20 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

20 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Lİ EEE, e WA Vr, VE O A 8 LV e “4, YA, VE VE GA EA 20 5. yag TAN Gündelik Gazete hedefi: miz, gazetesi ABONE BEDELİ Türkiye Ernebi MO ke, 2400 Kr, 10 Kr, 1400 Kr, 400 Sr, 800 Kr, Kr. LA 3 Ke, Mülletlerarası* onta fttihafına dahil ol- Miyan memleketler için 30, 16, 9. 3.8 Hira » Abone bedeli paşindir: Adres değiş- mek 25 kuruştur. Cevap için mektup Pa 10 kuruşluk pul tlüvesi Ul dek Haberde, fikirde, her dürüst, samimi ölmek, olmıya çalışmaktır. TAN, Beyae karin 1 Sene Bay say GÜNÜN MESELELERİ amaaan Belediye Reisimiz Atinada Neler Görecek ? (Yazan: M. ZEKERİYAJ Atina Payitaht Nazırının daveti ü- terine Muhittin Üstündağ yakında Atinaya gidecekitr. Atina şehri, bir Belediye Reisi ta- Pafından değil, kabinede yeri olan ve ritaht Nazırı denilen bir zat idare edilir. Nazır payesi- 9İ haiz olduğu için salâhiyeti geniş- tir. Düşündüklerini tatbik için âmi- in müsaadesini almaya ihtiyacı Yoktur. Belediye işleri merkezle mu- bere ihtiyacından varestedir. Bu Sâyede kırtasiyeciliğin önüne geçi. | MİŞ, esaslı işlerin süratle görülmesi- de imkân hâsıl olmuştur. | Bugün Payitaht Nazırı olan zat Yas İsminde dinamik, atılgan, fa- Al bir adamdır. Günde on altı sant Salışır. Ve maiyetindekileri geceli, SBündüzlü çalıştırır. | Fakat bu mesainin meyvesini Ati- mada gözle görebilirsiniz. Atina daha dün, yani bundan on| Yene övveline kadar, küçük ve iptidai ir Şark Şehri idi. Bugün nüfusu bir | Milyonu geçmiş ve Şarkın en güzel #ebri olmuştur. ç, “Sokakları baştan başa asfalttır. MMAEMKT vera; veriyi VE BUYUK. tür, Sokaklar tertemizdir, Geceleri mun tazaman yıkanır, Elektrik, su, havagazı, tramvay gi i âmme işleri bu seneden itibaren Belediyenin e geçecektir. Ve Be- iye daha şimdiden bu müessesele- *i halka en faydalı bir şekilde idare in hazırlanmıştır. Şehrin su meselesi halledilmiştir. Maratonda yapılan muazzam baraj *ayesinde Atina bol, temiz ve sıhhi #uya kavuşmuştur. Çeşmenizi ağınızı doldurup içiniz. İyi su #- tamaya ihtiyacınız kalmamıştır. Atina süt meselesini halletmiştir. Kilosu bizim paramızla on kuruşa sa. tilır. Pastörize süt yapan fabrika ile Belediye anlaşmıştır. Şimdi Belediye, Peynir, krem, yağ vesaire için de buz ler ve fabrikalar yaptırmağa ha zırlanmaktadır. Atinaya kasaplık hayvan Türkiye- den geldiği halde, etin fiyatı İstan-! buldan ucuzdur. Atina Belediyesi, şehrin her tara- da çocuklar için yüzlerce park yap tirmaştır. Atina Belediyesi, şehri bir turist merkezi haline getirmeğe muvaffak olmuştur. Otellerle, turistlerle dolu- ur. Ve oteller Belediyenin kontrolü Altındadır, Bu ayrıca tetkik edilecek bir bahistir. Vesaire... Vesaire... * Binaenaleyh Muhittin Üstündağ tinada tetkike değer birçok mev- Sular bulacaktır. Avrupanın büyük fehirleri asırlık bir geçmişe sahip ol- dukları için oralardaki inkişaf bizim in bir örnek olamaz. Fakat Atina| Fİbi, Beoğrad gibi harpten sonra yas Pılan yeni şehirleri tetkik etmek pek Şok faydalı olur. Buralarda bizimki * mükayese edecek pek çok şeyler bulabilir, noksanımızı daha iyi gü- T, Ve başkalarının birer medeni şe- «F yarattıkları kısa zaman içinde zim İstanbulda nasil lâkayıt kal-/ Ülğumiz daha iyi görünür. “Türk Dili, 13 Yaşında Balıkesirde çıkan “Türk Dili,, refi- | iz 18 yaşına girmiştir. Tebrik e- deriz, ” TA 1 ABİS MAD EETU ae am «rem ee TR AREYREYAĞK O Fire Japonlar Çinde bir taraftan ordularile, bomba tayyarelerile karikatürleri atıyorlar. Bunlardan birinde Çin idaresi altında ları tasvir ediliyor, ötekinde de Japon idaresi altındaki Çinlile- retle Çinlileri teslim olmıya teşvik ediyorlar. Harbin iki âbı N “HAH HİLE SL OĞIN DA a harbederken, bir taraftan da Çinliler arasına yukarıda görülen Çin eşkiyasınm kadınları nasıl kaçırdıkları, halkı nasıl soyduk- rin nasıl sulh ve sükün içinde yaşadıklarını anlatıyorlar. Bu su- vardır: Top ve propaganda. Japonlar bu ki silâhı da kullanıyor. Anormal Adamın: Normal Adamdan Farkı Nedir? YAZAN: Normâl, anormâl sözlerini hep kullanırız; fakat içimizde nörmâl ile anormâli ayıran farkı düşünen- lerimiz azdır. Normal adamin a- Bormal adamdan farkı nedir?, So- rasuna cevap verilmek için önce normâl ne demektir? sorusuna biz cevap vermek lâzım. İnsan için yürümek, kuş için uç- mak, balık için yüzmek normâl- dir, dediğimiz zaman kafamızda bir nevi, tip fikri vardır. Sonra iptidal adam için insan eti yemek, modern bir sosyete için lâik bir kültür sahibi olmak normaldir, de- diğimiz zaman da kafamızda yine sosyal bir nevi ve tip fikri var, Yi ne çocuk için oynamak, genç a- dam için spor yapmak, ihtiyar a- dam için ağır iş yapmamak nor. mâldir, dediğimiz zaman da yine İ bemek oluyor A. mörmli Hiri tip fikrine sıkı sıkı bağlıdır. İkin- ei mühim nokta şu: Normâl hay- vanda, normâi insanda, normâl 808 yetede bulduğumuz şekiller, hal- ler, kuvvetler ve müesseseler © neve giren bütün varlıklarda var- dır. Halbuki anormül olan şey bir iki ferde, bir iki hayata ve bir iki GÖNÜL sosyeteye münhasır kalan Şaz, is- tisma, fevkalâdelik halidir. Öyleyse normâl şu demektir: Ha yati, ruhi ve sosyâl bir tipe men- sup olan fertlerin, yahut örnekle- çini eme aşki iş ner em müşterek olan vasıflar ve kaliteler dir. Anormâl ise belli başlı bir ti- pin yalnız bazı fertlerine mi sır kalan fevkalâde ve istisnai hal ler, vasıflar, karakterlerdir. Şimdi içinde yaşadığımız Türk sosyetesinin bütün fertlerinde bü- Tunan, bütün fertlerinde müşterek sistemleri değil, hem de ruhları, kafalarıdır. II — Şehirden uzaklaşmış, da- ğa, kıra, köye, evine, odasına çe- kilmiş, kitabına, makinesine, oyun caklarına tahta saatine; oyuncak motörüne kendini vermiş yalnız a- damlar, münzeviler vardir. Kendi kendilerine düşünürler, kendi ken dilerine yazarlar, çizerler, yalnız kendileri için çalışırlar; insanların hilekâr, şehirlerin murdar, iş ha- yatının bozuk olduğunu söylerler, kafalarındaki ideğl - mevhum - sosyetenin henüz doğmadığından | « şikâyet ederler. Bunlarda onar- İl olan temelli birkaç vasfı, kaliteyi ele alalım: 1 — Her Türk mutlaka bir iş, neticesi sosyâl istihsale varan bir faaliyet sahibidir. — Her Türk barındığı bir ETAİNA YA VEMİRA elik hile le le kurar. 3 — Her Türk öbür Türkler le ve dünya ile maddeten veya fik ren olsun temas halindedir. Şi di normâl Türk yurttaşı örneğine göre anormâl adamın ne olabile- ceğini görelim. I — Aramızda insanlar vardır ki çalışmazlar. Bu çalışmamaları- .—, run sebebi rahatsızlık, hastalık gi İŞLERİ Hayat Arkadaşı Nasıl Seçilir ? Kiz veya erkek kendisine hayat arkadaşını seçerken şüphe yok ki muhitlerinin itiyatlarına tâbi olur lar, ya bu hayat arkadaşını ailele- i ri bir sevgi ile yatın önlerine çıkardığı fırsatı red detmemiş olmak için ilk istiyen er keğe varırlar. a Halbuki bütün hayatımızı bera ber geçireceğimiz arkadaşımızı se- çerken biraz daha dikkatli, şuurlu ve zeki olmak hakkımız, hem de varifemzidir. Ufak bir hatâ bizi bütün hayatımızca muztarip edebi Ur. En ziyade ihtiyatlı olmamız lâ zımgelen hayat meselesi budur, He le birçok kızlarımız beğenmedikle- ri, kusurunu gördükleri halde ön- lerine çıkan kısmeti reddetmemiş olmak için hemen evleniverirler. Bu gibilerin gözünü açmak için, hayat arkadaşında aranması üzüm gelen umumi vasıflardan birkaçını şuraya sıralamak isterim: 1 — Hayat arkadaşı herşeyden evvel sıhhatli olmalıdır. Erkek ve- ya kadın sıhhat itibarile evlilik ha yatının yilkünü taşıyamıyacak ka dar sıhhatsiz olursa o evlilikten hayir olmaz. Meselâ veremli, veya kalbi hasta bir kadın ana olamaz. | Sari hastalık evi yıkabilir. Bu bir. 2 — İrsi temayül ve noksanları olanlardan korunmalıdır. Meselâ silesinde deli bulunan, hırsız bu- İ lunan, dejenere bulunan kimseler. le evlenmeyiniz, 3 — Tavır ve hareketi ve ahlâkı düzgün olmıyanlardan kaçınız. 4 — Kadınla erkeğin tahsil se- viyeleri arasında ne kadar az fark olursa eylilik hayatları o kadar me sut olur. Bu farka dikkat ediniz, 5 — İçtimai sınıflar arasında bü yük bir fark olmamalıdır. Zengin bir kız Veya erkek, fakir bir kız veya erkökle evlenmemelidir. 6 — Çalışkan olmıyan kimse ile, evlenmeyiniz. Erkeğin de kadının da tembeli ahlâksız olur, 7— Dili ve dini inle uymıyan kimse ile evlenmeyiniz, 8 — Evleneceğiniz adam güzel olmuyabilir, fakat sevebileceğiniz biri olmalıdır. Çok güzel erkek ve kadınla evlenmek ise tehlikelidir. Maamafih hakiki ve derin bir sevgi bu şartların birçoğunu ken. diliğinden hazfeder, Bizim konuş- tuğumuz, sevgisiz evlenmeler için dir. * Kasımpaşada B. Abdullah'a: Bugün yapılan masraflar nor- mal değildir. O isler, siz reddede- mezsiniz. Sevgililik ve nişanlılık devrinde bu daima böyledir. Kız sizin vaziyetinizi iyi bilmediği için masrafta müvazene o aramağa lü- zum görmez. O yalnız mesuttur, çünkü kendisi için fedakirlık y: pan bir erkek tarafından sevildiği ne kanidir. Evlenince durulur, bu masrafın kısılmasını kendi ister, günkü o vakit ortaklık başlar. Bu sebeple fikrinizden vazgeçmeyiniz, bilâkis evlenmeyi öne alınız. Gönül Doktoru bi'müsbet ve makul bir sebep de- ğü, psikolojik neviden marazi bir sebeptir. Bu çalışmamaktan mutlak bir hareketsizlik anlamayı- nız. Kahvede gevezelik etmek, ha- reketi dalmeyi keşfetmek, köpeği- ni gezdirmek, üç saat tuvaletiyle uğraşmak, anlamıyanlara omev- hum tecrübelerini anlatmak, zevk almıyanlara şiirlerini dinletmek te bu bakımdan çalışmamak demek- tir. Bu hasta adamlar yalnız işsiz değil, çok defa mesleksizdirler. İş Ve meslek sahibi olan bir diğerini babasını, kardeşini, arkadaşımı, ya hut herhangi insanı - ağaçlar üze- rindeki mantarlar gibi - yemeye razitlerdir. TI — Evlenmemiş, evlenmek İs- temiyen, ömrünce bekâr kalan in- #anlar vardır. Bu durumları cinsi kısırlıktan ileri geliyorsa bir nevi anormâlliktir. Yok cinsi iktidarsız ıktan ileri geliyorsa yine ânor. mâlliktr. Ne ondan, ne de bundan cinsi bozukluktan meselâ homosek süellikten ileri geliyorsa yine a- nörmalliktir. Evlenmiyen, evlen- mekten korkan, evlilik hayatının hürriyetinden bahseden bu İnsan- larda cinsi bir matazilik olmak ihtimali pek çoktur. Bu nevi anor mâilerin bozuk olan yalnız tenasül —— JARDAHANDA : Bir Kadını Boğdular Ardahan, (TAN) — Hasköy “eliva- rından geçen bir derede, Hazal ismin de zarar5ız deli bir kadının cesedi bulunmuştur. Zavallının, o kardeşi » Hıdırın ve dereye atıldığı anlaşılmıştır. Cü- rüm şeriki bulunup bulunmadığı tah kik edilmektedir. mecburdur. Bunlar tufeyliler, pe- | | karısı Narin tarafından boğulduğu (fl esaretinden ve bekârlık hayatının 'İ mâllerdir. Gerçek üileminde çok normâl in- #ah bulunduğu gibi bir az da'ânor mâl adam vardır. Anormâlleri ta- nımak normâller İçin çok faydalı” ır. Normâl adamın en büyük has yâl sahibi olmak, yuva kurmak, ve dünya içine Karışmukcır; ii .N ADAMLARI Her Henlayn Avrupa siyaset âleminde bu gün ismi en çok geçen adam Sudet Al Her Kon- Çekosloyakyadaki manlarının lideri rad Henlayn'dır. Bu zsi mektep hocalığın dan 1933 te birden bire siya- set âlemine atılmıştır. Fakat | üç sene içinde Çekoslovakya- | da en büyük partinin şefi ol | muş ve bugün dünyanın mu- kadderatı üzerinde rol oynı- yan bir âmil de karıştığı gürültülü hayata rağmen sükünu seven bir a- damdır, En büyük zevki evi- nin saadeti ve en büyük eğlen cesi kitap toplamakıtr. Atletizmi bırakmış, ber at let gibi o da son senelerde şiş manlamiştir, Omuzları geniş- tir. Yavaş yürür ve yavaş ko- Saçları arkaya doğru taranmıştır. Mütebessim bir yüzü ve zeki bakışı vardır. Göz lüklerinin arkasından herşe- Yi ve herkesi dikkatle takip &- der. Henlayn büyük bir idealist. nuşur. linden alır. Sudet Almanları partisini yükselten ve kuvvet lendirçn o olmuştur. —İlar verilmiş olacaktır. tir ve bütün kuvvetini idea- | Rahat Bir Uyku | 2 v NC 38 | Yazan: Sabiha Zekeriya Sertel Matbaadayım, Odanm kapısı a- çıldı. Yedi sekiz yaşlarında, hepsi biribirinden sevimli bir çocuk ka- filesi masumın etrafını sardı, Yan - larında öğretmenleri: — Biz, İsmet İnönü ortaokulun- dan geliyoruz. Çocuklarımızın siz- den bir dileği var. Dedi. Gözlerinde ışıklar yanan küçük bir yavru, masamın Üzerine kâğıda sa- rılmış bir paket bıraktı; — Biz zelzelede felâkete uğrıyan kardeşlerimiz için altmış beş lira topladık. Bu parayı onlara ulaştır. manızı diliyoruz. Evsiz, yurtsuz, mektepsiz kalan kardeşlerimize bu küçük yardımı yapmak için günler- dir uyku uyumıyoruz. Şimdi vazi - femizi yaptık, bugün biz onlara yar- dım ediyoruz, yarm bizim bir felâ- ketimiz olursa onlar bize yardım ederler. Artık içimiz rahattır, hu ge- ce rahat bir uyku uyuyabiliriz. Çocukluğun bütün saffeti, içten gelen duyguların bütün berraklığı İhadekalarmda biriken bu çocuk göz- lerine baktım. Ne bu gözlerde, ne bu sözlerde riya, menfaat, bugünkü in- Isanlığı kemiren iğrenç hislerin göl. İgesi bile yoktu. Düşündükleri gibi hissediyor, hissettikleri gibi söylü- İyorlar... Hem ne temiz, biz anne ve İbabalarına bütün insan kardeşleri - ne ders veren ne ince bir hakikati bizim önümüze fırlatıyorlar. “Bugün biz onlara yardım ediyoruz, yarın bizim bir felâketimiz olursa onlar bire yardım ederler.,,, Müşterek bir yardıma, miişterek bir felâket arkadaşlığına, müşterek bir insanlığa dayanan bu hissin, bu hislerle büyüyen” çocukların yapa - cakları cemiyet gözümün önüne geldi. “Ben öldükten sonra kıyamet kopsun,, diyen, infiratçı prensiple - tin arkasında, haşmetli “ben, için, benliği için yaşıyan insanları, ve bun İHarın biribirlerine kurdukları tuzak- (ları birbirlerini” eğmek için dâhi - İyane bir buluşla yarattıkları hile - leri, hayat kavgasında birihirinin bo Kazıma sarılışlarım düşündüm, “ben,i yıkan, “bize., en tehiz hislerle bağ « lanan bu çocukların ellerini sıktım, fakat bu eller öpülecek ellerd | Şimdi içleri rahat, bu gece uyuya. sakları rahat uykuda, kim bilir, ne hisli rüylaar görecekler... Kim bilir kaç aç çocuğu doyurmaktan, kimse size yardımdan duydukları zevk ve İmeşe içinde kanatlı bir melâike gibi uçacaklar... Ah bilsem, ve bilsek, büyüdük - leri, insanların ma karıştık - ları zaman dahi “bugün biz onlara, yarn onlar bize,, düsturundan biz gün ayrılmıyacaklarını bilsem, ben İde, biz de; hepimiz rahat bir uyku | uyuyabiliriz. İs | MAA RİFT, Muallimlerin Kıdem Zamları Evvelce kıdem zammı alan, fakat | istihkaklarını bugüne kadar alama- miş bulunan müall || haklarının 838 mali yılı içinde tama mile ödenmesi U kararlaştırılmıştır. 837 mali yılı başına kadar kidem zam | | ma almış olanların 40 bin lira tutan birikmiş alacakları Haziran içinde ve rilecektir. 1937 mali yılından sonra | zam görenlerin akları ise Ey. Tül ayı içinde öderecektir. lerin birikmiş Boğaziçi Lisesinin gezintisi İ| Boğaziçi ieeleri talebesi bugün Şir || keti Hayriyenin 74 numaralı ie senelik gezintilerini İ Vapurla adalar etrafında dolasıldık. || ten sonra Suadiye plâjına gidilecek | ve oradan Filorya ve Ka aklara kü İldar bir gezinti yapılacaktır İlkokullarda dersler kesil 'yor Azlık ve yabancı okulları'da da - hil olmak üzere bütün ilkmektep - lerde bu ayın 31 inde dersler kesi lecek 15 inde imtihanlar bitmiş, not-