May 5, 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

May 5, 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

| | | h A ea o | » No. 49 Benliyanın Artisti Her- minehizmetinizegiriyor Mv Mira çetelerile çarpış- mak ve köyleri bu çete « lerin salgın ve baskınından kur- tarmak için, bunların tasavvur ve hedeflerini, karar ve plânları- mı öğrenmiye ihtiyaç vardı. An - cak ona göre tedbirler hazırlana- bilirdi. Bunu yapabilmek te an - cak içlerine sokulmak veya içle- rinden birini elde etmek ile müm kün olabilirdi. İçlerine sokulmak (imkânsızdı. Birini elde etimiye gelince, yüzbaşı- nın metresi olan Hermine adlı gü- zel ermeni kızından başka bir uy- gununu göremiyordum. Benim tecrübeme göre Türk ermenileri arasında mütareke günlerinde bi ze hizmet edenler çoktur. Kızın ermeni olması beni yese düşüre - tek yerde ümit uyandırdı. Velâhopulosun bu kıza karşı o- Yan zâfı, sevgi ve bağlılığı gözüm den kaçmamıştı. Hermineyi hiç yanından ayırmıyordu ve hiç şüp he yok ki, işini ve sırrım da bu kızdan saklamıyordu. Elde edile- bildiği takdirde bu kızdan âzami istifade edilebilirdi. Kararımı ver dim ve işe evvelâ Hermine hak - kında malümat toplamak sureti le başladım. Hermine meşhur sanatkâr öpe- artistlerinden İdi. Bir ay evvel yüzbaşı bu kızı sahnede görmüş ve hoşuna gitmiş ti, Birçok tehditler ve tazyiklerle en ayırmış ve metres yap mıştı. Kumkapı Nişancasında o - turan iyi bir ailenin kızı idi. Kom Şularınca iyi tanınmış bir anne- si ve bir hemşiresi vardı. Enişte- si İstanbul Balıkhanesinde kabzı- mallik yapan hali ve vakti yolun- da bir adamdı. Hele eniştesi le hemşiresi, Herminenin yüzbaşı Velâhopulos ile yaşamasından hiç te memnun değillerdi. Haftada iki gece izinli gelen Hermineyi dos- tundan ayrılıp kaçması için teş - vik ediyorlardı. Bu ve bunlara benziyen aldı - ğım malümat bu kızı elde etmek hususunda beslediğim © ümitleri arttırmış ve küvvetli bir kanaat haline getirmişti. Artık teşebbü - s6 geçmiştim. Sanatkâr Benliyan Hermine ile ablası üzerinde tesir yapmayı videtmişti ve hemen o gön işe başlamıştı. Benliyan Efen dinin muavenetini temin ettikten sonra tanıdıklarımdan Astarci - yan Efendiye gittim. Bu zat Yeni Postahane arkasında Aşir Efendi caddesinde sahibi bulunduğu bir hande manifatura ticareti yapı - yordu. Türkleri çok seven ve elin den gelen yardımı esirgemiyen çok namuslu ve iyi kalpli bir va tandaş idi. Anlattığım facia kar- şısında gözleri yaşardı. Hermine- nin eniştesini şahsen tanımıyor - du. Buna rağmen kendisini çağırt ması hakkındaki teklifimi derhal kabul etti ve çağırttı. YE sastlik bir görüşme işi haleti. Kabzımal (..) m yardımını temin etti, Hermine iki gün sonra evine gelince hem - şiresi Araksi kendisini Astarci - yan Efendinin yazihanesine ge - tirdi. Orada karşılaştık. Sözlerim kadınların kalbini pek çabuk yu- muşattı. Sanatkâr kızın ince ve şefkatli hissi ve ruhu derhal coş Yazan: M. SIFIR tu ve kabardı. Astarciyan Efendi- nin bu işe vasıta olması da büyük bir tesir yapmıştı. Hermine Velâ- hopulosun bütün teşebbüs ve ka- rarlarını bize bildirmeyi kabul et- ti, Kendisine hsberleri nasıl vere- ceği hakkında uzun boylu talimat verdim. Hepsine teşekkür ve veda ederek ayrıldım. İki gün sonra arkadaşlardan Derviş Efendi iskele gazinosunun önünde ve çörek ve simit tabla - sının başında idi. Tiz sesi ile: — Haniya taze şimit.. Yağlı çö- Tek... Diye bağırıyor ve Madam Her- mineye kararlaştırılan parolayı veriyordu. Madam O Hermine de haberlerini bir kâğıda ermenice yazıyor, sabahları simit alırken Dervişin eline sıkıştıtıyordu. Bu zen de, hele tenha zamanlarda, aşağıya inemiyeceği vaziyetlerde | kâğıdını buruşturup pencereden | atıyordu. Arkadaşlardan Mustafa Efendi de her gün iki defa Paşa * bahçeye çıkıp Dervişin raporları. İyaşındaki kızı Sev POLISTE : Bir Ameleye Elektirik Çarptı Oldü Kartal çimento. fabrikasında çalı- şan Erzincanlı Haydar isminde bir a- İmele elektrik eöreyanına tutulmuş ve derhal ölmüştür. Hâdiseye Kartal müddelumumisi elkoymustur. Karısını Ağırca Yaraladı Dün, Kadıköyünde Durmuş isimli bir adam, karısı Ayşeyi kolundan 8- ğır surette yaralamı » Misakırsilli sokağında oturan Durmuş, memleke- ti olan Erbaaya gitmek İstemiş ve bunu karısına söyliyerek eşyaları top | lamasını bildirmiştir. Bunun üzerine | karı koca arasında kavga başlamış- tür. Durmuş, bıçağını çekerek Ayşe nin kolundan yaralamıştır. Yaralı Haydarpaşa Nümüne hastanesine kal dırılmış, Durmuş yakalanmıştır Dükkâna Giren Otomobil Basmacının Jdaresindeki 1523 nur maralı hususi otomobil, dün Kars- köyden geçerken iki kişiyi karala- mış ve üstelik bir de dükküna girmiş| tir. Basmacı, evvelâ, karşısına âni 0- larak çıkan bir adama çarpmamak #- çin seri bir manevra yapmak İste - miş, fakat bu sefer de istasyondaki | tramvay bekliyen Refia isimli | bir| kadınla CeCvat isminde bir adama çarpmış ve yaralamıştır. Otomobil, bunlardan kurtulduktan sonra da süt ve sandoviç satan bir dükkâna toslamış, dükkânın vitrini. Dİ parça parça etmiştir. ncereden Düştü Beşiktaşta Caferağa mahallesinde 7 numaralı evde oturan İhsanın iki altı metre yük seklikteki pencereden düşerek mub-| telif yerlerinden yaralanmıştır. Se-| vim, Şişli çocuk hastanesine kaldir. | larak tedavi altına alınmıştır. Çukura Saplanmış Şoför Yunusun idaresindeki 122 nı, Herminenin mektuplarını ge | tiriyordu. Dervişin vaziyeti kim- | senin dikkatine çarpmamiştı. Ve | muhitte bir şüphe uyandırmamış tı. Muhabere tam bir emniyet için | de devam ediyordu, Topçu mülâzımı Sele ve son “ radan İstanbul polis müdürfyeti| birinci şube üçüncü kısım başme- murluğuna tayin olunan eski za- | bıta âmirlerinden Serezli “Ahmet | Beyler, Esat Beyin emrile benim- le temasa gelmişlerdi. Baskın ha- berleri, bu iki kıymetli vatanda - şın delâletile köylere ulaştırın - yordu. Bu suretle köylüler bas'- kın gecelerinde hiç olmazsa dağ- lara çekilip gizlenmiye ve canla- rını kurtarmıya vakit ve imkân buluyorlardı. Bir hafta böyle geç- ti. Bir taraftan da Esat Beyin himme | ti arzu olunan gizli kuvveti mey- dana getirmişti. Bu kuvvet yüz - başı Yusuf Bey ile Ahmet Beyin emir ve iradelerine verilmişti Teşkilât tamam olunca faaliye - timizin şekli tabii derhal değişti. Hermineden alınan baskın haber- lerini artık köylere ve köylülere değil, baskıncıları karşıhyacak be cerikli ellere gönderiyorduk. İki arkadaş yanlarındaki bir avuç kahramanla Mavro Mira çetele - rinin karşılarına geçiyor ve yol - larını kesiyordu. Çeteler her çı- kışlarında hedeflerine kavuşmak şöyle dursun, daha yarı yolda ku- rulan pusulara uğruyorlar ve bir adım daha ilerliyemiyorlardı. (Devamı var) GİRESUNDA: Halkevinde Konferans Giresun, (TAN) — İcra memuru Cemal Bingöl, halkevinde “Giresun tarihi,, mevzulu bir konferans ver- miştir. Bu konferans halk tarafından büyük bir rağbet görmüştür. # Giresun, (TAN) — Ankarada toplanacak ziraat kongresinde Gire- sunu Gamlı oğlu Osman temsil ede cektir. # Giresun, (TAN) — Kestaneleri- mizin cinsini iyileştirmek ve bol mah sul alabilmek maksadile ziraat mü-| dürlüğü İzmirin Odemiş kazasından numaralı belediyeye eit katran yük- lü kamyon Mecidiyeköyünde Ermeni mezarlığı önünden geçerken su dolu bir çukura saplanarak hasara uğra- mıştır. . iğ j akal Bohurun köşöle fab- Yizasında, çalış İsmail kazaen sol elinin bir parmağını makineye kap- tırmış ve parmağı köğüuşmuz. İki gün evvel Yeşilköy sahilinde bulunan kadın cesedinin Yeşilköyde oturan ve akıl hastalığına müptelâ bulunan Rukiye isminde bir kadına ait olduğu anlaşılmıştır. İN neem: ÜNİVERSİTEDE : Bir Amerikalı Arkeolog Geldi Amerikalı Arkeoloğ, Profesör Dr. Lake, dün sabah şehrimize gelmiştir. Profesör, cuma akşamı bizzat idare ettiği otomobil #le bazı tarihi tetki. katta bulunmak üzere Anadoluya gi- decektir. Profesör Lake'e karısı ve kızı refakat etmektedir. İnkılâp Dersleri İ “Türk inkılâbı tarihli dersleri prog- TAN Dün Karaköyde bir otomobil iki ki MÜTEFERRİK * Romanyadan 1600 Göçmen Daha Gelecek Kışın gelmesi üzerine Köstencede kalıp ta Ana vatana gelememiş bulu- nan 1600 göçmenin mayıs içinde ge- tirilmesi için hükümet alâkadar ma- kamlara hazırlık yapmasını bildir- miştir, Bu 1600 ırkdaşımızın kış esna sında perişan olmamaları için hükü- met Köstencede bir yer kirahyarak bunların oradaki istiranatinı töMin etmiştir. Şimdi bunların getirilmesi için vapur kumpanyalarile anlaşma yapılmaktadır. Yakında Nâzım v ya giderek göçmenleri buraya getire- cektir. Silivri ve Çatalca kazalarının köylerine yerleştirilen 238 göçmen, ailesinin bir senelik ( yiyeceklerile, yaz zeriyatına mahsus mısır, nohut, fasulya, kavun, karpuz ve sovanın tohumları dağıtılmıştır. Bunlar, ya- kında birer ev yaptırılacak, çift hay- Vanı, pulluk ve tohumluk buğday da- ğıtılacaktır. Kırklareli * mintakasına yerleştirilmiş olan göçmen ailelerine dağılmak üzere 1000 çift hayvanın mübayaasına karar verilmiştir. Bu Ay Fazla Seyyah Geliyor Bu ayın 15 inde İstratmor vapuri- le 350 İngiliz, 16 sında Oryon vap» rile 200 İngiliz. On we Bi ve de Ge- nersl'Fon İşneviyen ve Mil Doka va- puzları ile biner Alman seyyahı ge- lecektir. 19 Mayıs Bayramı 19 mayis şenlikleri için dün vilâ- yette son toplantı yapılmıştır. Bu İç- timada şenliklere iştirak edecek mek teplilerin, davetlilerin vaziyetleri tetkik edilmiştir. Berberler Cemiyetinde Dün Berberler cemiyeti yeni ida- eski idare heyeti reisi İsmail Hakkı ile Ahmet, İhsan, Mustafa Turan, Veli Asım seçilmişlerdir. İmtihanla, lanacaktır/ 15 mayıstan sonra baş- tamı dün sona erpiiş ve Mahmut E- sat Bozkurt son /dersini vermiştir. 600 kestane aşısı kalemi getirtmiş ve halka dağıtmıştır. HATAY FRANSIZ DELEGESİ: lanmıştır. Bu imtihanlara iki gün da- ha devam edilecektir. Hataydaki Fransiz delezesi Garo, Ankaraya geldi. Bu resim delegeyi, Hariciye Vekilimiz Doktor Rüştü Aras ve Hariciye Umumi Kâtibi Nu- man Menemebeloğlu ile bir arada gösteriyor, da gördüğünüz şu hale getirdi. Otomobil ni aşağıya in ru Romanya- re heyeti seçimini yapmışlardır. Se- çim neticesinde yeni idare heyetine Yabancı dil imtihanlarına dün baş şiyi yaraladı ve bir sütçü dükkâmmi | dükküna girerek bütün vitri. | di, SEL.EDTYEDE * Otomobillerin Muayenesi Haziranda Otomobil, otobüs ve kamyonların bir haziranda yıllık fenni muayene- lerine başlanacaktır, Bu esnada trip- leks cam koymamış olanlar seferden alıkonulacaktır, Hususi otomobil, 0- tobüs, kamyonlarla resmilerin plâka ları yeni sisteme göre değiştirilecek- tir, Noksan veya hurda olan nakil va- Sitüları işten menedilecektir. İstanbul Değirmenleri Hükümet buğday ofisini kurduk. venlerin idarâşi bu ofise intikal ede- bedeli mukabilinde veröcektir. Eminönü halkevi için yapılacan ye ni paviyonun inşaatı belemehal ö- İnümüzdeki Cümhuriyet bayramında İbitmis olacaktır. İnsaat hazırlıkları ilerlemektedir. Üsküdar meydanının tanzimine başlanmıştır. Meydanın ortasında u- fak bir park yapılacaktır. bi) ve belediza meter srühittin Üs- vnedliğ, Şehircilik tetkiklerinde bu- lunmak üzere bu hafta sonunda Ati- naya gidecektir. o Dündenberi Egeden kâsaplık hay- van getirilmiye başlanmıştır. Sıhhiye Vekâletinin tamimi üzeri- ne belediye, bekâr odâlarile bünlar- da temizlik kontrolüne başlamıştır. DENİZ ve LİMAN : Haliçte Yapılacak Tersane Denizbankin, Almanyada tetkikler yapan fen höyeti, yirmi güne kadar gelecektir. Heyet, Almanyada, Ha- içte yapılacak olan tersane inşaati işi için de muhtelif inşaat firmalari le temaslarda bulunmaktadır. Deniz- İbank İstanbul şubesi müdürü Tahir İ Kevkep te halen Almanyada bulun. maktadır. Dok Şirketi Toplantı İ “Tasfiye halinde Dok şirketi, mayı- sın yedinci günü bir umumi heyet toplantısı yapacak ve şirketin faali- Jyette bulundu; senesinin İlk ayın hesapları üze- rinde görüşülecektir. Bundan sonra tasfiye hesapları tetkik edilecektir. Yeni Çalışma Tarzı İstanbul gümrüklerinde iki sene- denberi tatbik olunan yeni şeklin di- ğer gümrüklere de teşmil edilmesi |. çin hazırlıklara başlanmıştır. Bu iş ilk olarak İzmir gümrüklerinde yapt" lacaktır. Bunun için İzmir gümrük başmüdürlüğünden iki şef İstanbula gelmiş ve İstanbul gümrüklerindeki çalışma tarzı üzerinde tetjsikler yap- mıya başlamışlardır. , her ser- vis üzerinde ayrı ayrı #8tkiklerde bu- lunmaktadırlar, i 5-5 -1938 » aradan fon ve Telgrafla Meclisin Dünkü Toplantısı Anxara, 4 (Tan muhabirinden) — Büyük Millet Meclisi bugün Refet Canitezin başkallığında toplanarak Devlet Meteoroloji işleri umum mü- dürlüğü hizmetleğinde kullanılmak üzere satın alın telsiz muhabere ve dinleme elât ve cihazları için 300 bin liralık taahhüde girişilmesi hak- / kındaki kanun lâyihesile Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâleti teşkilât ve memurin e ek kanun lâ asının ikinci müzakerelerini yap- mış ve kabul etmiştir. ,| Yine bugünkü toplantıda Kemali- ye ve Tercan kazalarının Erzincan yetine ve Ağın nahiyesinin de E- lâzığ vilâyetinin Koban kazasına bağ lanmaları hakkındiki kanun da bi- rinci müzakeresi yapılmıştır. Büyük Millet Meclisi cuma günü toplanacaktır. Çiftçi Mallarının Korunması Ankara, 4 (TAN muhabirinden)— Çiftçi mallarının korunması hakkın- e Vekâleti tarsftından ha- zırlanan ilk pröje, umumi müfettiş- Hklerle valiliklere gönderilmiş ve a- inan mütalealardan sonra ikinel bir proje hazırlanarak Başvekâlete veril miştir, Bu proje, yurtta ziraat emniyetini kanunla koruyacak ve zirai asayişin temini için ziraat işlerine müteallik suçların süratle tahkik ve intacı yo. lundâ hükümler ihtiva etmekte ve dolayısile köylünün mühim bir ibti- yacına cevap vermektedir. Bu pro- Jeye göre, ziraat işlerine müteallik suçların muhakeme ve cezaları bu ka nuna göre görüleceklir, Projeye gö- re her köy bir zirai daire addoluna- cak ve her dairede dörder senelik ziraat meclisleri kurulacaktır. Anka- rada Dahiliye Vekilinin reisliği altın da kurulacak bir heyet kanunun tat bik şekillerini tesbit edecektir. # kullanılacak bekçiler ,daimi, muyakes kat ve bekçi âmiri olmak ve bir kıs- mı atlı bulunmak üzere üç kısım ©- lacaktır. Bu iş için kurulacak teşkilâ- tin masraflarını karşılamak üzere 8- raziden, bağ ve bahçeden ve hayvan lardan dekar başına 5 kuruşlan 20 kuruşa kadar bir vergi alınacaktır. si VEMT VKETTE-. Felâketzedelere Yardım Muğla, 4 (A. A.) — Kırşehir felâket zedelerine yapılmakta olan teberrust devam etmektedir. Evvelce gönderi len yedi yüz liradan başka bugüne kadar bin yirmi lira doksan beş ku" ruş teberru kaydedilmiştir. Bu tebef ruat yalnız Muğla şehrine aittir. İlçe ve kamunlarda da yardım komisyon ları kurulmuştur. Her tarafta tber” ru kaydına devam edilmektedir. a 4 (A.A) — Kırşehir felâ” ketzedeleri için toplanan iki bin 1i?8 Kızılay merkezine gönderildi. Halkın yardımı hararetle devam ediyor. TAKVİM ve HAVA 5 MAYIS 1938 PERŞEMBE İS ini ay İ Arabi: 167 | Rebihtevveti 4 Güneş: 4,54 — Öğle: İkindi: 18,04 — Ak | Yatır 2056 — ims YURTTA HAVA VAZİYETİ Gün: 31 Yurdun Ege ve Cenubi Anadolu ii rinde hava kapalı ve yer yer yağışlı, il | bölgelerinde kapalı ve yer yer yağışlı miş, rüzgârlar Trakyı Cenubi Anadoluda Şimal cenup istikametinde orta “e. Dün İstanbulda have kapan © Kuşlı geçmiş, 24 mat zarfındaki yağısi!” re mikâbına bıraktığı su mixdar gram ölçülmüş, sariiyede 2 - 4 m te hava tazyikı 7534 milimetre İdi, net İğ yükmek 14,4 ve en düşük İİİ “grafiğaydedilmiştir. İ