2 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

2 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

GR m Mahkermnelerde 5 YILDA 13 MİLYON L İhtisas Mah- kemelerinin Beş Senelik Faaliyeti Dokuz numaralı İhtisas mah- kemesi, dünden itibaren fasliye- tini durdurmuş ve işlerini numa» rasız münferit hâkimli asliye mahkemesine devretmiştir. Ge- çen sene lâğvedilen 8 numaralı İhtisas mahkemesi ile dokuz nu- maralı mahkeme beş sene içinde pek mühim davaları neticelen- dirmişlerdir. Bunlardan'bir kıs mı da yarıda kalmıştır. Bu iki mahkeme kuruluş tarihin den mayısın 31 inci akşamma kadar 4650 davaya bakmış ve bunlardan 3752 sini hükme bağlamıştır. Mah. kemelerin şimdiye kadar bükmettik. leri part cezası 13 milyon Ilrayı bul. maktadır, 15 bin kilo da uyuşturucu madde müsadere edilmiştir. Dâvaların yarıdan fazlâsı uyuştu. Fucu maddelerin kaçakçılığından doğ- muştur, İkinci derecede İnhisar ve Üçüncü derecede de gümrük kaçak- Gılığı da gelmektedir. Bu iki mahkemenin baktığı ve neticelendirdi ği davalardan hatırda kalanların ba- gıları şunlardır; İhtisas mahkemelerinin karara i bağladıkları davalar ? 1 — Sekiz numaralı ihtisas mah- kemesi, limon kralı şöhretini taşıyan Bali Diyamandi ile bazı gümrük me- murlarını ikişer sene hapse ve 65 bin lira para cezasına mahküm et - miştir, Mülga 9 numaralı İhtisas mahkemesi hâkimi B. Atıf Şahingil 4 — Habeşistana mühim miktarda afyon kaçakçılığı yapan Nesim Çipar tn da bu mahkemede davasma ba - kılıyordu. Kefaletle tahliye | edildik ten sonra kendisi bulunamamış Polis aramaktadır. 5 — 9 numaralı ihtisas mahkeme. | si, morfin kaçakçılığından suçlu Ha cı Andoryadis ve arkadaşlarımı tev « kif etmiştir. Mal! kefaletle tahliye &- dilen Andonyadisin sahte bir pasa . portla kaçtığı anlaşılmıştır. Simdi ke filleri hakkında takibat yapılacaktır, © — Bu mahkeme İtalyan tebaa- amdan Armando isminde bir eroin Imalâtçısını bir sene hapse ve mühim miktarda para cezasına mahküm et. migtir, Morfin ve eroin kaçakçıları 7 — Sekis numaralı ihtisas imah- kemesi, Leandrog ve gıpadaşları hek kında bir morfin ve eroin kaçak IRA PARA CEZASI 79 Bin Kilo Uyuşturucu Madde kapı haricindeki bostanlarda açılan gizli mahzenlerde ayakkubı mantarı şeklinde yaknlanan 400 kilo esrar da- vasıdır. Bu esrar Mısıra kaçırılmak üzere iken zabrteca yakalanmıştır. Mahkeme, sahibi olan Mehmedi fi sene hapse ve bir milyon Jira da pa- rü cezasına mahküm etmiştir. 10 — Yina 300 kilo esrarla yaka- lanan Gemlikli Mehmet isminde bir sabıkalı da iki ene hapis ve 400 bin lira para cezasma mahküm olmuştur. Devredilen davalar | 1 — 9 unmaralı ihtisas mahke-| mesinin numarasız asliye mahkeme sine devrettiği davalar aramnda İki mühim dava daha vardır. Birisi Ford müessesesinin gümrük kaçakçılığı, ikincisi de Elektrik Şirketinin Ana dolu yakasında kullanacağı muaf malzemeyi Rumeli tarafında kaçak | arak kullanmış olmasından doğan İdavadır Yakında bunlar da netice » lendirilecektir, © numaralı ihtisas mahkemesi hi kimi Atıf, müddeiumumisi Mitat ve kâtipleri yeni gelen hâkim Kemale Müddelumumi Hakkı Şükrüye dos- yalarını devretmişler ve akşam üzeri ayrılmışlardır. Tahliye Edildi Dün, ağırceza mahkemesmde “ir ırza geçmek davasına “bakıldı; Mev. kuf suçlu Şevki, iddiacı Ayşe ile evla! murga kaldırılmıştır. Manisada Yeni Çocuk Bahçesi isa, (TAN) — Belediyenin bü k fedakârlıklarile meydana getiri: | len modern çocuk bahçesi merasimle açılmıştır. Ayni gün yeni C, H, Par. tİSİ binasmın temel atma merasimi de yapılmıştır. Bunların ikisine de vali Lâtfi Kırdar uktuyla başlan. miş, şehrimizde bulunan Mebus Kâ. 8m Nami Duru da gençlik ve 19 Ma. Yıs için hazırladığı şiirini okumuştur. Bu merasimden sonra hazır bulu» anlar vali ve belediye reisi ile bera- ber otomobillerle Muradiye köyüne gitmişler, yeni yapılacak bir ilkmek- tebin temelini atmışlardır. Arapkir Belediye Reisi Döndü Arapkir (TAN) —— Bir ay meğü- niyet alarak Ankaraya ve İstanbula giden belediye reisi Nazım Fazılloğlu buraya dönmüş ve vazifesine başlar mıştır, Suçlu Noterin Ceza- landırılması İstendi Dün Ağır ceza mahkemesinde 9600 lira ihtilâs ettiği ve 5300 Wirayı, da zimmetine geçirdiği iddia edilen Beyoğlu Dördüncü Noteri Salâhaddi nin muhakemesi (o neticelendirlidi. Müddei Ahmet Remzi suçlunun ceza Kânununun 202,203 üncti maddelerine göre cezalandırılmasını istedi, Mu » hakeme müdafaa için başka bir güne bırakıldı. Ölen Hamalın Cesedi Dün Morga Kaldırıldı Evvelki gün Liman hanının kırılan asansöründe ağır surette yarnlana - rak ölen hamal Yusufun cesedi, dün tebibiadli Enver Karan tarafmdan muayene edilmiştir. Yalniz kulak kısmında hafif kan görülmüş, ceget le de YENİ NEŞRİYAT BİR MÜSTEMLEKE HARBİNİN TARIMI -— Muharrir Ahmet Nalm bu isimde bir kitap neşretmiştir. 7.) tup göndermek ve gerek bizzat zi- yaret etmek suretile pek büyük ke dostlarımıza candan teşekkürlerimizi arzedleriz, m a m yy Hulüsi) müptelâ olduğu hastalıktan PARİS. SERGİSİNE herkes için elverişli NATTA'nın seyahat programları SERBEST SEYAHATLERİMİZ (Sergi müddetince bugünden iti- beren her cuma İstanbulda va- purla hareket.) GİDİŞ: Atina, Brindizi, Milâno, Lozan, PARİS DÖNÜŞ: Marsliya, Montekarlo, Nis, Kan, Genova, Roma, Brindi- ri - İSTANBUL PARİSTEKİ OTELLER DAHİLDİR. KAFILE Seyahatlerimiz (1 Temmuz İstanbuldan hareket) 14 Temmuz şenliklerinde bulu » nacak bu grupun pasaportları ya pılmağa başlanmıştır. Acele ka» yıd olunuz. Milâno ve Belgradda ikamet, Roma, ci 22. 80 23 Temmuz İstanbuldan hareket 23 edecek ikinci seyahatimizde yer kalmamıştır. 80 Temmuz İstanbuldan hareket; Atina, Brindizi, Venedik, vapur ile, Venedikte ikamet ve Lidoyu gezme, Paris, Londra, Plymouth, Manhattan transatlantiği ile iki göeelik sürpriz seyahati, Ham. burg, Berlin, Bükreş ve avdet, Bu Üçüncü seyahat için mahdut bü- lunan kamaralarınızı derhal ka» patınız, NATTA Seyahat acentası: Beyoğlu, Tele. fon 44914 . Telgraf NATTA . ISTANBUL ke da Pa 18 18 | Pe ki si: Teşekkür Pek kıymetli pederimiz Bay Şevki tist bulunmak ve gerek telgraf ve mek rimize İştirak eden hemşeri ve Bütün aile pamma Nazire; Hüseyin ve Mustafa ra VEEAT İN Edirneli Haffaf Hulüsi Net (Hafız | rtulamıyarak Yakacıkta, vefat et- Konferans: Eminönü Halkev yal yardım şubesi İsmall Gürkan (Merhum Doktor F* musikisi ve halk şarkıları 20,90 seri (plâk). 10: Keza, 10,45 Varşova: lar. 20,10: Lâypzig: Büyük leb konseri, 20.20; neşriyat, 20,55 i Radyo orkestrası, 21,10 Koloni Köylü programı 21,40 Prag kışa dalgası! Şramme! yano musikisi, 21.55 Prag: Opee — ke gi 5 kisi, 22 Roma: Kıroğlunun gerek cenaze merasimin kai Çigan musikisi, kestra (Çek besteleri Konser nak kisi konseri man). 23.15 Roma: Koro konsel RE Bugünkü Program: Öğle neşriyatı; 12.30 Plâkla Türk musikisi 12 Havadis 13,05 Muhtelif plâk meyi” yatı 14 Son. nâmına Dok Kemal ve hayatı) 19,30 Mani Berk ve arkadaşları kadaşları tarafından ö” r Rıza tarafından arapça söYÜÜ Bimen Şen ve arkadaşlari rafından Türk musikisi ve halk kılar (Saat ayarı) 2115 Orkes” ye €” 2,15 Ajans ve borsa haberleri tesi günün programı 2230 PIM* lolar, Operalar ve operet perçıl Son. Günün progranı özü HAFİF KONSERLER, 845 Paris kısa dalgası: Sabah Bö; 5 nakli, 15 Hol lips Wboratuyeri za. 14.15 kong, £ kısa dalgası; rinden eğlenceli tecrübe enjisyo! 16.25 Prag kısa dalgası: &. O, &.&, kestrası (Dvorak. ftudalka), 1090 ris kısa dalgası: Orkestra, Ş8f) Bükreş Küçük radyo orkestiiğ 45 Moskova: Karışık kopser. Ro? şte: Askeri marşlar, 19.30: kısa dalgası: Arapça ve rumca DS” neşriyatı, 20,05: Peşte kpa dale Askeri bando, (Verdi, Lehar).X. Meraklılar için seçme PAX Blikreş: PAK ve X derinde e, opere di eşte kısa dalgifii (dans ve gark) tlerinin konseri. 22 Ni Bando muzik iş lenup haik şarkıları ve 2” 235 Prag kısa dalgası: ©. 22,45 Bükref” . 23 Varşova: Leh muf” (Orkeştra, piyano, ke OPERALAR, OPERETLER 0 Moskova kısa dalgası: Ee piyesini nakil, 20,25 Viyan: egficd Vagner'in “Der BaerenhseU * ter” operası, 22'Rennes - Brt) 2 “Tarama Tol deli musiklii piyi, RESİTALLER 1535 Roma kısa dalgası: rn konseri, 14 Roma kısa dalgasi: vi 2 — Yine ayni mahkeme şeker ka- çakçılığından suçlu Selâhaddin Rifat ve Burhan Galibe ikişer sene hapis ve 102 bin lira da para cezası vermiştir. İkinci bir şeker davası daha var- dır. Bunun suçluları komisyoncu Şük Tü le Baklacief ve arkadaşlarıdır. Bunlardan da 80 bin lira kadar pa- Ta cezası istenmektedir. Fakat, he züz dava neticelenmiş değildir, 3 — Sekiz numaralı ihtisas mah . kemesi, Cemiyeti Akvam bültenlerin. de beynelmilel meşhur bir eroin ka - çakcısı olarak tavsif edilen Vasilâki Karavayitisi de İstanbulda tevkif et- küm etmiştir, Be hapis cezası vermiştir, — Yani? Deli Osmanm kalm dudakları ttremiye başladı. Müderris te ayağa kalkmış, kapıya doğru bir adım at muştı; — Yani şey, yani şey bu, Osman Ağa! Sen haksız © haklı, Tanrı huzurunda yalan söyleyecek değilim! Deli Osman da arkasından bir adım atarak sesin! yükseltti: — Sen o lâfları bırak Hafız Hoca, — Yalan mı Ağalar? Deli Osman tam derecesini bulmuştu: — Öyle ya ! diye gümbilrdedi. Ben sırtını bir ta raftan mebus olan dayma vermişsin, öte taraftan da Hacı Zeynullah Efendi Hocaya... Biri bizim mebus, şerrine lânet! Öteki hepimizin şevdiği eşraf. Niye böyle uluorta atar tutarsın. Kadı haklı imiş! Ne o- lur? Bir defacık ta halktan biri haklı olsun. Vali haklı, mutasarrıf haklı, kaymakam haklı.. jandarma büsbütün haklı, kadı, hele kadı... Yahu! ulema ola» çaksınız; millet aklmıza gelmez mi? Esnaftan biri, arkadan Deli Osmanın kuşağını çek- Hi. Bir diğeri de milderrise işaretler ederek dışarıya çıkardı. Müderris, çeşmenin solundan debbağhaneye doğru giderken, hiddeti yavaş yavaş geçiyor ve geç- tikçe İşi falso ettiğini de anlıyordu. Hacı Efendiyle, Osmanı teskin etmek için sözleçtitkleri halde, Deliyi bilâkis kendi zerine de sıçratmıştı. Hacı duyarsa canı sıkılacaktı. İşi tatlılığa bağlamak için aklna hiçbir çare gelmiyordu. Kadıyı müdafsada haklıy. dı. Her gün için kendilerine lâzım olan bir adamı gi. yabımda müdafaa etmek ve bunu münasip bir yolla kendi kulağına waştırmak her halde heş bir şeydi. Fakat ötede de Deli Osman gibi İpsizin, şirretin biri de var... Bu ipsizlik, şirretlik bertaraf Osman başka bir mevkide idi. Kasabadan maada köylerde halkın mühim bir kısmı Deli Osmuanın partisinden olduğu !- &in ehemmiyeti inkâr olunamazdı. İntihabatta olsun, gift ortakçılığında, hırgiir meselelerinde olsun Deli e, takibatı yapıyordu. Mahkemenin vı üzerine bu İş 9 numaralı mahke meye devredilmişti. Leandros evvelce tevkif edildiği halde kefaletle tahliye edilmiş, karardan bir gün evvel hari, ce kaçmıştır. Mahkeme, Siyaben birer buçuk sene hapse mah 8 — Dokuz numaralı ihtisas mah. kemesi, gümrük kaçakçılığından bey helmilel zabitaca şöhreti bulunan İ. talyan tebaasından Pelegirino'ya da altı ay hapis cezası vermiştir. 9 — 9 numaralı ihtisas mahkeme- miş ve suçlarmı itiraf ettirerek bir se | sinin neticelendirdiği en mühim da-| valardan birisi de geçen sene Edirne. haneye gönderilmiştir. neceğini söyledi. Tetkik sonunda Ay. yenin 18 yaşını bitirdiği anlaşıldı. Şevkinin tahliyesine ve muhakemeye serbest olarak devam edilmesine ka- rar verildi, Bir Doktor Mahkeme- den Dosya Aşırmış Dün birinci istintak hâkimi, bir mahkemeden dosya aşırdığı iddia e- dilen Niyazi isminde bir doktor hak- kında tevkif kararı vermiştir. Dok- tor dün akşam yakalanmış, tevkif. kendilerini serğde Afrikanm nası! yağma edildi . gi ve mlistemlekeleştirildiği, İtalya Habeş davasmın içyüzü, Italyan tezi bu beynelmilel hâdiseye ait bütün taf sjlât çok güzel bir uslüpla anlatılmak tadır, Okuyucularımıza tavsiye ede - riza, miştir, lâ rahmet eyliye, Mimarlar Cemiyeti Kongresi Türk Mimarları Cemiyeti Istanbı Şubesi Başkanlığından; 4 / 6 / 937 Cuma günü saat 18 de şubemiz kongresi kati olarak topla- nacağından, mezkür günde bütün W- yelerin Alay köşkünü tegrifleri rica B,50 dedir, İ Kayıp: Sahibi her gelişinde, haftada bir olsun: — Köpüklü kahveni içmiye geldim, Diye mebusluğunu geri bırakarak Deli Osmanın dükkünma uğrar ve herkesin karşısında ona iltifat ederek koltuklarını kabartırdı. Mahpustan korkmg - yan, kavgadan yılmıyan, jandarmayı falakaya çeken, pek sıkışırsa duvardaki tüfeğini omuzlayıp yalçın Yıldızbelenine çıkan ve bunlardan manada, üstüne üstelik te bütün (aşağı sınıfı) avucunda tutan bir adamla bozuşmuk her halde tertipli hir kimsenin harcı değildi. Değildi amma, bir defa hiddetini yene» memişti: — Hele bakalım! Diye içindensöyicnerek kâhyanm odama girdi. Belâmlaştıktan sonra Hacı Efendiyi sordu; henüz gelmemiş. Hacı kadıyı hükümette arayıp bulama- yınca, soruşturmuş ve evinde olduğunu öğrenmişti. Biran düşünüp tereddüt ettikten sonra karar verdi, Evinde ziyaret, daha başka bir minaya da hamlolu» nabilirdi. Bununla kadıya karşı olan hürmet ve mu- habbetini isbat etmiş olurdu. Yolda, söze paşıl bâş- lıyacağını zihninde tasarlıyordu. Kapmın önünde A- vukat Ali Beye rastgeldi. Ali Bey kadıdan henüz ay. rılıyordu. Selâmlaştılar, Hacı Efendi gözlerini sürat le etrafında döndürerek kimsenin bulunmadığını ari» lar anlamaz yavaşça sordu: — Yalnız mı? Ali Bey (Evet) diye bap eğdi. > Mart? olunur. Elini ağrıma siper yaparak: — Ateşlenmiş lâğımcı fitili gibi! Uflemiye gelmi- r, İBiyık altından gülüştüler, Hacı Efendi kapının toğ Kadı #ofadaki sedirin üzerine bir deste kâğıt ser- miş, hokkalar, kalemler, zarflar arasında meşguldü. Yüzü renksiz, Sadası titrek ve zayıftı: — Safa geldiniz Hacı Efendi! Buyurunuz, oturu- nuz. Kusura bakmayınız biraz işim var. — Estağfurullah efendim, taciz ettim, siz af bu- yurunuz, vakayı haber alır almaz pek mütehayyır ve müteessir oldür da derhal ziyarete koştum. — Teşekkür ederim, — Zatınız gibi iftibara şayan bir zatmlinin hak kında reva görülen bu küstahlığa doğrusu, efendim, yani demek isterim ki, — Uhuvvetinize, samimiyetinize teşekkür ederim. Dediğiniz gibi bu küstahlığa ilk defa maruz kalıyo- rum. Binaenelâzalik İlk defa olarak ta fena halde can yakmıya meebür olacağım. — Efendim büyüklük şanı, Kadı derhal Hacınm sözünü kesti ve vakayı, gü - rültüye, gümbürtüye yeni baştan ve istediği gibi hi kâye etti. Söylediklerine bakılınca kadının hakkı var- dı, Ve bunu Hacı Efen; — Yerden göğe kadar. Bir mesafe dahilinde ölçmüştü. Kadı, nezaretlere yazdığı telgraf mimveddelerini birer birer, satır satır, kelime kelime okuyor, şerhe Cenazesi 2 Haziran 937 Çarşamba günü öğle üzeri Yakacık camii şeri- finde cenaze namazı kılınarak Yaka» cık kabristanına defnedilecektir, Mev Vapur Istanbuldan Haydarpaşaya A Polonez, Mazurka, vel$ bulunduğum 3424 pllâkamı zayi ettim, Yen: racağımdan eskisini Unkapanı Elvanzade mahallesi | Prag: Lit — Tepebaşı sokak 19 numarada | t€ piyano konseri, Yahya oğlu Adnan MUHTELİF lonsel konseri. 16,05: Prag kısa gası: Çek halk şarkıları (Çigan kestrasile). 15,30 Peşte: konseri, 18, Piyano Keman konseri (Teoloresku tar dan), ağa 22 Varşova; Choplni'n eserlerin» 22,05 Prag kısa dalgası; Halk m ları. 22,10 Bükreş: Romen yarka ni çıka - 23 Lâypzig; Flarpa ve armonik (Rep, h yoktur. | ini, Üst, Ravel, Debussyi, ZU, nya 20: F 3 Paris Eğlenceli s£* diyor, yapacağı tesiri anlatıyor, değil yalnır Def Osmanm , fakat bütlin kasap esnafım, belediyeni9 başlarına getireceği fırtınayı olmuş gibi gösteriyo” du. Söz bureya gelince Hacı Zeynullah Efendi Ho“ canm zihninde bir şimşek çaktı. Gizli bir sevinç ka binin çarpmtısını arttırdı. Muvaffak olursa bir taşi# dört kuş avlamş olacaktı. Hemen: — Müsaadei Âlinize intizaren arzetmek isterim, 99 nl efendim, şey mesele keşfi âlinizden büsbütün baf ka olsa gerek. — Ne gibi? Başka bir şey mi var? — Zahir efendim, zannı dalyanem bu merkezöf K bu vaka sümmültedarik hâdis olmamıştır. Bir pii$ mucibince olsa gerektitr. Ve zihninde çakan şimşeğin, şeytani ışığından İİ istifadeye başladı — Çünkü, efendime arzedeyi: ne belediyenin, hele ne reisin hiç sunu dahli olm” mak, Sözüm meclisten taşra Deli Osman denilen DU adam ötedenberi, neuzubillâh muhalifin güruhunda” dır. Merhum Abbaş Efendinin adamları meyanıni — Bu Abbas Efendi kim oluyor? , — Maalesef akrabadun bir hatun tutardı. Pi meselâ uzaktan güveyimiz denilirdi, Gerçi kend göze görünecek hiçbir tariki muhalefete sapmasd” amma ki bu gibi adamları korumakta aşırı deri ceye varırdı, Kendisi ahrete intikal etti, ne olursa © sun hayır ile yadetmek Üzerimize farzdır. — Fakat rahmeti hakka intikal etmiş bir adami” Deli Osmanm bugün ne münasebeti olabilir? oil — Diğer cihetler ver efendime söyliyeyim, meri. merhumun bir oğlu var, İstanbulda Tıbbıye mek binde idi, Galiba doktor olmuş, ya olmak üzere. ve ateşli ve biraz babapı tabiatte bir çocuk. Geçende — için geldi. Şimdi iki ihtimel var. Ya, Deli Osman, çocuğun Pederine çattığı gibi, buna da çatmak Le yor, yahut ikisi birlik olup saikaf sehife! muhalefet” rtmızm kesri haysiyetine badi kumpaslar kuru Jar, ikisinden hali olmasa gerek. (Arkası va” bunda ne esnafi