23 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

23 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi yedinci yıl No. 7363 Salı 23 Teşrinisani 937 SEEZEKAREAEAEAAZ. Hergün sabahları çıkır. sıyısal SELAZLİ ZZZT gauiedlr Suriyede isyanı andıran kanlı nümayiş- ler olmuştur. — Büyük Şefin Yüksek Intıhaları -.. Büyük Şefimiz, son tetkik seyahatlerinden aldık- ları yüksek intibaları anlatıyorlar: F ee aa “Türk, bütün dünya medeniyet ve insanlığı için bir imtisal örneğıdır.,, Halifaksın ziyareti Hamdi Nüzhet Çançar Berlindeki av sergisini ziyarete gitmiş ve bu münasebetle Alman devlet relsi Hitlerin davetini de ka. bul ederek kendisi ile bir kaç sast görüşmüş olan İmgiliz Nazırlarından Lord Halifaks Londraya dönmüş bu. lunuyor. Filhakika Lord Halifake İn» Berlinde ve kendisi gibi çekirdekten yelişme bir avcı olan General (Gö- Tiüg) in tertib ve riyasot — ettiği bir aV sergisini görmek istemesi de ga yet tabildir. Yalme siyatet adamlarının bir huyu vardır: Kör kör parmağım gö- züne denecek kadar herkesin anla- dığinı / bildikleri halde bile hakik$ maksadlarımı böyle bir av behanesi, bir ax istirahat — vesilesi ile örtmeğe nedense pek dikkat ederler. Lord (Halifaks) xa Berline sadeca av sergi- Bini göcmek niyeti halisesile gitme- miş olduğunu ve bir devlet adamının virlerinde bir v sergisini görmek oğruna işini terketmiyeceğini bizim mahalledeki — çocuklar bile -bildiği balde hakikt maksadı böyle bir fan- tezi ile örtmek âdet olmuştur. Evet efendim, Lord Halifaka Ber. line gitmiştir, fakat av sergisi madece bir behanedir, maksad Almanyadaki zemini yoklamak, bugünkü şartlar dahilinde bu hükümetle ne dereceye kadar bir itilâf xemini bul. mak - kabil olabileceğini tahkik et mektir. Hatırlardadır ki beş sene kadar evel Bay Hitler nasyonal — sosyalist fırkasının başında iktidar —mevkine geldiği devirlerde de İngilizler gene böyle bir fikir yoklaması lüzumuna ksil olmuşlar a0 Hariciye Nazırı olan gi üliye —Namırı Cön Simon i e olan simdiki iciye Nazırı Lozd (Eden)i Berlin, Varşova ve Moskova- ya göudermişlerdi. Alman — devlet adamları o gün- lerde henüz pişmemiş - oldukları için mi, yoksa ileri türülen meseleler he- nüz kâfi miktarda olgunlaşmadığı için mi nedir o xamaa bu <yoklama» lardan hiç bir şey çıkmamış, üç hü: kümet merkesine yapılan bu ziyarej. ten yalmız İngil Rusların arası bir az daha düzelir gibi olmak şek. linde yarı imüsbet bir netico elde edilmekle iktifa edilmişti. Fakat gi aradan epey zi geçti, Alman devlet adamları bittabi Hanya ile Konyayı daha iyi öğrendi ler, ileri sürülen moseleler — zamamın terbiyetkâr eli ile bir az daha olguw laştı, Ren — köprülerinin altından ma- Tmütenaki sular aktı ve dünyanın va- ziyeti kaleme gelmiyecek bir derece- de karmakarışık, altüst olda. Oana için Tagiliz ve Alman ga. Yeteleri bu seler — Lord (Halifaks) xm tiyaretindon daha çok d: nüyorlar. Ne — diyelim, öyledir. Lord Halifaks pişkin, olgan ve Kilhassa muslih bir devlet adamı ol makla maruftar. Bir çok defal İsgüls kebineine girmiş — çık, ve son derirlere kedar Lord İcvin İsmile beş altı sene Hindistanda kral haibliği de yapmış olan bu zat mil. İcilerarası yi bir şöhrete maliktir. Bilbama Hindistan kral maibliği dev. Tinde Mahatma — Gandi ile uyuşmuş — Sonu ikinci sahifede — Şefimiz: “Türkleri, babaları, anaları ve çocukları ile gördüm, çok sevindim. Yüksek medeniyet emeline şahid oldum.,, diyorlar. Atatürkün seyahatlerine aid intibalar Vekiller Heyeti kararı ile Siyasi Müsteşar- lıklar lâğvedildi Vekiller toplantısına bizzat - Ata- türk riyaset buyuruyorlardı Ankara, 22 (A.A.) — Dün gece Baş âl Celâl Bayarın avinde Rei: camharun — riyasetinde müsteşarlarla — birlikte bir içtüma oldu. Siyasi müsteşarlığın lüzumsuzluğu üzerinde müşterek kanaate varıldı. Bona göre kanunların tebdilinin Başvekâletten Türkiye Büyük Mil- let Meelisine arzına karar verildi. Bu karara iştirak etmiş bulunan siyasi mütoşarların” kâf fesi Başve- kâlete istifalarımı vermişlerdir. Başvekil bu istifaları Reisisumhura ve Püyük Millet Meclişine ar zedecektir. Vekiller — ve siyasi Ankara, 22 (Husosi muhabirimiz. den: Telefonla) — Büyük Şef, Siird saylavı İsmail Müştak Kayakon vasır tasile Ulut gazetesine seyahat intiba- darı hakkında atideki beyanatta bu. lunmuşlardır: — Memleketin 1T vilâyet ve dolaylarını gezdim. Bü- tün bu merkez ve dolaylar- daki Türkleri; babaları, ana- ları ve çocukları ile gördüm, çok sevindim. Yüksek mede- niyet emeline şahid oldum. Madenlerden kurulmuş te- meller de bu açılmış maden ocaklarında, profesörlerile, teknisiyenlerile amelesile Baştan aşağıya Türk olan yüksek anlayışlı bir insan le memleket bölgeleri geçtik ki, orada kadınlar, er- keklerden daha çok sapana yapışmış, elinde çapasile Tür- kün ayık topraklarını zen- ginleştirmeğe çalışiyor, . top- rağını seviyor.. Ona gönül- den bağlıdır. Bütün bu insanlar, Türkiye cumküriyetinin zengin, kuv- vetli ve muhteşem olması için kendi rızkının fazlasını seve seve tereddütsüz, büyük fe- dakârlıkla devlet; hazinesine veriyor. Bütün gördüklerimizi bu kısa ifade içinde toplamak kabil değildir. Türk olsun veya olmasın, bu Türk camiası içinde az — Sonu 8 inci sahifede — Alman devlet reisinin )ını bir. nutku: ——— ——— —S M. Hitler, Alman müstemle- kelerinde ısrar ediyor Berlin, 22 (Radyo) — B. Hit ler dün (Oğusta) da mühim bir söyev vermş ve Almanyanın, henüz halledilmem ş bir sürü hesaplar muvacehesinde bulun duğunu - söyledikten sonra, Al- man müstemlekeleri — etrafında Almanyanın dermeyan ettiği me- talibatın muhik olduğunu, bu hususta alâkadar devletler tara- fından — ileri — sürülen itirazlara Almanyanın ehemmiyet vermiye- ceğini beyan eylemiştir. Londra, 22 (Radyo) — İngiliz matbuatı, B. Hitlerin, (Oğusta) da verdiği söylevden bahsederek uzun makaleler yazmaktadır. (Deyli Telgrai) gazetesi, Al manyanın, müstemlekeler hak- kındaki — metalibatının — nazara M. Hitler alınması maktadır. lâzım geldiğini yaz- | 380 Kuruş için Bucada Kanlı bir vak'a cereyan etti.. Sağda açık başlı mecruh usta, diğeri ustasını vuran genç — Yazısı mahkemelerde sütunlarımızda — Berlm sevahatı — Dörtler misakı Silâhsızlanma meselesile bir- likte Berlinde derpiş edildi Fransız gazetelerinin yazdıkları Par's, 21(A.A.) — Gazeteler, *Tribuna, da çıkan makale ile bu makalenin tasvib edilmemesi hâdisesini ve Lord Ha ifaksın Berlin seyahati hakkında tefsir- lerde bulunmaktadır. Matin gâzetesi diyor ki: *Fransız - İtalyan mukarene- tinin başlaması için sağlam bir esas mahiyetinde olan bu maka- lenin tasvib edilmemesi tees- süfleri illam edebil.r. Düşünü- lecek olursa bir akşam gazete- sinin satışa çıkarıldıktan 24 sa- at sonra toplattırılması tesirsiz bir hareket addedilemez. Mak- yavelik tesirler altında kalmadan Pa ” tedir. Gazetenin ccnebi karileri de bu makaleyi dikkate şayan diplomatık bir hareket olarak tefsir etmekte idiler. Makalenin tasvib edilmemesi Roma hükü- metinin - Fransız - İtalyan - takar- rübünü Roma - Berin mihverile münasbeti olacak bir — şekilde müzakere edilmesi lâzımgeleceği kanaalinde olduğunu ispat et mektedir. Robert Guyon, Romadan Jurs nala bildiriyor: “Bu akşamki hareket İtalyan - Fransız takarrübüne “karşı bir tedbir mahiyetinde telâkki edik memelidir. İtalya hükümeti ilk adımı atmış görünmek istemiyor. Ve şüphesiz bu sebeble bu ak- Paris muhabi- şu neticeye varmak kabildir: Tribunada çıkan makale bu gün mahiyette olan temayüllerden hoşlanan İtalyan kar lerinin fikirlerini ifade etmek- şam Tribunanın rini tasvib etmediğini pek kat'? ve resmi bir şekilde izhar ediyor.. Ekselsior gıneteıiııde Marcel (Sonu 8 inci sahifede) Haftanın spor hareketleri Tekirdağlı, Hintliyi 6 daki- dada tuşla yendi Lik maçlarında Al;ı;c_ak— Demı'rıporu,' Dağanspor Yamanları; Üçok ta Ateşi resmi mağlüb ettiler. Beşiktaş - Galatasa- ray berabere kaldılar İstanbul, 22 (Husust muhabi- rimizden) — Tekirdağlı, dün binlerce seyirci önünde meşhur Hindli pehlivan ile karşılaştı. Güreş, çok kısa sürdü; fakat fevkalâde heyecanlı geçti. Te- kirdağlı; iri vücudlü Hindliyi 5 dakika kolları arasında ezdi, yere yıktı ve altıncı dakikada sırtını yere getirdi. Hindli, bugün Londraya hare- ket edecektir. İstanbul maçları İstanbul, 22 (Hususi muhabi- rimizden) — Lik maçlarına dün devam edildi. Galatasaray Be- şiktaşla 4-4 berabere kaldı. Fe- nerbahçe 5-1 Beykozu, Vefa 3-2 Mağlüp Hintli Pehlivan — Sonu 8 inci sahifede — rnühim haberi Amerikada başgösteren iktısadi buhran 9 milyon kişi işsiz kaldı, borsada bütün esham ve tahvilât yuvarlanıyor. Nevyork, 22 (Radyo) — Tekrar başgösteren iktısadi buhrün, bir kaç gün içinde bayrete şayan bir derecede şiddetini artırmıştır. Son zamanlarda iştizler, şimdi dokuz milyona çıkmıştır. Bütün müceseseler, masraflarını k» saltmağa başladılar, Para borsasında bütün esham ve tahvilât tehlikeli bir surette yuvarlanmakta devam ediyor. Cı:hımı- B. Ruzvel, bütün fabrikatörler nezdinde teşebbüsatta bulun” mup, buhranla müşterek ve âcil bir mücadele metodu aranmauığı ŞİRe