7 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

7 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

İ ve Hükümet Orduları Âsilerin Hücumunu Tamamen Ezdiler Londra, 6 (Radyo) — İspanyadan gelen en son haberlere gö- Te, Teruelde hükümetçiler yeni muvaffakıyetler kazanmışlardır. Hükümetçlere göre, âsilerin hücumları tamamen ezilmiştir. Te- Yüsl içinde kalan âsiler yer altına sığınmışlardır. Hükümet kuv. Vetleri şehre ve civarına tamamen hâkim bulunuyorlar. Hatayda Nüfus! Haksızlıkları Devam Ediyor Antakya, 6 (Hususi) — Kırk sene iberi Antakya nüfusunda mukay- Yet bulunan fakat doğum yeri Antep Hacı oğlu Mehmet Gazoz- Sü Ismail oğlu Ali ve İhsan Mürselin Sancak vatandaşlığına kabul için yap müracaat doğum yeri Hatay iğ bahanesiyle reddedilmiştir. | Mirklere karşı güfus dairelerinde ya- Plan haksızlıklar hatır, hayale ge'mi Yecek şekilde devam etmektedir. Ha- W nüfus dairelerin'n eski kayıt def- 'i tamamen mevcirt olmadığı gi- Yırtılmış olduğu ve battâ bir kısım lerin bakallara tartı ile satıldı- İt malüm olduğu halde birçok Türk- nüfus kayıtlarma tesadüf edi Umediğinden bahisle | muameleleri ilmektedir. Bir adamı boğup Den ze atmışlar (Başı 1 incide) ya Oyuhip çıkarılmış ve boynuns e balıkçı halatı geçirilerek bo - ğ #nuştur, Bu feci şartlar altında külg en adamedğizm âyiğma on ağtrlığında bir taş bağlanmış denize atılmıştır. eme derhal müddetumum! mua- iz inden Hikmet Sonele haber ve el tabibindil Salih Haşim de ce Muayene etmiştir. Yapılan ilk güçler neticesinde, cesedin on beş kadar denizde kaldığı anlaşıl - bi inde çamaşır olarak gömlek, fanila, tire fanilâ ve ayağında a my ve le vardır. Ayaklarınm parmı manda pıhtılaşmış kömür toz bu adamm kömür işlerile olan vevahut vapurlarda ça isçi olduğu tahmin edilmek > Boğazında ipin tazyikile hasıl Üy ç derin bir iz göze çarpmakta- Bey, inde makas, Ayna, iplik, düğ Kayi Ombız bulunan bir çanta çrk- beye Bundan da boğulan adamın Po duğu tahmin ediliyor. Pviyya dün geç vakte kadar cesedin dciyy Dİ tespit edemediği için müd biti ilik hem ölüm sebebinin tes ohm de morgun soğukhava ali eşi için cesedi morga prn tespiti için tetkik ya- vel Sesedin, bundan 20 gün ev inde dan kaybolan ve Arapcami- olduğu iran Bekir isminde birine sit Akerabaygşedilmiş, fakat Bekirin Olmadığı eesedin Bekirle alâkası baska içi #öylemişlerdir. Bundan ken bi, ; Bafta kadar evvel sarhoş” Bulan yp “törden denize düşerek bo İİ Dada ihti isminde biri olduğu- tmal de verilmiş, fakat bu ih» ayi ayi edenleri yeti irtikâp bazı ip rimaktadır. Dün geç vekit, #dliye eş ,:<SPİt edilmiştir. Polis ve Yap © İSMmiyetin tahkikat yapı - Berber. Hal Rıza mı? mi ma göre polis, ce - ei yakit ye tir, ai İzumunu hissetmiş - Riza adm 2 Sireservilerde oturan MV kadan DİP berber, bundan bir Ortada « 13 yaşında bir kız İsi cesedi brakarak kaybolmuştu. ; berber Rızaya ait ol inde tahkikat yar Fransa bududunda asilerle Fran- sızlar arasmda gergin bir vaziyet doğmuştur. Sebebi, asilerin İrunda- ki Fransız konsolos vekilini tevkif et meleridir, Fransa (sefiri bu zatın tahliyesini istemiş ise de tahliyeye dair cevap gelmemitşir. Hudutta va ziyet durğundur. Asiler Teruelde hükümet kuvvet- lerinin yabancılardan müteşekkil ol duğunu bildiriyorlar, Asi genera) Dellano bugün söyle- diği nutukta Teruel'in kendi ellerin- de bulunmadığını, fakat bem hükü- metin, hem asilerin elinde olduğunu ileri sürmüştür. Londra, 6 (A-A.) — Akdeniz fi losu kumandanmın amiral gemisi o- lan Barham'ın yerine gitmek üzere| Warspite harp (O kruvazörü Ports- mouth'tan Maltaya hareket etmiş - tir. DefterdarlarArasırda Nakiller ve Tayinler Ankara, 6 (Tan muhabirinden) — Samsun muhasebe müdürüHasanTah sin Kütahya defterdarlığma, Antalya defterdarı Galip Maraş defterdar; » gına, Kütahya defterdar Şükrü An- tslya defterdarlığna, Sinop defter. darı Hâmit Erzurum defterdarlığı - na, Yeşilova malmüdürü Acıpayam malmüdürlüğüne, Acıpayam malmi dürü Neri Yeşilovaya tayin edilmiş lerdir. Çorum hazine avukatı Şaban ye- rinde bir derece terfi etmiş, dava ve kili Safer Hendek hazine svukatlı- ğma tayin edilmiştir. Yeniden Beş Kaza Teşkil Edildi Ankara, 6 (Tan muhabirinden) — Beş yeni kaza kurulması hakkında - ki kararname Vekiller heyetinden çık mıştır. Mardin vilâyelinde İdiz ve Madı dağı, Tuncelinde Kalan, Erzu- rumda Karayazı, Diyarbakırda Çi - nar kazaları teşkil edilmiştir. Galatasarayın Ankara ubesi ve Ankaraspor kara, 6 (TAN) — Galatasara- yn Ankarada bir şube açtığı malüm dür, Son günlerde dolaşan şayisinra nazaran bu şube Arıkarasporla bizle. şecektir. Galatasarayın ileri geler'c. ri Ankaraspor reisi Orhan Şeref le temasa geçm'şler ve bu birleşmenin tahakkuku için teşebbüslere girişmiş lerdir. Avrupanın Bugünkü Vaziyeti YAZAN: ÖMER RIZA DOĞRUL (o İ e... 4 ngilterenin en namlı mecmu- İ alarından biri dünyanın ba- günkü vaziyetini mevzuu bahseder ken arada dönen siyaset manevra. larmı şu şekilde hulâsa edilebile- cek bir tarzda anlatıyor: Ortalıkta bir tecavliz zibniyeti var, Bunu evvelâ italya, sonra Ja- lerini sandılar. Halbuki burası mil yonları yutan bir gayya olduğunu gösterdi. Italyanlar da Hubesista- nı zapteder etmez biltün madde ihtiyaçlarını tatmin edecek bir cen nete kavuştuklarını sandılar. Hal buki burası da evvelâ milyonlarca altını yutmak İstiyen bir dev gibi göründü, Bu iki mlitecaviz devlet- ten sonra sıra Almanyaya geldi. Acaba o da böyle bir tecrübeye a- tılır mı? AMERİKA: Bütçede 190 Milyon İngiliz Lirası Açık! Londra, 6 (TAN) — Amerikanın 1988 bütçesi 190 milyon sterlin g- çiktır. Milli Müdafaaya tahsis olu - nan 200 milyon sterlin geçen seneye nispetle yedi milyon fazladır. Ame- rika bütçesinde şimdiye kadar bun- dan daha büyük bir müdafaa bütçe- si görülmemiştir. Roosevelt, bütçe hakkındaki mesajı mecliste okunur ken yeni deniz inşaatı hakkında Be- yazsarayda görüşüyordu. İTALYA Bir İtalyan - İngiliz Anlaşması Çok Uzak Londra, 6 (A.A.) — Evvelki gün B, Ciano ile B. Perth arasında yapil mış olan görüşme, Akdeniz mesele- sinin halli için İngilizlerle Italyan - lar arasında yapılması mütasavver İclan müzakerelerin açılması tarihi - ni yaklaştırmış görünmemektedir. B. Clano, İtalyanın Habeşistan ü- zerindeki hükümranirk hakkı tama- men tanınmadıkça umumi bir müza- kere açılmasının imkânsız olduğu - nu söylemiştir. Siyasi mahafil, meselede bir de- Bişiklik hasıl olmadığını ilâve etmek tedir. Iki devlet adamır, her iki tarafm Arap hisaniyle ( yapacakları radyo neşriyatı meselesini de tetkik etmiş ler ve Ingilizlerin yapmış oldukla » rı ilk radyo meşriyatınm propagan- da mahiyetinde olmadığını müşahe- de ve kabul etmişlerdir. Propaganda yapılmaması için I - talya tarafında bir anlaşma teklif e dilip edilmediği malüm değildir. JUKISA | HABERLER ANKARADAN: *. Adliye encümeni Basm Birliği kanan projesini görüymeğe başlamış tr: * Maliye Vakileri, tahsiline imkân görülemiyen 794,520 liranın terkini hakkında Meclise müracaat etmiştir. * Urfa mebusu Ali Saip ayağından çok ağır hastadır; HARIÇTEN: * Mısır kralmm evlenmesi bu 3 yın 20 sinde Kubbe sarayında dinl ve basit bir şekilde yapılacaktır, * Almanyada genç kırlar için ev işi öğrenme mecburiyeti konmuştur, * Mur firavanlarından Nenesin mesarı bulunmuştur; Mezarda zen gin bir asarı atika kolleksiyonu da vardır: Fakat Almanyanın böyle bir tec Tübeye atılmasına bir hayli mühim İtalyanın vaziyetidir. gerçi Almanya lebi- ne Orta Avrupa ve Cenabu Şarki Avrupadaki nüfuzunu foda etti. Fakat bu ziya Akdenizde ve Afri- kala telifi etmek ve bunu Ingilte- Te ve Fransa hesabına yapmak İs- tediği besbelli: Fakat bu hasarı telâfi için Italyanın tek başma mey dana atılmasına imkân yok. Alman yayı da beraber çekmek lâzım. Fa- kat Almanyayı çekmek kolay mı? Onun da bin bir hesap İle hareket etmesi zaruri, > Mesapların en birincisi İtalyanm vaziyeti, kabiliyeti ve masisidir. 1- talya 1915 te müselles itifak erkâ- nmdan biri olduğu halde bitaraf bi le kalmıyarak Almanya ile Avus- engeller var, irincisi B iye, TAN SON HABERLER Dünya Gazettelerinin | Birinci Sayfa Hab Londra, 6 (Radyo) — Avrupa ve Ame .uenda iktisadi vaziyeti tetkik eden eski Belçika Başvekili B, Van Zeeland bugün buraya gelmiştir: Kendisi İngiliz devlet adamlarile mühim ( görüşmeler yapıcak ür: CENEVRE B. Avenol Seyahate Çıkıyor Cenevre, &(A.A.) — B. Avenol, K- talyanın Milletler Cemiyetinden çe - kilmesi meselesi hakkında görüşme lerde bulunmak üzere yakında Paris ve Londraja gidecektir. B. Avenol, Milletler Cemiyeti mi- sakmın esaslı surette ıslah ve tadi- linin muvafık olmryacağı, çünkü bu misakm ufak mikyasta bile olsa ih- lâl edilmesinin 1919 mukavelename- sini tamamile tahrip etmek demek olacağı mütaleasında bulunmakta - dır. Yalnız bu misakm bazı madde- lerini adeta uykuya daldırır gibi hü kümsz bir hale getirmek, bazıla - rm da hal ve zsmans uygun bir şe- kilde tatbik etmek mümkündür. Keen Yugoslav Şimendifercileri Ankaradan Buraya Döndüler Ankara, 6 (Tan muhabirinden) — Yugoslav (o şimendifer idaresinin yüksek memurlarından mürekkep 40 kişilik bir heyet bu sabahki eks- presle şehrimize gelmiş ve Türk şi menlifercileri tarafından karşılan - muştır. Misafirler Ankarayı dolaştı - Yar, bazı makamları ziyaret ettiler ve akşam İstanbula döndüler. Şimen difercilerimiz tarafından misafirler $İ şerefine Ankara gar büfesinde birzi yafet verilmiştir. turya — Macarisianı arkadan vur- muştu. Sonra duha mühim bir he- Sap var ve bu hesap Almanyanın Uzak Şarktaki müttefiki Japonya- ya aittir, lmanyanm maksadı Japonya- nın kendisine Sovyet Rus- yaya karşı yâr olması, yani ikisi. nin icabmda Sovyet Birliğini kıs kaç içine almaları idi, Japonya böy le yapmadı. Ve Londra gazetesinin teşbihi veçhile Japon koçu boynuz larını Çin bataklığına öyle bir sap layış sapladı ki kafasını buradan min heticesi olarak Almanyanm Uzak Şarkta güvendiği müttefik, kendini içinden çıkılmaz bir ise ve- rerek onu yalnız bırakmış bulunu- yor ve bu yüzden Sovyet Rusyaya yapılması beklenen iki taraflı taz- yik te kendiliğinden suya düşmüş erleri İNGİLTERE: Süveyş Civarında Bir Hava Üssü Kuracak Londra, 6 (A.A.) — Bir âkşam güzetesinin İngiltere hükümetinin Sü vey kanalı yakınında İsmelliyenin csnubunda Genaffa'da sevkü'ceyş ba kımından çok mühim bir askeri tay- yare meydanı vücude getirmek ni - yetinde olduğunu haber vermesi Ü- zerine hava nazırı, Mısmda yeni Üs- sülharekekeler inşasınm derpiş e * | Glmekte bulunduğunu söylemiştir. İNGİLTEREDE ENDİŞE Londra, 6 (A.A.) — Amerika ta- rafından yeniden 18 harp gemisi in şa edileceği haberi, İngiliz efkârı u- mümiyesinde heyecan uyandırmış - tar. İngilterenin silâhlanması işinin mümkün olduğu kadar fazla ileri gö türülmesi mütalesası ileri sürülmek tedir, FRANSA: Patron ve İşçilere Anlaşma İhtarı Paris, 6 (A.A.) — Başveki) gaze- tecilere şu beyanatta bulunmuştur; “— Son haftalar içinde iş saha - sındaki ibtilâflar uzun zamandan - beri görülmemiş bir şiddet almıştır. Bu ihtilâfların ihdas etmiş o'duğu hususi vaziyet, Fransanm refahı ve emniyeti için tehlikelidir, Bu vaziye tin devamma müsaade etmeğe im - kân yoktur. Hükümet, böyle bir şe- yi kabul edemez. Patronlarla âmelenin anlaşmasmı ihtar ediyorum. Böyle bir anlaşma ya kanun kuvveti de verilecektir. Zaruri olan bu neticeye vasıl ol- mak için hükümet, bütüm mesuliye- ti üzerine almakta tereddüt etmiye - cektir.., SURİYE : Fransa İle Münasebet İçin Düşünülenler Şam, 6 (A.A.) — Cemil Mardam Bey, Suriye hükümetinin azlıklar hakkımdaki hattı hareketini Fransız mümessilleriyle birlikte (o saraheten tayin etmiş olduğunu bildirmiş ve de mitşir ki; “— Din azlıklarının (ve Fransız memurlarmın vaziyeti hakkındaki bütün endişeleri ortadan kaldırmak İçin, muahedenin © tatbikinden do - Zan bütün mese'eleri tetkik ettik... Başvekil, Fransız teknisiyen'erile teşriki mesaide Irak gibi hareket e- deceğini söylemiştir. Cebelidüzür mebusları dün ilk de- fa olsrak parlâmento içtimamda ha- sr bulunmuşlardır. bulunuyor. O halde vaziyet Alman yayı tecavüzden alıkoyacak mahi- yettedir, Ba böyle olduğuna göre Alman- yanm Rusya İle anlaşma yolunu tu- tarak Şarki Avrupaya karşı ihti raslarını bu anlaşma ile tatmin et- mesi beklenmez mi? Londra gazetesinin bulâsa etti- ğimiz bu miitalealarma göre Al manya. Uzak Şarkta müttefikinin vaziyetinden rahatsız olduğu gibi Italyanm kendisini bir maceraya sürüklemesinden de memnun değil lık nisbeten daha ferah bir nefes alamıyacak mı? Londra gazetesine göre bu miim- kündür, hattâ olacaktır. Ve buna Japonya imkân vermektedir. 3 amı ETE Anahtar Memur (Yazan: B. Felek) Fişeli denilen kilitler vardır; vahtarı kayboldu mu kırıp açmaktan başka çıkar yolu yoktur. Onun için böyle kilitlerin birkaç a, Bahtarı olur ki; birisi kaybolursa ö- teki ile kasayı —yahut dolabı— aç mak mlimkün olsun ve eldeki nümü- neye göre de anahtarın adedi çoğak- tılabilsin. Bizde bilhassa eski kayıt ve defter. leri araştırıp içinden malümat çıkar. makla meşgul bir takım memurlar var ki; tıpkı yukarıda yazdığım fi- şeli kilitlerin anahtarına benziyorlar, Kırtasiye mücadelesine girişmek ü- zere olduğumuz bu sırada hakikaten nev'i. şahısların münhasır olan bu fişeli memurlardan bahsetmek fr satını pek kaçırmak istemedim. Meselâ; Bir arsa satıyorsunuz, yar but alıyorsunuz, Bu arsa yirmi, yirmi beş senedir boş. Tapudn ferağ yani alış veriş yapılabilmeli için vergi bor- cu var mı yok mu diye vergi kayıt- larmın tetkiki lâzım. Bunun için sizi arsanm mensup olduğu tahsil şubesi» ne gönderirler, Bu şubede sizin işini 76 bakacak eskilerden falan zat var- âır, Eğer © zat nezle veya romatizma dolayısiyle gelmemiş değilse veya © linde kendini günlerce işgal edecek büyücek bir işi yoksa kayıdınızı bu- lur, çıkarır, Işinizi pek uğurlu günde tutmadınız da talliniz mâküs ise o za- tın nezlesi geçinciye ve daireye avdet edinciye kadar «iz de beklemiye mec bur olursunuz. Bu hal, kayıtlarımızın ve kayrtla. rm istinat ettiği sistemin tamamen şahsi oluşundandır, Tapu, evkaf, ver- gi gibi gayrimenkulâta taallik eden ekseri işlerimizde bu tarzda anahtar memurların vücndundan hâlâ müs tağni kalamamaktayız. Herşey rasyonel bale getirilirken, sahsi kayıt sisteminin bir neticesi o- lan fişeli kilide benziyen. bu çeşit memurlarm Üzerine nazarı dikkati çekmeyi ve bir dairede kayıt ve def. ter bulmanın bir zenaat halinden çık» ması İçin gereken tedbirlerin de bu a- rada mütaleasun temenni etmeyi fay dalı buldum. Atatürkün Hediye Ettikleri Çiftlikler İçin Bir Lâyiha Hazırlandı Ankara, 6 (Tan muhabirinden) — Atatürkün hazineye teberru ettikle- ri çiftlik ve müesseselerin idaresi hakkmda Ziraat Vekâleti bir kanun lâyihası hazırlamış ve devlet çiftlik lerinin idaresi işini . görmek Üzere merkezde bir kurum tesis edilmiş- tir. Bu çiflik ve müesseselerin zira- alimiz için hakiki bir rehber ve nü“ mune olmak (hizmetlerinin devam ettirilmesi lâyihanm esasını teşkil etmektedir. Devlet ziraat işletmeleri kurumu « nun merkezi Ankarada olacak ve her yü ziraat işleri ve sanatları ile uşra şacaktır. İznikteki Gölcük İznik (TAN) — Dere ve çay ayak larmdaki muzır su birikintileri halk tarafından kurutulmaktadır. Kasaba mızm Ortasında, konak meydanı de nilen yerde yağmur birikintilerile hâ sıl olan 500 metre murabbamdaki Göl elik, bi hassa etrafındaki evler halkı nın sıhhatini bozuyor. Buranm küru tulması için alâkadarlara müracast arda bulunulmuştur. Tedavi İçin İstanbula Gönderilenler Bir kısım hasta ve fakirlerin ivar vilâyetlerden tedavi için mlitemadi- yen Istanbula gönderilmesi kas bele diye gelirlerine zarar vermekte hem de bu g'bi kimseleri çok defa sefa- lete düşürmektedir, Dah'liye Vekâletinin yeni hi vara. rma göre, sıhhi müessese olmyan yerlerden tedavi için şehrimize gön- dilerine hasta oldukları hakkında bi- ora beled'yelermee ödenecek ve ken- dilrine hesta oldukları hakkında bi. rer vesika verilecektir.