24 Ocak 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

24 Ocak 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

İstanb Hükmen İstanbülsporlular pazar gü oyuncusu, Osman, Faruk ve Ba ar Klüplerden i Alınmıyor Ankaradan alınarak sa - zete sütunlarında ver bulan bir habere göre, klünlerin öz malı olan stadların tano- | larının bölgelere devredile - | rek bölgelerce idare . edile - ceği ve bunun icinde bir P | stadlar müdür! tesis dil diği bildirilmiştire» i Yaptığımız tahkikata gö- | re, stadlar müdürlüğü tesis edilmiş, fakat klünlerin ma- lı olan stadların ellerinden | alınacağı hakkında bir ka - O» rar verilmemiştir. Se HABERLER : Gayrifedereler Kapanıyormuş! Bundan evvel gayri federe klüp - lerin aziyetlerinin de Beden Terbi - yesi Genel direktörlüğünce tetkik e- © cilmeste olduğunu bildirmiştik. © rinde bulunan klüplere iltinakına ka- “tar verilmiştir. Beden Terbiyesinde Tayinler © Öğrendiğimize göre © çim yapılmıştır. “ kület ve muavinliktir, Matbuat Takımı Gidiyor 'sirlerine başlamıştır. © Yirmi kişilik bir kafile bsyramda Bursaya gideceklerdir. © bul etmemiştir. Menemen Ticaret Odasında “ jiğe İbrahim Güçlü, ikindi “yak hazırlanmıştır. | Stadi 7 Diğer federasyonlara “yapıldığı — tildirilen tayinler riyaset değil, ve-|71m gelmektedir. Bir maç yapmak üzere Bursaya “davet edilen maâtbuat takımı ekzer - halinde # İstanbul muhteliti iki maç yap sak Tizere Ankaraya davet edilmiş. “fakat hu daveti İstanbul bölgesi ka - A Karara rağmen. ER ide oynatan Teraileliporlüdir son kadroları ile.. ulspor Mağlüp Addediliyor mü Süleymaniyeye karşı Maarif Vekâletinin mektepler ve yüksek tahsil gençliğini klüplerde oynamaması kararını tatbik etmesine rağmen üc niversiteli hriyi oynattılar. Melüm olduğu üzere istanbul be- İerin klüplerde oynamaması hakkın aki kararın tebliğinden sonra bu ka rara sağmen oynatan klüpler hakkın da.ne sekilde hareket edileceği husu- sunu Beder Terbiyesi direktörlüğün cen sormuş gelen cevapta (o oynatan klüplerin o maçta hükmen mağlübi - yeti ve ayrıcı ceza göreceği bildiril mişti: Maarif Vekâleti tarafmdan ve- rilen yu kararın Beden Terbiyesi di- sektörlüğünes verilmediği son zaman larda gezetelerde çıkan haberlerden anlaşılınca İstanbulsporlular esasen çok zayıf bir vaziyete düşen tâkrmla- maniye karşıs lardır Dür. İstanbulspor klübü reisini bu husustaki düşüncelerini - anlamak .0- zere aradık, bulamadık. Diğer taraf- ten mıntakanın selâhiyettar erkânın- dan birisi şunları söyledi: — Elde mekteplileri oynatan klüp ler hükmen mağlüp sayılır ve ceza görür diye Genel Direktörlüğün ta- mimi var, İstanbulsporun ne düş jce ile oynattıklarını bilmiyoruz, Şu İverki vaziyet açıktır. Ve İstanbul « İspor hükmen mağlüptur. Vaziyet mmtakaca bu merkezde İtelâkkı edilmektedir. İstanbulspor - Huların bu husustaki müdafaa kana - âtlerini öğrenmek üzere klübün sa - lâhiyettar azalarından malümat iste- yeceğiz. Diğer mekteplilerin vaziyeti Beden Terbiyesi Genel direktör « © © Mevstuk bir menbadan aldığımız |lüğü istişare heyeti azasından Bür - bır habere göre gayri federe klüple-|han Felek, gazetemize verdiği beya “rin kapatılmasına ve kendi muhitle-| natta Beden Terbiyesi Gene) direk törlüğünün mekteplilerin klüplerde oynamaması hakkında bir kararı ol madığını, mesele yalnız Maarif Vekâ letinin bu hususta vermiş olduğu ka federasyon | yarı tatbikinden ibaret bulund vaşkanlıklarını yapıldığı bildirilen : unduğum tayinler doğru değildir, Yalnız es - krim federasyonu başkanlığı için se- söylemişti. Şu halde diğer Vekilotlere bağl! mektepler talebesinin bu kayitten he riç olması ve klüplerde oynaması lâ Meselâ, Nafin Vekâletine bağl yüksek mühendis, Nafia fen mekter leriyle İktisat vekâletine bağlı yük sek İktisat ve ticaret mektebi telebe si bu kararın haricinde kalmaktadır Mahrukat Vaziyeti Yolunda Çanakkale, (TAN) — ruş 3 paraya satilan odunun da 155 20 paraya düşeceği tahmin edilmekte dir. Şimdi köylü tarlasile meşguldür bu devrenin hitamından sonra mah- İzmir, (FAN) — Menemen ticaret | rukatın bollaşacağı ve fiyatların dü odası idare heyeti seçilmiştir. Reis-| şeceği tabi! görülüyor. iğe| Orman müdürlüğünün teknik me- “Hakkı Gündüz, azalıklara Sabri Ak-| mur kadrosu takviye edilmiş oldu - Hamdi Pekin, Mehmet Zeybek. | ğundan, bir çok ormanların keşif ve “ Mustafa, Bekir Pasyak intihap edil-| plânları yapılmış, bütün köylere. o mişlerdir. Oda bütçesi 2778 lira ola-| dun ve kömür maktaları tefrik edile rek izin kâğıtları verilmiştir. den terbiyesi direktörlüğü mektepli-| ”* #na üz üniversiteliyi alarek “Süley-); Okuyucu Mektupları Vazifesini Yapmıyan Bir Doktor Kardeşim İktisat Vekâleti uha müdüre lerinden Asaf Bara Hatayris hastalandı. | Fakat Ankaraya hemen gelmesi için Ves İ kâletinden aldığı emir üzerine Ankaraya geldi. Gelir gelmez hastalı ağırlaştı ve © gün saat 3.30 da bir kriz geçirti, Bir dok- tor celbetlerek tedavisini vaplırdık. Fakat saat yedide ikinci bir krir geldi, Tedavi eden doktaru bulamadık. Birkaç doktoru daha aradık. Evlerinde olmadıkları öğ- rendik. Ben bizzat evinde osdulunu öğ- rendiğim bir doktora mürsesat ettim. Kardeşimin ölüm halinde olduğunu ve he- men benimle gelmesini rica eitim «Görün yorsunuz burada da hastalarım ver, beni mazur görünüz gelememe 'deği Israrima rağmen gelmedi. Onunla uğraşmıya vak- tim yok. Acilen başka bir dektor bulmak Uzm, Nihayet bir doktor buldum. Fekat dokter gelinceye kadar da kardeşim tes Jimi ruh etti, Vazifesini yapmamız olan bu doktor hakkında makaması ziderinin na- zarı dikkatini celbe tavassutunuzu rica e- derim, Harlelye Vekâleti memurlarından Rıdvan Bora Gümrük Satışlar Meselesi Hakkında Bir Tavzih Cumhuriyet gazetesinin 19 Kİnunusani tarihli nüshasında «Resmi satıslara hile karıştırarları başlıklı bir yari münasebes tile şu mektubu aldık? «Mevzuubahs ipekliler iki s*sme evveline sit bir iştir. O semen 1600 İiraye bana i- hale edilmiş, sonra bu mumele feshedi! mişti. Bilâhare birkaç defa satişa çık dığında ancak 700 lira kiymet buldu. nün Üzerine Bu-| feshi yapanlar, satışa iştirak | da, mademki böyle bir blok , Deden kanun! yollar» gidilmiyor? Hakikatin tezahürü için bu mektubumun İneşrini rica ederim.s Sultanhamam Şıdıroğlu Han 32 mumarada tüccar Hayri Ekmekçi Böyle Haksızlık Yapılır mı? Her vatundağ hükümetine karş, mükel- letiyetini ödemiye mecburdur. Bu mec- buriyeti ifa etmiyenler hakkındâ kanunun tarifatı. dairesinde müamele. yapılması icap edeceği helde biz bir:haksızlığa wğ- radık, Kazasına tâbi Kürteli köyü ve benim ibi bütün böy halkı hepsinde Olduğu Fb yol mü- nesi borcu igin tahsildar köy halkının bİR) kısmından tofilamış ve bir k.mı.d dan üç gece evvel sant 12 raddelörinde ve uykuda bulunduğumuz sırads evime pe len Silivri kazasının Sinekli tarakoluna mensup bir Jandarma beni. yatağımdan kaldırırak götürdü, , Karakolda benden başka (11) ktiyllnüz de bu şeklide getiril- | miş olduğunu gördüm. Gec3 yaris” bir cani ve katil yakalamak üsülünün bizlere bik edilmesindeki sebep ve neti him bir hödiseye atfetmiş bulunduğumuz bir sırada bu şekil getirilmemizin 938 yı h mükellefiyetimizi ödemi miz iddi e- dilmiş ve bu suretle ci gün karâkolde konulduktan sonra serbest bırakılan 11 köylü arasında da ekser'yetinin yol ver- gisini de vermiş olduğuna. #sü mübrez makbuzları ile isbat ederken yapılan mu- amelenin bu şekli çok fena tesir bıraktı. Ben her sene kendi yol caramdan gayri birkaç fakir köylünün yol paraların ös vermekle zevk duyan bir vatan: evlâdı. yım. Şu halde yapılan bu murmele ne de- meklir? TAN de görüldüğü Koluna takarlar; k dha çok #526 çarpa: KADIN KÖŞESİ: 6 İuyalaflerinle kadife Ss on moda gi Tağbettedir.-Bu e'bize dendir, uzun ve dik parça göğüste kabarı l kya kadile- tirlr, Gerdanlık ve bileri e elbiserin yakasına ve Ma temt yaparak Yalovada Mektep İnşaatı Yalova, TAN) — İki nahiyesi ve köyü ölü kuzsmızda ikmektep ihtiyacı hari hemen tamamen yi-| ürkataşaiz ai? Süte ynet mektepler mükğiaği gibi, kaza merkezimizde bü sene beş sinifli bir mektep daha yapılacaktır. | Bunun iğin istimlâke başlanılmak üzeredir. Kazamizın maarif sahasında en bü yük ihtiyacı. ortd mekteptir Yeni yı pılacak İlk mektep binasinin büyü! çe inşası ve eski mektebin de orta mektep ittihazı kabil olabileceği ak-| la geliyor. Bütün Yalovalılar, bu se İne bir orta mektebe kavuşturulmala- rını temenni etmektedirler. dm Meclisi Umumi Seçimi Kızılcahamam. (TAN) — Ankara vilâyeti meclisi umumisi için yapılan intihapla buradan tekrar Halis Ko- çok seçilmiştir. Pazar köyünden Refia Eken, Çamlı Siherinin Kurfalı Köyünden Kilosu 3 ku- Tuş 30 paraya satılan kömürün 2 ku- İbrahim Röigin Yeni yeni usuller reüment Ekremin yazdığına göre, İskoçyalı tavukçular, kart tavukları, müşterilere körpe diye yutturmak için, ibiklerine du dak boyası #ürüyorlarmış! Bana kalırsa, İskoçyalılar, bu iş te, bizden çok geri kalmışlar: Çün kü bizde sade körpe görünmek İs - teyen kart tevuklar değil, tavuk görünmek İsteyen körpe piliçler bi le boyaniyorlar, * Yapışkan mürekkep bahsi on Posta gazetesinde çikön yanlardan birisinde, şöyle ir cilmle vardı: “Hiç bir şey mürekkep lekesi ka dar yapışkan değildir!,, Acaba bu iddiada bulunan mu - harrir, bütün ömründe, dilenci ve- ya alacaklı görmedi mi? Eğer bu muharririn kalemini ba tırdığı hokkadaki mayi, dilenciden veya alacaklıdan daha yapışkansa, “Son Posta,, refikimiz; (dünyada mevcut mürekkeplerin en kötüsü- nü kullanıyor demektir: muhafaza etmişlerdir. GAZETELER ARASINDA Biz kere yapışan (okuyucunun, bir daha kurtulamaması için gali- ba. Fakat ne yalan söyliyeyim: Bu usulü pek parlak bulmadım: Çün- kü o kadar yapışkan mürekkeple okuyucu değil. sinek avlanır!,, Kaybolan hangisi? A serlevhaları da “Ak - şam,, gazetesinde gördüm: “Kayıp eşyalar... Polis müdürlü gü, her ay, radyo ile, sahiplerini a- rayacak!,, Demek, eşyalar değil, sahipleri kaybolmuş! Yıkan ve yıkılan az saçlı bir felezof, bilmem hangi camide demiş ki: “— Geçen sene, kuran okuma - yan bir devlet batmıştı, Bu o sene Kuran okumayan bir devlet daba batacak! Tevkif edilmiş olan bu felezof, şimdi muhakeme ediliyormuş. Mah kemede, hâkimin sorması üzerine, Kuran okumadığı için batmış olan devletin Habeşistan, Kuran oku - madığı için batacak olan devletin “İde çok büyük bir tesir yapmıştır. Lâstik fabrikası İ essese meydana getirmiye teşebbüs dereden Hakkı Soydan azalıklarızı | 4 -1-939 keke Dörtyol Portakalları Dae Almanyada Iyi Satışlar Ölüyor Memleketimizden Almanyaya por- takal ihraç eden bazı tüccarlarımız, mallar bozuk çıktığı zaman bu kusu- ru portakallarımızın ince kabuklu ol- masına ve dayanıklı bulunmamasına hamlederler ve bu suretle bilmeden ve istemeden Dörtyol portakallarını za fena bir leke sürerlerdi. Halbuki bu sene Dörtyol gibi Ak! Paris | manya için oldukça uzak olan bir) | Milâns memleketten giden ve hakikaten çok |, | Çevevre 20225 ince kabuklü ve nazik olan portakal-| | yi Sr larımız çok az fire vermiş ve dünya» |' | mrüksel mü nin her tarafından gelen portakslla-f | Asina 108 rın en İyileri ve dayanıklıları derece- Sofya 15515 sinde çok az çürük vermiştir. Bu AL | id 4243 manya portakal ithalâtçıleri arasın-| “İ yarsove ii da hayret verici bir hâdise olmuştur. | İ Budapeşte iki Türkofisin Hamburg şibesinden| f Bükres 0915 Y R Belgrad 28123 Vekâl N ip Tktısat Vekâletine ve os mum mü- Biokholn > ne gelen malümata nazaran, Moskova 3302 Türkiyeden Dörtyol portakalları ko- ESHAM VE TARVİLÂT operatifinin oradaki Alman ithalâtçı | | Türk borcu 1 Peşin 1938 firmaları namına gönderdiği portakal | | Türk borcu HE “Peşin 19525 lar, serbest limanda Türkofis kontrol| | gs; ©. vemizei, Tee memurlarının nezareti altında g02-| | sıvar - Kerurum V Vi den geçirilmiş ve memleket belli mahsulâtının kısmetini yükseltecek bir vaziyet ihdas etmiştir. İktisat Vekâletimizin ihrafatı teş kilâtlandırmak hususunda gösterdiği bü yenilik Alman ithalâtçıları üzerin Merkez “Bankası ni pm larından bazılarının tamamen çürük zuhur etmesi dolayısile denize dö- külmüş olmasına rağmen bu sene Türkiyeden, kooperatifler birliği ta- rafından gönderilen ilk parti porta- kalların yalnız yüzde 2 ilâ 3 risbe- tinde bozuk ve çürük vermesi Al man ithalâtçılarını hayrette bırak- mıştır. Dün inme 850 Bin Kilo PS AMAN Dün yürdünmüktelit -muıntakalar rından piyasamıza 850 bin kilo buğ- day gelmiştir. Yumuşak buğdaylar 5.29 - 5,37.5, Pulatlı ekstraları 6,05, sert buğdaylar 5.05 - 5,10. kızılcalar 5,28 kuruştan satılmıştır. Yemlik ar- palardan 145 bin kilo gelmiş ve ç- vallı olanlar 4,22 - 4,24 kuruştan ve- rilmiştir. 30 ton çavdardan bir kısmı 402.5 ve bir kısmı 4.05 kuruştan, dök me 15 bin kilo sarı mısır 410 kuruş tan, çuvallı kuş yemi 6.05. ketento kumu 125, susam 20 kuruştan, iç fn dıklar 82 — 84.20 kuruştan satılmış» tır. Şehrimize getirilen yirmi iki bin kilo Anadolu yapâğısı ile altı bin ki- İo tiftik henüz satılmamışı fakat sansar derileri 2500 — 4100 kuruş rasında çift olarak ve kunduz derile- rinin çifti de 1400 kuruş arasında ih- racat Için satılmıştır. Hal Satışları Piyasamıza gönderilen narenciye meyvaları halde toptan fiyatla satıl- aktadır. Portakalların boylarına gö İre sandığı 275 — 300, Alanyalar 100. —450, Finikeler 250.—450, Rize- İler 175-200, Mersin yafaları, 700— İ900 kuruşa 96, 120, 160, 200 lük san- İdıklar, mandarinaların yüzü 60 — (250 kuruşa kadar verilmektedir. Son günlerde bazı aileler aralarında psy edilmek Üzere toptan fiyatla bir kaç sandık portakal ve mandirna alarak manayların pahalı satışlarından ken- dilerin! kurtarmak usulünü takip ©- diyorlar. Balık Mütehassıslarının Tetkikatı İzmir, (TAN) — İktisat Vekâleti balıkçılık o mütehassıslarından ikisi Ankaradan şehrimize gelmiş, bura İdalyancıları ile görüşmüşler dir. Haber verildiğine göre hükümet İbiri İstanbulda, diğer: de İzmirde ol- İmak üzere memleketimizde iki balık konserve fabrikası kurmıya karar İvermiştir. Ayni zamanda dalyanların ıslahı, balıkçılığın inkişafı için de lü- İzumlu görülen mühim tedbirler alı İnacak, balıkçılık teşkilâtlandırılacak- tar, Şimdiye kadar Almanyaya ithal edilen portakalların çürük ve bozuk Bisbetleri yüzde 17 - 22 raddesinde bulunmasına ve hattâ geçen ' sene memleketimize gelen portakal sandık Ayakkabıcılar veri ! Ayakkabıcılar kooperatif! lâatik a yakkabıları imal etmek ve kendileri ne lâztm olan ökçelik lâstık ve taban ları yapmak üzere heyeti ıdarelerin- den aldıkları bir kararla yeni bir mü etmişlerdir. Bu yen! mileşsese birde lâşstik fabrikası kurmak üzere hazır- Uklara başlamıştır. Yerli Mallar Hesapları Sanayi birliği idare heyetinden s8- çilen komite dün bir toplantı yapa- rak geçen sergiye ait hesapları tas- Üye için tetkikatını bitirmiştir. Ko- mite daimi sergi hakkında da bazı mütalesler tesbit eylemiştir. 4 Takas komisyonu dün Türkotis- te toplanmış takas suretile Amerika İngiltere ve Fransaya gönderilmek üzere satılan malların muamelelerini Ikmal etmiştir. de Japonya olduğunu söylemiş. Hüseyin Cahit Yalçınn, bu hâ dise münasebetiyle yazdığı çok güzel bir makalede. şu cümleler var: “ — Habeşistan, Kuranıkerimi okumamak ve tanımamak yüzün - den batmış, Ya Habeşistan yıkan devlet, acaba kuranıkerimi okuyup tanımış mıydı? Japonya eyni sebepten dolayi yı kılacakmış. Niçin Japonya? Ku - ranıkerimi okumayan ve tanıma - yan devlet yalniz Japonya midir? Herhalde o yıkilmıyor, ve şimdilik Çini yıkmakta devam. ediyor!,, Bence, üstadın bahsettiği bu W- zun saçlı felezof, meczup değil, bi lâkis gayet kurnaz bir “Kuranike- rim,, tâbidir: Ve Kuranıkerimdeki yazıları de gil, dükkânmdaki Kuranikerimleri okutmak istiyor. 4 Maamafih bu maksatla da söy - lemiş olsalar, içlerinden “Kuranı - kerim,, kelimelerini çıkarmak şar- tiyle, uzun saçlı felezofun iddialı sözlerine inanmak ta mümkündür: Çünkü hakikaten, bir çok millet ler, akumadıkları için battılar!