7 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

7 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

a ge mer —— — Akdeniz Konferansı Toplanıyor (Başı 1 incide) Konferansa Akdenizle (alâkadar sekiz devlet davet olunmuştur. İtak ya da bunlar arasında dahil ve Ka- radenizin üç devleti de bunlarla be- raberdir. Almanya da ademi müğdaha le deniz kontrolü sistemine davet 0- le deniz kontrolü sistemine dahil ol- duğu için davet olunmuştur. Yalniz Ispanya hükümeti davet edilmemiş bulunuyor. Akdenizin sekiz devleti de tahtelba hir protokolünü imzalamış devletler. dir. Bu protokole göre, herhangi bir tahtelbahir, bir ticaret gemisini, yol- culârla mürettebatın çıkmasını te- min etmeden batıramaz ve ancak bü tedbirleri alıp tatbik ettikten sonra gemiyi batırabilir. Teklifler İngiltere ile Fransanın konferansa yapacakları teklifler henüz mektum tutulmaktadır. Fransız matbuatı bu yolda birtakım tahminleri ileri sürerek tahtelbahir faaliyetlerinin tehdit edileceğini ve gaptürapt altına almacağın,bu suretle korsanlığı sor verileceğini, yazmak- tadır, Fakat İtalya Italya Hariciye Nazırı Kont Ciano "Akdeniz konferansına iştirak için vu- ku bulan davete verilecek cevap hak- kında ihtirazi kayıtlar ileri sürmüş- tür. Buna sebep, son Sovyet protesto notasıdır. Bu nota yenibir vaziyet vücude getirmiş bulunuyor. Kont Ci- ano İtalyanın bü yeni vaziyeti sükü- het ve itidal ile karşılamış olduğunu söylemiştir. Almanya için Paris gazetelerinden Ordre, Alman yayı Ispanya sularmı kontrole iştirak ettirmek basiretsizliğinin Almanyayâ& yeni kozlar kazandırdığını söyledik- ten sonru bunun yakın bir atide ağır peticeler doğurmamasını temenni et- mektedir. Bedbinlik Matin, ademi müdahalenin yeni bir gekilde yeniden vücut bulduğumu ve artık Ingütere, Fransa ve Ttalyanm başbaşa verip anlaşacakları bir Ak-| deniz konferansmın mevzuu bahsol- madığını, Almanya ve Sovyet Rusya- bin işe karıştırılması yüzünden mus- lihane itilâfa imkân kalmadığını yar| zıyor, Petit Parislen gazetesi Ispanyanın konferansa davet olunmamasını doğ- ru bulmakta ve bu sayede bir takım ihtilâtata karşı gelindiğini söylemek- tedir. Ne bayrak, ne isim ve ne de üniforma Londra gazeteleri tarafından veri- len malümata göre korsanlık yapan tahtelbahir Woodford (gemisini ba- tarmak üzere hereket oettiğisi- rada (o bayraksızdı, oisimsizdi, r&- kamsızdı, ve içinde çalışan mürettebat ünilormasızdı. o Bunla - rı konuşturmak için uzaktan yapılan işaretler boşa gitmiştir. Mürettebat, gükünet içinde iki torpil atmış ve ge- minin battığını gözetledikten sonra tahtelbahir deniz altında kaybolmuş- tur, Moskova gazeteleri de Bologeof va- purunun ayni şartlar içinde batırıldı ğını anlatmaktadır. Izvestin gazetesi, vapurun süvari- sine bir telgraf çekerek hâdise hak - kında tafsilât İstemiş ve süvari ayni tarzla malümat vermiştir. Hükümetimizin vereceği karar Ankara, 6 (Tan muhabirinden) — © “Akdenizdeki korsanlığa nihayet ve- recek beynelmilel kati tedbirleri al “mak üzere bir İsviçre gehrinde top» lanması kararlaşlırılan korj'ransa hükümetimiz de çağırdacaktır. Konferansta Türkiyeyi Hariciye Vekilimiz Doktor B. Arasın başkan- ağında, mütehassısların da bulundu- Zu bir heyet temsil edecektir, 'Türki- yenin noktai nazarmı tespit etmek ve Dış Bakunımmıza direktif gönder- mek üzere Vekiller Heyeti, önümüz- deki cuma veya cumartesi günü An- karadı toplanacaktır. Başvekilimiz ” İsmet İnönü, cuma günü şehrimize © gelmiş olacaktır. Maliye ve Maarif Vekilleri, yarın, Iktisat, (Dahiliye, © Nafia ve Mil Müdafaa Vekilleri de öbürgün geleceklerdir. o Toplantıya Mareşal Fevzi Çakmağım da iştirak Başvekilin Ege Tetkikleri (Başı 1 incide) Bir aralık Manisa velisi Lülfi ile görüşen Başvekil, Manisanm umumi işleri hakkmda izahat almıştır. Vali, sulama etütlerinin esaslı su- rette yapıldığını, inşaatın henüz iha- le edilmediğini, işin çok ciddi tutuldu Gunu bildirmiştir, Başvekilimiz, Ma- nisaya da gidecektir. Başvekilimiz bir aralık İzmir vali- sinden Cellât gölünün kurutulması ü- zerine meydana çıkacak olan müm- İbit arazinin ne yapılacağını sorm: vali Fazlı Güleç bu sahaya muhacir İskân edileceğini, köylüye toprak ha- İlinde pay edileceğini bildirmistir. İnönü, göçmen işlerile de alâkadar oldu. Yurda yeni gelen bu vatandaş- lara İyi bakılmasını söyledi, Şark seyahati | İzmir, 6 (TAN) — Başbakan İs met İnönü, Birinci Umumi Müfettiş, B, Abidin Özmenle görüşürken teşrin aylarında Diyarbekir ve Hlâziz mm- takalarına da bir seyahat yapacakla- | rını vadeliniştir. maa Ordumnzun Kudreti (Başı 1 incide) yıktır, Meriyette olan harp mazari- yesi, Almanlarınki gibi daima teca - vüzdür. Silâh, malzeme mebzuldür, en son tekemmül derecesindedir, Hiç bir eksik yok. Atatürk, kendisinin İnönü İle Türkiyeye verdiği takdire lâyık ordu ile övünebilir. i 'Davetli ecnebilerle ataşeler bu'kud retli ve azimkâr kuvveli görmekten gevku galeyan duydularır, Yugoslaö gazeteleri Belgrat, 6 (Tan muhabirinden) — Türk ordusunun büyük Trakya ma- vevralarının Yugoslavya mstbuatın- daki akisleri, dostane bir şekilde ve çok hararetli olarak devam ediyor. Vreme gazetesi, Türk ordusunu, A tatürk'ün en mükemmel eserlerinden biri olarak kıymetlendirdikten sonra diyor ki: “Yüksek cesaretile ün almış ©- lan Türk ordusu, bugün en mükem- mel şekilde silâhlanmış o bulunuyor. Orduda askerlik yuh ve manevi ku | İ Gümü ZAN şhacıköyünde 1000 Kişi Açıkta Felâkete uğrayan aileler felhketi, o Gümüşhacıköyünde 1000 yurttaşı aç, perişan ve sokak Orta- sında bırakmıştır, Şimdiye kadar Kı- zilay Cemiyeti tarafndan (250 lira gönderilmiştir. Bu para İle felâketze- delere ekmek dağıtılmaktadır. Kızıl. aym dalın geniş yardımı beklenmek. İ tedir. Merzifon beli nkazt dırmak üzere, Gümüşhacıköyüne 25 amele göndermiştir. Belediye, mad- di yardımlarda bulunabilmek için kü- çük bir teşkilât (o yaparak işe giriş miştir, Osmancık İlçesi de Gümüşha- cıköylülere imkân dahilinde yardım edeceğini bildirmiştir. Fakat, bütün geniş yardım bekliyorlar Gümüşhacıköyünde selin yıktığı ve sürükleyip getirdiği enkazla kapanan tünel ağzı Merzifon, (TAN) — Son seylâp)bunlar kâfi değildir. Gümüşmaerköy seylâbı, en son Adana seylâbımdan farksızdır ve belki (o hetice ilibarile daha tahripkâr olmuştur. Bu itibarla Gümüşhacıköylülere daha geniş bir yardım temini ve 1000 vatandaşm açlıktan, açıkta kalmaktan kurtarıl- mast lâzımdır. Amasya valisi Talât, felâketyede - lerle yakmdan meşgul olmaktadır.Bu arada alman tedbirler şunlardır; 1 — Yol vergisi ile mükellef her- kes 4 gün çalışarak, Gümüşhacıköy. deki enkazı kaldıracaktır; aksi tak- dirde 240 kuruş ödenecektir. 2 — Mahallen mümkün olan hiç- bir yardım, Gümüşhacıköylülerden esirgenmiyecektir. Fuarı Açıldı Atina, 6 (A.A.) — Beynelmilel 12 inci Selânik fuarı dün Veliaht prens Paul tarafından merasimle açılmıştır. Bu sene fuara, resmi surette fem- vet çok sağlamdır. Türk askeri şof- lerine karşı tam manasile itaatkâr, talim ve terbiyesi çok yüksektir. Tolstoi'nin Torunu Hırsızmış # Jean Tolstoi Büyük Rus edibi Tolstoi'nin torun larından Jean Tolstol henüz on ya- şında iken annesi tarafından Nis s0 kaklarından birine ( terkedilmiştir. Kimsesiz kalan çocuk sefaletle pen- çeleşerek güçlükle on yedi yaşma kadar gelmiş ise de bu arada birçok hırsızlıklar yaptığı anlaşıldığından Fransada tevkif olunmuştur. Topkapı Sarayının Avlusunda Hafriyat Topkapı sarayının iç avlusukıda haf riyata başlamıştır. Bu hatriyatla Bizans devrine ait Akropolün meyda- na çıkarılacağı kuvvetle tahmin €- dilmektedir. Akropol bulunduktan sonra Bizansın kuruluşundan evvel. ki zamanlara ait eserler de araştırıla- caktır, ———— a ——— Devleti Hariciye Nazırları, Cei.. de tutacakları hattı hareketi kararlaştır mak üzere, yarm burada toplanasak- lardır. İNGİLTERE NAMINA Londra, 6 (A.A) — Eden, Cuma edeceği haber verilmektedir. Dört Şimal devleti arasında Stokholm, 6 (A.A) — Dört Şimal günü cenevre civarmda toplanacak 0 lan Akdeniz konferansına bizzat işti- rake karar vermiştir, - sil edilen Türkiye, Almanya, Yugos- lavya, İsveç ve Arnavutluk olmak ü- zere, 24 ecnebi memleket iştirak et - miştir, Muvaffakıyetin her senekin- den fazla olacağı anlaşılmaktadır. Bir İngiliz Generali Çanakkalede Çanakkale, 6 (Tan Muhabirinden) — Çanakkale harp mezarlıkları ko- misyonu müfettişi o umumilerinden. general Herbert Hart Çanakkaleye gelmiş, Seddülbahir ve Arıbumu harp sahalarını gezmiştir See yim Izmirde Yeni Ortamekiepier Izmir, 6 (TAN) — Maarif Veki- li Saffet Arıkan, Kızılçullukta açıla » cak olan erkek muallim mektebi ve eğitmen kursu için tetkikler yapmak tadır. Fajkpasa, Parefpaşa mahalle - lerinde yeniden Iki ortamektep açıla- caktır. "Toros Dağlarında Yaşıyan Aşiretler Üzerinde Tetkikler Toros dağlarında yaşıyan Türk 2 şiretleri üzerinde ilmi tetkikler yap- mak üzere bir ay evvel Konyaya git- miş olan Trp Fakültesi fiziyoloji do- çenti B. Sadi Irmak (dün Istanbula dönmüştür. “Türklerde kan'grupu vaziyeti, ile | “Türklerde parmak izlerinin hususi- yetleri,, “göz keskinliği ve çarığın a- yak şekli üzerinde yaptığı tesirler, gibi dört meseleyi etüt etmek Için Seydişehir civarında dolaşan Sadi Tr- mak, orada 400 köylünün kanımı mu- ayene etmiştir. Türklerin hangi kan grupuna da. ha çok yaklaştıkları meselesi üzerln- deki araştırmalarda (dikkate değer İ neticelere varılmıştır. Sadi İrmik, el de ettiği neticeleri Tsrih Kurumuna bildirmiştir. Türk tabii ve fiziki ilimler cemi - yetinde de ayrıca bir konferans ve- recektir, Celâl Bayar Zonguldakta Tetkik Yapıyor Zonguldak, 6 (A.A) — Ekonomi Bakanı B. Celâl Bayar, yanında İş Bankası Genel direktörü bulunduğu halde dün şehrimize gelmistir. Vali ve Parti Başkanı, vilâyet erkânı, ma- j den müesseseleri direktörleri tarafın dan karşılanmıştır. Misafirler Eti kö- mir ocağındadırlar. Romanyada Sansör Bük 6 (TAN) — Romanyada müddeti biten sansür, 6 ay daha w- Abidin Özmen Şehrimize Geliyor İzmir, 6 (TAN) — Birinci umumi müfettiş B, Abidin Özmen, bugün Is- tanbula hareket etti, müfettişi umu- mİ, beyanatında fuart beğendiğini, müfettişlik işlerinin yolunda gittiği ni, halkm mahsulünü sattığını ve İ- şinde huzur ve emniyetle çalıştığını söyledi. B, Abidin Özmen, 20 eylüle kadar İstanbulda kalacak ve sonre Diyarbekire dönecektir . 306 Bin Ziyaretçi Izmir, 6 (TAN) — İzmir enter nasyonal fuarını bugüne kadar 306 bin kişi gezmiştir. Zonguldakta Neşe Haftası Zonguldak, 6 (TAN) — Zonguldak bir haftadan beri emsalsiz neşeli gün- ler yaşıyor. Zafer ve uçak büyramın- dan sonra havacılık haftası için çok zengin bir program hazırlandı. Motör ve sandailarla Kilimli mevkiine büyük bir gezinti tertip edildi. Burada bir - çok müsabakalar, deniz eğlenceleri yapıldı. Festival Heyetleri Edirneye Gittiler Edirne, 6 (A.A.) — Festival he- yetinden Karadeniz grupu ile İstan- bul zeybekleri ve milli amatörlerden bir grup Eâirnelilerin daveti üzerine dün otobüslerle Edirneye gelmiş ve çok candan karşılanmışlardır. Ilk o- yunlarını dün öğleden sonra Edirne- nin meşhur Sarayiçinde vermişlerdir. (BAŞMAKALEDEN MABAAT) | Prensip Siyasetinin Bir İcabı (Başı 1 incide) hoşnutsuzluk sebebi olan esirlik a- lâmetinin ortadan kalkması, Macar- lara olan dostluğumuz namına da,| barış namına da memnuniyetle kar- şılanmaya değer bir harekettir. alkan Birliği devletlerinin de Bulgaristan hakkında ayni nevi bir teşebbüste bulunması te- menni edilecek bir şeydir. Kendi kendimizi aldatmaya lüzum yoktur. Bulgaristan elinden geldiği kadar gizliden gizliye silâhlanıyor. Silâh- lanma hakkındaki resmi kayıtlar ü- zerinde boşuboşuna ısrar ederek Bul- garistanı diğer milletlerle müsavi: likten mahrum etmek ve mağlüp damgası altında bulundurmak uzun görüşlü bir siyaset sayılamaz. Şurasını açıktan açığa söyliyelim ki böyle dürüst bir hareketin Bulge- ristanı tatmin edeceği ve bir Bslkan milleti #ıfatile hakiki menfaatlerin! hatırlatacağı hakkında hiç bir haya” le kapılmıyoruz. Öyle insanlar vardır ki pek çok meziyetleri olmasına rağmen hayat- ta dalma geri kalırlar. Çünkü mezi- yetlerini, şahsiyetlerini inkişaf ettir- mek için kullanacak yerde daima şi» küyet ederek, daima başkalarını kıskanarak, daima komşularına ve yakmlarına karşı kin ve husumet duyarak ve büyüklük hulyaları için- de hakikati unutarak kendi kendile- rini yerler. Işte Bulgar milleti bu nevi insan- lara benzer. Bu çalışkan ve mukte- sit milletin son senelerde inkişaftan mahrum kalmasının, refah ve fe rah yüzü görmemesinin başlıca se- bebi, menfi emellere kendini kaptır- ması ve başkalarınm kör bir âleö haline düşmesidir. Bunun için Bul garlar, arasıra komşularının yüzüne gülerek vakit kazanmaya çalışıyor” lar, fakat içlerinden bütün komşular rına karşı her türlü husumeti körük- lüyorlar ve büyüklük hulyalarının afyonile kendi kendilerini uyuşturu- yorlar, arış sistemini benimseyen devletlerin vazifeni, karşı ta- rafta bulunanların seviyesine inmek- ten geri durmak, onların hareketle- rine ayni ölçü ile mukabele edecek yerde kendi yüksek prensiplerinin icabını sonuna kadar yapmaktır. İş- te bunun içindir ki Küçük Tülâf ta- rafından Macaristan hakkında düşü- nülen dürüst hareketin, Balkan Bir- tiği tarafından da Bulgaristan hak- kında teşebbüz edilmesini doğru bu- Tuyoruz. Bulgaristanın doğru yolu bulması, Balkanlılığını duyması Için Balkan devletleri mümkün olan her kolaylığı ve hüsnüniyeti göstermeli- dirler. Bundan istifade etmek veya etme- mek, Bulgarların bileceği bir şeydir. Biz her şeye rağmen bü noktada bedbin değiliz. Bulgaristanda geniş düşünen bir gençlik yetişiyor. Bun- dan başka bugünkü Bulgar hüküme- tinin ifrat cereyanlarına karşı hare ket hususunda arasıra azçok meyiller gösterdiğini ve bazı dakikalarda kom- sularına samimi bir duygu ile el üzat- tığının da görüldüğünü itiraf etmeli- yiz. Herhalde Bulgaristanda İyi ce reyanların inkişafna her imkân! vermek, Balkan komşuları için tabii bir vazifedir. Ahmet Emin YALMAN Liseler Alım Komisyonundan. 17—9 1937 Tarih Cuma günü saat 11 de Istanbul Kültür Dis lüğü binası içinde Liseler Muhasebeciliğinde toplanan Ko: TY İ Çin Cenevredel Yardımistemiğ. Karar Verdi (Baştarafı 3 ünelde) Hongkongdan haber V re, Japon muhripleri tar: raya çıkarılan askerler, bü * varında Çinlilere ait bir veli yonile bir rasataneyi iggal dir. Şanghayda şiddetli muh devam etmekte ve Jşpop' vaziyetini muhafaza etmektedi Izumo âmiral vapuru, g* Şasi poo nehri boyunca ilerleyer9$ Ç5 hay İle Woosonug arasi , Bı da bulunan Jükong'â gelm pur, taarruzun başmıda bul l dır, ” Topçu düellosu, bilhass* sa wan'daki Çin bataryaları 2 Y gi poo arasmda çok şiddetlidir. ii lar, şehri sarsmaktadır. Yirmi gl tayyare, Woosoung mania harekâta iştirak etmektedir. yi Japonların üç kuvveti de #İl karşı müttehit harekete girismi dukları halde, Japonlar p iyen bir zat, bu hareket atından va ZAFERİ Sö) Bununla beraber Çin kayDıklif Japon kaynakları derecesinde Te fakıyet kazandıkları yadinsınd ge” ponların Poosham'ı işgal dair verdikleri malümat o! fından teyit olunmaktadır. Pat liler derhal mukabil taarri lerini ve göğüs göğüse vukü muharebenin devam ettiğini yorlar, Tokyo, Şanghayın şimal. # Tan Japon ordusunun 5 Eyl yi” Tuza geçtiğini ve Şanghsym 1 8 metre şimalindeki Yen - © mevzilerini işgal geler lar. Yine Japonlar, ti Chapsi'ye gitmekte olan j Çin kuvvetini bombardıman g4 binlerce kişinin ziyama sebe?” Jarmı haber veriyorlar, ÇININ ŞIMALINDE Şimali Çin cephesinde Tin Poukeou mntakaşında upon” sabah--bir-tanrruz Japon kıtsatı, . r.topçu yardımiyle, Machang'da taha miş bulunan Çin kuvvetlerin€ Havalandırılmı$Ş terkibinde aiti” kremi buluna” VENUS PUDRASI Alm giliz kimyagerleri tarafınd son keşfedilen yeni bir sab dir. Bu yeni Venüs pu: ralanan bir cilt dünyanm © yök Favetii güzelliğini ifade ed” bir pudra VENÜS pudrasi cildi mat tutup cazibeli mez, Sarışm, kumral, esmer tene uygun renkleri yardır. e dikkat ve taklitlerinden” kınmz. g —— Kapalı Zarf Eksiilme ilânı 4 Satım ği h, £, tahta” lira tahmin bedel içinde 600 Dershane sırası, $4 Siyah yazi 19 yemek masası kapalı zarf usulile Mukavele, Eksiltmenin Umumi ve na ait evrak elim, satım komisyonu eksiltmeye konmuştur. yi fenni ve resimleri 18 kâtipliğinden görülüp öğrenilir” Muvakkat teminat 629 lira 18 kuruştur. İ İstekliler teminatlarını vaktinden evvel liseler muhasebecliği VE y ne yatırarak en az beş bin liralık buna benzer Mobilya işi yaptığın gi) ir Istanbul Nafin Müdürlüğünden almış oldukları vesika ile tics! smin 937 yılı vesika ve teminat makbuzu ile teklif “mektuplarını © uygun şekilde eksiltme saatindem bir saat evvel komisyon başkâ” makbuz karşılığında vermeleri lâzımdır. (5786) 4