30 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

30 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Sovyet Rusya Komünist par, Stalin Yoldaş, Mareşal Voroşilof ile beraber Stalin Yoldaş Masa | Kundakçılık- | b ları Moskova, yetler Birliği Anlatıy 29 (A.A) — “Tas,, ajansı, Sov-| i komünist partisinin 3 Martta heyeti umumiye halinde toplanan Merkez İcra| Komitesinde mesaisinde B. Stalin tarafmdan partinin) görülen gevşeklikler ve Troçki taraftarları ile sair kundakçılar tarafından alı- nan tasfiye tedbirleri hakkında okunan rapo-| run metnini Stalin, evve rafı umumi kâtibi . Küçük Antant Hariciye Nazırları Toplanıyor Çekoslovakya, Habsburgların Tahta Geçmesine Taraftar Değil Belgrat, 29 (TAN) — Küçük 1 ve 2 Nisanda toplanacaklardır. İtilâf Hariciye Nazırları burada Bu toplantıya İtalya - Yugos- lavya paktının akdinden sonra büyük bir ehemmiyet veriliyor. Toplantıyı müteakip Romanya Ha. — riciye nazırı Bükreşe dönecek, Çe -| koslovakya Hariciye Nazım Krofta We Kral Naibi Prens Polu ziyaret ede cektir , Çekoslovak Keisicümhuru B, Be. nesin Belgrada yapacağı lk ziyaret yapsa dostluk tezahürü addedilmektedir, Matbuat, Yugoslavya, Italya paktı hakkında tefsirlerine devam ediyor- lar. Bir gazete, Başvekil M, Stoyadi-| noviçin Yugoslavyaya bir yılbaşı he-| diyesi olarak Bulgar « Yugoslav pak- tmı, paskalya münasebetiyle de İtal yan - Yugoslav anlaşmasını hediye ettiğini yazıyor. Anlaşmanın Avru, nm hassas bi? noktasında ihtilâtlar vukuu tehlikesini ortadan kaldıracağı hakkındaki kanaatler umumidir. Çek Basvekili diyor ki: Paris, 29 (TAN) — Çekoslovakya Başvekili B. Hodza, Habsburglarm her hangi bir suretle tahta çıkarılığı- nm sulhe ve Orta Avrupa istikrarma hizmet etmiyeceğini, binaenaleyh Çe- koslovakyanm Habsburgların tahta getirilmelerine muhalefette bulunaca ğını söylemiştir. Hodza, Tuna memleketleri işbirliği çerçevesi içinde müstakil bir Avus- turya beklenildiğini. Çekoslovakya #le Almanya arasında bir pakt imza- lanacağı hakkında bir şey bilmediğini Hâve etmiş ve Fransa hakkında da de- miştir ki: — Bizim için Fransa dost, mütte. fik ve kardeş bir cümhuriyettir. Ona olan hissiyatımız tarihin mahsulüdür ve çök kuvvetlidir... Viyanada kral taraftarı bir hatip,| asitanat iade edildiği takdirde Avus-| turyada derhal paran kıymetlenece ğini, Amerika bankerlerinden müte- gekkil bir grupun derhal 100 milyon dolar vermiye hazir bulunduğunu söy- lemiş, diğer bir hatip te imparator dönerse Yugoslavyann derhal İstir- cenubunu ve İtalya: ub Avustu edeceğini ileri sürmüştür. Kont Ciano Belgraddan ayrılırken Belgrat, 29 (TAN) Kont Ciano- Bün buradan Romaya hareketi Sira- smda tayyare meydanmda heyecanlı bir hâdise olmuştur. İki gün evvel| İsveçli bir sosyalist avukatın zevcesi Madam Daisy Helekius'ün çoruğu Madamm erkek kardeyiyle annesi ta- rafından kaçırılmıştı. Kadm tayyare meydanma güdiği zaman, tayyare içinde ördüğü karde- #yle annes nin tayvareden indirilme Bini istedi. Arzusu polis tarafından yerine getirildi. | > Mısırda Grev Kahire, 29 (A.A.) — Mısırmen bü- k şeker fabrikası olan Komombo| fabrikasının amelesi Ücret ve iş saat- den grev ilân ve fabrikayı ya Silk polis kuvvetie- ri tahsit edilmiştir. Şehre elektrik ce- reyanını getiren Kabla ile telefon kab- losu kesilmiştir. Cezairde Kanlı Kavgalar Paris, 20 (A.A) zairde Tlem- sönden bil iğine göre, halkçı cep- he taraftarları ile nasyonalist parti mensupları arasmda kavgalar olınuş ve bir kaçı polis memuru olmak Üzere birçok kişi yaralanmıştır. Hindistanda 3000 İşçi Grev Yaptı Londra, 20 (A-A.) — Delhi'den bik diriliyor: Jamdoba madenlerinde çâ- şan üç bin işçi reislerinin ve diğer bir kısım işçinin tevkif edilmesi üzeri- ne grev ilân etmişlerdir. dercetmektedir. â bazı ecnebi devletlerin ajanları ta - an vücuda getirilen kundakçılık ve casusluk fa. aliyetinden bahsederek bu hareketlere Troçki taraf tarlarmm da iştirak edip faal bir rol oynadıkları! kaydetmiş ve bu faaliyetin, iktisadi ve idari teğekküllerle partinin müh- | telif teşekküllerine sirayet etmiş ol. duğunu tebarüz ettirmiştir Sonra ecnebi devletleri ajanları ile Troçki taraftarlarının, yalnız esas te. şekküllere değil, bazı mes'ul maka lara bile nüfuz etmiş olduğunu kay . detmiştir Stalin bazı Ficalin, bu kundakçıla rm hakiki mahiyetini anlamıyarak on lara karsı şayan: takbih bir kaygu . suzluk göstermiş olduklarını ilâve ey lemiştir Hicaz Veliahdi Bağdada Geldi Londra, 29 (TAN) — Suudi Ara bistan veliahti, bugün Bağdada mu - İvasalat etmiştir, Ziyaret, bir dostluk! tezahüründen ibarettir , Filistinde Kanlı Kavga Bitmedi Kudüs, 23 (A.A) — Filistinin şi . malinde karışıklık devam etmektedir. Hayfa civarında Jeninde haydutlar 4| arabayı tevkif ederek içindeki yolcu- ları soymuşlardır., Secerada **“hişçiler bir Yahudi kö. yünü basrm. arsa da polisin müdaha. lesi üzerine kaçmağa mecbur olmuş - lardır , Kudüs, 29 (A,A,) — Camiler, Fransız gemilerinin Arap limanı olan Yafaya uğramıyarak muhtelit liman ölan Hayfaya uğramakta olmalarmı protesto etmek maksadyle kapıları! sistematik surette Fransız seyyahla. rma kapamışlardır , Müslüman makamatr, bu tesebbü. sil Araplar aleyhine bir bovkotaj ma- İ hiyetinde telâkki etmektedirler. Dük de Viyana, 29 (TAN) — Fransada bir şatoya yerleşmiş o bulunan Madam Simpsonun yakmda buraya gelerek Vindeörün misafiri olacağı söyleniyor , Amerika Grevi Büyüyor Nevyork, 20 (TAN) — Hafta tati- linden mezünen dönen Cümburreisi azırı Mis Pe Perkins, Millet Meclisinde ) Müzakereler Ankara, 29 (TAN muhabirinden) | -— Millet Meclisinin toplantısında jan darma kanununun bu maddesinin ta-| dili hakkındaki proje müzakere edil- dikten sonra Dahiliye Vekili Şükrü | Kaya bu projenin istisnai vaziyetler İlçin teklif edildiğini söyledi ve proje aynen kabul edildi. İ Bundan sonra siyasi müsteşarlık - İlara tayin edilenler hakkmda Maliye Vekâleti tezkeresi okundu ve tayin- İller tasvip edildi. Yeni memurin kanununun müzake İresi esnasında memurin kanunu mus vakkat encümenin aza sayısının arttı | rılması hakkımdaki mazbata aynen İ kabul edildi, Meclis çarşamba günü İ toplanacaktır , Bulgaristanda a Beled ye Seçimi Bitti Sofya, 29 (A,A,) — Belediye ei mi, dün Sofya ve civarında mle nihayet bulmuştur , Dünkü seçim neticesi Sofya şeh - rinde reylerin yüzde 60 mn ve civa. | rmda da yüzde TB inin, So şehri için mer'i seçim kanununa uygun ola rak nemzetliğini koymuş olanlar ves rildiğini göstermektedir. BİR BATINDA 4 ÇOCUK Londra, 29 (A.A) — Bir kadm, ü- | ELEK Bedava Çalgı! Cömert adam çoğaldı, Fakir halkın belki musiki zevkini tatmıya parası yoktur diye, sokaklarda gazel dinleti. Yorlar, Bizim mahallede de böyle biri var, Şehrin bazı meydanları da bu nimete mazhar, Gündüz saat on birde başlıyan Süzinâk gazeller gece yarı - sından sonra bire kadar devam eder, Eskiden gramofonlarm sesleri benim. ki gibi çok yükselemezdi, Şimdi her birine birer elektrikli dalâvera ilâve ettiler düğmeyi çevirdikçe feryat ar- İtyor . İnsan istese buradaki radyolu gro. mofon, Alimallah Ankaradan işitile - cek, Onun için, hani, kapalı yerde - dir; işitilmez falan gibi kuruntulara düşmiye de imkân yok, Mübarek ma- kinenin vidasını gevşettiler mi; değil uyuyanlar, Eshabekehf bile uyanıyor, | Gerci gecenin onundan sabahm se. İkizine kadar gürültü etmek kanunen İ yasak, Yasak amma musiki bakalım gürültüden sayılır mı? Bana bir dos- tum, dedi ki * — Radyo ile çok uğraşanların ku « iağı radyo parazitlerini işitmiyor - mus , Zannederim, gürültü ile uğraşan polisler de gürültüyü kanıksıyor ve İisitmiyorlar, Çünkü işitseler gece ya. İrısı bir çatlak kadın sesinin Karcığar makamından “söyletme beni!,, gaze, İlini dışarı asılmış bir kuvvetli hopar- lörle mahalleye haykırmasına müsa, ade etmezler , Lâtife buraya kadar! Şimdi ciddi İgörüselim, Ben Avrapanm bir çok »| şehirlerini gördüm, Hiç birisinde bö; le feryat feryada sokağa musiki hay- | | karıldığını işitmedim, Gramofon, rad yoyu ve fenni onlardan alıyoruz, Ne. den bunların âdabını da birlikte almi- yoruz? Bu sdamlar her makine ile tıpla nasıl kullanıldığını gösteren tarifna. meler gibi bir de hani saatlerde ve nerelerde çalındığını gösterir usulü muaşeret kâğıtlarımı versinler? Bizde eskiden saygı denilen ve kar- Sılrklı hürmet esasına müstenit olan çok İyi bir âdet vardı, Komşumuzun Gemma sünlare | Gü Kiz, biri erkek olmak üzere dört| pir elemi, kederi, sıkıntısı olursa ken. Kral Faruk Montröde Cenevre, 29 (TAN) — Kral Faruk bugün (o Milletler Cemiyeti sarayını gezdi ve umumi kâtip M, fından karşılandı. Kral daha sonra Montröye gitmiş ve Mısır kapitülâsyonları konferan» smin toplanacağı İki Kişi Diri Diri Yandılar Sofya, 29 (A,A,) — 16 yolcu ile Fi libeden Sofyaya gelmekte olan bir o. tobüs ateş almış bir çocuk ile yolcu lardan biri diridiri yanmış, 7 kişi de de ağır surette yaralanmıştır. ri gezmiştir Avenol tara. gocnir-dağurm ğuru 12 saat sonra ölmüştür. iki çocuk sağdır. ri| Şeh an bi. m. a doğdl ğer Japon - Sovyet Temasları 29 (A.A.) — Viadivostol pon konsolosu ji nın Moskova elçilik kâtibi hariciye nazırı Sato, ka- ik. ne'y bul etmiştir. Sato, bunu milteakip harbiye İ bahriye nazırlariyle uzun bir mü , Bundan maksat yet Rusya ile sulh ve uzlaşmıya tenit yeni bir si maktır, kat * esaslarını kur- İzmir Musevilerinin Kararı İzmir, 20 (TAN) — İzmir Musevi leri dün ibadethanelerinde toplandı - lar, Bundan sonra hep birden yalnız Türkçe konuşmıya, başka yerlerdeki Museviler arasında da Türkçeyi ta - mim etmiye karar verdiler , Ingiltere ve Akdeniz kdenizi alâkadar eden her buhran sırasında, İngiltere nin Akdenizden çekilmesi ihtimi linden bahsedilir. Halbuki İngilte renin en salâhiyetli devlet adam - ları, Akdenizin İngiltere ve impa- ratorluğu için bir şahdamarı oldu ğunu ilân ettiler. İspanya meselg- sinin aldığı son şekil Üzerine ayni mesele bir daha mevzuu bahsoldu ve İngilterenin Akdenizdeki üsleri nizden çakilerek imparatorluk mu vasalasını Atlas ve Hint Okyanos ları yolu ile yapmak şıkkı ile karşı landığı söylendi. Great Britain and the East gazetesi bu iddinlari ten kit eden bir yazısında bütün bu iddiaların boş olduğunu ve harbin üs meselesi olmadığını anlatarak “harp donanma işidir, üs mesele» si değildir,, dedikten sonra vaziye- ti anlatarak diyor ki: “İtalya, taarruza çok müsait bir memlekettir. Onun en belli başlı demiryolu Şark ve Grap sahil lerinden bir yarda öteden uzanır. Italya ötedenberi şimali şark, şi - mal ve şimali garp tarafından İs- şer İ oOYAZAN: ÖMER tilâya uğrar ve bu istilâlar kalp » gAhını eşkil eden Lombardiya 0- yasını istihdaf ederdi. Eski Yu - nanlılarla Kartacalılar Sicilyaya hâkim olmuşlar, Napoli, Yunanlılar tarafından kurulmuştu. Nalson da sırası geldiği zaman, Sicilyeyi, İtal yan yarımadasına karşı üs olarak kullanmıştı. İtalyanın güzel kasa- balarından birçokları denize pek yakındır, bunlara Karşı hava -ta- arruzları yapmak çok mümkün ve çok kolaydır. İtalyanın başka bir yerde maşgul olmasından istifade ederek Alto Adige, İstria, yahut on iki adayı Italyadan almıya teşeb » büs edecek olan hasimlar eksik değildir. Libyanın müdafaa edile- cek iki kara hududu ve deniz mu- vasalasi vardır. Bütün bu mülâhazaların anlat- mak istediği bir nokta vardır o da İngiltereye Akdenizden o çekilme- yi düşündürecek hiçbir korkusu ..... a2.) RIZA DOĞRUL - —..eeeeeieeebesiikkeeeaek eee bulunmadığıdır. Orta Avrupada Yeni bir istikamet: vusturyanın Almanya İle birleşmemesi bir aralık İ- talyanın en büyük tasası idi. Bu yüzden İtalya, birkaç sene evvel buna mâni olmak için ordularını Brenner geçidine sevketmiş, ve A- vusturya istiklâlina karşı her ha- reketi silâhla karşılıyacağını söy - lemişti. Habeş harbinin açılma « sından sonra İtalya Almanya ile anlaşmış ve Avusturyayı da Al - manya ile barıştırmıştı. Avustur- ya bu vaziyet karşısında yarı Al - manya, yarı İtalya nüfuzu altın- da bulunduğunu hissederek Avus turya İstikli orumak niyeti - le Habsburgları iadeye uğraştı. Fakat Almanya da, İtalya da buna muhalefet ettiler. Çünkü İtalya, Avusturyanın hatırı için o Alman dostluğunu feda edecek vaziyette değil, Hebsburgları ise harici yar dıma güvenmeden tahta getirmiye imkân yok, Buna karşı Avusturya yeni bir hattıhareket takibine karar verdi. Ve Budapeşte ile, Prağla anlaşarak Garbi Avrupanın yardımını ka - zanmayı düşündü. Ve bir taraftan Peşte, diğer taraftan Prağ ile gö- rüşmiye başladı. Bu görüşme ve yaklaşmadan eski Avusturya.Maca ristan imparatorluğunun bugünkü müstakil parçalarını bir araya ge- tirerek iktisadi bir genişlemiye A- mil olmaktır, Çünkü eski iktisadi bağların can lanmasile iktisadi refahın sağlam- lanacağına ve bu sayede orta Av- rupada istikrarın teessüs edece - ğine muhakkak nazarile bakıl- maktadır, Çekoslovakya Başbakanı M. Mi- lân Hodzanın Avusturya Başveki- li doktor Şuşniğe vuku bulan zi- yareti bu yolda atılan mühim bir adım sayılıyor. Ae are m'al bad dne GA Düşünün bir kere! Böyle bedava cal, İ gılı bir meydana yakım bir apartı - manda sevdiği bir yakmı ağır hasta olan yahut bir sevdiği ölmüş bulunan adam bu saygısız, çalgılarm, densiz feryadiyle ne kadar muazzep olur! Falan veya filân dükkân kendine > reklâm yapacak diye dinç veya hasta hiç kimse istemediği bir parcayı - ve. tevki dünyanm en güzel eseri de ol. sa , dinlemiye icbar edilemez, Hafbu. ki bu sokak musikisinden o civar hak ”““İ kın ve mahallelilerin sığınacakları *-İ bir yer yoktur, O cırlak ses her yere girer, İ Ben bu satırları yazmakla, taham « mülleri son haddine varmış yüzlerde İkişinin fikrine teretiman olduğumdan İ eminim, Asdık polisin de benim gibi düşündüğünden emin olmak İstiyo . ram B. FELEK —————— —> Süvarilerimiz 5 Nisanda Hareket Edecekler Avrupanm muhtelif şehirlerinde yapılacak olan atlı mani müsabaksla, rına iştirak ödecek (olan süvari eki İ bimiz 5 nisanda İstanbuldan Romsya İ gidecektir , Ekip, önümüzdeki cumartesi günü öğleden sonra Sipahi ocağı sahasm « da bir tecrübe yapacaktır, Bu göste, riş atlamalarını halk ta görebilecek « tir Bir Mühimmat Deposu İnfilik Etti Şankhay, 29 (A.A) — Lançan'da bir mühimmat deposu infilâk etmiş» tir. Şimdiye kadar altı ölü ve 23 yas © İ ralı bulunmuştur. Deponun bin beg yüz metre çevresinde bulunan bütün evler yıkılmıştır. 120 aile açıkta kal- mıştır. Tenekeden Bıçakla Arkadaşını Yaralıyan Mahküm Bir hırsızlıktan suçlu olarak tev « kifanede buhunan Osman. bir mangal yüzünden arkadaşı mevkuf Süleyman la kavga etmiş ve tenekeden yapıl - mış bir bıçakla Süleymanm kulağını kesmiştir, Sulh birinci ceza hâkimi dün suça luyu 16 gün hapse mahkümetmitşir