11 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

11 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

| ; ; ; | | Bu Sene Pirinç Mahsulü Iyi Değil Kızılcahamam, (TAN) — Kazamı- zan başlıca servet membaını teşkil e- den pirinç zeriyatı bu sene maattecs- süf yolunda gitmiyor. Geçen sene hükümetçe gönderilen mütehassıs Behcet Hazar, cidden çok iyi çalışmış, yapılan nütune zeriyatı çok iyi netice vermiş ve alınan mah- Sul takdir edilmişse de bu sene zürra müşkülât içindedir. Bunun başlıca se bebi, zeriyatta bulunabilmek için mü #aade almak üzere vuku bulan müra enatlerin gecikmiş olduğu ileri sü- rülmesidir. Halbuki kazamız çok yük Bilecik Halkevi köyetiliik kolu köyleri dolaşarak tetkikler yapmaktadır. Yukarıdaki resim bu tetki lerden bir intiba tesbit ediyor. sek olduğundan çeltik zeriyatı ancak temmuz ve ağustosta mümkün ola- bilmektedir. Nitekim fasılasız ve şid- detli yağmurlar burada devam et- mekte, zeriyata müsait hava yüzünü göstermemektedir. Çeltik kanununda iklim ve itiyat PAZARDA Köylerde Ecza Dolabı JAKSARAYDA : Zelzele Felâketzede- likbahar Panayırı Açılıyor Bursa, (TAN) — Pazar günü Bur- sahın alıcılar sahasında birçok yeri ve yabancı pehlivanların iştirakile serbest güreş müsbakaları yapıldı. Günlerdenberi ilân edilen bu güreşle rçok se-| ri görmek için civardan b BOZÖYÜKTE : İnönünde Merasim Yapıldı Bozöyük, (TAN) — Pazar günü Inönü şehitliğinde merasim yapıl - mıştır. Sabahleyin erkenden halki - iniz oraya akina başlamış, bir gün evvelden gidenler de hayli yeküna varmıştır. Istanbul, Konya ve An - i karadan gelen trenler, Akpınar köyü civarında durmuşlar, merasime işti. rak etmek maksadile gelen birçok va tandaşları Indirmişlerdir. Saat 11,20 de de Kütahyadan, Eskişehir, Bile - 11-5-1938 mam En tehlikeli noktada en emin nöbetçi yirciler geldiler. Bir iki gün sonra k, Söğüt vi başlıyacak ilk panayır münasebetile |<i4> Söğüt ve Pazarcıktan misafir de kalabalık on binden fazla idi. İlkönce Ankaralı Ahmetle Bursa- lu Hüseyin isminde iki pehlivan gü: reşti, Ahmet, çok çevik hareketlerile birinei devrenin yedinci dakikasında Hüseyini tuşla yendi. Bundan sonra güreşlerin asıl he- yecanlısı başladı. İsveçli Negrin ile Mülâyim pehlivan ringe çıktılar. Bu iki pehlivan tam üç devre güreğtiler. Birçok tehlikeli vaziyetler oldu. Mü- defalar ringten aşağı düşürdü, üçüncü dev-| renin sonuna doğru bir defa daha lâyim hasmını müteaddit heyetler gelmiştir. Bozüyük halki namına misafirlere -İ“Hoş geldiniz, denildikten sonra şe- hitliğin içine girilmiştir. Kütahya ve Bilecik valileri de merasime İştirak etmşlerdir. Evvelâ Kolordu bandosu İstiklâl Marşını çalmış, bu esnada Eskişehir istikametinden gelen 6 tayyare ga - yet alçaktan şehitler anıtı üzerinde uçmuştur. Anıta, her taraftan ge - len çelenkler hürmetle konulmuş - tur, Bundan sonra erkânıharp Meh - Ağız ve dişlerinizi RADYOLİN ile temizlerseniz vücudünüzü birçok hastalıklara karşı hususunun umumi bir şekilde kayde- | 1 huutunun umemi bir şekilde de! Bulundurulacak | lerine Yardım murların hoktal nazarlarında ısrar.) Pazar, (TAN) — Kızılcahamam -| Konya, Aksarayı (TAN) — Memur ları için bir istinatgâh teşkil ediyor. Mesele, Ankaraya arzedilmiştir. Bir an evvel müsbet cevap gelmesi zürra tarfındn sabırsızlıkla beklenilmekte- dir. Pirinç zeriyatından başka bir şey yapamıyan - köylülerin müşkül mev- kide kalmamaları için her türlü ko- laylığın gösterilmesi emrolunacağı şüphesiz addediliyor. Iki Müfettiş Geldi Kızılcahamam, (TAN) — Vuku bu- lan bazı ihbaratı tetkik etmek üzere mülkiye müfettişlerinden Memduh İçöz ve orman müfettişi Şuat Çalık- oğlu buraya gelmişlerdir. Hamamlar Ya “Yapılmalı, Ya Kapatılmlı Kizilcahamam, (TAN) — Hamam- larımızın yıkılma tehlikesine maruz bulunduğu, akıntı syakları olmadığı için hamamdan çıkan pis suların u- mumi sıhhati ihlâl edeceği, bu mah- zurlar izale edilmediği takdirde ha- mamların behemehal kapatılması lâ- zım geleceği hakkında hükümet dok toru İbrahim Alp tarafından bir ra- por hazırlanmış ve alt olduğu maka- ma verilmiştir. Ema lid MANİSADA : Yeni Telefon Açıldı Manisa, (TAN) — Şehrimizle Ba- hkesir arasındaki telefon hattı ko - nuşmaya açılmıştır. dan dört saat uzaktaki Pazar nahi- yesinde iyi çalışmalar vardır. Mü - dür Süleyman Konukçu, köy kal- kınması hususunda gayret göster mezarlıklar, bi yetiştirme faaliyeti devam ediyor. Bite karşı şiddetli bir mücadele açıl- de getirilmiş, ilâçları da temin edil miştir. Büyük köylerde balıcılık kursları açılmıştır, kurslarda usta - lar ders vermektedir. Köy mektep - lerindeki çocukların tahsil ve terbi- yesi için program İtina ile tatbik e- dilmektedir. Pazar nahiyesi Çocuk Esirgeme Kurumunun faaliyet sahası genişle- imiş, yoksul çocuklar. giydirilip ku şatılmıştır. Bunlara çocuk bayramın- da bir ziyafet te çekilmiştir. Eber TRABZONDA : Kazazedelerden Üçü Daha Öldü Trabzon, (TAN) — Kışı burada ge İçirdikten sonra Kelkite dönerlerken Ziganada 200 metre derinlikteki u - çuruma yuvarlanan otobüs yolcula - rından üçü daha hastanede ölmüş - tür. Aralarında otobüs sahibi Tufan da vardır. Kaza kurbanlarının sa - yısı yeni ölenlerle otuz sekize çık - miştar, mekte, köyleri dolaşmaktadır. Nahi - yenin bütün köylerinde muntazam ler yapılmıştır ve yapılmak üzeredir. Her tarafta ağaç |bin lirayı geçmiştir. Memurlar, ma mıştır, Köylerde ceza dolapları vücu- lar, muhtelif teşekküller mensupla- rı, tacirler ve davetli Halk, Halke - vinde kaymakam vekili Tahsin Uluç ayın İştirakile toplanmışlar, Orta A- nadolu zelzele felâketzedelerine yar- dım bir komisyon teşkil etmiş- lerdir. O gün vukubulan teberrüat aşlarından yüzde iki nisbetinde te - berrüatta bulunacaklardır. Yeni Halkevi Yapılıyor ya Aksarayı (TAN) — Yeni Halkevi binasının temelalma resmi, halktan kalabalık bir kütlenin huzu- rile yapılmıştıf. İlk taşı kaymakam vekili koymuştur ringten düşen Negrin tekrar yukarı çıkmıya muvaffak olamadı. Halatla- ra asılı kaldı ve nihayet yere yıkıldı. Bu suretle hükmen mağlübiyetine karar verildi. İkinci ve en heyecanlısı Kara Alt ile Amerikalı Şerman'ın güreşi oldu. Baştan sona kadar heyecanla takip edildi, Kara Ali hasmını her halde yenmek azmile hareket ediyor ve san ki hiç korkmuyordu. Amerikalı bir- çok tehlikeli vaziyetler atlattı, çevik- liği ve korkulu zamanlarda ringin ha latlarına iltica etmesi sayesinde mağ- lübiyetten kurtuldu. Üç devre devam eden bu güreş, hep Kara Alinin hâ- kimiyeti altında cereyan etti, fakat den Cemalin Mahmut bir nutuk tir, istanbul Asliye met Ali, İstiklâl Harbinin burada geçen safhalarını anlatmıştır. Bunu, diğer hatiplerin sözleri takip etmiş- tir. Bilhassa, Eskişehirden gelenler- leri, halkı heyecan- landırmıştır. En sonra, resim nihayet bulmuş, bando matem havası çalarken kurbanlar kesilmiş- Misafirler, şehitliğe pek yakin ©- lan Akpınar köyüne götürülmüş, öğ- le yemeği orada yenilmiştir. —— e em mahkemesinden: Nail vekili avukat korumuş olursunuz! Ağız, mikroplara karşı dalma açık olan bir kapıdır. En büyük hastalık mikropları bu kapıdan girer, ağzın içinde yerleşir ve çoğelarak vücude ır. Çürük, bakımsız bir tek dişin de milyonlarca mikrop barına- bileceğine göre tehlikenin büyüklü- ğü kolaylıkla anlaşılabilir. Bu açık kapıya: RADYOLİN. gibi mikrop öldürücü hassast 95 olan bir nöbetçi di ya Bozüyükten söylemiş ve me - beşinci hukuk netice beraberlikte bitti. ra yemek Necmüssakip tarafından Beyoğlun - da Perapalas arkasında Fresko ha - nında 10 No.,lu dairede mükim A- cıman aleyhine ikame olunan alacak davasından dolayı tebliğ edilmek derilen dava arzuhali sureti kendi - Üzere müddelaleyhin mahalline gön | | RADYOLIN mikropları öldür- | mekle beraber dişleri beyazlatır, | dişetlerini sağlamlaştırır, ağız kokusunu keser. sinin gösterilen adresten çıkarak bir semti meçhule gittiği ve gittiği yeri bilen de bulunmadığı meşruhatile bi- lâ tebliğ tade edilmiş ve sebkeden ta- lep veçhile hakkında ilânen tebliğat Masına ve tahkikatın 28/Mayıs/938 tarihine müsadif Cumartesi günü Sa- at 10 da icrasına karar verilerek bu baptaki davetiye varakası mahkeme divanhanesine talik kılınmış oldu- ğundan müddelaleyh Acıman'ın bu- gün ve saatte mahkemede bizzat ha- zır bulunması veya vekâletnameyi haiz bir vekil göndermesi aksi tak- dirde kanuni muamele ifa edileceği 310 yılında Ali Nazima- nın “Mektebi Edep” Rüştiye okulun- dan aldığım tahsil vesikasını zayi et- miş olduğumu ilân eylerim. No. 27 Keğork Naşit Utücü. MESELA Ev Kadınları! Biliyor musunuz Türk evlerinin en son modasi nedir? Kavanoz, kavanoz reçel ve şişe, şişe şurup dolu kiler sa- hibi olmak. Tevekkeli atalarımız “ki- İersiz ev, tatsız yuva, dememişler. verilmektedir. bince ilân olunur. malümu olmak üzere keyfiyet U. M. Kızılcahamamda Çocuk Esirgeme Kurumu tarafından yoksul çocukla- | K. nun 141, 142 ci maddeleri muci- (Ulusal Ekonomi ve Artırma Kuru- mu) ANASI e — Şüpheli bir tip. Hiç sebepsiz ikide bir gelir. Her gittiği yerde aklından zoru olduğunu söyler, her şeyi görür, her şeye başını sokar. her şeyi öğrenmiye ça- lışır. Eğer onu görürseniz, benli RM çıkmasın, onu öldürmiye karar verdim, Bu haberden hepimiz kal e Albay P ye kam pın üstünden iki keşif tayyaresinin uçtuğunu haber verdik. — Düşman tayyareleri mi? dedi. — Evet. — Benim iki saat evvel duyduğum tayyarkler olacak. Albay, dağlar cenup tarafını kapadığı için tay yareleri görememişti. P tayyareleri göremediğine memnun oldu. Çünkü tayyarelerin de onları görme- diğine delildi. Birkaç dakika sonra pek yakından bir tayyare filosunun gürültülerini işittik. — Bunlar acaba bizimkiler mi?, Faşist kampı istikametinden geliyorlardı. Birkaç saniye merakla bekledik, bu dağın zirvesinden tay- yarelerin bizden uzaklaştıklarını gördük. Bunlar üç motörlü, beş tane bomba tayyaresiydi, beşi yanyana bir ok şeklinde uçuyorlardı. Bunların epeyce yükse- ğinde dört tane takip tayyaresi vardı, dördü de üç motörlü, siyah, Alman tayyareleriydi. Hiç şüphesiz düşman hattına mensuptular. Tayyareler yavaş ya- vaş, emniyetle, haşmetle ilerliyorlardı. On beş maki- ne, göğün mavi kubbesinde dalgalanıyor, aksi sada- lar yapıyordu. Albay dört bir tarafa bağırıyordu: — Yere yatınız. Rahat durunuz. Hiç kimse kımıl. damasın. Tayyarelerin kampa doğru gittikleri görülüyordu. Ben Franco de Rosa nın cesur askerleri, bütün kamp- takiler için titriyordum. Bütün bunların. mükem- mel teşkilâtlandırılmalarına rağmen tayyarelere kar pi, Fernandonun bana gösterdiği meşe sopasından baş ka mukavemet silâhları yoktu. Tayyareler, bizim o- vadaki su hazinelerine yaklaşır yaklaşmaz, sağa dön- düler, yavaş yavaş, kati hareketlerle üzerimize gel- diler, Su borularının geçtiği yolu takip ediyorlardı. (biz bunun tepesinde idik). Biz yüzükoyun yere yat- tik, tüfeklerimiz altımızda idi, bu sebeple maden pa- rıktılarını görmelerine imkân yoktu. Biz böylece bek- ledik. Tayyareler, emniyette olduklarını, kuvvetleri- nin, kudretlerinin hiç bir şekilde tehlikeye maruz ol madığını anlamış görünüyorlardı. Büyük bir emni- yetle yaklaştılar. Ölüm piyankosu şimdi hangimize çı kacaktı?. Artık tamamile üstümüzde uçuyorlardı. Biz nefeslerimizi bile tuttuk., Yattığım yerden Al bay P. nin ayağa kalktığını ve kendini toprağın üs- tüne attığını gördüm. Birdenbire altımızdaki dağ çat lıyacakmış gibi sarsıldı. Etrafımızda toprak yığınları ve kesif bir duman yükseldi. Bunu yüksek, kuru bir infilâk takip etti. Bundan sonra kısa fasılalı patla- malar, patlayıcı dalgaların rüzgârları kulaklarımıza ve açık ağzımıza doldu. Vücudümde bir sıcaklık ve alnımda bir yaşlık duydum. Motörler üzerimizde hâ Jâ vızıldayordu. Bir daire yapıyor, dönüyor, tekrar ü- zerimize geliyorlardı. İkinci bir bomba hücumu bi- rincisini takip etti. Aşağıdan yaralı katırların böğür- melerini duyduk. Her tayyare fasılasız dört beş bom ba birden atıyor, bir hamlede yirmi bomba düşüyor- du. Toprağın altında, etrafımız dumanla sarılı, ku- laklarımız sağır olmuştu. Üç motörlü beş tayyarenin tekrar üzerimize geldiğini gördüm. Makineleri, ke- miklerimizin içinde aksediyordu. Herkes: — Bu artık hepimizin sonudur.. diyordu. Bizi keş- dı ün ye iğne, fettiler, ve sonuna kadar hepimizi mahva karar ver- diler. Ölümümüzü beklemekten başka yapacak bir şey yoktu. Tozla dumandan gözgözü görmüyordu. Yaklaştıklarını ancak seslerinden anlıyorduk. Almı- mın üstündeki yaşlığın kan olduğunu anladım, bu ka mın yanında bana alt olmıyan beyin parçaları vardı. ben acı duymadığım için, bunların bana ait olmadık- larını anlıyordüm. Tayyareler bir daha geri geldiler. Yanımda Albay P. nin dimdik durduğunu gördüm. Onun da alnı kanlar içinde idi. Aşağıda katırlar bir teviye böğürüyorlardı. Albay yüksek sesle bağırdı: — Arkadaşlar.. Tayyare hücumuna karşı koyacak makineli tüfeklerimiz yoktur. Başımız üstünde dola- şan ölüme karşı silâhlarımız yoktur. Fakat memle - ketimizin Cümhuriyetine feda edecek şeyimiz var- dır. Bunun için canlarımızı feda edebiliriz. Asker- ler... Topçular... Birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü topları hazırlayımz, Herkes vazifesi başına koştu. Albay kumanda ver di: — Acele ediniz. Biz de ayağa kalktık. Bodin enternasyonal! oku- maya başladı. Diğer bir grup milli marşı okuyorlardı. Üç motörlü tayyareler başımız üstünde uçuyordu. Gö gün mavi kubbesi bir daha dalgalandı, tekrar bomba lar düştü. Sierra infilâkler altında sarsıldı. Toz vedu man arasinda Bodin'in ayağa kalktığım ve tekrar düştüğünü gördüm. Albay dağları inleten bir sesle bağırdı: — Yaşasın İspanyanın halkı... Yaşasın İspanya... Tayyarelerin bir daha üzerimize dönmelerini bek- ledik. Hepimiz daha ölmemiştik, hepimizi temizlemek için bir daha döneceklerine emindik. Fakat, belki de mühimmatları tükendiği için olacak, bir daha dönme diler, Biz yaralıların yardımına koştuk. İlk gördüğü- müz manzara, dehşet verici bir manzaraydı. Toprak üzerinde kan tebahhür ediyordu. Yirmi üç katır ve at parça parça olmuştu. Sarı, kırmızı çizgili bir yılan sarıldığı ağaçta, bir lâstik gibi donup kal- miştı. Bizim taburdan Bodin'in bacağı yaralanmış, iki asker ölmüştü. Askerlerden altı yaralı vardı. Bunlardan birisi kampa pakledilirken öldü. Telefon hâlâ işliyordu. Kampa telefon ederek sedi ye ve asker istedik. Sonra Albay telefonu aldı, ku- manda heyetile konuştu. Ahizeyi elinden bırakır bi- rakmaz, hiddetle bize döndü: — Hücuma uğradığımızı, ve müdafaasız olduğumu zu öğreniyorlar da, hâlâ ateş etmemize izin vermiyor lar. Bataryanın süratle mevkiini değiştirmek zaruriy- di. Fakat vakit kaybetmek istememekle beraber, ka- ranlık olmasını beklemeğe mecburduk. Bu sırada hâ- lâ yaşıyan Vicente yanıma geldi. bütün canlılığı ile korkusunu protestolarla yenmeye çalışıyordu: — Bir insandan bunu istemiye hakları olduğunu ba na söylemeyiniz. Bizden harpte hayatlarımızı feda et- neyi istiyebilirler. Âlâ. Bu işi ilk yapacak adam be- nim. Düşmanın ikinci defa bizi burada bulması için bekletmiye mecbur etmek, hücuma uğradığımız hal de müdafaa etmemek, bunu hiç kimseden istiyemez- ler. Toplar yine müdafaaya geçmediler? Çünkü Har- biye Vekâletinde Frankoya yardım edenler var. Yolu muz üstüne çıkan her haine ateş etmek hakkımız ve kuvvetimiz yok mudur? (Devamı var)