17 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

17 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ARA SIRA . Renk Düşmanlığı Yazan; Naci Sadullah Geçenlerde; “Yeşil, rengi sade - ce irticam, “Kırmızı, rengi de sade - ce mürit solluğun alâmeti zanneden bir gazete: “.— Ne yeşil, ne de kirmizt!,, ser - levhası ile bir yazı yazmış, bu İki ren gi de, dilinin döndüğü, aklınm yetti. ği kadar batırmaya çalışmıştı, O satırları okurken, içinde yaşa- © maya mahküm bulunduğumuz şu kö- tü dünyayı, bedbin gözlerimize bile boş gösterebilecek kadar o süsleyen masum renklere acımamak elimden gelmedi. Düşman bir milletin bayrağında bulunan, veya benimsediğimiz bir fikri temsil eden renklere kin bağlı- yoruz. Renk düşmanlığını biraz daha ile- ri vardırırsak, meselâ günün birin - de, kırmızının bayrağımızda da bu - Tunduğunu, ve meselâ Bursayı, Ada- mayı “Yeşil, oldukları için sevdiği - mizi bile tnutacağız. Ve kırmızı renk, filânen rejimin, kara renk filânca akidenin ve yeşil renk de falanca İmanm (sembolü - dür diye, neredeyse, kadınlarımızın — kırmızı dudaklarını sarıya, kara kir- piklerini, ve kaşlarını beyaza boya - tacağız, ve memlekette ne kadar ye- gil yapraklı ağaç varsa, baltadan ge- gireceğiz! Vakın, hakikaten, her renge bo » © yanan insanlar vardır. Fakat bana s0 rarsanız, “fikir, in, rengi, ( boyası » yoktur. Siyaset adamları, fikir propagan- dasımda, insanlarm, renge ve boya » » ya karşı duydukları zâfı, sevgiyi bile istismar ediyorlar, Bu yüzdendir ki, © fikirler, göz boyamak için, küsurları- mı türlü türlü renklerle örten sokak sürtüklerine döndüler. Bugün fikrin karası da, beyazı da, sarısı da, mavi. si de, kırmızısı da, yeşili de, pembe -|. si de, allısı da, pullusu da var. Ye bu boyalı fikirler çoğaldık © ga, renk sevgisiyle birlikte, renk dü: biran daha renksizleşiyor. Eğer, dimağı, boyatı küpüne dönen şu !y, dünyanın gittikçe renksizleşen sura- | tma dn münasip bir boya varmak lâ- © xım gelirse, hep bir ağızdan: « Yeşil!,, diyebiliriz! Vergi İHiraz Komisyonlarında Değişiklik Belediye Daimi meclisi ile Tica- ret Odası tarafından tayin edilen &- zalardan fbaret olan vergi tadil ve vali tarafından kendisine vekâlet etmek üzere, tayin edilen kimsele- Tİn riyasetinde toplanarak © vergi Mirazlarını tetkik etmekte idiler. Vali ve belediye reisi bu komis-! otobüs Şehzade-| Orhan Somer, umumi kâtip: nan 3103 numaralı Şe yonların bu şekilde ifayi vazife et-| yaşı durağında dururken arkasından im Erkun, veznedar: Dr. Muamemr Zira | gelen 179 numaralı tramvayın çarp-İ Nuri Güner, celse kâtibi: Dr. Reşit melerini doğru bulmamıştır. © bu komsiyonlarda tahakkuk şubele- ri şefleri komisyonun tab âzaları plarak bulunmaktadırlar. Vali, bu komisyonları teşkil &- © İecek zevatın böyle başka vazifeler Se çalışan kimselerden değil, muvaz taf memurlardan mürekkep olma - nı münasip görmüştür. Bunun İ- çin yeni bir kanun teklif edilmesi Dahiliye Vekâletinden rica edilecek tir. ——e M. Spesial Perşembe Günü Geliyor Tramvay şirketinin satın alınma müzakerelerine önümüzdeki hafta içinde Ankarada başlanacaktır. M3 xukerelere iştirak etmek üzere şir- ketin umum! idare heyeti relsi Spe- dal ve idare heyetinden ki âza ile beraber Perşembe günü Belçikadan İstanbula gelecek ve buradan Anka- raya gidecektir. BR. Rektörün Sonuncu Çayı Üniversite rektörü Cemil Bilsel, dün akşam sonuncu çayını, Hseleri pek iyi derece İle bitirip üniversite ye gelen tslebe şerefine vermiştir. Çay samimi bir hava içersinde geç- mistir. İpılarak alabora olması İ Mükelleflere Vergi Cüzdanı Verilecek Yeni belediye muhasebecisi Müh- İtar, belediye muhasebe teşkilâtı, ye-| ni bütçe hazırlığı, tahsil edilen mu- hammen belediye ve vilâyet vergi ve resimleri hakkında hazırladığı ra poru dün, vali ve belediye reisi Lüt- fi Kırdara vermiştir. Yeni belediye muhasebecisi, yap- tığı tetkikler neticesinde, mali sene- nin dörlie üçünün geçmiş olma sına rağmen muhamrnen belediye ve vilâyet varldatınfh ancak yüzde kir- kının tahsil edilmiş olduğunu gör“ müştür, Belediye muhasebecisi, muhasebe teşkilâtının esaslı surette islah ve mükelleflere, verecekleri vergilerin miktar ve zamanlarım gösterir ver- gi cüzdanları verilmesine taraftardır. Bundan başka muhasebe muamelâtı intizama girinceye ve muhamen va- ridat tamamen tahsil edilinceye ka- dar, muhasebe kadrosunda çalışan memurların akşamları saat 1930 a kadar vazifelerinden ayrılmamaları lâğım geldiğini istemiştir. POLİSTE: Kanlı Bir Sokak Evvelki gece Galatada iki gencin ağırca yaralanmalariyle neticelenen bir sokak kavgası olmuştur. Vaka şudur: Tophanede Dalgın sokağında otu- ran Celâlettin ile arkadaşı Tevfik ve| Cemil, Necatibey caddesinde Hüse-| yinin bifahanesine gitmişlerdir. Ü- çü da bir hayli içtikten sonra hep be- raber Beyoğluna gitmek için dışarı ıktıkları sırada sarhoşluk yüzünden dan ve Celâlettini de kalçasından lu bas- tanesinde tedavi altına iğ süyau, akslanmıştır. Bir Sandal Devrildi denize düşmüşlerdir. sirada oradan geçen Emaneti İmotörü tarafından kurtarılmışlardır. r Tramvay Yoldan Çıktı Şişli ile Beyazıt arasında işliyen 12 numaralı tramvay arabası dün, tar. tur. Bu müddet zarfında bu hat üze- rinde tramvay seferleri inkıtaa uğ” ramıştır. * Şoför Suat tarafından idare olu- masına maruz kalmıştır. Müsademe neticesinde her fkisi de ehemmiyetli surette hasara uğramış, İotobüs biletçisi Halit te başından ya ralanmıştır. Bir Günde 78 Paket Eroin Bulundu Dökmecilerde oturan Ramazanla arkadaşı Abbasın eroin sattıkları haber alan zabıta ceplerinde 2 ve ev lerinde 70 paket eroin bulmuştur. Suçlular müddelumumiliğe teslim e- dilmişlerdir. a oturan Lâz Fazlının levinde ya; bir aramada 6 paket eroin bulunmuştur. Fazlı eroinleri a- teşe atarak yakmak istemişse de me murlar bu harekete ineydan verme mişlerdir. 4k Hayli zamandanberi bir çok kimseleri dolandırdığı halde bir tür- iü elde edilemiyen çavuş nemiyle maruf Mehmet dün yakalanmıştır. Emniyet müdürlüğünde suçların! iti- raf eden Mehmet adliyeye teslim & İdilmiştir. 4 Bostancıda Cami sokağında otu- İran 72 yaşında Mehmet sokukta gi - İderken birdenbire düşüp ölmüştür. nlan müsyene neticesinde Meh- İmedin kalp sektesinden öldüğü anla- defnine ruhsat verilmiştir. DENİZ VE LİMAMDA: kavgaya tutuşmuşlardır. Bir aralık) X “İCemil bıçağını çekerek Tetviği kar- İS İnan da artıyor. ve dünya hergün | yaralamıştır. Yaralılar Be, Büyük Millet Meclisi En cümenlerinde tetkik edil - kanunu lâyihasında, İstan - bul maarifini alâkadar e - den mühim maddeler de bu Tunmaktadır. Bugünlerde kanuniyet keshedecek olan bulda ihtiyaç nisbetinde ye ni lise ve orta mektepler a- çılacağı bildirilmektedir. dar Erenkö; besi olarak tedrisat yapılan Çamlıca kız lisesile İstanbu! kız lisesin bağlı Sultan Se- limdeki Cümhuriyet kız li- sesi ve Vefa lisesine bağlı Zeyrek orta mektebi müs « kar çıkmaz Çamlıca kız li- sesiyle Cümhuriyet kız li - sesi, gerek idare kadrosu ve bütçesiyle müstakil olacak- lar ve bu şekle-göre tedri - mekte olan maarif teşkilât yeni teşkilât lâyihasile İstan Bundan başka şimdiye ka kız lisesinin şu takil olacaklardır. Kanun çı gerekse muallim kadrosu ve AA, amm NELERE Şehrimizde YeniLise Ve Mektepler Açılıyor Yeni Maarif Teşkilât Kanunu Lâyihası Talebenin Mektepsiz Kalmamasını Temin. Edecek sat yapacaklardır. Hem bu yeni liseler, hem de ayni kâ- nunla Vefa lisesinden ayrı- lacak olan Zeyrek orta mek tebi de ihtiyac nisbetinde şube açabileceklerdir. Ayni kanunla Maarif ve kületine, İstanbulda ve An- karada ihtiyaca göre yeni - den lise ve orta mektep te- sis etmek selâhiyeti de ve- rilmektedir. Kanunun bu hü kümlerine tevfikan önümüz deki ders senesi başında şeh rimizde yeni lise ve orta mektepler de acılacak ve hâ len mevcutları 90 kisiye ka dar çıkan kalabalık sınıfla- rın talebe miktarları peda - gojik hadlere indirilecek - tir, Yeni açılacak lise ve or- ta mekteplerle hiç hir tale. benin mektepsiz kalmaması temin edileceği gibi tedri - satta randmanın tezayüt et mesine de yardım edilmiş R IKahve Fiatları . . Ucuzlayacak Brezilya hükümetince İstanbul konsolosluğuna tayin edilen Sully de Sauza şehrimize gelmiş ve vazi- fesine başlamıştır. Yeni konsolos dün kendisile rüşen bir müuharririmize o Türki « Brezilya ticari münasebetleri et- rafında şunları söylemiştire — Türkiye İle Brezilya arasında en mühim ticari madde kahvedir. İki hükümet arasında yapılan tica- ret mukavelesi hükümlerine göre Türk kahve tüccarlarile Brezilya hükümeti arasında yapılan -mukave | Je geçen aym 3İ inde bitmişti. Yeni mukavele akdi için muhtelif grup- lar Bresllyaya mümessillerini gön- dermişlerdir. Henüz bir mukavele| imza edilmemiştir. Fakat Brezilya hükümeti bu defa tüccarlara daha müsait şartlar gösterebilecektir. Çün kü hükümet şimdiye kadar kahve fiyatlarının düşmesine mani olmak için ihraç edilen beher çuvaldan üç İngiliz lirası resim alıyordu. Kahve yetiştiren başka memleketlerin Te kabeti karşısında şimdi bu resmi 10 franga İndirmiş bulunuyor. Ver- gi indirilmesi şüphesiz ki kahvenin buradaki satışı yüzerinde de tesirini gösterecek ve fiyat ensliyacaktır. olacaktır. e sy e Şirketi Hayriye Deniz Banka Devredilmiyor Jikalı dairelerden yaptığımız tah Uroloji Cemiyetinin Kongre: gresini 28.129038 çarşamba tine seçilmişlerdir: Kadri. İŞ âna, Yüksek Ticaret Mektebinin 56 ıncı Yıldönümü 18 de Tokatlıyanda bir çay ziyafe verilmiştir. Ziy ye reisi bin müdür, profesör ve musllimle; ve eski mezunları bulunmuştur, Dün-bir gazete Şirketi Hayriye- Bin ve Haliç idaresinin Denizbanka devredileceğini ve bu hususta müza |“ erelerin bile başladığını yazmıştı. |sire hareket etmiştir. Heyet, Üniver A kikata göre müzakere ve temas yö- pılmadığı gibi bir mesele de" Diğer bir sabah: gazetesi de ev- velce Denizbank müdürlüğü emri- İkikler kapacaktır. Heyet oradan Ha- ne nakledilmiş olan 51 memürun bi- Tophane açıklarında balık avlıyan| rer miktar tazminat verilerek işle- Ahmet ve Mehmet isminde iki arka-İrinden çıkarılacağını yazıyordu. Bu |anbula dönecektir. daş sandalın suların cereyanına ka-| haber de doğr neticesinde | memurlar muhtelif servislerde vazi- Balıkçılar, bu!lfelere yerleştirilmiş bulunmaktadır. değildir. Esasen bu Türk Urologi cemiyeti yıllık kon günü iminönü makasında yoldan çıkmış-| akşamı sast 19 da Türk Tıp cemiye- . Yarım saatlik bir uğraşma neti-|ti binasında yapmış ve aşağıda isim-| istinaf komisyonları şimdiye kadar,| sağı araba tekrar raya konmuş -İ leri yazılı doktorlar yeni idare heye Birinci rels: Dr. İhsan Arif Der- man, ikinci reis: Doçent Dr. hâtfi Dr. Sa Yüksek İktisat mektebinin 36 m- cı yıldönümü münasebetile dün saat fette vali ve beledi- doktor Lütfi Kırdar mekte GÜNÜN RESİMLERİ ÜNİVERSİTEDE ; Arkeoloji Heyeti Hataya Gitti Cenubi Anadolu vilâyetlerinde ve Hatayda arkeoloji ve tarihi tetkik- İerde bulümacak Keyet dün Balike- - İsite arkeoloji enstitüsü profesörü Bo sert ile asistan Münire, ve midam Bosertten İbarettir. Heyet şliyacek ve Gazişptebe kadar Cenup İvilâyetlerimizde bu iki bakımdan tet taya inecek, ve tetleiklerini ikmal et tikten sonra şubat iptidalarında İs- Pedagoji İmtihanları Ünivresite edebiyat ve. fen fakül- telerine devam eden talebeden 7 in- ci sömestri ikmal edenlerin pedago- jiden imtihana tâbi tutulmaları te- nihayet bulacaktır. leceklerdir. len Zehirli Gaz Kursları Açıldı Zehi ur. tedrisat yapılacaktır. ti İ25 Ilraya kadar ceza alinacaktır. ri |taşta İkişer, Beykoz Eyüpsultan birer kurs açılmış bulunmaktadir. Bu devrede pedagojiden imtihana | çürüdükleri için yemiş girmiyenler, ayni branştan haziran | yükselmesine salk olmuştur. İdevresinde tekrar imtahana girebi- gazlerden korunma kürs- ları dün, akşamdan itibaren açılmış- Her kurs, haftada üç ders olmak 4 üzere ikişer hafta devam edecektir. vere heyetine verilecektir. Her kes bu kurslara devam etmeğe mecbur olduğu için kurslarda gece Bu kurslara devam etmiyenlerden Beyoflu, Fatih, Eminönünde 5! Üsküdar, Kadıköy, Bakırköy, Beşik- Rektörün dün nksam verdiği cavda bulunanlar Brezilya hükümeti Türkiye ile ticaretini arzusundadır. Türk ihracat maddeleri arasında Brezilyayı alâkadar edecek imadde- ler mevcuttur. Ben burada ticari İn- kişafı temine çalışacağım. A Brezilyanın Ankara elçiliğine tayin edilen Carlas de Avra şubat içinde memleketimize gelecektir. BELEDİYEDE Kabzımalların Şikâyeti | .. Tetkik Ediliyor ye reisi Lütfi Kirdârla görüşen kab- zimallar, sebze hâlinde alınmakta 0- lan ücretlerin çokluğundan, tahmil, tshliye ve nakil için istihdam edilen amele ve bir de seyyar esnalın azlı- gından şikâyet etmişlerdir. Kabzi- mallar bilhassa seyyor esnaf üzerin- de ısrar etmişler ve bir senedenberi İtatbik dilemekte olan esnaf hakkın dâki kanunun doğurduğu zorluklar dan şikâyet etmişlerdir. Kabzımalla- bu yüzden satılamıyan yemişler de fiyatlarının Belediye bu hususu şayanı dikkat bulmuştur. Seyyar esnafın mesaisini tahdit eden kanunda bazı tadilât ya- pılıp yapılamıyacağı tetkik edilmek- tedir, İkinci Nevi Ekmek Yeni çeşniye göre çıkarılacak ikin- el nevi ekmeğe dair olan kimyahane raporu bugün belediye iktisat müşa- İstimlâk Kanunu Hakkındaki Tâdilât Projesi İstimlâk kanunundaki : güçlükleri bertaraf etmek üzere belediyece ha- zırlanan tedilât lâyihasının, bir defa da vilâyet mektupçusu Osman, bele- diye mektupçusu Necati ve be Jediye emlâk müdürü Muhsihden iba ret bir komisyon tarafından tetkik ©- dilmesine belediye reisliğinee lüzum gösterilmiştir. Komisyon iki güne kadar bu husustaki tetkilerini ikmal edecektir. 4 Defterdar vekili Şevket, muha- sebat umum müdür vekilliğine tayin edilmiştir. * Belediye heyeti teftişiye reisi a rü Samih tayin edilmiştir. * Vali ve belediye reisi Kırdar şehirde, muhtelif bakımlar. dan tetkikler yaparken bir çok so - İTevfikin uzun müddettenberi devamı eden rahatsızlığı üzerine teftiş he- yeti teis vekilliğine ilâvei memuri- yet olarak belediye memurin müdü- Lütfi kakların Tevhasız olduğunu görmüş! ve bunların tamamlanmasını alâka- SUAL NI EVAB Turhan Tan İyileşiyor 5 — Turhan Tan'ın rahağ- sizlığı hâlâ geçmedi mi? C — Muharrir arkadaşımız Tur - han Tan gripten sonra zatürree has- talığına tutulmuş ve bu sebeple ra » hatsızlığı uzamıştır. Fakat şimdi iyi İleşmektedir, ve hastalığı nekahat der Fine girmiştir Bir iki güne okadar tekrar Yazılarını TAN'da okuyacak - siniz. © $ — Meşrutiyetten cüm - huriyet devrine kadar çıkan mecmua ile sahipleri hakkın- da bir fikir edinmek için bir eser tavsiye edebilir misiniz? C — İstanbulda Ali Emiri efendi kütüphanesine omürucaat etmenizi tavsiye ederiz. * S — Tar'da hatıratı inti- şar eden Bulgar Sadık hâlâ sağ mıdır? C — Sağır. Münzevi bir hayat yaşamaktadır. » $ — Üçüncü o sahifenizde fıkrası çıkan Burhan Felek, Köroğlu gazetesi sahibi Bur- han Cahit midir? Ç — Değildir, . S— Şair Mehmet Akifin kaç eseri vardır? C — Mehmet Akifin Safahat adı- nı taşıyan 7 eseri vardir. (1) Safahat, (2) Süleymaniye kürsüsünde, (3) Hak kın sesleri, (4) Fatih kürsüsünde, (5) Hatıralar (6) Asım, (7) Gölgeler. Bunlardan başka müteaddit ter - cümeleri vardır. Li $ — Fransız parlâmento - sunda kaç mebus vardır, biz- de kaç tanedir, C — Fransız &parlâmentosunda 815 mebus vardır. Bizdeki ç maba S —Ankara radyosundaki erkek spiker kimdir? C — Necdet adında bir zattır. © $ — Relik Halidin gazete - nizde tefrika edilen “Yezi - din Kızı, romanı kitap halin de çıkacak mıdır? C — Basılmaktadır. Pek yakmda İkarrür etmiştir. Pedagoji imtihanla-|rin iddiasına göre, bu kanunun tat- | çıkacaktır. rı 7 şubatta başlıyacak, 11 şubatta| bikiyle seyyar esnafın adedi azalmış S— Baltacıoğlu İsmal Hakkının yazıları nerede çı « kar? 07 Ekseriya TAN'da, nadiren başka gazetelerde. e S$ — Ecnebi memleketlerde çıkan fransizca haftalık ço - cuk mecmnalarının adresini ve abone şartların neredeen öğrenebilirim? C — İstanbulda size bu mecmus- ları gönderebilecek bir çok kitap ev- leri vardır. Bilhassa Libreri Mondiya le müracaat ederseniz bütün aradık- larınızı bulabilirsiniz. aa aa TAKVİM ve HAVA 1939 ı Kasim: 1 Rumi: 1088 İkincikârun 4 BA 104 das 17 İkincikânun SAL Tinel ay Aradi 1357 Ziknde: 28. Güneş 712 — Öğle İkindi: 1452 — Aksmm: Yeter 1m40 — İrrstiki Yurtta Hava Vaziyeti Yeşilköy Metsorüloji istasyonundan a- anan ralümata göre, hava Yurüa, Doğu ve Orta Anadolu bölgelerinde çok bulutlu va sisli, diğer bölgelerde bulutlu geçmis, rüşgirlar Doğu ve Orta Anadolu bölgele- rinde sâkin, Karedeniz kıyılarında cenu- YI, diğer bölgelerde şimali istikametten hafif kuvvette cemiştir. Dün İstanbulda hava a8 bulullu geç- miş, rüzgür crmubi garbiden o saniyed 4.2 metre hizla eemnlştir. Sant 14 de ha va tazyikli TOPA milimetre İdi Suhunetl Gün 31 'darlara bildirmiştir.Şehirde, levhasız| en yüksek 10,6 ve en düşük 3.4 santizra “lhte bir sokak bulunmiyacaktır. olarak kaydedilmiştir. saza