2 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

2 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Bizde İlk Kuduz Aşısı (Başı 7 incide) parça et suyunda ezilir ve hastela- Tın karınlarma ikişer saat fasrla (- le şırınga edilirdi. Bir milddet sonra, şırmgaları, ni saatte yapmıya başladık. Tabi © zaman ne elektrik var, ne de ha- yagazi... “Fur Pasteur,, leri, otoklav'ları adi mangal kömürü ile ısıtırdık, ir gilin, hiç unutmam, Ana. | doludan bir hasta geldi. Dı da dolaşırken, kuduz bir sırtlan ta. rafından ısırılmış! Tedavi altma aldık. Fakat, rapora sırtlanm fran- sızcasnı yazmak lâzım.. Muallim Zoeros Paşa, güyet güzel frenkçe bilir amma, her nasılsa sırtlanm İransızcası ne olduğunu unutmuş. | Bana sordu. Ben de hatırlayama. | dım, Hele neyse Tıbbiyenin dördüncü sınıfmdan Hırkaişerifli Ali Efendi | imdadımıza yetişti: | — Sırtlana Blereau derler! dedi. Doktor Bafralı Yanko, öteden - beri, Zoeros Paşaya muavin olmak isterdi. Fakat, Zoeros Paşa, Bafra- Myı atlattı. Gönderdiği cevap ta, hoştur: — Ben gâvur, o gâvur. İkimiz bir arada olamayız! İhtiyar hocam, beni pek beğenir ve severdi. Son zamanlarda ihtiyar. ladığı için bütün aşıları bana yap- turırdı. Tedavihanede gün, gece de- mez çalışırdık. Arada bir, yarım Baat için mülesseseden ayrılsam, Paşa hemen beni aratırdı. Bir paskalya günü kendi kendi. me: — Eb.. Dedim, bugün paşa gel - mez. Azıcık olsun istirahat 'ede - yim., Aksilik olacak, paşa yanma bir - kaç Papas alp gelir. Beni bulama - yınca; gülerek: — Ooh. diye söylenir, gel key- fim gel.. Biz paskalye yaptık. Yor- tusundan Sadi Bey istifade etti! — Rastladığınız kudurma vaka- Jarı arasında size en fazla heyecan veren hangisi oldu? — Sormayın: Bir zavallı hıristi- yanı getirmişlerdi. Durmadan etra İma saldırıyordu. Gözleri, manda gözü gibi büyümüştü. Sırtına zorla deli gömleği giydirerek karyolaya sımsıkı bağladılar. Fakat bu sira da bir fırsat bularak Musa, ismin de bir hizmetçiyi kolundan mırmı- ya muvaffak oldu. Ağzmdan kö - Pikler saçarak, bağıra çağıra, gö- zümüzün önünde feci bir ölümle ölen bu aânmcağızın çektiği ıztı - rabı unutamam. * kdam gazetesi, o tarihlerde, İÜ iradaz hastalığın aşısı bu Tunduğundan sık sik bahseder, ku duz hayvanlar tarafından İsirilan- arm vakit geçirmeden mlracast etmeleri için uzun uzun bendler ya sardı, Fekat, halk kuduzun aşt ile geçeceğine bir türlü inanamıyor « du. O günlere kadar, kuduza karşı tek tedavi çaresi ısırılan yeri kuv- vetli hamızlarla dağlamaktan iba- retti. Bazı zavallılar da, kendi kendile Tini tedaviye kalkısırlardı. Ufürük çü hocalardan medet umanlar da eksik değildi. ! Gazetelerden biri, bir gün ben « den bahsetmiş: Sadi Bey, şöyle ça aşıyor, böyle çalışıyor diye... Or- alık biribirine girdi; yazıyı benim yazdırdığımı sandılar. O tarihlerde, iradei seniye olmadan, bir adamı methetmek calz değildi. Gazetecilerden tanıdığım olma » dığını isbat edinciye kadar akla ka rayı seçtim. Zeoros'tan sonra müessesenin başma bir Fransız âllmini getirdi - ler. Bu zatım ismi profesör Meri idi. isi, şimdi beynelmilel kuduz mütehassıslarmdan yüksek bir şöh rettir! Bir gün, hiç unutmam, Ken disini kuduz bir tavşan ısırmıştı da, şırmgasını ben yapmiştim. Ge- rek ondan, gerek kendisinden son ra gelen profesör Remlinger'den şahsen çok istifade ettim. Meri, bir aralık mezuniyet alarak Pari- se gitmisti. Orada da. mllessese ile meşgul olurdu. Kendisine sık sik mektup yazardım: ; | — Tavşanlar iyi gidiyor. Has - © tular iyi gidiyor! Derdim. hmet Sadiye, hakteriyoloji araştırmalarmm ellinci yıl r AYDIN HAVA KURUMU BAYANLAR KOLU AN Briand'ın Yıl 2.6.9937 —— Dönümünde R. Arasın Sözleri (Başı 1 ineide) eserini de burada şizmiyeceğim. Bu akşamki tezahür, bize bu ada- mm milli ve enternasyonal çehresinin nekadar blyük olduğunu ve en temiz Fransız vatanperverliğinin bir ifadesi olan beşeri mefküresinin ne kadar üksek bulunduğunu kâfi derecede İ gösterir. Burada, Türk mefküreciliği. Aydın Hava Kurumu Bayanlar Kolu, kısa zamanda mühim gelir kaynakları temin etmiştir. Yukarki resimde Sayan Necmiye Günday'ın baskanlıfında cahsan bavanlar hevetini gört vorsunuz. (Başı 1 incide) miştir. Evvelâ Almanya İle İtalyanm ademi müdahaleden çekilmek hak » kındaki kararları bütün devletlere bil dirilecektir. Daha sonra Fransız . İn. giliz gemileri kurtarmıya devam ede- ceklerdir. Komite, Doyçland hâdise. si yüzünden çıkan meselelerin tetkiki hitam bulmadan tekrar toplanmıya - caktır. Bugünkü toplantı sırasında Almanya namma söz söyliyen murah.| bas, Almanyanın yeni hâdiseler çık- madığı takdirde hiçbir harekette bu- lunmıyacağını ve Almeria bombardı- manı ile muksbil hareketler nihayet bulacağını söylemiştir. Alimsiya ademi müdaha- le kontrolünden tamamile ayrılmış değildir. Onun ademi mildahale me- murları Alman gemilerini muayene edebileceklerdir. Yeniden gönderilen zırhlılara taarruz vazifesi verilmemiş Bitler, Doyçland hâdisesinde ölen- lerin Almanyaya naklini emrettiği i- çin İngiltere hükümeti icap eden ted- birleri almıştır. Doyçlandın maktulle. ri yirmi beşi bulmuştur. Alman gazeteleri İspanyaya karşı jen şiddetli lisanı kullanmağa devam ediyorlar ve hükümetin ve hâdiseye karşı nota ile değil, icraat ile muka- bele etmesini memnuniyetle karşılı - yorlar ve Alman toplarmın Alman $6- refini koruduğunu söylüyorlar. Alman gazetelerine göre, İspanya sularma yeniden gönderilen Alman arhlılarına bir taarruz vazifesi ve - rilmemiştir. Italyan gazeteleri Almanlara hak vermetkedirler. Kuryera Della Serra Valensiyanın kollektif kontrolü yik - mak için son hâdiseyi yaptığını söylü- yor. Popn d'ltalyaya göre ademi mü- dahale komitesi vaziyete yugun ka- rarlar verdiği takdirde İtalya şeref ve menfaatini korumasını bilecektir. Kanun ve ahlâka karşı taarruz İngilterede salâhiyettar mahfiller Almanyanın hareketini kanun ve ahlâ ka karşı açıkça bir taarruz saymakta ve Almanyanm başka bir çareye baş- vurmadan bü işe girişmesini takbih etmektedir. Gazeteler içinde Alman- yayı haklı gören ve Doyçlandın gör- düğü muameleye gösterdiği muka - beleyi doğru bulanlar da vardır. Amerika efkârı umumiyesi de Alme rianm bombardımanını tasvip etmi- yor ve bombardımanınm bir harp ha- reketi olduğunu söylüyor. Fransız gazeteleri, vaziyette salâh görüyorlar Paris gazeteleri Almanyanın muka beleye devamından vazgeçmesini memnuniyetle karşılıyarak bunu bir salâh eseri saymakta ve harbin umu- mileşmesine karşı gelmiş olduğunu — —. ———— mıyacağını sordum. Gözleri, eskisi kadar görmiyen değerli doktor, büyük bir heyecan- Is cevap verdi. — Gideceğim elbette. Çağırılan yere gidilmez mi? 50 yıllık hekimlik hayatımda, bu davet kadar beni sevindiren bir hâ Büyük bir harbin önü alınıyor Isöylemektedir. Petit Parisien hâdise- | bambarılıman ettiklerini haber veri- den Valânşiyayı mesul tutuyor, Jur- nal de Alman zırhlısının ansızın t&- arruza uğradığı fikrindedir. Alman Mareşalinin Roma seyahati geri kalmıyor Berlin, 1 (TAN) — Birçok ecnebi! güzetelerinde, Deutschland zırhlısı - | nın bombalanmaması ve mukabele bil misli münasebetile, Harbiye Nazirı Mareşal Von Blomberg'in Roma 2i-| yaretinin tehir edileceği. yazılmıştı. Bu haberin aslı olmadığı resmi mm» hafilcee (katiyetle (söylemektedir. Almanya, Avrupanın şimdiki vaziye - tine asla, vahim nazarile bakmamak: | tadır, Bir İngiliz zırhlısı Cebelüttarıka gidiyor Landra, 1 (A.A.)“<-Hood zirhiısi bugün Cebelüttarıka gitmek Üzere Spitheaddan hareket etmiştir. Salâhi- yettar mahafilde beyan olunduğuna göre deniz geçit resmine iştirak et - miş olan Hoodun Cebelüttarıka bu gidişi son hâdiseler ile katiyyen alâ- | kadar değildir. Diğer taraftan ana vatan filosuna mensup Ekpress ve Usk torpitoları da Gaskonya körfezine giderek bey nelmilel kontrol plânmm çerçevesi dahilinde kontrol işini deruhde ede- ceklerdir. Eden Avam Kamarasında beyanatla bulundu Londra, 1 (A.A.) — Avam Kama - rasında İspanyaya dair beyanatta bu lunan Eden Almanya ve İtalyanm hâ diselerin tekerrür etmiyeceğine dair kati garantiler elde edilmedikçe âde- mi müdahale ve kontrol işine İştirak etmemek hususunda vermiş oldukla- tı kararlara İngiltene htikümeti nâmı na teessüf etmiştir. Eden, Roma ile Berlisin kontrol plânmm kendileri hakkında dalma tatbik edilebileceği mütaleasmda bu- lunduklarını ve anenk kendilerinin deniz kontrolüne istirak etmivecekle- rini kaydetmiştir. Eden, İngiliz hükü metinin veziyetin daha vahim bir şe- kil almamesma çalışacağını ve vaz! - yeti teskin edecek tedbirlerin tetkik! zımnında diğer hükümetlerle daimi is tişare halinde bulunduğunu ilâve et miştir. Harp Vaziyeti Londra, 1 (TAN) — İspanyadan gelen en sön haberlere göre Barselon- da en son bombardımanda ölenlerin sayısı 79 ve yaralılar 144 tür, Ispan- ya Cümhurreisi Şimal müdafaasının tensiki hakkındaki kararnameyi im - zalamıştır. Bask müdafaası bundan böyle milli müdafaaya bağlı olacak, kara, deniz ve hava müdafaaları ara- sında vahdet temin olunacaktır, Basklı âsilerin son taarruzlarını ber taraf ettiklerini söyledikleri. halde âsiler aksini iddia etmekte ve şehrin iç mlüdafaalarma sokulduklarmı söy İlemektedirler, Baskta Ordundaki dügş- yorlar, Madrit cephesinde hükümet kuv - vetleri Gusdırramada mthim bir ta- arruza başlamıştır. Guvadelharada da birtakım harekât vukubulmuştur. | Asiler, hükümetin Mazurkayı bom - bardıman ettiğini bildiriyorlar, | Ispanya âsiler ylar yaparak Almanlara taziyetlerini sunmuşlar - dır. Müruru Zamana Uğrıyan Para Cezaları Ankara, 1 (TAN) — Takip edil memesi yüzünden müruru zamana uğrayan veya ölüm dolayısile tahsil edilemiyenbazı para cezalarının buns olam memurlara “ödetilmesi İ“ çin defterdarlıklara emir veğjimiştir. İman mevzilerini müessir bir. surette nin ve vatanperliğinin Birandı daha bideyetinde anlamış ve cesaretile ba» sardığı muazzam eserini hayranlıkla telâkki etmiş olduğunu höylemek için söz silmiş bulunuyorum. Briand'n nesillere geçen pek çok sözleri ara- sında bir sözü de vardır ki, Türkler binlerce senedenberi kendilerine sit bir toprağın son parçalarını kurtar - mak için kahramanca mücadele eder- ken bir Kemalist Türklin bunu hatır. 'amamasma imkân yoktur. "Bu şakiler, Fransada vatanperver olurdu, O zamanın icapların. dan olarak kendilerine şakilerden zelilâne bir sıfat verilir. ken Briand, o devrede her halde ce rane olan bir kelime söylemiştir. and mücadele halinde bulunan malistlerden bahsederken : “Bu kiler Fransada olsalardı adlar? vatanperverler olurdu.,, Demekte .. reddüt göstermemiştir. Muhterem V” yk Fransızm mümeyyiz vasfi © bu yüksek düşünceye bu akşam leketimin tazimatını arzederiğer Rusyada Bir İntihar Moskova, 1 (A.A) — Sovyet” Birliği komünist partisi merkezi K9* mitesi sabık âzası Gamatnik, Mayısta, intihar etmiştir. Baldwin Yakında "Lord" Oluyor Londra, 1 (TAN) — Kral bugü Baldvini kabul etmiş ve kendisine ge unvanmı vermiştir. Baldvin, yakın? lord olacaktır. Türk Hava Kurumu Büyük Piyangosu 2. Gi Keşide 11/ Haziran /937 dedir. Büyük ikramiye 40.000 Liradır Bundan Başka: 15.000. 12.000. 10.000 Liralık ikram'yelerle (20.000 ve 10.000) Liralık iki adet mükâfat vardır.. Ayrıca: (3.000) Liradan başlıyarak (20) liraya kadar büyük ve küçük birçok ikramiyeler'e amortileri havi olan bu zengin plândan istifade etmek için bir bilet almaktan çekinmeyiniz... 7 KUMBARAN , mm a Lİ ae re?