3 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

3 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Amerikalı Fotoğraf |. roger Mütehassısı Dün Mesaisine Başladı merika Milli Coğrafya Cemiyeti namına renkli resimler çekmek üzere şehrimize gelen Roger, çalışmalarına baş- lamıştır, Mütehassıs Roger, Ankarada ve muhtelif köylerde on beş gün kadar kalarak birçok resimler çekmiştir. Kendisile görüşen bir muharririmize Ankarada Resimler Alırken Şunları söylemiştir: “ — Memleketinizdö on beş gün kal dığım için henüz kati bir şey söyliye- miyeceğim. Ankaraya gelince, buna ancak bir sihirbazın değneğinin ma- rifetile doğmuş bir şehir diyebilece- ğim. Dünyasın hiçbir yerinde bu ka- dar az bir zamanda bu imkânlarla böy le güzel bir şehir yapılamaz. Türk » lerden her yerde nezaket ve iltifat görüyorum. Roger, buradan İzmire gidecektir. Bütün mepleketteki tetkikleri dört ay sürecektir, Arkadaşının Yüzünü Bıçakla Yaralamış Sultanahmet su'h ikinci ceza hi - kimliği, dün Halil adında bir genci Darpane ve Damga Matbaası ı AN " İhraç Mallarımızı Tü i Şileplerile Göndereceğiz | Az 16 milyon liralık gümüş para tevkif etti. Arkadaşının yüzünü br | basmasını bitirmiştir. Bu paraların 8 milyonluğu tek liralık, 4 mil- çakla yaralamaktan suçlu Halil: yaraladım. Çünkü kavga ettik.,, Ortaköydeki Otomobil Kazası Evvelki akşam Ortaköyde idare et- tiği kamyonla Gülnihal isminde bir çocuğu ezmekten ve ölümüne sebep olmaktan suçlu şoför Nihat, dün as- Hye dördüncü ceza mahkemesine ve- © rildi. Muhakeme, şahitlerin çağırıl - © mast için geri bırakıldı. 10 METREDEN DÜŞTÜ Dün Nafın Fen mektebinde tamir Yşlerile uğrağan ustabaşı Koço, çatı- Ga çalışırken ayağının altındaki tab- tanm kırılmasile 10 metre yükseklik- ten aşağıya yuvarlanmış ve ifade ve- remiyecek bir halde hastaneye kal- dırılmuştır. Etten Zehirlendi Eminönünde Sarnıç hanında otu- İİ yan Mehmet, Osman, Ibrahim ve Be- kir adlarmda dört arkadaş, hep be- raber et yemeği yemişler ve biraz son ra da zehirlenme alâmetleri göster- mişlerdir. Hastalar, hastaneye ke'dr. rılmıştır. Otomobil Yandı Evvelki gece saat 21 kararlarında goför Mehmedin idaresindeki 2234 nu maralı otomobil, Osmanbey polis nok- tasmın önünden geçerken birdenbire MW tutuşmuş ve yanmıştır. Buna otomo- bilin deposundaki benzinin tutuşması İ mebep olmuştur. “Polislere Üniformaları Dağıtılmıya Başlandı Yeni polis kıyafet nizamnamesine Kgöre hazırlanan elbiseler, polis me- İmurlarımıza dağıtılmaktadır. 15 ha- İzirena kadar bütün polis amir ve me- Knürları yeni tniformalarını giymiş Mölacaklardır. Ayrıca vazife başmda lunan üniformalt polislerimize lâs- tik meçler verilmesi düşünülmekte - İdir, * Periye Bankasına © Son Taksit Ödendi İ Periye Bankası ile belediye srasın- da son zamanlarda yapılan itilâtna- meye göre, hamiller ellerindeki ku - Üponları sağlam olarak belediyeye tes- Ni | hi ! İlim edecekler, belediye de muayyen zamanlarda ellişer bin lira vererek bu İborcu ödeyecektir. Fakat, belediyeye teslim edilen bu kuponlardan bazıla” Tın sakat olması ve bir de frangm İÜ lişmesi üzerine ortaya çıkan vaziyet dolayısile belediye ile Osman'ı Bankâ- m arasında uzun görüşmeler yapıl - gitmesi lzımgelen 50 bin liralık tak- | l | mıştır, Bu yüzden birkaç ay evvel ve- | Üit yeni ödenebilmiştir. Maliye Vekâletine verilen salâhi; gümüş para basmıya başlamıştır. Evlerini kaybeden Çocukların Adresi Yukarda resimlerini gördüğünüz iki küçüğün yollarını kaybederek 80. kak ortasında kaldıklarını birkaç gün evvel yazmıştı. Polis, nerede otur - duklarnı bile anlatamıyan bu çocuk. ların Gilelerini arıyordu. Bu haberi gazetemizde okuyan Kütahyalı (bir okuyucumuz dün bize şu telgrafı gün- derdi: “1 Haziran tarihli nüshanızm ikinci sayfasına resimleri konulan yavrular, Edirne evkaf müdürü İb. rahimin çocuklarıdır. Hadımköyün. de piyade alay baytarı Hüsnü Kişioğ. hu akrabalarıdır. —Yahya,, Kütahyalı okuyucumuzun verdiği bu malümatı memnuniyetle s#itunla - rımiza geçiriyoruz. Kendisine teşek. kür ederiz. İzmir Fuarına Hariçten Gelecek Firmalar Bu seneki İzmir fuarma hariçten iştirak edecek memleketlerin Türki- İyede satılacak malları için hükümet 100 bin Ilralık döviz ayırmıştır. Bu para hariçten mal teşhir edenlerin ih. tiyaçlarma ve teşhir ettikleri malla - rın nevi ve mahreçlerine göre taksim edilecektir. Her firma, sergide yalnız 100 lirs- uk mal satabilecektir, Somadan Festival Komitesine Bir Müracaat lediyesine müracaat ederek Somanm eski merkezi “Tarhal, da oynanan, yapılmıştır. Soma Belediyesi din İstanbul be- Türkiyenin hiçbir tarafında eşi bu - Tanmıyan bir oyunun festival progra- mma alınmasmı istemistir. Zongul - daktan da buna benzer bir müracaat Eee deği onan yüzle ban İY 50 ve 4 milyonluğu da 25 kuruşluktur. Şimdi Darpane, ikinci bir kanunla (9) milyon gümüş para basılması hakkında yete göre, 4 milyon liralık daha Bunun 2 milyonu teklira, birer milyonu da 50 ve2 kuruşluk ola - caktır. Nikel beş, 10 ve bir kuruşluk- larm basılması iki sene sürecektir. Bronz onar paralıkların basılması İ- gin henüz Maliye vekâletinden emir gelmemiştir. İbni Sina,, için madalyalar hazırlanıyor Türk Tarih kurumunun İbni Sina komitesi, 21 haziranda ölüm yıldönü- mü kutlanacak olan bu Türk hakim ve 'xflozOfu ıçın Mausıya Dusurunya başlamıştır. Bu madalyalar bin tane basılacak ve merasim günü mal oldu: Tu fiyatla davetlilere satılacaktır. Rozetin ortasmda (Ibni Sina) ve kenarlarında da (930 — 1037) 21 ha- zâran 1987 Buharalı büyük Türk he- kim ve folozofu) yazılıdır. Madalya- lar, bronzdan yapılmış ve alt suyu- na batırılmıştır. Bunlar, rozet Bslin. de göğse Iğmelenecektir. Ortamektep Mualliml ... igi Ankara, 2 (Tan muhabirinden) — Maarif vekâleti, orta tedrisat mek teplerine muallim seçmek üzere bir ehliyetname imtihanı açmıya karar vermiştir. İmtihanlara 4, 5, 6 sınıflı muallim mektebi mezunlarile Jise ve yedi senelik idadi mezunları girebile- cektir, Imtihana gireceklerin yaşları 45 ten yukarı olmıyacaktır, Imtihan- lar, 1 eylülde İstanbul üniversitesin. de başlıyacak ve 10 eylülde bitirile- cektir. Imtihanlar türkçe, tarih, coğrafya, fransızca, riyaziye, almanca, ingiliz- ceden yapılacaktır. İmtihan sualleri, üniversite, yüksek muallim mektebi talebesinin takip et- tiği ders programından seçilecektir. Vekâleten yalnız pedagoji sualleri gönderilecektir. Imtibanlara girmek istiyenler, vekâletçe ilin edilecek ve- sikalarla birlikte muayyen müddet i- cinde doğrudan doğruya vekâlete mü racaât edeceklerdir. İmtihanda mu - vaffak olanlardan orta tedrisat mek- teplerine tayin edilenlere 25 lira asli maaş verilecektir. Otel ve Lokantalar Kontrol Ediliyor Emniyet direktörlüğü, otel, hamam gazino ve İçkili Jokantaları sıkı su- rette teftişe başlamıştır. Bu gibi yer- lerde 21 yaşmı bitirmemiş olanları çalıştıranlar hakkmda takibat yapıl- maktadır. Kullanılmış Gemilerden de istifade Edilecek İbracat eşyamızı harice ucuzca taşrmak, gön dermek ve bu suretle nakliye tarifelerinde tüc- car lehine ucuzluk temin etmek için esaslı tedbirler alınacaktır. İktısat Vekâleti; bu işin yoluna konulması için, hariçten satın almacak şilep işile meşgul olmaktadır. İhracat nakliya- tını ecnebi vâpur kumpanyalarınm elinden kurtarmak için yeniden 10 şilep alınması ka- rarlaştırılmıştır. DARPANEDE 4 MİLYON GÜMÜŞ PARA BASILIYOR İçin İmtihan | Az kullanılmış 10 yaşmı geçmiyen gemilerin de ayni maksat için çalış- tarılıp çalştırılamıyacağı tetkik edil- mektedir, Veklilet, denizyolları müdürü Bay Sadettini Ankaraya çağırmıştır. Bay Sadettin, Ankaraya gitmiştir. Orada ; Satın alınacak yeni şileplere ait Oiş. Ter üzerinde izahat verecektir. İ Vapurlardan yolcu eşyaları | | kolay çıkarılacak Rıhtıma yanaşan vapurlardaki yol- cu #$yalarının yolcu salonuna nakli işinin bir nizam altına alınması ka - rarlaştırılmıştır. Liman işletmesi, rıh | tımda eşyaların el arabaları ve diğer | vasıtalarla nakledilmesi etrafında tet kikler yaptırmaktadır. Avrupa li- manlarındaki eşya nakliyatı sistemi gözden geçirilmektedir. Havai kayış- İar Üzerinde nakil sistemi kabul edi- lirse, eşyalar, vapurdan rıhtıma atı. Wtcek havaf kayışların üzerinde taşı. |“ nacaktır. Bir mühendis grubu, yakm- da bu işi tetkik etmek üzere Avrupa- ya giğdece! Bir Şaki Tutu'du Ankara, 2 (Tan muhabirinden) — Kilis civarmda kaçakçılık ve soygun- culuk yaparak geçinen ve takip edil mekto olan Gâvur Sadık, yakalan - mıştır. uyacaktır. Bu mevsim, Romanyadan 15 bin ve Bulgarlstandan da 10 bin göçmen gelecektir. Romanyadan ge- garistandan getirileceklerin beş bini Urlaya, 2500 i Tuzlaya ve 25001 de ir, Edirneye yerleştirileceklerdir. memleketimize gelecek göçmenlerin Romanyanda bıraktıkları emlâk ve arazilerin tasfiyesi için teşekkül ede- cek komisyonda memleketimiz namı- na göçmenlerin hakkımı korumak İ- çin Tokat mebusu Nâzım Poray bulu. "Hamidiye" Gidiyor nacaktır. Yunanistan ve Yugcalavya imanla, | Ecnebi Memleketlerde | rmı siyaret edecek olan Hamidiye mektep gemisi, yolculuk hazırlıkları- Okuyan Talebelerin nı bitirmiştir. Gemi, bugün limanımız dan ayrılacaktır. Aylıkları Ankara, 2 (TAN) — Avrupanm iman işletmesi tarafın. dan Kasımpaşada İnşa edilecek ahsap deniz vesalti || atelyesinin temel atma mera. İ simi dün yapılmıştır. Davet, liler saat 18 te romokörle Ka- sımpaşaya gitmişler ve liman işletmesi müdürü B. Raufi Nk temel taşını merasimle yerine koymuştur. Bu atelyeler, yil sonunda tamamlanmış olacak. tır. 25 Bin Göçmen Getecek Göçmen nakliyatı 15 haziranda baş irileoekler Marmara Ereğlisine, Bul- aye eare yrarsa Ankara, 2 (TAN) — Romanyadan tuhtelif memleketlerinde (okuyan Türk talebelerine verilecek aylıklar AAlmanyadakiler 94,5, Avusturya - iskiler 105, Belçikadakiler (o 945 Tranaa, Macaristan ve Çekoslovakya- lakiler 100, Talyadakiler 115,5, In- A gilteredekiler 147, Isviçredekiler 126, Rusyadakiler 199.5, Amerixadakiler tayin edilmiştir. Generale yeni vazi. fesinde muvaffakıyetler dileriz. . E wvelki gün Üsküdarda imra. horda Bostan sokağında mül ga derülfünun arziyat müderrisi dok tor Ahmet Müstakın sigortasız ah. şap evinin üst katından yangın çık. muş, bir oda yandıktan sonra söndü. rülmüştür. . Şem Cemiyetinin senelik kongresi, dün ekseriyet olma. | dığından başka güne bırakılmıştır. | . M acaristan ve Sovyetlere | ara. mızdaki ticaret mukaveleleri Temmuz başma uzatılmıştır. * elediye Fenerbahçede yeniden B deniz hamamları © açılmasma izin vermiştir. . 1 Masilim Mektebinde bir ser. gi açılmıştır. Sergide mektep talebelerinin resim, elişi, nakış işleri gibi eserleri teşhir edilmektedir, . ali ve belediye Reisi Muhittin Üstündağ bu sabahki ekspres. le Ankaradan şehrimize gelecektir. . iman İşletmesi müdürü Raufi dün akşam Ankaraya gitmiş. de 115,5 lira alacaklardır. Bu mtsş lar, haziran başından gelecek, mayr sm sonuna kadar devam edecektir. Bursa Orman Müdürü Mahküm Oldu Bursa, 2 (Tan muhabirinden) — Genç kızlarla kadımları içki masaları- na toplıyarak adabı umumiyeye ay- kırı hareket etmekten suçlu Bursa or- man müdürü Zühtü ile suç ortağı dak tilo Nerminin duruşmalara devam edildi ve Zühtünün iki sene 9ay 1 gün daktilonun da 2 sene hapsine 3.6.8081 Deniz inşa Atölyelerinin Temeli atıid Artıyor Belediye bu yaz Adalara ve bik hassa Yörükali plâğı dolayısile Bü” yükadaya fazis rağbet olacağını önünde bulundurarak halkın iştirabi” tini temine çalışmaktadır. Bu © Heybeli ve Büyükadada çalışan t€ * nezziih arabalarının az olduğ uenl#” sılmış, Istanbul arabacılarmdan bif kısmınm Adaya gitmeleri için tese” büsler yapılmıştır. “Belediye, bundan başka AdalardaYi eğlence yerlerinin fiyat listelerini ucuzlatmıya çalışacaktır. Adalar arasında işliyecek vaparlar Akay idaresi, yazın Adaler arası” da işliyecek Haliç vapurlarma bilet ücretlerinistesbitetmiştir. Dört adadaki Di plijina gelme üe veti 15 kuruş öle » Vapurlards bir tek mevki vardır, Köprüden Hey beli ve Büylükadaya bilet alanlar plâjına gitmek için ayrıca par v miyeceklerdir, Haliç vapurlari, ad larla Anadolu yakası arasında seferler yapacaklardır. 403 Kışi Açıkta Kaidı Kastamonu, (TAN) — Çeki Yündeki büyük yangının bilânçosu t9* bit edilmiştir. 118 evlik köyde 87 ©“ yanmıştır. 408 kişi açıkta kalmış” Felâketzedeler civar köylere yerli rilmiş. Bir buçuk aylık yiyecekleri 19 min edilmiş, kendilerine Ziraat BA” kasmdan müteselsil kefaletle para * Imması için teşebbüslere girişilmisti” Vâsıf Çınar İçin. İzmir, 2 (Tan muhabirinden) © Merhum Maarif vekili Vasıf Çiner” ölümünün ikinci yıldönümü için Dİ gün halkevinde büyük bir ihtifel Y*” pıldı. Toplantıda Vasıfın hayatı tıldı, hatıraları anıldı. Olgunluk İmtihanlar! Ankara, 2 (TAN) — Maarif V& kâleti, liselerin yazılı olgunluk gusi lerini tesbit etmiş ve mekteplere karar verildi, dermiştir. rm Zİ eee EE 4 PERŞEMBE, | geçmesi, rüzgârların değişik istika - metlerden esmesi muhtemeldir, Dünkü Hava Dün, hava Oy 762 milimetre, sıcaklık en çok, 20, en ez 17 santi - tir. grat olarak kaydedilmiştir. Rüzgür- | vette esmiştir. lar umumiyetle şimalden orta kuv - TAKVİM ve HAVA Bugünkü Hava: AÇIK Hizir: Rumi 1359 mar 1935 244 Rebiülevvel: 23 Güneş: 4,30 — Öğle: Ikindi: 16,12 — Akşam: Yatsı: 21,34 — Imsâk: Hava, umumiye? >” çık geçmiştir.