30 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

30 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

A Dünyayı İdare Edenler Nasıl Yaşarlar? ç ON İngiliz Hariciye Nazır Eden'in ü Nasıl Geçer? “Mr. Anthony Bir Sün Harama İN Me Eden öö karisi şaleslarında gençliği, güveliği va şöle reti toplarlar ve bülün İngiltere için en mesut çift olarak gösterilirler. İki çocukları vardır. Bazan günde 50 sefir ka- bal eden Hariciye Nazırı dinlenmek için sinemaya, dansa, tenise gider. Madam Eden'in anlamadığı bir şey vardır: Kocasını niçin güzel giyinen bir adam nümunesi olarak telâkki ederler? Falcılar Mr. Eden'in hiçbir zaman Başvekil olamıyacağını söylerler. 1 Br defterine baktığınız zaman İngiltere hariciye “ nazırinın İsim ve adresini şöyle yazılmış görürsünüz: Pek muhte- “rem Mr, Anthony Eden, M. P. 17 Fitzharding Str. W.L Fransa hariciye nazırı hariciye 'nezaretindeki muhteşem dairesin- de, Almanya hariciye nazırı Von “Neurath, Wilhelmstranse'deki â- partımanında oturur. Fakat İngi- “liz hariciye nazırı kendi hususi © vinde ikamet eder. i Mr. Eden her sabah bu evde gözlerini dünyaya açar. Kahvaltı sını bitirir bitirmez derhal dairesi ne gider ve saat ona doğru ise baş- ler. Hariciye nazırının çalışma 0- © dasr geniş, sade bir odadır. Kap dan çıkınız, kırmızı halı ile örtül- müş koridoru geçiniz. Sefirlerin “bekleme odasina gelirsiniz. Öyle © günler olmuştur ki, Mr. Eden elli- ye yakın sefir ve devlet murah- © bası kabul etmiştir. akat nazır Ziyaretçilerini F kabul etmeden evvel se- © bah işini bitirmeğe mecburdur. Ma- sâsınm üzerinde iyice kilitlenmiş kırınızı bir kutu her sabah onu bek «ler. Bu kutunun içinde İngilterenin içteki mümessilleri tarafından gönderilen roporlar vardır. Ra TA... porlar kopya edilerek alâkadar da- irelere gönderilir. Bu kopya işini © daktilolar itina ile seçilir © ve öğrendikleri devlet sırlarını sak- Jiyacakiarına yemin verirler. Bu iş bitince ziyaretçileri kabul “başlar. Mr. Eden her sefirle gö- “ rüştüğünü not ettirir ve bir kopya “sm o memleketteki İngiliz setiri- “ne gönderir. Hafızasına güvenmi- yen hariciye nazırları her yareti “müteakip bu notu alırlar, Fakat eski © hariciye nazırı Mr, John Simon gibi hafızası kuvvetli olanlar, bü- tün ziyaretler bittikten sonra gö- 'rüştüklerini not ettirirler. Bir se- fir çıkıp diğer sefir gelinceye kâ- “dar, odacı Mr. Eden'e bir bardak su getirir. © Günkü İngiliz hariciye nazırı bo- “Oğezmı temiz tutmağa çok merak- “lıdır. Eskiden bir boğaz hastalığı o geçirmiştir. Gn işi bitince, hariciye nazırı evine gidip karısı ve “iki çocuğuyla öğle yemeği yemek © zevkinden mahrumdur. Çünkü Mr. “Eden öğle tatilinden bazı mühim — zevatı görmek hususunda istifade “eder. den sonra meclis yoksa Mr. “Eden tekrar işinin başındadır. fik iariciye nazırı olduğu zaman Mr. » Eden nutuklarını yazar ve kâğıt- tan okurdu, Fakat şimdi yalnız “nota bakmakla iktifa eder, Avru- pada herhangi siyasi bir buhran “Mr. Eden için sadece sürmenaj ifade eder. Habeşistan Italya ta- © rafından işgal edilecek: Mr. Eden © gün hastadır. Ademi müdahale komitesi yürümüyor: O gün Mr. Pden dört saat fazla çalışmağa “mecburdur. Renin işgali esnasmda “İngiliz hariciye nazırmın nasıl ça- Tıştığını karısı şöyle anlatır: “O gün kocam sabah saat on- “dan, ertesi sabah sanat bire kadar, ertesi gün sabah saat ondan sabah saat ikiye kadar, üçüncü gün sa- bah saat ondan ertesi sabah se- at dörde kadar çalışmıştır... (A vie zaman olur ki akşam bir ziyafete gitmek üzere hazırlanırken bir ziyaretçinin gel- diği haber verilir. Mr, Bâen bu ziyaretçiyi görmemezlik edemez. Çünkü gelen adam hariciye meze- reti taharri memurlarından biri- dir, ve âmirine"falân sefirin filân şantajcılar tarafından elde edildi- ğini haber vermeğe gelmiştir. Mr. Eden lâzım gelenleri malümattar eder, tekrar odasına dönüp giyin- mesine devam eder. Mr. Eden şık- lığile maruftur. Fakat bu kadar büyük meşgaleler “içinde yaşıyan, bir dakikasme bile sahip olmıyan bir adamın giyinmesine itina et- meğe vakti" olur mu? Karısı bile onun bir moda nümunesi olarak gösterilmesine şaşar, Fakat Pragüe şapkacıları onun namına şapka çıkarmışlardır. 1s- veç terzileri onun adına elbise nü- munesi icat etmişlerdir. ğer ziyafetten sonra, bir te- lefon, yahut bir memür © nu rahatsız etmezse, İngiliz bari- ciye nazırı karısı le bir gazino- ya, bir sinemaya, veyahut eski ar- kadaşları ile boğga Dır geve geçi” meğe gider. Mr. Eden'in birçok siyasi dostları vardır. “Times ve Daily Telegraph (o gazetelerindeki dostlarmı da unutmaz, Fakat ede- biyata çok meraklı olduğu için, ©s- ki sanat arkadaşlarını da ihmal etmez. Pazar günleri serbest kalırsa, Mr. Eden'in en ziyade tercih etti- ği gey, sanat galerilerini gezerek yeni getirilen şaheserleri seyret - mektir. Eskiden müzeleri dolağ- mak'ta onun en büyük zevklerin- den biri idi, Fakat Avrupayı barp- ten kurtarmak arzusu onu bu zevk- ten mahrum etmiştir. Mr, Eden iyi acemee bilir. Falcı» lar onun hiçbir vakit Başvekil ola» mıyacağmı, bir gün Hindistana v- mumi vali olacağını tahmin etmiş- lerdir. Karaderede Yarım Kalan İlkmektep Hendek, (TAN) — Karadere ma- hiye merkezinde, bu nahiyeye bağlı on köy halkınn verdiği 1300 küsür lira nakit ve 3000 liralık kereste ilc 1983 senebinde inşasma başlanılan beş sınıflı yatı mektebi her nedense yarım kalmıştır. Kiremitler, hazır - landığı halde dört genedenberi çatı. nın üzerine konulmamıştır, bu yüz - den bina çürümeğe başlamıştır. Şimdiki nahiye müdürü Atıf Talu- nun bu hususta Maarif memurluğu. na yaptığı müteaddit müracaatlar, hiçbir netice vermemiştir. Mevcut ke resteler, Atıfın geyretile muvakka - ten muhafazalı bir yere kaldırılmış- tır. Yangın Muslukların- da Bol Su Yangın vukuunda itfaiye- nin su ihtiyacını tamamile karşılıyabilmek için, Bele diye, mühim bir proje ha- zırlamıştır. Mevcut tesisatın kuvvetlendirilmesi, yangın musluklarının çoğaltılması gibi mühim esasları bulu- nan bu proje derhal tatbik edilmiye koyulmuştur. Projenin tatbiki önümüz- deki mali yıl başına kadar bitirilecektir. O zaman, yan- gınlarda itifaiye her semite istediği kadar su bulabile- cektir. Makasla Yaralanan Bir Kadın Evvelki gün, omüğdelumumiliğe Hülger adi: yaralı bir kadın müre- Hülgerin kolunda, çenesinde Ka- fasmda ve daha birçok yerlerinde ma ktsla yapılmış yaralar vardır. Hul- ger yaralanma hâdisesini göyle an- latmıştır: — Benim Ali isminde garson bir kocam var, Bir odada oturuyoruz. Yatağımız yorganımız da tektir. Ali /8on zamanlarda eve akrabam, dayım, eniştem diyerek yabancı erkekler ge- tirmiye başladı. Veziyetimiz misafir ağırlamıya müsait olmadığı için ben Aliye böyle misafir getirmemesini tavsiye ettim, Ali,dün akşâm bun- dan müteessir oldu. Eline geçirdiği İbir iskemle ile beni dövdü. Makasla İher tarafımı yaraladı. Ben polise mü- rakı getirdi, Masanın üstüne koydu. Bugün senin kunını içeceğim, dedi. Hayatım tehlikeye düşünce polise milracaat etmek mecburiyetinde kal- Müddeiümümilik, maktadır. 2 a Kurtuluş Beyazıt Arasında Otobüs Seferleri Kurtuluşla Beyazıt arasında oto * büs seferlerine dün sabahtan itiba - ren başlanılmıştır. Yıldız - Taksim otobüs seferleri de bu pazartesi sabahı başlıyacaktır. Şişli - Fatih hattı ancak 2 inciteş- rinin ortalarında açılabilecektir. ———— Sarsıntıdan Düşüp Yaralanan Çocuk Dokuz yaşlarmda Ali isminde bir gocuk, Yedikulede bir otomobilin ar- kasına asılmış, fakat fazla sarsıntı- dan yere yuvarlanarak muhtelif yer- lerinden ağır surette yaralanmıştır. Çocuk hastareye kaldırarak tedavi altıma alınmıştır. — -e—— Ağzı Açık Bir Kuyuya Düştü Galatada Mandra sokağında otu - ran kahveci çırağı Aleksandros, ağzı açık bir kuyuya düşmüştür. Etraftan yetişenler, Aleksandrosu boğulmak üzere İken kurtarmışlardır. tahkikat yap! Dün Şehrimizde Üç Yaralama Vakası Oldu Dün şehrimizde üç yaralama vaks- st olmuştur: 1 — Beşiktaşta oturan Akif ve bir kaç srkadaşı kunduracı İbrahimin dilkkânmda oturup rakı içerlerken & ralarmda kavga çıkmıştır. Neticede (Ye i Çoci (140 K 30 kupona mukabil bir cilt (300) kuruştur. Cilt uponu (Kuponu —— —...—— I Cüz 10 kupona mukabil bir cüz TW kuruştur. kunduracı İbrahim bir demirle Akifi başımdan ağırca yaralamıştır. 2 — Galatada oturan Tevfik, sar - hoşluk yüzünden srkadaşı Yalovalı İspiro ile kavga etmiş ve bıçakla muh telif yerlerinden yaralamıştır. 3 — Kasimpaşada Bayramın kayt- ğında çalışan tayfa Ali Osman, bir a- Iacâk yüzünden arkadaşı Hüsnüyü başmdan yaralamıştır. Binasında UDUZ HASTANESİ İki Gündenberi Yeni Çalışıyor Kuduz hastanesinin Tıp Fakültesine devredilen eski binası Tıp Fakültesine ait enstitülerin bir arada bulunması için verilen kararın İatbikma geçilmiştir. İlk olarak Sih- hiye Vekâletine bağlı bulunan Çapa- daki kuduz enstitüsü binası Üniversi teye devredilmiş ve enstitü Kuledi- dindeki eski İngiliz hastanesi binasi- nâ tâşmarak iki gündenberi orada çâ lışmıya başlamıştır. Yüz yatağı ve 35 hastası bulunan kuduz enstitüsünün bu yeni binsya taşmması çok faydalı olmuştur, Çün kü, burada kalörifer ve soğuk, sıcak 84 tesisatı da vardır. Enstitü müdürü Doktor B. Zekfi, yeni binada hastanenin tavşanları i- çin hususi bir yer ayırmıya lüzum görmüştür. Eeşyüze yakın ada tavşa ni din, yeni tavşanhaneye nâkledil- mişlerdir. Kuduz şüphe edilen köpeklerin Yenicami meydanının açılması için lüzumlu görülen istimlâk işlerine ya” kında başlanacaktır, Bu işe: tramvay şirketinden geri alman paralardan bir milyon lirası harcanacaktır. Yal- nız, meydanın istenilen şekle sokul- ması ve bu âbidenin bütün azamet ve heybeti ile ortaya çıkması ancak şehir plânmın tatbiki sırasında yapı- lacak istimlâklerle tamamlanabilecek tir, Çünkü, bir milyon lira ile bu İşi bir kalemde başarmıya imkân olma- dığı anlaşılmıştır. Haydarpaşa geçit köprüsü Öğrendiğimize göre, yine tramvay şirketinden (alınan paranm ge ri Kalan kısmı ile şehir için peklü- Jmüşahade altma almabilmeleri için ie kafesli bir höcre açılmıştır. Yeni enstitüde modern ve geniş bir ameliyathane yaptırılmış, hastane - nin eski doğum kısmı yaralı gelen hastalara pansuman ve iğne yeri o- larak ayrilmıştar, Kuduz hastanesi, vaktile bir defa da Saruybumundan o Heydarpaşaya taşınmıştır. Bu taşmma sırasında has Pm 12 gün bakılamayışı o zaman çok fena neticesir doğurmuştur, Bu hâdise hatırlarda olduğu ida bu se ferki taşımmada ihtiyatlı davramlmış tır. Bina, tamamile hazırlandıktan sonra hastalar, otobüslerle çapadan Galataya götürülmüşler ve oradaki yataklara yerleştirilmişlerdir. Yeni enstitünün arka ve ön kısım- larmdski bahçeler de tanzim edilmiş, çiçekler, tarhlarla süslenmiştir. Yenicami Meydanından Sonra Sirketten Alınan Para İle Haydarpaşa Geçit Köprüsü de Yapılacak zumlu olan Haydarpaşa geçit köprü. sünün yaptırılması düşünülmekte - dir, İlk keşifler, köprünün 300 veya 850 bin liraya çıkabileceğini göster- miştir. Bu paranın belediye ve nafıa rarlaştığı halde belediyenin bütçe dar lığı yüzünden pars #yıramamış olma sı bu işi şimdiye kadar geçiktirmiş- imkânları aranmaktadır. Geyiklide Yapılacak Zeytinyağ Fabrikası Geyikli, (TAN) — Vali Atif Ulus- oğlu, yanmde Parti Enspekteri Şarki Karahisar Saylavı Ismail, Ezine kay- makami Seracettin, zeytin mütehas- sısı Zeki olduğu halde gelmiş, burada kurulacak yeni zeytinyağ fabrikası için köy heyeti ve hulk ile uzun boylu örüşmüştür. Geyiklide #enevi bir buçuk milyon kilo zeytin mahsulü almmaktadır. Bu nun mühim kısmı tane olarak satıl makta ve “500, bin kilosundan da yağ çıkarılmaktadır. — —— İzmir Fuarına İştirak Eden Trakyalılar Eğime, (TAN) — İzmir fueri Trakya pavyonu komitesi, umumi mü fettiş general Kâzım Dirik'in başkan lığında toplanmıştır. Bu toplantıda, takdirname alacaklar tespit edilmiş ve bunlar İzmire bildirilmiştir. 038 fuarma şimdiden hazırlanmak için bir rapor yazılmaktadır. Gele - cek yıl Trakyanm İzmir fuarma iş- tiraki daha engin, ve daha teknik bir *arzda olacaktır Sandaldaki Yılan Herkesi Korkuttu Izmit, (TAN) — Gümrük binası önünde heyecanlı bir vaka olmuştur. Hâdise şudur: | koca ve kapkara bir yılan görülmiş- zndan yakalıyarak öldürmüştür. tarafmdan müştereken ödenmesi ka. tir, Fakat, Haydarpaşa gibi şehrin en mütena bir yerinde ve Ankara - To- ros yollarnım başında bulunan bir geçitin bugünkü vaziyette bırakılması şehre hem çirkinlik vermekte, hem de kaza ve sürat bakrmından birçok mahzurlara yol açmaktadır. Bu ba- kımdan köprünün bir an evvel mşası Istanbuldsn eşya yüklü olarak ge- len büyük bir sandalda ansızın kos- tür, Sandaldaköler bağrışarak kendi- lerini karaya atmıya ve - kaçışmıya başlamışlardır. Nihayet gümrük ko)- cularından Ali baba ismindeki ihti- yar, sandala gitmiş ve yılanı boğa- 30-10-0357 eee Otomebilli Zabıta Kuvvetleri Emniyet Âmirliklerine Otomobil Verilecek İstanbul emniyet teşkilâtı kadrosu İgerek vasıta, gerek eleman bakımın- dan gittikçe takviye edilmektedir. Mo tosikletli, bisikletli ve atlı polislerden | maada, ani ve mühim hâdiseler kar- şısında, zabıta kuvvetlerini toplu bir halde şehrin bir ucundan diğer ucu na yetiştirebilmek için, zabıta otomo- bil teşkilâtı kurulması kararlaşmış « tir. Şimdilik şehrin her tarafındaki emniyet âmirlikleri emrine birer 0- tomohil verilecektir. Bu otomobiller hususi tesisatı haiz bulunacak, içine kâfi miktarda zabıta memuru alabile cek genişlik ve kuvvette bulunacak. tır. Bu teşkilâtın çok faydası görüle ceği ümit ediliyor. İleride, bu teşkilâttan âlmacak teç rübelerle otomobili zabıta teşkilât genişletilecektir. Yeni polis bandosu Diğer taraftan İstanbul emniyet müdürlüğü bir polis bandosu kurmıya karar vermiştir. Bando için hazırlık. lar yapılmaktadır. Resmigeçitlerde ve sair merasimde zabıta omüfre zeleri başta polis bandosu olduğu halde geçeceklerdir. Bandonun da ya kında teşekkül edeceği haber veril « mektedir. — 0) Tutuşan Bir Otomobil Şoför Halilin iiaresindeki otomo « İbil, dün Taksimden geçerken birden- bire tutuşmuştur. Yetişen itfaiye, a“ raba kısmen yandıktan sonra ateşi söndürmüştür. Opera Mektebine Kabul Edilen Talebeler "Ankaradaki Opera mektebi için açılan müsabaka imtihanma girenle. rin yol paraları henüz gönderilmedi. ği için bunlar ikinciteşrinin başmda mektepte bulünup derslere başlıya - mıyacaklardır. Maarif O Müdürlüğü larn yol paralarını istemiştir. Aydın Belediyesinin Yaptığı İşler Aydın, (TAN) — Belediyemiz 036 mali yılında 6960 lira tanzifat ver- gisi topladığı halde tanzifat işlerine 10946 ira o harcamıştır. Ayni sene içinde tenvirat vergisinden 5611 lira alınmış olmasına rağmen bu işe 9802 lira sarfolunmuştur. Aradaki fark » lar diğer varidatla karşılanmıştır. selagann. Hendekte Bir Evi Daha Soydular Hendek, (TAN) —Birkaç gece evvel mahallesinde terzi Şevkinin evine hır #ız girmiştir. Bunlar, evdekilerin uy« kuda bulunmasından İstifade ederek geline ait cihazı ve muhtelif eşyayı çalarak kaçmışlardır. Gerek bu hursızların, gerek birkaç gece evvel Kemaliye mahallesinde Yusufun evini soyup ihtiyar kadma eza edenlerin bulunması için şiddetli takibata girişilmiztir. Vezirköprüde Bir Kamyon Kazası Vezirköprü (TAN) — Şoför Ra « sim Ayın idaresindeki kamyon, po#- ta ve telgraf müvezzii Hüsnü Evrenin oğlu Şevkete çarparak kolundan ha- tif surette yaralamıştır. Şevket 3 - 4 gün sonra ölmüştür. Babası, ölümü- ne bu kazanın sebep olduğunu iddia ettiğinden cesedi üzerinde otopsi ya- Yurtta Bugünkü Hava nan malümatâ göre, yurdumuzda bavanm Ege, orta ve cenubi Anadolu mmtakalarım- ön ax balutlu, Trakya, Kocseli ile Kara deniz kıyılarında da bulutlu, doğu ve ce-| pup mntalenlarınnda kapalı ve az yağışı geç | mesi ve rüzgâhların şimali istikametten ha- Gi kuvvette esmesi muhtemeldir. DUNKU HAVA Dün hava kismen kapalı gı sarkiden sanivede iki metre ör imali Yeşilköy meteoroloji istasyonundan &lı- 30 Ükteşrin 1937 | CUMARTESİ | 10 emen ay Gün Oi Hazar 177 Şaban: 23 Hkteşrin 17 Arabi 1356 Rumi 1353 02.8 — Öğle: 1147 1049 — Alışan: 11,00 18,42 — İmslik: 247 olarak esmiştir. Barometre 761,4 milimetre hararet en çok 17, en az 128 santigrat 0“ Harak kaydedilmiştir. i