23 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

23 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

rig e ei İZ 3» samet İLKTEŞR'N | ÜÇONGE YEL — 19387 Dostluk Kaynaklarını İşletelim eneral Metaksas'ın Anka- G rayı ziyareti, iki komşu ve müttefik memleket arasında çok samimi temaslara vesile ol- du. İnsan bunları yakından takip edince şu kanaate varmamasına| yoktur: Türk - Yunan! dostluğu, geçici siyasi menfaat- lerin bir neticesi değildir. İki| milletin varlığına ait esaslı ve değişmez menfaat ve his birlik- lerinin mahsulüdür. Asırlardan-! beri süren temasların yarattığı sıkı benzerlikler ve yakımlıklar, aradaki iş ve gidiş beraberliğini iki taraf için de çok samimi ve zevkli bir şekle yükseltmiştir. Milletler arasmdaki bu şekide| dostluklar, yeni insanlık binasının e& güzel temel taşlarıdır. Bu dostluk kaynaklarmı her suretle işletmek.| hem biribirimize karşı, hem de İD- sanlık âlemine karşı bir vazifedir. Ahmet Emin YALMAN | | ihtimal ürk ve Yunan milletleri yalnız | karşıdan karşıya dostluk &uymakla iktifa etmemelidirler. Biri- birini daha yakından tanımak, biri- birile daha srkı iş beraberliği yapmak için yeni yeni imkânlar hazırlanma» hdır, Arada o kadar sıkı menfaat birlikleri vardır ki iktısadi sahada da bunlardan müşterek teşebbüslerle is- tifade edilmemesine sebep yoktur. Bu maksatla her şeyden evvel dü- günülecek gey, mesafe itibarile de biribirine bu kadar yakın olan iki| daha çabuk dahâ mümtazim, dâha rahat bir hale koymaktır. İstanbulla Atins arasmdaki demir- | yolu münasebetlerinin bugünkü şekli iki memleket arasındaki yakin dost- Juğun icaplarma uygun değildir. Hiç olmazsa haftada bir, iki defadan baş- İlyarak doğru bir ekspres treni ku- Tulmalıdır. Aradaki deniz teması da yabancı vapurlara kalmıştır. İlk zaman için açığı, iki memleketin bütçesinden ta- mamlamak bile lâzım gelse iki mem- leket arasında yolcu ve eşya nskli- yatı için bir Türk — Yunan vapur- culuk teşebbüsü kurulmalıdır. Hava hatları hakkmda Türk ve Yunan milli şebekeleri arasmda ayni yolda bir anlaşma yapılmalıdır. Tel graf, telefon ve posta minasebetle- rinde de kolaylığa, sürate, ucuzluğa ihtiyaç vardır. » ki memleket biribirine benzer İ mabsüller yetiştirmektedir. Bunlar hakkında biribirine rakip gö- zile bakacak yerde ihracat işlerinde cephe birliğine doğru gitmek en doğ- ru yoldur, İki memleketin bankacılık âlemi arasında da daha sıkı bir te- mas bulunmamasma sebep yoktur. Insanlardaki muhit değiştirmek, yeni âlemler ve insanlarla temasa gelmek arzusunu bir ihtiyaç diye ka- bul etmek zaruridir. Bir turizm ta- kası kurarak hem bu arzuyu kerşı- lamak, hem de iki millet arasındaki temaslari ve tanışmak imkânlarmı çoğaltmak ameli bir gidiş olur. Sonra düşünce birliklerini inkişaf ettirmek için yapılacak pek çok şey- ler vardır. Iki memleketin bugünkü ile biribirinin'dillerini bilenler çoktur. Bunlardan seçilecek talebe 'Türk ve Yunan ün'versiteleri arasm bir | ! İskandinav o memleketlerinde * bu mübadele ilkmektep talebesi için bile Yapılmaktadır. Bizde buna imkân bulunmasa bile tatil zamanmda ik tarafta muhtelit kamplar kurmak Suretile yeni nesilleri biribirine ta- B'tmak ve yaklaştırmı.k pekâlâ müm kündür, Bu ruhla bir defa harekete geçtik- Sonra aradaki münasebetler, her TAN EW 24518, 24319, 24910 5 KURUŞ Ankara Caddesi TAN, ISTANBUL YIL — No. 893 BAŞMUHARRİRİ: General Metaksas'ın dün şehrimizdeki gezintileri bini bir enstantane AHMET EMİN YALMAN Aziz Misafirimiz Atinaya Döndü B. Metaksas Milletlerimiz Arasındaki Ebedi Dostluğu Ehemmiyetle Tebarüz Ettirdi. Dost Başvekil Dün Şehirde. Gezintiler Yaptı Ve Fener Patrikhanesini yerek. pi Aziz misafirimiz, dest ve müttefik Yunanistan kıymetli Başvekili Ges İde Büsul bir tranle KEXREMAMK Şök İ rimize' geldiler: Refikalari da bera berdiler. Muhterem (misafirlerimiz İ Haydarpaşa garında Vali ve Beledi. ye Reisi Muhiddin Üstündağ, İstan - bül kumandan vekili Tümgeneral Os man Tufan, dohanma umum kuman-. danı 'Tüm' Amiral Şükrii Okan, Yu - nan donanması umüm kumandanı A- miral Ekonomos, İstanbul merkez ku mandanı General İhsan İlgaz, Yunan sefarethanesi ve konsoloshühesi er - kânı, gazeteciler ve çok kalabalık bir halk kütlesi tarafından karşılandı . lar. Bir müfreze askerimiz de büyük misafire selâm ve ihtiram resmini ifş etti. Bu esnada fırka bândosu önde (Arkası 8 incide) B. Metaksas ve Valimiz Üstündağın müsafahası Balkan Erkânıharp Reisleri Yunan Erkânıharp Reisi Dü General Papagos Galata Komşumuz ve dostumuz Yunanis. tanın Erkânmharbiye reisi General Pa pagos, yanmda erkâniharp zabitle - rinden mürekkep bir heyet bulundu- ğu halde dün akşam saat 18 de Ro- manya vapurile Pireden gehrimize geldi, (Arkası 8 imelde) #i ve yanindaki değerli subaylar, Ga-| Dost memleket erkâniharbiye Tei-| Geldi rılitımına çıktıktan "sonra munda Istanbul kumandan vekili, şehrimizde bulunan Yünap A- mirali, Averof kumandanı ve birçok sübaylarımız tarafından kargılanmış- tır. Bir kıta askerimiz misafirlere ih- tiram resmi ifa etmiştir. lata rihtr İngiliz Meclisi Açıldı Eden'in Nutku Sert İtirazlarla Karşılandı Londra, 22 (TAN) — İngiltere par İâmentosu bugün Kral törafından bir mitukla açılmış, kral İspanya hâdise İerinden bahsederken bunların endi ş€ ve iztirap İçinde takip olunduğu - nu, İspanya harbinin bu memle; »ket hududunu aşmaması İçin her şeyin ya pıldığı ve yapılacağını söylemiş, daha sonra Çin — Japon harbinden bahset miş Ve gayri muharip masumlarm çektiği ıztıraplar üzerinde durmuğ ve dokuzlar konferansının bu ıztıraba nihayet vermesi temennisini izhar et miştir. Kralın nutkundan Sonra iç- timam 26 İlkteşrinden başlamasına karar verilmiştir. Dün Mister Eden harici siyaset hakkında bir nutuk söylemiş, ve bu nutuk birçok muhaliflerin mukabele sile karşılanmıştır. Mister Eden evvelâ Nyon konferan sından bahsederek bu konferansın mu vaffakıyetini memnuniyetle kaydet - Yunan erkânmarbiye heyeti rik “İmiş ve muvaffakıyetin sıkı İngiliz tımdan otomobillerle Perapalasa İn (Arkası 8 inelde) Fransız teşriki mesaisinin eseri oldu- (Arkası 8 incide) İ Yunus kaçmadım. göşterilmiştir. mesele ile uğraşıyorum, bugün beşinci Limanda Kabataş niz kazası oldu. (Ordu) ismini taşı- yan 981 tonluk kömür yüklü bir şilep Dolmabahçe önünde duran Hamiâiy: mektep gemimizin üzerine bindirdi, aldığı yaranın tesiri ile bir Iki dakika içinde sulara gömüldü, battı. Bu facia, sadece iki kurban verile- rek atlatılmış bulunuyor. Bir muharririmiz, dün gece, kaza Celsede er a BAYRAKLARINIZI YERLİ MALLAR PAZARLAR INDAN İyd ALINIZ “ Derebeyi Nasıl “Düşünür ? Kendi Kendisini Teşhir Ediyor! Okuyucularımızın pek iyi takdir ettikleri gibi kavgalarından dalma uzak durmuştur. Biz, güzete sütunların okuyu- cuya ait olduğuna kanliz. Kendi kin ve infialimizi ifade maksadile bu sütunlara tasarruf etmek hakkını kendimizde görmeyiz. Gazete münakaşalarına karışmayı ancak umumi menfaate taallüku olan meseleler bakımından kabul ederiz, Türk gazetelerinin haklı tenkitlerine ve tabii “Cumhuriyet, gazetesinin bir yabancı da ce bu mesele üzerinde ancak bir memleket meselesi şeklinde durduk. İ B. Nadi, menfaatine dokunulan ve nikabı çıkarılan adam sıfatile, çok | tabii olarak, köpürdü ve tepindi. Dün de öyle bir yazı yazmıştır ki, de- rebeylik ve mürteci ruhluluk noktalarmdaki İthamlarımızı en açık bir sekilde teyit etmiş ve bu Sıfatlarile kendi kendini teşhir etmiştir. Mak- sadı, üst perdelere çıkarak beni susturmak ve evvelki gün tarif ettiğim klâsik derebeylik usulünün icabr olarak ortalığı toza, duman maktır. B, Yunus Nadiye haber vereyim kl, bu gayesine kavusama- mıştır, Muayyen bir tip gazeteciliğin memleketten kalkmasını isteme- ği meslek namma ve memleket namına en mühim bir vazife tanıyorum. Gazetecilik vazifemden de hiçbir zaman Şahsi rahatsızlık endişelerile Bu bakımdan Nadinin gazeteciliği hakkında bir iki gün evvel bir yarı hazırlamış ve gazeteye göndermiştim. Bu yazıda Bay Nadinin gazeteel sıfatile bir portresini çizmiye çalıştım. Yazıda Nadinin iyi tarafları da Cumhuriyette dün çıkan yazıyı okuduktan sonra infiale kapılarak İlk yazımı tadil etmek ihtiyacını hiç duymadım. Çülnküi şahıs İle değil, - (Yunus Nadinin “gazetecilik portresini Nadi “TAN,, sen ve ben hassasiyetine karşı a avukatlık ettiğini görün- boğ- Ahmet Emin. YALMAN sayfamızda okuyunuz. ) Bir Facia Önünde Bir Şilep Battı İki Tayfa Boğuldu Dün gece limanımızda feci bir de-| etrafında kikafla meşgul olmuş? hâdisenin bütün tatallki iailk E ali Facianm ocreyan şekli şöyles ir: , (Ordu) gilebi iki gündenberi Beşili taşta Çırağan sarayı ile Çöp iskelesi arasmda açıkta demirli durmaktadır, Vapur, dün, İzmire gütlirmek Üzere kömür almıya başlamıştır. Bu iş, al (Arkası 8 incide) — ag - Dersimcilerin Sorgusu ' Seyit Rıza Dünkü Şaşaladı Dersim suçluları yakalandıktan 80, nra Elâzizde CDünkli muhakemenin dik kate değer tafsilâtı üçüncü sayfada)