18 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

18 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

TURK CASUSU ğa KD No. 93 e ar ei İğ Eg Yazan: M. SIFIR Cepheden lik Gizli raporumu Yolluyoru Hemşerilerini kaçırmak hâkkın- daki sözüm Dançefi çıldırttı, Dedi ki: — Ah, hani yapabilsek. Ben ya- zayım onlara, oynuya, oynıya Çi- kar hepsi yola... — Mektup yazmıya korkmaz mi- sın? Ya seni haber verirlerse... — Korkmam, Bulgarlar espiyon- Tuk yapmaz. — Bu söylediğin Bulgarlar Ak- suda ne İş yaparlar? — Benim gibi, hayvan bakar, ka- zemat kazar. Hep silâhsız işler, hiz metkiârlik... İstanbula götürmek imkim ol $a idi, hepsini kurtarmak işten bi. le değildi. Fakat o imkânı bulmak çok güçtü. Bu sırada Aksulu Ali #- ğa uyandı. Gözlerini uvuşturarak: — Nasıl beyim; dedi. İşe yarı- Yacak bir şey söyledi mi? — Bir şey değil, çok şeyler söy- Tüyor amma hep eksik. Baksana Six gin köyde de birçok Bulgarlar var- miş öyle mi? — Çok var ya, beyim. Hepsi de türkçe konuşurlar bizimle... Her gün dert yanarlar bize... Yunanlı İar bunları çok ağır işlerde kulla Biyor. — Dançef, onlardan birine bir mektup yazsa verebilir misin, AH Ağa? — O kadar güç bir işmi bu? Her vakit konuşuruz onlarla... Hemen Şimdi verecek isen yer, Ben köye gitmek İstiyorum.. İzin © verirsin, değil mi? — Hay, hay ağam. Bir daha ne vakit gelirsin? — Sık, sık gelirim. Hakka ema- net ol, beyim, Dançefin .kurularla, Mustafa öğle yemeği için yoğurt- Yu cılbırla, köy kuskusu pişiriyor- du. Dançef te kulübede temizlik yapıyordu. Ben de vak!t geçirmek için kulübenin üstüne çıktım, dür- bünle etrafı seyrediyordum. Aşa Bıdan, fundalıklar arasından Sa- dullah Efendinin sesi geldi: — Bırak şu dürbünü be beyim. İn hele aşağı, bak sana bir misafir getirdim. Sadullâh ağa ve dağ parçası gibi bir zeybek kulübenin önünde di. ler. Ağa gülerek: — Simavlı Ömer ağa, dedi Ha. Yil ağa gibi candan sevdiğim çok tosun bir delikanlıdır. Gökbayra ğin yanındadır. Buralardan geçtik çe bizi çiğnemez. Akşam gelmiş, değirmende geç vakte kadar yâ - Tenlik ettik. Bursaya gidiyordu. özene EE ep konuşmıya başla. dık. Ömer ağada bana ilimizi havadis yoktu. Yalnız Yenişehir yo lunda gece cepheye giden bir pi. ve alayına rastladıklarını söyle — Bizim beyin bir mektubunu Bursaya ileteceğim, dedi. Üç gü nedek dönerim. Bir işiniz varsa diyiverin. Canla, başla yapayım. Hep birlikte yemek yerken, bes nim Mustafayyı, Ömer ağa ile Bür- saya ve oradan İstanbula gönder- meyi düşündüm. Yunanlıların gizli sevkiyat ve hazırlıklarım, toplar hakkındaki edindiğim malümat ve Dançef meselesini Esat Beye bil- dirmeyi taydalı buldum. Yemekten sonra Esat Beye uzun bir rapor ve Yusuf beye de bir mektup yazdım. Dançefin köylü elbisesi ila bir £o- toğrafını çektim. Camı, yorgan al- tında siyah kâğıtlara sardım ve bir paket yaptım. İstanbulda yapaca- E: işleri, yolda gidip gelirken na- sıl hareket edeceğini Mustafaya an lattım ve tekrar ettirdim. — Ömer ağı, dedim. Dönüşte bu- radan geçerken bu bizim Bulgar gibi yanına birkaç kişi 4 (kadar verilemiyen m MÜTEFERRİK £ Turizm'çin m, Iktisat Vekâleti nanlılardan kurtarsak, götürür mü Bir Anket Açtı sün? Sanâ eziyet veya engel olmaz mi bu? — Neden olsun? Sirtırmza bine. cek değiller ya. Biz her gidişimiz- de böyle kaçakları toplar, götürü- rüz Ömer ağa ile bu işi de konüstuk ve sözleştik. Üç gün sonra pazar günü akşamı yanımızda buluna * caktı. Akşam olmuş ve her taraf kararmıştı. Ömer ağayı ve Musta- fayı yöleu ettik ve selâmetledik. Sadullah Efendi gitmeden, Dan- çet eniştesi İvanofa bir mektup ya- zıp verdi, Bu mektubunda, kaçtığı- nı ve kurtulduğunu hikâye ediyor- dü. Kaçmak istiyenlerin pazar gü- nü akşamı gece saat onda Aksu kö- yönün düz bahçelerinin gerisindek derede bulunmalarını yazıyordu. Sadullah Efendi, bu mektubu Ak“ suda Ali ağaya gönderinek üzere aldı ve gitti, O geceyi ve ertesi günü kul'ibede Dançef ile beraber geçirdik. Mus. tafadan kalan elbiselerle Dançef, tıpkı bir Türk köylüsüne benzemiş» ti. İstanbul lâkırdısından başka bir şey görüşmek istemiyordu. İkide, birde Mustafanın kaç günde gele- bileceğini soruyor, sabirsızlanıyor, bir gün evvel İstanbula gitmek i- çin can atıyordu: Ertesi gece yatsı namazından sön ra AH Ağa, büyük bir sepet elma ve kuru yemişle kulübemizin önün de idi: Daha kapıdan girerken 8ö- ze başladı: — Bir çok haberler getirdim sa- na,. Evvelâ Bulgarlari anlatayı O İvanof mu ne, işte o benim dai- ma konuştuğum Bulgarlardanmış, meğer... Bugün öğleyin Gürcü Ali- nin değirmeni yanında hayvan su- larken eline mektubu verdim. Ak- şam üstü yumurta almak bahane sile eve geldi. Avluda şu sözleri fısıldadı: — Biz Dançefin dediği yere beş Bulgar geleceğiz, beklesin bizi. Bu böyle., Bugün öğleden sonra Bursadan otomobille Yunan pa- şaları köye geldi. Çinarın altında alay kumandanı Petridis ile ötur- dular, uzun boylu görüştüler ve git tiler. Sonra kumandan, bizim muh tar Kaymakam oğlu Ahmedi yant- na çağıritı. Tercüman Vasil, ya- rın akşam kimsenin sokağa çıkma» masinı tenbihledi. On iki çift te ko şum için sağlam manda ve öküz istedi. İki saat sonra Söz ayağa düştü. Yarın akşam yine toplar ge- çecekmiş.. Çok durmıya vaktin yok. Bir kahvenizi içip hemeh kö- Ye döneceğim. Yarın akşam yaz - Haktan gözler, gördüklerimi gelir, sana hâber veririm., © “Ali Ağa, bu sözleri söyledikten sonra boş sepetini kı gitti, sepetini koluna taktı ve (Devamı ar) MAARİFTE Muallimlerin Mesken Bedelleri Verilecek İlkokul öğretmenlerinin şimdiy rinin, husus! idate Mühim bir yekân tutan bu # Yaz münasebetile tatil edilmiş olan gaz kursları tekrar bir birinei- teşrinde açılacaktır. * Biçki ve dikiş mekteplerinin sı- kı bir mürakabe altında bulundurul| Güneysu Sefere Başlıyor | ziyette dolaşan inyede tamir edilmekte olan Gü | Jeyman oğlu Vehbinin üzerinde bir masına karar verilmiştir. lacak yeni bir tasarrufla, temin edil. Mi par motö yalanarak ba! paranın P parç tmıştır. Şaban hepsini birden vermek mümkün ol. Reisin idaresindeki Şahini İktisat Vekâleti memleketimizde iç ve diş turizmin inkişafı için, Ba- kanlığa merbut olmak üzere bir tu- rizm bürosu kurmuştur. Büroya verilen en mühim vazife- lerin başında (lk üç senelik turizm plânını tertip etmek geliyor. Vekâ- let bunun için büyük bir anket aç- 1 — İstanbul — Bürsa, 'rakya, 2 — İzmir ve hin terlandı, 3 — adeniz sahiliç4 — Ankara bölgelerinin birer turistik vatan parçası ölabilmesi için neler yapilması icap ettiği: sorulmaktadır. Verilecek cevaplarda şu moktala- rin nazarı dikkate alınması İsten- mektedir: Bölgenin tabii güzellikleri; tarihi servetleri, sıhhi faydaları ve imkân- ları, yol ihtiyacı, münakale ve şart- ları, turizm noktasından alâkayı cel bedecek hususiyetleri, “umumiyetle turizm plânı ve organizasyonu hak- kındaki düşünceler. Veremle Mücadele Cemiyetinin Gezintisi Verem Mücadle Cemiyetinin hazır ladığı Marmara ve Boğaziçi deniz ge zintisi bugün yapılacaktır. Şirketi Hayriyenin 71 numaralı vapuru saat 14 de Köprüden kalkacak, davetlile- Ti sast 22.35 e kadar Marmara ve Boğoziçinde dolaştıracaktır; Biletler bugün vapurda satılacak- tır. Bir lira hem İyi bir; gezinti hem de fakir veremlilere büyük bir yardım yspilmiş olacaktır. Bu gezi- ye şehrimizin maruf birçok doktor- ları ailelerile birlikte istirak edecek lerdir. Vapurda ulafranga ve alatur ka saz ve birçok eğlenceler hazırlan maştar. Vapur bir aralık Çam Limanına da uğrıyacak ve bir heyet tarafından Heybeli sanatoryomundaki hastalar ziyaret edilecektir. Rumanya Elçisi Geldi Rumanyanın Ankara Elçisi dünkü ekspresle Ankaradan şehrimize gel- miştir. Elçi yaz mevsimini Ayaspa- şada Saray arkasında Şakir Zade ko nağında geçirecektir. Elçi, Balkan memleketlerinden ge lecek ırkdaşlarımızın nakli hakkın. da Türk ve Balkan devletleri mümes sillerile devam. edem müzakrelere iş- tirak edecektir. Japon Askeri Heyeti Üç gündenberi şehrimizde bulu- nân Japon askeri heyeti Japonya a taşemiliteri Kolonel İsamore tarafın dan misafir edilmişler ve şehrin muh telif yerlerini gezmişlerdir. , Seyahat programlan “mucibince heyet bugünlerde Balkan memleket. lerine ve Avrupa merkezlerine ha- reket edecektir. İzmirli Meslektaşımız Izmirde çıkan “Endüstri” dergisi- nin sahibi 1. Pertev Endüstri şehri- mize gelmiştir. Arkadaşımız, Ankara Sanat sergisi için hazırlayacağı fev- kalâde nüshanin işlerile bir iki gün şehrimizde meşgul olduktan sonra Iz mire gidecektir. DENİZ ve LİMAN: Odun Yüklü «| Bir Motör Dün Parçalandı Battı Dün sabah saat 7 de, limanda, bir isin Bahri dında 11 tonluk, odun yüklü, motör, akıntı ve rüzgürin tesirile, Ortaköy Mersinden yazılıyor; Mersin küçük bir şehirdir. Pa- | | kat, bir Hesret ve kazanç yeri - İ Ri Şehrin küçüklüğüne rağmen belediyenin ve hususi idarenin İİ bütçesi epeyce kabarıktır. Bele- | diye bütçesi 295 bin, hususi ida- | re bütçesi de 627 bin liradır. 1937 yılı biltçeleri şöyle idi; Be- lediye 330 bin, hususi idare 675 || bin Hira, Yeni yıl bütçesinde, gecen se- neye nisbetle belediye kısmın - i| da 42 bin, husus idare kısmında da 46 bin lira noksan vardır. Bu eksikliğe rağmen, bel: bütçesinde, maaş ve ücretler fas- lı yekünu 114551 liradır. Yani, Belediye, varidatının yarısına va kın bir parayı maaş ve ücret ©- larak sarfetmektedir. Yine bo- İİ lediye bütçesinin 50225 lirası her yıl borç taksiti olarak ödenmek» | tedir. Geriye 130224 lira kalı - | yor. Bu para ile Mersin imar edi | lecek, güzelleştirilecek, sağlığı. na, yollarına vesair binbir derdi ne bakılacak. | POLSTE Annesinin Saç Boyasını Içen Çocuk Zehirlendi Beşiktaşta, oturan Muradiyede Fahri isminde birinin 2 yaşındaki gocuğu Tunçay bir şişe içinde bulu- han annesinin saç boyasını işmiş, 7e- hirlenme alâmetleri göstermiştir. Ço- cuk derhal Şişli çocuk hastahanesine kaldırılarak tedavi Dört Yerind. Şişlide, Samanyolu sokağında Su- st Abid apartımanında 14 numaralı İdairede oturan Abdullah oğlu Meh- met Vakkas, Şişli Çocuk hastah: si yanındaki çeşmeden su almak yü zünden çıkan kavga neticesinde, Hür şitlsminde bir “bahçivan biçakla dört yerinden yaralamıştır. Hurşit Şişli çocük hâstahanesine kaldırıla- rak tedavi altına alınmış, Mehmet ya kalanarık tahkikata başlanmıştır. Tramvay Kadına Çarptı Dün sabah, Yedikuleden Sirkeci- ye gelmekte olan vatman Fuadin ida resindeki 12 numaralı tramvay, Çar- şıdan geçerken 70 yaşlarında Kohar isminde bir kadına çarpmış, muhtelif yerlerinden ağır surette yaralamış- tır. Kohar Yedikule Ermeni hastaha nesine kaldırılarak tedavi #)tına alın mıştır. Omuzuna Demir Vurdu Beyoğlunda Peşkire! sokağında 11 numaralı evde otüfün Süleyman is- minde bir genç, evvelki akşam Ay» naliçeşmeden geçerken meçhul Bir adam tarafından bir demir parçesile İomuzundan yaralanmıştır. Süleyman tedavi altına alınmıştır. Meçhul a- dam aranmaktağır. 4 Şotör Hayrettinin idaresindeki 1429 numaralı husus! otomobil, Fin- dıklıda 9 yaşlarında Mustafa ismin- de bir çocuğu çarparak başından ya ralamıştır. 4 Vatman Arifin idaresindeki 209 numaralı tramvay, Beyoğlunda Ra- fael isminde bir ihtiyara çarparak muhtelif yerlerinden yaralamıştır. # Ahmet isminde bir arabacının idaresindeki yük arabası Yenibahçe de Tahaz İsminde birine çarparak ba cağından yaralamıştır. “İaçıklarında demirli bulunan Panama | » Beyoğlunda Salkımsaçak soka- bandıralı Beme vapuruna yaslamış- | ğında oturan Agâh, Galatada, Meh- tir. Çarpışma çok şiddetli olmuş, mo| met Ali Paşa hanı taşlığında ayağı tör parçalanmış ve derhal batmıştır. | kayarak düşmüş, kolundan yatalan Dört kişilik mürettebat kurtarılmış» | mıştır. $ır. İst Fermenecilerde şüpheli bir va- sabıkalı Maniteci Sü k Harf inkilâbının 10 uncu yıldö- | neysu vapuru "Temmuzun on beşine | mikdar eroin bulunmuştur. Vehbi ya nümü münasebetile yapılacak sergi |doğru seferlere başlıyacaktır. Vapu» | kalanarak mahkemeye verilmiştir. için hazırlık yapmak Vekâleti neşriyat müdürü Faik Reşit üzere Maarif |run makine âksamı yenilenmiştir. A Şişlide oturan Ohanamalo 80- Güverte yolcuları için de baş taraf |kaktan giderken düşmüş, başından ta ranzalar yapptırılmıştır. yaralanmıştır. | | olacaktır. ,İdan saygı ve selâmlar BELEDİYEDE; Otobüsler “Için Yeni Bir Talimatname si verilmesi için yeni bir talimatna- me yapmaktadır. Bu talimatname tat bik edildikten #onra, mevcut otobüs lerin hepsi ruhsatiyelerini yenilemek mecburiyetinde kalacaklardır. Ancak bu yenileme bazı kayıtlara İtâbi oldüğundan mevcut otobüslerin hepsi ruhsatiye alamıyacaklardır. Bu talimatnamenin ne zaman tat bik mevkiine konulacağı henüz tes. İİ bit edilmemiş ise de Belediyenin ye- xi otobüsleri satın aldığı tarihe rast» || laması muhtemeldir, Kapıcılar Şikâyet Ediyor 2800 apartıman kapıcısı dün sabah Vali ve Belediye Relsine müracaat © derek vaziyetlerinden şikâyet etmiş- İ lerdir. | Kapıcılar, malsahiplerinin kendile rinden birkaç yüz lira hava ücreti al i dıklarını ve birkaç ay sonra İşten at İıklarımı söylemektedirler, Belediye Reisi, Yunanlstandan dön dükten sonra bu mesele ile meşgul Vali Dün Gitti Vali ve Belediye Reisi Muhittin Ustündağ ile Şehir Meclisi Birinci Rels Vekili Necip Serdengeçti, dai- ml encümenden Selâmi Seves, Bele- diye Iktısat Müdürü Asım Süreyya: dan mürekkep heyet dün sabah saat 10 da İlmanımızdan kalkan Foskaro vapurile Pireye hareket etmiştir. Heyet Galata rıhtımında dostları ile Vilâyet, Belediye, Parti erkânı ta rafından uğurlanmıştır. : Veli hareketinden önce gazetecile re demiştir ki; — Dost devlete Istanbuldan can - götürmekle müftehirim. Resmi mahiyeti haiz ol ve İndei ziyaretten ibarettir, Dost dev letin topraklarına bir an evvel adi- mmi atabilmek için sabırsızlanıyo- İ ” rum, Vali ve Belediye Reisi Üstündağ Belediye, otöbüs işletme Fuhsatiye |X* mıyan Ou”ziyareum”sırrvu gozume Ankaradan : i Telefon ve Telerafla | Büyük Millet Meclisinde Kabul Edilen Kanunlar Ankara, 17 (A.A) — B.M, Mecli- sinin bugün Hilmi Uran'ın yarbaş- kanlığında yaptığı toplantıda fabri- mesleki kursları, mühendis ve mi marlık, sermayesinin tamamı devlet tarafından verilmek suretile kurul muş teşekküllerin idare ve müraka- besi hakkındaki kanunlar İle, müze ve rasathane teşkilâtı kanununun 10 uncu maddesinin İkinci fıkrası- nın kaldırılması, Yugoslavyaya ve- rilen 100 ve 400 tonluk munzam kon tenjanların Türkiye — Yugoslavya anlaşmasına İlâvesine, Türk — İsveç ticaret anlaşmasına bağlı protokolda yapılacak değişiklikler ve Türkiye— Sovyet ticaret muahedesinin 18 inel maddeğine mütedâir teati olunan no taların meriyete konulması için icra Vekillerince alınan kararın tasdiki- ne sit kanunlar ikinci müzakereleri yapılarak kabul edilmiştir. Yine bugünkü toplantıda kaza va- kıflar memurlarile tahsildarlara ve fen memurlarına verilecek aldat üc- ret ve yevmiyelere, inşaat ve tami- rat mezuniyet derecelerine ait ka- nun lâyihası müstaceliyet kararile kabul edilmiş ve gümrük tarifesi kanununa bir pozisyon ilâvesine ve Türkiye — Sovyet ticaret ve tediye anlaşmasına bağlı listedeki ve 754 tarlle pozisyonu karşısındaki harf - ler arasında değişiklik yapılmasına ait kanun lâyihalarının da ikinci mü zakereleri yapılmıştır. Kamutay Pa- zartesi günü toplanacaktır. Müruriye Resmi Ankara, 17 (Tan Muhabirinden)— İskelelerin ne suretle idare olunaca ğına dair olan 3004 sayılı kanunun birinci maddesi mucibince nehir ge- çitlerinden alınacak müruriye resmi hakkında bir kararname (neşrolun- muştur. Bu kararnamenin esaslarına “Büyüklerden beş, 19 yasına kader mektep talebeleriden 2,5, Kücük hayvanların yavrularından 1, Kü çük hayvanlardan 2, büyük van © yavrularından obeş, OÖKÜS şehrimize gelinceye kadar Vali mua- vini Hüdai vekâlet edecektir. Garsonların Yüzde Onu Lonkanta, birahane ve emsali yer- lerde müşteriden tahsil edilen yüzde 10 garson hakkı müesseselerce gar- sonlara verilmemektedir. Garsonlar Tayyare Cemiyetine müracaat ederek, bu yüzde onların tahsil edilmesini, mühim bir kısmı- nın kendisine kalması şartile, Cemi- yete bırakmışlardır. Tayyare Cemi « yeti dün bu maksatla Partiye ve alâ kadar esnaf bürosuna müracaat ©i- miştir, Kömür Depolarının Yeri Liman idaresi, yeni kömür depola- Tının limana yakin olmasını İstemek- tedir. Belediye, müstakbel “limanın Yenikapıda kutulacağını, yeni kö- 'mür depolarının da yeni Ilmana ya- kın olması iktiza edeceğini ileri süre- rek bu İsteği kabul etmemiştir. # Vilâyet mektupçusu Osmanın asli maaşı yetmiş liraya çıkarılmıştır. Istanbul - Kocaeli asfalt yolu- nun inşası geleğek yıla birakılmıştır. * Istanbul Üniversitenin muhte- lif fakültelerine mensup 40 kişilik bir kafile Edirmeye bir gezi tertip elmiştir. Geziye iştirak eden talebe bugün hareket edeceklerdir. anak mlkaklkn Sus Temmuzun Haftasına Geliyor Trak vapurunun güverte salonü- nun üstü açık olduğundan, yolcular dumandan rahatsız oluyordu. Salo- mıştır. Vapur Temmuzun ilk sında gelecektir. Gümrüğe Kolcu Alınacak Isctanbul gümrüklerine 12 lira ma aşla kolcu alınacaktır. 16 Vira ilede memur namzedi alınacakır. Bunla - rın lise mezunu olmaları şart koşul- muştur, Bunlar için il Temmuzda bir imtihan merkep, mandalardan beş, at ve ester ve sair binek hayvanlarından yüklü olursa 10, yüksük 7,5, deve yüklü 18, yüksüz 8, eşek yüklü 8, yüksüz 5, vahşi hayvanlardan 50, kuruş mürü riye resmi alınır. Kara nakliye vasıtalarına gelin ce; tek hayvanlı araba; yüklü: 40. yüksüz: 30, çift hayvanlı araba; yök Tü 50, yüksüz: 40, otomobil; yüklü 100, yüksüz: 70, kamyon, yüklü 200, yüksüz 100 kuruş. Eşyalardan; 30 — 75 kiloya kö dar 7, 76 — 200 kiloya kadar beh” denginden 15 kuruş resim alınır. Bir Haftada Yakalanan Kaçakçılar Ankara, 17 (A.A) — Geçen bif hafta içinde gümrük muhafaza tef kilâtı, 84 kaçakçı, 500 kilo gümrük kaçağı, 2248 defter slgara kâğıdı, 0 altın lira, 211 Türk lirası, 24 kesi” hayvanı ile 19 kaçakçı hayvanı ©* geçirmiştir. TAKVİM ve HAVA, 18 Haziran 1938 GUMART YURTTA HAVA VAZİYETİ, Yeşilköy meteoroloji istasyonunda” utu, diğer yarlarda oz bulutu. BOTU rüzgârlar umumiyetle garbi akm yurdun garp cihallerinde kuvvetii$* yerlerde orra kuvvette esristir.. air Dün İstanbulda hava ekseriyeti vi İli geçmiş rüzgür şimalden saniyede e 8 metre hizla esmtetir. Sant )4 te Mİ. re 760 milimetre (di. Hararet © gar ölgede 21,1 ve en a8 15 olarak kaydedilmiştir.