26 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

26 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Almanya itidalle Hareket etmeseydi Bir harp muhakkaktı Almanya ve İtalyanın den Çekilmesile Açık Kontrol- Kalan İs- panya Sahilleri İngiltere ve Fran- sa Tarfından Konirol LONDRA, 25 (TAN) — İSPANYA ME- SELESİ BUGÜN AVAM KAMARASINDA Edilecek W VE BUTUN AVRUPA SİYASI MUHİTLE- RİNDE EHEMMİYETLE KONUŞULAN EN : BÜYÜK MESELEDİR. ! Avam kamarasında, ademi müdahale komitesi- nin vaziyeti şiddetle tenkit edildi ve bunun âsiler le- hinde çalışan bir müessese olduğu dahi ileri sürüldü. Muhalefet lideri B. Aslee, bugünkü bey: anatında İngil- terenin meşru İspanya hükümetine silâh satması lü- zım geldiğini, ve İspanyada iki taraf arasında yuku- bulan mücadelenin kanun ile kanumsuzluk arasnda yuku bulduğunu söylemiştir. BISRAYA KÖRFEZİ İspanya isyanının ve harbinin seyrini FRANSA gösterir harita Loyd George, Italya ile Almanya» hım Ispanyaya karşı aldıkları vaziye- ti şiddetle tenkit etmiş, ya hakiki ade. mi müdahale yapmayı yahut bu İşi ortadan kaldırmayı teklif etmiş, da- ha sonra “İngiltere, Fransa Ve Rus- ya birlikte hareket ederse hiçbir mu- yamaz ve sulh her teh- demiştir. ekil Mister Cham- | Daha sonra Ba: berlain, söz söylemiş ve Avrupa hünü kurtarmak İâzim geldiğini an- latmıztır. Başvekil, Ispanya işlerine müdahalenin vuku bulduğunu ve vu- kubulmakta devam ettiğini anlatmış. tır, ALMANYA ITIDALLE HAREKET Miştir, Ingiltere, Mürettebatının t timalini de gözönünde tutmuş, fakat, gemilerin bu çeşit (tehlikelere mariz kalmamaları lâzm gel diğini anlatmış, dahı sonra: “Alman hükümeti, o gemilerini; kontrol sisteminden çekmek suretile bu hâdiseleri kapanmış addetmız ve itidalden ayrı Bu itidali tak dir ediyor ve alkışlıyoruz. Fa kat Alman ve ı karakol gemi» lerinin çekilmesi, yeni hâdiseler ması tehlikesinin bertaraf edil mânasinı tazammun etmez ve bunun için ilk yapılacak iş, Almanya ve 1-| talya tarafından verilen kararlarla kontrol sisteminde bırakılan boğluk- | ları doldurmak ve Ispanyadaki ecnebi gönüllülerin geri çeğrılmasını temin etmektir, zannederim ki, hepimiz ih tiyat, sabır, ve itidal ile hareket eder- Sek Avrupa sulhünü kurtarmıya mu- Vaffak oluruz,, demiştir. Başvekilden sonra Mister Eden süz Söylemiş ve hükümetin zerine aldığı Mesuliyetleri anlatmış, İspanyaya si- lâh ve gönüllü göndermek hususunda hudutsuz silâh şma girmenin ne Teye varacü; ret ettikten son. Ta hiçbir memleketin hali hazmda böyle bir gey yapmak istemediğini aa atmıştır. DIGER MEMLEKETLER Ne DIYOR ? Almanya, 'B. Chamberisin'in beya hatından memnun olmuştur. Italyada | demi müdahale buhraninin izalesi i.! Şin büyük bir istek vardır. Fra İngiltere siyasetinin tavazzuhünden Memnundur, Fransa ile Ingiltere, ademi miletu. hale kontrol sisteminde açılan gediği İngiliz — Fransız gemilerile kapam Ya karar vermişlerdir. hafta toplanacak ol hale komitesine bildirilecektir. Fakat İtalyanın bu karardan hoşlanmadığı Anlaşılıyor. alyan gazeteleri bunu Ispanya hü kümeti lehinde bir Ingiliz — Fransız Biyasi manevrası sayıyorlar. Alman Büzeteleri henüz bu karar üzerinde sey söylemiye vakit bulamamış» zili, Leipzig olmaları ih a, 1. | cezası ile cozalandırılacağını etmektedir. İspayadan alman haberlere göre İ- İtalyada da Irk Meselesi Roma, 25 (A.A.) — Resmi Ceride tarafmdan neşredilen bir kararne. İme, doğu Afrikasmdaki yerli kadın- lardan biri ile cinsi münasebetleri bu- lunan her İtalyanm beş sene hapis tasrih Ki taraf da emniyet mıntakalarma hürmet ve riayet göstermeyi kabul etmişlerdir. HARP VAZIYETI hs Ky baodan göçörek Sant vilâyetine gir - diklerini haber vermektedirler. Buna mukabil hükümetin Leon cephesinde harekete geçerek Sant Ander üzerin. deki tazyiki hafifletmek istediği bil diriliyor. Cebelüttarıktan haber verildiğine göre, Amiral Seheer, Falke, Kondor, Grlef, Albotros ve Tiger adındaki Al. man vapurları dün akşam Boğazt ge- çerek şarka doğru yola koyulmuşlar. dır. YENİDEN SILAH Paris ve Mâdritten verilen malüma ta göre, âsiler Madride karşı büyük bir taarruz hazırlamaktadırlar. Hü - kümet topçuları Jarama cephesinde tahşidata mâni olmak için öâsilerin dümdarlarını mütemadiyen bombar- dıman etmekte, fakat âsiler buna rağ men takviye kıtaları göndermektedir. ler. Aksiyon Fransez gazetesine göre, Franco kuvvetleri yeni gelen 1000 tü- fek ve 1500 mitralyöz almışlardır. 1 ş spanya meselesi günün en i mühim hâdisesi olmakta devam ediyor. En çok korkulan tehlike, harbin büyümesi ve etrafa sirayet etmesidir. Bu endişe henüz zail olmuş değildir, Bilâkis her - hangi hâdise bu endişeleri tahak- kuk ettirir ve dünyayı altüst ede- cek tehlikelere yol açabilir. Almanya hilkümeti, Lâipzig 2- dındaki zırhlısınm bir Ispanyol tah- telbahiri tarafından birkaç kere tor pillenmek kazasını atlattığını or- taya çıkardıktan sonra onun tek- rar Ispanyadan İntikam almıya te- şebbüs etmesi son derece tehlikeli bir hareket olabilirdi. Fukat Al - manya hükümeti, ademi müdaha- lenin kontrol sisteminden çekilmek le iktifa etti ve bu suretle büyük bir tehlikenin önü alınmış oldu. Wziltere Başvekili Mister Chamber- Isin, Almanyanm bu şekilde ba- reket etmekle itidalden ayrılmadı- ğını söylemiş ve bu itidali takdir ederek alkışlamış ise de, bu hare- ketin “yeni hâdiseler çıkması teh- Likukn Sv... Bi iülkülmizi mn dıe Möliyedi an 47 Üç devlet Denizititâfı Londra, 25 (TAN) — Fransa, İn- giliz . Amerikan - Fransız deniz iti- lifmı tasdik etmiştir. İngiltere de, Moskova ile yapılan müzakereler bi- | tince bu itilâfı tasdik edecektir. İpi Fakirile Yeni Çarpışmalar Simla, 25 (A.A.) — Reuter Ajan- Jem wnkâbiri, fakir Tbi taraftarları Ne Trigiliz kıtautr arasında son defa vukua gelen çarpışmada maktul du? t tedir. - KISA DIŞ HABERLER Ss ofyada yeniden bir ko münist matbaası keşfe- dilmiştir, o i rak kabinesinde dahili se beplerden dolayı bazı ta dilât yapılmış, maliye, ticaret, münakalât, adliye ve kültür ba kanları değişmiştir. . Iman Harbiye Bakanı, bu ayın 28 inde Budapesteye gidecektir. o merika, yeniden dört de. nizaltı gemisi sipariş et- mistir, si ; YAZAN: ÖMER likesini bertaraf etmiyeceği, ni ilâve etmistir, Ingiltere Başvekili, evvelâ İtal. Ya ile Almanyanın kontrol siste - minde boş bıraktıkları yerlerin dol- durulması, daha sonra da Ispanya da çarpışan yabanc” gönüllülerin bu memleketten çıkarılmaları için salışmak icap ettiğini söyledikten sonra ihtiyat, sabır ve itidal ile ha- reket tavsiye etmiş ve ancak bu sayede Avrupa sulhünü kurtarmı- y ie İmkân hâsıl olacağını söylemiş- tir, Ingiltere Başvekili tarafmdan Söylenen bu nutkun bütün esası, Ispanya harbini, Ispanyaya hasret- mek, ayni zamanda bu harbi ta - mamile bir Ispanyol harbi yapmak- tar, Bu yolda muvaffak olmak için başarılacak iş, Ingiltere başvekili. nin dediği gibi, evvelâ kontrol de- vam ettirmek ve Ispanyaya yeni - m eee) Büyük teneke benzin, şimdi toptan 318,75 328/71 kuruştur. Beş litrelik benzin eskiden 130, şimdi perakende $7 ku- ruştur, dükkân ki Şenler arasmda bir de İngiliz Mira. layı bulunmakta olduğunu bildirmek Ankarada Benzin ihtikârı Altı dükkân kapatıldı Ankara 25 (TAN muliabirinden) — Ankara belediyesi, petrol ve bet ucuzlatan kanunun Meriyete girdiği bugün, petrol nin şehirde satılabileceği tesbit etmiştir. Buna göre: ve benzin tenekeleri- fiyatları Büylik teneke epterol, eskiden 375 kuruş iken şimdi toptan 255, peraken de 268 kuruştur. Küçük teneke pet- rol, eskiden 105 kuruş iken şimdi optan 105, peprakende 80 kuruştur. €skiden 450, ve peprakende Bir litre benzin de eskiden 26 iken şimdi 17,40 kuruştur. Çekiç Orak firmasından manda, Ankaradaki bütün benzin satıcıları, bugün şoförleri: “benzin yoktur.” di ye başlarından savmak istemişlerdir. Bu hareketleri Vilâyetçe ihtikâr' te- muş ve derhal alınan ted- Khüee Kekik edil alti apatılmıştır. Otomcbileiler | ve sivil polis me. murları bazı benzin dükkânlarımdı cürmü meşhut yapmışlardır. üleki ol Romanya Kralı Polonyaya Doğru Hareket Etti Bükreş, 25 (A.A.) — Krsl Karol yanında Veliaht Mişel, Hariciye Nazt rı Antonesku ve Hariciye Müsteşarı General Glatz olduğu halde Lehistan .Cümhurreisine iadei ziyarette bulun İ mak üzere buğün Vargovaya hareket etmiştir . Merzifonda Pazar Günü Merzifon (TAN) — Burada her hafta kurulan pazarm günü değişti- rilmiştir. Belediye pszarın Çarşam- ba yerine Pazartesi günleri kurula- cağını ilân etmiştir. RIZA DOĞRUL varana. den gönüllü ve silâh gitmemesini te- min etmek, sonra Ispanya harbine karışmakla bu harbe, Ispanya top- rakkırı üzerinde vuku bulun bey- »elmilel bir harp mahiyetini veren yabancı gönüllüleri çıkarmaktır. Kontrol sisteminde açılan gedi- ği kapamak ademi mildahale ko- mitesine aittir. Italya ile Almanya bu komiteden ayrılmadıkları için komitenin bu iki devlet yerine baş- ka iki devleti kontrola memur et- mesi mümkündür. sıl güç olan nokta, yabancı gönüllülerin Ispanyadan çı- karılmalarıdır. Ipanya harbinin mukadderatı üzerinde büyük tesir. leri görülen ve bilhassa âsilerin ötede beride muvaffak olmalarına yardan eden, âsilerin İşgal mnta- kalarmı genişleten, hattâ âsiler tarafından kazanılan bütün mu - Almanya Erkânı Harbiye Re isi General Beck, geçenlerde, Pa- ris Enternasyonal sergisini zi- yaret etmek üzere Parise gitti ve Fransız Erkânı Harbiye Reisi Gamelin'le görüştü, Otomobil- dekilerin ogözlüklüsü Fransız Erkânı Harbiyesi Reisi, diğeri de General Beck'tir. Bu ziyaret iki memleket arasmdaki yaklaş- ma arzularınm yeni bir tezahilrü sayılmaktadır. Bir Dünya İktisat Konferansına Doğru Londra, 25 (TAN) — Bir dünya iktisat konfrenası hakkında tetkik- lerde bulunmak üzere Amerikaya giden Belçika Başvekili Bay Van Ze- eland, k Amerika devletleri Hariciye Nazırı Bay Hull İle görüş- müş ve tam bir fikir beraberliğine varmıştır. Maamafih bü uyuşmanm neticesi. nin bir dünya iklısst konferansı ça» Zırılmasına kadar gidebileceği heniz katiyetle söylenemez. Buna, siyasi va ziyet değil, daha ziyade dünya Iktı- adiyatı şimdilik mâni olmaktadır. Bay Van Zeeland görüşmelerine de- vam edecektir. Polonya Piskoposu Küstahlık Etmiş Londra, 25 (TAN) — Varsovadan İgelen haberlere hükümet ile baş piskopos arasndaki gerginlik giti artmaktadır. Halk piskopo- sun, Pilsudekinin lâhdi meselesin ki tarzı bereketini küstahlıkla tavsif etmektedir. Bu akşam bir nümayiş yapılacaktır. göre, | Giresun Milli Emlâk Müdürlüğü İzmir (TAN) Şehrimiz Mili Emlâk müdürlüğü muamelât memur larmdan Hasan Tahsin Nayman, Giresun Mili Emlâk müdürlüğüne tayin olunmuştur. hlikeyi Yokedecek Amiller vaffakıyetlerde en bellibaşlı âmil ol. dukları tahakkuk eden bu gönüllü. ler, Ispanyadan çıkarıldıkları tak- dirde, Isyan hareketini silip süpür- imek çok kolay bir iş olur. Bu tak- dirde meşru cümhuriyet hükümeti, vaziyete kolaylıkla hâkim olarak son derece zedelenen Ispanyayı ye- niden canlandırmak için çalışmak İmkânmı bulur, Fakat yukarda dediğimiz gibi bu gönüllüleri * cephelerden söküp memleket haricine çıkarmak son derece güç bir iştir ve ademi müda- bale komitesinin bu yolda bir ka- rar vererek tatbik etmesi, kolay ko- lay beklenemez. Gerçi Italya ile Almanyanın Is- panya meselesinden kendilerini çek mek istedikleri bir hayli söylen miş ve son zamanlarda bir çok de- falar tekrar edilmistir, Buna rağ men bu işin başarlacağma inan - mak sırası gelmemiştir. Bu yüzden Avrupa sulhü tehlike- dedir, ve tehlikeyi bertaraf edecek başka çare yoktur. a a ELEK Evvel Allah, Sonra Makbuz! Bir idari derdin bir kere daha şek. ! vasına tevessül edelim: Bizde, tahsil. © darların, tahsilât kalemlerinin hulâsa, tahsil makinesinin faaliyeti günü güs vüne demiyoruz, hattâ ayı zarfında, İ hattâ senesi zarfında ana defterlere | seçip mükelleflerin veya herliaüzi su. 4 retle borçlanmış olanarın zimmetleri kapatılmamaktadır. Şüphesiz bu kas | yıtları çok muntazam olan daireler, kalemler ve şubeler vardır, Lâkin 2» | rada bu intizamı muhafaza ve temin edememiş olanlar da mevcuttur, | Bunun küçüklü, büyüklü istediğiniz. ' kadar misalini bulabiliriz: Meselâ, ge. | çenlerde benden şahsen yol vergisi ise İ ediler ve iki senelik makbuz sordun ilar, Bereket ki, saklamıştın. Yakamı, kurtardım. “ Bundan yirmi gün kadar evvel evi. min vergisini istemiye geldiler. Vere miş çlduğui son iki taksitin kaydini elimdeki makbuzları göstermek sure tile kapattırdım ve borcum olmadığı imi isbat ettim. Iki gün evvel bir dostum bana 800. | üiralık bir haciz ihbarnamesi gösterdi. | Bir binanın kirasından dolayı Emlâki" | Milliyeye ödenmemiş 800 lira borcu / olduğu ve şu kadar gün zarfında lera vasıtasile almacağı yazılı bir sarı kâs grtta, Halbuki kira verilmiş ve borç İ mevcut değilmiş. Eğer kazara mak buz kaybedilmiş olsa, paranm belki bir daha verilmesi icap edecek. d Denebilir ki, kayıtlar tetkik edili se muhakkuk bir iz bulunur ve fi yerini bulur. | Evvelâ bütün tahsildarların günü İ gününe kayıtlarmı kapattıklarını. ide İ din edemeyiz. Birtakım hâdiseler bis 2e vazifesini unutmuş tahsildarlar ds mevcut olduğunu göstermektedir. Sonra adliye yangını gibi bazı kalar bütün mevcut kayıtları sülptirmektedir. Bu sebeple dileğimiz odur ki, bir para tahsil edildiği günden itib bir ay zarfında ana defterlere geç mezse, bu hususta ihmali olanlar te İ siye editmeli ve tahsilât makbozu dip, İ kocanları da yangmdan ve ziya masun olacak vezne veya hazihele saklanmalıdır. Tâ ki, halk, vazifesini geciktiren memurlar yüzünden hırp lanmıya maruz kalmasın. B. FELEK — Eskişehirde Kömür 10 Kuruş Eskişehir (TAN) — Odun ve mür buhranı başgöstermiştir. rün kilosu 10 kuruşa çıkmıştır. Kömür ve odunculukla uğ İ köylüler vilâyete müracaat ederek sıkıntıya düştüklerini bildirmişlerdir, Amerikanın Emri Vaşington, 25 (A.A.) — Ameriki | Hariciye Nezareti Berlindeki Büyü elçisine Almanyanın Valans hükü metine karşı her hangi bir şiddet reketinde bulunması için (İng tarafndan sarfedilmekte olan g retlere iştirak etmesi hususunda imat vermiştir. Bir İtalyan Gemisi batırıldı (Başı 1 incide) da transit olarak geçeceğini bi dir miştir. Ayni zamanda da kazadan 86 Ta kendisinin telsizle Italyan gem yardım isteyip istemediğini sord nu, fakat hiçbir cevap alamadığı bundan dolayı yoluna devam etti, de ilâve etmiştir. italyan vapur çarpışmada telsizi bozuld dat istemediği zanne: i İspanya vapuru tevkif edilec Hâdiseyi haber alin Italyan Cap Pino vapurunun şehrimizdeki acente Laster Zilberman, dün derha; Suli ahmet ikinci sulh ceza mahkeme müracaat ederek Ispanya vapurun tevkifi için karar almıştır. Karar | zerine beşini şube memurları ie İ man idaresi memurları bir romorleğ le vapuru durdurmuya çıkmıylı Fakat Ispanyol yapımı m'isai den sonra kaçarken Çanakkale znm Marmara ağında vakulanayi durdurulmuş ve kptanı Bay Jöği Beyner isticvap edilmiştir. -