20 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

20 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Partiyi Yaman Bir Şekilde Kazanıyoruz Çavuşyan kendi müddet derin derin kendine bir düşündükten rdı. Kararını ver mişt — Böyle bir kâğıdı sizin şeref ve namusunuza gu erek imza ede- ceğim. Fakat düştüğüm buvazi- yeten istifade ile bundan sonra da beni tehdit etmelerinden ve iste- dikleri şeyleri yaptırmıya kalkış malarındân çok korkuyorum. bu adamların; siz Ali) Bey hakkındaki tsah- ttukça ve ona iyi karşı bu gibi h. k etmiyec nlar olduğunu temin e- diyorum. Hattâ bir daha yüz yüze i ve bu akşam ge nı hiçbir yerde bah etmiyeceklerini de ilâveye lüzum. görüyorum. Sözlerime inanınız. — Mösyö Pantikyana birşey söy- ter mi acaba? ayır, ne onlardân ve ne de bizden bunu da beklemeyiniz. kalktık ve salonun bir kö şesinde bulunan ulak ve şık bif ya 2 masasının Yanına geldik. Çavuş- yan iskemleye oturdu. Kalemi eli- ne aldı. Masa üzer ki bloknotu çekti ve yüzüme bakârak — Ne yazalım acaba? dedi. Hiç te aklım bâşınida değil, — Haklısınız beklemedi; da muhak bozuldu. Müsaade Türkçe söylü zınız. Esasen reti bende var, ni le Umum, ız ve niz bu hâdise karşisın miz pek tabii olarak ederseniz ben im, siz İngilizce ya- edikleri mektup su- * Çavuşyan hakikaten çok memnun du. Ya biz?.. Tali bizi bu defa da çok büyük bir tehlikeden kurtar- mış ve yurdumuza bağ şt. E- ve dönerken bundan sonra Çavuş- yandan hangi sahalarda ve nasıl is tifade edebileceğimizi düşünüyor- dum. Türlü türlü şekiller ve ze- minler tasarlıyordum. miz zaman arkadaş. ndişeli bakışlarile kar- şılaştık. Bizi üzüntü içinde bekli- yorlardı, Verdiğimiz haberler, hele Çavuşyanın mektubu bütün yüzle- ri güldürdü, odamızı neşe ile dol- durdu. Biraz sonra Boşnak Ahme- din bulunduğu odaya girdim. Ka- napede ve pislik içinde yatıyor- du, Meraklı bakışı vadis bekliyordu tim, İpler Yanına, yaklaş- çözeceğimi derhal anla- dı. Sevinçle Anlaşlınız, değil mi? dedi. He- pimize geçmiş olsur. Allah çoluk Ye çocuklarımıza &cıdı, Güldüm: ». 1; : ta — Evet, dedim. Bundan sonra biribirimizin dostiarıyız. Siz “kendi: işin de kendi işimizle meşgul oluruz, Yalnız (Mehmet Ali) Beyin şimdi gönlünü almak ve bundan sonra da hoş geçinmek 1 ediyor ve söz veriyörsun, değil mi? Memnuniyetle... Zaten onun hakkında benlim hiçbir fena düşün cem yoktu ki.. Bu akşam da mak sadım korkutmaktan başka birşey değildi — Ne ise, hepsi geçti. Artık bun dan bahsetmiyelim, olmaz mı? © benden ha- TAN hai 2 en Milan. vin mmm. 20-5.1938 BELEDİYEDE : Taksim Meydanı i Modern Bir i Şekil Alacak Taksim meydanının en kısa bir 2a- manda açılması ve güzelleştirilmesi kararlaştırılmıştır. Başvekil Celâl Bayar bu mevzula alâkadar olmakta” dır. Önümüzdeki Haziranda İmar plânı tatbik edilmeye başlanınca, ya- pılacak işlerin başına Taksim mey- danı alınmıştır. Taksim meydanı İçin mevzii bir proje hazırlânmaktadır, Son günler- İde stadiyomdan meydana kadar de- j vam eden sahanın baştan başa istim- lâk edilmesine ve burada bir de da- (imi sergi binası yapılmasına karar verilmiştir. Sergi binasının yanında birde ray meydanda, simdiki elektrik şir- İketinin olduğu yerde, daha geriye a-| Dün bir toplantı yapıldı dağın başkanlığında Beledi bir toplantı yapılmıştır. Bu top- Fen İşleri Müdürü Hüsnü, Harita Mü | dürü Galip, Yollar ve Köprüler Mü-| dürü Galip, İmar Müdürü Ziya İşti- İrak etmiştir. Bu toplantıda Taksim meydanının yeni projesinin esasları tesbit edilmiştir. Modern koşu meydanı İstanbulda bir de geniş ve modern, icabında beynelmilel müsabakalar ya pılmaya müsait bir koşu yeri de ya- pılması katarlaştırılmıştır. oşu mahalli 939 mali yılında yap tırılmaya' bâşlanacâktır. Bunun Yı nibahçe ve Velielendi civarında ması çok muhtemeldir. Elektrik Şirketini Belediye istiyor Belediye, hükfmetce satın alman Elektrik Şirketinin -kendisine terke | dilmesi için alâkadar makamlara mü racaat edecektir. Belediye, müstak- bel Şehir Plânının kolaylıkla tatbik edi Elektrik, Tramvay Tünel, Havagazı şirketlerinin bir ida re altında ve Belediyeye bağlı bir müessese halinde idaresini faydalı görmeketdir. Hidivden alınan köşk Vaktile Belediye tarafından satın âlınan Çubukluda eski Hidive ait köşk ve koruluğun son taksiti bu ay- ebilmesi için rumu da alâkadar olmuş ve tam İiçin icap eden tedbirleri « ra bildirmiştir. Üsküdar kayı Aralarında topladıkları parayı Dün, matbaamıza İsmet İnönü or-| mektepsiz kalan kardeşlerimize gön- dermek istiyoruz. Biz bugün onlara yardım ediyoruz, yarın bir felâket gü | | Spor Saray: inşa edilecektir. Bu sa- |ta mektebinin ilk sınıf talebeleri bü- ik bir neşe'ile geldiler. Zelzele fe- ketzedeleri için topladıkları 65 1i- İrayı, felâketten perişan çıkan kar- İ deşlerine gönderilmek üzere venate- ali ve Belediye Reisi Üstün | ti rica eden bu yavrulardan bir tanesi paraları mubarririmizin masa- sı üzerine birâkırken şunları söyle- di: “ Biz, İsmet İnönü mektebinin ilk sıhıf talebeleri bu parayı, zelze- leden perişan çıkan, evsiz, yurtsuz, matbaamıza getiren yavrular.. nümüzde onlar da bizim yardımımı za gelirler. kadar geceleri uyku uyumadık, Şim di bu parayı size veriyoruz. kalplerimiz ferahladı. İçimiz rahattır. Bu gece rahat uyuyacağız.” Minimini yavruların bu içten ge- len yardımı, bütün mektep talebele- rimizin gösterdiği şefkat ve mer - tiharla kabartacak kadar yüksektir. MÜTEFERRİK : Tarihi Abideler Derhal Tamir Ettirilecek İstanbulun muhtelif köşelirinde- İki tarihi ve mimari kıymeti yüksek | eserlerden birçoklarının yüz tuttuğu hakllındaki seri yazırsız; | «lâkadarlar tarafından çok iyi kar » şılanmıştır. Bu sanat tamiri için İâzimgelenlere yıkılmıya âbidelerinin | emirler verilmiştir. Müzeler umum müdürü Bay Aziz Üsküdardaki Çinili, Valde, Şemsipaşa betlerini tetkik etmiştir. Tarih Ku- i| Suvars arkadaşı Artini bıçakla muh eski ve Ayazma ma- nakam- lığı da bu tarih yâdigârinın içinde bulunan, koyun ve sığırlarla bera - POLİSTE: Çıkan Yangında Bir Amele Yaralandı Dün akşam Küçükpazarda Sarıde- mir mahellesinde Anastas Yoğurtçu oğlu boya fabrikasında zift yapılır- Ken, katranın parlamasile yangın ölmesi Katran kazanı yanında Dimitri İsminde bir amele muhtelif yerlerinden hafif surette yanmiştır. Bıçakla yaraladı Çarşı içinde çuhacı hanında 5 'nü- maralı karyola mağazasında çalişan bulunan telif yerlerinden yaralamıştır. Artin Cerrahpaşa hastanesine kal- dırılarâk tedavi altına alınmıştır. Beygiri yaraladı 2412 numaralı taksi otomobili Tü Bu parayı toplayıncaya Artık hamet, eldden hepimizin kalplerini if muşsa da ateş genişlemeden söndü -) isi e i Ankaradan Telefon ve Telgrafla Muallimlerin Maaşları Artırılacak Ankara, 19 (Tan muhabirinden) — Maarif Vekâleti, ilk, orta ve lise öğ retmenlerinin maaş başlangıçlarında öğretmenler lehine bir değişiklik yap mak kararındadır. Yeni şekle göre, ilkokul öğretmen” ları 20, ortada, 25 ten ve lisede 30 liradan başlıyacaktır. Değişikliğin bu yıl içinde yapılması beklenmektedir. Öğretmen İhtiyacını Karşılamak İçin Ankara, 19 (Tan muhabirinden) — Meclis maarif encümeni bugünkü top lantısında liselerde okuyan parasız yatılı talebenin yüzde 73 inin yüksek öğretmen okulundan geçerek lise öğ- İretmeni olmaları hakkındaki kanun Hâyihasını kabul etmiştir. Bu karar, bu yıl liselerin son sınıfında bulu - nan parasız, yatılı talebelere tatbik olunmıyacaktır. Bundan başka Maarit Vekâleti lise lerdeki öğretmen ihtiyacını karşıla- mak üzere daha başka tedbirler al maktadır. Bu maksatla ayrıca Gala“ tasarya talebe verilecek ve ehliyetna me almak istiyenler üniversitede im» tihana tâbi tutularak Avrupaya lisan tahsiline gönderilecektir, Orada tah - sillerini ikmal edenler lisan öğretme- ni olacaklardır. Cümhuriyetin 15 inci Yıldönümü Hazırlıkları Ankara, 19 (Tan muhabirinden) — | Cümhuriyetin 15 inci yıldönümün « İde yapılacak merasim programının hazırlıklarına devam edilmektedir. Bu seneki bayram (şenliklerinin çok parlak olmasına ehemmiyet ve - rilmektedir. Bayram masraflarına karşılık ol - mak üzere yeni yıl bütçesine yüz bin Hralık bir tah paranın mühim bir kısmile, Cümhu- yıl içinde başardığı büyük österecek “propaganda eserle- bert izaketer. ri i dik Tedrisat Mutettişleri lerinin maa Şimdiye kadar hususi idarelerden ma aş almakta olan ilk tedrisat müfet - tişlerinin, umumi müvszeneye alın- maları hakkındaki kanun lâyihasının, enlerce müzakeresi bitirilmiş tir. Lâyiha, hazirandan evvel kanu » niyet kesbedecek, ve ay başından iti- baren müfettişler maaşlarını umumi İ müvazeneden alacaklardır. Yapılan hesaplar, ilk tedrisat mü- t konmuştur! Bu Ankara, 19'(Tan fhtuhabirindefi) | | ber içinde otüranları da çıkartmış başı verilecektir. Bu köşkten ne su-| nel civarında Yusuf isminde birinin | fettişleri maaşlarının 240 bin lira tut — Çok iyi olur. Lütfen söyleyi- , anız: "Efen- diler, İstanbul Mavnacılar Cemiye ti namına kahraman o Mehmet ve Aleşzade Hasan Efendilerden ma- lümatım altında Mister Volker te- rafından her ay altı yüz lira ahın- makta ye bunun iki yüz lirası t Da ait bulunmaktadır. Mister Volker tarafından bana gönderilmek üze- re Boşnak Ahmet Beye verilen ve Bağlarını çözdüm. Fakat davra- nıp yerinden kalkamıyordu. Mora- ran bileklerine bakarak: — Bire kardeş, dedi. Hiç te in- saf ve merhametiniz yokmuş. Kol- larım ve dizlerim külçe gibi kesil di. Şimdi ben nasıl yürüyeceğim? — Biraz istirahat et ve temiz- len, Sana çamaşır verelim. Temiz» lik işi bitineiye kadar sana bir bi- ra da ikram ederiz. — Hayır hayır, Ben doğru evi- cektir Bebekten İslinyeye giden yol bin liradır. retle istifade edilebileceği hakkında bügünlerde Prostun da mütaleası a- lındıktan sonra kati bir karar verile- Bebekten İstinyeye kadar uzana- cak'yeni yolun beton olarak yaptırıl ması önümüzdeki çarşamba günü iha le edilecektir. Yolun keşif bedeli 400 mâbedin bahçesindeki mölozları art- tırmiş ve yerlere düşen kitabeleri de| beklemek için bir bekçi koymuştur. Bu mâbedin tamirile müzeler umum müdürlüğü ve İstanbul evkaf baş müdürlüğü meşğul olmaktadır. Tehsisat alınır alınmaz tamire baş! lanacaktır, i Takdir edilen zabıta âmirleri İ Emniyet ikinci şube müdür mua | şube İbeygirine çarparak yaralamıştır. Hâ Mehmet diteden sonra kaça yakalanmıştır. Yemekten zehirlendiler şoför İ « Şehremininde Dergüh sokağında 12 numaralı evde oturan Necmi ile eniş tesi Mehmet ve karısı Emine yedik- leri yemekten zehirlenmişlerdir. Ü- çü de Gureba hastânesine kaldırı! mişti tuğunu göştermiştir. İzmit Limanı Islah Ediliyor İzmit, 19 (Tan muhabirinden) — | Son zamanlarda, İzmit yolile eşya ve mal sevkiyatının fazlalaşmasını gözö nünde tutan belediye, İzmit limanı- nan ıslahı için leap eden hazırlıkları yapmaktadır. Bu maksatla, İzmitin şehir plânını İyapan mimar Yansen'e liman için de bir proje hazırlatıl Bu yola rastlıyan binalardan istim lâki icap edenlerin istimlâk formali- teleri de bu ay sonuna kadar bitiri- lecektir. vini Tevfik Doğanoğlu il& ayr Eroin kaçakçıları Küçükpazarda oturan sabıkalı e- roln kaçakçısı Osmanın adamların - İdan Halit, Unkapanında eroin satar- Projede, tren yoluna uzak kalan bugünkü ticaret eşyası iskelesi tre- ne yakın bir yere nakledilmektedir. İskele etrafındaki bütün binalar da sizin. elinize geçen bu aya ait his- sem olan iki yüz lirayı da gönder- diğiniz zattan aldım. Elinizde bulun me gider ve banyoda temizleni- rim, — Sen bilirsin, yalnız giderken komiser muavinlerinden Vuhdettin Ertemorin Dahiliye Vekâleti tarafın. duğunu öğrendiğim bana ait mek- tupların aleyhime kullanılmama- sını rica eder ve bunu yüksek şe- refinizden beklerim. Buna muka- bil ben de (Mehmet Ali) Boy hak- kında hiç bir fcna niyetim olma- dığını beyan ederim. Bundan son- ra hiçbir hususta kendisiyle uğraş müiyacağımı da taahhüt ederim. Bu sözlerime ve taahhüdüme daima sadık kalacağımı formasını taşı- dığım Büyük Britanya hükümeti. nin şerefi İle temin ve teyit ede- Mektubu söylediğini gibi aynile yazdı ve imzaladı. Ben iki yüz li- rasını eline sayarken: Mister, dedim, Bu mektubu- nuzdan ve hakkındaki taahhüdü- nüzden (Mehmet Ali) Beyin hiçbir suretle haberi olmuyacağını da ilâ- ve etmek İsterim. Bunu ben de rica edecektim. ibirimize böyle birşeyden bah- selmemek ve hattâ hissettirmek- ten sakınmak daha iyi olur. Yapacağımız iş kalmamıştı. Boş- nak Ahmedi bıraktırmak ve iki sa ate kadar buraya yollamak vadile veda ettik. Memnuniyet ve sami- miyetle ayrıldık kapıdan olsun Çavuşyana uğrama- yi unutma. Onu meraktan kurtar. O sırda (Mehmet Ali) de bülun- duğumuz odaya girdi. Çehresi hâ- lâ sapsarı idi. İki eski düşmanı el- ele tutuşturduk ve öpüştürdük. O sırada (Mehmet Ali) de bulun- (Mehmet Ali) Çavuşyandan hiçbir fenalık görmedik. Sırası geldikçe yazacağım bazı mühim yardımla» rim bile gördük Hattâ şimdi şeh- rimizde seyyah tercütnanlığı ya- pan ve o gece yâhımızda bulunan Sadık Beyi; az bir müddet sonra Çavuşyanın delâleti ile Çanakka- ledeki işgal kuvvetleri kumandan- lığı tercümanlığına bile tayin et- tirdik. Ne yapalım mukadderal işte böy- le. Aramızda kurulacak ve uzun zaman devam edecek dostluğumu- za hiç şüphesiz onda çok aci bir hatıra bırakan bu vakayı se- bep ve vasıta kılmış. Kabahat biz- de değil, Ertesi sabah bu vakayı bir ra- porla Esat Beye bildirdim ve ica- bında kullanılmak üzere Mehmet Alinin verdiği vesikalarla Çavuş» yanın taahbüt mektubunu da ra- poruma İliştirdim. (Devami var) El arabaları tipi Tek tip el arabaları hakkında çı - karılan talimatname bir kısım esnaf tarafından yanlış anlaşılmıştır. Ara- baları belediye yaptıracak ve esnafa satacak değildir. Herkes dilediği yer de olmak fakat belediyenin şartla - rına uymak şartile arabalarını yap- tırabileceklerdir. YUGOSLAVYA HARBİYE Dost Yugoslav Harbiye ve Bahriye Nazırı General Mariç Ankataya varmışlardır.. Kıymetli misafir zi aşağıdaki resimlerde Başvekil Ce dan takdirname ile taltif edilmişler- dir. Kızıl haftası Haziranda Kızılaya âza yazmak maksadile ber sene tertip edilen Kızılay haftası, bu yil da bir haziranda başlıyacak- tır. Kınlay İstanbul şubesi, hafta ha- zırlıklarına başlamıştır. ken suç üstünde yakalanmıştır. Os- | Haydar evvelki gece otelin kiracısı cereden girmiş ve 40 gramofon plâğı çalmıştır. NAZIRI ANKARADA lâl Bayar, Milli Müdafan Vekili Ge neral Kâzım Özalp ve İstasyonda diğer karşılayıcılar arasında görü- emeye verilmiş- Üsküdarda Yıldız otelinde oturan | Mehmet Ziya Göztüaçığın odasına pen | ayni yere kaldırılacaktır. Limanın bu son şeklinden sonra, hem tacirlerin işleri çök kolaylaşa - cak, hem de İzmit limanı ticarete çok daha elverisli bir hale gelecektir. Arab 1357 Rebitilevvek: 19 İİ Güneşi 439 — Öğler İİ cini: 16.08 — Akor | Yatsı 121,10 — İrsdir YURTTA HAVA VAZİYETİ Yağliktiy meteoroloji istasyonundan ah- nan malâmata göre, yurtia hava doğu A“ nadoluda kapalı ve mevzii yağışlı, cenup doğusu, Karadeniz kıyıları ve Trakyada bulutlu, diğer bölgelerde açık geçmis: rüzgârlar doğu ve canup doğusunda şima- 1, orta Anadoluda garbi, diğer bölgelerde cenubi istikametten hafif kuvvetle es“ miştir. Dün İstanbulda hava açık geçmis, rüz- gür cenubu garbiden saniyede 1 ilâ 3 met- re hizla esmistir. Sant 14 te barometre 761.7 milimetre idi. Hararet en gok 28 ve en az 10, santigrat olarak kaydedil « miştir, : “ a