24 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 D aha Beş Yıl Muharebe > Olmıyacak? (Yazan: Lloyd George) Esbak İngiltere Başvekili lemişti vrupadaki vaziyeti anlatan bir müşahit şunları söy- “Avrupa, hiçbir vakit bu derece karışmadı. Avrupa girdap- lar, tezatlar ve çıkmazlarla dolu!,, Bununla beraber bu müşahit nikbin « Birkaç gün önce de mümtaz bir devlet adamı Avru- © panın bütün büyük merkezlerini dolaşmış ve sonunda vaziyeti şöylece hulâsa etmişti: İngiltereden başka her yer şüphe ve ka- ranlık içinde! Bense, büyük bir Avrupa harbinin © öpmak üzere olduğuna inanmıyorum © Jünkü hiçbir memleket harp istemi- /ör ve hiçbir memleket harbe hazır değil. 1914 te askeri liderler harp Istiyor- lardı. Çünkü ordularının tepeden tır- " nağa kadar hazır olduğuna inanmak- ta idiler, Fakat bügün bütün erkânı harpler, mücadeleyi geciktirmek isti- yorlar. Çünkü zafer kazanabilmeleri için yıllarca hazırlığı muhtaçtırlar. “ Şimdiki hummalı hazırlıkların bitme» “şi İse hiç olmazsa beş seneye bük - “maktadır. Avrupa hükümetleri de > yeni bir Avrupa harbinden korkuyor- lar, Bunların teslihat programlarma “ ehemmiyet vermelerinin sebebi, har- be istekli olmaları değil, harpten yıl- malarıdır. Gerçi bunlar harpten ka- çınmak çaresinin koca koca ordular hazırlamak olduğunu sanmakla yanı: İryorlar, fakat hepsinin de kari dök- nekten kaçmaıkları şüphe götürmez. Fakat teslihat masrafı milletleri if- Yâs uçurumunun kenarma sürükle. mektedir. # talya, Habeşistan, İspanya l Ve teslihat için para bulmak- © Ya püçlük cekiyor, Almanya da ay- hi tazyiki hissetmektedir, Fransa, vahim bir malt buhrandan kurtul. mak İcin, uğraşıp didiniyor, fakat henliz muvaffak olamamıştır. İngiltere, ağır vergileri biraz da- “ha ağırlaştırmak ıztırarında kal mıştır, Gerçi Ingiliz bütçesi denk- tir ve bugünkü ticaret çeralti de- ettikçe denk Kalacaktır. Fa “Kat teslihat programı meşru iş ha- tma müdahaleye başlamış ve İn- giliz ihracat ticareti eskisi kadar ümit verici olmaktan çıkmıştır. In giltere her memleketten fazla bey. “nelmilel tÜcarete dayanır bir mem. olduğundan bü vaziyet huzur k mahiyette değildir. © Yabancı ordu ve donanmalarm Ispanya işine karışmaları harp is- inin kuvvetli olduğuna delâlet e- de erkânı harpler Ispanyayı, dern harbir ve harp vasıtalarını neme sahası saymakta ve Büyük iHarptenberi keşfolunan yenilik. leri denemekten istifade etmekte - dirler. Başka hiçbir manevra, tank ile tayyarenin Ispanyada olduğu gi- tecrübe edilmesine imkân vere- FF tehlike bu çeşit oyunla- rm çirkin kazalarındadır. srnica ile Almeria, Fransa ile ilterede derin infialler uyandır. Fransa dahili işlerile çok meşi Ful olduğu için Blum bu hâdiseleri rotesto edememiş ve hükümti bu Püzden de sarsıntıya uğramıştı, Bu eşit Alman ve Italyan vahşetleri terrür ederse Fransa halkı bu fa- İst çeteciliğine karşı kıyam ede- lir. Fakat vaziyet Ingilterenin hattı 'ketine bağlıdır. “İlkönce Ingiltere muhafazakâr. Franco taraftarı idiler. Libe- , mütereddit idiler. Basklar ilman ve Italyan müstevlilerden uğradıkları muamele vaziyeti de - di. Basklar, İngiltere ve Fran- da sevilirler, Bunlar büyük harp rasmda müttefiklere, Almanların htelbahir muharebelerine karşı üylük yardımlarda bulundülar. klar, anarşist, komünist ve- dinsiz değildirler. Bunların ço - çocuklarının gök; den bom larla barbarca katliâm - edilme- en müfrit milliyetçileri bilemü- mz Ademi müdahale bir maskara - ıktan ibarettir. Almanya ile İtal. yanm bu komiteye dönmelerinin ses bebi, Fransa ve Rusyayı, Baskla- ra tayyare göndermekten alıkoy » müâktır, Kendileri ise, Bilbaoyu mu - hasara edenlere hava deniz yolu İ- le mütemadiyen yardım ediyorlar. dı. Bunlara nasıl itimat ediyoruz? Ispanya harbi, İspanyanm İtal yan ve Ispanyol maceracıları tarü- fından istilâsıdır. Italyan ve Alman diktatörlerinin gönderdikleri top, tay yare ve muallem askerler olmasay- dı Franco ile Faslı askerleri çok- tan mağlüp edilirlerdi. Sonra Al- man topları ve tayyarelerile Ital- yan askerleri Bilbaoya gönderilme- miş olsaydı. Bilbaoya karşı vüku- bulan taarruzlar azami kolaylıkla ziyet böyle devam ederse İngiltere ne yapacak? Fran- sanın İngiltereyi takip edeceği mu- hakkaktır. Anlaşılan Ingiliz hükümetinin kendisi şüphe içindedir ve onun İ- gin Ingiltere hükümetinin Ispanya ve Milletler Cemiyeti meselesinde ne yapacağımı köşfetmek son de- rece müişküldür. “M. Chamberlefn muhakkak ki, ademi müdahale ta- raftarıdır, Fakat ademi müdahale paktı, Almanya ve Italyanın, Is - panyayı fa namına istilâ et. meleri için bir perdeden başka bir BEy olmamıştır. Milletler Cemiyetine gelince Mis- ter Chamberlein hiçbir vakit bu mü- €ss#seye bütün varlığı ile bağlan- mamıştı. Kendisinin Almanyaya müsiemleke vermesi beklenir, fa- kat buna mukabil kendi elile koy» duğu gümrük tarifelerinden birini kaldırması beklenmez. Avrupa islerine gelince, iş tali- he kalmıştır ve bir kimse de ne çi- kacağını kestiremez. Bir Genç Kız Ortada Yok Kadıköyünde Rızapaşada oturan Kadriye isminde bir kadın 20 yaş- larındeki kızı ortadan kaybolmuştur. Hâdisenin tafsilâtı şudur: Kadriye bir mllddettenberi kocası ile ayri yaşamaktadır. Kızı Ayşe Ner- min de kendisile beraber oturmakta» dır. Nermin iki gün evvel “Amcamın evine gidiyorum, diya evden çıkmış, İbir daha dönmemiştir. Yapılan araş- itırmalarda kızın ne babasınm, nede amcasının evine gitmediği anlaşılmış” tır. Ayşe Nerminin Emniyet Sandığın da 700 lira kadar parası vardır, Kı- zın annesi, dün Emniyet müdürlüğü. ne müracaat ederek hâdiseyi haber vermiştir. Ayse Nerminin aranmasi- ba başlanılmıştır. (Kırkçeşme ve Halkalı Suları Temizleniyor Belediye Sular Idaresi, Kırkçeşme ve Halkalı sularınm temizletilmesi ve daimi olarak mikropsuz bir halde akı- tılması için bir proje hazırlamıştır. Evkafla belediye arasında ihtilâl meseleleri halleden hakem komisyo- nunun karar raporu resmen tebliğ e. dildikten ve vakıf . sularına ait vari- tamamile belediyece el konulduk bu ıslahata başlanacaktır. PE AAA 4 Faytonler yerlerini otomobilek 4 bıraktıktan beri bunları sehirde $ j göremez olmuştuk. Yalnız Ada- Ç 4 da rastladığımız bu zarif örnek Ş 4 ler, son günlerde. şehrin bazı 4 köşelerinde ve diğer sayfiye yer- N 4 lerinde çalışmıya başladı. A-& 4 sağıda, bu arabalardan birinin 4 sehir içinde alınmış resmini gö- X İçin Kati Denizyolları için Almanyaya vapurun kati sipariş mukavelele fabrikaları umum direktörü Ko: nin son şekilleri kaveleyi imzalıyacaktır. az ) Atatürkün . Ş » Teşekkürleri | — Türk ' ', N X bilgini ibni Sinâ'nn 900 üncü | yıldönümü dolayısiyle Univer- Site, konferans salomımda yapıl. a miş olan tören münasebetile ilimlerin yilce hâmisi ve Türk Tönesans ve inkılâbının yaratıcı- 51 Atatürk'e ittifakla verilen ka- rar üzerine çekilmiş olan tâzim telgratma Ulu Şef şu ütifatna- melerile mukabele buyurmuşlar- dır; Bay Hasan Cemil Çambel Türk Tarih Kurumu Bjk Dolmabahçe Sarayı - İstanbul X Türk âlimi Ibni Sinâ'nm ölü. V müntin 900 üncü yıldönümü mi- V masebetiyle yapılan törende ba- na karşı gösterilmiş olan temiz ve yüksek hislerden mütshassis oldum. Teşekkür eder ve Türk ilim müntesiplerine daimi başa- rılar dilerim, K. ATATURK mar /ik Göçmen Vapuru Gidiyor « Hisar vapuru muhacrr getirmek ü- zere bu sabah Köstenceye gidecektir. Tik gelecek kafile 1500 kişiliktir. Bun lar Tuzla ve Urlaya çıkarılacaktır. Bulgaristandan nakledilecek muhacir ler henüz hazırlıklarmı bitirememiş. lerdir. Köstence konsolosluğudan ge- len haberde Romanyadakilerin ha- arlandığı bildirilmiştir: Bunlar Köstencede vapur beklemek tedirler, Nazım vapuru da birkaç gü. ne kadar Varnaya gidecektir. Edebiyat Fakültesinde imtihanlar Bitti Edebiyat Fakültesi imtihanları bit- miştir. Bu yıl, edebiyattan Mustafa Izzet, Felsefeden Niyazi, Mansur, coğ, tafyadan Meliha, Mustafa Ilhan, Lâ- MA EE Son Kalan Vapurlar İmzalanıyor mize gelecektir. Burada Denizyolları İdaresile vapur plânları- i kararlaştıracak ve Ankaraya giderek kati mu. N , techizat ve tesisatı havi olacaktır.Va. Mukavele ısmarlanacak beşer bin tonluk üç ri yakında imzalanacaktır. Alman rtes, bu işi için bugünlerde şehri. Uç vapur her bakımdan son sistem. purlarda güverteden başka lüks kıst dadahil olduğu halde ayrıca dört mevki vardır. Anbarlarmda da soğuk hava. depoları olacaktır. Denizyolları müdürü Sadettin, Kortes ile birlikte Almanyaya gidecektir, Müsteşar, salon projesini tetkik etti Yolcu salonu avan projesi, dün Ik- tısat Vekâleti deniz müsteşarı Sadul. lah Güney tarafından tetkik edilmiş- tir. Fakat, proje için gümrük muha- faza teşkilâtile polis beşinci gube müdürlüğü yeni itirazlarda bulunmuş lardır. Gümrükler İdaresi, munyene salonu, İle gümrük memur servisleri. nin çalışmıya müsait olmadığını, be. şinci şube de kendisine tahsis edilen dairelerin az olduğunu İleri sürmüş. tür. Sadullah Güney, bu İsle meşgul olacak, bu projede her daireyi Men nufi edecek şekilde tadü 't yapılacak. tır, Trenlerde Müşterek Tarifeler Türk —Bulgar ve Yunan trenlerin. deki navlun tarifelerini birleştirmek için çalışan komisyon İSİNİ bitirmiş. tir. Anlaşma Kuleliburgazda İmzalar. mış ve mukavele nüshaları tasdik için üç hükümete gönderilmiştir. Anlaşma ile bütün ihracat madde. leri üç hükümet trenlerinde mlişte. reken yüzde 40 ve 80 arası tenzilâti; bir tarifeye tâbi olacaktır. Yugoslavyanın Ankara Elçiliği Yuzoslavyanm Ankara elçiliğine Selânik konsolosu B. Acemoviçin ta- yini hükümetimizden sorulmuş ve muvafakat cevabı verilmiştir. Festival Heyetleri Bu yıl yapılacak İstanbul sezonuna 24-6-937 ALIÇ NİHAYET EMİZLENİYOR Eİ Süratle Çıkarılması İçin Kati Tebligat Yaptı Halicin temizlenmesi ve sığ yerlerin taranması için nihayet ha- rekete geçilmiş bulunuyor. İstanbul Liman Reisli i, limanda bat- mış bütün vasıtalarla gemi demir ve zincirlerinin çıkarılması için sahiplerine bir hafta müsaade vermiştir. Bu müddet içinde müra- caat etmiyenlerin malları hükümete geçecek ve Vekâlet tarafın dan çıkarılacaktır. Bu kararla limanın ve bilhassa Ha- Ticin süratle temizlenmesi temin olu- nacaktır. Haliçteki leşler çıkarıldık- tan sonra dolmuş yerler taranacak ve suların derinliği artırılacaktır. Bun- lar, Haliçte kurulacak tersane için de ilk fazırlıklardır. Vekâlet Avrupaya büyük bir tarama dubası ısmarlamak için temaslara girişmiştir. Antrepoların projesi de hazırlandı Asri şekilde yapılacak Mumhane antrepolarınin projeleri bugünlerde tamamlanacak ve Vekâlete gönderile- cektir, Yeni antrepolar 60 metre W- zunlukta ve 35 metre genişlikte ola- cak ve bu İşe 300 bin lira sarfedile- cektir. Vapurların Yaz Tarifeleri Yaz tarifelerini Akay 30 Haziranda Şirketi Hayriye de 1 Temmuzân tat- bik etmiye başlıyacaktır. Şirketi Hay riye bir Temmuzdan itibaren Beykoz ve Yeniköy arasında araba vapurları da işletecektir. Bundan başka her Cu martesi saat 14 te Boğaza 71 numara ile bir tenezzüh seferi yapılacaktır. | Gümrüklerin Bir Yıllık Geliri Istanbul gümrlklerinin 1036 yılı varidatı 50 milyon lirayı bulmuştur. Bu ar geçen senelere misbetle yüzde beş fazladır. Etlere Damga Vuracak Makine Dün Geldi Etlerin cinsini ayırmak için mez bahağda vurulan damgalar kolayca $i Gayrisıhhi Yerlerde Çalıştırılan İşçiler Fabrikalarda gece işlerinde çalışan kağmlarla 17 — 18 yaşındaki genç ler için bir senelik müsaade veril « mesi hem fabrikaları, hem işçileri memnun etmiştir. Iş dairesinin tebii» Zi üzerine alâkadarlardan bir çokle- rı iş Amirliğine müracaat ederek iza“ hat istemişlerdir. Dün, iş dalresine müracaat edenler nisbeten 27 olmuğ” tur. Bir çok işçiler gayri sıhhi şart lar altında çalıştıklarını bildirmişler, buna karşı tedbir alınmasını istemi$- lerdir, Müfettişler, iş yerlerini kontrols devam ediyorlar. Vekâletin son teb- liğinden sonra gece çalışan müessese” lerin de ayrıca kontrolti Tâzımgelecek- tir Bu'teftişer. Kece iscilerinin Kü” nun dışmda çalıştırılıp, gaıştrrlmaz. diklarını meydana çıkartacaktır. BiR Ni aliye Vekili istirahat ve tedavi için önümüzdeki hafta Avru" | paya gidecektir. liniyordu. Bunun önüne geçmek mak- sadile Avrupaya wnarlanan otoma- tik bir makine dil; şehrimize gelmiş ve derhal mezbahuya gönderilmiştir. Önümüzdeki ay başından itibaren et- ler mezbahada bu makina ile damga lânmıya başlanacaktır. Deniz Lokantasının İnşaatı Bitti Şirketi Hayriyenin Sarıyerde İnşa ettiği balık lokantası bitmiştir. Lo kantanm orta salonuna çift katlı bü. yük bir havuz yepilmiş, alttaki havu- za deniz, üsttekine de tatlı su balıkla” TI konulmuştur. Salonun diğer kösele rindeki küçük havuzlara da istakoz- lar yerleştirilmiştir. Istiyenlerin bu balıkları derhal pişirtip yiyebilmele. ri için tesisat yapılmıştır. Şirketi Hayriye, burada biri kışlık, ikisi yazlık olmak üzere ayrıca ÜÇ dans salonu da yaptırmıştır, Festival eğlencelerinin bir günü de balık lokan tasııda geçecektir. 1 24 Haziran 937) İ PERŞEMBE Yeşilköy Meteoroloji müdürlüğün- den aldığımız malümata göre, bugün yurdumuzda gökyüzünün Kocaeli ve | Ege mıntakalarında az bulutlu, diğer mmtakalarda bulutlu geçmesi, rüz- gürların şimal istikametten orta kuy- Yugoslavlar 25 kişilik, Macarlar 20 kişilik ve Bulgarlar 12 kişilik mil heyetlerle iştirak edeceklerdir. Yu- vette, esmesi muhtemeldir. Dünkü Hava tife, Hatlee, Nimet ve Nilüfer mezun | nanlılarla Romenlerin heyetleri he-| Dün hava şehrimizde açık ve gü- olmuşlardır. “ nüz seçilmemiştir. © © İneşli geçmiştir. Hava tazyiki 7607 | de 4 metre süratte esmiştir. Bugünkü Hava: . mlay Haftası İ Temmuzdan itibaren başlıyacaktır. Bir haf. ta iinde yeniden üye yazılacak, pro Pağanda yapılacaktır. . arıyer belediye muhasebesindö * 2500 liralık bir ihtilâs yapıldı ği ihbar edilmiş, belediye müfettişle rince işe el konulmuştur. Lİ telciler Birliği kurulması için yapılan hazırlıklar bitmiş, bif nİzâmname yapılmıştır. . ihangir kanalizasyonu Eylül bü” şında tamam olacaktır. *. Fem Umum Müdürü Neö. mettin bazı tetkikler için Kw radenize gitmiştir. . irketi Hayriyenin Hasköydeki fabrikasında yapılmakta olsn yolcu vapuru bir Temmuzda merw simle denize indirilecektir. İmdb AÇIK em Hızır; 50 Rumi 1353 Haziran: 14 12,16 19,44 208 6naay Gün: Arabi 1356 Rebiülâhır: 15 İİ Güneş: 4,29 — Öğle İkindi: 16,17 — Akşam: Yatsı: 21,49 — Imsâk: eme milimetre, en fazla sıcaklık 25, en 9* sıcâklik 18 santigrat kaydedilmişti” Rüzgür şimal istikametinden saniY©”