24 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

24 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

İSpanya Murahhası Çok | Şiddetli Konuşacak * Del Vayo Faşistlerin Spanyaya Müdahalesini çıkça Ortaya Dökecek B Senevre, $i oy, 23 (TAN) — Milletler Cemiyeti mahfilleri bugün ta- Çün; rağmen hayli hararetli konuşmalara sahne olmuştur. ant, 7 başlıyacak olan Milletler Cemiyeti Konseyinin top- bugüne kadar, şahidi olduğumuz toplantılara nisbetle çok Ko harareti; olacağa benziyor. mesa Peferki içtimamda İs a lesi başlı başına bir Av. tal dünya meselesi olarak ediliş Metinin, müge Maşru İspanya hükü maca i olarak konseyde ei Ve Ke eski Hariciye Nazırı İzmi şiddetle itham e - mü) Me yaz İM bir ut söyliyecek ve Mya ortaya dökecektir. Ortaya süreceği vesi - Arasında, ME olanlar bomba tesiri yapa - İpeny, , da vardır denilmektedir. İleri 1, Mürahhasmın, faşist dev - Ya ne maksatla vene hi” £ müdahalelerde bulunduğu sarih izahat vereceği “la, Konseyde hayli müna Hi mi Söyleniyor. Bu arada de cakar asarım hasıl bir vazi tir, de merak edilmekte - Lang, 3 EDEN YOLDA etler çe 2 (AA) —B Eden Mi. Dek Sayim toplantısına iştirnk et Maş ile Cenevreye ha- ia Bani AA) —B. Eden Paris- h ys, ON. Fransız büyük elçisi Mila izlel iz kle Börüşmiiştür. B. Eden doğru 'yolu « 'AN yemi ya MA) — Habeşistan tara, Ceng eni Pazartesi günü ila dey, YEvre'ye bir Habeş mu - Bönderilmesi meselesi a tir karar vereceğini bildir. Mü, 2 (AA) — İsveçin Meciigin, e çekilmesi için Olan us tarafından yapıl- Dir tekli her iki rbeclis te »Mür sergisi- R son cüni de günün- Ziyaretler Meka ue etler. terle son olarak Adliye Baka- İu görmüştür. Baka İştir: Mun istidat ve kabili. “se bir niümune o - "Bİsinden biraz mağ- Sikiyorum, , kömür sergisi dün- hayret ve takdir do rim sebep olmuştur. ME üç g2 Muhtelif Hisanda al Kak ylik yabancı gazete ty la takdirkâr yazılar dir çikan Nevyork 'Times 8, “Türkler ser. örnek sayılacak Setirdiler., demek tey ve vi: akan ii Üzeri Sümiliğe vuku bulan ty, unda, © Bayrimeşru münase May iyi, Ser ay hapise mah - Yaya, Ve hapisaneye konul- İlay karma Alİ Hapisamede, Mez, Kel amcazadesi tara- 2 > Mai hakkındaki intibalarını gu | k n Fransada Sağ » Sol Kavgası Faşist Liderine Yuha Çektiler Paris, 23 (A.A) — Dün akşam “Mili Birlik Fransız Gençliği,, mil. İ kongresinin o açılmış (olduğu Saint - Denis Belediye dairesi önünde bir takım hâdiseler olmuştur. Bu teşekkiill, faşist liderlerinden M, Do- riot'nun idaresinâe bulunan bir teşek küldür, Birçok komünist, belediye dairesi. rin parmaklıkları önünde nümayiş yapmıştır. Bunlardan birisi içeriye Birmiştir. Biraz sonra, bir pencere - den atlıyarak-iki arkadaşınm Üzeri. 415, leşi alana kan, Ja EE ikElbe yaralanmalarına sebep olmuştur. Kendisinin de bel kemiği kırılmış. tr. vaziyeti tmitsizdir. Komünistler, bir alay teşkil ederek Dortot'yu yuhaya tutmuşlardır. Polis nümayişçileri dağıtmıştır. Po lis, yirmi kadar komünist tevkif et. migse de biraz sonra serbest bırak. | mıştır, PARTILER ARASINDA Paris, 23 (A.A.) — Lyon demok. ratik asosyasyonu, Flanden partizi, nin radikal sosyalistlerle iltihakr 1g. zumunu açık surette bildiren bir ka. rar sureti kabul edilmiştir. TÜRK - İRAN MUHABERE ANLAŞMASI Tahran, 23 (A.A) — Pars Ajansı bildiriyor: Gazeteler, geçenlerde İran — Tür. kiye arasında imzalanan telgraf ve te lefon muhaberatı hakkındaki muka, velenin metnini neşrederek bu muka- velenin iki memleket için olan fayda. larmı göstermektedirler. Cenevre Konseyi Toplanırken M illetler Cemiyeti Konseyi bu. gün toplanacak ve çok yük- lü bir rüzname ile karşılaşacaktır. Nonseyin mevzuu bahsedeceği meselelerin bizce en mühimmi, mü. tehassıslar komitesinin Hataya da- ir hazırladığı projelerdir. Mite. hassıslar komitesi, Hataya ait me- seleleri, Konseyin mukarreratı dal- resinde tesbit etmiye çalışmış, fa- kat bazı meseleler üzerinde karar verememiş ve bunlar hakkında ka- rar vermeyi konseye bırakmıştır. Hallolunmıyan meselelerin biri dil meselesidir, Konsey, Hatayda Türk. çeyi resmi dil olarak kararlaştırmış ve yardımcı bir dilin kullanılmama- sı lâzım olup olmadığını tetkika de- ger görmüştü. Mütehassıslar komi- tesinin mesaisi sırasmdn Fransız murahhasları, da türk. çe gibi resmi dil olarak kabulünü istemişler ve bu talep Türk murah- TAN Sıvas Malatya ; Arasında Tren Sıvastan Malatyaya doğru uzanan demiryo- lunun inşaatı hayli ilerlemiştir. gönderdiği bu resimde yapı faaliyetini görüyo- ruz. Memleketin bu iki mühim da trenle birleşeceklerdir. o Rus Keşif Şimal Kutbu rini yaptılar esası ve kutup miyor. i puns varmış ve yetinin bir Ruş Mukabirimizin merkezi yakın- İhtilâf mı Doğuracak? İzvestiya gazetesi yazıyor: Bugün, Şimal Kutpunu fethettiğimizi çok büyük ve sevinçli bir heyecan ve gurur ile söylemek hakkımızdır. Alim tayyarecilerimiz, telszcilerimiz ve Kutup kâşiflerimiz, sükünetle ve ortalığı hiç gürültüye vermeden, kahramanca bir tevazü ile vazifele siz büyüklük sayfalarına geçtiler. Bugünden itibaren. Şimal kutpunda bir Sovyet ilim kolonisi, Şimal deniz yolunun merkezi idaresinin Kutpun üzerinde Sovyetler Birliği bayrağı dalgala - AMERİKAYA GÖRE ji Washington, 23 (TAN) — Bir Sovyet tayyaresinin | kutup noktasına, üzerinde Stalinin resmi bulunan bir bayrak dikmesine, Amerika Birleşik devletleri hükü- metince henliz bir itiraz yapılmamıştır. | Her nekadar vakti de bu, henilz Amerikanın kutup toprakları Üzerinde | hâkimiyetini gösteren resmi bir vesika mahiyetini al- mam3ştır. Fakat burada profesör Sehmidt keşif he- yaya ait olacağını göstermiyeceği, kanaati vardır. Diğer taraftan meşhur Cenup Kutpu seyyahi Ami- ral Byrd Bostonda verdiği bir konferansta, Rusların bu uğurdaki mesaisini çok takdir etmiş ve emsalsiz bir cesaret olarak tavsif eylemiştir. a dh Pp Heyetinin na Varması ve Kutup fütuhatı tarihinde eş tayyarelerinin meydanı mevcuttur. Amerikalı Pearry Şimal Kut oraya Amerikan bayrağı dikmişse bayrağı dikmesinin de Kutpun Rus- Amerikanın İstediği Sılâhsızlık / Vaşington, 23 (A.A) — Hariciye Nazırı B. Hull, dün akşam radyoda söylediği bir nutukta, dünya milletle. rini manevi siyasi, askeri ve iktism. & ellâklarnı hırakmağa davet etmiş ve demiştir ki; “Bir memleket tecerrtidünün içti.| nabı imkânsız olarak ihtiva ettiği eko nomik ve fikri fakirleşme, ergeç, o memleket halkı arasında gittikçe ar. tan hoşnutsuzluğa, dahili ihtilâflara ve ayni zamanda demokresinin inkı- tama müncer olur.,, 10 Yıl Sonra 40 Bin Kilo Sakız İzmir (TAN) — Otuz sene evvel Çeşme havalisinde 1000 sakız ağacı varken şimdi burların adedi, Alaçatı havalisindekiler de dahil olarak, 300 © inmiştir. Ziraat mlidürlüğü, sakız ağaçları » nin üretilmesi için tetkikat yaptır - maktadır. Bu 300 ağaçtan çelikler 8- Imârak köklendirilecek ve yabani st kız ağaçları aşılanacaktır. Bu suretle hisbeten kisa bir zamanda sakız ağaç Misheletti, saat 00,40 da karaya in. İlikle mahküm olanlardan komüniz. larmmı 30 bine çrkarılacağı ve on se- | mişlerdir. Tayyareciler, Karachi'ye İmin Yunanistan için bir felâket ola- ne Sonra yılda 40 bin kilo sakız elde edilebileceği hesaplanmaktadır. YAZAN: ÖMER hası tarafından reddedilmiştir. Çün- kü Fransız murahhaslarınm talebi- ni kabul etmek Hataym kültür is- tiklâlini kökünden yıkar ve bü Türk yurdunu bir Babil kulesine çe. virir. Konseyin bu mesele üzerinde- yan bu meseleyi kati ve Türk emel- lerini tatmin eden bir şekilde hal letmesini bekliyoruz, Orta Asyayı Avrupaya bağlıyan yol (O Asyayı Avrupaya bağı yan, Trabzon — Tebriz yolu- ânr. Bu yolun inşaatı tamamlanmış ve yol üzerinde faaliyet başlamış. KÜÇÜK HARİCİ HABERLER enubi Amerikada Şili ka. binesi istifa etmiştir. *. A vusturya Hariciye Nazırı son Londra ve Paris zi- yaretlerinden Viyanaya dön. miştir, © ransa İle Lehistan &ra- sında Pariste bir ticaret muahedesi imzalanmıştır. . ir Fransız torpidosu Raz burnu civarında sisten karaya oturmuştur, . Irkaç gün evvel ölen sa, bik İngiliz Maliye Nazırı Lord Snowden'in cesedi ya- kılmış, külleri merasimle da- Gıtıdmıştır. . ,aristeki meşhur zafer ta. kımın yüzüncü yıldönü. mü münasebetiyle dün bir ih. tifal yapılmıştır. Paris - Tokyo © | Hava Seferleri Bağdat, 28 (A.A) — Paris — Tok, İburg faciası hakkında tahkikat yaps İ mis ve demiştir ki: Zeplin Faciasının Sebepleri Lakehurst, 23 (A.A.) — Hinden- cak olan Alman heyeti buraya gel - miştir, Heyet reisi doktor Eekher felâket esnasında hazır bulunan şahitlerin, a teşin evvelâ arka taraftan çıktığı hak kmdaki ifadelerine dayanarak, balo- nun geri tarafmda bir yerden gaz kaç tığı neticesine varmaktadır. B. Eck. ner'e göre gazin kaçışına sebep balo- nun yere inmesinden birkaç dakika evvel kırılan bir kablonun gaz hilere. sini delmesi, ve böylece gaz kaçması. ba sebep olmasıdır. Bu serbest hidrojeni ateşliyen ©€- lektrik şeraresinin de balonun üstün deki hava kütlelerinden gelmiş ola 8 İcabeder. Doktor Eckner, bir suikast ihtima li hakkındaki sual üzerine omüz silk | “Böyle bir tahmini teyit edecek hiçbir iz yoktur. Sabotajı ancak na- zari bir ihtimal olarak mütalea ede-| bilirim.,, Komünistlikten yo hava rekorunu kırmak için sefere çıkan Fransız tayyarecisi Deoret ile! gitmek üzere saat 2.05 tekrar hava lanacaklardır. 7 RIZA DOĞRUL ; mea) Londrada çıkan Great Britai, #nd the East yani “Büyük Britanya ve Şark,, risalesi bu yoldan bahse, derken şu sözleri söylüyor: “İranm Şimal Garbindeki © Teb. rizde son bulan bu yol, yalnız hir Türk — tran işi değildir. Bu yol Tebrizden Tahrana ve Tahrandan Afganisandaki Herata, Herattan başlıyan bir yol Hindistana, diğer bir yol da Türkistan ve Çine uza, nır. Böylece Orta Asya Avrupaya bağlanmış oluyor. “Bu yolun banileri, İran ile Av. rupa arasındaki en kısa yol olduğu. nu söylüyor ve onun büyük bir tran- sit faaliyetine sahne olmasmı bek. livorlar, Demiryollarının Uzakşark. Pişman Olanlar Atina, 23 (Hususi) — Komünist. çağı kanaatine varanlarm cezaları - hın geri kalan kısmı tecil edilmiştir. taki istikbali ne mahiyette olursa olsun, muhakkak olan bir nokta, yol ve kamyon, bu mmtakanm iktısadi hayatında, ehemmiyeti dalma artan bir rol oynıyacakttır. Yol yapmak, belki de güç bir iştir. Bilhassa dağ- hik memleket olan Türkiye ile İran. da yol yapmanm çok güç olduğu şüphe götürmez. Fakat bu yollar, banilerinin sâyi. Bi, bin misli ile ödiyecektir.,, Ingilizce risalenin söylediği bu sözler, şüphe yok doğrudur ve Trab- zon — Tebriz yolu, Türkiye ile İra- nm iktisadi inkişafında büyük ve gok hayırlı bir âmil olacaktır. Bu yolum yalnız İran ile Avrupa aras. da en kısa yol olmakla kalmıyarak Orta Asya İle Türkiye ve Avrupa arasında en kısa ve en emin yol ol. ELE Geçmiş Olsun! — isminizi bağışlar mısmız? — Bürhan! — Allah Allah! — Neden hayret ettiniz? — Affedersiniz, siz Irak cephesin. de bulunmadınız mu? — Balunmadım, — Süphanallah?! — Neden hayret ediyorsunuz azl. — Kuzum efendim! Süleymaniye. de eviniz var mıydı? — Yoktu. — Tamam! O halde mühendis mek. tebindeki arkadaşmız Nuriyi tanırsı- mız! — Mühendis mektebinde Nuri is- minde kimseyi bilmiyorum. — Nasıl bilmiyorsunuz canım! Nu- Hani mektepte efetühâ Nuri der. lerdi. Muska falan yazardı da., — Aldanıyorsunuz. Herhalde ben değilim! — Yok! Nuri siz değilsiniz benim! Mühendis mekebinde.... — Canım, bir kere ben mühendiş mektebinde bulunmadım ki sizi tanı, yayım! — Amma yaptınız ha! Mümkün değin! — Ne demek mümkün değil! — Canım! Bırakın iâtifeyi! ederim beni meyus ediyorsunuz! — Azizim! Benim işim var... — Benim de öyle! — O halde neden birbirimize mu- sallat oluyoruz canım?! — Peki! Hepsi ne ise amma siz Şeyh Hüsnü Efendinin kızı Pakize, Tam o sırada İriyapılı bir adam oda dan içeri girdi ve muhatabımı kolun. dan tutup şiddetle dışarı çıkardı. Ben bu hâdisenin tesiri altında afallamış bir halde iken: Muhatabım bana: — Veziri maali semirim Ali Paşa! Diye hitap ettikten sonra kolundan tutanı gösterip: — Bendegânımdan şu hain herif? salben idam edesin. İradei şahsnem budur... Ve bu tarzda şifahi buyrultularla zorla merdivenden İnmiye başladı. Ben arkasından koştum. O iri adam; — Hastadır, dedi, B. FELEK Kıbrısta Örfi İdare Kalktı Atine, 23 (Hususi) — Kıbrıstan &- İman haberlere göre İngiltere müs « temlekât nezareti Kıbrıs kıyammdan beri mevcut olan örfi idareyi ve hik kümetin eserine muhalif hareket e- denlerin tehciri hakkmdaki emirna « meyi ilga etmiştir. Amerikada Bir Amele Hareketi Pittsburg, 23 (A.A) — Jones and Laughlin çelik fabrikalarının amelesi 7.207 reye karşı 17412 reyle Jones Lewis endüstri teşkilâtı komitesine iltihak etmiye karar vermişlerdir. Jones Lewis teşekküllerinin İider. leri, bu teşekküllerin şimdi Amerikx İş federasyonu mensuplarından fazla azası bulunduğunu beyan etmekte ve kendi azalarından birinin beynelmilel iş bürosu nezdinde Amerikan amele- sini temsil etmesi için gelecek Hari, randa ısrar edeceklerini lâve etmek» tedirler, Rica Almanyanın Londra Büyük Elçisi Değiştiriliyor Berlin, 23 (A.A) — Nasyonal — Sosyalist mahfellerde söylediğine gö re, Almanya hükümeti Von Bergenin yerine Von Ribbentropu Papa nezd. ne sefir tayin edecektir. (TAN — Von Ribbentrop, epey ev. vel Almanyada bir serginin küşat res minde söylediği nutukta bazı potler kırmış ve o zaman İngiltereden alma, rak başka bir vazifeye tayini mevzuu babsolmuş, fakat bu değişmenin, bi - Taz geç yapılmasnm siyaset icabı o ması İse onun kıymetini kat kat ar. tarır, larak düşünüldüğü de ileri sürülmüş. tü)