10 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

10 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Yıldızdan San Remoya İ 2222 IKINCI KISIM HAİNLERİN AKIBETİ İhanet Kafilesi Arasında Şiddetli Münakaşa Başladı Yazan: Maltanın yeni resimlerinden birisi — Yahu!. Kiraz Hamdi Paşa, Padişahm son cevabını getirmedi mi?, Gemisini kurtaran kaptandır, diyen adamdan daha hâlâ ümit ve imdat mi bekliyorsunuz ?. Herif; bizi, lâzım olduğumuz zaman bir av köpeği gibi kullandı, Artık lü- zum ve ihtiyaç kalmayınca da, he- pimizl silkti, attı. Eğer Padişah bi zi adam hesabina koysaydı, kaçma» dan evvel gizlice birini yollar da bir kere halimizi sordurur.. kaçacağı. nı şöylece çıtlatırdı.. Yahut; (ben filân yere gidiyorum: onlar da ben den ayrılmasmlar. Arkamdan gel» sinler) diye haber yollardı, — Yollayamazdı. — Yollardr. — Kancıklık etti, — Etmedi, İşte bu gürülüller, koğuşun du- arını sarsıyondu. uşun koridora açılan pence- Telerine İngiliz askerleri toplan- mşlardı. Bunlar; bu renk renk ve çeşit çeşit insanlarm.. paşaların, beylerin, efendilerin, ağalarm böy Jece biribirlerine girdiklerini görü- yorlar,. bol figüranlı bir komedi sahresi seyreder gibi, gülmekten katıtıyorlardı. P ehlivan Kadrinin sesi, yine üst tabakada geziyordu: — Ulan, tuuut.. Amma da biribi- rine uymaz adamlarmışız be.. Hele şu hâle bakır... Taşkışla kovuşunu, kadınlar hamamma çevirdik. Yah: ” Peneerelere toplanan şu Con kiki- riklere bakın da utanm.. Halimize kahkahalarla gülüyorlar, Diye, bar bar bağırıyordu. Münakaşa, üç çeyrek saat devam etmişti. Bir çeyrekte de defterler tanzim edilmişti. Millet ve memlekete muhtelif şe kilde ihanet edenlerden; meşhur İn giliz casusu Çerkez Bekir ile Bü- yükdere sabık merkez memuru Maz Yüm, merkez kumandanlığı zabitle- rinden - (işkehceci) namile maruf - mülâzim Adil, arkadaşı Rıfkı, Bur» salı - fabrikatör zade « Cemil, ka» yinbirâderi « kuvayi inzibatiye za- bitlerinden - Necip, Adapazarı Hür riyet ve İtilâf klübü mensuplarm- dan ve o havslideki kanlı isyanla- rn mürettiplerinden, Şahinbeyli Kâzım, İstanbulda birçok masum ve hamiyetli Türklerin mahvina sebep olan casuslardan Talât, Kâ- zam, Zeki, ve ssireden mürekkep on iki kişilik bir kafile Yunanista- na gitmek İstemişlerdi. aşta müfrit Hürriyet ve İti- lâf fırkası lideri Miralay Sadık Bey olmak üzere on iki kişi kadar da Romanyaya gitmiye ka- yar vermişlerdi. Geri kalanlar da, Vahdettinin peşine takılarak Mal taya gitmeyi tercih etmişlerdi. Defterler, hazır edilmişti. Ve tam dakikası dakikasma kovuş ka- pısından giren İngiliz zabitine ve- rilmişti. Zabit; defterleri şöylece gözden geçirdikten sonra, tercüman vasıta sile şü emri vermişti: .... li — Pekâlâ. Maltaya gidecek olan lar, hazir bulunsunlar, Tam saat birde, buradan hareket edecekler, Romanyaya gideceklerden biri, dayanamamıştı. Büyük bir telâş ile sormaya mecbur kalmıştı: iz1, Biz burada bekliye- cek miyiz?. Tercüman, bu adamı şu sözlerle haşlamıştı. — Kime kafa tutuorsun, efendi? Sanki paranla mı seyahate çıklor- sun? Ne zaman emrederlerse, o za man sen de gidersin. Kaç ki sizi bu. rada elli sene besliyecek değiliz 7 Sırtma bir İngiliz neferi elbisesi giymekle kendisini buradaki pasa“ Jarı, beyleri, efendileri, ağaları bes liyenl n, Sulu Manastir hı Lercümanın bü acı sözleri, bazıla- rın başlarını önlerine eydirmiş.. bozılarma da, iğrenç bir riyakâr- ltkla: — Öyle ya.. — TTereliman Beyin hakkı var. — Biz burada emir kuluyuz. Sözlerini söyletmişti. am sat, (1) i beş geçiyor. Taşkişların önüne, birer bi yer kamyonlar ve zırhlı otomobiller âiziliyor. (Yüzbaşı Bukingham) m kuman da ettiği bir müfreze asker, muh- telif kısımlara ayrılıyor. Bu kam- yonlardan bir kısmı ile hareket &- diyor. Taksimde, Gazhane yoku- şunda, Dolmabahçede, Salıpazarın- da, ve nihayet, Tophave rıhtımın- da tertibat almıyor. Esasen bu müfreze, bu sabah ta mühim bir vazife almıştı. Vahdet- tin firar ederken, Yıldız saraym- dan Dolmabahçe rıhtımına kadar yayılarak - hiç kimsenin aklımdan | ve hayalinden geçmiyen mevhum bir tecavlize karşı . sabık hükür- dart muhafazaya çalışmıştı. Halbuki İngilizler çok saf düşü- nüyorlar.. Çok aldanıyörlardı. Baş- ta padişahları olmak üzere, bütün bu vatansız #damları düşünen bir tek hamiyetli Türk kalmamıştı, Şu anda yalnız memleketlerinin halâs ve istiklâline kavuşmak bahtiyarlı- ğını idrâk eden Tijrkler; başta pa- dişahları olmak Üzere korkak yılan lar gibi sürüne sürüne kaçan bu hainlere başlarını çevirip bakmıya bile tenezzill etmiyorlardı. Şu anda İstanbulda bulunan bütün miliyet perverler: yılan öldürmekten tiksi nen insanlara benziyorlardı, Biraz evvel de arzetmiştik ki; Yıldız saraymda yegâne silâhlı kuv vet olan (malyet bölüğü), milliyet perverler tarafından kâmilen elde edilmişti. Eğer istenilmiş olsaydı, o gere Vahdettini yatağında tevkif ederek sarayın ıssız bahçelerinden, Mecidiye karakoluna indirmek. O- radan da, Çırağan sarayının hara- beleri önünden bir kayığa bindire- rek karşı yakaya geçirmek, işten bi Je değildi, Esnafa Ait Dertler Görüşüldü Dün Odada Toplandılar Istanbul Esnaf Cemiyetleri roisle- rile umumi kâtipleri dün ticaret oda sında. toplanmışlardır. İki saot sü- ren toplantı esnasında © cemiyetlerin müşterek (dertleri görüşülmüştür. Bu arada cemiyetler tarafından ayrı- lan esnafa yardım tahsisatile esna» fın sıhhatini koruyucu © tedbirlerin vaktinde alındığı anlaşılmıştır. Acı lan dispanserde de 619 esnafın sıkı bir tedavi altında hastalıktan kurta- rıldığı görülmüştür. Toplantıda şimdilik bir revir ku- rulması fikri ortaya atılmıştır. Es- naf müşterek bürosunun bankelâr - limatname hazırlanmasına karar Vve- rilmiştir, Mektepler açılmadan evvel, fakir esnaf çocuklarına bedava kitap daği- tılacaklır. Bunün için 400 lira ayrıl mıştır, Enj bazilari nakliye ve hamal- lik meselelerine temas ederek bu İş- lere yalnız belediyecilik bakımından «hemmiyet veren belediyenin şehir ekonomisini de nazar: İtibare &lın - masını dilemişlerdir. Ayrıca Cümhu- yet Bayramında küçük sanat erba- bınm ayakkabıcılar Cemiyeti bina- sında bir sergi açmalarma ve maf- bunta teşekkür edilmesine karar Ve- rilmiştir. iDört Eroinci Yakalandı Emniyet kaçakçılık bürosu memur. ları, evvelki akşam Balatta dört ero- inciyi yakalamışlardır. Bunların elebaşısı Ahmet isminde biridir ve katil suçundan 7 seneye mahkümken hastalığı dolayisile bir müddet evvel serbest befülüldiğtir. rısı Fatma, satıcı ; Gavril va “Geri dir. Evde yapılan arama neticesinde ön gram eroin, bir kama ve bin lirs- dan fazla para bulunmuştur. Ahmet bu parayı hapisanede iken bakka'uk ederek kazandığını söylemektedir. Bütün Memlekette 20599 Radyo Abonesi Kaydedildi nunuzun tatbikine geçildikten sonra Ağustos ayı içinde bütün memlekette 20599 radyo abonesi kaydedilmiştir. Halbuki, kanunun tatbikinden önce posta idaresine kayıtlı abone adedi 6 bini geçmemiştir. Bu Yıl 15 Bin Göçmen Daha Geliyor İskân işleri umum müdürü B. Cev- det şehrimize gelmiştir. Umum mü- dür, bir hafta kadar kalacak, bazı tet ! kikler yaptıktan sonra Ankaraya dö- necektir. Şimdiye kadar yurdumuza Roman- ya ve Bulgaristandan ondört bine yakın göçmen gelmiştir. Bunlardan 5,300 ü Ege mmtakasma, 5110ü A- nadolunun muhtelif vilâyetlerine 3500 den fazla göçmen de Trakya ve “iva- rna gönderilmiştir. Memleketimize bu sene daha 15 bin göçmen gelecek- tir, Sıhhat Vekâleti, yeniden 14 bin göçmen evi yaptırmak üzere faaliyete geçmistir, evler, yakında bitirilmiş o lacaktır. Gümrük Muayene Memurluğu İçin Yeni Kurslar Gümrük muayene memurluğu için gümrük ve inhizarlar vekâletine mü- racaat eden 200 lişe mezununun ye - tiştirilmeleri kararlaştırılmıştır. Ye- ni slmacak memzetler, Ankaradaki kurslara devam ederek muayene me- (Arkası var) murluğuna sit dersleri göreceklerdir. Cemiyet Mümessilleri | dan para yardımı temini için bir ta-| Ahmetle beraber vakalananlar An ba. | Yenikapıda Dün Bir Yenikapıda Bizimgazino, dün ak- noda oturmakta bulunan 50 den faz- müştür, Bunlardan 8 kişi yaralanm ikl kişi de tedavi için hastaneye git- miştir. Gazinonun yıkılmasına sebep, deni - 7 doğru olan fazla çöküntü olma- sıdır. şam büyük bir tehlike geçirmiş, gazi. |sıhhat ve heyeti fenniye la kadınlı erkekli kafile denize dünür. Gazino Çöktü enkazı toplanıyor Mazmafih gazino sahibinin elinde raporları olup olmadığı araştırılacaktır. Has- tanede yatanların yaraları ağırdır. Bunlardan Ismail oğlu Orhan, Hüse- yin oğlu Hıkkı, Ömer Lâtfi oğlu Sabri ve Aşık oğlu Hakkı hastane. ye yatırılmışlardır. Kazazedeler, sih- | hat heyetine muayene ettirilmiştir. | Polis gazino sahibi hakkında takiba- | ta başlamıştır. ve jeste Faruk, küçük yaşta kendilerine süt veren kadının memleketimizde bu lunduğunu öğrenmişler ve Mısıra al. dırmıya karar vererek icap eden © mirleri vermişlerdir. lisini geçkindi ve evvelki sabah va- purla Mısıra hareket etmiş bulunmak tadır. Hâdise hakkında tahkikat yaptık v6 şu malümatı elde ettik: Samajeste Kral Faruk, henüz kü. çük bir bebek bulundukları bir sırâ- da, Kavalalı Ayşe adında bir genç ka- din kendilerine sütnine olarak getiril- miş ve bir müddet süt vermiştir. Aradan yıllar geçmiş, küçük veli- aht büyümüş ve malüm olduğu üzere kardeş Mısırin krallık tahtma geçmiş lerdir. Bayan Ayşe de mübadeleden sonra Kavaladan anavatana gelmiş ve Bursada yerleşmiştir. Işte, Samajeste Faruk Misir kralı olduktan sonra sütninelerini hatır- lamışlar, Mısıra almak arzusunu İz- har etinişler ve ilk İş olarak Yunan hükümetine müracaat yapilarak Ba- yan Ayşenin adresi sorulmuştur. Yu nan hükümeti bu istifsara verdiği cevapta Bayan Ayşenin mübadil ola- rak Türkiyeye gittiğini bidirmliştir. Bilâhare hilkümetimize yapılan mü- racaat üzerine, S. M, Farukun süt- rında bir köyde yerleşmiş bulunduğu anlaşılmış ve o zamandan İtibaren kendisine kâfi bir maaş tahsia olun- muştur. Son günlerde Samajeste Faruk bü- yük bir iltifat göstererek sütninesini Mısıra aldırmak için maiyyetlerine emir vermişler ve Bayan Aygeye de yol tedarik! için tahsisat göndermiş- lerdir . Bayan Ayşe üç gün evvel Bürsa- dan, kocası ve kıziyle birlikte şehri- mize gelmiş, Sirkecideki Kavula ote- Yine inmiştir. Evvelki sabah ta er- kenden İskenderiyeye kalkan bir va- purla Mısra gitmiştir. Bayan Ayşe adındaki bu kadın el-' ninesi Bayan Ayşenin Bursa tarafla» | Mısır Kralı baraka Sütninesini Buradan Mısıra Aldırdı Bayan Ayşe otelde muharririmize izahat veriyor Kardöş Mısıvm genç Kralı Sama- — Arsada Yaralı Bulunan Adam Evvelki akşam Merkezefendi civa- rında devriye gezmekte olan jandar- malar, bir arsada alnından yaralı ve baygin bir halde yatmakta olan bir adam görmüşlerdir. Yaralı adam hastaneye gönderilmiş, yapılan tah- kikatta bunun Merkezefendide Tek- ke sokağında 6 numaralı evde otu- ran Sardaviç oğlu Mihal olduğu an- laşılmıştır. Hastalıklı bir adamo- lan Mihalin alnı bir kriz neticesinle düşerek yaralandığı sanıldığı gibi, evvelce kavga ettiği Ligorun bir te- cavüzüne uğramış olması da muhte- mel görülmektedir, Liğor nezaret al- tana alınmıştır. — 0 — Pencereden Düştü Cankurtaranda Ishak Paşa cadde- sinde 36 numaralı evde oturan Veda- dın 6 yaşmdaki kızı Emine, dört met re yükseklikteki pencereden düşerek başından ve kulağından ağır surette yaralanmıştır. Çocuk, tedavi altit- dadır, Yurtta Bugünkü Hava Yeşilköy meteoroloji istasyonun - dan alınan malimata göre, bügün ha- van Şarki Anadolu ile Karadeniz|i kıyılarmda çok bulutlu ve yağışlı, di: ğer mmtakalarda kısmen bulutlu ol. istikametinden orta Anadoluda kuv- vetli, diğer yerlerde mutedil süratle esmesi muhtemeljdir. DUNKU HAVA © Dün, hâva akşama kadar hafif bu- lutlu geçmiştir. Rüzgâr, poyrazdan ması, rüzgârların umumiyetle şimal | 10.9.037 Şehirde Su Şebekesi Büyüyece ek i Sular İdardek Boru Fabrikası Kuruyor Şehirde su ihtiyacıtım artmesi g ilar idaresini, şebekeyi genişlet? mecbur bırakmıştır. Bu zaruret» gr idıköy ve havalisinin su işleri idareyi geçtikten sonra daha şiddetle hiss” dilmiştir. Halbuki, yeni su tesisatı isİNd ie renin çektiği en büyük sikimi meselesidir. Çok para harcan! de istenilen Been tedariki bir tü lü kabil olamamıştır. Hattâ bü yüz İden eski borular da tamamile irilememiş ve su zayiatı. önle miştir. « Belediye, ayni zamanda haric e ramizın akmasına sebep Sl kökünden haline Karaf eg , Sular idaresi, şehrirsizde: e türlü su borusu iel edebilecek İ boru fabrikası kuracaktır. Bunu? tetkiklere başlanılmıştır. Pub Karnağaçta ve 938 yılı başında ması muhtemeldir; Bi nı Sabahi Pazarlarında yan $ Sebze ve Meya s0 ılac Seyyar satıcılık kalktıktan gehrin muhtelif yerlerinde kara kararlaşan sabah pazarları için diden hazırlığa gizşilmiştir. Ki kamlarm başkanlığındaki kom yele lar, bu pazerm ke al me aç“ krokilerini hazırlamıya başlan. dır, Bu iş, aym 15 ine kadar cektir. Pazarlar, sabahları ra lacak, ona kadar sürecektir. ye de yalnız sebze ve yaş meyve Lİ a gide iv EŞİ BİRKAÇ SATIRLA sarif Vekâleti bu yalla ydi j ven anasi ürk eler EZ mize 4 Vem iralkdlar, are velden itibaren teğavilö İmlacaktır. B urgaz hi kadastros” yal günlerde bitirilecekti? gür Itı tayyareden & mürekkep A en tayare filosu, Ank ee ei için hazırlanan projenin kısmı yeni baştan taya Son tifo salgmı göz önünde İN agaf projeye bazı ilâveler Yi laşmıştır. . eri sman, Hamit ve yemi üç kişi, Galatada vesinde kumar oynarken Ma lardır. sküdar, Kadıköy > mi tramvayları güme tayin edilen eski! Devlet Den Dem Ke yolları umum mü dün işe başlamıştır. yan tarar sureti? inemaların kapıların otomatik çılır ve kapanır bir şekild ması kararlaştırılmıştır . aarif Müdürlüğü, lerindeki ım rile birlikte oturmalars! miştir, ERİ ŞUMA | O uncu ay Gi Recep: 3 Arabi 1858 İİ Güneş: 5.35 — Öğle: a Tkindi: 15,47 — ii Yatsı: 20.04 — İmsi “ saatte 20 kilometre izel es” Barometre 762 milimetrö: en gok 28, en az 19 santigrat kaydedilmiştir.