10 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

—— 1 7 AN Akdeniz Konferansı |Akdenizde batan gemiler Bugün Toplanıyor (Başı 1 incide) Diğer taraftan şu da dikkate çar- p'yor ki Akdeniz konferansına işti- rak etmiyen İtslya, evvelce Alman- ya ile Japonya arasında imzalanan komünizm aleyhtarlığı misakma il tihaka karar vermiştir. Tokyo gazeteleri, Romadan aldık- ları bir haberde, Italyanın buna ka- far vermiş olduğunu yazıyorlar, Tam | rinciler 31 temmuz 1937 Akdeniz konforunsınm toplanma ari- | bir sene müddetle cati protokol ha - fesinde İtelyarm böyle bir karar vermiş olması çok manidardır. Almanya ve İtalyanın aldıkları vaziyet Londra, 9 (TAN) — Almanya ve 1- ta'ya hilkümetleri, Akdeniz konferan sna vuku bulan davetleri, red ile kar. şılamışlardır. Esasen bu iki hükümet ten red cevabı beklenmekte idi, Gerçi ltalyanm vaziyeti dahu evvelce mü- #ait görünüyordu. Faka Sovyet Rüs- yanm protesto nolssı ve bu. notanm | alınan cevaba rağmen tekrar edilme- si, vaziyeti bozmuş ve İtalya herşey- den evvel bü işin tesviyesi lâzım gel. diğini ileri sürmüştür. Diğer taraftan Talya ile Almanya, meselenin ademi müduhale komitesine havale edilmesi lâzım geldiğini anlatmış bulunuyor - Jar, Almanyanm verdiği cevap birta- kım ihtirazi kayıtları ve itirazları ih- tiva etmekte ve heyeti mecmuası red de mundül görülmektedir, Italya tara fından verilen cevapta, vaziyelin va- hameti anlatıldıktan sonra Sovyet Rusya tarafından takip olunan hattı hareketin vaziyeti değiştirdiği ileri sürülmekte ve Italyanın alikadar dev Jetler arasında görüşmeler teatisi için bir çare aramakta olduğu da ilâve 6 dilmektedir. Fakat Italya ile Almanyanın imti- nama rağmen Nyon konferansınm toplanması bekleniyor. İngiltere kabinesinin > tasvip kararı Bugün Ingiltere kabinesi top.an- miş ve İngütere ile Fransa hükümet- lerinin Akdeniz konferanamda. yapa” calları teklifleri tesvip etmiatir. An laşılan, konferans Italya ile Almanya ister İştirek etsin ister etmesinler top Isnanektır. İngiliz kabinesi bundan başka Uzak Şark hâdiselerini ve Ha. besistanm ilhakmı tanımak meşelesi- ni de konuşmuştur. İtalya - Rusya Romadan alman haberlere göre, Sovyet Rusyanın Italyayı itham eden ikinci muhtmasma henüz bir cevap verilmemiştir. Bu muhtıraya cevap verilmemesi ihtimali çok kuvvetlidir. ie İlk toplantı İtalya ve Almanyanın Akdeniz kon feransma iştirak etmemesi, İngiltere ve Fransada derin bir hoşmutsuz'uk © uyandırmakia beraber konfersnsin © yarın (bugün) toplanması beklen - mektedir. Ağlebi ihtimal ük içtima Nyon'da yapılacak, daha sonra me © eaiye Cenevrede devam “edilecektir. 'Karferansın Nyon'da toplanmasn - “dan maksat İtalyanın Milletler Ce- miyetine kurgı aldığı menfi vaziyeti © nazarı dikkate almaktır, fakat İtalya “nm konferunsu ademi iştirakine meb bu noktuya ehemmiyet vermiye lü kalmamıştır. 'Cenevrede konferansın. toplanmu- #1 için hazırlıklar yapılmıştır. Fakat açılış celzesi şeklen yapılacak, celse- © de beyanat vukubulmıyacak ve her seyden evvel teknik bir komisyon teş © küline çalışılacaktır, Bu komisyon bu Kukçulardan ve deniz mütehassısla - rından mürekkep olacak ve gizli cel- geler aktedecektir. İngiltere ve faşizm © — Londra matbuatma göre İngiltere denizaltı gemilerine karşı yapılacak bir pakta iştirak etmiyecektir. Daily Express gazetesi bunu anlat- tıktan sonra İngilterenin Faşist ve F& gist aleyhtarı blokların teşekkülüne © meydan verecek hiçbir anlaşma ile a- Iskadar olmamak için Mister Eden'in © talimat aldığını ilâve etmektedir. Paristeki görüşmeler Paris mahafiline göre, bügün Le - 'histen Hariciye Nazırı Bek ile Fran- se Hariciye Nazırı Delbos Akdeniz könferansinm mesaisi üzerinde ko - nuşmuşlar, daha sonra Delbos ile İs- panya Hariciye Nazır Negrin ayni mesele üzerinde konuşmuşlardır. Neg rinin bilhâssa Milletler Cemiyeti Kon yinde deniz korsanlızları aleyhinde Almanya ile imza Edilen ticaret Anlaşması (Başı İ incide) hayı ihtiva ediyordu, Bunlardan bi- tarihinde linde bir karara bağlanmış ve dethal tatbik mevkiine konmuştur. Şimdi imzalanan anlaşma ise 19 mayıs 1926 tarihli ticaret anlaşma- sı ve merbutatı yerine kaim olacak olan metindir, 15 şubat 1935 tarihli kliring an- laşması ve merbuatı ve 1980 tarihli 'Türk — Alman ticaret ve seyrisefain muahedenamesi yeni anlaşmanın İ- cap ettirdiği bazı tadilâtla aynen mu hafaza edilmektedir. Başlıca esaslar Yeni anlaşmanın belli başlı esas- ları şunlardır: 1 — Iki taral anlaşma devresin- de, kliring anlaşmasında gösterilen A, hesapları arasmda kati tevazün tesisi lüzumunu kabul ediyor. 2 — Bu bukımdan göçen üç yıl b çinde dalına Türkiye ihracatı Alman ihracatını aşmış olduğundan elele ve- rilerek, yukarıda zikredilen protokol esasları dahilinde vaki olabilecek Al- | manyahm Türkiyeye yapacağı ihra- cat hesaplanmış ve 40 milyon Türk lirası plafonuna varılmıştır. 3 — Bu plafon esas alınarak ge çen mevsim senesinin mütenazır ay-| larındaki Türkiye ihracatı nevi ve kıy | met itibarile tespit ve herhangi mal lehine veya aleyhine muamele far- kı vücude getirilmeksizin ayni ma- tematik esasin tatbik suretile bun - lardan en mühim kısmı için konten- janlar tespit ve diğer kısmının Al- maânyaya serbestçe girebilmesi ve şu kadar ki bunların muzyyen devre hi- tammdaki yekün kıymetlerinin ügü- Eıdaki fıkrada Omezkür revizyonda nazara alınacağı kaydi konmuştur. Karşılıklı ihracat 4 — Piilen vaki olacak karşılıklı ihracat vaziyet ve prensip dahilinde İ nu da bize tevcih ederek endahte baş (Başı İ incide) ağustosta Maryupol limanmdan Fran Bayr doğru yollandık. 1 eylül sabahı Yunan denizinde idik. Sabah saat al- tı buçuk sularmda, ortalık alaca ka- ranlıkken uzaktan bir denizaltı ge- misinin bize doğru yaklaştığını gör- düm, O sırada Eskiros adındaki Yu- nan adasınm 18 mil açığında İdik. | Derhal emir verdin, bütün mürette- İ batı uyandırttım. Çünkü denizaltı gemisinin bizi torpilliyeceğini anla- muştım. Hemen bir manevra yâparak vapurumuzun başını tahtelbahir isti. kemetine çevirdim, makineyi de sto- per ettirdim. İşte bu sırada tahtelba- hir bir torpli savurdu, fakat manev- ra Sayesinde İlk torpilden kurtul - muştuk. Korsan gemi bu sefer yarım tur yaptı, sağ tarafımıza geçti, topu- ladı, Bu sırada da gönderine Fran - co'nun bayrağını çekti. Hemen $an- dalları indirerek tayfeları vapurdan uzaklaştırdım. Ben son dakikâya kas dar vapurda kalmaya karar vermiş- tim, 'Tam bu sırada korsan gemi ikin- ci torpilini de savurdu ve bu, biraz sonra gemiye çarptı. Artık gemi ba. tyordu. Sandallarımızdan biri vapu- ra yanaşarak beni de aldı. Ayrıldı. Eum zâman gemi batmış variyette idi, Blagoyef vapurunun tayfaları rıhtıma çıktıktan sonra Fakat korsan gemi bir müddet bi- * — Vapurumuzda 2500 ton kat |zim perişan halimizi seyretti, sonra ren ve bir mikdar hububat vardı. 20 | uzaklaşmaya başladı. 'Tam bu sıra- da bize doğru gelen bir yolcu gemisi gördük. Korsan gemi buna da yak- Jaştı, ancak bu gemi bayrak çekip bir takım işaretler verdi ve korsan buna ilişmedi. Biz“küreklere gömlek- lerimizi takarak bu gemiden imdat istedik, Fakat gariplir ki bu gemi, bizim istimdadımıza aldınmiyarak ge- sip gitti, Biz tam on saat kürek çekerek bir taş adasına kadar gelebildik. Burada sandallarımızdan birisini yakarak kurunduk. Fakat torpilin infilâkr es- masında yaralanan bir arkadaşımız yarı yolda ölmüştü. Bunu udayu göm- dük, Üzerine de bir taş ditik, Biz de geceyi bu adada geçirdik. Ertesi sa- bap uzaktan bir motör gördük, ra çağıra işaretler verdik, Bizi gö dü ve imdadımıza koştu. Sandalları- mızı motörün arkasına bağladık ve motör bizi Obeya adındaki Yunan a- dasma götürdü. Hükümet ve helk bize yiyecek verdiler. Diğer taraftan Atinndaki Sovyet mümessili de ada- ya gelerek bizi aldı, Atninaya götür- dü. Yunanistanda çok samimi misa - firperverlik gördük. Ben 32 senelik gemiciyim, Italyan limanlarında çok dolaştım. Uzerinde G harfi bulunan bu korsan tahtelbahir Italyan tahtel- bahirlerinin tipinde idi... 9 Eylülün Yıldönümü (aşi 1 inelde) değişiklik yapabilecektir. 5 — Almanyanm umumi konjon- türü dolayısile bazı malları ihraç et- memekte olduğu malümdur. Plân mü tenazir devrede Türkiyeye salaş ol- duğu herhangi malı âhar hangi me: lekete ihraca devam ediyorsa Türki- yeye de ihracı taahhüt ediyor, 6 — Bundan başka menşe şehe- detnamesi mecburiyeti (o tesis edil. mekte ve iki taraf, hususi muvafa »- katle almış mallar transformasyon dolayısile millileştirilmiş mallar ha- riç olmak üzere biribirinden müba- yea ettikleri malları milli hudutları ahilinde istihlâki ve tekrar başka bir memlekete ihraç etmemeyi tash- hüt ediyor. Anlaşmanın müddeti 7 — Müddet 15 eylül 1937 den iti- baren 31 Ağustos 38 e kadardır. Ma-| yıs içinde ve bu ay sonuna kadar iki taraftan biri denonse etmek istediği- ni bildirmediği takdirde milddet hila mmda kendiliğinden bir yıl olarak uzıyacaktır 8 — Anlaşma her tüccarm odalara ve Türkofis şubelerine müracastla öğ renebileceği diğer kısımları da ihtiva ediyor. Ameli bakımdan da gayet açık, te- ferrilatir ve plânlı bir makanizmaya melik olduğundan her tüccartmızm dikkatle okunması lâzım bir haldedir. Yeni anlaşmanın iki memleket arasm da mevcut ticari münasebatı radikal şekilde takviye edeceği muhakkaktır. İhzer edilmekte olan anlaşma me- tinlerinin Türkofis şubelerine ve baş Iıca ticaret ve sanayi odalarına tebliğ edilmek üzere olduğu haber alınmış- tır. ————— vaziyet alacağı söylenmektedir. Moskovada Sovyet matbuatı: Italya aleyhinde siddetli neşriyata devam etmekteğir. Pravda diyor ki: “Italyan Faşirtleri Akdenizi bir korsanlık sahası ve ye-|li önüne gelerek kendierilne gösteri - ni bir harp tehlikesi ocağ! haline ge tirdiler. Faşist İtalya Akdenizde ir- tikâp edilen bütün cinayetlerin me #uliyetini taşımaktadır. ne varmıştır. Uzak yakm, yurdun her tarafından gelen yurttaşların bu akını bütün Tür kiyede Izmire karşı gösterilen senipa tiyi ifade ediyordu. Sabah saat &de resmi dairelerle; Parti ve hususi kurumlardan davetli olanlar C. HE. P. binasında toplanmiş- lar ve oradan otomobil ve otobüslerle Halkapmardaki şehitliğe gidilerek or- dumuzun Izmire ilk girişi gününde o- radaki fabrikada sinen birkaç sers8- rinin kurşunları ile şehit düşenlerin mezarı başında evvelâ Istiklâl Marsi | çalınmış ve sonra heyecanlı söylevler verilmiştir. Bundan sonra bir manga tarafından stilan birer el kurşunla gelütlere karşı saygı borcu yerine ge- trilmiştir. Bu törenden sonra süvari» lerimiz, Eşrefpaşa, Tepecik, Halkapı- nar istikametinde üç koldan şehre gir mişlerdir, Kahramanlar halkım alkış» ları arasında kesilen kurbanlar ve ya” şa nidaları içinde yollarına devam et- mişlerdir. * Saat 10,16 te Kadifekaleden atılan bir topla müfreze komutanı tarafın- dan hükümet konağına ve kışlaya şanlı bayrağımız çekilmiştir. Bu esna- da muziks bayrak marşını çalmıştır. Bundan sonra ilbay Fazlı Güleç 9 * Tülün mânasmı tebarüz ettiren bir söylev vermiştir. Nutku müteakip 29 kerlerimiz tarafından geçit resmi ya- pılmıştır. . Saat 10,30 da Atatürkün Karşı yakadaki annesinin mezarma gidile- rek bir çelenk konulmuş ve öğretmen Bn. Vedide tarafından bir söylev ve- | rilmiştir. Ve 9 eylülün programının birinci kismı sona ermiştir , İkinci kısım saat 16,30 da tertip edilen zafer alayının yürüyüşiyle baş- | lamıştır. Basmahane meydanmda top lanan alay atılan bir topla harekete geçmiş ve tilkilik, Arasta içi, Baştu- rak, Kemeraltn hükümet, kışlaönü lu İle birinci kordondan geçerek ümhuriyet elanmda Atatürk heyke- len yerleri almışlardır. Burada söylevler verilmiş ve Ata- türk heykeline çelenkler konulmus - tur.. Bu esnada onuncu yı) marsı ça- İzvâstin gazetesi de ayni tarzda mi! | İmıyor ve bütün halk bir ağızdan bu talsalar ileri #ürmektedir. MA kd marşı söylüyordu. “İYENİ NEŞRİYAT Istanbul Ticaret ve Sanayi Odası Mecmuası — 53 yıldır çıkan bu mec- müunm son Ağustos nüshası intişar etmiştir. * Boğazici — Bu nefis mecmuaam 12 inci Eylül sayısı çıkınıştır. Yeni Edebiyat — Bu sanat ve fikir gazetesinin son İİ inci sayısı çıkmış- tır. e ÇOCUK — Çocuk Esirgeme Kuru- MU umumi merkezi tarafndan neş- redilen bu mecmuanın 50 inci sayısı da çıkmıştır. . DİŞ TARİPLERİ CEMİYETİ MECMUASI — Bu aylık mesleki ve ilmi mecmuanın 79 uncu sayısı çik- LİR Ortamektep Muallimliği İmtihanı Yapıldı Orta mektep muallim muayieliği için dün Üniversitede yapılan sözlü imtihanda edebiyat grupundan 7 mu- allim kazanmıştır. Zafranbolu muha- birimiz Fuat Edip te kazananlar ara- sındadır, mim gri Gİ Davet Fener Yılmaz Spor Klühü Gösterit Kolu Başkanlığından: 5 Klübümüzün Gösterit Kolu yeni yıl temsillerine başlıyacağından tem- sil kolumuzda çalışın arkadaşların 119-937 Cumartesi günü akşamı Fe- nerdeki Klüp Merkezine gelmeleri. 4 SERE SUGÜN GADDEBOSTAN'nında Sayfiye Bahçesinde Aile SÜNNET düğünü Bahçe serbest, duhuliyesiz v NEDEN ? Uykusuzluğa, asabi çarpın- tılara, baş dönmelerine gö- İ beren bir hafta zarfında Iş Dairesi Uçüneli Bölge âmirliğine ğüs germeli? KARDOL bunların şifasıdır, mam 10-9.037 : Ankara Devlet Konservatuvarına Bu Yıl nacak Talebe Kayıt ve Kabul Şartları. 1937 — 1998 öğretim yılı işin Ankara Devlet Konservatuvar Ve Opera” kısımlarına kız ve erkek talebe almacektır. Okul tdıdır. Talebeye her ay bir mikdar da harçlık verilecektir. 1 — Aranılan genel vasıflar şunlardır; A — Aza ve vllendu kusursuz olmak, B — Sesi güzel olmak, € — Iyi kulağa malik bulunmak nini tekrarlıyabilmek,,. D — Kızlâr için en aşağı yaş 16, erkekler için 18 dir. E — En az orta okuldan diplomalı bulunmak “Opera &ısmi seso malik olanlardan bu şart aratmaz”, F — Şivesi ve vücudu sahneye müsait bulunmak, 2 — Istekliler arasında bir seçme sınavı yapılacaktır: i A — 'Byatro kısmı için şunlar aranılacaktır: agit AA — Düzgün ve serbest konuşma, gördüğü veya okuduğu seyi ms kudreti, y B — Okuduğu veya gördüğü bir tiyatro piyesi içerisinden seçiled rolü yapabilmek, C — Smav heyetince verilecek bir rolü yapabilmek, EB — Opera kısmı için gunlar arawlacaktır: AA — Kendi seçeceği, bildiği bir şarkıyı söylemek, B — Sesleri ve melodileri tekrarlıyabilmek, C — Ritmik duyma ve hissetme kudreti, 8 — Sınavlar, 5—10—987 Salr gününden 9—10— 987 tedi gününe kudar Istanbulda Şehir Tiyatrosu Rejisörlüğünde: da 11—10—987 Pazarlesi gününden 15—10—997 Cuma gününe her gün saat 9,30 de Cebeci'de Müzik Oğretmen Okulunda bir beyt rifetile yapılacaktır. ö yn Istekliler, pullu dilekçelerile Tstanbul'da Şehir 'Diyatronu Reji, yi ne ve Arikarada Müzik Öğretmen "Okulu Direktörlüğüne 4 — Dilekçelere şunlar bağlı bulunmalıdır: A — Nüfus tezkeresi veya bunun tasdikli bir sureti B — Orta okul diploması veya tasdikli bir sureti, C — Sıhhat raporu, rakası. (3255) “işittiği sesleri tanımak veyabı p için çi iz ge (6031) Beyoğlu Vakıflar Direktörlüğü İlânları kıymeti L. Er. gokağii 1200.60 Sütlücede Mahmutağa mahallesinde Bademlik #9 gf 31 No: lu arsa ile 33—35 No: lu iki bab hanelerin “gi 20760 © Sütlücede Mahmutağı mahallesinin Filipos sokağın” 43, 45 No: lu üç bab barakeların tamamı, kğ” 7800 — Sütlücede Mahmutağı mahallesinin Bademlik 89 B/10 No; lu arsanm tamamı, Yukarıda yazılı gayrimenkullerin mülkiyetleri peşin para Üf'gr 2—9—937 tarihinden itiberen 15 gün müddetle selişa çakar lesi 17—9 —937 cuma günü saat 15 de komisyonda yapılacaktır. rinin 4 7,5 pey paralariyle mahlülât kalemine gelmeleri. (G8L3A Haydarpaşa Lisesi Direktörlüğünder: gi Olijlemuzda 1598 ve mehari talebe -aydana dav sdlisksii talebenin-kaydı mektebin açılacağı 1 Teşrinlevvel 1937 kadar de cek ve icabederse daha da temdit edilecektir. (6059) T. H. K. Satmalma Komisyonundan: 3 Milyon zarf bastırılacaktır. 13 —9—1937 saat 15 te açık « miinakası yapılacaktır. Tstekli olanlar Piyango Direktörlüğü besinde şartnamesini görebilirler. (6048) p a Konservatuvar Direktörlüğünden: Talebe kaydına ve eski talebenin kaydını yenileme mu Jattmıştır. Pazartesi, Çarşamba ve Cuma günleri sant ikiden beş bü müracaat edilir, 1 Birinelteşrinde derslere başlanacak ve kayıt muamelesine rilecektir, (6058) Devlet Demiryolları ve Limanları işlet Genel Direktörlüğünden: Servis ve salon vağonlarına mahsus D. D./18 No, 1ı tarife, İğ dg) tarihinden itibaren Avrupa hattma da teşmil edilmişti (8200) ÖZ Devlet Demiryolları 9 uncu İşletme * rektörlüğünden: ai Bedeli Muhammeni 60609 lira olan muhtelif eb'adda 1346575 VU mik'abı çam kereste kapalı zarf usuliyle 309-937 perşenibe göl 1530 da Sirkecide 9 uncu İşletme eksiltme Komisyonunda satın 418 Bu işe girmek isteyenlerin 4280 liralık muvakkat teminatis tayin ettiği vesikaları, “Nafia Işlerine sit eksiltmelere girmek lerden aranacak müteahhitlik vesikası hakkınadki talimatnsm€ af sinde almımış vesikalarını ve tekliflerini ayni gün saat 14,30 kak me binasındaki komisyon Reisliğine vermeleri lâzımdır. Kerestenin muhtelif eb'adı şartnamelere bağlı cetvellerde ii tir, Şartrameler 203 kuruş mukabilinde Ankarada Malzeme DA ve Sirkecide Mubayaat Komisyonundan verilmektedir. (6036) > İş Dairesi Üçüncü Bölge Âmirliğinden: 3008 sayı Iş kanunu mevki mer'i yete girmezden evvel tesis ye olup hususi veya mesleki teşekküller ve Cemiyetler tarafmdan lunan Iş ve Işçi bulma Idarehancleri mezkür kanunun Gö m“. 0 mucibince vermeğe mecbur bulundukları beyannameyi ilân tarihi davet olunurlar, Aksi takdirde. haklarında kanuni takibatta caktır. (6043) — - Yüksek Mühendis Mektebi Direkförlüğünd” 937 — 938 ders senesi İçin almacak talebenin kayit m Tülden 22 eylül 937 akşamma kadar yapılacaktır. olmak zere fala malümat almak istiyenlerin tatil günleri hariç ) saat 9 — 12 ve 13 — 16 ya kadar mektebe mlracaatleri, (5509 yi wi nihayi İstanbul Liman İşletme İdaresinden: Iktısat Vekâletince tasdik edilen ve 15—0—937 de mer'iyet olan yeni tarifelerin 13 Eylülden itibaren “ gişelerimizde s8 olunur. (5908) ”