25 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

25 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Çin Maslahatgüzarı Diyor ki: “Çinin, Sadabat Aile Çemberindeki Yeri Boş Kalmıyacaktır,, (Başı 1 incide) güzarı Dekien Toung bir gölge ha- fifliği ile ilerledi ve yanıma yaklaş- tı. Tanışmak uzun sürmedi. Dostum Ma bizi deha evvelden uzaktan Uza- ğa tanıştırmıştı. Sarı renkte, leziz Çin çayını, Çin usulü şekersizce içerek konuşuyoruz. Karşımda bir bilgi ve ideal adamı var. Öyle bir milleti temsil ediyor ki dışarıdan tecavüze tuğramasa en insanca barış idealine dalma bağlı kalacak... Fakat bu barışçı railletin me derin bir istiklâl aşkı var! 6000 genelik varlığı namına çarpışmak lâ- zım gelince birleşmiş, bir tek par- çadan ibaret atılgan bir mücadele kütlesi kesilmiş. B. foung, bu mü- cadelenin ruhunu pek güzel temsil ediyor, Taşkınca sözler söylemiyor, fakat milli gurüru ve kendine say- gisi yüksek bir milletin temkinli a7- mi, her halinde okunuyor: — Beş yüz milyon insandan mü. rekkep bir milletiz, diyor. Her insa- nın ömrü fanidir. Beş yüz milyon in- sandan yüz milyonu; diğer dört yüz milyon Çinli ve bunların istikbalde doğacak milyarlarca çocukları hür, müstakil, mesut yaşasın diye neden İani ömürlerini feda etmesinler? Bi- zim mücadele felsefemiz işte budur. Japonlar bizi tanısalardı ve ruhumu- zu anlasalardı bize tecavüz etmezler- | di. Bu tecavüzden fert sıfatile çok 18 tırap çekiyoruz. Her gün sevgilileri- mizden binlercesi ölüyor. Milyonlar- casının ölümünü göze almak zaru- retini duyuyoruz. Fakat ödediğimiz yüksek bedel Çin milleti için boşa gitmiyor. Bu ağır sadmelerle yeni bir Çin birliği şekil alıyor, Harici taz- yik çok muhtaç olduğumuz bir ro- lü oynuyor. Aramızda yeni ve daha yüksek bir varlık doğuyor. inin Sakaryas Bu mücadelemizde size çok yakın- İık ve bağlılık iduyuyoruz. İstilâ ve zi savüze uğrıyâh bir milletin istiklâl için nasıl çarpıştığını siz bize öğret- tiniz. Atatürkün, istiklâl mücadelesi plânı bizim Barp plânımız olmuştur. Beş yüz milyon Çinlinin her biri “Sakarya” kelimesini tanıyor. Teca- vüze uğradığımız zaman her Çinli tam bir emniyetle şöyle düşünmüş- tür: — Üstün teehizatlı, hazırlıklı bir askeri kuvvet, bir vakit Anadolu- da gördüğümüz gibi, bizim daha az hazırlıklı kuvvetlerimizi geri a- tacak, yurdumuzun bazı kısımları! ezilecek, yıkılacak, Fakat bir gün| bizim Sukaryamız gelip çatacak, Düşmanı evvelâ aşındıracağiz, son- ra denize dükece; Geriye çekilirken bir saniye için bile yeis duymadık. Bunu bir zaru- ret diye karşıladık. Günümüzü bek- ledik. Bu büyük gün de çok şükür geldi. 9 aydır döyüşüyoruz. İlk üç ay gerilere çekildik. 4, 5 aydır Japon- lar bir pus bile ilerliyemediler. Bir- Kaç şehir alacak olsalar bunları der- hal geri alıyoruz. Şimdi aşındırma plânımız devam ediyor. Temizlemek ve denize dökmek günümüz uzak de- Bildir. Japonya kumarda höybetmilgtir Zaman bizim müttefikimizdir. Ja- ponların sulh zamanında 24 fırkaları vardır. Bunu iki misline çıkararak silâh altındaki kuvveti 47 ye vardır. mışlardır. Çin cephelerinde 29 fırka vardır. Mançuride 8 ve Korede dört fırka bulunuyor, Bunlar Mançuri ve Koreden © uzaklaşamazlar. Mançurinin 35 milyon Çinli halkı a- rasındaki birkaç bin Jâpon âsker ve memuru ancak kuvvet sayesinde durabilir. Korede de vaziyet bunun aynidir. Japonyada kalan altı fırka- nın yalnız yarı mevcudu muntazam askerdir. Gerisi ihtiyattır. Japonlar ilk üç aylik muharebe- lerde seçme kuvvetlerini ateş hattı. ns sürmüşlerdir. Maksatları o tepe- den inme bir darbe ile bizi sersem- letmek, mukavemet azmimizi, İstik- lâl sevgimizi kırmaktır. Japon taar- yuzu, yalnız bu ümit üzerine daya- Çünkü | Japonlar kumarı kaybettiler. Çün- kü harbi ani ve kısa bir darbe ile İkazanamadılar. Harbin uzaması Ja- İponların meğlâbiyeti demektir. Çin ejderi zamanla birleşir birleşmez za- fere sahip ve hâkimdir. Üstünlük Çine geçmiştir Japonlar artık taze, seçme kuvvet getiremezler. Çine getirecekleri kuv- vetler bir cepheden başka bir cep- heye taşınmış yorgun, bezgin kuv- vetlerdir. Yahut harp kıymeti ve şevki mahdut olan ihtiyatlardır. Bu yolda bir harpte muvaffakıyet için üç âmil hatıra gelir: Para, mal- zeme, adam... Para cihetinden biz çok üstün bir vaziyetteyiz. Nikbin olmaya hakkımız vardır. Japonya İharbe devam için her ay altın mevcu- dunun otuz dokuzda birini harcıyor. Buna hudutsuzca devam edemez, çünkü paranın altın karşılığı kal- mazsa para fena halde i den Japon parası çok düşmüştür. Japonya için bütün borç alma ke- pıları kapalıdır. Hiçbir tarafta bir para bulamıyor. Yalnız cebri iç istik- razlarile para tedarik ediyor. Çin dolarının kiymeti 17 Çin do- ları bir İngiliz Jirası hesabile sabit | kalmıştır. Memleketimizde hudutsuz milli zenginlikler vardır. Her tarafta kredi bulabiliyoruz. Çünkü ödeme im kânlarımız vardır. Malzeme itibarile Japonya iptida- da bizden üstündü. Şimdi bizim teç- bizatımız gitgide artıyor. e Meselâ bidayette yalnız dört motörlü fır- kamız vardı. Şimdi bu miktar 3— misli artmıştır. Mühim noktaları tay- yere hücumuna karşı müdafaa ede- cek toplarımız da artıyor. Japonlar her tayyare taarruzunda yarım düzi- ne tayyare kaybediyorlar. Kantona karşı olan son hava taarruzunda yedi tayyare düşürülmüştür. Memleket £- çinde malzeme imalâtı da çök art- İ mıştır. İ o daponyanin bütün nüfusu 65 mil- İyon, erkek nüfusü 30 milyondur. Ya- rım milyon insan asker kaybetmek Japonya için yeri dolmaz bir feliket- tir. Bizim üç milyon seçme askeri- miz, 1 milyon ihtiyatımız var. Gele- cek aylarda 4 milyon asker yetişe- cektir. Harp uzun zaman devam © derse her altı ayda bir 3, 4 milyonluk taze kuvvet çıkabilir. Japonlar nehir ve şimendifer hat- tı boyunda ilerilemiye mecbur olu- yorlar. Bütün memleketi işgal ede- cek kuvvetleri yoktur. Bunun için etrafları düşman unsurlarla çevril- törlü seyyar çetelerimiz Japonların arkasına sarkıyor. Şimendiferleri bo- zuyor, muvasale hatlarını kesiyor. Bazan Japonların teyyareden başka irtibat imkânları kalmıyor. Aramıza dağılmak mecburiyetinde bulunan bu kuvvetleri şimdi yavaş yavaş a- şındırıyoruz. Yakın bir zamanda bo- asker göndermek vaziyeti değiştire- mez. Bu birkaç yüz bin kişi, diğerle- rile beraber eriyip gitmiye mahküm- dur. Çinin sulh şartları Biz sulhü seven adamlarız. Ja- ponlar, bizim toprağımızı istilâya de- vamın hem haksız, hem de imkânsız İ olduğunu anlarlarsa ve çekilip gider- lerse derhal iki tarafın şerefini ko- ruyacak bir sulh imza ederiz. Boşal- tılacak Çin toprakları arasında Man- çu da vardır. 35 milyon Çinliyi bir kaç bin Japon memurunun ve tüc- carının hükmü altına veremeyiz. Bizim tabii siyasetimiz. Türkiye- in milli siyasetidir. Iki memleket- te ayni sulh ve terakki arzusu var- dır. Mukadderatımız her noktada müvazi gitmektedir. Japon devlet adamları, tıpkı Yunan ricalinin yap- tığı gibi akıl ve idrâk yolunu tutar- larsa Uzak Şark, tıpkı Yakın Şark gibi barış ve istikrar uğrağı bir yer olur. Türkiye ile Çin arasında büyük bir görüş ve menfaat birliği vardır. Her geçen gün bizi biribirimize yak- laştıracaktır. Şahsi kanaatimi söylü- yorum: Çinin Sadâbat Paktında açık bir yeri vardır. Asyanın barışı na- muna bir gün bu yer mutlaka dola- sek, Çin miştir. Biz çete harbi yapıyoruz. Mo- | Zacağız. Çine yeniden birkaç yüz bin | Sedâbet aile halkasına gire- metli eserleri vardır.) - (Spordan Avrupa Şampiyonası: Estonya Güreşlerinde İlk Neticeler (Başı 6 imctda) Estonyalı Veli, Türk Yener"! tuşla, 72 kiloda: Alman Şefer İsveçli Se- vedberg'i sayı hesabiyle, Norveçli Larsen, Letonyalı Jers- pars'ı tuşla, Türk Arıkan, Polonyalı Sajevski- yi tuşla, Estoyalı Puseb, Çekoslovakyalı | Herda'yı say: hesabiyle, Finlandiyalı Maek, Danimarkalı Kristesnesen'i sayı hesabiyle yenmiş tir. Reval, 24 (A.A) — Bugünkü Avru pa Greko Romen güreş şampiyonluk larına geç vakte kadar devam edilmiş ve bugünün son neticeleri şu olmuş- tur: 79 Kilo: Alman Şivaykert, Finlân- diyalı Pikkusari'yi sayı hesabile, İsveçli Yohanson, Italyan Galegati yi 20 inci dakikada tuşla, Estonyalı Froman, Danimarkalı Bayrens'i beş dakika 43 saniyede tuş la, Fransız Buzzat, Polonyalı Bayore- k'i sayı hesabıyle, Letonyalı Ozolinş, Türk Mersin-| sayı hesabıyle, | 87 kilo: İsveçli Kadye, Polonyalı Givols'u tuşla, Finlandiyalı Hermae, Letonyalı Kalninş'i sayı hesabıyle, Italyan Silvestri, Alman Şelenbin der'i sayı hesabıyle yenmişlerdir. Tallin, 24 (A.A) — Beynelmilel Gü reş Federasyonu 1939 Avrupa Greko Romen güreş şampiyonalarının terti- | etmiştir. güreş şampiyonlukla- rı, İtalyanın vazgeçmesi üzerine ya» pılmıyacaktır. 1938 serbest güreş şampiyonasının tertibi de Finlândiya yatevdi olunmuştur. Kongre dünya güreş şampiyonluk | larının terti mek üzere İtalyan Barrissonza, Alİ man Frey ve Polonyalı Kocur'dan mü | rekkep üç kişilik bir'komite seçilmiş- tir. Klüple Beşiktaşın Yeni İdare Heyeti Seçildi Bir iki gün evvel haber verdiği- miz gibi, Beşiktaş klübünde geçen son hâdiselerin dün klüp heyeti umumiyesi içti - maa davet edilmiş ve idare he yeti istifasını vermiştir. Bunun üzerine uzun zamandan» beri yapılan müzakereler netice- sinde tertip edilen ve isimleri ga- zetemizde evvelce intişar eden şu zatlar yeni heyete seçilmişlerdir: Sular idaresi müdürü Rıza, Hüs- nü, doktor Tarık, Rüştü, Fuat Bal- kan (Eski reis) Hikmet Balkan (es ki umumi kâtip) Salâhattin (eski veznedar). Bu intihap üzerine, azadan bazı- ları klüpten istifa etmek arzusunu göstermişlerdi neticesi olarak öektir.,, Bizden binlerce kilometre uzak-| ta yaşıyan beş yüz milyon insanın, | Türkiyeye bu kadar yakınlık ve dost- luk duymalarından, mukadderatları- | nı bizimle bu kadar müşterek gör-| melerinden mütehassis olmamak im kânsızdı. Bilhassa ki bu beş yüz mil- yon bizim 16, 17 sene evvelki felâ- ketlerimizin aynini geçiriyörler ve Atatürk'ün dehâlı eserini bir ilham | kaynağı gibi göz önünde tutuyorlar. Çin diplomatının elini hararetle sıktım. Çin istiklâl mücadelesi için candan muvaffakiyet diledim. A.B..Y. (Rize yukardaki kıymetli sözleri söyliyen Çin maslabatgüzan 7. Toung 1887 yılında doğmuştur. Evvelâ Çin ecnebi dll enstili- sünde, sonra Pariste siyasi bilgiler mekte- binin diploma kısmında okumuştur. Bir) müddet Çin Hariciye Nezaretinde vazife| gördükten sonra muhteli zifelerie Çinin | Portekiz, Brezilya, Madrit sefaretlerinde bulunmuştur. 1927 ihtilâline İştirak için Çine gitmiş, arada evvelâ hariciye siyasi kısmına, sonra Avrupa ve Amerika dalre- | sine direktör olmuştur. Bundan #otra Vi- yana maslahatgüzarlığına, sonra Çin Haris cişe Nezareti Umum! Kâtipliğine geçmişe tir. Bundan sonra yine Viyana sefazetine| gönderilmiştir. Ankaraya Viyanadan nak- edilmiştir, Çin ve Avrupa llsazlarında birçok kıy» ağ AN Mabaat) Şeref Stadı: Galatasarayla Altılar Muhteliti Berabere Kaldı Dün Şeref stadında muhtelif maçlar yapılmıştır. İlk maç, Hay- darpaşa spor ve Davutpaşa B ta- | kımları arasında oynanmış ve 8—0 Haydarpaşa sporun (galibiyetiyle neticelenmiştir. Ayni klüplerin A takımları maçı da yine 3—1 Hây- darpaşa spor lehine neticelenmiş- tir. Bundan sonra Beşiktaş birinci takımı ile Altılar (B) muhteliti karşılaşacaktı. Fakat Beşiktaş bi- rinci takımının yerine bu maçı oy- nıyan Beşiktaş genç takımı güzel bir oyunla Altılar (B) muhteliti- ni 3—i mağlüp etmiştir. Son maçı Galatasaray — Altılar (A) muhteliti yapmıştır. Takımlar sahaya şu kadrolarla çıkmışlardır? Galatasaray: Sacit — Reşat, Sa- lim — Halil, Mustafa, Musa — Nec det, Mehmet, Bülent, Haşim, Nu- | ri, | Altılar A mubteliti: Safa — Ru- hi, Bahadır — Mehmet, Kemal, Sa- dettin — Turhan, Hüseyin, Şahap, Haydar, Daniş. İlk devre mütevazin bir cereyan takip etmesine rağmen Altılar muh teliti 25 inci dakikada Şahabın aya- ğile kazandığı bir golle devreyi | irmiştir, İkinci devrede oyun yine müte- vezin devam etmiştir. 10 uncu da kikada Galatasaray Mehmedin yap tığı bir golle beraberliği temin et- miş, fakat yirminci dakikada top kapılı Haydar muhtelitin ikinci go lünü yaparak takımını 2—1 bir ya- Oyun bundan sonra mahsüs'bir sarı - kırmızı hâkimiyeti altında cereyan etmiş fakat Galatasaraylı- lar ancak devrenin bitmesine dört dakika kala Haşimin bir vole şütü ile beraberliği temin edebilmişler- dir. Oyun bu suretle 2—2 beraber- likle neticelenmiştir. Barutgücü alanında Dün saat 10;5“ta Barutgücü ala- nında, Barutgücü birinci ve ikin- ci genç takımları karşılaşmışlar- dır. Bu oyunu birnici genç takımı 4—3 galibiliyetle bitirmiştir. İkin- ci oyun, Bakırköy genç Rumları ile tekaüt Rumları arasında oynanmış; ve maç tekaütlerin 4—3 galibiye- tile neticelenmiştir. Daha sonra, sahaya çok kuvvet- li bir kadro ile çıkan Akınspor B takımı, eksik bir kadro ile çikan YARDIM LİSTESİ (Başı 1 incide) Galatada Yağkapanında gazel Cemal, 708 26 Yekân. Kırşehir felâketgedelerine yardım için Kınlay Eminönü kaza veznesine | verilen yardım müfredatına ait yeni iiste şudur Lira Ku. Halil Ali Bezmen birader- ler, Mensucat Santral LE, Şir- ke Leon Mörle Tur Arslan, liya Mizrahi ve K. Nino. Halköpelos, Neapolltaki Biraderler. Vasiitiki Kurtoğlu. H. Mustafa Argar. Selâmi Çene. | Haşim Dedeoğlu Fabrika. tör TT a Behmeras. 50 Yaşar. 80 Yekön. BULMACA Dünkü bulmacamızın balli 123 456 789 10 oda muswy ze .GUNKU BULMACA 4.5 6 7 8 9 10 r , ürkiyesi — İdişin yazi, zmir sizi —Rug kadın ismi 1bisa yapmak 6 — Gida — Meşhur bir «imera Srtieti 7 — Kadın ismi — Tavır, 8. — Rehber. 9 — Asyadi 10 — Fa bir memleket — Para, Su yolu. : Barutgücü A takımı ile oynamış | YUKARIDAN AŞAĞIYA: ve Barutgücü 2 tir. Bundan sonra karşılaşan Barut- 0 galip gelmiş gücü A takımları: 1—1 berabere | kalmışlardır. Dünkü Güreşlerin Neticeleri (Başı 6 imcıda) ri ayrı farkedilmesi müşkül olan fevkalâde seri bir güreş başladı. Kara Ali Tekirdağlının genç- liğine, Pariste hakkile bellediği müteaddit oyunlarına mükemmel dayanıyordu. Oyunlar ve karşılık» ları makine gibi biribirini takip ettikçe hâlk pehlivanları çılgınca alkişlıyordu. ? On beş dakika böyle devam -e- den güreşin birinci istirahat dev. resinde Kara Ali'yanımıza geldi. — Bu güreş iki hafta sonra ol- saydı, daha iyi hazırlanmış ola- caktım. Dedi, Ikinci on beş dakikada, yaş far- kı kendini göstermiye başladı. Ka- ra Ali 'Tekirdağlının ayakta taktı- ğı Amerikan kravatları bidayette- ki gibi karşılıyamıyordu. Dakikalar geçtikçe Tekirdağlı saltoları üstüste bitiriyordu. Fa- kat Kara Alli de alla kalmış bir rakip halinde değildi. O da şerefi le, pehlivanca mukabele ediyordü. 27 inci dakikada Hüseyin A- liyi bacaklarile makasladıktan son Yü tek kapanla yana çevirdi. Üstü- me çullanarak sırtını yere getirdi. Seyirciler iki pehlivanı da uzun uzun alkışlıyarak eşsiz emsalsiz bir güreş görmüş olmanın zevki ve memnuniyetile staddan ayrıldı- lar, .. 1 — Birlikte — Masarim yarısı, 2 — İstanbulda bir #emt — Bir nevi ba- hik. 3 — Kadın adı — Erkek adı, 4 — Evliya — Dıvarcı dleti, 5 — Elekiyik yapan makine, 6 — Bir nevi cilt hastalığı, ir siyası — Sayı — Büyük 8 — Mezru — Ezilmiş. diği alınmış hayvan, Kıt — Uydurma JAr, Çünkü ASPİRİN senelerdenbefi her türlü 254-938 | Söüdetlerin Şefi Çek Hükümeti ni Tehdit Etti (Başı 1 incide) 5 — Südetlerin arazisi haricin: yaşıyan Almanlar için himaye tedb leri, 6 — 1918 senesindenberi ha ıklara duçar olmuş olan Südet A manlara tazminat itası, 75— Südet Almanların » Alma komenveltine intisap ve nasyonal sosyalizm felsefesini müdafaa etr yi istemek hususunda tamamile best olmaları. Henlâyn, Çek hükümetinin Südel lerle dostça anlaşması lüzumuna İi ret ederek şöyle demiştir: “— Çek milleti geçen yirmi Ge içinde Çekoslovakyayı teşkil milletlerle anlaşmak hususunda p çok zamaria malikti, Fakat Çekle sulh konferanslarında yaptıkları itleri ve Senjermen muahedesile riştikleri taahhütleri tutmamışlard) Hulbuki bu valt ve taahhütler hi İİ bugün de Çekoslovakyanın teşekk Jünde esas bulunmaktadır. Çeko vakyada oturan ekalliyetler serb liğe sahip olmadıkları gibi bütün ha lardan da istifade edemiyorlar. tün ekalliyetler şeref ve haysiyet telif edilemiyecek olan böyle bir m ameleye karşi şiddetle protestoda lunurlar. Biz, hür insanlar içinde h İ alarak yaşamak istiyoruz. Berlin, yedi .noktalık metalib kaydederk bunları artırmaya yeti olduğunu, fakat Südet Alm larının kendilerine yapılan bütün h sızliklara rağmen umumi sulh e: ne yardım etmek üzere bunu yapı dıklârım ehemmiyetle kaydetmiş demiştir ki: “Şimdi hümü niyetlerini gös mek sırası Çek milletine gelm Çek milleti bizzat kendisinden de Fransü ve Sovyet Rusya ile tetiği muahedelere güvenmekle İİ ta ediyor. Biz ne dahilde ve ne riçte harp istemiyoruz. Fakat sı çinde harp demek olan bugünkü! ziyeti de istemiyöruz.,, TUNUS: Şüpheli Şahıslar İçil Bir Kamp Kuruluyol Tunus, 24 (A.A.) — Hükümet kamları, şüpheli şahıslar mesejfi halletmek üzere 400 kişi alabil bir kamp kurmuşlardır. Bütün # İkensiz ve şüpheli şahıslar bu K İpa sevkedileceklerdir. Şimdiye İ dar zan altına alınmıyan - Yeni tur - şefi Tahir Esfar'ın 22 nisf tevkif edildiği umumi valilikte dirilmektedir. | Şehirde yapılan baskınlar 98 sinde tevkif edilen 150 kişiden si serbest bırakılmıştır. soğukalgınlıklarına ve a rılara karşı tesiri şaşmaz bir, il8$ | olduğunu isbat etmiştir. lütfen AS P İ R İ N in zesirincen &min olmak “ markasına dikkat ediniz. v9