24 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

24 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

| | e—— 8 RR > MEMLEKETTE HAYVAN: SAĞLIĞI | İÇİN ESASLI TEDBİRLER ALINIYOR Edirne (TAN) — Trakya Umumi Müfettişliği ziraat, baytar ve nafıa müşavirlerile köy bürosu şefi üç vilâyet içinde yapacak ları müşterek etütler için otomobille yola çıkmışlardır. Trakyanın her tarafında baytarlar ve fen memurları tarafın dan eneme ameliyesine ve bir yandan da şarbon savaşına başları mıştır. Bu plânın tatbik: beş yıl devam edecektir. Orduda Yeni Yollar İnşa Ediliyor Ordu Valisi B. Baran Ord, CTan muhabirinden) — VE Myetimizde esaslı bir imar çalışması vardır. Imar programmın en başında köy işlefi ve yol meselesi geliyor, Va- li B. Baran, bizzat köyleri gezerek köylünün ihtiyaçlarını tesbit etmek « tedir. Orduya Atatürkün güzel bir hey- keli dikilecektir. Bunun için ilk ha- zırlıklara başlanmıştır. C, H. Partisi bu heykelin bir Türk sanatkârına yap tırllmasnma karar vermiş ve Güzel Sanatler Akademisi muallimlerinden heykeltraş Ali Hadi ile anlaşmıştır. Bursa Temsil Heyeti Gemlikte Gemlik (Tan) — Bursa Halkevi temsil heyeti buraya gelmiş, CH. Partisi salonunda “Ana, Şeriye mah- | kemesi, Himmetin oğlu” piyeslerini oynamıştır. Heyet; başöğretmen Bi- lâl Rıza, öğretmen Ali Ulvi, Muez- | örnek ol Modern mandıralar yapıldı Bu sene beyaz ve kaşar pey. niri istihsal edilen (o mandıralarda daha faal ve toplu çalışılıyor. Yeni yapılan modern mandıralar çoktur. | Edirne vilâyeti mandıraların adedini | (45) ten (80) a indirerek masrafları ve gidip gelme hizmetlerini daha 6- konomik bir duruma sokmuştur. Kültür bakanlığının umumi mü - fettişlerinden beşi Edirnede işe baş- lamişler, General Kâzım Dirikle de konuşmuşlardır. Egitmenler kursu, gittikçe ar. tan bir şevk İle derslerine ve ge- zintilerine devam ediyor, 100 eğit- menin dağılacağı küçük köyler şimdiden okul yerlerini hazırlıyor ve temizliyorlar, Toprağı olmıyan eğitmenler köylerin malı olan top. raklardan faydalanması içinde hazırlıklar yapdıyor. | | İnanlı harasında inşaat devam &- diyor. Büyük aygır depoları ve inek ahırları bitmiş gibidir. (180) dişi at ve merkep aygıri bugün Trakya böl- gesinin 25 kadar sşım merkezlerin- de çalışıyor. (7) merkezde de suni to humlama âmeliyesi vardır. Köylerin kollektif hareketlerile ve beşer, onar lira vermek süretile yeniden damız. lık hayvasilar, Kovanlar ve buna ben- zer avadanlıklar getirilmekte ve plân dairesinde çalışılmaktadır. Göçmen köy ve evlerinin inşaatı hararetle devam ediyor. Bu köylerde cak kadar güzel ve temiz bir hayat ve çalışma tarzı takip eği- at Vekâletinin gönderdiği bur gu makinelerile ve husus! ustalarla makta, tulumbalar tekılmakta ve ku yunun çevresi taş ve betonla örül . mektedir, Göçmenler hesabıma en 2218 bin pulluk çalışıyor, çeşitli tohum ekili yor. Edirne, Lüleburgaz ve Çerkes. köyünde göçmenlerin üç yağ fabri - kası açılmıştır. Fidancılık, hayvancılık ve arıcılık Fidancılık işleri de ilerliyor. Yeni dikilen meyval meyvasız fidanlar bir buçuk milyona yakındır. (15) yerde yoncalık istasyonları, zez, Adalet, Saniye ile Emin, Şevket, Rüştüden ve Bursa Şehir Tiyatrosun dan miiteşekkildi. Sıra ile iki gece ve- rilen temsfler halkm rağbetini ka. sandr. Bilhassa kadınlar rollerinde çok muvaffak oldular, HIKMET ÇİÇEKLERİNDEN BİR DEMET — Bilecik orta okul mual- Yimlerinden Murtaza Gökbayrak “Geç miş günlerin hikâyesi, Gönül iktimle- rinde, Celâl Sahir Erozan, M. Emin “Yurdakul” sdmdaki eserlerine ilâve- ten “Hikmet çiçeklerinden bir demet, İsimli yeni bir eser çkarmıştır. Bu e- gerin içinde büyüklerin sözleri var. dır. Maraş Valisi Antepte | Gaziantep (TAN) Maraş Vali ve-| Xhi Refik, yanmda'Emniyet direktö- rü İzzettin bulunduğu halde Antebe gelmiş, iki gece kaldıktan sonra Ma.| raga dönmüştür. Maraş Valisi geh- rin görülecek yerlerini ve tarihi eğer- lerini gezmiştir. Kandıra Jandarma Kumandanlığı Kandıra. (TAN) — Bir seneden -| beri vekâleten başçavuş Hamdi ta - rafından idare edilmekte olan kaza- mız jandarma kumandanlığına yüz- başı Mehmet Erdek tayin edilmiş ve vazifesine başlamıştır. (45) yerde bilyllk ve yeni kovanlı ari İstasyonları, (55) yerde Rodeyland ve Legorn tavuk istasyonları ve (18) yerde beyaz Ankara cinsi ve mavi Hollânda tavşan istasyonları dikket- İle çalışmaktadır. İ Dört vilâyette (6) arıcılık müfeti- şi ve on dört kadar da maiyet usta” ları vardır. Bunlar bütün yeni aricr- lık şebekesini gezerek eskilerin yeri- ne yeni kovanlar veriyorlar. Ziraat Bankasınm ve 75 kredi kooperatifinin açtığı kredilerle ye ni kovanlar yaptırılıyor. İyi mev simde vasati 40 kilo bal veren bü kovanları şimdi köylü kendisi için bir destek ve varlık sayıyor. Ziraat Vekâletinin, hususi idarele- rin ve bütün belediyelerin fidanlık- ları yanmda bir de köylerin, kırkar / ellişer dekarlık kollektif ve toplu ça. ışma fidanlıkları vardır. 938 yılında fidan yetiştirmenin ve üleştirmenin ölçüsü milyon olacaktır. Türkkuşu âzası hergün Edirne- nin Sarayiçinde ve kışlalardaki a - landa talimlerine devam ediyorlar. Kayıt işini bitiren Türkkuşu talebesi (50) yi bulmuştur. MA toprak 10 - 40 metre derinlikte uçıl-| Bigada Muh Sg FE Kursa giren 207 köy muhtarı birarada | ) Biga, (TAN muhabirin- İ den)— Şu günlerde kasaba- # muzda bir muhtar kalabalığı 4 vardır. Tam 207 köy muh- İ tarı ve kâtibi sinema bina- Ü unda açılan kursa devam 4 ediyorlar. Muhtarlar için # KÖYLERDE TRAHOM EVLERİ Gaziantep (TAN) Trahom mücade 18 teşkilâtı faaliyet sahasını gittikçe genişletmekted Son zamanlarda mücadeleye! da; - hil beş viliyetten başka Mardin ve Siirt vilâyetleri de mücadele sahası- na alınmış ve buralarda açılan hasta- ne ve dispanserlerle hastalığa karşı şiddetli bir savaş başlamıştır. Yine bu son günlerde trahom mü- etdelesine dahil bazı vilâyetlerin fusu kalabalık köylerinde Köy göz tedavi evleri açılmıştır. Bu köyte, rak, kurs görmüş bir sıhhat memü- Tu bulunmakta ve hem o köyün, hem de etraftaki yakın köyler halkının gözlerini tedavi eylemektedir. Seyyar ve mütehassıs bir doktor, her gün bu köy istasyanlarından birine giderek akşama kadar hasta köylüleri mua- yene, tedavi ve ameliyatla meşgul o- Tuyor, masafeler katederek şehre inip teda- Yİ olmak, yahut arasıra köye uğru - | yan seyyar memurları beklemek kül- fetinden kurtardığı için köylülere | pek ziyade rağbet ve alüka ile karşı- lanmıştır. Mengende yeni inşaat Mengen, (TAN) — Üç sene içinde nahiyemizde tam teşkilâtı bir ilko - kul ve dört büyük köprü yapılmıştır. 13 bin küsur nüfusu olan Mengende şimdi de zarif bir hamam ve Atatür- kün büstlerile süslenecek bir park vücude getirilmektedir. Bunun için, başta nahiye müdürü S. Karaman ol- duğu halde kadmir erkekli birçok halk çalışmaktadır. Mengenin bütün köylere telefonla bağı temin edilmiştir. Manisa Muallimleri Arasında Tayinler Manisa (TAN) — Edirnede açılan Geçen sene olduğu gibi (15) Hazi- vanda Trakyanm (20) yerinde açıla cak olan köy çocuklarınm atat oba- Yarı hazırlıkları bitmek üzeredir. Bun İları idare edecek çok yorgun ve isti- rahate muhtaç öğretmenler ayrılmış tar. köy eğitmen kursu musllimliğine ta» yin olunan Than Görkeyin yerine ilk tedrisat müfettişliği şefliğine Celâl Gürsoy tayin olunmuştur. Salihli mıntakası müfettişi Zeki Ba lıkesir öğretmen okulu tedri öğretmenliğine ve yardirektör! e A davi evlerinin beherinde dalmi ola -| Köy tedavi evleri, köylüyü uzun| tar Kursları 3 — hergün dörder saal konfe- f translar veriliyor, bilgileri * artırılıyor. , Muhtarlar, kursa devam j ettikleri günler için köy san- p dıklarından birer buçuk $ lira yevmiye alacaklardır. * Evkaf Umum Müdürlü. * ğünden gelen tahsisatla ka- / sabamızda camilerin tami- rine başlanmıştır. İmam ve müezzinlerin birikmiş ay- lıkları henüz verilmemiştir. Ne zaman verileceği de şim- dilih belli değildir. marmara aa AN İİ Akhisarda Çocuk Bakım Evi * Akhisar, (TAN) — Yoksul çocuk- İara yardım komitesi ve çocuk esir. geme kurumu beraber çalışarak her sene yüzlerce fakir çocuğu giydirdik | leri gibi bunlara muntazaman sicak yemek te vermektedir, l Halkevi sosyal yardım kolu, Kızı - | lay ve çocuk esirgeme kurumlarının | da yardımlle bir “Çocuk bakım evi,, açmıya çalışmaktadır. Bu suretle il çemizdeki yoksul çocukların vaziyet- leri kurtarılmış olacaktır. Yalvaçta Konferans Yalvaç. (TAN) — Velimiz Fevzi Daldal buraya gelmiş, İlçebey İbra- him, Belediye reisi Sadık Mutaf, Hal- kevi başkan: Edip Berkin, H. C. Par tisi başkanı Tahsin ve diğer zevat ta rafından karşılanmıştır. Vali şerefine ortaokulda bir çay zi yafeti verilmiş, ortaokul direktörü Ziya Kökçetin ziyafete söz olmuş, ziyafetten sonra da son sınıf talebe- sinden 132 Ali Riza Bilgiç ormanları- muza dalr bir konferans vermiştir. Konferansta 350 kadar dinleyici bulunmuştur. Yalvaç öğretmenleri, her pazar gü nü aralarmdan birinin mesleki bir konferans vermesini kârarlaştırmış- lardır. “Köy yatı okulları, mevzulu ik konferansı, Gemen köyü yatı mekte- bi başmuallimi Süleymen Taşkın ver miştir, Burdurda Kâğıt Oyunları Yasak prette isbat etmiştir. V Bize bütün yerli mallarını ya- bancı mallara tercih ettiren en kuvvetli sebep olanların taze, u- cuz ve saf olmalarıdır. Bu evsa- fı taşıyan öz Türk mamulâtı du- rurken pahalı, ve muhteviyatı şüpheli ecnebi mamulâtına para vermek günahtır. Radyolin diş macunu hudut- suz muvaffakıyetile halis yerli malınm bu meziyetini parlak su- Kumral ve siyah olarak iki cinsi vardır. Ter ve yıkanmakla kat'iyyen çıkmaz, tabii renk ve- ren tanmmış yegâne sıhhi saç o boyalarıdır. İNGİLİZ KANZUK ECZANESİ Beyoğlu - İstanbul BİR CAZİBE VAR, Ademi iktidar Burdur, (Tan) — Belediye, kah - vehanelerde kliğıt oyunlarını yasak | etmiştir. Yalnız tavla oynanabilecek- | Konya müfettişlerinden Hüsamettin de onun yerine, Kırkağaç mmtakası ilk tedrisat müfettişi Hizmet Bozkurt Çanakkaleye nakil ve tayin edilmi , İlerdir. Bel gevşekliği & en tesieli bir ilâç SERVOİN dir. İhtiyarlara genclik yorgun GT ile 185 kuruşa gönderilir. Sirkeci Merkez Eczanesi Ali Rıza 74-5-987 k Ever cicim; PERLODENT oiş Macunu SAYESİNDEDİR —— MEKANA MEN LA EZA TERE 5 7 Paranızı beyhude yere sokağa atmayınız! RADYOLİN —- Sizi; terkibi meçhul ve ondan üç dörtdefa paha! ecnebi mamulâtını kullanmaktan kurtarmıştır.