24 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

24 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İKİNCİKÂNUN 1939 5 KURUŞ Eski M Maaşları Şimdilik Yükseltilemiyor 77 Maliye Vekili Sual Dün Mecliste beyanatta bulunan Fuat AĞRALI Yugoslavya | Berlin - Roma. . | : run sa IG Giriyor mu? Komşu memleketlerde vukua gelip Yugoslav- yada müsgit tesirler | yapan hâdiseler bu memleketlerin Berlin - | Roma mihverine giriş- leri midir? Belgrat ve Romanın işbirliğini de- rinleştirmesi ne de- mektir? Yazan: M. Zekeriya SERTEL italya Hariciye Nazırı Ul Kont Ciano'nun Bel- grad seyahati ve bu seyahatin verdiği netice bizi doğrudan doğruya ve şiddetle alâkadar eder. Çünkü Yugoslavya Berlin- | Roma mihverinin şark siyase ti yolu üzerinde bulunan ilk | Balkan devletidir. Yugoslavya Balkun birliğine dahil devlet- lerden biridir. Binaenaeyh o- nun siyasetinde vaki olacak her hangi bir değişiklik Bal - kan birliğine ve dolayisile bize tesir edebilir. Onun için Kont Clano'nun Bel- grâd seyahatinden sonra Yuzos- | lavyi Berlin - Roma mihverihe dereceye kadar gir: pe dere verin tabikine kargı i bir vaziyet aldığını bilmek Hİ pek yakından alâkadar eder. goslavya Başvekili Stoya- dinoviç harici Mei si e renlist olmakla maruf ER ve diplomattır. Memleketi saetini evvelce bir taraftan pin <1 antanta, bir taraftan Bal ari ne, bir taraftan da İtal. ini, ve ya | ütekai Takririne Geniş Izahat Verdi | “- Bu Maaşları Yeni K Bütçeye 14 Milyon Liral Ediyor ki Bu da Bugün İçin İmkânsızdır Ankara, 23 (Tan muhabirinden) — Büyük Millet Mec- || lisi bugün Refet Canıtezin reisliğinde toplandı. Evvelâ, eski mütekaitlerle yeni kanun muc arasındaki müsavatsızlık hakkı te olduğuna dair İzmir mebusu Halil Meni konuşuldu. Maliye Vekili Fuat yânatta bulundu: “.— 1930 senesinde meriyete giren yeni teksüt kanununun hükmü ne tevfikan tahsis olunan tekaüt maaşları ile esk! tekaüt kanunu hü- kümlerine göre tahsis edilmiş olan yeni kanunun hini tanziminde dahi nazarı dikkati celbetmiş ve İlk saf- Mçiüzi Takrir sahibi İzmir Meb'usu | Halil MENTEŞE Klüp İşinde | Nihai Karar Veriliyo yor Ankara, 23 (Tan Muhabirinden) — Burada . hâkim olan kanaate göre, yüksek tahsil gençliğinin klüplere intisabına bir yol bulunacak ve bu müesseselerde spor teşekkül ve va - zMeleri vücut buluncaya kadar genç liğin eskisi gibi klüplerde çalışma - larına ve müsabakalara iştirak etme lerine müsânde edilecektir. Pazar günü Ankarada yapılan maç lardan birisinde coğrafya fakültesine mensup, fakat hariçte meslek sahibi olan bir gencin sivil klübünde müsa bakasına muhalefet edilmemiştir. M. Turhan Tan İyileşti Bir müddettenberi rahatarz hu- lunan değerli tari) han Tan'ın iyileştiğini ve okuyucu. rımizim bugünden itibaren, üsta- m yazılarım eskisi gibi büyük bir #evk ve nlâkr ile takip edebilecek- lerini müjdeleriz. İkinci sayfada “Dil meselesi, isimli fıkrasını okuyunuz. va ile olan dostluk mü- ya ve Ala (Sonu: Sa, 10, Sü. 2) GÜNLÜK SİYASİ imiz M. Tur - | tlerin Mecliste anuna İrca Halinde ık Tahsisat İlâvesi İcap ibince maaş alan vatandaşlar ında hükümetin ne düşünmek !! "nin sual takriri! Ağralı, kürsüye gelerek şu bell maaşların arasındaki “büyük fafk hada bu kabil maaşat eshabızın yüz- de 10, malüllere'de yüzde 25 zam| yapılmıştır. Bundan sonra neşredilen diğer bir kanunla da askeri malüllerin terfi za YEİS Par zere lehlerine kabulü derpiş edilmiş- tr. Daha şumullü bir şey (o yapmak imkân; olup olmadığının tetkiki de devletçe takarrur etmişti, bugüne ka dar bu arzettiğimizden başka birşey yapmak imkânı elde edilemedi. Bu cihete ait rakamları arzedersem bu - run mümkün clup olmadığını heyeti uhtereme dahi takdir buyurur Bugün tekaüt ve yetim maaşı olarak maaş almakta olan vatan- daşların ededi 68.694 e baliğ ol - maktadır Sehri verilen o maaş miktarı da 1.372.104 liradır. Bu- nun bütcedeki yekünu 16,5 mil yon liradır. Bundan mülkiyeye © ait ol kısmı 23518 vatandaş. Aldikla- | Tı para miktarı da 434.026 lira | Askeri 'de 45:076 zat. Aldıkla- ((Sonu: Sa. 10. St. 3) | ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Her evde bulunması lâzımdır. Yaldızlı bez kaplı 2. Cilt — 700 Sayfa. 700 Kuruştur. Tafsilâtlı broşür isteyiniz. TAN Matbaası — İstanbul Şehir Boşalıyor Londra, 25 (ilususi, — Bugün, bütün cümhuriyet İspenyasındn a8» keri idare ilân edilmiştir Müdafsdyı Küçleştirmemeleri “çin. sivik halk Barselondan dışarı çıkarıkaşktadır. Hükümet resmi arşivlerini. şimale pskletmek için tedbir almığır. Ka- talonyada bulunan Amerikaluara bu tadır ağ Seha). tabliye © örneleri in ii tüleiiimişlir. İngiliz teoeam alıp | Yet ülkelerinde normal iş hayatı kalk |, ““Mütesddıt alâmetler gösteriyor gölürmiek Gzere dört İrigilir. zırhlım | müşter Umum!'yerlerin hepsi kapan-| Kİ — dücenin ve gerek Hitlerin etrafındaki! beklemektedir. Meelis Reisi Abdülhalik RENDA Barselon Mıntakasında Çok Geniş Müdafaa ni Frankistler 14 Mil Mesafede Bulunuyorlar Sivil Halk Şehirden Dışarı Çıkarılıyor, Bütün Cümhuriyet İspanyasında Askeri İdare İlân Edildi Londra, 23 (Hususi) — İspanyada | telerinin Fransa sleyhinde şiddeti vaziyet şu merkezdedir: İ General Franko deniz #aptettiği yerı bir mevki ile Barse - lonadar. on dört mil mesafede bulu- vuyor Barselonada şehri kurtarmak işin en büyük gayretler sarfolunmak Hükümetin Barselonada kalması. Fararlaştırılmıstır. Bütün elimhuri - mıştır. Bütün halk müdafaa " Millet Meclisinin Seçimi Yenileme Kararı Vermesi Muhtemeldir Ankara, 23 (TAN Muhabiri Bildiri- yor) — Meclisin intihabı yenilemiye ka- | rar vereceği yolundaki haberler. son günlerde burada sık sık tekrarlanmak- tadır. Bundan, Meclisin gelecek yaz ya” pılacak sene intihabatının bu Şubat ve Mart ayları içinde bitirilmesi, yeni büt çenin yeni Meclis tarafından kabul edi- lerek Parti Kurultayının yaz tatilinden evvel toplanması yolundaki tasavvurla- rın kuvvetlendiği anlaşılıyor. Bu riva- yetlerin tekzip olunmaması da bu ihfi- | male kuvvet vermektedir. Meselenin ya- rın, yahut yarından sonra Parti Grupun- da konuşulması muhtemeldir. Herhalde Meclis, Cuma günü içtimaını Bayram / dolayısiyle bir buçuk hafta sonraya tâ“ | lik edecektir. Eğer intihabın yenilenmesi kararı ve- rilirse Cuma günü, devrenin son içtimaı olacaktır. yaz (Intihabatın tecdidi hakkında Teşkilâtı Esesiyede mevcut hükümlere ait madde onuncu sayfamızda) | ! İtalyaMesele Çıkarmak İstiyormuş.. maske. Bir Fransız Gazetesi "Kendisini Bekliyen Akıbeti Bilmelidir., Diyor Paris, 23 !Hususi — İtalyan gaze İreşrivet yaprıası üzerine Fransiz gu zeteleri de bugün bu neşriyata mai Fabeleye başlamışlar ve İtalyanın ne reye ioğru gittiğini izaha çalışmış - lardır Baily, Tour - Echo 45 Paris gaze- tesinde Röma * Berlin mihveri poli tikası nakkında tefsiratta bulunurak diyor ki; kıyısında Fransa ile İngiltere Win barış arzu'arını izam ederek esa- sen »ronomik zarlukların çok çetin işiyle (Sonu Sa. 10 Sü. 6) Nevyork Sergisinde Türk Sitesine ve Devlet Pavyonuna Büyük Emek Veriliyor Nevyork belediyesine hedi, e edilecek olan tarihi çeşme (Türk sitesi sağda görülüyor) (Sergi hazırlıkları hakkımdaki tafailât sekizinci anufamızdadır) tazyiki altnda bulunan totaliter re ilmleri bir gün meçhul bir akibete | atacak olan suvrsuz bir o sergüzeşti tecrübe etmek için ellerinden geleni yapmaktadırlar.,, Figaro gazetesinde Vladmir Dor messoa Yazıyor: “Faşist mat tın bize karşı hid- det gösterme için sarfettiği gayret İde isbat ediyor ki, vazifesi bu kadar kolay *eğildir Bu matbuat bize kars | şı ne Kadar ateş püskürürşe bizim de (Sonu Sa. 10 Sü. 5 te) 0—— İtalya Hariciye Nazırı Belgrcddan Döndü Belgrad, 23 (A.A.) — R. Cizno, Na- ip Prens Paul tarafından verilen ak- | şam ziyafetinden sonrs hususi treble Romaya hareket etmiştir, i Kont Ciano birçok zevat dan halkın alkışları arasında Tiğ lanmıştır. Akşam yemeğinden sonr8 | Kont Cianoya Beyazkartal nişanın büvük kordonu verilmiştir. | . Vekiller Heyeti Ankara, 2 (Tan muhabirinden” Vekiller Heyeti bugü nsaat 1730 G8 Başvekâlet binasında toplandı. TOP * lantı geç vakte kadar sürdü. tarafın