June 14, 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

June 14, 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Kalaycıoğlu Ali Bol Malümatl adullah Efendi gece çok geç geldi. Türk köylüsünün ya- bancı dillerde bile dolaşan konuk- severliğini bir defa daha isbat ede- cek yolda eziyetlere, zahmetlere katlanmıştı. Bize lüzumu olan hiç bir şeyi unutmamış ve esirgeme » mişti, Bizi bekletmek için iki kö- pek bile getirmişti. Akşam yemeği ni birlikte yedik. Kulübenin ocağın. da elile pişirdiği kahveleri içerken; — Kusura bakma, dedi. Seni is- tediğim gibi ağırlıyamıyorum. Ne de olsa ev gibi olmaz burası... Bir dileğin olur da saklarsan kırılırım sana. ; Şimdi işimizi konusalım Kazan cıya çıkarılan toplar on bez tane İ- miş. Civar köylerden angaryeci çı. karmışlar. Aksululara Kozancıda birçok yerler kazdırmışlar. Bunları Aksudan All Ağa bana söyledi. — Bu Ali ağa benim tanıdığım Kalaycıoğlu mu — Tâ kendisi, ağzı sıkı ve doğ- Tü adamdır. Yarın buraya cağırtı - rız. Angaryecilerin nerelerde, ne iş lediklerini ondan öğreniriz. Sonra Ümitalanlı Halil ağayı da tanırsın. O'da İbrahim Beyin çetelerinde idi. Yine ara sıra gizlice bu 'araflara gelir. Onun bu toplardan herhalde Yazan: M. SIFIR BELEDİYEDE: Yeni Asfalt Yollara Temmuz- da Başlanacak Yeni asfalt yolların ihalesi gelecek İ hafta yapılacak ve inşaata sybaşında başlanacaktır. Son şekle göre Bahçe- kapıda sebilin önünden Orozdibak, Şehinşah Pehlevi, Ankara ve Babtâli caddelerini takiben Belediye önüne kadar uzanan cadde, İş Bankası köşe- sinden Sultanhamamına ve Fincancı- lar yokuşuna, oradan Mercana giden cadde ile Fincancılar ve Mercan cad- a Geliyor re boyundan gidip sırtın gerisinden dolanmak lâzim... — Çampınarından Kazancı gö- rünmez mi? — Hiç sınamadim, oğul. Ne di - yeyim? — Gözededen Pekmezalana inen yol ile sizin bağların gerisindeki sırtlar nasıl?. — Şöseden geceleri çok kamyon ve otomobil geçer. Sonra yerli rum ve ermeni çeteleri de gezer oralar- da. Temkinli ve gözliyerek geçmek ister. — Zarar yok, biz de gözler geçe- riz, Bu kamyonlar ne taşırlar; gör- dünüz mü? — Cephane ve erzak olduğunu köydeki nelerler söylüyor. — Bu neferler başka bir sey söy Temiyorlar mı? — Yakında Ankaraya gidecekle- rini söylüyorlar da yüreğimizi ya- kıyorlar, — O iş o kadar kolay mı imiş? Büyle sözlere hiç inanmayı. Aksu nun içinde nekadar asker var, şim- di? — İki tabur piyade ile bir süva- ri bölüğü var. Sonra bir elli kadar da top hayvanı var. Bir hafta ev- deleri Uzunçarşı - Beyazıt, Yerlimal- lar Pazarından Sultanhamamına gi- den cadde; Yerebatan - Nurosmaniye, Reşadiye - Fi ü, Şişhane - Toz koparan, Aynulıçeşme - Hamalbaşı - Çakmak sokak - Tarlabaşı - Taksim, Taksim - Ayaspaşa - Gümüşsuyu, Yol cu salonu - Tophane, Kuledibi - Şişha ne ve Kuledibi - Yüksekkaldırım cad bulunan binalarla o ada kâmilen İs- timlâk edilecek ve açık bir meydan haline getirilecek, Yerebatanın kapı- «ı küçük bir park ortasında buluna- .... Rumanya Kralı Istanbula Geldi ve Gitti Romanya Kralı Majeste Karol, evvelki gün Duco Carol yatiyle Karadenizden limanımıza gelmiş ve kısa bir tur yaptıktan sonra tekrar Karadenize açılmıştır. Kra lı hâmil olan yat, Karadenizde yaptığı gezinti sırasında Karade- niz boğazı ağzına gelmiş ve bir müddet orada dolaştıktan sonra Boğardan geçerek Adalara kadar Moda önünde bir müsldet dolaşarak 18,30 da tekrar Karadenize geçmiştir. Kral, eski İngiliz Kralı Sekizinci Edvarı İs- tanbula getiren ve şimdiki ismi Duco Carol olan Nahlin yatiyle mütenekkiren seyahat etmekte. dir. Romanya Kralı bu yatı bir müddet evvel satın almıştı. gitmiş ve delerine asfalt döşenecektir. — Bunlardan Taksim - Ayaspaşa - Gü | <a müşsuyu ve İş Bankası - Belediye, Nu İPOLİSTE : rosmaniye - Yerebatan caddelerinin 2 inşasına derhal başlanacak ve önü- müzdeki kışa kadar bitirilecektir. Yal Rakı içerken nız, Nurosmaniye - Yerebatan yolu ya ya si pılmadan önce, Yerebatanın üstünde Biribirlerini Bıçakladılar Sarıyerde, Yenimahallede Bağlar- İhavai palanga yaptırılacaktır. Yine DENİZ ve LİMAN: Modern Cihazlı Ilk Antrepo Işe Başladı İstanbul İlmanının modern vasıta- larla teçhizi için Denizbank sipariş- ler vermiye başlamıştır. İnşaatı bugünlerde bitirilecek olen Mumhane antreposu için el ki te! sisat yapılacaktır. Antrepo ıki katlı olarak yapılmıştır ve her iki kat için ga Kanun Projesi Ankara, 13 (TAN Muhabi- rinden) — Yeni noter kanunu projesi encümenlerden geçerek Meclis ruznamesine alındı. Bu lâyihaya göre, her adliye mahkemesi nezdinde bulunan kaza çerçevesinde noter işlerini görmiye salâhiyeti olmak üzere bir veya birkaç noter bulunabi- lecektir. Noter tayin olunanlar, işe başladık ları tarihten itibaren iki ey içinde noter dairesinin bir yıllık gayri sa“ Gi gelirinin yüzde onu nisbetinde bu antrepoya iki tane elektrikli yük asansörü, 3 tane elektrikli yük ara-| EŞ bası ile dört el arabası ve 4 tsne de elektrikli istif arabası satın alinacak tır. Mumhane antreposu, modern cihaz larla işliyecek İlk antrepo olacaktır. Dün Sabahki Sis Dün sabah imanımızı kesif bir sis kaplamış ve bu yüzden vapur sefer- leri de aksamıştır. Sis sabah olmadan - |Şok evvel başlamış ve saat sekize ka- İdar devam etmiştir. Adalardan ilk va pur Köprüye sekizde gelebilmiştir. Boğaziçinden gelen ilk vapur da köp- rüye 9,15 te varmıştır. Sus Vapuru Geliyor Denizbankın Almanyada yaptırdı. Bi vaputlardan ikincisi olan Sus'un devir ve teslim muamelesi bitirilmiş. tir. Vapur, bugün Kil'den hareket e- decek ve 25 haziranda lirmanımıza para teminatı vereceklerdir. Noterler, yaş tahdidi noktasındos askeri ve mülki tekaüt kanununa tâbidriler, Noter daireleri o müddeiumumile- rin daimi murâkabesi altında olup, en âz sönede bir defa teftiş olunur- lar. Adliye müfettişleri de ayrıca tef- tiş edebilirler. Haklarında tahkikat yapılan noter- ler, Adliye Vekilliği tarafından lü- zum görüldüğü takdirde tahkikat ne ticesine kadar işten el çektirilecek- İlerdir. İ Vazifesini yapmakta kusuru görüs len veya haysiyeti bozar ve yahut w- mumun İtimadını kaybettirecek hür reketlerde bulunan noterler bu hare- ketlerinin derece ve ehemmiyetlerine göre ihtar, tenbih, ve bir seneyi geç memek üzere muvakkaten meslekten ! İ caktır. Yeni Vakıf Hanı Yap Vakıflar idaresi tarafından Yenipos tahanenin karşısında yaptırılacak ©- yolunda oturan terzi Traşapulo, ka- risı İzmaro ve baldızının kızı Sofiye,! terzinin iş ortağı İbrahim rakı içerler ken aralarında kavga çıkmış, İbra- haberi vardır. İstersen alaçamlıla » rada bir baş vururuz. Ne dersin? — Ağam, işi pek dillendirmiye - çıkarmak ve mekslekten tamamen Çi karılma ile cezaya çarptırılırlar, Noterlikte kullanılacak memurlar, memurin kanunu hükümlerine göre vel de yasak iki gece sürdü. Kazan cıya iki piyade alayı geçmiş. Ben görmedim. gelmiş olacaktır, Sus vapuru Ban- dırma hattına tahsis edilecektir. 450 Seyyah Geldi lim. Hele Ali Ağa ile gi Şimdi söyle bana: Köylüler cının nerelerine kadar sokulabili - yorlar? — Bursaya kaçak çok gidiyoruz, amma oralara yolumuz düşmediği için hiç sınamadık. Bunu Ali ağa- dan öğreniriz. — Güzel, Ümitalanlı Halil ağayı” tezelden nasıl buldurabiMiriz?. — Adam çıkartır, Baydınlılarla haber salarız. — Bu adamı yarın çıkartsak ol- maz mi”, — Neden olmasın? Çıkaracağım adam Aksulu Ali ağaya uğrar. O- mu görür, sonra Maşatalan kö yünden, acı Elmadan Baydına w- zanıverir, — Gidecek adam benim ismimi anmaz, değil mi? — Elbette, hiç tasa çekme böy- Ve şeylere. şi — öğleden evvel Ak- sulu Ali soğa imda idi. Sarmaşdolaş ve ei beşter. sonra: — Al ağa, dedim. Benim buraya gizli geldiğimi söylemiye o hacet yok, değil mi? Vazife... Sözümü kesti, Elile sırtımı o” şad — Yorma kendini... Sadullah ba- na hepsini anlattı. Hele beni bir din le, bakalım: Senin anlıyacağın, bu topların bizim köyden geçirilece- Bi gece; kimseleri evlerinden çıkar? madılar. Ben yazlıktan gözledim. Bir bir saydım. Bunlar beş tane idi. İki gün sonra köyden elli angarye- ci istediler. Bunlara Kazancı teps- sinde yirmi yere top çukurları kaz- dırmışlar. Birkaç gün evvelisi Ka - zancıdan Boşnak Ali Aksuya geldi. Lâf arasında topların çamlıkta ol- duğunu ve askerlerin siliv yağladık larını, üzerlerini çam dalları ile ka padıklarını söyledi. — Peki, bunların Kazancıda ka- Jacağına, yahut ileriye götürülece- ğine dair bir şey söylemedi mi? — Söylemedi, biz de sormadık. — Bunları Boşnak Aliden anlıya maz mısın? — Onu nasıl çağırtmalı? Aksu - dan Kazancıya izin ile çıkılıf. Bu- günlerde yine şoseden kimseleri ge- çirmiyorlar. — Maşatalan köyünden çıkıl - maz mi? — Çıkılır amma, Kazancıya 80- kulunmaz. Oralarda çok asker var. — Peki, Aksudan Ümitalana gi- den, Çampınarı tepesinden geçen yollarda da düşman vat mi? — Kimsecikler yok ve lâkin de- “ — Kazancıdan Bursaya dönen as ker yok mu, hiç? — Yok, hep kazancıya geçiyor. — Yarın seninle Çampınarı tepe- sine çıkabilir miyiz, ağam? — Millet uğuruna canm başım kurban, Elbette çıkarız. (Devamı var) lan yeni Valde Hanıma bir an önce başlanabilmesi için yapılan tetkikler sona ermitşir. Şehinşah caddesinden Mısırçarşısı- ni solda bırakarak, Kerestecilerdeki halin önüne yeni bir cadde açılacak- tır, Bu cadde, fazla masrafı icap ettir. arı po) lari binaların zemin katında buluna- cak demek olan Portikli yol açılmak suretile, projede değişiklik yapılırsa, Belediye inşaata, izin verebileceğini Vakıflar idaresine bildirmiştir. Proje nin bu şekilde değiştirilmesine başlan mıştır. Yeni Valde hanı süratle yapır lacaktır. Sergi Binası Maçkada Olacak Daimi sergi binasının eski Taksim kışlasının bulunduğu saha üzerinde yapılması fikrinden vazgeçilmiştir. Çünkü burada bir bina meydana ge- tirmek çok külfetli olacağı gibi, şeh- rin bu kısmında bu kadar yüksek bir bine buluması da doğru görülmemiş” tir. Umumi harpten evvel yapılmaya başlanan, sonra yarım kaları ve hâ- | MÜTEFEKKİR» Yurt Içinde Seyahatler Tertip Edilecek Eski eserleri halka tanıttırmak & çin Türkiye Turing ve Otomobii klü- bünün tertip ettiği konferansiı se yahatlerin Topkapı sarayına yapılan birincisi çok rağbet bulmuştur. Klü- bün bu husustaki programı hakkın» da klüp müdürü Şükrü Âli bir mu- harririmize şunları söylemiştir: “. İlk gezi ve konferans ümidi: zin fevkinde bir rağbet görmüştür. Kesif bir kalabalık halinde, gezleller iye him eline geçirdiği çakı ile İzmaroyü, terzi Traşopulo da İbrahimi bıçakla yaralamışlardır. Taşla Yaralandılar Eyüpte oturan Mithat, karısı Se- her, Mustafa ve karısı Hatice ile kom şularından Rıza, Mehmet Ali, Sabri ve Hüseyin, evvelki gün Kâğithane- a ee Tr Vİ rine dönerlerken Bahariye caddesin- de kavgayâ tutuşmuşlar ve atılan larından yaralanmışlardır. Radyoyu Parçaladı Sabıkalı Arsp Kadri, evvelki ak- şam, Galatada Karaoğlan soksğında 35 numaralı kahveci Lefterin dükkü- nına gitmiş, rakı istemiş, #lamayın- ca 200 lira kıymetindeki büyük bir radyo makinesini yere atarak parça- lamıştır. Mangalın Üstüne Düştü bize bu teşebbüsümüzde me kadar haklı olduğumuzu anlattı. Müteakıp gezintilerimizin daha bü yük bir rağbet göreceğini ümi: edi- yoruz. Çünkü o zaman otobüs fiyatı hi indirmek suretile mühim bir me- seleyi halletmiş bulunacağız. Olmaz- sa Tramvay şirketile bir anlaşına ya- pacağız. Programımıza Bursa, İzmir gibi şe hirlerimizi de dahil ettik. İstanbullu- lara bu şehirlerimizi ve buradaki kıymetli eserleri tanıtmak İstiyoruz. Denizyollarile bir anlaşma yapmak! suretile Karadeniz sâhillerimizde se- yahatler tertip edeceğiz, Ikinci İstanbul gezisi on beş gün lâ metrik bir halde bulunan Maç. kadaki İtalya sefaretine ait binanın daha az masrafla, daha kısa bir za- manda dajmi sergi binası haline soku labileceği anlaşılmıştır. Binanın sahi- bi olan İtalya sefaretile bugünlerde müzakereye girişilecek ve fist üze- rinde anlaşma olur olmaz, icap eden tamirat ve tadilâta başlanacaktır. Eminönü meydanında muhtelif adalarda bulunan yedi bina sahibile Belediye arasında pazarlık suretile an laşma olmuş, istimlâk muamelesine başlanmıştır. Bu yedi binanın Hazi- ran sonunda yıktırılmasına başlana- caktır. yanmıştır. Bir Kadın Yüzünden Bayazıtia Çukurçeşmede oturan Numan ile Bayazıtta oturan 64 ya- şında Nuri, bir kadın yüzünden kav. ga etmişler, biribirlerini yaralamış” Başından Yaralandı Samatyada oturan Haydar ve Meh met ile Necmiye isminde bir kadın. r başka kadın yüzünden, Cavit is- nde bir genci taşla başından ağır bi: mi) surette yaralamışlardır. Panayot isminde biri, otomobi- line yük almak istemiyen Tarlaba- şında şoför Ziyayı büyük bir anah- tarla başından yaralamıştır. mz - sonra yapılacaktır... Nafıa Vekili Geliyor Elektrik şirketinin devir ve teslim muamelesine devam edilmektedir. Nafıa Vekili Ali Çetinkaya, bu ay sonlarına doğru şehrimize gelecek ve elektrik idaresi müdürlüğünün kurul ması İşlerine bizzat nezaret edecek- tir. Birkaç gün evvel Bursaya giden Nafıa müsteşarı Arif, dün şehrimize dönmüştür. # Yeşilköydeki kısa dalgalı istas- yonun İzmire, Ankaradaki istasyonun da Adanaya nakledileceği anlaşıl | yonları yeni sistem cihazlarla edilecektir. lim Mektebi yerleşecektir. saz YENİ YÜKSEK MUALLİM MEKTEBİ BİNASI : ARADAN maktadır. İstanbul ve Ankara ista | Şehzade camii arkasında Vakıflar idaresi tarafından evvelce yaptırılma- teçhiz İya başlanan bina, son zamanda tama mlanmıştır. Bu binaya Yüksek Mual. | den icap nda evle | taşlarla Mithat, Mustafa ve Rıza bâş-| Beşiktaşta Serbethane sokağında 0- turan Ahmet Hamdinin 5 yaşındaki oğlu Recep, alçı içindeki kırık aya- ğile odada dolaşırken, mangalın üs- tüne düşmüş, yüzünden ve ellerinden Pazar günü Dacia vapurile lims- nımıza gelen 150 Rumen seyyah, dür akşam gitmişlerdir. Dün, İngiliz ban diralı Strathaller isimli vapurla 450 İngiliz seyyahi gelmiştir. 18 haziran- da da Alman bandıralı Milwove va- purile 500 seyyah gelecektir. Gümrükteki Kurs Bitiyor İmleme i mahrukat antrepolatı kursu bu hatta sonunda bitecektir. Kursa lö memur iştirak etmiştir. Burilar yeni" çıkarılan mayi mah- rukat antrepoları talimatnamesinin tatbikine memur olacaklardır. Otomatik Kapılar Yaptırıldı Akay vapurları, yolcu ve yükün ayrı kapılardan çıkarılması için Köp- rü iskelelerine çift iskele ile yanaş- mıya başlamıştır. Bu suretle yolcular rahat ihmektedir. İskele dubaları ge- nişletilmiş ve otomatik kapılar yap- tırılmıştır. Gümrük Başmüdürü Nuri Anıl, Ankaradan dönmüştür. Başmüdür, dün Sirkeci gümrüğünde teftişlerde tayin olunurlar. Ölen noterlerin mirasçılarına vey? yaş tahdidi ve malüliyet kaydile va- zifelerinden ayrılanlara yardımda bu Tunmak üzere Ankarada bir yardım sandığı kurulacaktır. Bu proje 1 eylül 938 ten itibaren muteber olacaktır. vam Oem. Mecliste Görüşüldü Ankara, 13 (A.A) — B, M. Meclisi bugün Refet Canitezin başkanlığın” da toplanarak İnhisarlar umum mü dürlüğünün 1934 yılı ve tütün, tuz ve müskirat inhisarları idarelerinin 933 yılına ait hesabı kat'ilerine maz” bataları tasvip etmiş ve askeri me murlar hakkındaki kanuna bir mad- de ilâvesine, ordu ve zabitan heyeti" ne mahsus terfi kanununun bazı mad delerinin değiştirilmesine ait konun ları da ikinci müzakerelerini yaparak kabul etmiştir. Orman kanununa, ek kanun TAyi- hasının müzakeresinde muhtelif hs“ bulunmuştur. tipler söz alarak kanunun bir çok güçlükleri bertaraf ettiği gibi or MAARİFTE : man sanayiinin inkişafına da geni$ bir mikyasta yardım edeceğini €ylemişler ve bazi temennilerde bu lunmuşlardır. Alâaddin Tiritoğlu 18 inci madde nin ikinci fıkrasına nüfusu 200 det | aşağı olan kasabaların yalnız mahru kat bakımından bu kanuna göre köY İ gibi muamele görmelerini temin # decek bir fıkra İlâvesini İstemiş v6 bu maksatla bir de takrir vermiştir. (Arkası: Sayfa 6, süten 4 tel TAKVİM ve HAVA Muallimlik İmtihanı Yarın Yapılacak Yarın, orta mektep muallimliğine talip olan ilk okul muallimleri ara- sında açılan müsabaka İmtihanları- na başlanacaktır. Şehrimizde yapılacak yazılı imti- hanları kazananlar Ankarada ayrıca sözlü imtihana tâbi tutulacaklardır. Eleme İmtihanı Neticesi İyi Hukuk fakültesinde eleme imtihan larının nelicesi dün belli olmuştur. İmtihanların neticesi bu sene iyidir. İkinei sınıfta bu imtihanlara girip te muvaffak olamıyanlar 9 kişiden iba- rettir. Sözlü imtihanlar da dün baş- lamıştır. di # İlk okulların beşinci sınıflarında bugün son imtihanlar yapılacak, ya- rin talebeye neticeleri bildirilecek- tir, 14 Haziran 1938 SALI YURTTA HAVA VAZİYETİ Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan MW Ölüleri Belediye Gömecek |. maimatı göre hava, yurdun Belediye kanunu mucibince, şehri-| Anadolu ile Karadenizin şark kıyıları” mizdeki yerli, yabancı, zeüslim ve| kapalı ve yağışlı, Karadenizin gsrp a gayri müslim bütün ölülerin gömül. |larile Orta Anadoluda çok bulur. dik. mesi işinin Belediye tarafından. ya. | oöleelerde a2 Dalitu gren e pılması lâzımdır. © İbun gark iesımlarında kuvvetlice, Bu hususta kanunun verdiği müh» | yerlerde orta kuvvette esmiştir. let gelecek sene ğı için,| Dün İstanbulda hava açık germiş ij lamak | kâr cenuplan saniyede 2 ilâ 3 metne b . esmiştir. Saat 14 te barometre 760.İ mi metre 141, Hararet, güneste en cok SÜ Be | gölgede 25.1 ve en az 148 santiyrat olaf” kaydedilmiştir. * dir.