29 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

29 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

sy azan kumandanı (Ebu Ha- Ve iy, ZYaretine gelenleri izzet Payla) ile kabul etmiş; katliğm ti ği tekzip ederek: yük kumandanımız Hora- si, limin maksadı; kitap ve Mek Mücibince adaleti tatbik et- haty, $ Resulü ekremin evlât, ah- VE ha balarına yapılan zulüm tir. çe nihayet verdirmek» Beyden, lâ taraftar olanlar hiç bir tuy, Kötkmasınlar. Fakat bu - başlan düşünenler, şimdiden Deriye, Sare arasınlar, K ii Ebu Hamidin bu bir Tİ, gehirdeki heyecanı iyi ve kadar teskin edebil - Mzlerin şant birçok kimseler, bu ) Va ettiği mânayı ince - ve İeeye tak etmişler; Küfe bim Rk Pek Yakın bir zamanda mü kim idisata sahne olacağına hü - Eyy e işlerdi, in evinde gizlenen ma oğla, Horasan askerleri. YA Sims, üzerine derhal meyda- ik; ir; serbestçe Küfe eşrafı hüma sa başlamışlardı. Âli Restle olanlar, derhal bunla - dü toplanmışlardı. da Horasandan, Müslim » Bir Nâkip gölmişti Bü d; ördü Kkühlandanı, hem Brajy Selmeye birer mektup ge- Mi ba mektupta iki Eme. Meğer e Küfe üzerine yürü- bahsediyor; ne ordularını imha ile Scağım, Siz de orada hi- Hneselesile meşgul olun. Ma. İmam Türahim, şehit edil. €vvel hilâfet hakkımı ken - cük biraderi (Ebülab- terketmiştir. Şu halde, der- biat edin, Ve artık yi Emevi hilâfet ve salta- Kanandı verin.) Diyordu, i Ebu Hamit, başku- ay, san Müslimden bu emri Ri ziyg a2 derhal Abbas oğulları- Ve kari? Bitmişti, Ve Ebülabbasi a karşılazmaz; derhal ö — Pa Şökerek: Mün;, Selimi aleyktim, yâ emirtl- VE rahmetullâh.. demis B 9 Sekilde selâm vermekle o- Bu halife tanıdığını göster- . Ve sonra da, Ihtilâ. n bam emir ve fermanını. Dannii. Bin, Ng Bamidin pu Pa şekilde hareketi EKE er de tapır onun gibi ha Mi ler... girmdi, (Abbasi) ha big, < büylk rüknü olan E- Pükaş Yine eylemişlerdi. iye biat, tamamile husust Mi my Mi. Müslimin verdiği e- ÜN y,bince Ebulabbasm hilâfe- İln etmek elzemdi, Fa- Od bir muhalif zuhur , Ahbas? oğullarını e- Misafir eden” (Ebu Selme) Simdi mü ae, Hilâfet hakkın, (I- ahdi ana sit olduğun- tini, Eblabbasın hilâ- * Yo, Anma taraftar görünmü - a, AREA, bu mrt (Şia) Atay ie yordu. Halkm, Miyan karş gösterdi. K Morasanlılar, Araplardan ve ty etmekle beraber ği tameyülü kırmak için, birtakım bahaneler icat ediyor; evi kapı. larmı sımsıkı kapayarak gerek E- bülabbasm ve gerek kardeşlerinin halk ile temasını menetmek İsti - yordu... Ayni zamanda, ihtilâlin başkumandanı Horasanlı Müslimi de (Menfaatprestlik . Mevki ve ik- bal hırs - ikiyüzlülük ) ve saire ile itham ederek: — O; bu ihtilâle başlarken, her- kesi Ali Resul namına başına topladı. (Ali Resül) demek, doğru. dan doğruya peygamberin oğulları ve torunları demektir. Abbasi o- Kuları ise, peygamberin amcazade- eridir. Bugün ortada peygamberin torunarı dururken, hakı Abbasi o. Zullarına blate davet etmek aböstir. Hattâ, Ehibeyte ihanettir. diyordu. bu Selmeniri bu sözleri, hal- km fikrini bulandırmak is- tidadını gösteriyordu, Ebu Hamit bü tehlikenin önüne geçmek için, Ebu Selme ile uzun münakaşalara girişiyor; o da vaziyeti şöylece izah eyliyor: — Evet; hakkınız var. Hilâfet, (Imamı Ali) evlâtlarına intikal et. mek lâzım gelir. Fakat şu var ki; bu zatlar, hilâfet makamı elde tutmak için kâfi derecede Eyakat gösteremeğiler... Imamı Alinin en büyük oğlu (Imamı Hasan), hil&. feti Emevilere terketti. İmamı Hü- seyin; tedbirsizliği yüzünden, Ker- belâ çöllerinde al kanlar içinde can verdi. Bu iki zattan başka da hiç kimse, ciddi bir surette hilâfeti benimsemek £ istemedi... (lmamı Ali) nin evlâtları, âlimane ve din- darane bir fazilet, cidden takdire şayan mertlikten başka, hiçbir kuv vete ehemmiyet vermediler. Onun i- çin de, hile, desise, zulüm, katil ile mevkilerini temin eden Emevilere hiçbir zaman galebe edemediler. El lerine geçen her fırsatı kaçırdılar. Milletleri idare etmek kudret ve kabiliyetine malik olmadıklarını an lattılar... Abbasi oğullarına gelin- ce; bunlar, bu işe çok esaslı bir sU- rette çalıştılar, Her tarafta mü - kemmel teşkilât yaptılar. Ve niha. yet işin başıma Horasanlı Müslim gibi bir genci geçirerek teşebbüsle- rinde muvaffak oldular... Hükümet işleri; zâf, tereddüt ve korkaklık kabul etmez, Hâkimiyet; ancak mu vaffakıyet sırların: bilen ve tat- bik edenlerin hakkıdır, diyordu. Idukça mühim bir kuvvete Oo malik olan Ebu Hamit, fik- rini Ebu Selmeye cebren kabul et. tirmiye muktedirdi. Fekat, iki E - mevi ordusunun Irak üzerine sark- maya başladığı bir zamanda, Ira - kın merkezi olan Küfede kan dö - külmesine taraftar değildi. Bunun için, bir taraftan Ebu Selmeyi tat- hiıkla yola getirmiye çalışırken, di- ğer taraftan da: Ebu Selme, evinde Adeta sizi hapsetmek İstiyor. Bir suikaste Yazan: Ziya Şakir İmha maruz kalmanız da muhtemeldir. O nun için İkametgâhınızı tebdil ede. ceğim. Diye, Ebülabbasa haber gönder. mişti. Ebülabbas, bu teklifi kabul et - mişti, Ebu Hamit; bu yeni ikamet. güha, Türklerden mürekkep bir müfreze yerleştirmeti. Ondan #ön. ra de hilâfetin resmen ilânı için i- cap eden İşlerin tertibine girişmişti, Şehir kenarmdaki ordugühmmda, bir gece ansızın askere hazırlık em. ri vermiş; sabahleyin kale kapıları açılır açılmaz Âdeta âni bir baskın la şehre girmişti, Kuvvetlerini, muhtelif kısımlara ayırarak icap €- den yerlere yerleştirmiş; çarçabuk umumi vaziyete hâkim oluvermiş ti. Ebu Selme ile taraftarları, bu hal karşısında artık hiçbir şey yapmı- ya muktedir olamıyucaklarını an - lamışlar; onlar da bu cereyana uy- miya mecbur kalmışlardı. Borsamızda Dünkü Satışlar frank gösterilmiştir. Borsamzda sa- bah 13,60 liradan açılan piyasa pek az muamele ile geçmiş, akşam 18,50 lirada kapanmıştır. Pazartesi günü Ekidasyon dolayısile piyasaya fazla mal çıkacağı tahmin olunmaktadır. Arbitraj yapan bankalara fazla Türk borcu geldiği haber verilmektedir. Bu suretle piyasada arz çoğalacağından dolayı Türk borcü fiyatların bir mikdar düşmesi ihtimali vardır. O nisbette kuvvetli alıcılar çıkmazsa düşüklüğün artacağı hatıra gelebilir. Paris borsasındâ frank 110,60, dolar 22375 tur. Londra borsasında ise frank 110,69, dolar 4,0417 dir. Os- manlı Bankası hisselerinin fiyatları açılış 470 ve kapanış 473 franktır. Paris elektrik şirketi ise 1370 - 1380, Süveyş kanalı 23950 - 23675, Royal Doyç 5170 - 5145, Fransız rant: 63,65- 63,90, Yugoslav rantı 228 - 230 frank tır. Borsamızda Merkez Bankası 89, Aslan Çimentosu 13,70 liradır. Ana- dolu ve Sivas, Ergen! tahvillerinde hiç bir tebeddül olmamıştır. Merkez Bankası bir Ingiliz iirasına 623 - 626 kuruş fiyat tesbit etmiştir. Japonyadan Ticaret Odasına Bir Müracaat Japonya ticaret odası, şehrimiz Ticaret odasına gönderdiği bir mek- tupta Türkiyeden Spat flüor ile Kris- tal almak istediklerini bildirmiştir. Oda, bu istek karşısmda tetkikat yap maktadır. İstiridye Kabukları mize muhtelif istriâya kabuklarınm ithal edilip edilmediğini ve ne mik- dar istendiğini Ticaret odamızdan Havuçtan Kansere İlâç Yüz otuz yıldan ziyade oluyor, Brido adında bir Fransız hekimi “0. taz beş yıl çalışma ve tecrübe mahi Sulü,, olarak yazdığı havuç o kita- bında, bunun suyunu iltihaplanmış Yaralara, kadmların memeleri üze. rinde çıkan çıbanlara, bilhassa, adı bile soğuk olan, kanser | hastalığı Yaralarına karşı miihim bir ilâç ola. Tak göstermişti. Bu kitap zamanım. da biyük bir şöhret kazanmış, fa- kat sonradan —pek çok şeylerle bir- likte— o da unutulduğundan havuç ta karaciğer hastalıklarma ilâç diye tanmmış kalmıştı. Havucun, okadar zamandanberi unutulmuş olan, büyük hizmeti şim. di yeniden meydana çıkıyor. Geçen. lerde Paristeki tedavi cemiyetinde, kanserin epitâlioma denilen cinsin- de, açılmış yaralara karşı havuç Kul- anılması pek elddi olarak tetkik e. dilmiş. Cemiyetin âzasmdan bir he- kim, böyle açılmış yaralarda havuç tedavisiyle, hastalarmın gördüğü faydaları saymaş, dökmüş... Yalnız, yeni hekim eski hekim gi. bi havucun suyunu değil, özünü kul. Tanmayı tavsiye ediyor. Havuç kay. nâr suyla yıkandıktan sonra özü çı. karılarak gaz bezi arasma konular cak ve böylece açık yaranm Üzerine konulacak. Eski hekimin havuç ki. tabı çıktığındanberi mikroplar keş. fedildiğinden, bu zamanda havuç te. davisinin de böyle yapılması tabii en mühim netice olarak kanserli hastanm çektiği sancılar hafifliyor. | muş. Kanser sancılarına karşı İn. sanlar yılan zehirine kadar mira, caat ettikleri, o zehirden daha ko- layca ve daha ucuz olarak buluna. bilen havucun bu büyük iyiliği şüp. hesiz pek mühim birşeydir. Zaten havucun sancıyı dindirmek hassası mide tilseri hastalığında da görülmüştü. Bu hastalıkta da insan yemekten önce çiy havuç yediği | halde, yemekten sonra —havuç ye. mediği vakit duyduğu— sancıları duymaz... Otuz şu kadar yıl oluyor, Gordon adımda bir İngiliz hekimi de —çali- ba havucun şeklini beğenmediğin. den— menekşe yapraklarının suyu ile kanser sancılarını dindirdiğini haber vermişti. Kansere karşı mil, cadelenin sıkıştığı bu sıralarda İn. giliz hekiminin tavsiyesi de hatıra geliyor. Bazıları da kanser sancıla- rını menekşe suyu İle dindirmiye ça. Uşıyorlar. Kimisi de, bazı memleketlerde hal. kın kanser sancılarına karşı may. danozu kaynatarak onun suyunu kullandığını hatırlıyarak bu usulü kullanıyor ve fayda görüyor... Yeni hekimlikte böyle havuç ö- züyle, menekşe yaprağıyla, mayda. noz suyu İle tedavi şüphesiz tuha. fınıza gidiyor, fakat eski İstanbul. da büyük bir hekimin dediği gibi, hekimler hastalarm İstırahmı tes- kin için hiçbir vasıtayı küçük eör. mezler. Dün sabah ve akşam Paritten ge | İlen telgraflarda Türk borcu 264 Danimarka hükümeti, memleketi - | Tuzlu Balık ihracatı Durdu uzlu balık imracatı son zamanlarda tamamen azalmıştır. Bunun sebebi kom. şu memleketlerin bizim balık. larımızı daha seri vasıtalarla nakletmeleridir. Yunanistan tuzlu balıkları kontenjana tâ. bi tuttuğundan Yunanlılar biz. den aldıkları balıkları kendi fabrikalarında tuzlamayı ter. <ih ediyorlar. Fıçıcılık işleri yoluna girdiği takdirde tuzlu balık ihracatının artması müm. kün görülmektedir. Ticaret O. dası, bu işe ait bir rapor hazır lamış ve vekâlete göndermiş. tir, | BORSA) 28 MAYIS CUMA PARALAR Sterlin 625.— Dolar 123. — Fransız Fr, 110,— Belçika Hangi 80 ka fran, er , Drahmi — 18.— İsveç Fr. 565,— 15.0120 4.68 TBT Brüksel Atina Cenevre 3.4564 Sofya 63.0488 Amsterdam 1.4366 22.6666 4.2158 13.7490 1.9675 4.1662 3.9888 343725 2.73 24.— 3.10 Belgrad Yokohama Moskova Stokholm Bugün limanımıza gelecek vapur. lar; Saat; 18 Ege Karadenizden, 10 EKONOMİ MUAMELE VERGİSİ 'DEĞİŞMİYOR 7) Muamele Vergisinin gümrük- İlerde alınması için başlıyan tet- kikler neticelenmiştir. | İktisat Vekâleti, bu işe ait raporları ve verginin tadili için gösterilen sebepleri tamamen gözden ge- çirmiştir. Maliye ve İktrsat vekâletlerinin be- raberce yaptıkları İncelemeler, mua- mele vergisi gümrüklerde almdığı takdirde tatbikat sahasında bazı güç- Mükler çıkacağını göstermiştir. Veri- len karara göre, bu vergi, eskiden ol- İduğu gibi tahsij edilecektir. Bunda, İküçük sanayi erbabının müracaatları da âmil olmuştur. Bü iş üzerinde temaslar yapmak üzere Ankaraya giden sanayi heyeti şehrimize dönmüştür. ADANANIN İLK ARPA MAHSULÜ Adanada yeni arpa mahsulü idrâk edilmiş, biçilmesine baş. lanmıştır, Dün, yeni arpalardan Mersinde vapur teslimi olarak bin ton kadar arpa satılmıştır. Bu arpalar temmuzda teslim edi « lecektir, Kilosu 3,10 kuruştan satıl « mıştır. Eski arpalardan yemlikler 3,35 kuruştan piyasa tutmuştur. | Dün bütün buğdaylar satıldı | Dün şehrimize Ziraat Bankası he (saba on beş vagon buğday gelmiş- ,tir. Bu buğdaylar alınmıştır. Piyasa- ya gelen mallar on bir vagon buğ » (day, dört vağon.çavdar ve iki vagon arpadan ibarettir, Malların bir kısmı lile evvelki gün gelen buğdaylarm İhepsi satılmıştır. Piyasa biraz gev- İ şek geçmistir. Fiyatlarda da büyük bir fark yoktur. Yalnız, dün gelen iki vagon ekstra Pulatir buğdayları beş para fazlasile 7,15 kuruştan satilmiş- tır. 17 - 18 çavdarlı buğdaylar 605 kuruşa ve 20 çavdarlı buğdaylar & kuruştan satılmıştır. Çavdarlı mallar ra fazla alıcı çıkmamıştır. ZAHİRE BORSASI 28—5—937 FİATLR . Pa. 16 10 35 17 32 ISILSESİ BİP Isle AĞ INI Baeloli iğ Kitapları 1 — Edebiyat ve Türk Edebiyat tarihi hülâsası, Yazan: Murat Uraz Konya Bartmdan, 11 Bartın Mudan.| Vefa Lisesi Eâ, Öğ. yadan, 6,30 Saadet Bandırmadan. Bugün limanımızdan gidecek va. parlar; 2 — Fizik hülâsası ve fizik mese- le halleri. Yazan: Dç. Fahir. Olgunluk smavları için Lise mif- redat programlarına göre tanzim e- Saat: 18 Anafarta Bartına, 14 Ko-| dilmiş yeni ve son tabıları çıkmıştır. caeli Mudanyaya, 20 Saadet Bandır.| Fiyatları 75 şer kuruştur. YENİ KI maya, 15 İzmir izmire, TAPÇI: Ankara caddesi No. 85.