15 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

15 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 Wİ|DEKORASYON AÇILDI 15.5.0817 ei Elektrik Şirketi, Vergi Kaçakçılığı da Yapmış! Şirketten 40 Bin Lira İsteniyor Maliye mütehassısı M, Muller, uzun zama” danberi Elektrik ve Havagazi Şirketleri hak“ kındaki bir kaçakçılık ihbarı tahkikile mef gul bulunuyordu. M. Muller, tahkikatı bitir miş ve raporlarını da Defterdarlığa vermiştir” | Öğrendiğimize göre ihbarın mahiyeti şudur: Elektrik ve havagazi şirketleri ötedenberi bütüt memurlarına çok ucuz fiyatla elektrik ve havaği verirmiş, Halka evvelce ölektrik 17 kuruşa veriirke? memurlarından (4) kuruştan para alırmış. Vet kanunlarma göre, her müessese ve ticaretâne memuf ve müstahdemlerine verdiği ikramiyeler gibi par8 ve o mahiyetteki ayniyatrı da birer bordro ile alâ” kadar mal dalrelerine bildirmeleri icap etmektedir. Vergi kanunları bu şekildeki tenzilâtı da para g bi kabul ettiği Için memurlardan ve müstahdemler” — | Son Kanlı Facianın Gömülen Kurbanları Yolcunun Kazadan Haberi Yok Evvelki gece, saat 3 sularmda 2685 numarali otomobil, Ortaköy Şifa Yur- İdu duvarma çarparak parçalanmış, i icuları bırakarak Hâdise yerine gelen polialer, oto çinde bir adamım uyuduğunu inin Mehmet Ali olduğu bü yolen, otomobile Bebök-' at kazadan haberi İçbir şey duymadığını söylemiştir. Biraz sonra Nesim adın- ia birisi de Ortaköy merkezine mü- racaat ederek bindikleri otomobilin | duvara çarparak yaralandığını, ve 0- förün kaçtığını haber vermiştir. Şo- för aranmaktadır. ! Dün Beyoğlunda yeni bir mağza açıldı. Bu, bir mağaza deği, memle- kete dekorasyon zevkini sokmak istiyen bir müessesedir. Bu milessesenin başında evlerimizin içini zevkle döşemek san'atını herkesten İyi bilen Sa lâhaddin Refik vardır. Evin dekorasyonu bugün bir sanat olmuştur. Mobilyenin şekli, rengi, Kik tertibatı, duvarların boyası evin mevkiine, odanın kullanılışma, duyu- Jan ihtiyaca cevap verecek mahiyette olmak lâzımdır. İşte bu milessese, ©. vimizin kapısından en ücra köşesine kadar her tarafını zevkle ve konforla döşemek zevkini yayacaktır. Dün bu müesseseyi ziyaret edenler, gördükle- | | Valimizin Kızı Nişanlandı Vali ve Belediye Relsi Muhiddin Ustündağ'ın kız Bayan Gülseren'le Ez Tİ eşyadaki ince zevke hayran olmuşlardır. Kay tupçular Tayinler Ankara, 14 (TAN muhabirinden) — Kaymakamlarla mektup- çular arasındaki tayin ve nakiller şunlardır: Kaymakamlar Bozcaadaya İzineden Salâhattin, İzineye Babaeskiden Saracet- tin, Babaeskiye Bozcaadadan Han, Demirköye Gölçaydan Nihat, Dadaya Demirköyden Sirri, Karabu- runa Bergamadan Kâmil, Bergama - ya Karaburundan Vasfi, Mecitözline Sungurludan Kâzım, Sungurluya Sür 'meneden Recep, Sürmerieye Ankara» den Cahit, $ dan Hüsnü, mbeyliye Hekimhan - Göleiğe 'Marmaristen Balâdan Nebil, Kağız- mana Rize mektupçusu Kâni, Iğdıra Kağızmandan İhsan, Balâya Orköy - den Mahir, Gerzeye Tuzlukçu nahiye si müdürü Baki, Fğirdire Ankara ma İyet memuru Örfi, Marmarise Burno Vo nahiya müdürü Şefik tayin edil - mişlerdir. Mektupcular arsında Yotgattan Avni İzmire, Seferiden imüşhaneye naklen tayin edil- erdir, Malkara kaymakamı Nazım Trak- Mya umumi müfettişliği yazı İşleri mü dürlüğüne tayin olunmuştur. Malaz- İkert kaymakamı Sıtkı da görülen lü- sum üzerine vekâlet emrine slınmış- tır. Gümrük ve İnhisarlar memurları arasında © Ankara, 14 (Tan m Gümrük ve İnhisarl, abirinden) — Vekâleti me- çin, terfi ve tah - ri ihtiva eden kararnameyi bildi- riyorum: MERKEZDE: Ankara gümrüğün - en Hayri muhasebe müdürlüğü me- murluğuna, Bürhan terflan ekono - Mik işleri memurluğuna, Levazımdan Fevzi Zatişleri memurluğuna, Zatiş - lerinden Asaf muhasebe memurluğu na, muhafaza kumandanlığndan Mehmet Ankara gümrüğüne, İstan - bul başmüdürlüğünden Niyazi tet - kik müdürlüğü memurluğuna tayin edilmişler ve Ankara gümrüğü me - murlarından Ratıp, İsmail Hakkı, mu hasebeden Alâaddin, Abdülâziz, Hü- sameddin, tetkik müdürlüğünden Ni. hat, Jevazımdan Kemal birer derece terfi ettirilmişlerdir. TAŞRADA: Ereğli merkez memu- Tu Lütfi terfian Çanakkale başmüdür memurluğuna, Giresun mesul muhasibi Emin terflan Kilis muhasibi İnes'ullüğüne, Tekirdağ musyene me muru Hüdal terfian Muratlı musye- ne memurluğuna, Birecik musyene memurluğundan açıkta Hüsnü Nu - saybin muayene memurluğuna, u- murları arasınd yili: makam ve Mek- Arasında | Yapıldı mum müdürlük zatişleri memurların dan Tevfik terfian İzmir ithalât güm rüğü memurluğunü, Ayvalık vezneda r: İrfan terflan Birecik muayene me. murluğuna, Elâz ru Hulüsi terflari Samsüp anbar me- maliye müdürlü- İğü mümeyyizi Mehmet Ali memur şefliğine. İzmir başmüdürlük kâtibi Naim terfian Ayvalık anbar memur- luğuna, Açıkta memurlardan Hilmi| şat Hopa muayene memuru nakkale muhasebe memuru Bekir Sıt kı terfian Elâziz muay una, Karstan Mitat memurluğuna, Üny: flan Trabzon ithalât gümrüği ayene memurluğuna. Derince memurluğundan açıkta Yakup Van memurluğuna, İzmit ithalât gümrü ğü memurlarından Ali Rıza bir derece terfi ederek İzmit memurluğuna, Zonguldak muhasebe memuru Bur- hanettin Çanakkale memurluğuna, Bandırma manifesto memurluğundan açıkta Yusuf Çanakkale memur! na, Antalya memuru Hüsnü Cezire muhasebe memurluğuna, İzmir İ halât gümrüğü manifesto me: AH Trabzon ithalât gümrüğü man İfesto memurluğuna tayin edilmişler- dir. Gemi Enkazı, Boğaza Gittikçe Yaklaşıyor Dün limanımızdan Köstenceye gi- İden Ingiliz bandıralı Pegasos vapuru, velki gin Karadenizde görülen gemi enkazı, Boğaza doğru yaklaşmakta dır. Enkazın bir kazaya meydan ver- memesi için esaslı tedbirler almacak, bugün bir romörkör gönderilcektir. | Hâlin Yeni Paviyonu | 48350 Liraya Çıkacak Sebze hâline ilâve edilecek yeni paviyonun inşası 48350 liraya çıka- caktır. Yeni paviyonun küşat resmi Climhurivet bayramında yapılacak- tır. Bu bina açıldıktan sonra şimdiki binada yalnız meyva, yenisinde de İhapse mahküm edilmiş olan Safran- | . | muştur, “ İlaymea durmuş, teslim olmüştur, Ya. “İrı söylemiş! | müteessir oldum. Beşiktaşta oturan “ İtir, Bayrama ait vrogram alâkadar- İ pılabilmesi için Maarif idaresi gayret. İDeniz Ticaret Direktörlüğüne bir tel. |* yalnız sebze üzerine İş görülecektir. ekli General Cevadın oğlu ve Vi - yana sefareti ikinci kâtibi B. Nuret-| işanlanmışlardır. İki gencin dü- günleri, sy sonuna doğru şehrimizde yapılacaktır. Yeni nişanlıları tebrik eder, er dileriz. Bir Mevkuf, Üsküdar Tevkifanesinden Kaçarken Tutuldu Evvelki gece Usküdar tevkifane sinden kaçmak teşebbüsünde bulunan bir mevkuf yakalanmıştır. Hüdisenin tafsilâtı şudur: Yangın çıkarmak suçundan 25 sene saa. 4 gün ev» r oynarken yakalanmıştır. Emin, defhel hüpisa- ne altındaki hücrelerden birine konul. Isi vücutlu ve çok kuvvetli olan mevkuf, bu ayri Büdrede Kalçıiti: yı tasarlamış ve kapıyı omuzliyarak asma kilidi yerinden sökmüştür. O- radan tevkifanenin bahçesine çikan Emin, bir kenara gizlenmiş, jandar- maları takip etmiş, alçak bir duvarm kifane civarmdaki bir Gürültüyü işiten iki jandarma, si-| lâhlarımı kaçmakta olan Eminin üze- rine çevirmişler ve “Dur!” emrini ver- mişlerdir. Emin kaçamıyacağını an Pilan tahkikat esnasmda Emin şunla- - Ayrı hücreye atıldığıma çok karımı görmiye gidiyordum.” 19 MAYIS BAYRAMI ” 19 Mayıs Tdman ve Gençlik bayra- mı için bütün hazırlıklar bitirilmiş lara verilmiştir. Idman ve Gençlik bayramlarının 1. yi idare edilmesi ulükadar ilçebaylara bırakilmıştır. Halkevlerinin yapacak-| ları tezahlirat ta Halkevleri başkan- ları tarafından idare edilecektir. Idman şenliklerinin intizamla ya- le çalışıyor. Şenliğin son provaleri| ve pazartesi çünü yapılacak - tar. SABAHA KARŞI ZURNA ÇALMIŞLAR! Zurnacı Ethemle arkadaşları Saba- hattin, Ekrem ve Nazmi, evvelki ge- ce saat İlçe kadar bir meyhanede ra. kı içmişler, sonra bir otomobile at. Uyarak Beyazıda gelmişlerdir. Bu| arkadaş, mahalle arasından ge- çerken zurnayı öttürerek yüksek 8e8- le garkı söylemiye başladıkları için polis tarafından yakslanmışlar ve meşhut suçlar müddetumumiliğine verilmişlerdir. Dün duruşmaları yapıdan suçlular rm hepsi, birer lira hafif para cezast- na mahküm edildiler. Bayan Sabihanın katili B. Hüseyinin birkaç sene evvel birarada çekilmiş resimleri İ miştir. Facia Kurbanları Dün Gömüldü Kocası Hüseyin tarafından bir sinir buhranı esnasında tabanca ile öldürülen Bayan Sabihanın cenaze eöreni, dün aile dostların. dan pek çokları hazır olduğu halde yapılmış ve merhume Feriköy mezarlığına gömülmüştür. Pencereden düşerek ölen Hüseyin bir gün evvel morga kaldırıl. mış, sonra gömülmüştür, Bayan Sabihanın cenaz&si, damatların- dan Bay Şekibin Ankaradân gelmesi Içın düne Diranılmışa. Acıkfı bir Yomahın sön satirları | Cenazede bulunanlarda, çök acıklı! bir romühın son setirlirmı okuyan bir insan hiasi vardı. Hakiki hayatın çizdiği. hazırladığı, sonunu kanla, ö- lümle bitirdiği bir roman... Aileyi tanıyanlar, çiçekler arasın. daxi tabutun karşısında eski gün - lerin hatıralarını tekrar ediyorlardı: | Zengin bir ailenin itinalarla yetiştir. diği, okuttuğu gok güzel kız... Birçok. ları evlenmiye talip oluyorlar. Niha- yet Ratıp Paşanm oğlu, çiftlik sahi - bi Bay Mustafa Mahmutla evleniyor. Uç kızı oluyor. Çok genç yasta kocası ölüyor, Harp ve yabancı işgalleri ortasında sile kimsesiz kalıyor. Bayan * Sabihanın karşısma becerikli bir iş adamı sıfa- tiyle Hüseyin çıkıyor, Zengin bir a. damım yanında küçük yaştanberi bü- yütülmüş, nihayet uğalık, kâhyalık mevkiine çıkmış, tahsilsiz bir adam, Ailenin sahipsiz emlik işleriyle meş mak, her şeyi dlizeltmek içine kabul edilmeyi —— Yeni Kömür — Depoları 2 Milyon Liraya Mal Olacak ömür depoları in- K şaatına ait üç a vanprojenin türkçeye ter- cümesi bitirilmiş, üzerin. de tetkiklere baslanmış- tar. Bu projelere göre, de- poların etrafı tamamen a- çılacak, evler kaldırıla- caktır. Depolar, büyük paviyonlar şeklinde yapı- lacaktır. Her cins kömür için bölmeleri olacaktır. Kömür, arka depolardan ön depolara havai vinç- lerle taşınacaktır. Bu vinç- ler, ayni zamanda yükle- me ve boşalima işlerinde de kullanılacaktır. Depoların üstleri açık, fakat etrafı kapalı ola- cak, deniz kenarında 600 metre uzunluğunda rıhtım yapılacaktır. Kömür de- polarının 1,5 .2 milyon liraya yapılabileceği tah- min edilmiştir. Esas pro- jeler tamamlandıktan son- ra inşaata başlanacaktır. gul ol koca diye Bİ teklif ediyor. | Zavallı anne, kendini bekliyen aki- beti tahmin ediyor, Tereddütler ge giriyor. Fakat düşman bir âlem orta- sında kimsesiz kalmak felâketi İra- desini kırıyor. Kendi seviyesinde ol- mıyan Hüseyin le hayatın: birleştiri. yor. Ondan sonra azaplarla dolu uzun seneler başlıyor... Evvelki gün koca- sının bir kurşuniyle hayatı sonuna gelen zavallı sessiz, rakik kalpli ka- dın, genelerce kimseye şikâyet etme- den hayatın Yükünü çekiyor. İ verilmeden müşterilere satıldığı den kesilmesi lâzım gelen bütün vergilerin de bun * lardan alınması lâzımdır. Halbuki elektrik ve hav& * İgazi şirketleri şimdiye kadar memurlarma parasi ve yahut aşağı fiyatla verdiği elektrik cereyanı V9 havagazi İçin mal dairelerine beyanname vermemif ve bu suretle de senelerdenberi vergisini ödeme * Havagazi Şirketine vergi kesiliyor Deftardarlık, vergi tarhedebilmek için şirketten şimdiye kadar memur” larma kaç kuruşluk elektrik ve hav&* gazi verdiğini sormuştur. Şirket, m€ müurlarınm evine saat koymadığı içis ne kadar elektrik ve havagazi sarfet” tiğini tespit edemediğini bildirmiştir. M. Muller, bundan sonra tetkikat& başlamış ve şirketin 1030 yılmda9 1984 yılma okadar memurların (38440) liralık elektrik cereyanı ve” diği neticesine varmış ve bu esas Ü- zerinden de şirkete (40) bin . irsi vergi kesilmiştir. Havagazi üzerinde Zİ Zam se eng lüş 0BEEİNMİNEİİŞ p şirket hesabma da 35 gi tarhedileceği sammedilmektedir. #7” Defterdarlık, şirkete mtracrat od” rek elektrik cereyan için tarhettiğİ 36440 lirayı istemiştir. Şirket, buns itiraz ettiği için dosya, itirazları tete kik komisyonuna gönderilmiştir. HB vagazi sarfiyatı için terhedilecek ver” gi de şu günlerde şirkete bildirilecek tir. Bu da bir başkası Nafıa Vekâleti miifettişleri trik şirketinin bir kaçakçılığı meydana çıkarmışlardır. Evvelce gazal şirketi için gümrüksüz olars! getirilen birçok malzemenin gümrüğü anl” sılmıştır. Bu kaçakçılık hâdisesi 49 ihtisas mahkemesinde devam eği” diğer kaçakçılık davasivle birleştir” lecektir. Mİ BİRKAÇ SATIRLA öy mekteplerinde büzünden “e baren derslere nihayet veril” cektir, * #nden itibaren üniversite Y*” bancı diller mektebinde sözlü imtihanlara başlanılmıştır. ilk olar5$ Almanca dersinden imtihan yapi tar. . ecidiye köyü halkı, tramvay" köylerine kadar (uzat! Son senelerde yik artıyor. Hüseyin | İzmirden bütün biltüne buraya gel. dikten ve ailesi içine karıştıktan baş- ka içkiyi artırıyor. Sinirleri de bo- guluyor. Şuurunu büsbütün kaybede- eek bir hâle gelmemekle beraber ka. sırga halinde hiddetleri ve şiddetleri ile evi bir cehenneme çeviriyor. Bu- na rağmen Bayan Sabiha kocasının. teğavi için bir akıl hastanesine kapan masına r87! ölmüyor, Yükünü son da- kikaya kadar Eyüp sabriyle taşıyor. Nihayet bir sabah, uykudan uyanır- ken birdenbire gelen kurşun, #onra pencereden bir düşüş, bu hakikt ro. manm zulmeden ve zulüm gören iki kahramanını birden ortadan kal- dırıyor ve romanı acıklı ve kanlı bir surette bitiriyor. Yeşilköy meteoroloji istasyonun - dan alman malümata göre, yurdu - muzun cenup doğusu mmtakasının kısmen kapalı, diğer mintakaların az bulutlu, orta Anadolunun mevkli ya- ğıslı olması, rüzgârların umumiyetle simnal istikametinden orta kuvvette esmesi muhtemeldir. DÜNKÜ HAVA Dün saat 19 da hava tazyiki 762,6 Hızır: 10 Rumi 184 Mayıs: 2 1210 1948 239 Sinci ay Gün:31 Arabi 1356 Rebitllevvel: 4 Gineş: 4,43 — Öğle: Tkindi: 16,07 — Akşam: Yatar: 21,08 — İmsik: 0 filimetre, hararet en çok 28, en 25 # geigat olarak kaydedilmiştir.