8 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

8 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

FİLİSTİN ÜCE BÖLÜNÜYOR Tahkik Heyeti Raporunu Neşretti ; ; ge ekme ; Dünya 'ktisadiyatını Düzeltmiye Uğraşanlar Ademi Müdahalenin Gelecek Toplantısında Polonya Arabulacak Franco, Kim Kendini Kargada Emniyet | Bir arkadaşım bana şü yazıyor. Harfine ilişmeden sem bana darılmazsımız yal başkalarının yazılarını okuyup değiştiriniz! *Azizim Felek; İ “Dün Kartaldan Maltepeye &8İ İrenin içinde etrafa maksatsız yalınkat nazarlarla bakarken gös me garip birşey ilişti. 5 Bostanlardan birine diktimiş ol korkuluğun üstüne bir karga F ça oturmuş, dinleniyordu. — birinde bir çocuğun macı ile Muharip Tanımazsa Filistinde Bir Yahudi, Bir Arap; : / Ona İktisadi Güçlük Çıkaracakmış Hükümeti, Bir de Manda Olacak | : Londra, 7 (TAN) — İngiltere hükümeti ta- li rafmdan Filistine gönderilen tahkik heyetinin Taporu bugün intişar etti. Raporun verdiği kati büküm, Araplarla Yahudileri kültür bakımın. dan birleştirmiye veya biribirine yaklaştırmıya imkân bulunmadığıdır. Tahkik heyeti Filisti- Bİ üç parçaya ayırmaktadır. l (1) — Şarki Erdene bağlı Arap kısmı, (2) — Ya-| hudi kasmı, (3) — Kudüslin Şimalinden başlıyarak Beytüllâhmin Cenubunda bir noktaya uzanan ve Ku. düsten Yafaya kadar denize giden ve İngiliz manda. ana tâbi kalacak olan arazi kısmı. Nuseyre mandaya | tâbi olan bu kısın içinde bulunacak ve Taboriye su- larmın ve sahillerinin kudsiyetini muhafaza ile Arap ve Yahudilerin dini binalarını himaye etmek salâhiye. ti de mandaya alt olacaktır., Tahkik heyetinin raporunda daha sonra bu üç mm takan hududu tesbit edilmekte ve Yahudi devleti- nin Arap devletine tahsisat vermesi, İngiliz parlâmen tosunun nisbeten geri olan Maverayi Erdüne iki mil- yon sterlin vermesi lâzrmgeldiği anlatılmaktadır. Rapora göre, Araplar bu sayede müstakil yaşıya- cak, sonra Yahudiler müstakil bir yurda sahip olacak lardır, İngiltere hükümeti de bir muhtıra ile Araplarla Yahudilerin bu tesviyeyi kabul etmelerini ümit etti. ğini söylemekte ve tahkik heyetinin tekliflerini muva fik görmektedir. ngiltere müstömlekeler Nâzırı Mister “Ormsby - “mandalı * İs Çanmerea tanlana na! mandala kös onüna gizif inndalar Tömlyor nunun tasvibinden sonra Milletler Cemiyeti Konseyi nin kararı istenecek ve ondan sonra vaziyet katileşe- Amerika seyahatinden dönlişte, İngiltereye uğru. yarak, ora devlet adamlarile konuşan, Belçika Bas. vekili B. Van Zeeland memleketine avdet etmiş ve dünyanm iktısaden ıslahı hakkındaki anketine Av. rupada da devam edeceğini söylemiştir. e Belçika Başvekili her memleketten fikir toplamakta ve bir dünya iktısadi konferansının temellerini hazırla. va, ir. Avruna devlet adamlarında. SEP ŞAR avazoneyi bozan bütün üpsllerii iktisadi sebeplerden doğduğu fikri gittikçe kuvvet. Ienmektedir. B. Van Zeeland bu ankete, İngiltere dererek beynelmilel kanun mucibi betler inkişaf ediyor. Petit Parisienne, siyaya silâh ve mühimmat vermekte rildiğini yazmaktadır. EDENIN BEYANATI Londra siyasi mehafili en fazla ya. gönüllülerin Ispanyadan çekil. meleri ile alâkadar olmaktadır. Cu. karar verilmediği takdirde demi mü- dahale komitesi âzası fikirlerini bil dirmiye davet edileceklerdir. Hariciye Nazırı Eden, Avam Ka- marasmdaki beyanatında demiştir ki: “İngilterenin Valânsiya hükümeti- ne subây, tayyare ve harp İcvazımı gönderdiğine dair İtalyan matbuatı İ tarafından ileri sürülen ittihamata karsı teşebbüste bulunması için Ro- İtalyan gönüllü gitmediğini, amele vesikaların bir şey ispat etmediğini Londra, 7 (TAN) — General Franco, devletlere birer nota gön miş ve “aksi takdirde beynelmilel iktısadi siyasetimizde, hakkı- mızda düşmanca hisler beslemiş olan memleketlere karşı yarın kapıları kapıyacak olursak hayret edilmemelidir.,, demiştir. Paris gazetelerine göre İngiltere ile asi İspanyanm arasındaki münase, de Fransanın Frankoyu muharip tanımıyacağını ve deniz kontrolünün İ tatbikinde ısrar edeceğini, aksi takdirde Fransanın kara hududundaki kon trolü kaldırarak tam bir serbesti dairesinde harekete geçeceğini ve Valen. Corbin'e ademi müdahale komitesinde bu şekilde hareket için talimat ve. maya kadar bu mesele üzerinde bir) mebusları tarafından takdim olunan | ince muharip tanınmasını İste , gönüllülerin geri çağrılması üzerine tereddüt etmiyeceğni, büyük elçi © Çingeneler Kralı yarara Seçildi RE, Varşova, 7 (TAN) — Burada & evvelki gün askeri meydanlıkta Çingene Kralınm seçimi yapıl, 4 mıştır, Seçime iştirak eden b .. Çingeneden 80 bini rey vermiş. tir, Çingene âyan meclisinden Ş 300 za da seçime hususi beyaz 4 üniformalarile iştirak etmişler- Ş dir. Nihayet, 5 Kral namzedin. $ İN den en zengin Çingene kabilesin. Ş V den ve sanat itibarile de kalaycı ç N olan 22 yaşında Çingene Yanus & Kvik Kral olarak seçilmiştir. Ye. ni Çingene Kralı Varşovada 21 , pare top atılmakla ilân edilmiy- tir. . © Seçimden sonra Varşova hari, Ç $ einde seçime istirak eden 50 bin Ş N , , bi |, , , , ” ga hikâyesi hatırlatayım: rim bunu Falih Rıfkı Atay bir me tubunda yazmıştı. ; Bir karga ağımda peynir , çasiyle ağaçta tünemiş dururs! tilki görmüş ve yaklaşmış: | — Aman nazeninim! Siz bur da mısmız? — Evet! — Ne olur, ciğer köşem, zin dünyayı teshir eden güzel ye başlamış. Tilki de: — Bu, La Fontaine'i oku bir korkuluk fıkrası. Hoşuna giderse sütununa gitmezse yırt, at! Fakat herh müşahedeme inan, kargalar eski gibi değil, ne tilkiye kanıyor, * korkuluktan yılıyor. « «ww Şu âfâki fıkra hoşuma gitti N derseniz diyiniz öylece Bunu okuduktan sonra siz de a lara eski gözle bakmazsınız, SAnITını B. FELEK, ——— a $ İhükümet tayyaresini düşürdü söylüyorlar. Hükümet te met tebliğde bir tayyaresinin düşü günü, buna mukabil iki asi ta; sinin düşürülmüş olduğunu b mektedir. Fransa tarafından memur edilmistir. Resimde ken. disi, İngiliz Hariciye Nazırı B, Edenle birlikte gö. rünmektedir. İ eöylemiştir. Lehistan arabulacak Italyan gazeteleri, Almanya ile İ- talyanm kendi plânları üzerinde 18- 9 Çingenenin, alacalı, renkli elbi. 4 selerile yaptığı resmigeçit, pek € 4 muazzam olmuştur. ( © Kral seçimi bayrammda seyir. cektir. “Vaziyet katileştiği takdirde Filistinde bir Arap ve bir Yahudi devleti teşekkül edecek ve Pilistinin bir| Sareaameaanammanaaaamanaaaeeuaeeeaeeemee eee eee n g ” ....... masaya. Parçası da Ingiliz mandası altında kalacaktır. Muamele ver- | Fransada sekiz! İngilizler bunu Suriyede teşekkül eden Lübnan ve Suriye dev letlerine benzetmektedirler. Arap ve Yahudi dvletlerinin orduları olacak, fakat deniz müdafaaları Ingiltere ta- rafından deruhte olunacaktır, Rus - Japon Hududunda Yeni bir hadıse Moskova, 7 (A.A) — Tas Ajansı ildiriyor; Habarovsk'dan verilen malümeta Böre, 5 Temmuzda öğle vakti 5 kişi- den mirekkep Sovyet hudut devriye Bi 24 numaralı hudut işaretinin cenü- bunda kâin Vinokursa dağı bölgesini | Biyaret ederken Sovyet. toprağında Japon - Mançuri askerlerinden müte #elekil bir grup görmüştür. Bunlar, Sovyet mllfrezesinin yaklaştığını gö- rünce ateş açmışlar ve müteakiben ançuri toprağına geçmişlerdir. Saat: 4,30 da hudut muhafızları Ayni yere ikinci defa olarak gitmiş- ler ve fakat şiddetli bir mitralyöz a- teşiyle karşılanmışlardır. Bunun üze Yine vuku bulan müsademe neticesin 8 Japon - Mançuri müfrezesi hudut battınm öte tarafına çekilmiştir. İki taraftan ölü ve yaralı vardır. Hariciye komiserliği bu yeni taar- Tuzu Japon büyük elçisi nezdinde Protesto etmiştir. Sancak Kom'ser muvini Değişiyor Adana, 7 (Tan muhabirinden) — Fransanın Suriye yüksek köomiseri- hin Sancaktaki muavini Bay Doriot Ialyanın Napoli şehrindeki Fransız konsolosluğuna tayin edilmiştir. Ye- rine komiser muavini olarak, Fransa. nin Kahire sefareti müsteşarı Roger nasbedilmiştir. ne ra, hazırlamıştır. Jerde teşkilâta tebliğ olunacaktır. Meydana Çıkan Noktalar Yeni bir karar gisi hakkında | . * ğa milyonlukihtilâs Paris, 7 (A.A.) — Bir borsa ajanı tarafından mühim ihtilâslar yapıldığı voeydana çıkmıştır. İhtilâs olunan ps Ankâra, 7 (Tan muhabirinden) — (78 sekiz milyon franktır. Devlöt varidatı arasında mühim bir yer utan muamele vergisinin tarh ve tahakkuk, itiraz ve temyiz mua- | melel dığı tespit edilmiştir. Bunun üzerine Maliye Vekâleti geniş bir izühname | kalarma ordu için ceman dört mil gün | yon dolar tutarmda 210 avcı tayya- İzahname bu İçme hailesinin, yani Ks. Panyada devam eden Avru. pa harbinin yarattığı ve yaşattığı kâbuslu buhran, galiba önümüzde. ki Cuma günü, iyi veya fena bir ne- ticeye bağlanacaktır. Şimdilik bütün Avrupa merkezlerini düşündüren üç beş mesele var; Birincisi: İspanyadaki yabancı gönüllüleri bu memleketten çıkar. mak. Hagiltere ile Pransa bu meseleye en büyük önemi veriyorlar. Çünkü İspanyada buzün dövüşen gönüllü. lerin, muharebe bittikten sonra bu memleketten çıkmıyarak orasını daimi bir Italyan — Alman İşgali altında tutacağma, bu yüzden Gar- bi Akdenizdeki müvazenenin al, tüst olacağına, Garbi Akdenizdeki muvasala hatlarının daimi bir teh. like altında kalacağına İnanmakta- dırlar, Rivayete göre bu meselenin mü. nakaşası bir hayli ilerlemiş, Alman. ya gibi daha geçenlerde en salâhi- yetli ağız ile Ispanyadaki gönüllü. de kanunun açık hükümleri nen Yanlış muameleler yapıl Ameriknın Silâh Yarışı Vaşington, 7 (A.A) — Harbiye| dairesi bugün Curtis - Wight fabri-| rarları takdirinde hareket serbestisi hakkında Fransa gazetelerinin yaz- dıkları yazılara cevap veriyor ve Fran sanım hiçbir zaman hududunu kapa- madığını söylüyorlar. Bir rivayete göre cuma günü Lehistan ara bulmıya ve muta. vasat bir çarei miye çalışacaktır. Harp vaziyeti İspanyada askeri hareketler bugün birdenbire canlandı. Cümhuriyet &uv vetlerinden 25,000 asker, bugün mü- him bir kasaba olan Villa Nucva Ca- Bada'yı zaptettiler. Hükümet kuvvet leri dün Madridin garbinde ve cenu- bunda üç şiddetli taarruz yaptı. resi sipariş etmiştir. easeeesasessasesee YAZAN: ÖMER Asiler hu taarruzların akamete uğ radığını bildiriyorlar. Asiler, neşret- hal tavsiye. et-İğ İspanya tahtelbahirleri İngiltere Bahriye Nazırı Duff G per bugün Avam Kamarasında bej natta bulunarak “Ispanyadan evvel panya hükümeinin 12 tahtelbahiri va dı. Hepsi de hükümete sadıktılar, Daha sonraları bunların bir ikiş asilere ilhak etti. Tahtelbahirlerin ri de asiler tarafmdan batırılm Torpillenen bir İngiliz gemisinin tayfaları Barselonadan verilen bir hab göre Penellop adını taşıyan İn, harp gemisi, Akdenizde torpi bir İngiliz gemisinin tayfasını gifi maktadır. Tayfanın bir kayık igi de cereyana kapılarak gittikleri laşıyor. # ci olarak ta 10,000 kişi hazır bu- İ tunmuştur. Seçime istirak eden ( 50 bini mütecaviz Çingene halkı, # İ otellere, hanlara para vermemek İ için geldikleri arabalarile, at ve İ # eşeklerile VarŞovanm haricinde İ ye dehilinde bütün meydanlıkla, ra ve ovalara yayılarak gecele, * İ mişler ve bu esnada hayvanları f İ için getirdikleri saman ve otların 4 döküntüleri, hayvan pislikleri, yi, £ | İ yecek artıkları ve kâğıt par- İ çalarile şehrin bu mahallerini 9 $ pislemişlerdir. Fakat belediye, #| İ Çingene vatandaşları gücendir. | Ö memek için birsey dememiştir. İmama mami tikleri tebliğde Madrid cephesinde vu ku bulan bir hava muharebesinde 16 RIZA DOĞRUL eee eaaaei ea eee eee leri geri çağırmıyacağnı söyl yen Italya da, hattâ hor kuvwtten az. la yabaner gönüllül sre dayanan Ge- neral Franko da bu gönülülerin çe. kilmelerine razı olmıya başlamış. lar. Ikincisi: Frankoyu kısmen olsun muharip tanımak, irinel meseleye sımsıkı bağlı olan bu ikinci mesele, birin- cinin halline bağlıdır. Ispanyadaki yabancı gönüllüler meselesi halle. dildiği takdirde Ingiltere ile Fran. sanın Franko hükümetini velev kıs- men muharip tanımakta beis gör. miyecekleri anlaşılıyor. Salamankadan resmen bildirildi. ğine göre General Franko muha- rip tanınmak için alâkadar devlet. lere birer nota göndermiş ve muha.. rip tanınmadığı takdirde kendisin. den bunu esirgiyen devletlere ilerde iktısadi bakımdan âdeta vere. ceğini, yani bu devletleri kendisini tanıyan devletlerden ayırt edeceğini söylemiştir. Bpanyanın Igiltereye demir sat. tığı ve İngilterenin bu silâhlanma Yarışı devresinde demire çok muh- taç olduğu nazarı dikkate alınırsa General Frankonun ne demek İste. diği açıkça anlaşılır. Fakat Ispanyadaki yabancı gö. nüllülerin orada kalmaları daha çok hayati menfaatleri sarstığı ve daha çok esaslı meselelere dayandığı için General Frankonun bu tehdidinden evvel gönüllüler meselesini nazarı dikkate almak lâzım geliyor. çüncü mesele kontrol mesele- sidir: Ispanya kara hududu ile sularını kontrolden maksat halleyi mevzii, leştirmek, Ispanyanm içine hasret. mek ve hariçten Ispanyaya gönüllü ve silâh gitmemesini sağlamlamak- Tayyareci Kadının Kocasıda Yola Londra, 7 (TAN) — Honolu gelen haberler, Amerikalı kadın W yareci Earhart'ı aramak için Ul çıkarılan tayyâre ve gemi aded N gittikçe arttığını göstermektedir. yarecinin, Hovland adasi cenubül veya şimali garbisinde çok tesd len Mercan kayalarma konmuş olr sı ihtimali vardır. Birkaç zırkılı, &ö pitolar ve askeri tayyareler hü bir faaliyetle etrafı araşi lar . Bayan Earhart'ın kocası da I mile San Fransiskodan hareket etmiştir. Tayyareciyi makta olan İtasca kotrasından” dığı söylenilen bir telsizde, ko tayyareyi gördüğü ve imdadıns tuğu söylenmekte ise de bu heniz tevsik edilememiştir. İrlindada | Kanunu Esasi Dublin, 7 (A.A) — Serbest danın ana yasası hakkında plebisit neticesinde alınan son lara göre, 688442 kişilehte Koi kişi de aleyhte rey tı. Bu makseim temin edildiğini, söylemek doğru olamaz, Bilhassa Almanya ile Italyanın deniz kontro. lünden çekilmeleri üzerine kontrol tamamiyle aksamıştır. Bazı mahfel- ler bugün kontrolün akim kaldığını söylemekle yanılmıyor. Ingiltere ve Fransaya göre kon. İrolsüz ademi müdahale, imkânsız- dır. Kontrol kalkmasiyle beraber ademi midahale de kalkar, Almanya ile Italya deniz kontro. Minü kaldırmak, kara kontrolünü birakmak fikrindedirler. Bütün bu cereyanları bir araya getirerek mutavassıt bir hal çaresi tavsiye edenler, yani kontrolü ida. me, ademi müdahaleyi takviye, ya. bancı gönüllüleri Ispanyadan ihraç, ve İki tarafı muharip tanımayı mu. vafık bulanlar vardır. Bu sayede Ispanya hallesi haki. katen mevziileştirilmiş ve Ispanya meselesinin halli Ispanyollara bıra, kılmış olur, Aklı selimin galebesinden ümit kesilmewiştir. . id