13 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

13 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

TAN Gi 'İ YERLİ HABERLER BenetinSavurduğuBlöf Kırşehirde © Ortalığı Biribirinek Kattı | Telefon ve Talgrafla pert anfinin önle kilesaima Aelerşden 7 Fazla Turist Getirilmesi Için Tetkikler "Ankara, 12 (Tan muhabirinden) — Arabaları İçin Yeni Hükümler -|yemedi vene tekila an İdir. Bu tedbirler arasında gelecek tu” yistlere gümrük, polis muayeneleri * le diğer hususlarda azami” kolaylık , gösterilmesi bulunmaktadır. Turizm hareketlerinin yurdumuzda inkişaf* ni temin için bütün vasıtalardın i8 tifade edilecek ve propagandalar ya" Pilacaktır. Belgratta Balkan Antantına dahil dört devlet, delegesi arasında müşte” rek turist çalışmaları yapılması et” BELEDİYEDE ; Yük Taşıyan El Emniyet Sandığı İşlerinde Felâket görenlere|Kolaylıklar Geçen gün bazı okuyucularımızın müracaatı üzerine Emniyet Sandığı- na terhin edilen '&mlâk sahiplerinin vaziyeti hakkında bir yazi yazmıştık. Bu meselede Emniyet Sandığınca ne düşünüldüğünü anlamak istedik. San dık erkânından “Biri bize şu izahatı verdi: “— Emniyet sandığına 8 bin gay- rimenkul ile 12 bin parça kiymetli mücevherat terhin edilmiştir... Bun- ların sahiplerinin yüzde sekseni”ka dındır. Kendilerine azami kolaylık gösteriyoruz. Faiz nisbetlerini indir- Eşya Ile Yardım Kırşehirde felâket gören vatandaş lara pdradan başka eşya vermek su- retile de yardima taraftar olanlar vardır. Bunlardan birkaçı telefonla, hattâ bizzat gelmek suretile bize mü- racaattta bulunmuşlardır. Dün Arşak Mintanciyan imzasile şu mektubu al- dık: “Kırşehir zelzele faciasında evsiz, eşyasız ve elbisesiz Kalanlara yapılan para yardımından başka kullanılmış Tek tip el arabaları hakkında ya- pılan talimatname bugünlerde ilân e- dilecek ve ilân tarihinden 15 gün son ra meriyet mevkiine konacaktır. Bu telimatname yalnız yük taşıyan ava- balars mahsus olucak, seyyar esnafın kullandığı arabalarla o elektrik ve İramvay tesisatına ait malzemeyi ta| şiyan arabalar bu kayıtların haricin- de kalacaktır. Ekinek taşıyan ve sa- tan arabalar için de ayrı bir tip tes-/ «zat ile isbat ederim. hmer hakkında Sait Molla nin evinde açılan münakaşada yüz başı Benetin söylediği sözler Ali Kemalin canını sıktı, sabrını taşır rhal söze karıştı? et, ben ne kadar bedbin gil öyle mi? Te- ci i değil serbestçe geziyor ve işlerini yörüyor. Benet güldü: — Kemalist olabilir, dedi. Hat- tâ Kemalist olduğunu biliyoruz da.. — Şu halde İstanbulda nasıl bu- Yunabilir bu adam? — Yalmz o mu, daha birçok var. Müttefiklerin yüksek menfaatleri- ni bozacak hareketleri anlaşılma- dıkça sizin gibi onlar da İstanbul- da bulunabilir. Şimdi Kuvvetli bir vesika gösteriniz, telefonla tevkif ettiririm. — Vesikaya ne hacet? Bu adam- lar âsilere mensup değil mi? — Hayır, Büyük Millet Meclisi hükümeti adile kurulan ve varlı - Bini tanıtlırmıya uğraşan yeni bir Türk hükümetinin adamlarıdır. On ların âsilik vaziyetleri kalmadı. Fransızlar bu yeni hükümeti tanı- dı ve müzakerelere bile girişti. Ali Kemal bu cevap karşısında morardı ve yalnız bir; Yal, Diyebildi ve sustu. Sait Molla te Mâşla; — Kapiten,dedi, güzel, çok gü- zel.. Verdiğiniz bu haber hakkın. da ayrıca görüşürüz. Aziz Hüdat ve arkadaşlarının, Büyük Britanya hükümetinin yüksek menfaatlerini ve isgal kuvvetleri kumandanlığı- nın emirlerine aykırı hareketleri - nİ size şeref ve nâmus sahibi yüz Kabul eder misiniz? — Buna ne lüzum var? Sizin sö- zünüze de Inanırım. — Çok teşekkür ederim. Şu hal- de dinleyiniz: Ankaradan verilen direktifleri Hilâllahmerde Hâmit Beye Aziz Hüdal tebliğ ediyor ve Hâmit Beyin raporlarını da Anka- raya yine o gönderiyor. Bu bizce muhakkak... Bu iddiamizın ne $e- kilde isbat edilmesini istiyorsu - nuz? Bana onu söyleyiniz. — Ankaradan verildiğini veva Ankaraya yazıldığını söylediğiniz. bu direktif ve raporları Hâmit Be- — Teksin Beyefendi. dedi. Siz bu iş için kimleri vereceksiniz? — Kimleri İsterseniz... — Siyasi kısım başmemüru Ha- ile bizim Rızayı rica ede - net ile Pantikyan saat ön bir- ler ve ihanetin bu üç eleba- şısını başbaşa bıraktılar. | Anadolunun yeni bir Türk hü - kümeti teşkil ettiği ve âsilik va- ziyetleri kalmadığı hakkında Be- netin söylediği bu” beklenmiyen sözler Ali Kemalde çok fena tesir- ler bırakmıştı. Bütün ümitlerini ka rartmıştı. Ertesi gi Vahdettine, Damat Feride koştular ve Benetin milliciler hakkındaki haberlerini birer birer anlattılar. Benetin bu sözleri Büyük Millet Meclisi Hükü metinin İngilizler tarafından ta - Bınmasına mukaddeme diye telâk- Xi ve tefsir olunmuştu. Bu şayla bir felâket saikası gibi biranda her yerde duyuldu ve et- rafa yayıldı. Saray karıştı. Başta Mamat Ferit ulmuh üsee Hurriyet ve İtilâfın paşaları, İiderleri, 80 - fuları ve softaları yine şaşırmış, büyük tasalara kapılmışlardı. Halbuki ortalığı karıştıran bu havadis Kupiten Benetin muay - yen bir maksatla uçurduğu bir blöf idi. Bu blöf ne için uçurulmuştu? Osmanlı Hükümetinin eski bir mutasarrıflığından İn, casuslu ğuna geçen A. Ü. adında bir herif, siğasi mümessiliğe bir Jurnal ver- Bu Jurnalinde, hanedan âza- ları ile Hürriyet ve İtilâf kodaman larından bir kısmının Fransızların İstanbul siyasi mümessilliği ile giz lice temasta bulunduklarını yaz - mıştı, Bu teması Fransız istihbarat zabitlerinden Cezayirli Mehmet Beyin temin ettiğini de ilâve etmiş ti. Bu jurnal üzerine E. Ş. adında diğer bir mutasarrıf eskisi casusa yaptırılan tahkikat neticesinde A. U. nün verdiği haberler doğru çık- mıştı. İngilizler bu haber karşısın- da elbette kayıtsızlık gösteremez - lerdi. Onlar da hareket ve faaliyete geçmişlerdi. Bu arada Kapiten Be- nete de bazı direktifler vermişler. di. O da ziyafet gecesi Ali Kemal ile Mollanın yanında, sarayı ve fır kacıları telâşa ve İngilizlerin ku- cağına düşüreceğini pekâlâ bildi- Ri bu blöfü savurmuştu. Ve arzu edilen tesiri de husule getirmişti. İelbise, çamaşır, mendil, çorap, kundu ra ve yastık gibi zati eşya da'topla- nıp gönderilirse büyük bir böşlük dol durulmuş olur. Kızılay şubeleri veya hut Halkevleri bunları evlerden top- lıyarak Kizlay merkezine teslim e- debilirler, Bu hususta başvekilimiz eminim ki halk arasında memnuniyetle karşıla- nacak ve Kızılay şubeleri tarafından gösterilecek gayret sayesinde bu yar dım işinde muvaffakıyet temin edile | bilecektir.” Bu düşünce hakkında Kızılay ce- | miyetinin dikkatini celbederiz. Para ile yardım imkânını bulamıyan bir- çok vatandaşlar var ki kullanılmış eşyalarından bir kısmını Kırşehirde felâket görenlere vermeğe hazır bu- lunuyorlar, Eşya şeklindeki böyle bir İ yardıma Kırşehirde de elbette ihti- yaç vardır. Eğer Kızılay böyle bir yandım açmayı münasip görüyorsa i- lân etmesini ve eşyayı teslim yerle- rini göstermesini dileriz. İngiltereden Kırşehire bir yardım Birkaç gün evvel İngiltereden Marta Brod imzasile şu mektubu al- dık: “Korkunç bir zelzelenin Kırşehir ve civarında sebep olduğu” felâketlere ait tafsilâtı vareterizde mler Wa lâkete uğrayan zavallılar için bir yar dım listesi açtığımzı gördüm. İş Ban kasının Beyoğlu şubesinde bir kumba ra hesabım, bu hesabımda da 37 Ji- ram var. Bunun hepsini size ödeme- leri için bugün İş Bankası müdürlü- Rüne mektup yazdım.” İngilterede gazetemizi okuyan, İş Bankasında kumbara hesabı olan ve Kırşehir felâketi hakkında derin e- lem duyan kızın kim olduğuna me- rak ettik. Öğrendik ki İstanbulun ta nınmış tüccarından B. Simon Bro- mektep tahsilini bir Türk mektebin- de görmüş, sonra babası tarafından tahsil için tek başına İngiltereye gön derilmiştir. Orada her gün gazelemi- zi sliyor ve alâka ile okuyormuş. Küçük Martayı, Kırşehir felâketi karşısında gösterdiği güzel duygulad ve canlı alâkalardan dolayı tebrik e- deriz. Paris için bir vagon Mayısın 14 ünden itibaren konvan siyonel katarına Paris için de bir va- gön ilâve edilecektir. Parise gidenler evvelce Belgradda aktarma yaparlar ken bundan sonra buna ihtiyaç kal- mıyacaktır. Şimdiye kadar yalnız Vi yuna ve Peşte için vagon konuluyop- du. Bu vagonda birinci, ikinci ve ü- çüncü mevki yoleular için kompartı- manlar bulunacaktır. dun on iki yaşınduki kızcağızıdır. İlk | dik, Komisyon yon liralık tevdias ve 21 milyon lik ralık mevduatı vardır, milyon i ediyoruz. dığâ borçlanmış olanlardan yüzde üç, bu tarihten 18 Haziran 932 tarihine kadar borç alanlardan yüzde beş ve 18 Haziran 932 den 18 Haziran 933 tarihine kadar borç alanlardan ise yüzde dokuz faiz slmak suretile borç luları sıkıntıdan okurtarmağa çalışı yoruz. Bu gibi eski muamelelerden 1935 senesinin başından 1937 senesi nin Haziranının nihayetine kadar o- lan müddet için azami müsaade gös terdik, falz almadık. Eski muameleleri tasfiye etmekte- yiz. Bu İşin önü alınınca halkımıza da ba fazla kolaylıklar göstereceğiz. Bor cunu ödemiyenleri icraya vermeğe mecbur kaldıkça bunun masrafları da bittabi artmaktadır. Yüzde üç fa- iz alınırken bazı defa yüzde ona ya- kın icra masrafları olmaktadır. Bu- ved önüne geçmekteyiz. dık satılığa malı eski sahibine o ihae 2 kina “2 ee satış Mei #ski sahibini Yeniden! mal sahibinin müsait vaziyete gire- rek borcunu ödmesine kolaylık gös- termekteyiz. Gazetelerde gördüğü- nüz gibi satılan sandık emlâkine alâ- ka fazlalaşmıştır Bunun sebebi, san dığın bu gibi malların her türlü pü- rüzünü halletmekte olması ve vergi- sini vererek malı temiz ve kusursuz olarak satmakta bulunmasıdır. DENİZ ve LİMAN : Bir Yugoslav Vapuru Limanımıza Geliyor Balkan Antantı ekonomik konseyi» Bin şehrimizde yaptığı son toplantısın da Balkanlararası bir deniz yolu te- sisi kararlaştırılmış ve Yugoslavlar bu hattı ilk olarak açmayı üzerlerine almışlardı. Yugoslavya vapur idaresi, Lovcen 16 da Köstenceye hareket edecektir içinde olarak yüzde on buçuk aliyoruz” Sandığın 23 mil- Senede bir yüz bin lira faiz alınmak» tadır. Hazirandan sonra fali nisbe- tini biraz daha indireceğimizi ümit 1 Temmuz 931 tarihine kadar San mal sahibi yapmaktadır. Bu süretle| isimli vapurunu bu hatta tahsis et- miştir. Vapur Suşak limanından ha-| reket etmiştir. 17 Mayıs Salı günü Ji manımıza gelecek ve ayni gün saat Sonra tekrar limanımıza gelecek ve bit olunacaktır. Yük taşıyan bütün arabaların mu- ayyen müddet zarfında bu talimat namede gösterildiği şekle sokulması mecburidir. Talimatnameye uymıyan arabalar işten menedilecektir. Araba ların inşa malzemesi! serbesttir. Yal nız genişliği 60. boyu 90, yüksekliği 50 santimetreden fazla olmıyacak, ge nişliği eni ve boyu arasındaki nisbet mecmuu $4 santimetre murabbaını te cavüz edemiyecektir. Arabalara satıhlarından itibaren 50 santimden fazla yüksekte ve 50 ki lodan ağır eşya konulmıyacaktır. Frenleri sağlam. çift tekerlekli o lacak, behemahal dişi boyalı olacak, fakat boya rengi bütün arabalarda ayni renk olacaktır. İçleri çinko ile örtülmesi mecburi olan bu arabalar dalma temiz tvtu- lacak, dışlarının boyaları bozulduk- ça hemen boya vurulacak ve mutla- ka birer kişi taratından sürülecektir. Arabaların eski, hurda şeylerden ve ankaz tahtalarından yapılması yasak tır. Sokaklarda bırakılması da yasak | edilen bu arabaların 20 Mayıstan iti baren günün her saatinde Karaköy köprüsünden geli yasak edil miştir, ".. *- “ig İmar plânile inn Kuruldu inşaata sit projeleri ve bu inşaât hu susunda halkla Belediye arasında çi- Belediyede bir komisyon kurulmuş. tur. Belediye res munvinlerinden | Ekremin riyaset ettiği bu kemisyı na Fen müdürü Hüsnü, İmar m rü Ziya, Harita müdürü Galip ve Yol lar müdürü Galip tayin edilmişlerdir. Asfalt Yol Projesi Şehircilik mütehassısı Prost, şebri İmizde yapılacak asfalt yollara at: ha İzarlanan projeyi tetkik ve tasvip et- kacak ihtilâfları tetkik etmek üzere mi rafında tespit olunan kararların tat biki için Türkofisçe çalışılmaktadır. İ Balkan memleketlerinde karşılıklı (olarak ve mühim yabancı şehirlerin de kurularak turizm ofisleriyle yepl lacak reklâm ve propagandanın mem lekete gerek Balkan Antantı mem * leketlerinden ve gerekse yabanci memleketlerdinden mühim miktar * da turist gelmesini temin edeceği Ü“ mit olunmaktadır. Alâkalı daireler muhtelif yabancı memleketlerdeki turist hareketleri * ni dikatle takip etmekte ve turist - lerin tercih ettikleri yerleri tespit etmektedirler. Bu arada yabanci memleketlerdeki turist hareketleri * ne alt İstatistikler de getirilmekte “ dir, Yügoslavyadan gelen istatistiğe gö re 1937 yılında Yugoslavyaya gelen turist miktarı 907.936 kişiyi bul * muştur. Bu turistler Yugoslavyada 5.289.113 gece geçirmişlerdir. 1936 yılında Yugoslavyaya 944 bin 916 turist Ogelmiş (ve bunlar ne evvelkine göre Yugoslavyaya ge len turist sayısı 96.981 kişi eksil * miş ise de. turistlerin Yugoslavyada kalışları 23.503 gece artmıştır. 1937 yılımda Yugoslavyanın muhtejif sebir ve kağâbalarını ziyaret eden turist - lerin 634.038 1 Yugo tehansi - dır. Bu, volum, , Yugoslav milleti nin dar fazla İDİ, Janimak için ne ka - Geri kalan 273.897 turist ise yaban- cı memleketlerden Yugoslavyaya gel Amerika İle Ticari Müzakere Ankara, 12 (Tan muhabirinden) — Hükâmetimizle #cari müzakereler - de bulunan Amerikan ticaret heyeti şerefine Türk heyeti relsi Faik Kar- doğlu tarafından Çubuk Barajında bir ziyafet verilmiştir. miştir. Bu projeye göre 500 bin lira lık asfalt yol 988 mali yılında ihale ve inşa ettirilmeye başlanacak, fakat 938 de bunun yalnız 200 bin lirası ö- denecektir. 938 yılında yolların mü- temadi tam'ratı için de 125 bin lira sartolunacaktır. Elektrik Şirketi Müşterilerden Fazla Para Alıyormuş 21 Mayısta sanat 15 te İstan- z : buldan kalkarak (Pire, O Kotfo, yeri yani ra e Adriytik © limamlarına © uğrıyacak | xi sYda bir ye ir, Fakat Şirket bazı semtler- Yapılan müzakereler flerlemiş ve neticeye yaklaşmıştır. Varılacak an - laşma ile, Türkiye, Şarki Avrupa memleketleri içine Amerika ile kar- şıklı kolaylık ve tarife tenzilâtina dayanan ilk anlaşmayı yapmış ola - caktır, Amerika bu çeşit anlaşmaları, şisn diye kadar yalnız, Fransa, Bölçika ve Çekoslovakya ile yapmıştı. İn - gilizlerle de henüz müzakere halin- dedir. Şarki Avrupada da, görüşme leri yanlız Türkiye ile kabul etmiş” lerdir, TAKVİM ve HAVA 8.263.600 gece geçirmişlerdir. Bir se İ J İ (De: ve Venedik, Tiryeste yoliyle Suşaka süz İl gidecektir. Bu hat bu şekilde devam yin ve yahut Aziz Hüdai Beyin üs” alimi | de bazı aylar 45 günde bir , diğer bir 13 Mayıs 1938 zerinde tutturmak suretile... — Yeni Şilepler Seferde £ | edecek, bu vapurla, seyyah, yolcu ve |iırim Yerlerde bezi amam dr CUMA — Peki, biz bunu da yapacaız. | MAARİFTE: Sosyete Şilep tarafından satın a-|emtea tasınacaktır me ed Sü Fakat sizden bir ricamız var: İca- Sli e vi İŞ ce Sirkecide Tahmil Fakat, dün Belediyeye yapı! PSİ | Sinci ay Gün: 31 Hizir: bında işi size derhal haber vermek ge ve mi kâyet, şirketin bu şekilde hareket 6t-| | Arabi: 1357 Rumi 1354 imkânını aramakla ve gönderece - iniz memuru beklemekle bize va kit kaybettirmeyiniz. Emrimize Iki memur veriniz. Benet ayağa kaltı ve şu sözleri söyledi: — Size iki üniformalı ve iki de gizli polis verivorum. Yarından te zi yok, ise baslayınız, bakalım. Salondaki telefonu açtı. Sivasi istihbarat servisi ile beş dakika ka dar görüştü. Yerine otururken izah etti: — Sira an fwi mamurlardan Sa. Tef ve Cemal ile polis Toması ve So- fükliyi aldım. Yarın saat doküzda burnAn bulunacaklardır. Molla Azlık Mektep Muallimlerine i Zam Yapılacak Maarif Vekâleti, dün azlık ve ya- bancı okullarına mühim bir tamim göndermiştir. Bu atmimde fasılasiz bir surette üç yıl ayni mektepte ders veren ve bu vazifede muvaffak ol- duğuna dair müfettiş raporu bulunan muallimlerin ücretlerine zam yapıl ması kararlaştırıldığı bildirilmiştir. Ayni zamanda tamimde mektep ida telerinin gelecek tedris yılına ait büt çeleri bu zamları gözönünde bulun- beki yapmaları icap edeceği ilâve tirilmiş olan bakır ve krom şilepleri seferlerine başlamışlardır. Gemiler, hareket edeceklerdir. | BİRKAÇ SATIRLA | erli mallar sergisi lamak üzeredir. Sanayi birliği ida re heyeti bugünlerde toplanarak bu işl gö rüşecektir. * hafta sönraya birmicılmaştır. » Gir yla an m van tettiğler için İz re gi ir Tahliye İşleri Sirkecide tahmil ve tahliye işlerini dün kömür yüklemek üzere Zongul | Devlet Demiryolları 9 uncu işlelme| dağa gitmişlerdir. Oradan Marsilyaya | idaresi kendi idare etmeye karar ver itibaren ham- mal işleri idare tarafından görülecek tir. Bunun için tenzilâtlı bir tarife de Yüz metreden fazla fiyat veril kları baş- | mek üzere ton başına 20 - 25 kuruş miştir. 15 Mayıstan hazırlanmıştır. mesafeler için iki misli tayin edilmiştir. Trak Vapuru Geliyor Limarımıza gelmekte olan Trak va 8 mayısta toplanmasına karar veri, | purunun, Almanyada fena havalarda len ziraat odaları kongresi, Başve- | yapılan tecrübelrinde 18,9 mil sürat kilin seyahatte bulunması dolayısile bir İtemin ettiği görülmüştür. Geminin dahili tezyinatı, tecrübelerde bulu- nan ecnebiler tarafından takdir edil- mesindeki sebehi de ortaya çıkarmış tır. Çünkü şirket, iki aydan fazla tah- isilât yapmadığı mıntakalarda yirmi beşer kuruş olan kofra ve saat kira- larına 60 günden fazla geçen giinle- rin de hesabını yaparak müşteriden fazla para almakta. halbuki 60 gün. den önce tahsilâtta bulunduğu za- man abonelere bu yirmi beşer kuru- şun iki aydan noksan olan farkını maktadır. zanç temin eylediği anlaşılmıştır. jmiştir. ee eee e tetkik edecek, netleo vünlüle Yökâle. hesap edip ayırmıyarak tam ücret al- Şirketin sıra ile her semte bu usu- lü tatbik eylediği ve bu suretle kof-| ra ve saat kiralarından hususi bir ka- Belediye bu meseleyi esaslı surette Rebiülevvel: 18 Nisan: 29 İ Güner 446 — Öne: 1210 İ İkindi: 16.06 — Akşam: 1913 İ Yata» 2109 — İmei 244 YURTTA HAVA VAZİYETİ Yeşilköy meteoroloji istaryonundan alı” nan malümata göre yurtta hava, doğu An dolu, Karadeniz kıyılar ve Orta Anndolik nun şark kısımlarında çok bululu ve mev vil yağışı, Trakya bölgesinde buluta, di #er bölgelerde 67 bulutlu geçmis rüzgâr” tar Trakya, Kocaeli ve Ege bölgelerile art Anadolunun ve Karadeniz kıyılarının gar kısımlarında şimal istikümetter, diğer BA gelerde umumiyetle cenub!. İstikamettei İ Karadenizin şark kığtlarından kuvvetli “ ce, diğer yerlerde orte kuvvetle eemiytifi Dün İstanbulda hava ekserivetle ka: ve kuvvetli rüzgârlı geçmiş, rüzgâr şir den saniyede & ilâ Ji metre hızla esmi Saat 14 te barometre 7506 milimetre Mİ *- | iararet en çok 20,1 ve en az 11,5 santiği