2 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

2 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Yüzbaşılık payesi Verilen Tayyareci Alman Kadını Breda resmini gördü- e ğünüz Hanna eitseh, plânörcülükte bü- Yük muvaffakıyet göster- Mİ? ve kendisine Tayyare Yüzbayısı uncanı verilmiş Hanna Reitseh, Alman- Yada bu unvanı kazanan ilk in tayyarecidir. saansnnseree e Atatürk, tir, ihin yeni yük elçisi Bay şiş gön mutat merasimle kabuj org Atati Şe riciye Bakanı vekili Şükrü balagpiln kabul resminde hazır Silâhları bırakma Konferansı Bucünü Dünya Vaziye- ynkara, 1 (A Pig ( TON NIZ in. > Misafir Emir, Ankarada Ensfitülerimizi Gezdiler Meclis Reisi, Marmara Köşkün- de Ziyafet Verdi Ankara, 1 (Tan muhabirinden) — Misafiri - miz Altes Emir Abdullah, bugün öğleden evvel TAN Gazi ve İsmet Daha terakki Atatürke uzun manızı ve memlek, zi temenni ederim.,, Yeni Japon Kabinesini Âyan Reisi Kuruyor Londra, 1 (TAN) — Japon İm. paratoru, Japonya âyan meclisi reisi Prens Fumimaro Konoe'ye eyi teşkil etmek emri - na 4R yasmeAsim Kendi Konferansın Çalış- a Mâni Değilmi: mi, 1 (A.A) — Silâhları bi. Ba yy Könferansı bürosu, içtimaları- ber vermiştir. Büro, bugünkü konferansın devamma mü- kay dağınu kaydeden bir takrir ORD Sini, » temsil ediler veya temsil e-| Mi jı, olan bütün hükümetlere - ya- ap, 78 ile Almanyaya da - silâh. ii, Yâsraflarmın — neşredilmesile ağiy rafların kontrolü bir nizama ». or hakındaki mukavelena -| Taş » SİSSİNİN metnini göndermiye ka | ir, sine bundan evvel de 1938 Martmda- ki hâdiseler sırasında kabineyi teşkil etmesi teklif edilmiş fakat Prens, sıh i dolayısile bu vazifeyi ka - mali ve siyasi mahfellerden çe i müzahe - ret gören ve Japon ricali arasmda bir İçok döstları bulunan, çok sevilen bir zattır. Üç e slrecek bir kabine ku rabilmesi ihtimeli kuvvetlidir. Prens Konoe gazetecilere beyanatında: “İş Macarist Salâhiyeti Genişliyor te, 1 (AA) aip Hortinin riyasa. an Naibinin Niyabet | görebilecek milli bir kabine kurmak için elimden geleni yapacağım.,, de - miştir, Eski Harbiye Nazırı General Sugi - jima ile Bahriye Nazırı Amiral Yona vekillerden Hirotanın getirileceği v- mulmaktadır. Japonyada umumi efkâr Hayaşi- nin istifasmdan memnun görünmek- tedir. Bir kısım gazeteler, yeni ka - binenin partilerle elbirliği edebildiği eteler de ancak partilerin fevkin hsiyetlerden müteşekkil bir kar iş görme ihtimali olduğunu yazıyorlar. Hazineye Borcu Olanlar Ankara, 1 (TAN) — Askeri | mülki memurlarla mütekaltlerin ma- ve lerdir. Emir, Gazi Ens tuk söylemiş ve demiştir ki: “— Memleketinize ayak bastığım dakikadan beri gördüğüm hüsnükabulden dolayı çok müte | hassisim. Ankarada dün Türk şeflerile tanış- tım, Büyük Şef Atatürk'ün bana gösterdiği ga- ni hüsnükabul, beni çok sevindirdi. Duyduğum hazi tarif ve ifade edemem. yesinde bu memleket çok müreffeh olacaktır. Büyük! i'nin yerli kabinede yerlerini muhafa- | za 6deteklert, Hariciyeye ise, eski Huş | takdirde tutunabileceğini, bir kısım İnönü Enstitülerini ziyaret etmiş | ünü gezerken bir nu- ve tali edeceksiniz. Siz gençlerin sa-| ömürler diler, size de ona sadık kal -| yarar bir şekilde yetişmeni | Kız Enstitüsünü gezerken | | Emir Abdullah, kiz enstitüsünde bütün atölyeleri gezmişler, talebenin eserlerini tetkik etmişlerdir. Bu ara - da Emirin refakatinde bulunanlardan | Doktor General Cemil, müessesenin leyli olup olmadığını sormuş, kızla - rmı bu enstitüye leyli olarak gönder-| mek arzusunu izhar etmiştir. Emir, sipariş atölyelerini gezerken atölye şefi Bayan Tizer'den izahat almışlar- dır. Misafirimiz, Meclis Reisinin ziyafetinde bulundu Altes Emir, saat 13,30 da Meclis Reisi B. Abdülhalik Renda tarafin - dan Marmara köşkünde şerefine ve- rilen öğle yemeğinde hazır bulunmuş- lar, mliteakıben orman çiftliği ve mü- essesatını gezmişlerdir. Akşam saat 20,30 da da Irak elçisi, Emir şerefine Irak sefaretinde bir zi- | yafet vermiştir. Bir Eski Rus Muharriri Yine İ Rusyaya Döndü | Moskova, 1 (A.A.) İnkılâptan evvelki devrenin tanmmış Rus mu - hazrirlerinden Kuprin, muhaceretten dönerek dün Moskovaya gelmiş ve muharrirler ve matbuat mümessille- -İ|relerin uçması muvakkat bir zaman | Ankaradan resimler | İş Bankası Umum Müdürü Muammer Eriş Arkarada Cande Şatosu Üzerinden Tayyare de Uçmıyacak Paris, 1 (A.A.) — Bugün negredi len bir kararname ile Vindsor Dükü ve Bayan Simpsonun içinde evlene- cekleri Cande şatosu Üzerinde tayya- için yasak edilmiştir. Suriye Başvekili Pariste Paris, 1(A.A.) — Suriye Başvektili Mardam Bey ve Hariciye Nazırı B, Sadullah Cabiri, Paris'e varmışlardır. KISA HABERLER İmanya hükümeti, AL man Musevilerinin Pa ris sergisine gitmelerini me- netmiştir. *. ünden itibaren bütün Fransiz yevmi ve haf. talık gazetelerinin fiyatları ELE Analık da Elden Giderse... Sofyadan gelen bir tel haberine Hanmak lâzım gelirse bir köylü erkek bir ameliyat neticesinde bir çocuk dünyaya getirmiş. Allahın işine karışılmaz amma doğ- rusu Anadolu Ajansı vermemiş olsa ve hele nisan aymın başmda verilse İ şüphesiz bir lâtifeye hamlederdik. TA. kin bu sefer iş öyle değil. Ameliyatı yapan profesörün ismi ve çocuğun İ nasıl almdığına ve ne şekilde olduğu- na dair telgrafta bir sürü tafsilât var ki, haberin doğruluğunda şüphe br « rakmıyor, Demek ki, bayanlar daktilolukla başlayarak yavaş yavaş, hekimlik, svukatlık, hâkimlik, polislik, hattâ kaptanlık gibi erkek işi olan şeylere el atarak onu ıskartaya çıkarmak is. terken bir erkek, kadınların yegâne inhisar altma aldığı analığı onların elinden almak istiyor ve muvaffak da oluyor. Telgrafta tafsilât olmadığı için işin asıl can alacak noktaları biraz ka- ranlık, Erkek köylünün doğurduğu bu çocuk yaşamış olsa İdi, acaba ba- bası kim, anası kim olacaktı? Bu bir meseledir, Eğer Bulgar köylüsünün açtığı bu çığır tutarsa yavaş yavaş babası ve / anası ayni erkek olmak üzere çocuk peydahlanmıya başlarsa vay olur ha- line kadmnlarm. Onun için ne yapıp yapıp bu “bld'. at,, m önüne geçmiye ve snalığı yine inhisar altnda tutmıya çalışmaları kadmlara tavsiye eder, hayırlı mu » İ vaffakıyetler dilerim. B. FELEK BAŞMAKALEDEN MABAAT Memlekette Emniyet Birliği igi (Başı 1 incide) kânıharbiye milmessili hudut vakala. | tindan, gümrük mümessili kaçakçı lıktan, iktısattan gelebilecek bir mü, messil fabrikalardaki o komünistlik veya faşistlik cereyanlarımdan, mali ye mümessili kıymetli evrakın tekli. âdiselerden bahsedecektir. | İzmirde fiyat düşürmek için propaganda yapma yolunda bir hâdi. se var. Bu iş derhal konuşulacak, memba ve fail araştırılacak, her tür- Mi ecnebi propaganda ve te i yüzde otuz artmıştır. > Avam bir katolik piskoposunun Hitleri tahkiri dolaysile Almanya, papalığı protesto etmiştir. | zerinde de hassasiyetle durulacaktır, uu münakaşalar neticesinde ka» B leme almacak emniyet raporu, Bi : İ iş Milletler cemiyeti tarafından | ti altında toplanmıştır. Mecliste ka-| hiyeti meşktik zimmetleri hariç ol: | Fi tarafından karşılanmıştır. . İbir aylık umumi hayatımızın en mü- telig ylen tarihte toplanarak muh- etki, etlerden gelen cevapları *decektir, Tasdik Edilen © Ölüm Cezaları Aa Beyi, APA, 1 (TAN) — Akşehirden Mik, Oğlu Hüseyin, Babaeskiden Mat At oğlu Murad, Bozkırdan Ah- 8 Mehmet Ali, Kilisten Meh - Oğlu İsmail ve Muradiyenin Kor Sig, Köyünden Mehmet hakkmdaki Cik ,,, “alar, Meclis tarafından tas - miştir, Mususi İdare Bütçe- lerinde Yapılan Münakaleler yayar, 1 (TAN) — Vekiller He- MZ many etler hususi idarelerinin Km İ Yılı bütçelerinde yapılan son iş Dahi akaleleri de tasvip etmiş. Kileyi iye Vekâleti istenilen mlina- | Man, e *âsvip edilmiş olduğunu tel ten Vilâyetlere bildirmiştir. Vekâ- Balayga inakale istiyen vilâyetler Ank; ”, Bilgi; Antalya, Ağrı, Aydın, Bur k, Giresun, Kocaeli, Kirşe nunu esaside iması mukarrer ta dilâtm tetkik olunduğu bildiriliyor. Hükümet, parlâmentonun tatilinden evvel Naibin seihiyetlerini genişleten bir kanun hası tevdi edecektir. İş Kongresinde Yunan Heyeti Atina, 1 (TAN) — Beynelmilel iş kongresine iştirak edecek Yunan he- yeti dün Cenevreye kareket etmiştir. mak tüzere hazineye olan diğer borç ların maaşlarından kesilmesi karar laştırılmıştır. Fakat, vefat eden 39 * keri ve mülki memurların eski ve Ye- »i bütün borçlarından dolayı dul ve| Yetimlerine kalan maaşlarından tev kifat yapılabilmesi için mahkeme Ka- Tarı lâzmmdır, Türkiye - İran Hudut Anlaş- ması İran Parlâmentosunda | Tahran, 1 (A-A.) — Pars ajansı bil diriyor: Türkiye ile İran arasındaki hudüt hattınm bir kısmınm düzeltii- mesi hakkındaki anlaşma Hariciye merikan kadın tayya - reelisi Amelia Erhart, düm sabah tayyare ile bir dev riâlem seyahatine çıkmıştır. . omanyanın sabık Dış Bakanı B. Titülesku Nazırı tarafından dün parlâmentoya | verilmiştir. İ Londraya gitmistir. © Tehlikenin Onü Alınıyormu? Y AZAN: ÖMER RIZA DOĞRUL İlel nie rin 2 $ Imaa donsnmasma mensup bir filonun Almeria'yı bom- bardıman etmesi dün ortalığı bir- den bire velveleye vermiş ve Av- rupayı vahim bir maceraya sevke» den bir hâdisenin vuku bulmak ü- zere olduğu hissini vermişti. Al man filosunun Almeria'yı bombar- dıman ettikten sonra İspanya cüm- huriyetine ait diğer limanları da bambardıman eimesi bekleniyor, bu hareketin ayni mahiyette bir. takım mühadaleleri davet etmesi muhakkak sayılıyordu. Demek Av- rupada on aydır, sarfolunan bü - tün gayrete rağmen, ümumi bir yangın kopacak, insanlık ve mede- niyet yeniden çıkmazları sapacak, mamureler yeniden en müthiş hal- lelere sahme olacaktı. Dünkü hâdiselerin verdiği ilk in- h Bn. Muş, İstanbul, Tekirdağ Ori e Soyhan, Afyon, tiba bu mahiyette idi, Fakat bu- gün tehlikenin bu derece büyümi- yeceğini gösteren alâmetler karşi” sında bulunmaktan bile teselli duy- maktayız. Yoksa hakikatte man- zara, teselliye imkân vermiyecek derectde fecidir. Ortada bir taar- ruz hâdisesi var, Fakat mutasrr- zın kim olduğu belli değil, İspan- yollar, Alman donanmasının ken- di tayyarelerine ateş açtığını iddis ettikten başka Alman deniz kuv » vetlerinin İbiga civarda işl ol madığını, bu havaliyi kontrol et- menin Fransız deniz kuvvetlerine sit olduğunu bildiriyorlar. Bu iddianın ne derece mahik ol- duğunu tetkik etmeyi bir tarafa bıraksak bile muhakkak bir nok- ta var ki, o da beynelmilel ademi müdahale namına vazife alan bir kuvvetin taarruza uğradığı anda bu taarruz işini halletmeyi ve icap eden tedbirleri almayı beynelmilel müdahale komitesine bırakmıyarak kendi başıma intikam almıya te. sebbüs etmesi ve bu intikamı ak masıdır, Bu hareketin kaba dayın ol duğunu gizlemiye veya söylememi. ye imkân yoktur. Beynelmilel hayatta kanunun hüküm sürmesini özliyen insanla- rm ve milletlerin bu hareket kar. sısında en derin inkisara uğrama» malarma imkân yoktur. Esasen bir çok o memleketlerde Almanyanm yaptığı bombardıman hareketine karşı duyulan nefret hisleri de bu yüzdendir. Bütün milletlerde, kanun şuuru- nun inkişaf etmesi devrimizin bey- nelmilel hayatınm en büyük fari. kalarmdan biridir. Bunun zâfma #aik olacak her hareket bütün ei- han efkârı umumiyesinde derin a- kisler yapmakta ve Istikrah | ile karşılanmaktadır. Almeria'nın bombardımanı kar. şısında cihan efkârı umumiyesinde görülen aksülâmelin en bellibaşlı sebebi de budur. Almanyanın haklı olup olmaması bu kanım şuuru ve dişlüncesi üze- rinde hiçbir tesir yapmaz. Kaldı ki, Almanyanm haklı ol- duğuna heniz bir kanaat te yok- tar. Milletlerde doğan kanun şuuru. na karşı vuku bulan hareket, şüp- he yok ki, bu feci hüdisenin en fa7- ia teselliye değer tarafıdır. İhim vesikalarmdan biri olacaktır. Ge- lişi güzel yürüyüp giden birçok işler» İde bu çalışma tarzı sayesinde dümenli İbir yürüyüş kurulmuş olacaktır. Görülen ârızalarm ve noksanların önline geçmek kanunlarda v8 bunların teyit edici kuvvetlerinde tar diller yapmak lizım geliyorsa bunlar için ilk teşebbüs adımları aylık ra- porda atılacaktır. Senelik rapor, bir senelik gidişi ve sene içindeki müşa- hedelerin icap ettirdiği tedbirleri da» İha umumi bir surette ortaya koya- caktır. eclisin kabul ettiği yeni ka « | MER eek inat ba > İyatında maddi değilse bile, manevi surette ahenkli bir birlik kuruyor. Ismet Inönü hükümeti, umumi ha» yatımızın en mühim bir sahasında devlet prensibini bu kadar sıkı bir surette kurmakla çok faydalı bir çığır açmıştır. Bu sayede memlekette huzur, emi» niyet ve istikrar çok esaslı bir isti. nat yeri bulacaktır. Dahiliye Vekâ » let, prensibin tatbikatını çok etraflı bir surette hazırlanmıştır. Dahiliye Vekili Şükrü Kayayı ve arkadaşlarını ve bunlar arasmda memleketin İnzi- bat işlerinde çok uyanık bir meslek bağlılığı gösteren Emniyet Genel Di. rektörünü tebrike lâyık görürüz. Ye- ni açılan çığırm umum! hayatımızda» ki âmeli tesirlerinden diğer bir yazi- da bahsedeceğim. Ahmet Emin YALMAN