28 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

28 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Konuş Askeri Kuvvetlerini len kabine âzası tarafından İtalya, Nyon Anlaşmasına Giriyor Konuşmalar Bugün, Gizli Bir Celse Halinde Başladı YARLENZ. MO OLAM, Meka Fransız gemileri “kumandanı Amiral Estöva Paris, 27 (TAN) — lagiltere, Fran ve Malyanm deniz mütehassısları dini temin etmektir. bir surette cereyan etmiştir, evvel İngiliz Bahriyesi Büyük nıharbiye Reis Muavini Vis A- İral Sir Philip Jamesile yüzbaşı lips Fransa Bahriye Büyük Erkâ arbiye İkinci Relsi Amiral Godef. ve mesai arkadaşları ile temas iş ve öğleden sonra İtalyan müte- mile yapılacak konuşmalar ında anlaşmışlardır. N Şiddetli bir lisan Akdeniz meselesinin Ispanyaya mü hale ile ulâkadar kısmı haklarda İğiltere ile Fransa tarafından yeni P bota hazırlanmış bulunmaktadır. nota, anlaşılan Sinyor Mussolini. Romaya avdeti üzerine Italya hü- imetine takdim olunacaktır. Ingil- enin siyasi mahfelleri de bunu te- © etmekte ve bu notada, konferans a Londra ve Parisin tasav- ları tasrih edildiği haber veril dir. Paris konferansında Ispanyaya mü ale meselesinin de görüşüleceği şılıyor, haber verildiğine göre no & bu mesele mevzuu babsolmakta İngiltere ile Fransanm noktai na- T şiddetli bir lisanla ifade edilmek- Piyango Yüzünden Bir Ölüm Sofy, 27 (TAN) — Sofyada otu - 250 bin leva çıkmasından do- heyecana düşmüş ve 250 bini #en sevincinden ölmüştür. Pomada Bir Tramvay Kazası Oldu ona, 21 (AA) Roma ile - Romain arasında işleyen #amvay hükümet merkezi civa - © Çarpışmıştır. İki kişi ölmüş ve © yaralanmıştır A e gg Hitler - Mussolini milli marşları çalınmış ve askerler resmi selâmı ifa etmişlerdir. maları Gizli Yapılıyor Bir Fransız Gazetesi, İki Diktatörün Biribirlerinin | Denediklerini Yazıyor Berlin, 27 (TAN) — B. Hitler ile misafiri B. Mussolini bu ak- şam Berline muvasalat etmiş ve fevkalâde merasimle karşılan- | mışlardır. İki diktatör trenden birlikte inmişler ve istikbale ge-' karşılanmışlardır. Hitler, Krup fabrikalarında Bütün şehir baştanbaşa süslenmiş. | tirJiki diktatörün geçtikleri bütün yol hoyunes halk sıralanmış ve ikisini ateşli alkışlarla selâmlamıstır. Daha evvel Hitler ile Mussolini Essen'deki Krup fabrikaları ziyaret etmişler. dir. Burası Alman ordularmın “de. mir ocağı, sayıldığı için iki diktatör müstesna merasimle karşılanmışlar. dır, Ne konuştular? Bütün siyasi mahfelleri alâkadar eden en mühim mesele iki diktatör bu daki malar ta vuku bulmuş be bunların mahiyeti! hakkında hiçbir şey anlaşılmamıştır. | B. Hitler bu akşam Mussolini şere | fine verdiği ziyafette bir nutuk söy- Faşizmin ve fn» si olarak sölâmla. lem'ş ve Mussol paratorluğun bâ diktan sonra, dünyanm karma kari- gık olduğu bir sırada yapılan bu ziya retin iki memli arasındaki sarsıl- maz görüş birliğini ve dostluğu kuv vetlendirmekle diğer devletler aley - ederek iki memleket arasındaki işbir liğinin herhangi bir hücuma mukave met edebileceğine ve bu iş birliğinin hüsnüniyet sahibi bütün milletlerle Kr PM emege | / Tİ İİİ / 5. Dal 8 altında bulundurulmaktadır. Sofyadan haber verildiğine göre, beyaz Rus Muharipleri Cemiyeti Reis- iliğine başka bir general seçilecek ve bundan böyle bu cemiyetin merkezi Sofyada bulunacaktır. Yukarıdaki resimde sağda kaçırılan General Miller, ortada Bayan Skob- iline, solda da kayıp General Skobline görülmektedir. Fevzi Çakmak Belgrada Döndü Belgrad, 27 (A-A:) — Yugoslavya manevraları bitmiştir. Manevralara iştirak etmiş olan ecnebi askeri he- yetleri, bugün, iki hususi trenle Bel- garadr gelmişlerdir. Birinci trende Türk Erkâniharbiye Reisi Mareşal Çakmak ile Yunan, Ro men Erkâniharbiye Reisleri, İtalyan heyeti murahhasası reisi ve maiyet- leri, ikinci trende de Çek Milli Mü- dafaa Bakanı ile Fransız ve Çek Er- kâniharbiye reisleri bulunuyordu. Heyeti murahhasalar, istasyonda Yugoslavya Harbiye Nazırı, Erkânı- harbiye Reisi, Belgrad mevki ku - mandanı, Tuna fırkası kumandaniyle Harbiye ve Bahriye müsteşarları ve -İ birçok asker! ve sivil erkân tarafın - dan xe askeri merasimle karşilan ” muşlardır. Müfünmas neyetleri saraya giderek deftere isimlerini kaydettik- ten sonra otomobillerle “Oplenas,, a hareket etmişler ve orada kral Alek- sandırın kabrine çelenkler koymuş - yapılabileceğini kaydetmiştir. Fransızlar ne düşünüyor? Paris gazeteleri bu ziyaret Ve ko- nuşmalardan bahsetmektedir. Petit | Paris güzetesi “Bu tarihi haftaya harp ilâh; hökimdir. Geçen haziran. ida Mareşal Blomberg Napoli koyun- da İtalyan filosunu teftiş etmişti, Sin di de Duçe manevraları ve krup fab. rikalarını ziyaret ederek icabında iki imparaforluğun çıkarabileceği kuv - vetleri anlamak fırsatmı elde etmiş- tir: Avrupayı tehdit için daha sarih ve daha ağır bir manevra yı âr.,, diyor. Jour gazetesine göre ziya yet beklenen neticeleri vermiyecektir. Onun için ziyarete nazari bir itilâfla nihayet verilecektir. Epoaue gazetesi diyor ki “Fransa © Hitle » talya Başvekili Sinyor Mus- solininin Almanya seyahati, bütün siyasi mahfölleri meşgul et- mekte ve Duçe ile Führer arasında» | ki konuşmalar, ileri geri birçok tahminlerin yürütülmesine sebebi- yet vermektedir. Birkaç ay önce Mareşal Blom- İ berg'in italyan kuvvetlerini yakın- dan görmesini müteakıp bu defa Italya Başvekilinin Alman kuvvet. lerini manevra halinde yakından görmesini, iki faşist devlet hesabi- na kuvvet nümayişi, ve bu nümayi- si sulhü tehdit edici bir gösteriş sayanlar, hatlâ bu hâdiselere baka rak iki tarafın herşeyden evvel İ askeri bir ittifak üzerinde uyusa- İ caklarını söyliyenler vardır. Fakat diğer taraftan bu ittifak meselesi- nin bahis mevzuu bile teşkil etmi- yeceği ve bilhassa Almanyanın böy- le bir ittifaka muhnlefet ettiği iddia olunmaktadır, Bu son iddiaya göre Almanya kendisini herhangi teca- vüzden koruyacak derecede kuv- vetlenmiş görüyor ve herhangi $e- kilde bir tecavüzden korkmadığı Bp lardır, Akşam, şereflerine bir ziyafet verilmiştir. için Avrupayı garbi ve şarki Avrupa olarak ikiye bölmek ve bunlarm mu- kadderatını ayırmak mümkün değil- dir. Eğer Hitler, bize Avusturya ve garkmdaki komşu memleketleri zap- tetmek şartile bir sulh teklif edecek olursa böyle bir sulhü istemediğimizi söylemek mecburiyetinde kalacağız.,, İadei ziyaret meselesi Berlin, 27 (A.A.) — Mussolini'nin Hitleri yakında İtalyayı ziyarete da- 0” | vet ettiği hakkında çıkan bir haber dolayısile şimdiki halde Mussolini - nin Almanyaya yapacağı Ziyaretin 1934 te Hitlerin Venedik'i ziyaretine bir mukabele mahiyetinde olduğu kay 'dedilmektedir. se...) için başkalarının hesabıma da her- hangi harbe karışmak istemiyor, Şayet Italya Akdenizde bir harp çi- karmak fikrinde ise Italyaya karşı tutulacak hattı hareket, “hayırhah bitaraflık,, tan ibaret olacaktır. Bu- nunla beraber Italya ile Almanya arasında bir “ademi tecavtiz,, pak- İsmin imzası çok muhtemeldir. İki devlet arasında böyle bir pakt im- za edildiği takdirde Avusturya, Ma- caristan, Bulgaristan ve Yugoslav» ya ile birer ademi tecavüz paktınm Imzası beklenir, Hattâ bu miltale- ayı İleri siirenlere göre Almaayn, Holuuda devleti ile yaptığı gibi, in- kiltere ve Fraasa ile de bu yolda bir muahede yapmak fikrindedir. vusturya, Macaristan, Bulga- ristan ve Yugoslavya ile im zalanması beklenen ademi tecavüz paktlarınıa en bellibaşlı hedefi, Kü- çük Kilâfi bozmaktır. Küçük Tlf TAN Pariste Kaçırılan General # San günlerde Pariste, bundan birkaç sene evvel olduğu gibi, beyaz Rus y ii kabine Muharipleri Cemiyeti Reisi General Miller kaçırıldı. Fransız polisi, bu ka- Ğzasını Mussolini'ye takdim etmiştir. Daha sonra iki memleketin çırma hâdisesile alâkadar olarak, Millerin arkadaşı General Skobline'in | karısını tevkif etmiştir. General Skobiine'de ortadan kaybolmuştur. Zabı- İ ta bütüm hızıyla araştırmalara devam etmekte ve hudutlar sıkı bir kontrol Hırsızlık Dersleri ç Veren Gazete xx R Paris, 27 (TAN) — Paris-Sair gazetesinin Varşovadan haber X aldığına göre, son günlerde Var- $ şovada hırsızlara ve haydutlara X ders veren ve soyguneuluk yol ( larmı öğreten “Hayatrmız,, adlı | yakalanmış veX 4 tahrir heyeti, hapse atılmıştır. N & Gazetenin o haşmuharrirliğini NV 4 Polonyanm oldukça | tanınmış , & muharrirlerinden Bayan Suko- X wolska adlı bir kadın yapmakta- dır. Kendisi Üniversitenin Hu. & ( kuk Fakültesinden mezun bir | soyguncudur. Şimdiye kadar bir- gok işterde parmağı olduğu hal- de bilgisini ve zekâsmı zabıtanm avucundan sıyrılmaıkta kullan. # mıştır. maramanasrei Romanyadan Göçmen Geliyor Bükreş, 27 (TAN) — Türk Hisar ve Nazırın vapurları Köstenceden göç men nakliyatma devam ediyorlar. Son olarak Silistireden Nazım vapu- ru 500 göçmen almıştır. Silistirede kalan 900 - 1000 göç - men de Türkiyeye yollanmak üzere- dir. Diğer sancaklarda kalan göçmen - lerle bir vapur göçmen daha nailedi. lirse, sıra hudutboyu göçmenlerine gelmiş olacaktır. Xİ dir. Romanyada Bir Tren Kazası Bükreş, 27 (TAN) — Romanyada bir yolcu treninin, bir yük trenile kar şıleşması neticesinde çıkan kazada, YAZAN: ÖMER RIZA DOĞRUL 10 yolcu ölmüş ve 26 kişi de yaralan mıştır, r - Mussolini Konuşmaları bozmanın hedefi ile Fransa İle bu itilâf arasındaki samimi miinase- betlere son vermek ve Fransız nü- fuzuna bir darbe indirmektir, Yu- goslavya ile Avusturya ve Maca- ristan arasında ademi tecavüz paktlarımn imzası üzerine bu dev. letler arasındaki münasebetler dü- zelecek, arazi ve ekalliyetler mese- leleri yüzünden bu devletler ara- sında başgösteren ihtilâflar, bu su- retle bertaraf edilecek, nihayet Küçlik Itilâfm Avusturya ve Ma- caristana karşı vaziyet almasına lüzum kalmıyacak ve bunun neti cesi olarak Küçük Itilâf dağılacak, buna mukabil Roma — Berlin mih. veri genişliyecektir. Bu yolda verilen malümata göre Bir taraftan Kont Ciano diğer ta- raftan Baron Nöyrat bu hâdise için zemini hazırlamış bulunmaktadır. lar. İspanya Meselesi Milletler cemiyeti Bir Hayal mi? Cenevre, 27 (TAN) — Bugün Mil lefler Cemiyeti asamblesinde İspanya meselesi konuşulmuş ve İspanya mu- rahhası Del Vayo beyanatta bulun - muştur. Del Vayo, Almanya ile İtal yanın İspanyaya yaptıklari taarruz- lardan bahsederek buna karşı Mü . letler Cemiyeti misukmın tatbiki lâ- | zimgeldiğini anlatmış ve İtalyanın Ispanyaya yeni kuvvetler göndermek üzere olduğunu hatırlatarak “Kensey be yapacak” Hâdiseler karşısında te- esslifle mi iktifa edecek? Konseyin ecnebi muharipleri İspanyadan çek- mek lehinde bir karar vermesi fena bir şey değildir, Fakat bu karar hü- kümsüz kaldıktan sonra ne çıkar?, demiş ve Aumanya ile Italya müda- halelerinin isyandan çok evvel hazır- lanmış olduğunu anlatarak bu dev - letler iştirak etmemiş olsalardı isya- nm iki ay içinde bertaraf edilmiş ©- lacağmı, nihayet “Ya asamble müte- cavizlerle birlikte hareket ediyor, yahut mevcudiyetinin bir hayalden ibaret olduğunu tanımak mecburiye- tindeyiz. Aksi takdirde asamble »ey- nelmilel kanunun İspanya lehinde tat bikine karar vermelidir.” demiştir. Ispanya harbi hakkında alnan ha- berlere göre; asiler Madritteki hükü met hücum kıtalarmın isyan etmiş olduğunu ilân etmişlerse de Madrit bu kararı katiyetle tekzip etmekte- Cümhuriyetçi okıtaatın, Aragon cephesindeki büyük taarruzları baş- lamıştır. Taarruzun ilk günü büyük topçu, tayyare ve tank hücumlarile başlamıştır. Aragon cephesinde şid. detli bir harp devam etmektedir. Diğer taraftan âsiler de Santande- rin ilerisindeki Şimal cephesinde taz- yiklerini artırmışlardır. Dün, Belman.- te kasabası işgal edilmiştir. PATEN YA ELE Yemişler ! Insan kusur bulmak isterse aynayı aampara kâğıdı haline getirir, Amma inanırlar, inanmazlar. O başka önkis, Yalnız birinin dediği gihi (Bu biri de kimdir? Bilmiyorum doğrusu!) Bir- şeyi kırk defa tekrar edince gerçek- leşirmiş. Ben de dün yayı yazmak Için elime kalemi sldığım zaman öğ- leyin yediğim üzümüa em'a nahiye- lerinde çıkardığı nahoş cereyan'ara bakarak yemişlerin kusurlarını orla- ya dökmiye karar verdim. Hangisinden başlıyayım Şimdi de yemiş “mevsimi, Haydi şeftaliden başlıyalım, Iyidir hoştur, Hafifçe tüylüdür. Çekirdeği o karın ağrısma iyidir derler. Lâkin bizde olgununa tesadüf etmek müşküldür. Ekserisi hamdır. Biçimine, rengine aldanıp alırsınız. Dişleyince (hurt!) olduğunu anlarsınız. Lâkin bir kere de ısırmış bulunursunuz. Yarması rahat yenir amma çeşnisizdir. Et şeftalisi ise ö- püclik gibi şapırdamadan yenmez. Damladı mı leke eder, Rüşvet lekesi çıkar, şeftali lekesi çıkmaz. Armuda gelince; iyisini bulmak, bulunca da sahibinin elinden almak zordur. U- cuzu kumlu olur, hamı buruktur; olgunu tatsızdır, hammı yutamaz, olgununu tadamazsınız. lacir, El e linden alıp yemiye cesaret edemem, Koparan el temiz miydi diye? Kabu- ğunu soymak, fıkara soymak kadar zordur. Nesini soyacaksınız?! Zaten soymazsanız doyar, soyarsanız doy- mazsımız. Karanlık yerde miyop olan» larm incir yemeleri müşküldür. Için- de ziruh mahlükat olup olma ğını görememek yönünden. İncirin yegâne Elmayı Amerikalılar soymadan yerlermiş. Ben adam soymasma ta raftar değilim amma elmanın muti Profesörler Ankarada Karşılandılar Ankara, 27 (Tan muhabirinden) — Türk Tarih Kurumunun davetlisi olarak ikinci tarih kurultayında bu- lunan 24 ecnebi profesör bu sabah An karaya geldiler, Istasyonda vali mua vini Salâhattin, profesör Hâmit Zü - beyir, dil doktoru Şükrü ve birçok ka soyulmasını İsterim. Bu mübareğin de coğrafya ile mü- nasebeti çoktur. Gümüşhane, Amas- ya, Üsküp, Sapanca, Trabzon elma- larını tanımak için hayli meleke lâ- Çavuşu alpehlivanı, Tünigârı, mah olanı vardır, Lâkin unutmayın ki ü. zümün çöpü armudun sapı vardır. ilim müntesibi tarafından karşılan- dılar, Profesörler kısa bir istirahat- ten sonra etnografya müzesini, O - güst mabedini, baraj (yolunda yeni keşfolunan bir köy harabesini gezdi- ler. Çok yakından alâkadar o'dular, Bir müddet barajda istirahatten son ra öğle yemeğini Orman çiftliğinde, çiftlik idaresinin ( verdiği ziyafette yediler, Öğleden sonra Atatürkün köş künü gezdiler. Hariciye konağında Sinyor Mussolininin Berlin ziyareti esnasında bu hattı harekete karar verildiği takdirde iki devlet ricali bu yoldaki faaliyetlerini kuvvet- lendirecekler ve yeni grubu teşkil edecek devletlerin ricali arasmda birtakım ziyaretler, başlıyacak ve Avrupanm Cenubu Garbisi mühlm siyasi faaliyetlere sahne olacaktır. Son seyahatin en mühim hedef- Anladık, Bunu kusur olarak orta» ya atıyorsun dayı! İyi amma üzümün çöpü armudun sapı olmazsa neresin- den tutup midemize indiririz. B. FELEK — ————— verilen çayda hazır bulund Anküra vali ve belediye reisi Bay ye Tandoğan misafirler şerefi e gece Ankara Palasta bir akşam yemeği verdi, yemek çok samimi bir hava içinde geçti. Vekillerimiz Ankarada Ankara, 27 (A.A.) — Dahiliye Ve» kili ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Kaya, Adliye Vekili Şükrü Saraçoğ- lu, Maliye Vekili Fuat Ağralı, Milli Müdafaa Vekili General Kâzım Öz alp, Inhisarlar Vekili Rana Tarhan ve Hariciye Vekâleti vekili Numan Menemencioğlu bu sabah hususi tren lerinden birinin bu yeni grubu teş- kil etmek olduğu göze çarpıyor. Fakat bu grubu vücude ge tirebilmek için Macaristan yeni. den silâhlanmasını kabul etmek, A- vusturyanın serbest hareket için beslediği emelleri tatmin etmek lâ- zım geliyor. Küçük Tülâf devletleri bunları ka- bul edecekler mi? ve şimdiye kadar muhafaza ettikleri vahdeti bu yeni ce reyan karşımda o bırakıverecekler mi? Bütün bu noktalar henüz tet- kik ve münakaşa edilecek mahiyet- tedir. Hakikat, şüphe yok ki, yakında anlaşılacaktır. le Ankaraya gelmişler, istasyonda şehrimizde bulunan mebuslar, vekâ- letler müsteşar ve ileri gelenleri, An- kara valisi, emniyet müdürü tarafın- dan karşılanmışlardır. per my Pariste Bir Bomba Bulundu Paris, 27 (A.A.) — Askeri şüra â- zasından General Pretelatin evinde bir bomba bulunmuştur. Bomba infi lâik etmeden görülmüş ve derhal kal dırtlmiştır. Bomba belediye lâbora » tuar heyetinin nezareti altmda mua- i yene edilmek tzere götürülmüştür.