — Ölülerimizi kaldirmak için... Dirisini kaldıramıyan Akçakaleli kahveci, ölüsünü düşünüyordu! Bu köylüyü ölü düşüncesinden di- ri düşüncesine (o sevkedebildiğimiz gün bahtiyarız! Ankaradaki Uludağ gecesinde milli kıyafetlerle bek oynı yan Bursalılar İhat Yenel, bu temaslarında üç mem. 1 ex İ Makdorald, 17 haziranda genç artist İizin almış ve balayını geçirmek üzere İlerinin hâlâ tahakkuk ettirilmediği Ankarada Uludağ gecesinde Eşyası İçin Yeni İskele Şehrimizde bulunan Gümrük ve İnhisarlar müsteşarı Adil Okuliaş. dün yanmda Gümrükler Bâaşmülürü Mustafa Nuri olduğu halde Haydar - paşa gümrüklerini gezmiştir, Müste- gar, bilhassa burada yapılan servisle. ri ve yeni çalışma usullerini tetkik etmiş ve başmüdürden izahat almış - tr. Adil Okuldaş bügün de Gümrükler başmüdürü Mustafa Nuri ve Liman idaresi müdürli Raufi ile beraber li - mandaki antrepoları gezecek ve bun. lar arasında yıkılacak olanlarla am - bar olarak kullanılacakları tesbit € - decektir, Bundan başka bir nisandan itiba - ren tatbik edilecek olan yeni nakliyat talimatnamesinin tatbiki ve dahili ticaret eşyasınm çıkarılması için yeni iskelenin yeri tesbit edilecetkir, Bu iskelenin Saraybürnunda olması Kuv- vetle muhtemeldir , .. .. Tütünümüz İçin Mühim Anlaşmalar İngiltere, Çeköslovakya ve Avus - turya reji tütün fabrikalariyle te -| maslarda bulunmakta olan inhisarlar umum müdürü Mithat Yenel, bu haf- ta içinde şehrimize dönecektir, Mit - lekette tütüncülüğümüz İçin mühim ketinin evvelce pek az ihracat yapa - büdiğimiz bu üç memlekete şimden - #onra külliyetli mal göndermesi temin edilmiştir, Bilhassa Çek ve Avusturya rejileri evvelce ihtiyaçlarının mühim kısım larmı başka yerlerden temin ettikleri halde bundan sonra Türkiyeden ti. AYRCA KIATUIr yrıca İngilterede büyük tütün ve sigara fabrikalâriyle yapılan yeni an laşmalarla buradan O gönderilecek| Türk tütünleriyle İngilterede Türk si. garasi yapılıp satılması kararlaştırd-| mıştır , Janet Makdonalt İstanbula Geliyor Sesli sinema yıldızlarından Janet Con Reymond ile evlenecektir, Yıl. diz. mensup olduğu şirketten 4 aylık seyahate çıkmıya karar (overmiştir.| Genç evliler, Japonya, Çin ve Rusya . ya geçtikten sonra şehrimize de ge - lecektir, İstanbulda bir hafta kadar kalacaktır , Tahsil Edilmiyen Belediye Resimleri Yapılan teftişlerden bazı semtler - deki binaların temizlik ve ışık resim. görülmüştür, & Belediye relsliğinden dün şübelere ( yapılân bir tamimde gerek bu resimlerin gerek numarataj resminin on beş gün İçinde tahakkuk ettirilmesi aksi halde alâkadarlarır şiddetle cezalandır dacağı bildirilmiş - tir, zey TAM <asmıpaşa Tamir Gören Havuzunde | | | Bir Denizyolları İdaresi çok müşkül İdarenin Ankara, Cümhuri yet, Ban dırma, Mersin ve Konya vapurları havuzlanmak ve tamir edilmek için sira beklemektedirler, Karadeniz va. puru da dlin tamir için Halice alm. mıştır, Fakat havuzların dolu olmas? ve sırada da, bapka yapurlar bulun - ması yüzünden idare sefer hfoğramın Rİ için havuzlar müdürlüğüne müracaat etrdiş Kebdendiyvağırlahpiiitörcihan havuza alınmasmı istemiştir. # Dün, bu münasebete De “izyolları Müdürü Sadeddin işletme şefi Zekeri. ya ve fen heyeti azalarından bir kaçı fabrika ve havuzlara giderek havuz » lar müdürlüğiyle görüşmü sahipleri çişlerinin geri kalmaması için maktadırlar , vuzlanma müddetleri yak'aştığı için idarenin daha müşkül bir vaziyete düşeceğinden endişe edilmekted İktısat Vekâletinin işe el koy ğını ve kabil olursa İstinye havuz larından istifade edileceği tahm'n e - mektedir , Şimdi de Sivrisinek Akını Şehrin bazı semilerinde bilhassa. rikit suların bol olduğu Yeşliköy ve Eyüp civarında sivrisinek akını gö - rülmektedir, oYeşilköyde Raifpasa köşkünden Saadet sokağı boyunca de vam eden köşk ve evlerdeki haik, ge ce ve gündüz sivrisineklerden bizar - dırlar , Doktorlar, sivrisineklerin bu çoğa- ışını Yeşilköyde râkit su saçık kuyu ve bataklıklarm « çokluğuna atfedi - yorlar, Hakikaten, Yeşilköy ile Ba - kırköy arasında bataklık halinde saz lıklar ve lâğımlar vardır, Doktor B, Süreyya Hidayet, son zamanlarda bir tehlike olmak istida - Fakat, sra bekliyen başka vârar! sıralarından vazgeçmiye razı olma .* Diğer Denizyolları vapurlarmın ha. T bir vaziyette kalmıştır. Rıza Daniş Hanın eski bir resmi Rıza Daniş Han Öldü Sultan Hamit devrinde uzun müd - det İstanbulda İran sefirliği etmiş, e. debiyata Olan muhabbeti İle tanınmış ve o zaman Erfau . ddevle rütbesni ihraz etmiş olan o Mirza Preha Rıza Daniş Hanın Fransada vefat ettiğini Fransız gâzeteleri haber vermekte - dirler, Bundan otuz üç sene evvelki res - mini dercettiğimiz bu zat, İran diplo- matlarınm en meğhurlarındandı Lihey Ali mahkemesine riyaset et- miş ve o mahkemenin İlk azasından bulunmuştu, o Kendisinin Farsça ve Fransizca telifleri ve bu arada İstan. bulda basilmış fransızca (Perles d'0- rent — Şark incileri) adında bir e- seri vardır , —— 30.3.0831 e- Deniz kazalarına karşı Boğaza fener ve düdük konacak ahilsiye Umum Müdürü . B. Necmettin, dün Ankaradan şehrimize dönmüştür» B. Necmettin, İktısat Vekâletile beş senelik tahlisiye programı üzerinde görüşmüş ve pr©” gramm bu senelik kısmı kararlaştırılmıştır. Vekâletin daveti üzerine tahlisiye mühendisl€ rinden B. Hami de Ankaraya giderek program tatbikatı hakkında Vekâlete izahat vermiştir. Beş senelik programda bilhassa Çanakkale Boğazına çok ehemmiyet verilmektedir. Bu mıntakada sık sık deniz kazası olduğu için Ça- nakkale Boğazına yeniden fenerler ve bilhassa mühim miktarda sis düdükleri yerleştirilmesi kararlaştırılmıştır. Bu iş için tahlisiye mühen- disleri yakında Çanakkaleye gidecekler ve ko- nacak vesaitin yerlerini tesbit edeceklerdir. Birçok Vapurlar Havuzlanmak İçin Sıra Bekliyor Son günlerde, bir havuzsuzluk buhran: başlamıştır. Birçok şi- lep ve yolcu vapurları havuzlanmak ve tamir edilmek için Haliçte birikmişlerdir. Kasımpaşa havuzları dolu olduğu için bilhassa Büyük tahlisiye motörü Diğer taraftan, tahlisiye mühsn “ disleri de fenerler idaresinin satın alınması dolayısiyle idarenin sahil - lerimizdeki tesisatına kıymet takdir etmek işiyle uğraşmaktadırlar, İngiltereye ısmarlanan büyük teb. lisiye motörünün plân ve projeleri, İktisat Vekâletine gönderilmiş ve Vekâlet tarafından tasdik edilmiştir. Bu büyük motör mayıs başında şehri. mize gelmiş olacaktır , Tahlisiye Müdürü Necmeddin, ve- kâletle idare memurlartnın tekatitlük- leri hakkımda denizciler tekst &amı » nuna ilâve edilecek hususi maddelef üzerinde de görüşmüş ve bu maddelef tesbit edilmitşir , Lindbera Atina Yulundur Bir İngiliz tayyaresiyle hava het - ları hakkında araştırmalar yapmak» ta olan meşhur Amerika tayyarecisi Albay Lindberg, ilk proğrama. göre on gün evvel şehrimize gelmiş bulu nacaktı, Lindbarg Hindistanda ikâmetini 5 zatmıştır, Ancak cumartesi günü Bağdada varmıştır. Orada ne kadar kalacağı belli olmadığı için İstanbuk da bulunan Amerikalı dostları pazar günü Yeşilköye giderek kedisini bek» lemişlerdir, Dün de Yeşilköyde bekli- yenler olmuştur , Lindbergin bugün İstanbula gelme- sine ihtimal veriliyordu. Fakat son dakikada alınan bir haber, bu ihtima- ti de zayıflatmıştır. Çünkü Halepten gelen bir telgrafta şu haber verili- yor: Halep, 29 (A.A.) — Lindberg, dün öğleden sonra buraya gelmiş ve şehri riyaret etmiştir. Kendisi bü sabah Ra- dosa hareket etmiştir. Oradan Ati- naya gidecektir. EE BİRKAC SATIRLA Ayri takas komisyonu di toplanmış, birikmiş evrakı ka rara bağlamıştır , . ehrimizde o bulunmakta olan İ ş deniz nakliyat umum müdü - İri Ayet Altuğ, bu akşam Ankaraya dönecektir , dını gösteren bu sivrisineklerde tropi. ka hastalığı mikrobunun mevcut bü- lunduğunu ve portör vazifesini göre. rek kasabada umumi sıhhate zarar vermelerinin pek anümkün olduğunu söylemektedir . 30 mart 1937 SALI Talebenin Tramvay Pasoları “Talebe, tramvay pasolarının mek. teplerin tatil zamanında da muteber tutulması için lâzımgelen yerlere mü- racaat etmiştir . belirl La eğ öderiz idissü ülkem, iln hava, dei ilekette üm 5 EE mii kapali olacaktır. Rilrgarlar mekte | |8 üncü ny Gün:i Kaam 43 Wi itikametlerden orun kevyetie erşeekti. || 1350 Hicri 133 1 um İn DAİ AĞİR İP harrem 17 Mari 17 Dünkü Hava Güneş: 548 — Oğle: (o 1218 Dün, barometre 764 milimetre, hararet | | Ikindi: 15,51 — Akşam: 1831 &n çok İT, enaz 4 * olarak tesbit Yatsı: 2002 — Imsâk: 4,06 edilmiştir. Rüzgürlar, gimalden saatte 15 Hava kismen kilometre süratle etmiştir. bulutlu geçmiştir.