13 Ağustos 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

13 Ağustos 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Ü 10 $ küdar Adliyesi Niçin Yandı? Yangının Hakiki Sebebi Henüz AnlaşılmışD (Başı 1 incide) miş ve burada hemen adli faaliyete | geçilmiştir. Dün sulh mahkemeleri bu binada günlük messilerine de- vam ettikleri gibi icra memuru Bay Hakkı da müddete bağlı olan üç iti- raz ve temyiz istidasmı kabul etmiş- tir. . lera kasasmdaki 7 bin lira para ile yekünu 2 milyon liraya baliğ olan muhtelif icra dosyaları tamamen kurtarılmıştır. Sulh ceza ve hukuk mahkemelerile asliye ceza mahkeme sinin evrak ve dosyaları ise kâmilen yanmıştır. Alâkadarları tatmin edecek ma - lâmetı yukarıya kısaca kaydettik- ten sonra şimdi de muharririmizin dün hâdise yerinde yaptığı tahkikatı bütün tafsilâtile veriyoruz: Yangın nasıl çıktı? Evvelki gece adliye binasında as- liye hukuk mahkemesinin odacısı A- li nöbet tutuyormuş. saat iki buçuk- ta mahalle bekçisi Lâtif, binanın Üs- küdar birinci orta mektebine karşı olan alt kattaki sulh ceza ve sulh hukukun müşterek odalarından yan- gın çıktığını görmüş ve imdat düdü- ğü çalmıştır. Tevkifhane jandarmalarile, evi ad- liye binasmın karşısında olan odacı Şakir imdat düdüğü üzerine binaya 'koşmuşlardır. Adliye oodacılarmın hepsinde binanın dış kapısının anah- tart bulunduğu için odacı Şakir he- men kapıyı açmış ve içeriye girerek elektrikleri yakmış ve bağırmış: — Ali, Ali neredesin?, Ancak yukarıya çıktığı zaman nö- betçi odacı Alinin binanın cadde cep- hesindeki asliye hukuk mahkemesin- den çıktığını ve kendisine doğru yü- rüdüğünü görmüş ve hâdiseyi haber vermiştir. Nöbetçi Ali o dakikaya kadar yangından haberdar olmamış” tır, Ve kuvvetli bir tahmine göre de yatıp uyumuştur. Müddelumumilik dün tahkikat yap mış, vazifesini ihmal ve kayıtsızlık suçile odacı Aliyi zan altına almiş ve sorguya çekmiştir, İtfaiye geliyor Odacı Şakir bir taraftan müddei- umumiliği haberdar ederken bir tâ- raftan da jandarmalarla (binadaki eşyayı kurtarmıya çalışmış, bu sira- da da yangin bacayı sardığı için ku- le alevleri görmüş, Üsküdar ve Ka- dıköy itfaiyesini haberdar etmiştir. Her iki grup azami bir süratle hâ- dise yerine yetişmişler ve Üsküdar müddelumumisi Tahsinle icra memu- ru Hakkı da, itfalye henüz su ver- miye başlamadan binaya gelmişler ve süratli tedbirler alarak evvelâ ©- manet dairesindeki eşyayı, sonra da bütün mahkeme ve icra dosyaları tevkifhanenin bahçesine taşıttırmış - lardır. | Tevkifhanede tertibat alındı ! Müddeiumumilik her ihtimale kar- gı hapisane ve tevkifhanede de ter- tibat almış, yangın burayı da sardı- ği zaman mahkümların gönderilece- ği yerleri tesbit etmiştir. Üsküdar kaymakamı Lütfi ile jandarma ku- mandant yüzbaşı Abdullah, itfaiye kumandanı İhsan ve grup kuman- danlarmnın yangınm söndürülmesinde büyük hizmetleri görülmüştür. Itfaiye iyi hir tertibatla binayı üçe bölmüş ve üçte biri yandıktan sonra kurtarabilmiştir. Yangın nasıl çıktı? Dün binanın içinde yapılan tetki- kattan sonra hasıl olan umumi kana- ate göre, yangm binanın dışmdan çık mıştır. Bina tamâmen ahşaptır. Tah- talarla toprak arasında binanın bazı kuvvetlendirmiştir. Maamafih dün bi nanın bu noktasında kazı yapılmış ve bir kundak eseri bulunup bulunma- dığı araştırılmış, fakat hiçbir şey gö- rülememiştir. Teftiş heyeti yangın yerinde Adliye teftiş heyeti relsi Bay Se zai de dün yangın yerine gitmiş ve geç vakte kadar tahkfkatla meşgul hakkında henüz kati bir şey söyle nemiyeceğini ifade etmiştir. Yanan yerler nerelerdir? Yangında binanm alt katmdaki on üç odadan sulh kalemi, sulh ceza muhakeme salonu, sulh hukuk muhakeme salonu, tehii- Zat odasile st katta müddelumum!- lik muhabere ve esas masası, asliye kalemi, asliye muhakeme #slonu ve hâkim odası yanmıştır. Emanet eşyası İle icra dosyaları, asliye birinci ve ikinci hukuk mah- kemeleri, birinci ve ikinci sorgu hâ- kimliği, müddelumumilik ilâmat kın mı dosyaları ve defterleri ve adliyenin İsltı para kasası tamamen kurtarıl- mıştır, Istanbul icra reisi dün Uskü- dar icrasına dört (o yardımcı memur İ gönderdiği için kurtarılan dosyalar tamamen ve bir noksansız tasnif e- dilmiştir. Yenileme bürosu açmıya lüzum yok İstanbul adliyesi yandıktan sonra Büyük Millet Meclisi bir yenileme ka nunu kabul etmişti, bu kanunun baş- ka yangınlara şümulü yoktur. Bunun- la beraber Üsküdar müddelumumisi Tahsinin söylediğine göre, zayi dos- yaların tesisi çok kolay olacaktır. Çünkü yanan mahkemelere ait dos- yalarım diğer alâkadar kısımlarda suretleri, hülâsaları ve kayıtları var. dır, Buralardan toplanacak malü- matla yeni dosyalar tesis edilebile- cektir, Yangın yerinde kazı yapılacaktır Üsküdar adliyesinin yeni nakl, olmuştur. Bay Sezai yangının sebebi | ceza Ve hukuk İ ğildir edildiği ahşap İyerinde kalmışve münferit tehlikeli duvarları kanca atmak surelile yık- mıştır. Enkaz arasmda sağlam kal- miş birçok dösya ve defterler de gö- rülüyordu, Bunlar da çıkarıldıktan sonra hakiki dosya ziyar analaşıla- caktır, Binanın kalan kısmı işe yaramaz Kadıköy belediye fen heyeti ile Ih hâkimi dün binanın kalan kıs nda keşif yapmışlar ve bina w- mumi heyetile tehlike arzettiği İçin oturmaya salih olmadığını kararlaş- tırmışlar ve hemen tahliye ettirmiş. râir, bina Kasalar sayılıyor Teftiş heyeti reisi Sezai dün öğle- den sonra Usklidar müddetimumisi İsulh hâkimi, mahkemeler başkâtibi, veznedar ve muhasibi mesuiden mü- tegekkil bir tadat komisyonu yapmış ve kurtulan kasalardaki paraluri say- dırmıştır. Üsküdar Müddeiwnumisi ne diyor? Dün kendisile görüşen bir muhar- ririmize Üsküdar müddeiimumisi"B. Tahsin şunları söylemiştir: “— Yangının nasıl çıktığı hakkm- daki tahkikatımız hentiz bitmediği için kati bir şey söylenemez. Yalnız nöbetçi odacı Ali ihmal ve dikkatsiz. likten zan altına alınmıştır. Evrak ve dosya zayiatı umuma nispetle onda hirden fazla değildir. Yalnız sulh ©e- za ve sulh hukuk mehkemelerile as- liye ceza mahkemesi evrakının bir kıs m giyaa uğramıştır. Hafriyat netice- sinde hakiki zıya anlaşılacaktır. Bü- tün mahkemeler, icra dairesi ve sor- gu hâkimleri dün öğleden sonra kay- makamlık binasınm ittisalindeki evde faaliyete başladılar. Kaşalar da kâ- milen kurtarılmıştır. Bir Komisyon simdi saymıya başlıyacaktır. Fen he- yeti binanm kalan kısmının tehlikeli olduğunu söylediği için derhal taht ye edildi, Yanan dosyalar diğer kı - sımlardaki kayıtlardan ve suretler. den derhal tesis edilebilecektir. Bir mübaşir yaralandı Yangın esnasında icra kasaların dan birisini çıkarmıya çalışan milba- $ir Refik sağ koluna düşen bir demir. den yarslanmıştır. Müddeiumumilik kurtarılan dosyaların herhangibir su- Tetle yabancı ellere geçmemesi ve bir suistimale mahal kalmaması için bü- tün tedbirleri almıştır. İş sahipleri yangın yerinde Yangın haberi dün gayi olur olmaz, birçok alâkadarlar yangın yerine gö- lerek alâkadarlardan dosyaları hak. kında malümat istemişlerdir. İstanbul Müddeiumumüsi ne diyor? Istanbul müddeiumumisi B. Hik- met Onat kendisile görüşen bir mu- kısımlarında ancak 20 santim kadar | Mfaiye din akşama kadar hâdise |harrimize yangm hakkında gu iza- bir taş fasılası vardır. Fakat yangı- nın çıktığı kısımdaki tahtalar yere kadar inmiştir. Burasile yol arasın- da da ancak bir buçuk metrelik bir yer vardır. Kuvvetli (Otahmine göre, | yola ve yahut duvarın dibine atılan! bir sigara tahta aralığına sıkışmış ve | yavaş yavaş tahtaları tutuşturmuş - | tur. Binanın bu cephesindeki tutu- gan kisım yerden itibaren bir, bir buçuk metreyi aşmamaktadır, Yan- gın bu saha dahilinde, baca gibi ta- vana kadar yükselmiş olan saçakları sardıktan sonra içeriye girmiştir. Ya pılan keşifte binanın iç tarafındaki gıvaların issiz olması da bu tahmini Yanan eski binadan bir enkaz yığını TAN Çin - Jaopn Harbi tadır. Şehirdeki Çin belediye memür- (Başı birincide) sız İmtiyaz mıntakasma iltica etmiş lerdir. Japonlar Pekinin 60 mii #imalinde olan Nankov şehrine taarruz etmiş- lerdir, Iki taraf arasmda tayyare ve tank kuvvetlerile mi bir muhare be vukubulmuş ve neticede * Çinliler ricâte mecbur kalmışlardır. Pekinin conubunda merkezi «"kü- met kuvvetlerile Japon kuvvetleri a- rasında bir muharebe olmuş, Çinliler Pekin - Hankov hatti üzerinde köp- rüleri berhava ve demiryolları tah- rip ederek mağlüp vaziyette yeri çe- kilmişlerdir, Şanghaydan haber verildiğine gö- re, Çin pişdarlarının bir takım mü- vaffakıyetler kasandığı anlaşılmıştır. Japonlar, plânları son derece giZ- li tutmaktadırlar, Halihazırda Şong- hay limanında 27 Japon harp gemisi bulunmaktadır. Ayni limanda Fran- #ızların 3, Amerika ve İngilterenin de 2 şer harp gemisi vardır. Şanghayda örfi idare ilân edilmiş- tir. Nankov şehri batarya ve tayya- relerle yapılan bir Japon taarruzun dan sonra zaptolunmuştur. Çirliler, 80 maktul bırakarâk cenuba doğru çekilmişlerdir. Vaziyet, tam bir vahamet arzet- mektedir, Iki taraf biribirine karşı a- zami hazırlıklara girişmiştir. Mesele artık mahalli olmaktan tanı müâceenle çıkmış ve milli bir Çin - Japon davası olmuştur. Davanm bu mahiyeti alması, Inyil- tere, Amerika, Rusya gibi Uzak Şark işlerile alâkadar olen bütün büyük devletleri son derece miitayakkiz bir hale getirmiştir. hi EMİŞtir “— Ateş, adliye mahkemesi kaleminin bulunduğu alt binasının sulh atta, sokak tarafındaki kaplama- run, zemine isabet eden kısmından çıkmıştır. Bu şekilde başlıyan ateş; kaplamayı (ki metre © yüksekliğine ar yaktıktan sonra bekçi tarafın- dan görülmüş ve zabıta haberdar €- dilmiştir. Yapılan tetkikatta içeride katiyyen ateş bulunmadığı anlaşılmıştır. Ya- nan yerler sulh hukuk ve ceza mah» kemeleri, tebliğat dairesi, tabibi adli dairesi, sulh mahkemelerile müddei- umumilik kalemleridir. Bina üç kısım olduğu elhetle yanan yerler bir kısmını teşkil ediyor. Diğer iki kısım kurtalırmıştır.. Asliye mah- kemeleri ve icra daireleri kurtarılan kısımlar meyanındadır. Evrak ta- mümen muhafaza atma alınmıştır. Müddelumumi B, Hikmet Onat, a- teşin kasten mi, kazaen Mi çıkmış o- labileceği hakkındaki suale de şu ce- vabı vermiştir: — Ateşin kaplamadan çıkmış ol- ması dolayısile kaza ihtimali kadar kast ihtimalini de gözönünde bulun- durduk. Ateşi ilk gören bekçi ve po- lislerin malümatlarıma müracaat et- tik, Bunlar, yangını daha başlangi- cmda gördükleri için gaz, benzin, bez ve emsaline ait hiçbir koku duyma- dıklarıni beyan (ettiler ki bu cihet kast ihtimallerini ortadan kaldırmak- tadır. Buna mazaran; geç vakit ora- ya atılmış olan herhangi bir sigara- nm aheste aheste, zaten çürük olan tahtaları tutuşturmuş olmasına, bu sırada da birkaç kâğıt parçasının a» teşi büyütmüş bulunmasma muhak- kak nazarile bakılmaktadır, Manmafih, her iki ihtimal üzerinde de kati bir karar verilmiş değildir. Mahallinde icap eden tahkikata ve tetkikata devam edilmektedir.,, Polisin raporu Yangın hakkında emaniyet müdür- dürlüğünün raporu aynen şudur: Geve saat 2,30 da Üsküdar adliye- si binasının sulh hukuk kaleminden yangın çıkmış, mahkemel asliye ve salonu, müddeiumumilik kalemi, ilâ- mat kalemi, müddelumumi muavin- lerinin odası, sulh hukuk ve ceza ka- temi ve salonları, tebliğat dairesi, ta. bibi adli dairesi yanmak suretile sa» bah astıda itfaiye tarafından söndü. rilmiştir. Yanmıyan daireler: Adliye hukuk dairem, emanet odası, kalemi, iere hâkimliği ve müstantik daireleri yan mamıştır. Yangınm sebebi meçhul dür, Tahkiket yapılmaktadır. OTOMOBİL ALTINDA Ortaköyde oturan Ayse isminde 12 yaşlarında bir kız çocuğu. tramvay caddesinden geçerken şoför Hüseyi- nin idaresindeki otomobilin altında kalmış ağır surette yaralanmıştır. BAŞMAKALEDEN MABAAT Turizm Takası (Bası 1 inelde) ettim. Matbuat ve turizm müsteşar- ığına, maliyeye ve ticaret odasına mensup dostlarla konuşurken, bu ha- reketin iki taraflı olmasındaki men- faatleri ileri sürdüm. Her. taraftan gu cevabı aldım: — Biz turizm işinde alıcı olnak is- teriz, Bu kısır memleketin hayat membalarından biri turizmdir. Fakat Türkiye için bir istisna yapmağa ve ayrı bir'turizm takası kurmağa razı oluruz. Yugoslavyada da ayni yolda düşün- celer buldum. Hiç şüphem yoktur ki Romanya, Misir, İsviçre Almanya, vusturya, Macaristan, Fransa, In- giltere dahil olduğu halde birçok memleketleriç turizm takaslar: yap- mak ve bunun içine talebenin masra- İm da katmak imkân: vardır, öyle bir takas yoluna gidile- cek olursa kara borsa, can kaynağını elden kaçırmış olur, Mem- leketimiz istikametinde bir turizm hâreketi de fiilen başlar. Hıç şiiphe yok ki bu hereketi karşılaraak İçin hazırlıklarımız eksiktir. Fakat iati- m bunları en kestirme yoldan do- ğuracağma emin olabil Ahmet Emin YALMAN Irakta Bir Suikast Yapıldı (Başı birincide) kurtarmak istiyen binbaşı Cevat ta kurşun isabetile ölmüştür. Nasıl öldü? Bağdad, 12 (A.A.) — “Havas &- jansından”: | Dün akşam Musul tayyare meyda- | nmda elelâde bir nefer tarafindan| öldürülmüş olan Bekir Sıtkı Paşa El Askeri, Türk hükümetinin daveti ü- zerine büyük Türk manavralarmda hazır bulunmak üzere Türkiyeye git: | mekte idi. Binbaşı Ali Cevat, generalin imda- dina koşarken katil tarafmdan ö rülmüştür. ğ Tahkikata başlarılmışlır. Iki kurbanın nâşları tayyare ile Bağdada nakledilmitşir. Yarın sabah gömüleceklerdir. Bağdad, 12 (A.A) — Havas ajan- sından: Irak erkânı harbiye reisi general Bekir Sıtkı ile Irak tayyare kuvvet- leri kumandanı binbaşı Mehmet Ali Cevat geçen gece Musul tayyare mey danmda bir nefer tarafından öldürül. rülmüşlerdir Irakın Ankara Elçisile konuştuk Londra, radyosunun verdiği bu €- lim facia üzerine şehrimizde bulunan dost Irakın Ankara orta elçisi B. Na- ci Şevketi telefonla — ariyarak önce, teessür ve taziyetlerimizi bildirdik ve sonra da mütemmim malümat İste- dik. Hâdiseden çok müteessir olduğu anlaşılan sayın orta elçi bize, alınan haberin maalesef doğru olduğunu söy ledikten sonra şunlar: ilâve etti: “ Bize gelen haber, sadece Be- kir Sıtkı Paşünin, Trakyada yapı. lacak büyük Türk manevralarında bulunmak için tayyare ile Türkiyeye hareket etmek üzere (o iken feci bir suikaste uğradığını ve neticede maa- lesef öldüğüdür. Sulkastın kimin ta- rafından, ne maksatla yapıldığı hak- kında henüz fazla tafsilât alamadık... Irakta teessür ve heyecan Dost ve kardeş Irakın, en aziz ev- lâtlarmdan birini feci bir suikast ne- ticesinde kaybetmesi karşısında dost | Türkiye çok müteessirdir. Irakta bir çok isyanlar bastıran, Irak ordusunu yeniden kuran general Bekir Srtkı I- irakm cidden fedakâr bir çocuğu idi. General Bekir Sıtkı genç Türkiyenin askerlik yolundaki terakki ve tekem müllerini yakından takip ederek kom şumuz ve dostumuz Irakm ordusunu tensike çalışmış ve muvaffak olmuş- tur, Tercümei hali Iraklı olan general Bekir Sıtkı ilk orta ( tahsilini (OBağdatta, Bağ dat askeri rlştiyesinde, sonra da âs- keri idadisinde okumuş, daha sonra Istanbul Harbiye Mektebini bitire- rek 1908 de ikinci mülâzum (o Ölarak orduya intisap etmiştir. Bü rütbede İki buçuk sene Edirne kıtalarında va- fe gören Bekir Sıtkı, Erkânıharbiye mektebinde de okumuş ve 1915 te Erkânıharbiye yüzbaşısı olarak çık- miş ve Umumi Harbin Suriye cephe- 13.8.0937 KANZU Saç Boya'al' JUVANTIN KUMRAL — SİYAH İŞEEFE #SSESEmpEy m. boyalarıdır. İNGİLİZ KANZUK E BEYOGLU — ISTAN Bakırköyünde Cevizlik de-bir yapıda çalışan amel& keleden düşerek vücudünün yerl len tehlikeli surette y Yüzbaşı Bekir Sıtku daha sg tanbulda ve Çanakkalede ui rargühta istihbarat zabiti os lışmış, sonra 48 inci ve 50 ei ların erkânıharbiyelerinde 3 sifeler almıştır. Bekir Sıtkı 1921 de Trak 0 Utihak etmiş ve Irak ordusu” a çok harekâtında bulunmuş. 2. Bi bazı isyanların tenkilinde bü? metleri görülmüştür. B. Beki iğ 1930 da mmtaka âmiri olm yi de İngilterede ErkânıharbiY© ei ünde bulunarak tekrar Trak Efe ve 1083 Asuri Isyanında harfi yg vaffakıyetle idare ederek YÜ dirler kazanmıştır. ge Bu sırada miralay rütbesi, ; ef lunan B. Bekir Sıtkı nihayet rinlevvel 1938 da Buğdatit hükümet derbesinde mühim oynamış ve bugünkü B. Hi leyman kabinesinin Erkân" Relsliğini deruhde etmiştir. ... Bu elim kayıptan dolay! . kardeş Iraka en derin tee iyetlerimizi beyan ederiz. sinde vazife almıştır.